Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky do Košic zlevní, Českým drahám přibude konkurence

Na konkurenčním boji tří železničních dopravců na lince z Prahy do Košic vydělají hlavně cestující. K Českým drahám, které dosud přímo do Košic jezdí jednou přes den a třikrát přes noc, přibude příští rok RegioJet s jedním párem vlaků do Košic, stejný rozsah bude nabízet také Leo Express.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68i72r53o50s46l50a60v 27Z13i55k73m98u30n22d 7709593174803

Nahradit kvalitní slovenské vozy s vysokým cestovním komfortem Pendolinem je zločin na cestujících ... To je jako nahradit ojetý Mercedes novoučkým Trabantem Limusina ...

  Hlavně přijdou cestující o možnost autovlaku ...

+1/−2
24.8.2014 15:04

J25a83n 85P39a47v82e72l65k95a 9514607931508

Leo je božííí!!!

+1/−2
19.8.2014 8:48

A41l80a92n 62Ř97e50p26k10a 4685436

Tramvají do Košic? Co je na tom božího :D To už radši PendolinoR^

+5/0
19.8.2014 10:57

F26r31a46n48t26a 88L61a18j81a 3955344843870

Tak teda pojedu zejtra do Košic.EU

0/0
18.8.2014 21:07

J68o38s35e70f 76B80a54l18o66u19n 4140426285371

Tohle cenový šílenství nazývané konkurence dopadne stejně špatně jako v silniční dopravě.Vzhledem k cenám pohonných hmot,mýta,silniční daně a všech ostatních poplatků,na cenové válce dopravců sice na oko vydělává zákazník,jenže tisíce zaměstnanců u 99% firem dostává pouze základní mzdu cca 8-10 000,-Kč měsíčně a zbytek,většinou méně než je průměrná mzda v ČR,bokem na černo či formou diet atd... Co to znamená?Tisíce lidí neplatí daně,tisíce lidí ačkoli pracuje dosáhne na soc.dávky,takže co údajně ušetříme na ceně vyplatíme za dopravce přes sociálku,a máme navíc obrovskou armádu lidí kteří po dosažení důchodového věku nedosáhnou ani na životní minimum což je další časovaná bomba...ale buďme šťastni,bratři Slováci budou vozit české peníze na Slovensko levněji....

+6/−4
18.8.2014 10:03

R58o72m18a90n 80P55o50l68á17č10e44k 5566759445

Přesně. Pochybuji, že RJ a Leo obsluhu vagonů přeplácejí a mzda nebude valná. A těch pár strojvůdců...

+5/−1
18.8.2014 10:06

P43e78t96r 26N56i91v34n33i72c79k49ý 3292244345597

Takže co navrhuješ, když ti konkurence nevoní? Monopol ČD do skonání věků?

+9/0
18.8.2014 10:22

R21o41m15a96n 61P12o45l72á15č53e38k 5476989305

Pokud mě to jako danového poplatníka bude stát méně nemám problém...

+3/0
18.8.2014 10:24

T34o35m30á14š 20L74u87d21v87í85k 5350128343106

A jak zjistíte, kolik vás to stojí, když nevíte, kolik z vašich daní jde na dopravní obslužnost? ;-)

+1/−2
18.8.2014 10:55

R37o50m60a41n 25P19o95l67á38č58e23k 5416969155

Pan Sůra tu někdy v minulosti na můj dotaz vypsal náklady před a po uvolnění trati. Takže jsem znal částku, která šla z daní.;-)

0/−2
18.8.2014 12:37

R90a71d27e54k 35N13e47u53m28a24n14n 5582702988535

monopol ČD a cena 1500 - to bude v pořádku?

+2/−1
18.8.2014 10:51

J29o70s58e77f 45T44r63ö91g95l 8319882346656

Plný Open-access model, jako je teď na trase Pha-Ova, je extrém, který se dlouhodobě neudrží. Přináší sice pozitiva pro cestující, ale jen na dané trase, na ostatní má spíše negativní vliv:

1) Dle statistik byla trasa Praha-Ostrava před nástupem konkurence jediná výdělečná a z jejích zisků se doplácely ztráty na ostatních trasách. Z hlediska státního rozpočtu je zcela nesmyslné nechat zisky soukromníkovi a na zbytek sítě doplácet víc. A protože stát nemá, rušily se v minulých letech některé spoje na těch ostatních dotovaných trasách.

2) Železnice nemá neomezenou kapacitu. Hlavní koridory byly modernizované s koncepcí (podle mě krátkozrakou, ale platnou) proto, aby současně sloužily dálkové oobní dopravě, míástní příměstské dopravě a nákladní dopravě. Nárůst počtu vlaků snižuje kapacitu tratě, která postihuje hlavně nákladní dopravce. Navíc fakt, že každý dopravce má jiné soupravy s jinou rychlostí velmi ztěžuje sestavu taktového jízdního řádu. Takže třeba cestující ze zastávek mezi Pardubicemi a Kolínem jistě s radostí čekají pravidelně několik minut v Zámrsku nebo Záboří na předjetí rychlíky.

3) Dálková i místní doprava je koncipována jako taktová s návaznostmi v klíčových uzlech. Do toho zapadala i objednávka vlaků Ex/IC na trase Praha-Ostrava, které mají v uzlech jako Kolín, Pardubice nebo Olomouc klíčové vazby významné pro celou síť (např. v Kolíně jsou přípoje ze severozápadních Čech, v Pardubicích od Liberce, v Olomouci zase navazují přípoje na Brutnál nebo Prostějov atd.). Nyní si s časovou polohou mohou ČD naložit libovolně a v případě posunu (zatím došlo jen k redukcím) se rozpane celá koncepce přípojů.

4) Smyslem podnikání je zisk, smyslem veřejné dopravy je ale vozit lidi. Ve špičkách je proto kapacita nedostatečná, zatímco "dotované" spoje posilují.

Správné řešení by tedy bylo, kdyby stát vypisoval na jednotlivé linky výběrová řízení s definovaným jízdním řádem, jízdným a kvalitou služeb a nechal to odjezdit dopravce s nejnižšími požadavky na dotace.

