Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chce soukromníkům nabídnout šest rychlíkových tratí

Ministr dopravy Antonín Prachař představí vládě na středečním zasedání harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. O první dálkovou trať by se mělo začít soutěžit už letos na podzim. Celkem úřad do konce roku 2020 hodlá nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T71o46m43a20s 65N88o40v82o92t87n37y 3461826258829

Kterej pohůnek z ČD bydlí v těch Luhačovicích, že je nutné tam pořád posílat ty hnusné koženky zvané "rychlíky", ve kterých jezdí pět a půl člověka? To je naprosto ukázkové plýtvání penězi, už ta lokálka je docela zbytečná, natož delší vlak.

0/−1
10.9.2014 0:52

P60a27v50e10l 14K51e96l11n45a38r 7909600360

Švycarsko: jestli berete, že je trať soukromá když ji z více jak 50 proc vlastní kanton (u nás kraj) tak to jo. Minimum tratí ve Švajcu je úplně "soukromých". Dle máho je fuk jetli kanton nebo stát.

+2/0
9.9.2014 7:44

M81i36r63o82s75l26a97v 42Z66i14k42m94u29n22d 7149953184773

Ve Švýcarsku jsou všechny železniční společnosti v soukromoprávním režimu, jedná se o akciové společnosti, jejichž akcie vlastní jednak jednotlivci, jednak obce, dále kantony, konfederace a případně jiné železniční společnosti, zpravidla SBB.

SBB na valné hromadě zpravidla zastupují konfederaci, takže mají více než 50 % hlasovacích práv ...

SBB jsou akciovou společností na základě zvláštního zákona, podobně jako ČD a.s., DB AG a řada dalších evropských železničních podniků.

0/0
9.9.2014 16:37

V50í69t 87J43ů77z80a 8112276391358

To je legrace, nebo provokace?

0/−1
8.9.2014 23:03

L17e51o59š 39S17t13a29n20ě22k 4204471505

No provozovat rychlíky na jednokolejné trati, kde vám jeden zpožděný vlak rozhodí při křižování ve stanicích další 4 spoje, co jedou proti němu, to bude opravdu terno, o který se soukromníci poperou....

0/0
8.9.2014 21:58

J58o77s27e31f 31T87r98ö54g87l 8339932686126

Jednokolejek je většina tratí. Rozpad jízdního řádu záleží na možnosti překládat křižování a na adekvátní rezervě. Obojí je na těchto rychlíkových trasách celkem použitelné, což je vidět i ze slušné dochvilnosti těchto rychlíků. Navíc lze předpokládat, že soukromníci nabídnou poněkud dynamičtější vozidla moderní motoráky), než teď nasazují ČD. Takové soupravy 843+043+943 (na trase Liberec-Pardubice) zrovna svižností rozjezdů neoplývají...

Nereprezentativní příklad ze dneška. Na zmiňované trase Pce-Lib se teď pohybují dva rychlíky, jeden má +8, duhý +7, což je vzhledem k denní době (zpoždění stoupají od rána do večera, večer se déle čeká na přípoje) a výluce Pce-HK není tragické.

+1/−1
8.9.2014 22:57

M26i57r11o35s45l53a49v 18Z56i81k37m96u38n75d 7199983924583

Jiní dopravci možná nabídnou rozjezdově svižnější vozidla, ale na jednokolejné trati se musí počítat při sestavě jízdního řádu s křižováním, takže sice zkrátíte dvě minuty na jízdní době (možná), ale stejně budete muset čekat na protivlak ... Například na kapacitní náhradu 843+043+943 budete potřebovat dvě německé soupravy řady 642 (Desiro), což bude znamenat mnohem větší spotřebu nafty než  u jedné 843. Tahle souprava bude disponovat trakčním výkonem 4x275 kW / 315 kW / 360 kW podle typu ...naproti  výkonu 600 kW u 843 ...

+1/0
9.9.2014 17:00

J67o28s71e51f 66T22r89ö80g55l 8399152406486

Vozidlo s vyšším měrným výkonem (tj. poměrem výkon/hmotnost) má větší šanci zkrátit pravidelné jízdní doby a stabilizovt tak jízdní řád i v případě, že se nějaké to křižování mírně zpozdí resp. minimalizovat takové zpoždění.

Spotřeba dieslové soupravy záleží převážně na hmotnosti, ne na výkonu. Dvě Desira mají asi 170 tun, souprava 843+043+943 asi 130. Takže ano, budou mít vyšší spotřebu, ale zase uvezou ve špičce více lidí (nebo mimo špičku bude stačit jedna).

