Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z evropských kolejí mizí noční vlaky, vytlačují je levné letecké spoje

Dlouhé noční jízdy vlakem v lůžkových vozech vycházejí v Evropě z módy. A úbytek nočních spojů se nevyhýbá ani Česku. Od prosince si už přímým vlakem nezajedete z Prahy do Kodaně nebo do Amsterdamu. Za poklesem zájmu cestujících je více důvodů. Tím hlavním je nabídka levných letenek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E65v70a 91R30o74s74o80v92á 8409928638411

je to škoda, neznám pohodlnější způsob cestování. A udělali mi to zrovna teď naschvál, když jsem chtěla jet nočním vlakem do Kodaně :(

0/0
2.10.2014 22:08

T31o14m98á85š 78N52o81v59á66k 2728946523224

Tak ono ani nic lepšího nezbývá. Klientela podobných vlaků byla přinejmenším zvláštní a spíš odpuzující. Zajímavé to bylo a bude hlavně pro skupinky, které zaberou celý oddíl. Pak je to naopak opravdu fajn cesta :-) Ale na individuální cestování příšernost...

0/−2
20.8.2014 14:03

O34l17d90ř62i20c59h 75J71a23n83e89č37e88k 8309666413491

Tak ono je to hlavně o kultuře cestování v té které zemi a o tom, kdo těmi vlaky jezdí. Noční vlaky v Rakousku jsou super. I na individuální cestování. Ale člověk přeci jen znejistí už jen při faktu, že na noční vlak Graz - Zürich někde cestou připojují vagony od Bělehradu...

0/−1
20.8.2014 18:04

T37o40m31á87š 98N49o97v30á16k 2938866433564

Třeba v Německu to bylo super. Z Prahy do Berlína uřvaný pár. V Berlíně do kupé přišla skupina 150 kg arabáků v těch dlouhých pos*ávačkách s fajn odéremea hromadou kufrů. Ok, přesun do poloprázdného velkoprostoru připojeného z Varašavy. Polští gastarbateiři v klidu spali a do toho přišla skupina postarších ožralých uřvaných němců a usnuli po dvou hodinách. Jediné plus bylo, že německá vlakvedoucí zapla tlumené osvětlení, fajn cesta.

0/0
20.8.2014 18:15

P69a28v78e94l 67M82a27t82o80u26š90e27k 5460237718964

V autobuse a v letadle, zejména při akčních cenách, je záruka, že spolucestující budou snesitelnější?

0/0
21.8.2014 10:14

T57o85m50a19s 39A41u73g64u22s83t19y69n 6567266721420

díval jsem na cenu vlaku do popradu a srovnal s naklady na cestu autem. i s amortizaci je to pro jednoho levnejsi autem. pak je to tezky. (ja teda i tak radsi vlak)

0/0
20.8.2014 13:11

A24l53e65x20a41n31d46r 48K58o67s20t48k13a 5509856779116

Dopravci jaksi vychází z logiky, že při jízdence za 100 jede 100 lidí, tržba je 10000, tak při jízdence za 120 bude tržba 12000. Jenže ona bebude, protože pojede 80 lidí, zbylých 20 si zařídí dopravu jinde a jinak. Plus jako bonus bude všech 100, ještě nedávno spokojených cestujících řádně naštváno.

0/0
20.8.2014 13:33

T71o30m52á76š 13N24o95v63á66k 2208586233704

Vlakem má smysl jet přes den. Už to dávno není noční relace. Ceny jsou dost normální na tu vzdálenost. 568 Kč za nákup pár dnů v předstihu. Praha - Poprad po silnici je 550 Kč a vynásobit 6 Kč/km u "normálního" auta jako běžné náklady.

0/−2
20.8.2014 13:36

R65a17d83e75k 73J80a12n39a75t21a 9465916514282

Mně e-shop ČD ukazuje cenu Praha-Poprad 738 Kč v noci v lehátku, nebo 568 Kč v dne ECčkem. Jaké že auto jezdí takto levně?

+1/0
20.8.2014 14:50

V92á69c23l35a16v 17P97o36u72s95t38k10a 3560121532

Když pojedete čtyři.... a zpátky....

