Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra prodá čínské firmě licenci za stamiliony, auta nesmí vyvážet

Státní čínská společnost Aviation Industry Corporation of China koupí od českého výrobce Tatra Trucks za stamiliony korun licenci na výrobu automobilů Tatra, píší Hospodářské noviny. Licenci by firma měla získat na pět let pod podmínkou, že se vyrobené vozy budou používat jen v Číně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J17a41r32o93s86l84a16v16a 10K53a36n66i84o65k72o44v45á 7442579482237

Jova, jova, tak mi se chce brečet. Ekonomicky je to jasné, ale emoce ... co s nimi.. ?Tatrovku mám za rohem. Slovo Tatra - vždycky mi okamžitě naskočí duo Hanzelka + Zikmund. Obrovský smutek..

0/0
18.6.2014 19:41

J34a38n 15G38a65z77d53a 6852208153197

No je to trochu zoufalý krok, ale v krátkodobém horizontu to Tatře pomůže. V dlouhodobém by asi bylo rozumnější než podporovat korejské montovny nějak pomoci Tatře v restruktualizaci a rozjezdu. Pokud to z důvodu platnosti nějakého sebedestruktivního předpisu nejde, tak jsme si zařízli další kus rodinného stříbra.

+1/0
18.6.2014 7:00

J90i88ř22í 75E54r91b76e64n 1503354146337

Tatře scházejí zejména početnější zákazníci. Provozního kapitálu má poměrně dost. Ale dokud nebude mít pořádné zakázky, aby mohla náklady na vývoj rozpustit do velkého počtu jednotek, tak bude stále balancovat nad propastí. Těch cca 1200 aut ročně je málo, potřebuje prodat odhadem aspoň 5000 aut každý rok, aby to bylo dlouhodobě udržitelné.

+1/0
18.6.2014 13:26

L82á15ď30a 18N17o87v34á36č78e12k 5211687282963

To vidím jako začátek konce. Ach jo, to bude zase v Číně podobných aut Tatře...

+1/0
17.6.2014 17:22

J64a80n 55L50u37k56á66š 7257603743732

Uvidime. Nejedna firma uz zjistila, ze po rozjeti vyroby v Cine se ve fabrice pobliz nahle objevil vyrobek napadne podobneho designu ci konstrukce.

Zli jazykove tvrdi, ze cinske letadlo Comac C919 je velmi podobne tam montovanemu Airbusu 320. Od byvaleho zamestnance Philipsu vim, ze se tam podobne spalil Philips.

+2/0
17.6.2014 13:54

J82i31ř69í 89S64t71e58i83e13r 4101154816725

Čína využila hospodářské krize v Evropě a USA a nakupuje firmy po celém světě. Na druhou stranu, když to našim firmám pomůže, zvedne to ekonomiku a sníží nezaměstnanost, tak proč s nimi neobchodovat.

+1/−3
17.6.2014 12:49

K32a76r12e26l 84M64a20z20a63n85e73c 7787985683

A pomůže to našim firmám, zvedne ekonomiku a sníží nezaměstnanost?

+6/0
17.6.2014 12:53

J78i63ř95í 36E47r14b57e42n 1233504146187

Mně se líbí, co se tady z toho nadělá :-)

V Číně byly postaveny už dříve továrny na tatry i na liazky, běžně se tam vyráběly vozy na bázi Š706 a T111, no tak jim teď holt prodali licenci taky na výrobu patnáct let starého modelu TerrNo. Jestli si pamatujete reklamní slogan "první proráží, ostatní následují", tak přesně totéž platí o Tatře a jejím "s Tatrou cestu nehledáte, s Tatrou cestu tvoříte" - TerrNo má za úkol na tamním trhu prorazit a prozkoumat odbytové možnosti trhu, který má více než dvojnásobnou kapacitu než celá EU. Proto se má v Číně v licenci vyrábět více aut než v Kopřivnici.

Co se týká toho, jak obejít zákaz vývozu a ryze české obezličky s přeprodávací obchodní společností: říká vám něco pojem výrobní číslo? To při registraci neošidíte. Navíc auta v Číně mají poněkud jiné podmínky provozu než v EU. Ze stejného důvodu nelze jen tak koupit za babku auto v USA a tady si ho přihlásit - musí projít úpravou osvětlení apod., a navíc musí být homologován pro evropský trh nebo si ho musíte nechat dost draze schválit v TÜV (dříve ÚSMD). Navíc přeprava vozů přes půl světa není levná, automobilů dáte do kontejneru mnohem méně než mobilů a dovážet hotová auta se nevyplatí. O riziku poškození při přepravě nemluvě.

.