+6/−2
18.8.2014 14:20
Foto

R96a70d89i77m 77J81a29n26č67u80r76a 9313612838328

Dobrý den pane Trogle,

nemáte správné informace:

1) Před vstupem RJ na Ostravu byla pendolína prodělečná 200-500 mil Kč (dle různých přiznání ČD) a Expresy dotovány 63mil Kč (Ex1) a vlaky souběžné, odbočující v Hranicích na Moravě a Olomouci dokonce 219 mil Kč!!. Regiojet nabídl státu na jaře tohoto roku převzetí Ex1 a Ex2 bez nároku na dotace. Vloni dotace na obou tratích dohromady byly 310 mil Kč, letos MD přidalo dalších 50mil za loko 380. Evropská komise toto již řeší, Leo Express i RegioJet padal stížnost ne nedovolenou veřejnou podporu, ČD budou tyto dotace vracet zpět. Tzn stát už tyto dotace platit nesmí

2) Všechny vlaky se zde vejdou, pokud by ČD a MD reušily vlaky Ex1 a Ex2, bylo by zde zase více místa.

3) Součástí naší nabídky bylo převzetí jízdního řádu ČD, tj včetně Kolína a všech přípojových vazeb.

4) I smyslem podnikání ČD je generovat zisk, je to dle práva soukromoprání společnost, která vznikla za účelem generování zisku. Tam kde dotace nejsou potřeba, tam se prostě nesmí vyplácet. Je to evropské právo, vlaky Ex1 a Ex2 již nejsou dle definice "Závazkem veřejné služby". Posolování: RegioJet má ve špičkách nejdelší vlaky, většina jezdí 10 vozová, v průměru jezdíme ve špičkách s 9 vozy.

+2/−7
18.8.2014 18:27

T46o37m 66J47u95r24e18č86k64a 6625612695375

1) Nějak "náhodou zapomínáte" dodat, že Ex1 není jen Praha - Ostrava, ale i dál za Ostravu k SK/PL hranicím. Dále dotace na Ex1, dle údajů na webu MD byla za rok 2010 (tedy v době, kdy nejezdil RJ ani nikdo jiný) jen 7 milionů (ne vašich 63 - to je něco jako minule vašich 80 % spojů s cenou od 190 a nakonec z toho bylo jen sotva 60 %) a jednalo se o celou linku až k hranicím, jezdily i okrajové spoje a slevy byly poskytovány nejen studentům, ale i důchodcům apod.

2) Ano, taky by se mi krásně podnikalo v pečení chleba, kdyby mi zakázali konkurenční pekárnu. :-))) Proč rušit zrovna Ex1 a Ex2? Kdyby se zrušil RJ nebo LE, tak by přece taky bylo více místa...

3) Ano, nabídka pro MD byla jasná - převezmeme vše bez dotací a poté ceny hezky zvedneme nahoru, protože nám nikdo konkurovat nebude. Leoš je už jen taková drobnost. ;-D

+6/−1
18.8.2014 18:45

R78a31d32e45k 77J80a56n57a33t35a 9805876784372

1) pokud se pamatuju, tak podle výkazů, které si Regiojet vyžádal na MD, byla linka Ex1 zhruba na nule (-7 mil. Kč ročně), ale tehdy nebyla explicitně vyplácena kompenzace zákonných slev, tyto slevy se navíc vztahovaly i na důchodce, a "v ceně" byl úsek až do Čadci. Zda "ČD budou tyto dotace vracet zpět" si laskavě počkejte, až o tom někdo rozhodne. Z právního pohledu je minimálně problematické, aby se vracely platby za řádně provedenou státní zakázku, a to i kdyby tato skutečně byla předražená. To byste pak mohl zpětně rozporovat kdejakou stavbu silnice a nechat stavební firmy vracet peníze státu.

2) pokud by ČD a MD zrušily Ex1 a Ex2, tak se především rozpadne integrální taktový grafikon dálkové dopravy. Mají totiž po cestě přípoje, v některých stanicích ani soukromí dopravci nezastavují. Je velká chyba MD, že povolilo open-access provoz za současných podmínek, kdy vlastně ztrácí vliv na JŘ. Dalo se to udělat zcela jinak. Vybírat od osobních vlaků férové poplatky stejně vysoké jako od nákladních. Pak by si žádný osobní open-access na sebe nevydělal a vše by se tak soutěžilo. Současný stav je vlastně skrytá dotace, s tím rozdílem, že si dopravce za ní může jezdit jak chce sám.

3) i kdyby tato nabídka byla reálná (jakože není, komerčně neuživíte ani silnější relace, a bylo by k tomu potřeba velké množsví vozidel), bez výběrového řízení by to dnes už stejně nešlo, protože jaksi nejste jediný dopravce v EU. Což vy dobře víte, ale jako medální téma se takové prohlášení jistě hodí.

4) že "dotace nejsou potřeba" by se nejprve muselo nějak dokázat (nejlépe standardní veřejnou soutěží na licenci na linku s přesně danými parametry, kde by výherce uspěl s nulovou nebo i zápornou dotací). Prohlášení konkurence opravdu nestačí. Zatím se akorát ukázalo, že i když se zavede koncept, který se zaměřuje na lukrativní cestující (mladí lidé, odbavení po internetu, žádná jízdní kola, psi, vozíčkáři, zastávky optimalizované na zisk, nikoliv na obslužnost), tak to nevydělává. Jinak vozy

+4/−1
18.8.2014 19:03

R61a88d81e55k 83J60a41n55a67t64a 9505386514872

(pokračování) ... Regiojetu mají nižší počet míst, takže délka soupravy není jediné kritérium.

+5/0
18.8.2014 19:03

J82o35s25e25f 21T91r46ö46g58l 8409532796366

Jsem potěšen, že i sám velký šéf přijde na diskuzi.