0/0
10.9.2014 6:30

O49n42d80r15e76j 82K65u71r12c 9896682305808

No, tak to urcite. Bejt soukromnikem, tak jdu drsne proti tem podelanym CD s jejich rozpadajicima se vlakama bez sluzeb... Takhle si socka koupi jizdenku u CD a bude chtit vyuzivat sluzeb Leo, nebo RJ? 8-o

0/−10
8.9.2014 20:38

R88a54d22e87k 16J95a30n14a32t26a 9455136674292

Tak někdo s uvažováním pětiletého dítěte (a notně zpracovaného marketingem) nám tady chyběl.

Uznávání jízdních dokladů opravdu neznamená, že jeden subjekt inkasuje tržby a druhý vozí cestující zadarmo.

+10/0
8.9.2014 20:42

O79n16d47r19e68j 17K48u55r90c 9606922525378

Mohl bych poprosit o nejake objasneni, jak to tedy funguje? Nejak si to, jako petilete dite, nedovedu predstavit.:-(

0/−5
8.9.2014 20:50

R89a67d97e96k 89J62a21n10a11t74a 9585196114182

Tržby dostane ten, kdo cestujícího sveze, na lince, kde jezdí více dopravců se dělí podle určitého klíče (nejčastěji statistickým rozpočtem podle průzkumů obsazenosti nebo údajů z počítačů průvodčích), ať jízdenku prodal kterýkoliv dopravce. Prodávajícímu zůstane maximálně nějaká drobná provize. Fungují tak mezinárodní jízdenky, funguje tak PID, atd.

A dále, tady se jedná soutěže na dotované rychlíky. Tady by ani Leo nebo Regiojet (v případě výhry v soutěži) neblbnuli se stewardkama a jinýma "službama". Dílem proto, že to nebude mít smysl (není s kým se prát o cestující, na dané lince by ČD prostě vystřídali). Dílem proto, že na to nezbudou peníze, to bude byznys s velmi malou marží.

+5/0
8.9.2014 21:02

O32n13d38r23e85j 96K76u27r62c 9436822295748

Takze by to fungovalo neco jako codeshare u aerolinek?

0/0
8.9.2014 21:15

R89a37d61e68k 59J25a38n31a16t41a 9625336134652

Tohle je složitější. Zatímco u codesbare se už v okamžiku rezervace ví, s kým pasažér poletí, tady si nejdřív koupí jízdenku a pak se teprve rozhodne, kdy a s kým pojede.

+1/0
9.9.2014 8:37

J54o31s95e46f 10T45r13ö19g42l 8159632256356

Třeba jako v Pražské MHD. Na většině linek Vás sice veze Dopravní podnik hl.m. Prahy, ale na řadě hlavně okrajových i jiní dopravci. Lístek platí všude stejný, můžete přestupovat a v zásadě ani nemusíte vědět, že Vás veze jiný dopravce.

Stejně se jedná o dotované linky, tj. stát bude dopravcům doplácet prokazatelnou ztrátu mezi náklady a tržbami včetně přiměřeného zisku. Tak si samozřejmě může nadiktovat i tarif, dopravce na tom tratit nebude.

+1/0
8.9.2014 23:01

H74a56n83a 78Š32m10a35l58i40n51s59k29á 1860947769697

Pořád jen Ostrava,Olomouc,Ústí- a co takhle jednou konečně České Budějovice

0/0
8.9.2014 20:01

V79a35c56l41a74v 79K80u61b96i79s 5191421849727

To si budes muset pockat az se ten koridor dostavi. Myslim ze je to posledni trat z hlavnich koridoru co neni dostavena. Az se dostavi tak Jancura tam hned posle vlaky a chce zajizdet az do Lince. Ostatni rychlikovy trati nemaji moc smysl, protoze na Trati Budejovice Plzen je to spis na osobni vlaky a ten zbytek by se soukromnikum nevyplatil. Oni potrebuji mit depo pro vic trati, takze budou sousedit o trati s navaznosti na Prahu nebo o trati v jedne lokalite a v tomhle smeru dokud nebude trat Praha Budejovice nebo Praha Plzen s rychlikem na Budejovice tak to nepujde.

0/0
8.9.2014 22:00

J43i84r67k53a 51D82v40o36ř73á71k 4245930113188

A proč České Budějovice, které se navzdory celkem velkému počtu obyvatel chovají jako vesnická díra a které nejsou schopné zorganizovat efektivně ani regionální dopravu přes den, natož večer? Škoda do nich něco investovat.