Nakonec: v Číně nemůže jen tak někdo postavit továrnu. Tu továrnu musí minimálně z poloviny vlastnit tamní subjekt, který pak vyrábí v licenci. Stejně jako čínské volkswageny nevyrábí přímo tamní společnost, ale nějaká čínsko-německá joint venture...

+8/0
17.6.2014 12:48

K21a55r95e68l 23M60a80z49a67n63e33c 7887235433

bezva, tohle je typ informací, kerý by se automaticky měl objevit v článku... R^

+3/0
17.6.2014 12:52

P89a19v72e20l 16K14u89l91a 7598245338458

přesně

+1/0
17.6.2014 13:10

P19a55v35e27l 29S69l12a43d59o11v98n18í88k 6157653477876

Nesmí prodat mimo čínský trh? Tak si založí v Číně jinou firmu, které bude firma, vlastnící licenci, auta dodávat. A pro ni už licenční podmínka platit nebude. Bude švanda, až v Číně vyráběné tatrovky vytlačí Tatru i z těch posledních trhů, na kterých se drží.

+3/0
17.6.2014 12:29

R39o95b41e12r57t 90Š23i51m14e77č93e12k 6175641148188

zase to mají jenom na pě let

0/0
17.6.2014 12:48

K97a36r44e40l 22M37a15z69a52n41e55c 7587715213

Pletete dohromady dvě různé věci. Na straně jedné - každý právník umí smlouvu naformulovat tak, aby příjemce licence byl odpovědný i za své odběratele a byl povinen zajistit, že i oni budou podmínku dodržovat, na straně druhé pokud příjemce licence zbankrotuje, nikdo si po něm nc nevezme, ani tatra i kdyby slouvu porušil milionkrát, navíc pokud někdo plány a technické nákresy a další knowhow ukradne a pak skrytě použije, tak se to bude těžko dokazovat....

0/0
17.6.2014 12:50

J25i84ř36í 22E36r93b49e76n 1523774366167

Nákresy nejsou nic. Jediné pořádné know-how, který každá továrna má, jsou pouze způsoby výroby a povolené tolerance. Na těch stojí kvalita výrobku, cena výroby a spokojenost zákazníků. A platí to pro automobilku, šroubárnu, výrobu obvazů i papíru...

+1/−1
17.6.2014 12:55

J27i97ř65í 65E97r91b52e84n 1963664206527

Pane Steiere, co se Vám nelíbí?

Každý si můžeme vzít jakýkoliv výrobek na trhu, oblézt ho s mikrometrem a zkusit ho zkopírovat. Ale pokud nebudeme mít to "know-how" a zejména "know-why", tedy přesně vědět, proč tento díl vypadá zrovna takto, z čeho má být vyrobený, jaké má mít plusové a mínusové tolerance atd., tak se kvalitě originálu zdaleka nepřiblížíme.

Třeba mladoboleslavská Škoda má na toto téma své bohaté (= draze zaplacené) negativní zkušenosti s italskou firmou Pellegatti...

+2/0
18.6.2014 13:30

P14a96v87e48l 81S94ý54k15o81r14a 7907792767951

Je zde ještě něco co by šlo prodat ? Číňaní zkoupí i ty dluhy a pak nás  vystěhují. EU

0/0
17.6.2014 12:24

K71a42r94e63l 69M59a78z63a34n42e89c 7927735283

už v roce 60 se chlubili, že nás utlučou čepicema a ono na to dojde. A jinak si říkám, zda všechny ty čínské asijské restaurace přidávají do jídel jen zdravé chemikálie....

0/−1
17.6.2014 12:45

K54a39r86e69l 12M83a95z65a71n55e89c 7867335323

sto milionů korun za licenci při výrobě 10.000 aut? o mi vychází na 10.000 Kč za auto (ok, mluví se o stamilionech, takže možná 30.000 za auto při licenci za 300 milionů, ale stejně). Je to hodně nebo málo?

0/0
17.6.2014 11:54

Ř40e62h59o60ř 91V17l93a87s45á38k 2904244691906

Řekl bych, že přiměřená cena.

+1/0
17.6.2014 11:57

K12a88r39e19l 80M28a82z32a85n73e33c 7367615523

No právě nad tím přemýšlím, při ceně nového auta kolik - mega, dva mega? Samozřejmě je více modelů, ale i tak je to 1% z ceny, ne? Nedivil bych se, kdyby toyota apod. brali 30% z ceny vozu jako licenční poplatek... chtělo by to hlubší analýzu, ale na to já nemám čas a ostatní zřejmě know-how

0/0
17.6.2014 12:02

Ř28e37h65o73ř 84V27l91a28s29á43k 2484784981166

Dvě mega to stojí, když se to vyrábí v České republice a v malé sérii. V Číně to bude podstatně levnější.

