Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Centrální dispečink pro vlaky v Čechách přijde na 14 miliard

Asi 14 miliard korun si vyžádá vznik pražského centrálního dispečinku pro 2200 kilometrů železničních tratí v Čechách. Musí se třeba natáhnout optické kabely či zajistit kamery na tratích. Správa železniční dopravní cesty už zahájila tendry, dispečink má začít fungovat za dva roky, řekl deníku E15 její mluvčí Marek Illiaš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B63e14n 82P35a76v42k43a 1477813447271

Jako že kilometr zabezpečení trati vyjde průměrně přes 6 mega? Koukám, je načase zjistit, ke komu se mám přidat... Však zacálujeme z veřejného... vlastně z Bruselu. Pohodička.

0/−1
9.9.2014 12:46

R42o16b45e54r15t 70B30é64r71e68š 7381303895329

Jeden dispečer bude hlídat 16,9 km Tratě. To je vtip?

0/−2
9.9.2014 12:57

M43i31r38o43s28l51a82v 22Z29i14k17m93u43n31d 7969933694133

Mohl by nám pán objasnit, jak k tomuto výsledku přišel ...

0/0
9.9.2014 16:13

M96a59r20i78e 33M80a89l97u26š86k74o34v35á 2839918133

Takže stát utratí 14 mld korun, abych vyrobil 13 stovek nezaměstnaných. Fakt super. A pak se vydávají peníze na rekvalifikace a zvýšení zaměstnanosti. Myslím, že je dálkové řízení z ekonomické(!!) stránky naprostá hovadina. A co se týká bezpečnosti a plynulosti provozu, je to velmi sporné. Vždyť právě teď na webu ČD můžeme číst Libice nad Cidlinou - Kolín - provoz zastaven (Porucha zabezpečovacího zařízení ve stanici Velký Osek), Velký Osek - Dobšice nad Cidlinou (Porucha zabezpečovacího zařízení po bouřce). A to tam není žádná dálkoviny.

+3/−1
8.9.2014 21:42

R42a20d15e14k 62J91a43n29a86t41a 9465216364982

Spíš než 1300 nezaměstnaných 1300 odchodů do důchodu. Mladí výpravčího stejně dělat nechtějí. Vysoká zodpovědnost takže jednou nohou v kriminálu, práce na směny, přitom i podprůměrná práce někde v Praze v bance je dnes placena více ....

+5/−1
8.9.2014 23:48

J66i77r98k34a 32D40v22o64ř97á56k 4525290353958

Zavádět v 19. století stroje na barevný potisk látek byla chyba. Co štrajchpudlíků tím přišlo o práci! Mělo se to všechno dělat ručně do dneška. Také by se mělo konečně odstranic to zlo traktorů a kombajnů v zemědělství. Mnohem víc pracovních míst by se získalo, kdyby se místo toho rozdaly motyky a kosy.

Nebo ne? ;-D

+1/0
9.9.2014 15:15

M47a93r77e33k 11Š40i87m85o87n 2654497148258

Nechápu k čemu je centrální dispečink. Česká síť má nějaké přirozené členění a dispečink by mohl být klidně oblastní (sedm oblastí by mohlo stačit).

0/−1
8.9.2014 21:03

J89i90r90k43a 78D71v26o29ř96á35k 4115610603898

Koridory jsou spíš celek. Oblasti se hodí tak leda na regio.

+1/0
9.9.2014 14:07

P77a22v57e60l 42M66a47r81e91š 2629233192

No nevím.Chapu, ze smyslem je v dlouhodobém horizontu usetrit, ale není lepsi zamestnavat v regionech lidi? Navíc se zrusenim výpravcich v mensich stanicích zrusite jediného staleho zaměstnance.Neobsazene nadrazi je nehlidane nadrazi, chatra a je vydano na pospas vandalum..Drahy jsou statni akciovka, stat ma plna usta podpory zamestnanosti.