Ad 1) Já jsem nepsal o Pendolinech, ale právě o lince Ex 1 (tj. expresy Praha-Ostrava-Žilina s více zastávkami). Dotace 63 mil Kč představují kompenzaci za regulaci jízdného (hlavně studetského), ty se samozřejmě vyplácí i teď, podle statistik MD dostal RegioJet loni 29,5 mil. Kč, LE 13,8 mil. Kč, ČD na nedotované vlaky (=tj. prakticky Praha-Ostrava) 42,3 mil. Kč, v sumě tedy více než před tím a to MD loni upravilo metodiku, aby ušetřilo. Díky neoddělování dotací a kompenzací u dotovaných linek mohl tedy stát ušetřit a použít to jinde, teď za "nedotovanou" Ostravu zapltí více.

Ad 2) Zrušit Ex 1 by právě byla největší ptákovina. RJ+LE+Pendolina jsou vhodné jen pro cestující na trase a nikoliv pro nás přestupující z dálky. A první negativní vlaštovky už tu jsou - rušení a omezování prvních ranních vlaků.

Ad 3) To by bylo dobré. A pokračovali byste až do Žiliny?

Ad 4) Samozřejmě ČD jako a.s. jsou společnost pro zisk. Ale trvám na tom, že smyslem objednané dopravy nemá být primárně zisk, ale snaha dostat za peníze co nejvíce muziky. Je dobře, že už posilujete, ale při loňských cestách jsem se do RJ ani jednou nevešel, do ČD ano včetně jedné cesty "na stojáka". Objednávat jízdenku dopředu na služební cesty obvykle nejde, hlavně když člověk neví, kdy jede zpět.

+5/−1
18.8.2014 20:56
Foto

R73a22d12i84m 58J26a86n56č97u82r16a 9773192948328

Dobrý den,

1) spojení Praha - Olomouc - Ostrava není jen Ex1, ale i Ex2, kde jsou dotace dnes dohromady 360 mil Kč. 70% cestujících jezdí na úseku Praha - Olomouc/Hranice n/M, ti dnes jezdí s RJ i LE. My nekonkurujeme jen Ex1. Stát by ušetřil 360 mil Kč (za rok 2014) minus cca 30 mil za kompenzace z těchto spojů.

2) naše nabídka MD byla včetně Ostravanu až z Ostravy:-). Pokud by MD chtělo probudit Byskyd, přistoupili bychom i na něj. To je právě ta obrovská výhoda Exů, že mají přestupové vazby, tzn mají cestující, které my nikdy nebudeme mít.

3) ano, jak jsem řekl, dnešní JŘ, tj 12x Praha - Žilina (vč Košičanu), Hutník, Ostravan, Zlínský Express, Šohaj, Beskyd (z Ovy do Žiliny jako dnes)

4) I my dnes již nejsme povinně místenkoví, pokud chcete, můžete si to na představku odstát, nevyhodíme vás. Víte, úplně bez dotací lze jezdit v dnešním jízdním řádu (což je vždy podmínka nabídky) celý Eurotakt (600mil Kč, Ex1 a Ex2 (360mil Kč). Ta miliarda přeci stojí za to, ne? Za úspory pak MD může objednat nové vlaky v opravdových rychlících, které si dotace zaslouží. Takt 60 min by měl být v R standard.

+1/−1
19.8.2014 7:55

J62o66s93e48f 39T67r73ö97g20l 8649762866896

Děkuji za reakci.

1) Ex2 nejede do Ostravy, ta má jiný účel, i když samozřejmě po Hranice se použít dá. To, že 70% cestující jezdí jen po Hranice, je samozřejmě logické, je to dominantní úsek. Pokud máte více zastávek, tak nikdy vlak 100% nenaplníte, což ale neznamená, že by byl ve zbytku trasy neužitečný. V pražském metru jezdí vlaky plné také jen v centru, na okraji si v pohodě sednete a až na výjimky se jezdí celá trasa.

2) Včera jste navrhoval Ex1 zrušit... To by bylo jako zavřít na D1 všechny exity mezi Prahou a Brnem...

3) Ani Ex1 už není objednaná linka (podle mě špatně - viz právě zrušený Beskyd, ale budiž), takže teď Vám v zásadě nic nebrání zkusit ji převzít na komerční bázi. Vaše vlaky stejně v rychlosti nekonkurují a těch pár zastávek navíc by se přežilo.

4) To je pro mě příjemná novinka, právě povinné místenkování považuji za největší chybu (chápu ho v první třídě, za kterou si člověk připlácí, ale jinak nedává smysl ani pro dopravce ani pro cestujícícho nechat ho stát na nástupišti jen proto, že není volná sedačka). Na stojáka se ve špičkách jezdí běžně i v železničně kulturnějších krajích přináší to právě flexibilitu.

Celým Eurotaktem myslíte i vlaky do Vídně, Budapešti, Berlina/Hamburgu? Pokud jsem dobře zaznamenal, právě trasu do Německa jste měli jezdit s DB - nejdříve se začátek posunul o rok a potom z toho DB vycouvaly úplně a zůstaly u spolupráce s ČD... To nesvědčí o připravenosti převzít takové množství klíčových spojů... Úspora miliarda na posílení jiných tras by byla jistě dobrá, ale není to jen chiméra? Třeba konkurovat bez dotací Praha-Brno autobusům a autům jde dost těžko, když vlak ujede o 50 km více (a nová VRT je nedohlednu). Praha-Ústí sice vlak "frčí", ale zase kupní síla nás severočechů není velká...

+2/−1
19.8.2014 8:52
Foto

R24a40d50i12m 13J33a66n43č65u78r90a 9213642418848

Dobrý den,

1) snad nechcete tvrdit, že hlavní důvod, proč existuje Ex2 je dopravit občany ze Vsetína, Valmezu a Horní Lidče do Prahy?? Pokud byla ČD ochotna jezdit Ex1 bez dotací, pak by měla přeci být ochotna jezdit i úsek Ex2 z Prahy až do Olomouce (pro Šohaje a Zlínský Express) a do Hranic bez dotací, nebo snad ne? Pak bych chápal jim zaplatit jen ten úsek cca 70 km do SK hranic. Celkem je trasa dlouhá ccs 370 km, je-li dnes celý úsek dotován 125 Kč/km  (dle výkazu za rok 2013), pak přepočteno na posledních 70 km je cena 1 km 660 Kč/vlkm. Chápete?? Přesto my bychom byli rádi celou trasu jezdili bez dotací.