A pokud Tatra ty peníze chce a nikdo nenabídne víc ...

+1/0
17.6.2014 12:15
Foto

K16a41r28e51l 98S83t35e93j21s58k74a51l 2590448757387

Jednoho krásnýho dne si Čína koupí celou Českou republiku...

+6/0
17.6.2014 11:43

K15a42r69e61l 82M84a72z85a13n27e54c 7847965203

Proč by kupovali nějakou bezvýznamnou maličkou českou republiku? Koupí spojené státy, vlastně už koupili vzhledem k množství nakoupených dluhopisů....

+1/−3
17.6.2014 11:56

E88d46a 78D13r32á79b67e91k 7179202533447

na rekreaci

+2/0
17.6.2014 12:14
Foto

L12u71k62á35š 51Z49á68v84o66d20s72k66ý 9461549581

ad1, ČR má vynikající strategickou pozici na Evropském kontinentě, ad2 naopak, díky dluhopisům, mají v hrsti Amíci Číňany...když dlužíte věřiteli milion dolarů, má vás v hrsti. Když dlužíte věřiteli bilion dolarů, máte v hrsti věřitele vy. To neznáte tu starou bankovní poučku? ;-D

+2/0
17.6.2014 12:18

K43a78r22e79l 17N48o35v60á63č61e23k 5641725169356

Mě se to řešení taky nelíbí. Měli to udělat jako jiné firmy - v Číne postavit vlastní závod a nebo si třebe u té stejné firmy Tatry pro čínský trh vyrábět. Tj. mít zisky z každé prodané Tatry i bez velké námahy, jak to dělají všechny světové značky. Ale třeba je to složitější, tohle může mít výhodu, že ta čínská firma ponese rizika dobývání nového trhu, Tatru tam pořádně rozjede a pak utrum a poptávka po Tatrách bude a ty už může dobývat naše Tatra a třeba je dál vyrábět v té samé továrně jen se zisky do své kapsy. A třeba cena za tu licenci je větší než by byl podíl z prodeje Tatrovek za 5 let.

+1/0
17.6.2014 11:11
Foto

L74u77k53á72š 40Z37á82v41o63d28s43k56ý 9511149791

Tatra rozhodně nemá peníze na stavbu nové továrny v Číně

+4/0
17.6.2014 11:13

Ř68e39h65o42ř 22V42l73a40s41á64k 2934324361736

Myslím, že moc sníte. I když jsou to hezké sny.

+1/0
17.6.2014 11:59

I86v87a54n29a 93M13o47t90a68l11í84k12o50v39á 5474531300912

tak aby činští šikulové neobšlehli, co se dá, a po pěti letech nezačali vyrábět nějaký "vlastní model" a tatrovka jen bude koukat, že ho vyvážejí ven za levnější peníz, než to umí Tatra:-/

+4/0
17.6.2014 12:09

E14d22a 56D43r95á42b50e92k 7629442793427

100M už ale bude doma pod podlahou

0/0
17.6.2014 12:17

J98a72n 87M18u36c53h55a 8689956842846

... ona se nabízí i odpověď ;-)

0/0
17.6.2014 11:11

J11a77n 14M63u90c57h63a 8109426432266

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.6.2014 11:12

M16i21c48h59a41l 14D19v88o13ř16á68k 3672320450

Na jednu stranu snad ty peníze které získá velmi dobře investuje a bude vyrábět více než stovky nákladáků ročně... Na druhou stranu docela Tatru lituji, jelikož armáda Francie používá Renaulty, němci - Mercedesy, USA - Humvee... a u nás je směs všeho :/ což rozhodně není pro Tatru nej.. a navíc co v minulosti provedla vláda Tatře a nechala ji skoro zaniknout to je unikát... ;-(

+3/0
17.6.2014 11:09

K63a95r12e65l 61M87a94z91a80n56e30c 7267265843

No skoro zánik tatry se mi takynelíbí, ale jaksi jsme příliš malý trh na to, abychom měli vlastní výrobu nákladních aut v rozsahu srovnatelném s Renaultem atd.  Věřím, že němci odeberou 100.000 mercedesů, naše armáda odebere 1000 tater, to na uživení nestačí....

0/0
17.6.2014 11:58

Ř23e58h39o77ř 85V55l24a72s33á43k 2854584541856

Jeden z hospodářských důsledků rozdělení Československa.

+1/−1
17.6.2014 12:00

J25i19ř43í 45E64r90b79e58n 1153984346187

Vzal jsi mi to z klávesnice.

