Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M36i51r82o94s93l94a36v 78Z15i60k84m20u42n72d 7349273214473

Základní podmínkou by mělo být zanesení kapacity dálkového vlaku do mezistátního rezervačního systému ... další pak akceptace jízdenek vydaných kdekoli na světě pro danou trasu, včetně síťových jízdenek InterRail ... podobně jako ve Švýcarsku nebo Německu, kde na dopravním trhu působí desítky regionálních dopravců, ale hraje se podle not "národního dopravce" DB - ke spokojenosti cestujících ... výjimkou je několik vlaků "jiného dopravce" mezi Köln Hbf a Hamburh Hbf.

+1/0
24.8.2014 15:23

A64l87a65n 43Ř77e38p33k17a 4855196

To by se soukromníkům líbilo, zobat rozinky, ale nějaké malé lokálky už nechtějí :-P

+2/−2
6.8.2014 16:22

V14a23c84l81a36v 84H76a29j50e55k 3626529669

Nejsem si jistý, že je to tak ja píšete. Je to otázkou jednání a dohody. Ta musí být mezi MD, krajem a ČD a je v podstatě o dohodnutí a nastvaení pravidel, za jakých se bude kraj podílet na profinancování prokazatelní ztráty u rychlíků. Tek  nejsípše to bude tak, že se nepodařilo na jednáních dojít ke shodě. Nebo vy víte, že to ministertvo nechtělo??

+2/0
1.8.2014 8:39

R87a65d82e74k 12J62a84n52a39t33a 9305646444922

Myslím, že článek zcela zbytečně naznačuje, že tempo soutěžení je pomalé. To není pravda. Pokud je předpokládáná délka smluv 15 let, tak by tuto dobu také mělo trvat, než se všechny tratě vysoutěží, aby to bylo rovnoměrně rozložené v čase, aby neměli dopravci problém s finacováním a do soutěží se jich přihlásilo více.

Takže problém není tempo jako takové, "pětině do konce příštího roku" je zcela dostatečné, ale neustále odkládání začátku.

+2/−2
31.7.2014 20:48

J73a54n 70S86ů18r26a 4735903743122

Článek hlavně naznačuje, že podobný harmonogram se poprvé schválil před čtyřmi lety a od té doby nebyla uzavřena v této oblasti na MD jediná smlouva. Jinými slovy, ztratily se úspěšně čtyři roky.

+2/0
1.8.2014 0:12

R83a56d95e15k 76J64a83n22a30t58a 9555216544572

To je pravda, však to odkládání kritizuji.

+2/0
1.8.2014 8:47

A14n33n33a 61T83v61a60r71ů49ž83k55o94v83á 4741446505438

To odložení mělo být před puštěním soukromníků na tratě a mělo být na stálo. Jak všichni na vlastní kůží pociťujeme, tak ta konkurence a privatizace všude přinesla dvě věci, nic jiného. Obrovské snížení kvality při současném až nemravném zvýšení cen.

0/0
7.8.2014 12:50

I95v90o 79S90c55h66l79ä74g74e48l 9180439857472

Smrádek, ale teploučko.

+2/−1
31.7.2014 14:15

D62a98v23i82d 84Z91a21j17d23á50k 8215162210581

Ceske drahy a Ceska posta jsou nejvetsi zumpy.Jak co se tyce kvality sluzeb tak hospodareni.Mohly by zalozit treba firmu Ceska zumpa s.p.

+3/−10
31.7.2014 14:06

D80a79v19i77d 79Z24a58j29d73á66k 8575662530861

Tady nejde preci o Jancuru.Tech spolecnosti je vic.Jde o to,ze se totalne potlacuje konkurence na ukor prodelecnefirmy,ktera kdyz se ji zrovna nepovede rok,dorovna to dotacema.Ale ty dotace dou treba z dani.

+3/−7
31.7.2014 14:04

J18i22ř52í 37E63r46b92e94n 1703914586577

Moc o tom nevíte...

+5/−4
31.7.2014 15:02

R31a88d77e39k 78J49a54n30a92t94a 9395406634712

"Dotacema" (myslíte asi platbu za vlaky, objednané státem a kraji) se rozhodně žádná ztráta nedorovnává, ani podle pravidel EU nesmí.