0/0
9.9.2014 15:54

A50l33a74n 33Ř83e84p73k88a 4445536

No pokud to uznávání jízdenek ČD u konkurence bude fungovat, tak bych proti nebyl. Ale včetně in-karet a síťových jízdenek (třeba takové pod původním jménem SONE+ je velmi oblíbené na výlety a rozbít ho kvůli konkurenci by byl hřích!). 

 Pak ještě okamžitě dořešit a převést na SŽDC nádražní budovy, aby ČD neměly zbytečné náklady navíc proti soukromým dopravcům.

+4/0
8.9.2014 19:44

V22a59c14l68a89v 25K61u22b96i65s 5901751459217

Ono to tak uz je In-Karta se uznava bezne. Jinak to uznavani bude fungovat na principu velkoobchodnich cen. Pokedete treba z Brna do Varu pres Prahu a v Praze nebo Usti prestoupite z CD na soukromnika a CD za to zaplati velkoobchodni cenu a rozdil si necha v kapse.

0/−1
8.9.2014 22:04

M45i43r15o62s42l46a72v 70Z39i37k31m56u35n56d 7219833114883

I In-Karta s aplikací IN100 ?

0/0
9.9.2014 17:01

J72a18k48u81b 92K25o73r61e73c 6574130351723

Bude sranda, až tu bude plno soukromých dopravců, kteří si navzájem nebudou uznávat jízdenky.

+2/−1
8.9.2014 19:15

V39a87c41l28a30v 51K36u25b73i23s 5831371579437

Vzhledem k tomu ze regulace funguje a v cene licence je tato podminka tak ocekavam ze by to nemel byt problem. Stat se to muze jen u trati Praha - Ostrava kde toto podminene neni.

0/0
8.9.2014 22:06

P42a13v77e21l 18Ř92a82p36e62k 7272296689535

"Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice"

Jak se dostane expres z Prahy na Slovensko přes Luhačovice, je mi opravdu záhadou.

+11/0
8.9.2014 17:54

P87e83t42r 47S96u10c49h89ý 1378149144836

v Luhačovicích jsem byl naposledy ve středu, a ještě tam koleje končily, že by tam za 5 dní udělali železniční trať? hmmm...

+7/0
8.9.2014 18:15
Foto

D68a37v75i87d 79K90r47á60s21e95n49s65k64ý 7297970207

No jasně, u nás se staví závratným tempem!! Z Luhačovic se to prokope do Vizovic, a pak po Baťově dráze na Lideč!!

+1/0
8.9.2014 18:46

J21a67r71e74k 42K67a92l76i75v22o44d47a 7296393371296

No co, když se pořádně rozjedete...

+1/0
8.9.2014 19:37
Foto

T19o83m41a15s 13C44a24b66a18k 8725135314289

Presne :) ta trat tam ma na konci takove veeelike nárazníky.. ale třeba to nebude takovy problém, tady v tom Kocourkove uz clovek nevi :)

+1/0
8.9.2014 18:51

M23a48r86t88i80n 27V62š70e46t89u91l61a 2621529425705

To je klamavá reklama, asi před 20 lety měli přímo v jízdním řádu: "V neděli a vesvátek přímým vlakem z Horní Bečvy až do Brna"  :-)

0/0
9.9.2014 8:49

M18a32r90e85k 65V34y59m26a62z95a53l 5598986702200

Jak se píše o povinnosti uznávat jízdné ČD, nevím jestli boudou mít o takový systém soukromnící zájem. Osobně si myslím, že je to jen a jen správné řešení. Jako ve Švýcarsku. Jedete třeba po pěti různých železnicích, ale jízdenka Vám platí na všechny spoje. A to je podle mne rozdíl před tím co tu máme dnes. Džungli v podobě osočování se všech stran z vzájemného nekalého úmyslu.Mám na mysli trať Pha - Ova. Pokud se záměr ministra dopravy povede, klobouk dolů.[>-]R^R^R^

+4/−1
8.9.2014 17:07

S48t79a37n87i33s63l30a65v 67M90o39k26r32ý 8787612696732

Na druhou stranu, proc by to potom ten soukromy dopravce provozoval? Musel by dostavat stejne kompenzace.

0/0
8.9.2014 17:20

R16a44d26e85k 46J96a68n96a85t90a 9445306284912

Bude dostávat takové kompenzace, jaké si vysoutěží (jelikož se soutěží kompenzacem tak, vyhraje nejnižší nabídka) a podmínka uznávání daného jízdného je v podmínkách té soutěže. Kde je problém?

