Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky Leo Expressu bude už brzy řídit pětadvacetiletá strojvůdkyně

Heleně Záleské se v den jejích pětadvacátých narozenin splní sen. Coby první strojvedoucí v řadách Leo Expressu vyrazí 27. července poprvé vlakem z Prahy do Bohumína. Stane se tak jednou ze pěti žen, které v Česku tuto profesi vykonávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

B62r26o41n78i97s61l52a82v 76G56a58b17r80y69š 2872629841

Dvouletý výcvik? No..., pořád lepší, než ty rychlokvašky v autech.

0/0
30.7.2014 11:53

V37í89t 22H37r47a24d87i64l 2164135681392

PR článek???

0/0
28.7.2014 20:42

P27e40t63r 55H77o76f61m73a20n30n 6379714765420

Umí vůbec parkovat?:-P

Jinak vypadá jako šikovná cérka.

+1/0
27.7.2014 11:57
Foto

R57o33s10t22i18s84l63a77v 25S28t19r76ž25í11n52e23k 2911581831522

;-DR^

0/0
29.7.2014 16:49
Foto

R94o61m13a92n 36S88o74r16n62a50s 9594145663

Hezké. I já blahopřeji. A jako cestující se musím zeptat- bude levnější jízdné? Jestli jedu vlakem, strojvedoucí a jeho rok narozeni je to poslední co mne cestou zajímá. :-)

0/0
26.7.2014 22:34
Foto

A63l63e93s 94M82u75l49l24e45r 3452102611592

Držím palce a přeji hodně kilometrů na zelenou :-)

0/0
25.7.2014 8:04

A30l96e38x78a86n34d83r 41K38o48s18t24k58a 5749136189656

Copak o to, pokud přijde milé a usměvavá holčina a pojede se, tak to bude fajn. Jen aby za pár let nevypadala jak H. Růžičková.

+1/−1
24.7.2014 11:28

J68o26s20e44f 88K58o97p63e10c75k19y 9114592255

Holce drzim palce a usmevne blaboly typu: zena za volantem = auto bez ridice je treba ponechat bez komentare ;-)

+6/0
24.7.2014 9:27

J12i41ř75í 67S76n77á82š62e35l 3301348358255

http://www.novinky.cz/veda-skoly/343018-prvni-kamion-bez-ridice-brazdi-silnice-u-magdeburgu.html

To auto bez řidiče není jen vtipem, podobně je na světě již dost tratí, kde se jezdí bez strojvedoucích.

0/0
24.7.2014 22:28

V84a79c34l11a46v 16W79a76n83d50e25r41e47r 8408246869572

Panove....trochu min te skepse....ja te sikulce drzim palce. Je fakt, ze moc holek co maji technicke sklony jsem nepotkal, ale pokud ano....tak byly dobre...

+3/0
24.7.2014 9:07

V73i40k78t32o16r 82N82á16r35o40ž81n15ý 3899882198

Já pouze jenom doufám , že se nesnižuje náročnost zkoušek pro povolání strojvedoucího...Kvalifikační požadavky se bohužel snižují. Dřív musel mít strojvedoucí maturitu z elektro oboru..dnes stačí maturita z jakéhokoliv oboru...

Dříve platilo , že strojvedoucí si musel odkroutit x letou praxi v rámci oprav a údržby vozidel... jakou má v tomto praxi tato slečna ?

0/0
24.7.2014 7:45

M63a43r22e83k 75Z73a72h93r78a48d28i89l 6594369395461

Dřív se taky lovili mamuti...

+1/0
24.7.2014 7:54

V68i74k76t56o93r 55N91á77r96o50ž94n20ý 3749962708

No myslím , že až někdo přijde s návrhem , aby díky nedostatku lékařů nemuseli mít lékaří vysokoškolské vzdělání , že mu také zatleskáte...

+1/−2
24.7.2014 8:31

M92a60r15e77k 14Z27a40h21r83a11d45i98l 6834879915321

Zcela odlišný případ...Rv

+1/0
24.7.2014 9:06

V79i95k92t22o40r 22N42á25r17o50ž44n85ý 3349782618

Proč ? Dle někoho stačí na diagnostikování chřipky také někdo úplně obyčejný , než někdo , kdo se musel učit anatomii apod...

0/0
24.7.2014 9:14

P29e80t76r 34N39i54v57n34i29c37k63ý 3922544575567

Když udělý chybu doktor, umře JEDEN člověk. Když udělá chyby mašinfíra, umře celý vlak.