+1/0
8.9.2014 18:48

P94a20v80e88l 42M83a27r25e31š 2739163232

No nevím.Chapu, ze smyslem je v dlouhodobém horizontu ušetřit, ale není lepší zamestnavat v regionech lidi? Navíc se zrušením výpravcich v menších stanicích zrusite jediného staleho zaměstnance.Neobsazené nadrazi je nehlidane nadrazi, chatra a je vydáno na pospas vandalům..Dráhy jsou statni akciovka, stát ma plna ústa podpory zaměstnanosti.

0/0
8.9.2014 18:41
Foto

M73i57c18h75a49l 68G76a70n50d50a20l72o39v14i17č 7468769181980

Zase vyhozené peníze!

+1/−5
8.9.2014 12:24

J37a29n 68C75e16p48e17k 1914276430

No slušná práce za 14 miliard budou ty kabely asi zlaté. :-)

0/−1
8.9.2014 11:40

J45i68ř14í 16E44r86b84e58n 1713414336857

Jenže ty kabely se nedají jen tak položit vedle trati, víme? Za ty peníze jsou kromě kabelů taky ústředny, servery, routery, D/A převodníky, celé vybavení dispečinku, software, školení atd.

+1/0
8.9.2014 16:22

V51í68t 54J10ů18z59a 8382766791478

Ani slovo o tom, jak se tím změní zranitelnost železnic ...

+2/0
8.9.2014 11:16

P23e74t77r 92N14o80v12o37t42n75y 3599372149802

Tak to bude super. Do první větší bouřky.

+4/−1
8.9.2014 11:13

M16a65r94e26k 31T87o15m 6757746517761

A nádražáci nebudou mít co žrát;-(

+3/−1
8.9.2014 10:31

A10l31a15n 39Ř57e62p49k62a 4975556

Chudáci propuštění zaměstnanci, nezávidím jim...:-/

0/0
8.9.2014 10:06

J39i38r50k82a 13D56v43o98ř56á36k 4245640723938

Do důchodu odešlí zaměstnanci.

0/0
9.9.2014 14:09

P51e63t21r 54H91r42a46b98á36k 6250147582950

další státní podvod:))

+1/−1
8.9.2014 9:55

D96a83v22i19d 74P15e35c76a 1375534431276

Ono to zas tak horké nebude. Ono se v podstatě to ovládání stáhne do jednoho bodu, aby se nemuselo topit v tisíci kancelářích. Praha to vyhrála logicky, i když jinde by to bylo levnější. A ty lidi tam po zaškolení budou dojíždět z míst kde žijí, pár se jich přestěhuje. Budou to bývalí výpravčí, kdo jiný.A nebojte se, jak napadnou 3 cm sněhu, bude to stejné jako dnes, pořád bude mít jen ten počítač a telefon na chlapíka v montérkách.

+3/0
8.9.2014 9:50

V40á70c76l27a24v 62M44a58i20x87n92e51r 7945690655181

Dost neekonomické ... snížím stav o 1300 lidí, ale stát to bude 14mld ... tj. plat na dvacet let .... za dvacet let budou ale náklady na opravy dosahovat nákladů na výstavbu .. takže ekonomicky to není opodstatněné ..

+1/−1
8.9.2014 9:49

R39a12d34e77k 54J59a46n24a43t27a 9495586464272

Máte nějaké naivní o personálních nákladech (to nejsou jen platy). Vrátí se to mnohem dříve. Tenhle velkoprojekt těžko teď z hlavy počítat, ale u automatizace běžné tratě je návratnost do 10 let ...