2) nechápu kam míříte, spíše vám dochází argumenty

3) Dle 1370 si mám právo převzít i dotovanou linku na vlastní riziko, neboť daná linka již nesplňuje definici "závazku veřejné služby" a proto nesmí být dotována. Chápete??? Nemusíme čekat na linky, které nechce dotovat stít a ČD je taky nechtějí.

Eurotakt: my jsme z Berlína dobrovolně vycouvali, neboť jsme díky ztrátám na Ostravě na něj neměli peníze. Kvůli ČD, které vyhrožovalo, že i bez dotací bude do Berlína proti nám jezdit přeci nepoložím firmu. Žaloba na ČD za náhradu škody bude za cca 1mld, pak už budeme mít na Berlín peněz dost. Já nemám problém přiznat, že jsme díky ztrátám na Ostravě neměli peníze. Pokud jste soudný, tak si položte otázku, jak je možné, že když ČD byly v roce 2011 s SC ztrátoví (200-500 mil), s Ex1 byli díky dotacím na nule, tak je přeci vysoce pravděpodobné, že když se jezdí za skoro polovic a část cestujících přešlo ke konkurenci (jinak by Expresy nejezdili mimo špičku o 4 vozech) tak prodělávají mnohem více, třeba právě onu miliardu ročně, jak tvrdíme. A neboť ČD nemá žádný jiný příjem, než příjem z dotovaných linek, tak je jejich marný boj financován na úkor těchto dotovaných linek. Podívate-li se do Výroční zprávy 2013, zjistíte, že ztráta ČD a.s. (bez účetních položek) byla skoro 1,9mld. Toto jsou věci, které by vás měli trápit. A ne to, zda Ex1 má, či nemá být objednávána.

0/0
19.8.2014 21:37

R52a18d47e12k 95J24a83n91a46t14a 9505686104232

1) v lince Ex2 nesedí cestující do ostravské aglomerace. To je její hlavní minus. Nelze uměle oddělovat úsek Praha-Hranice, protože lidé neradi přestupují, nikdo nejede do Ostravy tak, že by jel Ex2 Praha-Hranice a pak přestoupil na nějaký jiný vlak. A na Valašsku nebydlí "skoro nikdo".

3) nevím jak jste přišel na to, že Ex2 "nesplňuje definici "závazku veřejné služby"". To jako tím, že jedna konkureční společnost verbálně tvrdí, že se to "jde bez dotací", přičemž provozuje jiný, lukrativnější styl spoje, a ani ten nevydělává?

Vždyť vy nemáte ani žádné jízdenky pro pravidelné cestující. Byl byste schopen vozit úsekové cestující v denní dojíždce (i takové Ex, díky vazbám, a častým zastávkám, mají) když výnos je u časových jízdenek nejnižší, nižší, než jaké máte vy teď jízdné?

Taky jste pozapomněl, že máte starý vozový park, starší než ČD (o LE ani nemluvím). Jistě víte, že průměrné stáří vozidel v podniku by mělo být zhruba na polovině životnosti. Jinak se jedná o vnitřní dluh. Když tvrdíte, že to odjezdíte bez dotací, uvažujete o tom, že byste pak měl novější vozy a tedy vyšší náklady? Jinak totiž srovnáváte nesrovnatelné.

4) ještě poznámka k údajně "nepovinné" rezervaci u Regiojetu. Nějaká aktualizovaná značka v jízdním řádu, kterou lidé ani neznají, je nepodstatná. Sám jste napsal "pokud chcete, můžete si to na představku odstát". Strategie SA je totiž naplnit vozidlo co nejvíce a prodávat jízdenky na konkrétni spoje. Takto jste si to nastavili, takto vás lidé vidí a nemístenkových cestujících budete mít vždy minimum. Pokud se podíváte na země s vyspělou veřejnou dopravou bez povinných rezervací (Švýcarsko, Německo), uvidíte zajmavou věc. Průměrná obsazenost je kolem 40%, jedině to totiž zajistí, že se při kolísající poptávce všichni vejdou. Kolik máte obsazenost vy? Kolik by stála u vás jízdenka, pokud byste měl zajistit toto číslo? Stále byste se mohl ohánět tím, že dotace nepotřebujete? A o tom to je. Expresy ČD jsou nemístenkové nejen de iure, ale i de facto.

+1/0
19.8.2014 22:27

R91a30d81e39k 95J41a66n42a14t73a 9845386874952

Ještě poznámka k té nepovinné rezervaci. Zkusil jsem teď váš internetový rezervační systém. Např. páteční EC 1011 se ukazuje jako plný a jízdenku na něj koupit nelze.

Pokud ta nepovinná rezervace funguje tak, že se prodává jen na pokladně nebo ve vlaku, tak to je ještě větší fraška než jsem si myslel - to jste si fakt musel připravit jen jako argument do médií či k soudu, než jako něco, co by se mělo používat.

+1/0
19.8.2014 22:31
Foto

R86a12d36i73m 36J88a55n11č27u73r89a 9753402478138

Vlak je plný do posledního místa. Místo nekoupíte ani na prodejním místě. Jen ve vlaku. Jaký smysl má kupovat jízdenku v předprodeji, když nevíte kdy pojedete? Pokud nemáte jízdenku, tak jdete přímo do vlaku.

+1/−1
19.8.2014 23:14

R97a62d64e66k 30J73a58n19a81t67a 9985276194142

Pokud e-shop nic takového nenabídne (například hláška "kupte si jízdenku ve vlaku, je tam X nemístenkovaných sedadel"), je to možnost, která jako by neexistovala.