+1/−3
24.7.2014 9:20

J17o89s14e28f 24K24o81p84e40c80k27y 9884702635

Cely vlak opravdu neumre a chyby delaji evidentne i muzsti strojvudci ;-)

0/0
24.7.2014 9:23
Foto

J82o53s86e14f 48J26o27ž17k63a 62S77ý31k70o73r83a 3763288860670

Proto také není potřeba na fíru studovat tak dlouho ;-D;-D;-D

+3/0
24.7.2014 9:24
Foto

J59o42s53e80f 16J63o47ž47k95a 45S53ý21k64o86r70a 3463838750880

Upřímně, tohle se Vám moc nepovedlo...

+1/0
24.7.2014 9:18

K16a40r38e10l 36U51r49b91a52n 2184104631619

Už podobné návrhy padly.

0/0
24.7.2014 10:45

R39a31d20e30k 38R72o79z49s11y78p30a70l 6193508226433

Pane Zahradil...Jinak dobrý???:-P

0/0
30.7.2014 12:26
Foto

J10o36s10e10f 39J80o36ž30k42a 27S38ý65k70o93r38a 3953818910800

Ona ta kvalita ze Švýcarska stejně asi nepůjde opravit kolíčkem na prádlo, tak jí bude nějaká praxe v dílnách celkem na nic...

Jinak za ty dva roky se snad do dílen podívala.

A maturita? V současném zaměstnání se mi moc hodí, že jsem maturoval ze silových obvodů lokomotivní řady 363 ;-D

+4/0
24.7.2014 8:13

V43i76k50t18o20r 95N48á15r61o18ž38n26ý 3119372588

Pokud vím , tak se zkoušky na strojvedoucího vykonávaly na celou skupinu drážních vozidel...takže až LEO zkrachuje , může se stejnými zkouškami už jezdit i jinými vozidly jiných dopravců , kde by tu praxi v dílnách již mohla využít.... respektive byla by žádoucí..

Apropo...tu praxi v dílnách vyžadoval zákon o drahách. Už ji nevyžaduje ?

0/0
24.7.2014 8:33

P52e80t98r 63B31e58z94s88t87a20r43o24s78t16i 2499346873271

A posun uz take neni treba a jde se na trat?

0/0
24.7.2014 8:38

V69i77k66t59o28r 88N13á90r74o73ž22n13ý 3109372378

Tak to víte. Lidstvo hloupne. A když na některou pracovní pozici není dostatek kvalifikovaných lidí , tak se to v tomto státě řeší tak , že se sníží nároky...

0/0
24.7.2014 8:43
Foto

J22o51s57e95f 28J69o32ž48k87a 62S96ý76k81o68r98a 3213828490970

Některé znalosti už dneska leckteré profese mít nemusí.

Je to dobře? Je to špatně?

Potřebuji jako výpravčí na věži vědět jak daleko musím při zastavování vozu při posunu na spádovišti dát zarážku, aby vůz bezpečně zastavila?

+1/0
24.7.2014 9:02

V41i59k90t91o62r 19N59á39r82o30ž75n83ý 3199152858

Dříve platilo , že výpravčí je osoba , která musela znát vše ohledně drážního provozu..Takový člověk byl plně kvalifikovaný pro jakoukoliv jinou práci... Takže řada výpravčích i zaskakovala jako výhybkáři či signalisté..  Aby poslal posunovač výpravčího někam to nešlo...protože výpravčí musel mít  ty samé znalosti jako posunovač+ samozřejmě další a další předpisy , odstavce a paragrafy.

Dnešní výpravčí to má o dost jednodušší než to měl jeho kolega před třiceti lety. Nemusí se učit žádné předpisy ohledně osobní či nákladní komerce , dálnopis je také minulostí...

Otázka je , co by měl poté výpravčí umět. Pouze nabízet vlaky a vydávat rozkazy a obsluhovat zabezpečovací systém ? Nedojdeme nakonec k závěru , že středoškoláka je pro tuto práci škoda ? Že by to mohl zvládnout i absolvent učňáku ?

0/0
24.7.2014 9:26
Foto

J65o63s91e37f 69J57o47ž39k78a 96S31ý22k31o31r75a 3623388620120

Můžu srovnávat jen dobu za posledních dvacet let ;-)

Na jednu stranu s Vámi souhlasím, ale praxe prostě ukazuje, že už leccos není potřeba. Naučíte se svou stanici a ostatní je podružné.

Můžeme se tu donekonečna bavit o tom, zda to je, nebo není dobré, ale tímto směrem to směřuje.

Navíc se už nejedná o jeden podnik. Výpravčí už nemusí vědět to co ví posunovač. Dřív platilo, že výpravčí opravdu mohl převzít provádění posunu místo vedoucího posunové čety, ale to už dneska nejde.

Výpravčí i dnes musí umět spoustu předpisů. Jen místo telegrafu a dálnopisu používá email a jiné.