0/−1
20.8.2014 14:55

T30o71m33á76š 91N59o36v71á38k 2698826483354

568 * 4 je 2 300 Kč. 550 km * 6 kč (cestovní náhrada) je nějakých 3 300 Kč s tím, že budete mít po 7 hodinách řízení opravdu dost... Já teda výhodu auta v cestě do Popradu moc nevidím.

+1/0
20.8.2014 15:06

V59á82c60l35a84v 31P35o49u40s14t50k24a 3440911212

Proč do toho počítáte náhrady?

0/0
20.8.2014 16:12

T54o75m26á78š 58N18o13v87á68k 2988906913304

Protože jaksi odpovídají reálným nákladům na amortizaci a provoz normálního auta???

+2/0
20.8.2014 16:14

R40a53d52e67k 81J47a52n21a70t53a 9775306614222

Tomáš Augustin psal "pro jednoho". Ale ani ve čtyřech vám to nevyjde, pokud počítáte veškeré náklady na auto. Navíc ve čtyřech se v autě moc dobře nevyspíte. Řidič vůbec, spolucestující špatně.

0/0
20.8.2014 17:06

T25o31m18a42s 98A48u80g94u22s89t34y39n 6317716231610

nepočítal jsem z prahy, ale z Pardubic. Z Prahy jsou speciální slevy, takže je to paradoxně z Pardubic podstatně dražší. Cenu Vám to na e-shopu ani neukáže, musíte o ni napsat na infolinku. Kalkulace 1241,- Kč plus lůžko/lehátko, podle toho jaké zvolíte, nejlevnější za 6 euro.

U auta samozřejmě počítám s tím, že mi stojí před barákem, tak do něj můžu nasednout a nemusím ho kupovat. Spravedlivé by bylo tam nákup započítat, ale nikdo takto asi nepřemýšlí...

Mimoto i Pardubice mám 80 km daleko, kam musím nějak dojet a vlakem bych to měl ještě na pár stovek (koleje vedou pěknou oklikou atd) a hodin...

(ale jak píšu, já mám raději vlak, spíše poukazuju na uvažování běžného spotřebitele)

0/−1
20.8.2014 17:28

R43a91d10e94k 95J87a46n67a76t90a 9805506114972

Z Pardubic je taky speciální sleva, Pardubice-Poprad 483 Kč, v noci včetně lehátka 653 Kč. e-shop ČD to prodává, račte vyzkoušet.

+1/0
20.8.2014 17:33

T94o27m45a91s 81A78u36g98u52s21t34y28n 6627276371590

na eshopu jsem hledal, ale cenu mi to neukazovalo, jen informaci, at pro zjisteni ceny kontektuji uvedene info. Pak teda nechapu, proc mi na tom infu dali vyse uvedenou informaci... maji tam asi dost neporadek... :-(

0/0
21.8.2014 7:31

R74a38d59e36k 60J76a35n64a34t78a 9625416504282

Pak jste asi nebyl v e-shopu, ale na titulní straně stránek ČD, tam je jen modifikovaný IDOS.

e-shop je na http://www.cd.cz/eshop/, nebo z titulní strany odkaz "eShop".

0/0
21.8.2014 7:50

T96o78m96a26s 72A88u46g49u92s86t62y90n 6807756751430

mimochodem cena je s IN25

0/0
20.8.2014 17:34

P69a18v18e11l 62M30a24t50o30u68š61e20k 5230287468854

Konkrétně mezi Českem a Slovenskem sice ubývá nočních vlaků pro údajný nezájem ze strany cestujících, avšak nočních autobusů, v nichž je cestování daleko méně komfortní, neubývá, spíše naopak. V tomto případě jistě nejsou na vině levné letenky, ale podbízivá reklama autobusových dopravců, kterým se podařilo zdánlivě nemožné - vytlačit vlaky z jejich snad nejtradičnější trasy v rámci bývalého Československa a přesunout velkou část cestujících do svých autobusů. Skoro mám dojem, že české i slovenské železnice záměrně přenechávají své cestující autobusové konkurenci. V rámci Evropy nemám dojem, že by noční vlaky jezdily nevytížené, zejména na území Německa. Ještě dlužno podotknout, že i u letenek obvykle platí, že těch levných je omezený počet, podobně jako u vlakových jízdenek. Osobně raději strávím 10 hodin na lehátku nebo lůžku a vyspím se, než abych ráno vstával ve 2 hodiny, abych stihl první letadlo do požadovaného místa, nebo abych do téhož místa dorazil ve 23 h večer. Jak autor víceméně správně uvádí, vše je hlavně otázkou módy.