Pokud hospodaření ČD (jako kadé jiné a.s.) skončí ztrátou, pak se buď nedorovnává nic (pokud je to ztráta pouze účetní, vzniklá například přeceňěním majetku, apod), nebo se vydají dluhopisy, či se prodá nějaký majetek (kterého mají ČD dost, ona železniční doprava toho s postupujícími modernizacemi potřebuje pro provoz stále méně a méně, takže stále je co prodávat ...).

+6/0
31.7.2014 16:32

A87l42a34n 56Ř34e28p48k34a 4975116

Jakoby jiné státy nepreferovaly své (státní) firmy nad soukromými (mnohdy cizími), že? A než namítnete, že třeba DB mají lepší vlaky než ČD, tak nezapomeňte, že DB taky mají mnohonásobně větší příjmy a jízdné je taky dražší.

+5/−2
31.7.2014 16:54

J97a82n 52C74i65h84a18k 1268287317918

Fascinující záchvaty neoliberalismu tam nahoře. Když něco nefunguje, protože to používáme jako trafiku a zlatý důl pro kamarády, tak to rovnou těm kamarádům prodáme a pak nemáme žádný vliv, žádnou možnost, jen budeme platit jako blbí. Vychvalovaná privatizace železnice, zejména na náš východoevropský způsob, je kravina na kvadrát. Naprosto selhala i v případech "vyspělých" zemí jako vje Velká Británie, kde lze označit privatizaci železnice za průs*r století. A navíc se vracíme do minulosti. Kdysi dávno začaly železnice jako houf privátních firem, zuřivě si konkurujících, naprosto nespolupracujících. Viz např. evropské metropole typu Londýn, kde je v centru na každém rohu hlavové nádraží, protože skoro každé patřilo jinému dopravci a nikdo nebyl ochoten se domluvit na jednom společném nádraží. Pokud chtěli cestující přestupovat, pobíhali jak blbci po Londýně od jednoho ke druhému. Výsledkem byl neuvěřitelný chaos, neefektivnost, nepřátelskost pro cestující. Proto stát (tehdy ještě funkční) začal v předminulém století ty železnice vykupovat a sjednocovat do jedné firmy, navíc šlo o velký strategický zájem. My vůbec nepřemýšlíme o tom, že stát řídí banda zlodějů, magorů a psychopatů, ale jako tupé ovce žvaníme donekonečna, že stát je špatný hospodář a že vše vyřeší neviditelná ruka trhu podle metod jedné Kikiny. Takže se vrátíme do 19. století a budeme si plácat po ramenou. Pro cestující vzniknou jen následné drobné nevýhody: Nenávaznost spojů různých dopravců, protože konkurence nespolupracuje, dále nutnost kupovat si pro každého dopravce jinou jízdenku a rezervaci, což bude pro lidi bez internetu dost problém, když třeba v jejich stanici nebude pokladna konkurence, na niž později hodlají prestupovat, různé tarify, a pro lidi mimo okruh železničních fanatiků to už bude úplně nepřehledné. BRAVO.

+13/0
31.7.2014 12:07

T69o51m 44J86u18r21e32č92k23a 6815212735915

Dotaz na autora - co je to u DOTOVANÝCH tras "méně lukrativní trasa?" Celou dobu tady čteme vyjádření Jančury, jak jsou dotované trasy lukrativní všechny stejně, protože dopravce dostane peníze i když ve vlaku jedou 3 babičky a najednou, když mají některé dotované trasy zůstat ČD, tak je autor nazve "nejlukrativnějšími."

+7/0
31.7.2014 11:52

Z57b59y70n24ě67k 40P19o96p89o76v41s94k95ý 9786638187853

Takhle se dělá propaganda.. mon ami

+7/0
31.7.2014 12:08

J23a22n 41S78ů27r90a 4895683253162

a co tam máte dál?

0/−1
31.7.2014 15:28

J25a41n 84S28ů85r19a 4595273163242

Trasy, kde není velký potenciál nárůstu cestujících díky zlepšení kvality služeb. Typicky Olomouc - Krnov - Ostrava. Pokud bude riziko tržeb na straně dopravce, tak jistě chápete.

0/0
31.7.2014 15:28

T93o58m 87J22u94r79e73č12k90a 6215422675845

Takže "neatraktivní" je i Praha - Ústí - Cheb? V Jednom rozhovoru Jančura tvrdil, že to je trasa s velkým potenciálem. Nechcete se raději s Radimem domluvit na společném postoji, ať pokaždé netvrdíte něco jiného?