Další otázka je, zda opravdu musí umět obsluhovat všechny druhy ZZ, když za celý svůj život bude někde v dolní horní, i když nějaký všeobecný přehled je určitě dobrý. Dneska je to zkrátka trošku i hodně jiné než tehdy.

0/0
24.7.2014 10:15

M95i77r31o59s94l85a67v 39Z48i28k21m77u86n70d 7949133454293

A dneska snad nemusí mít výpravčí dopravní znalosti jako výhybkář, signalista, posunovač ...

0/0
26.7.2014 20:16
Foto

J54o79s50e93f 29J22o94ž41k96a 37S18ý17k67o46r31a 3173198170440

Jaký je rozdíl při zastavování, rozjíždění a podobně, když jede 480 jako vlak a jako posun???

0/0
24.7.2014 9:05

M14i96r51o12s27l97a21v 67Z28i43k50m35u28n40d 7429833824603

Žádný ... znalosti a schopnosti musíte mít stejné.

Rozjet vozidlo (vlak) naučíte opici, nejdůležitějším uměním při řízení vlaku / vozidla je umění zastavit tam kde zastavit máte ... často s přesností na metr, kdysi třeba u hydrantu, z něhož se dobírala voda pro parní generátor.

0/0
26.7.2014 20:20
Foto

J11o57s18e63f 63J88o39ž31k41a 59S73ý55k78o61r86a 3683408320130

Nevím všechno, tak jsem si to ověřoval a pokud to správně chápu, tak fíra dělá zkoušku na tu řadu co má jeho zaměstnavatel. Pokud má tedy jen 480, tak slečně stačí mít jen tu 480.

0/0
24.7.2014 8:56

M77i33r94o18s54l75a96v 56Z11i88k75m34u62n48d 7559173594353

Velmi zjednodušeně --- má zkoušku na elektrickou trakci a na každou řadu vozidel se dělá jízdní zácvik. Takže kdyby přešla k ČD, pak si musí udělat v rámci zaměstnavatele záškol na ta vozidla E trakce, která to depo má (451/452, 471, 460, 680, 16x, 36x, 37x, 15x, 44x, 380 apod.)

0/0
26.7.2014 20:24

J49a43n 62Č71e94k66a60l 7929725644884

Jelikož má dotyčná inženýra, tak bych se o kvalifikaci nebál...

0/0
24.7.2014 8:48

V48i58k98t20o79r 15N37á16r48o63ž86n65ý 3419382428

Jestli vystudovala či nevystudovala  ekonomii je pro povolání strojvedoucího naprosto jedno....

Na profesi zdravotní sestry také nemáte kvalifikaci , pokud vystudujete strojní fakultu

+2/0
24.7.2014 8:52

L64u35c20i17e 32B53a37r42t90o88ň50o16v38á 5380578607135

Nic ve zlém, ale napsal byste tento příspěvek, pokud to byl článek o 25 letém muži s VŠE, který si splnil sen a stal se strojvedoucím...jde Vám prvotně o to, že je to žena nebo máte obavy o celkovou úroveň kvalifikačních požadavků, bez ohledu na pohlaví?

0/0
24.7.2014 12:05

V41l67a62d39i76m24í82r 43F28i11b20i71g62e76r 5304421621124

Dříve byly nároky vyšší protože byly vesměs jednokolejné trati a jediným zabezpeřením byly návěstidla s drátěnými táhly vedoucí ze stanice. Dnes je trať víceméně samostatná a strojvůdce je v některých vlacích řekněme pro okrasu nebo aby bylo na koho svést chybu. Na spoustě míst jsou systémy automatického řízení a vlaky mohou jezdit samy bez strojvůdce. Když se projede návěstidlo tak se vlak zastaví. Ale zkoušky budou jistě stále dost složité. Předpisy jsou hodně tlusté počteníčko.

0/0
24.7.2014 22:15

M34i82r64o41s44l20a26v 18Z30i39k98m98u77n90d 7129833344733

Vzato do důsledku, k čemu mu ta maturita elektro byla, když v 50. letech začínali na E lok strojvedoucí přeškolení z parní trakce, zpravidla s výučním listem zámečník ...

Na "Stadleru" a podobných vozidlech může "vůdce" vozidla v případě nějaké závady akorát resetovat, resp. vypnout natvrdo baterky a doufat, že se vynulují paměti ... opravit nemůže nic. Na "peršincích" některá depa dovolovala strojvedoucím měnit tavné pojistky v regulátoru nebo proházet vany Unipulsu, když něco nešlo, jiná depa to svým pracovníkům zakázala a regulátor zaplombovala, aby strojvedoucí nemohl závadu odstranit ...

To máte jako u moderního automobilu, kdy na rozdíl od Škodovky nebo Trabanta můžete tak akorát vyměnit olej, žárovky, svíčky ...