+3/0
20.8.2014 12:17

O79l54d41ř36i12c88h 38J90a20n81e51č96e44k 8789116593301

V případě nočních spojů do Košic jde myslím hlavně o bezpečnost - vzhledem k tomu, co tím hlavně cestuje za lidi, si do toho troufne málokdo. V busu jsou řidič a stevardka vždy na blízku.

Propad téhle linky samozřejmě s levnými letenkami nic společného nemá - prostě jednak od konce 80. let ten počet cestujících velmi poklesl, druhak se z výše popsaných důvodů část přesunula do busů... a nejspíš i tady hraje značnou roli modernizace tratí - dnes už se ta štreka dá rozumně urazit denním spojem, to bylo před 15 lety asi těžko myslitelné. A přitom se dá čekat, že nové 'konkurenční' spoje budou ještě výrazně rychlejší než těch současných 8:20 hodin.

0/−1
20.8.2014 12:45

R64a69d53e40k 87J97a81n38a76t56a 9205776324302

Spíš než skutečná nebezpečnost vadí spíš "pověst nebezpečnosti" (kterou přiživují i média). Lehátkové a lůžkové vozy mají zevnitř na dveřích kupé dva nezávislé zámky, v každém voze je průvodce (mmch. to je rozdíl oproti CNL, u nich má průvodce na starosti třebas dva vozy). Jel jsem mnohokrát a problém nebyl.

Ten může být ve vozech k sezení, ale třeba EN Slovakia ani žádné vozy k sezení neveze ...

+2/0
20.8.2014 13:06

T55o11m81á45š 49N48o73v54á40k 2278976293204

To je samozřejmě nesmysl. Většina populace má zafixované slovenské vlaky jako opravdu otřesné, což tak opravdu bylo do revoluce v 89.

Dneska spíš hrozí poslouchat celonoční chrápání nějakého pupkatého dělníka a cítit jeho silný cigaretový odér.

0/0
20.8.2014 13:50

P33a78v70e28l 19M41a54t53o73u16š96e81k 5720137598554

Kde je větší pravděpodobnost ukradení zavazadla? V kupé, kde je mám víceméně stále aspoň částečně pod kontrolou, nebo v zavazadlovém prostoru autobusu, který řidič může otevřít takřka komukoli libovolněkrát za cestu?

+1/0
20.8.2014 13:25

T77o59m68á88š 35N50o24v97á39k 2628856753334

V zavazadlovém prostoru je zavazadlo označené a vydává se oproti předložení dokladu o jeho uložení.

0/0
20.8.2014 13:38

P51a55v20e76l 73M12a66t57o46u78š32e77k 5550487138104

S tím jsem se tedy opravdu dosud nesetkal, ale nechci to vylučovat. Pravda, že necestuji se SA. Nicméně, myslíte, že když někdo nastupuje do autobusu třeba ve 23 h nebo vystupuje ve 4 h ráno, má řidič dokonale pod kontrolou, co se v zavazadlovém prostoru odehrává?

+1/0
20.8.2014 14:50

T72o45m88á28š 75N80o58v18á92k 2688196803404

Eurolines... Většina mezinárodních dopravců. Myslím ale, že to je opravdu to nejmenší. Stejně se nic veřejnou dopravou nic cenného nepřeváží a dopravci mají náhodně vybraných 2 přepravních podmínek odpovědnost do 10 000 Kč, což není problém u naprosté většiny zavazadel. Nikdy jsem neslyšel o odcizení zavazadla v takovém případě.

0/0
20.8.2014 15:04

E65v33a 64R31o12s28o95v29á 8179698458111

jo, u Eurolines mi vždy dali lístek ke kufru. Vtip je v tom, že ho při vyzvednutí kufru nikdy nikdo nekontroloval...

0/0
2.10.2014 22:12

T18o98m36á90š 42N86o47v24á35k 2928736673984

Ano, je to hrozně módní letět letadlem a ne spát v 6 nebo ve třech lidech na miniaturním prostoru hostelového typu za zvuků přišerného chrápání a jiných pachů třeba východoslovenských občanů...