+2/0
31.7.2014 16:44

J37a68n 98S41ů23r40a 4685793543512

Nechcete si ten text přečíst? Kde píšu, že R5 a R20 jsou neatraktivni?

0/0
31.7.2014 17:54

T33o92m 64J15u57r54e85č46k61a 6575922905635

Ty "atraktivní" přece zůstanou dle vás ČD Máte to už v nadpise...

+2/0
31.7.2014 18:02

J34a29n 82S47ů26r86a 4775133733562

Přečtěte si titulek.

0/0
31.7.2014 18:12

T56o56m 58J86u76r46e86č47k43a 6495162635285

To byste měl v prvé řadě vy, než se tu jako tradičně začnete kroutit v diskuzi jak paragraf...

+1/0
31.7.2014 18:15

J39a74n 26S57ů15r74a 4805203903462

S Vámi je vždy skvělá debata:)

0/0
31.7.2014 18:32

T14o74m 22J39u91r51e92č75k47a 6595452185575

Nápodobně.

0/0
31.7.2014 18:56

Š97t67e18f98a73n 20F58r50i56č69a 7112538713106

Není problém funkční síť rozbít. Mnohem obtížnější je funkční síť vybudovat. Proto je ze strany investorů takový zájem o provozování lukrativní tratě. Z hlediska státu ovšem, který musí volit strategii zajištění dopravní obslužnosti i v odlehlých regionech země, je vhodný postup v pořadí, kdy se přidělí k provozování nejprve lokálky, později regionální tratě, a teprve nakonec se provozovatelům lokálek a regionálních tratí nabídnou v uzavřené soutěži k provozování i tratě nadregionální či tratě páteřní. Firmy, které by chtěly pouze vyzobávat smetanu, by do soutěže neměly být přizvány. Uzavřené výběrové řízení.

+9/−1
31.7.2014 11:12

T39o71m38a92s 46N64o20v54o22t64n17y 3931946508729

To jsou ale neskutečné kecy. Uzavřené výběrové řízení... tak řekni rovnou, že s ČD na věčné časy a ne jinak a mohl sis ušetřit celou tu omáčku okolo

+3/−3
31.7.2014 11:34

O68l14d81ř30i26c27h 89J95a74n16e10č42e94k 8579146203841

Vyzobávat smetanu vyzobávat smetanu - jděte s tím už všichni do háje, když tomu nerozumíte.

Jak tvrdí Jančura a v tomto mu opravdu věřím - pro soukromníka jsou nejzajímavější lokálky s minimálním počtem cestujících, protože se na nich nejlépe dají odhadnout příjmy z jízdného a tedy v soutěži nastavit požadovaný doplatek od státu.

Regionální spoje objednávají kraje, rychlíky stát - o vhodném pořadí těžko můžete mluvit když některé kraje již vysoutěžily (skoro) všechno a jiné nic.

A ohánět se funkční sítí je nesmysl - co a kdy bude jezdit přeci v případě rychlíků říká centrálně ministerstvo a to si to má ohlídat bez ohledu na to, jestli komunikuje s jedním dopravcem nebo s desíti. Jen je potřeba vyřešit 'univerzální tarif' za nějž si půjde koupit jízdenku s přestupy mezi dopravci.

+3/−1
31.7.2014 11:57

L29u51k63á14š 19P66a98v52l47í53č54e53k 9914796247

Psalo se zde, že v Libereckém kraji jezdí vlaky o 50% víc cestujících. Ale není to jenom tím, že tu jezdí moderní vlaky. Pan ministr zapoměl na B. Třeba na Frýdlant, Tanvald a Hrádek nad nisou jezdí osobní vlaky z Liberce ve špičce v půl hodinovém taktu. Kdo by jezdil rychlíkem když mu jede jeden za 4hodiny a poslední zpět 18:40. To raději pojedu autem. Zatímco v rámci Lib. kraje je vlak dobrou volbou.

+6/0
31.7.2014 10:55

M17a76r87t65i28n 32M55u81s49i74l 4620851463321

Máte pravdu. Vlaky jezdí v taktu a pěkně plné. A slovy autora článku, nikdy by u železnice neměl chybět prostor pro vyjádření Radima J. Tedy "Radime, proč když soutěžil Liberecký kraj regionální dopravu nedokázala Vaše firma podat nabídku, která by byla konkurence schopná? A naopak jako zbabělec ze soutěže odstoupila? Proč nechala vyhrát ty nenáviděné monopolisty?"