+1/0
8.9.2014 17:56

P23e19t77r 36N60e70c68h80a21n62i68c10k84ý 7193896708230

Mám z toho trochu obavy jestli nějaký dispečer s chytrým počítačem někde v kanceláři v Praze bude schopný dělat vhodná rozhodnutí po celé velké oblasti. On takový výpravčí, který ví, kdo tam kde jezdí, kolik lidí přestupuje mezi různými vlaky nebo i vlakem a busem, jaké jsou stavy trati a vozidel v oblasti dokáže situaci zvážit třeba i lépe a ku prospěchu většímu počtu lidí než někdo daleko za monitorem.

+7/−1
8.9.2014 9:17

P14e49t27r 46R35o28h64á72n80e34k 1623829967236

v západních zemích naprosto bežná věc už roky, ale máš pravdu, v našich podmínkách to bude o zdraví a ještě ke všemu rychlosti těch vlaků, uffff :-)  já si naopak myslim, že to může být bezpečnější, než spoléhat na nějakýho pepíka v horní dolní, který si během pracovní doby v klidu zdřímne.

+1/−2
8.9.2014 9:29

P85e21t92r 73N82e72c68h19a93n48i57c89k71ý 7193536738370

V Západních zemích se často něco jako přípojné vazby neřeší, je tam hustší síť tratí nad 160km/h, tratí s intervaly 30min. a méně a s udržovaným kvalitním svrškem, kde na strojvůdce nečekají žádné nástrahy,tedy něco co opravdu stačí řídit centrálně. U nás, kde je támhle shnilý pražec, támhle pomalá jízda, támhle opravený úsek, který nikdo nezohlednil v jízdnám řádu a nespočet přípojných vazeb, které jsou důležité, protože další vlak jede většinou až za 2 hodiny může docházet ke stavům, kdy rychlíku s 50 přestupujícími ujede přípoj, aby neopozdil poloprázdný protijedoucí vlak bez přípojů, protože počítač vyhodnotí, že průměrné zpoždění v oblasti tak bude nižší...A to nemluvě o (ne)připravenosti našich tratí na obyčejnou bouřku.

+5/0
8.9.2014 9:40

J33i72ř13í 45E18r29b79e87n 1893224626797

Předpokládám, že tou centralizací dispečníku by naopak některé problémy s "nezanášením" změn mohly ubýt - pokud to vyřeší šikovným rozhraním, které každou změnu na trati automaticky promítne do všech dotčených uzlů, měla by pak každému dispečerovi pro daný úsek svítit výstraha. Podobně jako u řízení letového provozu... když už to bude stát tolik.

Ostatně SŽDC berou od dopravců tak vysoké výpalné za ošoupání kolejí, až to hezké není.

0/−1
8.9.2014 16:27

V46i16k97t23o48r 82N88á91r44o17ž96n54ý 3939542778

Já si myslím , že tam bude i řada lidí dojíždět a i ti lidé budou znát místní poměry.Například dispečer dojíždějící z Kralup bude řídit trať na Ústí nad Labem apod...

0/0
8.9.2014 9:34

V88á45c56l55a29v 16M95a38i20x92n77e76r 7905220855911

Tak to by bylo trochu porti smyslu celé akce ...

0/0
8.9.2014 9:50

V59i15k38t56o41r 59N75á33r36o63ž81n91ý 3269742578

I dnes dojíždí několik dispečerů z Kralup do Prahy a řídí trať směr Kralupy. Sedí v Holešovicích ...po změně bude sedět na Balabence a bude řídit trať až do Ústí...

+1/0
8.9.2014 9:53

M50i63r51o90s52l43a66v 43Z72i49k77m86u29n70d 7169973784573

Děláte z toho zbytečnou vědu. V 60. letech minulého století se dálkově řídila relativně jednoduchých sovětským systémem trať z Plzně do Chebu (přesněji řečeno Kozolupy - Lipová) Ve stanicích byli výpravčí, ale ti tam byli spíše jako dozor, v malých stanicích nahrazovali pokladní apod.