0/−1
20.8.2014 13:45

P52a92v46e27l 18M64a31t36o91u23š23e11k 5750377528824

Spacími vozy jsem cestoval mnohokrát v mnoha zemích včetně Ruska, Ukrajiny nebo Indie a to, co popisujete, je spíše výjimkou.

+1/0
20.8.2014 15:12

T91o12m10á86š 19N76o53v67á75k 2168316943544

Jenže Ukrajina nebo Rusko není západní Evropa nebo Slovensko - ČR. Jablka a hrušky...

0/−1
20.8.2014 15:17

P46a91v64e65l 77M18a80t78o21u52š47e19k 5190937848354

Aha, já myslel, že Rusko a Ukrajina jsou v českých očích něčím méněcenným, a ono je to, koukám, naopak! Nicméně jsem mnohokrát cestoval nočními vlaky i po západní Evropě a samozřejmě mezi Českem a Slovenskem (patrně nejčastěji) a s vámi popisovaným stavem jsem se setkal opravdu jen výjimečně, pokud vůbec.

0/0
21.8.2014 10:18

M24i14c43h64a31l 32K92r85č57á32l 6988358706202

Místo nočních vlaků by mohli udělat auto vlak Praha -Brno. Pokud by nestála jízdenka víc než náklady na auto, byl by plný.

0/−2
20.8.2014 11:14

P85a69v76e88l 98N57o57v33á66k 7561736709493

Nesmysl, časově zhruba stejne , ale nakládka vykládka už nějaký čas zabere navíc jste vázány na určitý čas...

+2/0
20.8.2014 11:18

O64l90d76ř25i90c28h 52J70a72n66e72č31e53k 8159176423781

ta nakládka a vykládka by cestovní dobu zdvojnásobily...

0/0
20.8.2014 12:46

R82a20d67e35k 82J70a29n19a45t36a 9125576574682

1) nesmysl

2) ani to nesouvisí s článkem, článek je o zkrácení části spojů CNL mimo naše uzemí, provozovaných DB

+1/0
20.8.2014 12:01

J92a81r67o12m18í42r 40K80r82á98l 4470299954549

Na ten kousek ?  Tohle se vyplatí od nějakých 700 km výš.

+1/0
20.8.2014 12:39

O44l93d50ř24i53c83h 46J16a45n66e92č70e67k 8789636253931

to si jako myslíte, že nějaký železniční dopravce přepraví auto i s řidičem za 350 Kč a spolucestující zdarma??? (protože Čech si řekne 'potřebuju cca. 10 litrů nafty takže mě ta cesta stojí 350') to by byl těžce ztrátový byznys...

+1/0
20.8.2014 12:48
Foto

P23a13t72r90i62k 51C95h73r12z 4968989202309

Vlaková doprava se neumí přízpůsobit moderní době. Teoreticky by neměla mít konkurenci na trasy cca mezi 200 a 1000 kilometry, prakticky ji z kratších tras vytlačují autobusy a z těch delších letadla.

V cenících vlakové dopravy aby se prase vyznalo, na spoustu vlaků nejde koupit jízdenku on-line, ne vždy máte zajištěno místo k sezení, v nočních spojích navíc hrozí riziko okradení.

Vlakoví dopravci by se měli poučit z dálkové autobusové dopravy, která nabízí často vyšší komfort a jednodušší cenovou politiku.

0/−2
20.8.2014 11:00

T15o85m25á84š 25N94o22v57á73k 2218626573244

Vagón stojí klidně 60 000 000 Kč... Dopravní cesta je v hrozném stavu, třeba do Budapešti se jede celkem přes 3 státy. V každém jiný personál a podobně. Dneska je na většině relací v zahraniční dopravě v převaze autobus.

Železniční doprava je těžce svázaná hromadou úmluv, odborářských pravidel, kompatibilitou. To nikdo nikdy nezmění.

0/−1
20.8.2014 11:06
Foto

P74a40t50r62i75k 64C87h85r44z 4558149902929

Však jsem psal, že se vlaková doprava neumí přizpůsobit době. Buď se ty úmluvy a pravidla změní, nebo zkrátka zanikne (a nebo jak je v EU zvykem, budeme tuhle neefektivní dopravu dotova :( ).