Mezi řízením tohoto typu vozidla a městskou tramvají není principiální rozdíl. Tramvaje řídí stovky řidiček a nikomu to nepřijde divné ...

Řídit takové moderní vozidlo je někdy celkem nuda ... E lokomotiva s odporovou regulací nebo diesel (motor, lokomotiva) s mechanickým kontrolérem a nutností hlídat si meze adheze,  bylo zábavnější.

0/0
26.7.2014 20:14

J74o12s86e20f 37H73o14n52e27š 7701382210293

Ženská za volantem-auto bez řidiče,snad to nebude platit v tomto případě.Zaráží mne,že strojvůdci jsou nasazování bez praxe na rychlíkové soupravy.Jakou praxi může mít strojvůdkyně,když vystudovala VŠ a je jí 25let?Někdo namítne,že strojvůdce je zbytečný,ale nechci se dočkat aby řidiči z autoškoly šli do provozu bez povinných jízd

0/0
24.7.2014 6:39

R72a74d36o32s77l48a10v 32K52l23a68u92d52a 5444288324292

Přesně. Třeba Lacinová, Trpišovská..... pirátky silnic. Rv

+1/0
24.7.2014 7:41

J68a77n 52N55e67š60p24o24r 4556908366912

Říct, že strojvedoucí je zbytečný, je totální hloupost, stejně tak by mohl být označen za zbytečného řidič, sedící v plně "computerizovaném" automobilu... Jsou situace, které žádný počítač nevyhodnotí, a tady se ukáže "lidský faktor"

+1/0
24.7.2014 7:44

V92i54k79t18o19r 35N33á51r67o34ž45n33ý 3519322878

Třeba v řadě měst jezdí metro bez strojvedoucího a zatím žádný zádrhel

0/0
24.7.2014 7:46

R28a26d83o39s85l29a96v 12K59l68a72u14d24a 5214188314562

Bez strojvedoucího ano, ale ne bez lidské kontroly. Veškerý provoz je velmi pečlivě monitorován dispečinkem a pochopitelně i stanice jsou hlídané. Takže dojde-li k nějakému problému, vždycky je tam osoba která vlak může okamžitě zastavit.

+1/0
24.7.2014 8:09

V72i39k58t68o87r 83N43á18r94o80ž61n43ý 3429282148

Stejný systém může do budoucna fungovat i u klasické železnice

0/0
24.7.2014 8:38
Foto

J44o71s94e96f 71J60o50ž72k94a 52S29ý49k45o31r18a 3393588120870

Ono to už i někde u ČD funguje. 471 má v paměti nahranou trať a fíra to "jen jistí". Samo hlídá a řeší mimořádnosti na trati - pomalé jízdy, stahovačky a podobně. Nicméně na zastávce a ve stanici umí Ešus zastavit sám.

0/0
24.7.2014 9:14

M59i21r72o29s40l41a49v 30Z90i47k45m67u26n50d 7689683514263

Zařízení se jmenuje AVV = automatické vedení vlaku, vymyslela ho firma AŽD, prototypově bylo už na Krakenech (EJ 470.001, 470.002) a 163.034, jenže ho nemají takové "moderny" jako Pendolina nebo rakouské RailJety ... prostě cizí výrobce TO NEUMÍ.

Stahovačky to neřeší, pomalé jízdy akorát v případě, že jsou zadány do počítače (profilu trati).

Ešus zastaví v zastávce přesně na metr a to podle toho, zda jede jednoduše nebo dvojmo. Strojvedoucí je tam za běžného provozu jen od toho, aby na zastávce odjistil dveře, pak je centrálně zavřel a stisknutím tlačítka dal souhlas k jízdě ... Návrh, aby se souhlas nahradil zavřením dveří neprošel ...

0/0
26.7.2014 20:35

M21i59r95o32s66l63a25v 67Z44i96k86m85u51n12d 7409543674923

No jo, jenže to metro jede tam a zpátky, má definovaná místa zastavení, nejsou tam žádné odbočky, mimořádná zastavení apod ...

0/0
26.7.2014 20:27

J71a52n 64Č64e31k39a59l 7349585844134

A kde má tu praxi asi tak získat, než na vlaku?

0/0
24.7.2014 8:49

J97o76s61e65f 22H47o52n91e37š 7531192130713

Ano ve vlaku,ale osobním a po nějaké době do rychlíku

0/0
24.7.2014 11:05
Foto

J95o52s43e14f 95J43o36ž71k81a 75S96ý98k61o55r38a 3653718420140

A jaký přesně je rozdíl v práci fíry na osobáku, rychlíku, či v tomto případě na expresu???

0/0
24.7.2014 11:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.