A pokud tam ani žádná nemístenková mista nejsou, jak tvrdíte, tak celá legrace nemá smysl vůbec.

+1/0
19.8.2014 23:24
Foto

R72a27d67i35m 86J14a43n76č75u41r20a 9663892128188

Ale ale, co to říkáte, copak ČD má nějaká nemístenková místa???? I u ČD můžete v předprodeji vykoupit všechna místa (krom restaurantů) a jste s jízdenkou s celodenní platností namydlený:-). Jen díky nám byly místenky u ČD přes web sníženy na 0 Kč, u SC na 35Kč, tak slavte.

+1/−1
19.8.2014 23:35

R49a30d11e29k 38J15a21n29a70t67a 9325376924542

Jak často se u ČD stává, že jsou vymístenkována všechna místa? Skoro nikdy, že. Mimochodem místenky přes web zdarma byly u ČD už v roce 2008.

Ale vy jste mě nepochopil. Tady nejde o to, jak a kolik se prodá místenek. Tady jde o to, aby místenka vůbec nebyla třeba. Abyste prostě nepřemýšlel, kterým spojem pojedete. Jako v Holandsku, kde interval dálkových vlaků dosahuje na některých tratích 15 minut. Jste připravený na tento model (který ale znamená max. 40% obsazenost) nebo by se business plán zhroutil? Tohle totiž přitáhne lidi z aut, ta flexibilta, ne kafe a stevardky. Ty ve Švýcarsku nejsou a železnice má 17% trhu.

+2/0
19.8.2014 23:52
Foto

R15a37d70i45m 96J53a56n31č49u53r43a 9693302858328

Dálková doprava je OK na takt 60 min. Regionální na 30 minut, příměstská je optimální na 15min. Neboť je regionální i příměstská zejména na denní dojížďku do zaměstnání = toky cestujících jsou silné jen ráno a odpoledne, proto jsou dotace = objednávka nutností. V dálkovce lidé cestu mnohem více plánují. Proto jsme taky chtěli převzít Ex1 a Ex2. Kafe a Stew nejsou něco, co byste měl kritizovat.

+1/−1
20.8.2014 0:01

J55o62s82e56f 10T42r47ö97g97l 8809972616966

Těch 40% máte odkud? JInak to opravdu hodně kolísá. Nedávno jsme jeli služebně Ústí n.L.-Koblenz. V IC Frankfurt-Meinz-Koblenz-Köln-někam dál (tuším Hamburg) nás bylo v úterý odpoledne opravdu málo, tak 10 lidí ve voze. Naopak na zpáteční cestě (ve čtvrtek odpoledne) v ICE Franfurt-Nürnberg-Wien jsem byl rád za sedadlo, jak bylo narvané.

Vidět je to hezky právě i na EC Berlin-Praha. V zimě je spousta volného místa, v létě i při posílení jste rádi za místo na chodbičce nebo v jídelním voze (s "pivní" rezervací za 4 EURo).

0/0
19.8.2014 23:32

J96o66s63e76f 50T32r70ö14g49l 8319912586606

Děkuji za reakci.

1) Ano, hlavní smysl linky Ex2 je doprava ze Slovenska a Valašska na západ. Že se s tím sveze hafo cestujících z Olomouce do Prahy je vedlejší efekt, kterému jde těžko zabránit (řešení jako má LE s projížděním Pardubic je nesystémové a nesíťové a může si ho dovolit právě jen jednoúčelová linka). To, že se uživí linka do Ostravy (byť všichni dopravci dokazují, že vlastně ne), ještě neznamená, že se jí uživí jen část do Olomouce. Tady právě chybí soutěž na linky místo nesmyslné ztrátové konkurence. Jízdní řád, jeho rozsah a přípoje by byly dané, síťovost zachována a linka by zůstala "pod kontrolou", dotovalo by se jen v případě, že by se na jízdném nevybralo tolik. Naše debata o tom, zda Ex2 jde nebo ne bez dotací by ztratila smysl. Takhle je linka v ohrožení podobně jako Ex1 a neprospívá to vlastně nikomu.

2) Když jsem včera napsal, že trať je přecpaná vlaky, navrhl jste, že by např. ČD mohly zrušit Ex1. Není to společenské, ale neodolal jsem rýpnout si.

3) Chápu, nejsme ve sporu. Jen mi nejde do hlavy, proč tedy nejednáte - tvrdil jste, že jste byli připraveni převzít linku Ex1. Teď není regulovaná, takže jejímu převzetí nic nebrání. Ale zatím se tak nestalo a dle návrhu JŘ se tak nestane ani příští rok. Proč?

4) Trasa Praha-Berlin musí být lepší kšeft než Praha-Ostrava. Lidí tu jezdí mraky, hlavně turistů a přitom za německé jízdné, které je násobné tomu českému. Zde by se bez dotací i bez ztráty opravdu jezdit dalo. Jen dvouhodinový takt Dresden-Berlin je skoro nehodný německé sítě, je zde potenciál. Pokud byste svoje vlaky proložil mezi EC ČD+DB,máte navíc ještě přípoje v DD na ICE směr Leipzig a Frankfut.

Sám víte, že hlavní část nákladů na železniční dopravu tvoří fixní odpisy vozidel. Není vyloučeno, že Pendolina už jsou účetně odepsána a významná část ztráty jsou právě ty odpisy, které už teď nenabíhají. To, že stát neobjednává Ex1 (nemusí to být u ČD) a ničí tak vlastní koncepci dopravy, mě opravdu trápí více než případný krach ČD.

0/0
19.8.2014 23:23

R27a79d56e85k 68J84a34n95a24t15a 9485806914212

Ano, to jste v poslední větě napsal dobře. Že stát neušetří (údajných) pár set milionů mně trápí méně, než to, že hrozí ztráta systémového jízdního řádu na všech trasách, kde si nějaký podnikatel usmyslí, že bude vydělávat (a ani se mu to přitom nemusí dařít!).