"Problém" Prahy je v tom, že je vlastně uprostřed Čech, takže na všechny strany je to skoro stejně daleko ... Samozřejmě by se dalo udělat pracoviště v Trutnově, Horním Dvořišti, Aši, jenže tam by asi byl problém s ubytováním apod. ... ale tak to prostě je ...

Do té Prahy se dá dojíždět z okolních měst, z Pardubic jste v Praze vlakem za hodinu, což nelze říci o době cestování MHD z jednoho konce Prahy na druhý ...

+2/0
8.9.2014 12:28

P24a46v49e64l 96K45a38š68p33a29r 7647348142225

Nádraží a jejich zařízení bude opravovat kdo? Budeme mít centrální dispečink a močit budem do asfaltových smradlavých hajzlů za dvacet korun. Prostě východní Evropa se vším všudy.

+2/−3
8.9.2014 9:16

P44e45t36r 23N49e31c43h58a92n70i64c17k63ý 7713556618300

Dispečink by si měly zřídit spíš kraje, kde je potřeba koordinovat vazby vlak-bus, bus-bus a vlak/bus - MHD

+3/0
8.9.2014 9:18

M65i12l43a12n 37M18a84j65e15r62č82í20k 1470770484456

v IDS JMK - u jej řídící společnosti Kordis určitě je (viz "

Evropský týden mobility 2014

KORDIS JMK se letos znovu připojuje k Evropskému týdnu mobility.

.....

Prohlídka Centrálního dispečinku IDS JMK - 18. 9. 2014, 15:30 hodin

sraz u vstupu do budovy na adrese Nové sady 30.

Těšíme se na Vaši návštěvu."  - na webu   http://www.idsjmk.cz/   ), a určitě vámi požadované funguje - několikrát jsem při svých návštěvách kraje a využití jízdy vlakem z Brna na Břeclav zažil, že průvodčí při jeho zpoždění telefonicky domlouvala vyčkání přípojných autobusových linek v Šakvicích.

0/0
8.9.2014 11:01

L65i51b83o43r 91Z57a57v24ř64e53l 8779986891812

a přípoj vám stejně ujel,ne??

0/0
9.9.2014 19:45

M66i22r70o97s98l31a69v 19Z17i36k51m57u44n67d 7599473544923

Ale to jsou dvě rozdílné věci.

Jedno je řízení drážní dopravy - co je kraji do nákladních vlaků - druhé pak koordinování návaznosti spojů jednotlivých dopravců ...

+1/0
8.9.2014 12:30

J26i70ř97í 29E70r28b37e18n 1533294466827

Jako kdyby to teď bylo lepší!!!

Budova nádraží (čekárna, restaurace apod.) budou tímto krokem zcela odděleny od vlastního drážního provozu a může je kdokoliv koupit nebo provozovat. I když osobně jsem příznivcem unitární železnice.

0/0
8.9.2014 16:35

P39a84v74e33l 95V69e49r48n78e27r 1753553442567

no trak schvalne, kolik firem se techto tendru bude moci zucastnit, kdyz uz ted je to vicemene monopolni (resp. trustova) zalezitost?

+2/0
8.9.2014 9:14

M90a44r23t88i64n 27P98l84z82á29k 2837469518514

a průvodčí nebudou mít co žrát

+1/−1
8.9.2014 9:12

J70a90n 76K49l72i33m96a 7650813200712

průvodčí není zaměstnanec sždc a hlavně už jsou z 80% zrušený a nahrazený na lokalních tratích automaty na jízdenky :-)

0/0
8.9.2014 9:14

M88a97r15t23i97n 94P51l83z23á36k 2917939648644

myslel jsem výpravčí

to je jedno, byla to jen provokace :)

0/0
8.9.2014 9:26

P29a83v53e12l 55K49u58c28h96t77a 4876491357824

Pokrok nezastavíš, ale že bych chtěl denně - jak to někdo zde uvádí - dojíždět z Lovosic či Děčína do Prahy za prací? A toto asi není jediná aktivita, která se centralizuje do "metropole". Ale asi tomu nelze bránit.