Trh pro 15 milionů Čechoslováků je něco jiného než trh pro 10+5 milionů navzájem rozeštvaných lidí. Proto taky velmi rychle krachly národní projekty lokomotiv ze ZŤS, modrenizace TAZů apod. Nebyl odbyt, nebyly prachy na investice, takže nebyl ani nový odbyt...

0/0
17.6.2014 12:52
Foto

V68o35j58t54e70c56h 40B21a32r82t17a48k 6664463563290

kdybych o tom točil film nazval bych ho

"Jak tarta přichází o světové know how"

+3/0
17.6.2014 10:44

A42n32t83o24n73í79n 17P42o32l32i91c28k30ý 9310772791727

Know how ale účty nezaplatí ;-)

+1/0
17.6.2014 11:17

Ř85e31h16o14ř 97V83l40a86s97á55k 2144854601376

Pokud se shodneme, že Číňané stejně kálí na nějaká autorská práva a patenty, tak je lepší jim alespoň prodat licenci na pět let na stamiliony, než kdyby to okopírovali jen podle jednoho exempláře, který by je stál dva miliony.:-/

+9/0
17.6.2014 10:42

J26i34ř43í 12E84r66b11e33n 1533604786467

To taky zkoušeli, jenomže například odlévaná a přibroušená vahadla vydržela asi 10× méně než originální tatrovácká kovaná, navíc působila další škody a ušetřených dejme tomu 100 USD znamenalo škodu za 5000 USD. Tatra taky všechny potenciální zákazníky varovala. Je to asi 8-10 let stará záležitost.

+1/0
17.6.2014 12:58

A38l34e18š 28M13á62c84h69a85l 1729698968361

koukam, kolik uredniku zase nepracuje...

+2/−1
17.6.2014 10:38

J27i85ř39í 43E92r19b86e27n 1453414896137

Polední pauza :-)

0/0
17.6.2014 13:01

T96o43m77á86š 28K29u81c59h47a15ř 3927581728461

Jen pro připomenutí..

http://byznys.ihned.cz/c1-59509560-koprivnicka-tatra-se-vydrazila-za-176-milionu-korun-firme-ktera-vznikla-minuly-tyden

+3/0
17.6.2014 10:37

S84v82a96t52o55p47l69u41k 86S40i83l46n24ý 4272856369508

Nejdebilnější rozhodnutí nových majitelů Tatry. Proč rovnou nevyváží svoje auta na čínský trh? Uvědomuje si, že tohle je její definitivní konec na Asijských trzích?

0/−2
17.6.2014 10:36

L16a72d86a 22N58o86v35a18k 4852503777

to je asi taky napadlo... Čína to nebude smět vyvážet a kdyby byl větší prostor v číně pro vývoz, asi by toho využili.., žejo...:-P

0/0
17.6.2014 10:47
Foto

L53u67k48á33š 49Z43á46v50o42d61s43k47ý 9561599721

protože do Číny nelze standartně vyvážet, ale musíte tam postavit továrnu a na to Tatrovka nemá peníze.  Taky to mohli obšlehnout a nikoho se na nic neptat. Takhle alespoň zaplatí slušný balík peněz...

+6/0
17.6.2014 11:04

J45i98ř87í 45E44r44b29e29n 1653174666727

Protože už 60 let vědí, že se to nevyplatí. Cesta lodí trvá dva - tři měsíce, auto musí být speciálně zakonzervováno a stejně není kvalita v místě dodání zaručená...

+1/0
17.6.2014 13:02

J97a70r48o65s30l38a83v 90R19i86e26s97s90n77e51r 3898980736200

Který hlupec toto schválil? 8-o Licenci do Číny?! To si Tatrovka právě podepsala ortel...

A v širším měřítku si podepisuje ortel i celá Evropa. Volvo už žlutí zloději a kopírovači vlastní, také plno dalších západních patentů obšlehli/ukradli – jak dlouho ještě budou kupovat naše výrobky a stát o naše technologie?

+2/0
17.6.2014 10:36

J53a74n 12H37e62j72d85a 4624426182324

Postupně se ale bude podíl českých dodávek snižovat a jak se je naučí  pajcovat, budou nahrazovány součástkami vyrobenými přímo v Číně. ;-D;-D

+4/0
17.6.2014 10:31

R28o13m82a35n 78K76o43s90t94a81l 7363308889547

No je evidentní, že čínské mozky nerozlouskly převodové a pohonné ústrojí Tatry... takže to museli koupit :-). A tatra už stejně není Tatra, emisní limity zahubily její tradiční motor ...........

+2/−2
17.6.2014 10:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.