Ve Švýcarsku investují milardy frankú do modernizace železnice aby dosáhli zkrácení systémových jízdních dob, každou hodinu přestupů v uzlech ze všech směru do všech směrů. A pak takový jízdní řád opravdu zavedou.

U nás se o takový dopravní model částečně snažime také. Ale necháme si ho rozložit open-accessem, kdy si dopravce klidně usmyslí jeden rok projíždět Pardubice, protože mu to zrovna přijde jako dobrý nápad, a jiní zase zruší poslední spoj?

+2/0
19.8.2014 23:40
Foto

R67a38d72i64m 98J91a58n33č82u88r65a 9283962248278

Nezlobte se pane Janata, jste asi hloupý. Já bych moc moc rád jezdit v časech ČD, neboť to beru jako výhodu, neb bych měl přípojové vazby a cestující by se mnou museli. Dnes je musíme ukecávat nízkou cenou a třeba i tou kávou, aby ti, co nejsou z měst po trati si na přestup počkali, nebo se dopravili jinak (třeba autem). V těchto časech by rád jezdil i LE i dokonce SC!! Ale ten čas je jen jeden!!!!

Jestli nějaký soukromník prodělává je jeho problém. RJ zaměstnává v ČR 250 lidí, tomuto státu vydělává ročně na 100mil Kč na daních a odvodech. Skupina Student Agency je mnohem ziskovější firma něž skupina ČD, takže si ty frky o tom, že se nám nedaří nechte. Náš příjen je z 92% jízdné a to díky ČD spadlo na 50%. Dnes by se z Prahy do Ovy jezdilo za 480 Kč, resp 360 Kč pro In25. S touto cenou bychom měli zisk 300-400 mil Kč, kyždý rok bychom mohli otevírat podobnou linku jako Berlín - Praha.

+1/−2
20.8.2014 0:09

R16a41d90e97k 48J24a66n50a22t22a 9225366114812

"Dnes by se z Prahy do Ovy jezdilo za 480 Kč, resp 360 Kč pro In25. S touto cenou bychom měli zisk 300-400 mil Kč"

To je vaše představa, kterou už jste v médiích prezentoval několikrát, ale není pravdivá. Existovaly nabídky, některé už dnes ani nejsou a které byly nižší než obyčejné, resp. IN25 jízdné. eLišky/SporoTikety, SONE, skupinová sleva (byla výraznější než dnes, každý spolucestující jel za polovic), ČDNet pro 5 osob za 900 Kč. Ano, asi byste dokázal vybírat 480 Kč (slevové karty nemáte), pokud byste na trase zbyl pouze vy, ale myslím, že to není to, co by cestující chtěli.

+2/0
20.8.2014 0:30
Foto

R61a24d94i57m 20J13a75n75č66u92r65a 9123932968668

1) mezi Ostravou a Prahou je navíc cca 8 párů spojů. Ten kdo ze zákona měl spoje zrušit jsou ČD - jsou dominantem. LEO jen proto, aby snížil ztráty, za které jsou ČD odpovědné, vycouval z Pardubic a začal zastavovat na východě, tj Přerov, Suchdol, Studénka, aby získal nové cestující. To je přeci hezké, že hledal řešení, jak optimalizovat škody, přitom toto je povinnost dominanta, nikoliv toho, kdo přichází jeho dominanci rozbít. Hlavní smysl linky Ex2 není spojení do Vsetína, Valmezu a Horní Lidče. Podle této logiky by měly pak taky jezdit mezi Znojmem/Jihlavou a Prahou vlaky co 2 hodiny. Nebo mezi Zlínem a Prahou. I spojení Praha - Žilina je dostatečně zajištěno na Ex1. Smysl Ex2 je doplnění taktu k Ex1 zejména na úseku Praha - Olomouc, neboť zde jezdí cca 70% cestujících.

3) Vůbec si nerozumíme. My můžeme jezdit po ČR kde se nám chce (je-li kapacita), proč bychom měli přebírat na Ex1 jen úsek, který není dotovaný? Pokud máme dokázat, že daný soubor linek není závazkem veřejné služby, musíme vždy převzít celý soubor, Nařízení 1370 mluví: "ve stejném rozsahu a za stejných podmínek"

4) My jsme chtěli jezdit s DB, ne proti DB. DB jsou naši partneři, provozujeme spolu linky do Něměcka a po Německu.

Odpisy Pendolín jsou nastaveny na 25-30 let, účetní náklady co vstupují do našich kalkulací v položce "odpisy" jsou stále stejné. Máte na mysli splátky, ty již dobíhají, tedy se sníží výše úroku, kreré platí ČSOB.

Víte, měl jste být politikem a v roce 2004 jste měl rozhodnout, že nechcete vstupovat do EU, ale chcete být jako Švýcarsko. My jsme ale v EU a dle primárního práva je zde volný pohyb tržeb pro každého, kdo zde příjde. Základní způsob je doprava bez dotací (takto funguje v dálkové dopravě v celé západní Evropě) a tam, kde taková doprava nevznikla, neboť není v hospodářském zájmu dopravce přichází závazek veřejné služby. Kdybyste byl německou kancléřkou, tak byste zakázal DB provozovat dálkové vlaky, které nsjou objednávány?

+1/−1
19.8.2014 23:56

J29o49s86e19f 77T18r73ö57g82l 8529962106876

1) Proč by měly ČD rušit spoje? Přímo si konkurují Pendolina, RJ a LE, ty nechť zůstanou v režimu konkurenčního boje. Ale nikoliv Ex1, ta má více účelů než je doprava Pha-Olo-Ova a jako taková měla zůstat objednána (ne automaticky dotována), protože ani Pendolina, ani RJ, ani LE ji funkčně nenahrazují, mj. právě tím, že jen tak projíždějí Pardubice. Takhle se chovají jako poněkud větší taxík, ale veřejná doprava potřebuje více spíše něco jako metro (ekvivalent Ex1), které Vy byste chtěl raději zrušit aby "taxi" více vydělávaly.

3) Samozřejmě přeberte celou Ex1 až na Slovensko, zkrátit jí by nemělo smysl a zase by to byla ztráta dopravní koncepce.