+7/0
31.7.2014 12:29

J24a95n 17S53ů32r73a 4535863683582

Proč České dráhy a odboráři tehdy proti soutěži nevykřikovali, jako u jiných plánů na liberalizaci?

+1/−2
31.7.2014 15:29

R46a82d76e78k 72J44a52n82a35t84a 9345286684482

Že by proto, že narozdíl od (například) Ostrava-Krnov-Olomouc byla tahle soutěž celkem dobře připravena?

Bylo dost času (vyhlášení 2008, vyhodnocení 2009, začátek provozu 2011), byla vyřešena tarifní integrace (všude platí IDOL), a podmínky nebyly pro nikoho diskriminační (což je vidět např. z toho, že se přihlásilo firem několik - ČD, Viamont, Arriva). Taky Regiojet, který ovšem odstoupil z vlastní vůle, po té co prohlásil něco ve stylu "určitě je to ciknuté, ale důkazy nemáme".

Soutěž tak proběhla do konce. Ve vedení Libereckého kraje a Koridu totiž zrovna byli schopní lidé, což se o MD a jeho pokusech zatím řící nedá.

+8/0
31.7.2014 16:45

J91a61n 73S68ů24r38a 4565793613302

A co stížnosti na neexistenci regulátora, nutnost postupu podle zákona o veřejných zakázkách, nádraží....?

+2/−1
31.7.2014 18:29

J32i57ř46í 98R69a15m70p30á17č39e28k 5451541763190

Lítání mne nedělá dobře,autobus je mne těsný,ženu cestování neláká a samotný autem je na nic.Tak cestuji křížem krážem po Evropě vláčky a za ty roky již můžu srovnávat.

Děkuji všem za odpověd na dotaz,přesto mi chybí odpověd od pana Sůry,který na to co by měl zásadně neodpovídá a opačně.

+2/0
31.7.2014 10:30

O14l32d78ř60i60c96h 95J36a68n61e69č10e83k 8729406123661

Co mají railjety společného s dotovanou rychlíkovou dopravou? Railjety přeci nahradí stávající EC, tedy nedotované komerční vlaky na podnikatelské riziko ČD??!

0/−1
31.7.2014 10:29

A30l56a55n 25Ř96e52p23k29a 4245146

Ale ty vozy z EC vlaků zase nahradí starší vozy z rychlíků napříč Českem ;-)

+4/0
31.7.2014 10:38

O20l39d30ř55i17c96h 58J19a15n76e29č11e33k 8369306773471

"Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet."

Tady se nebavíme o tom, jaký vliv mají railjety na kvalitu jiných rychlíků - vozy, které nyní ČD používají na EC přes Brno mohou po spuštění railjetů poslat stejně tak na rychlíky z Prahy do Brna jako na rychlíky z Prahy do Chebu.

Tady je řeč o tom, co mají nedotované railjety společného s dotovanými rychlíky na téže trase.

+1/−1
31.7.2014 10:50
Foto

J98i15ř85í 56Š76r36á60m25e97k 3318937169781

To jako fakt? I z Liberce do Pardubic nebo do Ústí nad Labem?

0/0
31.7.2014 10:57

Z64d40e45n91ě85k 96J48o15n62á13š 9341629346340

Njn, u nás lidi chtějí tyto výběrka jenom proto, že ČD na spoustě mít jezdí s dost hroznými vlaky, to je celé. Až se ČD podaří moderznizovat vozový park, bude to těmhle lidem jedno.

+2/−3
31.7.2014 10:21

V47i29k32t28o94r 29N15á23r23o38ž56n42ý 3129682408

Železnice může velice dobře fungovat i s ČD.. Chce to si jen nastavit nějaká pravidla a podmínky a tvrdě pod hrozbou pokut si vynucovat jejich dodržování...

+5/0
31.7.2014 10:24

Z18d74e64n12ě36k 21J87o64n40á50š 9321389416460

No prvně by zaměstnanci ČD měli přistupovat k lidem jako zákazníkům a ne, že je otravují, což se mnohdy ještě děje. Za další, by to fakt chtělo lepší soupravy a lépe využívat tratě. Jsou i naklápěcí jednotky s dieslem a těmi by šlo výrazně zrychlit i jiné tratě. Viz bavorské pendolino.