0/−2
20.8.2014 11:09

R96a75d22e56k 83J35a85n39a79t76a 9855516834512

Zrovna do Budapešti je vlak konkurenceschopný (rychlejší než bus) a využívaný (včetně toho jednoho nočního). Cena v e-shopu za Praha-Budapest je 568 Kč a většinou je dostupná, rozhodně to není jako akční ceny DB "29 EUR apod.", které jsou často jen reklama.

+2/0
20.8.2014 12:03

T67o29m12á49š 25N76o87v20á54k 2218356423204

To ano, pár dnů v předstihu bez problémů. Ale často nic moc vozy, velká zpoždění... Taky jezdí přes slovensko maďarskou hranici prakticky prázdné.

0/−2
20.8.2014 12:06

P34a84v59e80l 34M90a28t28o98u11š89e84k 5760277438964

Akční ceny DB "29 Eur" nejsou jen reklama. Jen je nelze očekávat dva dny před odjezdem...

+1/0
20.8.2014 12:20

R54a98d78e33k 95J68a83n94a40t37a 9125826514642

Na mnohých trasách u DB takovou cenu uvidíte třeba až za 2 měsíce. Kdežto tu "včasnou jízdenku evropa" do Budapešti nesrovnatelně častěji.

+1/0
20.8.2014 12:26

P85a23v72e10l 10M79a98t52o93u33š64e52k 5660397268714

Kdo trochu umí pracovat s vyhledávačem DB, je schopen se dostat přes celé Německo i za jeho hranice i s několika plánovanými pobyty v různých místech při včasném nákupu prakticky odkudkoli kamkoli, i mimo nejkratší trasy, za 39 Euro na osobu, přičemž při vyšším počtu cestujících bývá cena na osobu ještě výrazně nižší. Něco podobného ČD, pokud vím, nenabízejí.

0/−1
20.8.2014 13:31

T96o42m90á64š 55N41o12v45á51k 2508896283524

Jenže zapomínáte, že běžná cesta není šotovýlet, ale dojíždění do práce, školy, v Německu v ICE jsou hodně pracovní cesty... Nemůžete si vybírat a kombinovat.

+1/0
20.8.2014 13:39

P31a18v75e63l 22M86a26t84o76u47š44e54k 5600757248804

Samozřejmě mám na mysli víceméně náhodné, jednorázové cesty, kdy např. z jakýchkoli důvodů potřebuji navštívím během jednoho až dvou dnů např. Bamberg, Fuldu a Berlín. Namátkou se tam lze dostat i na oněch 29 Euro/os.. Samozřejmě takové ceny nejsou zaručeny v kteroukoli denní dobu. Ale taková pravidla platí i u letenek. Pro pravidelné dojíždění za prací nebo do školy jistě existují i jiné, výhodnější nabídky.

+1/0
20.8.2014 15:04

T39o38m66á33š 42N94o21v27á95k 2338836773304

Stále se ale bavíme o okrajové šoto záležitosti. Těžko někdo "normální" může hledat podobnou kombinaci :-)

+1/0
20.8.2014 15:11

P58a20v60e55l 31M84a56t11o39u78š22e40k 5930597968454

Nevím, co máte na mysli předložkou či předponou "šoto", nicméně zároveň nevím, proč by běžný občan nemohl mít ať už jakoukoli potřebu či chuť navštívit uvedená či libovolná jiná místa. Třeba chce ochutnat místní piva, pobavit se s místními faráři, políbit své tři milenky, někomu něco předat nebo jen porovnat atmosféru různých míst. To už se tady můžeme bavit o smyslu cestování jako takového (já jsem třeba přesvědčen, že spousta cest je v době dnešních komunikačních prostředků zcela zbytečná; a jde právě hlavně o ty služební cesty). Samozřejmě pokud takovou potřebu nebo touhu dotyčný nemá, může použít nejrychlejší spoj a není o čem diskutovat. Nebo nemusí cestovat vůbec a udělá patrně nejlépe. Pokud ji ovšem má, málokterý dopravce mu dokáže vyjít vstříc tak, jako DB. Nic víc jsem svým příspěvkem nechtěl sdělit a tímto bych tuto debatu považoval za uzavřenou.

0/0
20.8.2014 15:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.