4) DB jsou Vaši partneři, ale pro linku Praha-Berlin nakonec zůstaly u ČD. Z obavy že je ČD "zničí" konkurováním asi těžko. Do Německa provozujete jaké linky?

Odpisy: Nejsem ekonom, ale nechtějte mi tvrdit, že nějaký podnikatel (lhostejno, že státní a.s.) nastaví odpisy na 30 let, což odpovídá spíše životnosti. Snaha je naopak co nejvíce odpisy zkracovat kvůli daním.

Do EU jsem samozřejmě hlasoval pro, což nevylučuje to, že by to řada věcí mohla fungovat jako v tom Švýcarsku. Jaké si to uděláme, takové to bude. U nás dálková železniční doprava bez dotací funguje částečně na trase Praha-Ostrava, jinde se zatím dopravci neodhodlali. Proto se zbytek dotuje podobně jako leckde jinde (včetně toho Švýcarska). Opět zdůrazňuji, že není hlavním smyslem veřejné dopravy ziskovost, ale právě ten rozsah a kvalita nabízené dopravy. DB nikdo nic nezakazuje ani zakazovat nechce, ty naopak fungují tak, jak by měly, provozují dopravu v taktu i s okrajovými a sedlovými spoji. Děje se tak od úrovně IC bez dotazí, ale nesmíte zapomínat, že v Německu prakticky není povolena vnitrstátní autobusová linková doprava,navíc investice do infrastruktury vlaky dost zvýhodňují, německé tratě se s českými nedají srovnat. Takže jistá forma nepřímé podpory tu také je.

+1/0
20.8.2014 1:15
Foto

R60a51d86i64m 57J51a31n73č69u70r85a 9213512398748

Dnes už naposled, neboť to nikam nevede.

1) Spoje Ex1, Ex2 a Ex3 (Eurotakt) by správně nikdy neměly být objednávané, tedy ani dotované. nyní stát za tyto 3 linky platí skoro 1mld Kč. Pokud znáte hodnotu peněz, tak snad vítem co by za toto jste si, nebo stát mohl koupit. Vaše myšlení a váš mozek je naprogramován asi tak, že všechno má řešit stát, že trh je hloupý. Stát má 1) zajistit, aby trh fungoval, od toho má antimonopolní úřad, jehož úkolem je kontrolovat trh a pomáhat rozbíjet monopoly a dominance, které jsou pro trh nezdravé, 2) kdyby UOHS zajistil, že dominant nebude zneužívat dominantního postavení podnákladovými cenami, pak by ostatní soutěžitele byli ekonomicky v pohodě a rozšiřovali by dobrovolně své služby i na okrajové linky, podobně jako naše busy např Brno - Praha. 3) kdyby přesto stát měl pocit, že nutně potřebuje spoj v 00:05 z Prahy, tak by si udělal rychlé poptávkové řízení a u nejlevnějšího dopravce by si ho objednal.

V čem jsou jiné naše vlaky proti Ex1? Jen Kolínem. Samozřejmě pak bychom zrušili Havířov a do Žiliny bychom jezdili přes Karvinou. Co máte pořád s tou socialistickou objednávkou???!!! Copak DB má své nedotované dálkové vlaky taky objednávané? Copak má MD lepší přehled od stolu, jako jsou potřeby cestujících, než dopravci?? Žilite v socialistickém bludu.

3) Klidně, ať Žilina má spojení z Blavou každou hodinu. Ale neříikejte tomu dopravní koncepce!!! pak byste měl říci, jak je možné, že hlavní město Bratislava má spojení s Prahou jen co 4 hodiny!!!!!!!!

4) Psal jsem vám, že jste sami museli díky nedostatku penez z projektu odstoupit. Nezabiji kvůli ČD celou firmu. Jezdíme busy do Mnichova, Norminerku a po Německu

Odpisy: ty máte daňové a účetní. ČD má taky 25-30 leté. Do nákladu vstupuje 1/30 pořizovací ceny, do výpočtu daně z příjmů PO pak 1/10.

Žijete v minulosti, autobusy v Německu mohou jezdit kde chtějí. I Česko může mít rychlé tratě, kdyby se na SŽDC nekradlo a nelili miliardy za beton do dnešních kolejí. Další tratě: jak můžete p

0/−1
20.8.2014 9:49

J96o41s46e30f 68T82r91ö72g34l 8279322736866

Tak játedy také naposledy, díky za plodnou diskuzi. Pokusím se to shrnout.

Nemám nic proti RJ ani nebojuji za ČD. Pokud ÚOHS prokáže, že porušujípravidla, tak nechť zaplatí pokutu. Nicméně se neshodneme na tom, že naželezniční síti (alespoň té v ČR) by mohl v dohledné době (10-20 let) opravdufungovat nějaký trh v osobní dopravě. Z různých důvodů je většina linekztrátová a i z pohledu státu nedává smysl nechat zisky z té malé výdělečnéčásti soukromníkům a přitom dotovat hlavní zbytek. To není žádný socialistickýblud, ale čistě ekonomická úvaha.

1) Jízdní řád (polohy a trasy linek dálkových linek) vychází ze studieprovedené na objednávku MD tuším na Fakultě dopravní UPCE (pokud to bylo jinde,tak se omlouvám). Koncepce vychází z návazností v uzlech, návazností nazahraničí a vychází z ní i priority modernizace infrastruktury (např. tam, kdenevychází systémové jízdní doby pro takt nebo návaznosti apod.). Linky Ex1, Ex2a Ex3 jsou v tomto systému páteřní a celá koncepce dálkové železniční dopravy bybez nich neměla vůbec smysl. Dotované být samozřejmě nemusí, pokud si na sebevydělají, ale objednané v souladu s koncepcí ano. Věřím, že stát má slušné informaceo potřebách cestujících (resp.ne kvalitativně horší než soukromníci), alehlavně jeho priority jsou zajištění obslužnosti a nikoliv zisk, čili dává důrazi na okrajové potřeby, návaznosti apod.