+2/−1
31.7.2014 10:33

V12i60k93t51o12r 23N94á74r12o98ž86n73ý 3519262168

Troufnu si říci , že v chování zaměstnanců ČD došlo za poslední léta v posunu k lepšímu ...

Co se týče těch pendolin , je otázka , zda na to máme tratě .České pendolino , pokud poede mimo koridor , také nemůže klopit...

+6/0
31.7.2014 10:37

Z45d52e93n79ě74k 53J37o69n60á97š 9221589646910

Zlepšení chování potvrzuji. Faktem je, ani v luxusním autě se nám nepojede dobře po staré a děravé silnici. Zlepšení tratí je prerekvizita, kterou je nutné splnit. Nic méně, ČD na koridorech jezdí se starými vlaky.

+6/0
31.7.2014 10:44

M77i71r89o72s76l21a77v 62Z90i10k54m44u42n72d 7659253614693

Viz bavorské pendolino - s vypnutým naklápěním - aby se ušetřilo na údržbě naklápěcího mechanismu ... nehledě na to, že to "bavorské" jezdí na dvojkolejné, poměrně rovinaté trati, zatímco motorizované trati jsou povětšinou jednokolejky s obtížnými sklonovými poměry, kde cestovní dobu ovlivňuje křižování ...

+1/0
31.7.2014 12:12

M71i57r94o96s38l58a65v 92P74a90v42l53í89č64e40k 7823330375954

V tomhle máte mnohdy bohužel pravdu (chování zaměstnanců) ale ono je to mnohdy i naopak a já se nedivím že jim občas ujedou nervy.

+2/0
31.7.2014 20:47

O10l73d15ř38i81c60h 93J34a39n20e63č13e45k 8459516853161

Pokud ČD nebyly schopny za 20 let dostat vozový park do odpovídajícího stavu, tak považuji vůči cestujícím za korektní docílit odpovídající kvality cestou soutěží a částečnou náhradou ČD soukromníky.

Ano je pravda že tato neschopnost ČD není jejich vina - jejich vozový park byl desítky let podfinancovaný a jejich přístup ke standardnímu tržnímu financování téměř nulový. Nicméně proč by to měl odnášet cestující - když soukromník by ke standardnímu tržnímu financování přístup měl?

Jinak ale máte pravdu - třeba rakouské státní dráhy mají jistě k dokonalosti hodně daleko, ale nikdo si moc nestěžuje, protože z pohledu cestujících velký prostor pro zlepšení není. Jestli by někomu soutěže prospěly, tak asi spíš veřejným rozpočtům - pokud by soukromník dokázal stejnou službu poskytovat efektivněji než státní moloch.

0/−5
31.7.2014 10:36

A96l79a42n 40Ř16e82p45k85a 4295476

A než začal remcat Jančura měl někdo o českou železnici, mimo ČD vůbec zájem? Nebyly dlouhodobé smlouvy a bez těch těžko banka půjčí někomu na nové vlaky. Základní kámen úrazu. Vše stojí na státu, který na železnici dlouho roky házel bobek.

+5/−1
31.7.2014 10:41

O19l88d14ř59i48c38h 28J61a94n65e28č22e46k 8439346363811

Však říkám že stav vozového parku ČD není až tak jejich vina.

Ale dlouhodobé smlouvy samy o sobě nic nevyřeší - viz řeči o tom (byl to šéf ČD nebo ministr dopravy??) že ČD už jsou předlužené a další vlaky na úvěr kupovat nemohou.

Znovu: pokud ČD ani s dlouhodobými smlouvamy nejsou schopny zajistit odpovídající kvalitu, proč by na tom měl být bit cestující? Proč by ty dlouhodobé smlouvy nemohly být soutěženy?

To si piště, že kdyby býval stát vypsal soutěže na dlouhodobé smlouvy před 15 lety, zájemců by bylo dost...

+1/−1
31.7.2014 10:55

T20o86m96a17s 47N78o33v85o53t93n65y 3921906688519

Na druhou stranu, ten vlak může být supermoderní, ale když jede 3 hodiny a autem nebo busem je to lehce přes hodinku, tak stejně ty lidi tam nikdo nedostane.

+1/−2
31.7.2014 11:36

O62l23d83ř45i35c59h 25J73a26n83e55č29e86k 8839436983161

to ale nemá nic společného s tím, kdo ho má provozovat.

to se přesouváte do roviny jestli vůbec má smysl ho objednávat.

+1/0
31.7.2014 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.