0/0
8.9.2014 9:12

P21a59v35e61l 12A26n74t28o92n 7708845338414

Cena 14miliard... úspora max.1300 pracovních míst... to je skoro 11milionů na jedno pracovní místo... kolik let platů to je u zaměstnanců dráhy? řekněme 15 let. Za tu dobu, ale bude provoz nového systému něco stát a jistě bude potřebovat několikrát "rekonstruovat".

Tedy někdo přijde o práci, někdo si namastí kapsu a návratnost žádná. Snad jen ta bezpečnost vzroste... možná... na to si udělám názor až dle vybrané firmy a jejích subdodavatelů.)

+22/0
8.9.2014 8:22

D61a37v25i77d 95P22e84c52a 1495524631366

Vychází mi, že pokud by to byla pravda, mohli by ušetřit 8 miliard hrubé mzdy (omluvte hrubé počty)....prostě já těch deset kaček prostě utratím, abych pět ušetřil.

+2/0
8.9.2014 8:50

M70a23r69t11i37n 35R57u68z67i72c63k11a 1392908476887

Pokud jde o vypravci (prumerny plat 27tis. hrubeho), tak me rocne vychazi naklady na cca 570mil., do toho je zapoctena tedy jen mzda, ... cili to je vice nez 15let i kdyz jsou zde dalsi naklady, tak to mozna sedi, nicmene pokud neco plati EU, tak to bude mene. Navratnost 15let mi neprijde tak hrozna.

Me spise zajima bezpecnost a tak to vitam, ktera by mela byt vyrazne vyssi, jedine co me v 21 stol. prekvapuje je, ze na drahah neni spolehlivejsi zabezpecovaci zarizeni, ktere by hlidalo jaksi vlaky "automaticky", porad se stava, ze proti sobe vyjedou na jednu kolej dva vlaky a posledni brzdou je vyhled strojvedouciho z kabiny.

+2/−1
8.9.2014 8:53

J10o89s81e27f 31F17o96r90e81j98t 4903372492

EU toho nikde moc nezaplatí, jenom přerozděluje co jí stát odvedl. Myslím, že s tím co stát nedočerpává a propadne to, dáváme do EU víc než dostáváme.

+1/−1
8.9.2014 10:00

R39a70d16e71k 35J41a13n14a27t65a 9455366634722

Jenže tady se to právě vyčerpá a nepropadne.

+1/0
8.9.2014 17:59

P87a73v23e48l 15M74a94r52e58š 2699463142

Dráhy mají zabezpečovací zarizeni dobre, několikrát jistene.Stara dobra mechanika je proverena vice nez stoletím provozu.A navíc neni zavisla na ekektrine a datové síti.

Ovsem ani sebelepsi zabezpecovacka nezabrani lidské chybe.

+1/0
8.9.2014 18:55

J63a25n 78K29l38i44m30a 7290383110562

27 tisíc hrubeho + daň náklady na teplo, vodu, uniformu ,uklid ,pronájem budov atd . pojištění. eden výprčí stojí sždc 150 tisíc za měsíc

+3/−1
8.9.2014 9:01

D38a14v59i43d 84P82e34c46a 1895664431186

tak to souhlasím, nedošlo mi, že jsou zde vícenáklady na kanceláře a ty budou vysoké...

0/0
8.9.2014 9:07

V27i67k60t85o61r 53N86á22r46o35ž30n77ý 3869352978

150 tisíc/měsíc se mi zdá přehnané.

Ale souhlas s tím , že na všech pracovištích se musí topit , ŠZDC musí tato pracoviště po všech stránkách udržovat. A nejde pouze o výpravčí. Pokud je v nějaké stanici klasická elektromechanika se stavědly... poté ihned jsou ve stanici 3 pracoviště , které je třeba udržovat...

+3/0
8.9.2014 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.