Jak vypadá síť dálkových linek bez koncepce můžete vidět v autobusové dopravě.Trasy a časy se přizpůsobují optimalizaci zisku a obvykle okrajové potřeby (návaznostinebo doprava v okrajových a nešpičkových částech dne) neřeší. Pokud se Vašefirma chová jinak, tak jste výjimky, ale třeba přestupy mezi"žlutými" busy o tom moc nesvědčí (zkuste jet třeba z Liberce doPlzně - musíte do metra, což třeba z bagáží není zrovna ono).

Ano, stát by neměl tupě objednávat u ČD, ale vypisovat VŘ na linky. Tím by sedosáhlo úspory a zároveň zachování koncepce. Mělo to být už dávno.

0/0
20.8.2014 11:27

J66o22s14e23f 12T86r25ö24g16l 8119532516756

Pokračování:

3) Z Prahy do Bratislaby jezdí vlak každé dvě hodiny, jen jednou s přestupem, ostatní přímo. Žilina je pro spojení na SLovensko významnější uzel, zda ale potřebuje spojení po hodině si netroufám tvrdit, na to tam jezdím moc málo a čísla ze sčítání nemám.

4) Mám pocit, že nedostatek peněz je jen zástěrka. Protože na Praha-Berlin byste museli vydělat určitě více než Praha-Ostrava.

Na (anti)koncepci nedostatečné modernizace stávajících tratí se shodneme, je potřeba stavět VRT a modernizovat velkoryseji (což ale platí i pro silniční síť, zkrátka s infrastrukturou to u nás dost vázne).

+1/0
20.8.2014 11:37

J92a58k77u10b 97J35a77n98á59s 7507169763409

Jak se mohou lidé cítit víc bezpečně v autobusu navíc takovou štreku to je nepohodlné..

+8/0
18.8.2014 9:46

P14e67t78r 61N47i35v76n43i17c57k66ý 3722184645247

"víc bezpečně" čeština snad zná 2. stupeň: "bezpečněji"

+2/−1
18.8.2014 10:19

R59a90d39e91k 77N92e89u43m93a33n28n 5952952878165

ale menší pravděpodobnost, že tě někdo okrade

+1/−3
18.8.2014 10:52

J70o97s46e71f 81T57r44ö53g63l 8289742426846

To záleží jen na cestujícícm. Pokud jedete v normálním kupé a spíte v sedě, pak jste skutečně dobrý terč pro zloděje. Noční vlaky ale vozí lůžkové i lehátkové vozy (mimochodem za celkem přijatelné ceny, zejména když to porovnáte s cenou ubytování). Tam se v kupé můžete zabednit zarážkou, která z venku otevřít nejde, a spokojeně v klidu vyspávat. Navíc každý ubytovací vůz má svého průvodce, který do vozu pustí jen cestujícího, který do něj má lístek. Tady bych se opravdu nebál.

+8/0
18.8.2014 13:25

J11i21ř37í 89J70a63n48o68t21a 2239975473

konkurence tak to má být a my zákazníci na tom vyděláme, nejhorší je monopol ČD

+4/−6
18.8.2014 9:31

R24o33m84a37n 28P38o80l54á11č85e67k 5366469815

Projděte si náklady na provoz trati Praha - Ostrava a zjistíte, že jako zákazník vyděláte, ale jako danový poplatník zapláčete.

+8/−4
18.8.2014 9:32

J65a25n 47S75ů73r13a 4605143423812

Pane Poláčku, jako daňový poplatník nemáte důvod plakat. Musíte ten rozdíl mezi výší úhrady před nástupem konkurence a výší kompenzace za státem nařízené slevy porovnat také s jinými příjmy do státního rozpočtu či jeho podřízených organizací, tedy DPH za více cestujících, odvody za zaměstnance, poplatek za dopravní cestu atd.

+2/0
18.8.2014 9:37

R95o38m35a41n 49P47o59l83á47č33e67k 5336599255

Pane Sůro a lidé se do doby nástupu konkurece dopravovali jak do Ovy? Většina cestujících je pouze o přelévání mezi dopravci, počet zůstává cca stejný. A ten kdo přibyl? Možná jednotky procent z aut a možná 10% z busů, ale ty platí na dálnici mýtné, takže příjem tam byl taky a i personál.

+4/−1
18.8.2014 9:45

J44a89n 92S86ů83r24a 4525103523882

Všichni dopravci tvrdí, že jim na této trase cestující přibývají. Dva z nich dokonce podnikají pouze na této trase, takže jejich tvrzení jsou alespoň číselně dobře ověřitelné. Pak zůstává jeden dopravce, který dokonce tvrdí, že je na této trase v zisku, jen to jaksi nelze ověřit. A DPH je zrovna ta menší část příjmů pro státní rozpočet na této trase...

+3/0
18.8.2014 9:48

R96o32m31a44n 49P94o86l19á90č12e41k 5896139485

A dají se někde najít čísla přepravených před a po uvolnění trati?

Můžu se jenom zeptat kde píšu o DPH? Bavím se o tom, že cestujcí v buse platí v ceně mýtné, pohonné hmory spotřební dan...

+1/−1
18.8.2014 9:54

J15a63n 35S83ů87r22a 4235423653312

Daly by se najít, kdyby České dráhy tyto údaje pustily. DPH je přímo úměrná počtu cestujících...A opravdu si nemyslím, že zrovna v relaci Praha - Olomouc - Ostrava byly autobusy přes nástupem konkurence nějak extrémně rozšířené.

+3/0
18.8.2014 9:57

R40o82m19a72n 30P27o39l94á84č46e44k 5266259245

Opět položím stejnou otázku. Čím tedy lidé jezdili? Autem? Nebo ČD? Nebo snad lidé nejezdili?

+2/−1
18.8.2014 10:05

J44a52n 46S57ů41r56a 4835543863532

Myslíte, že lidí jezdících mezi Prahou a Ostravou nemůže přibývat, například kvůli dojíždění za prací?

+1/0
18.8.2014 10:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.