+2/0
8.9.2014 18:06

P60e96t20r 63M72a38r87š21o15u49n 5405618696436

Proc by to soukromnik provozoval? Protoze sam tvrdí ze to umi levněji ;)

No, vazne, asi stejne jako nejaky důvod maji ve švýcarsku. On to totiž stát objednává,takze za to zaplatí. Jak se tim kdo naloží je jeho věc. Kraje taky objednávají dopravu za tolik abych tolik abych vic nedají (ani CD ikdyz si to mnozí mysli) A Bez toho uznavani je to privatizovani k ničemu. Smyslem železnice je i ona sitovost. A ne ze budete každou zastávku kupovat jinej listek.

+1/−1
8.9.2014 18:10

J54i97ř55í 88K89o19c43u22r33e22k 6795824515968

Ministerstvo dopravy jen chce zjistit, zda by to někdo jiný nedokázal jezdit levněji anebo lépe než ČD. A jaké kompenzace platit, to je oč tu běží.

+1/−1
8.9.2014 18:11

M87a42r12t73i17n 92Č29a62p59e49k 6730581677654

V Británii to funguje taky tak, cestující si koupí jízdenku a je jedno s jakým dopravcem pojede. Ať je to Virgin, National Expres, First Great Western nebo někdo jiný. Tam dokonce dopravce soutěží nejenom o to, kdo bude chtít nižší dotace, ale i to, kdo nabídne vyšší cenu za daný soubor tratí a nasype do jejich rozvoje ze svého více peněz a to jak do vozidel ve spolupráci se společnostmi na jejich pronájem (např. Angel Trains), tak i do infrastruktury ve spolupráci s jejím správcem.

0/0
8.9.2014 19:09

J14o63s26e13f 51T70r50ö95g10l 8359862156676

Hluboce se mýlíte. Právě dotovaná doprava je nejlepší, protože zisk máte jako dopravce prakticky zajištěn a přijít o nějmůžete jen vlastními chybami.

Princip je ten, že stát bude soutěžit trasy, kde se nevyplatí jezdit za tržní jízdné. Zavazuje se vykompenzovat dopravcům rozdíl mezi náklady a tržbami z jízdného a to včetně přiměřeného zisku. V takovém případě má dopravce zisk jistý bez ohledu na to, zda veze plný vlak nebo jednoho důchodce. Soutěží se jen o to, kdo nabídne nižší náklady a tedy v konečném důsledku pro stát nižší kompenzaci.

0/0
8.9.2014 23:09

T47o27m37á22š 74L50u55d19v40í41k 5460428163836

Jen aby to naopak nebyla hlavni brzda otevirani trati. Bez smluv s CD se soukromnici na trate nedostanou.

+1/0
8.9.2014 18:06

R15a33d96e30k 33J14a78n94a30t69a 9195416554962

Tak pokud to bude opravdu kvalitně připraveno, tak to bude mít legislativní rámec. Jezdíš pro stát = uznávej společný tarif. A to pak bude platit i pro ČD.

0/0
8.9.2014 18:10

T62o54m95á16š 69L75u91d50v83í98k 5280498373346

No prave, kvalitne pripraveno.... vzpomnel jsem si na liberalizaci mobilnich telekomunikaci.

0/0
8.9.2014 18:59

A66l30a20n 29Ř46e46p53k74a 4765306

Já myslím, že ČD se umí s konkurenci dohodnout, už tu pár soukromých společností jezdí a dokonce si i uznávají jízdenky (i když ne z e-shopu). Problém je hlavně s dvěma firmami, jejíž ředitelé neustále remcají a kopou do drah- víme které dvě společnosti mám na mysli :D S těmi se dohodnout bude oříšek, i když si na dané trase konkurovat třeba nebudou.

+4/0
8.9.2014 19:48

T18o20m47a76s 17N95o66v77o87t10n22y 3341716708509

Máš recht, RJ se dohodnout chtěl, ČD ne. Tož asi tak.

0/−2
10.9.2014 0:57

A65l98a15n 15Ř57e92p98k47a 4575846

A divíte se? Já bych se taky nechtěl dohodnout s někým, kdo do mě furt kope a hází špínu :-P A vůbec, já mám zas info, že dráhy se chtěly dohodnout na uznávání jízdenek, tak nevím teda :D

+2/0
10.9.2014 12:45

M10a33r72e86k 79Š29i41m46o85n 2674917678958

Tohle se ve švýcarsku řeší tak, že ten systém ví, komu prodal jakou jízdenku a tomu ji dobropisuje. Na konci měsíce se to vyrovná.

+1/0
8.9.2014 19:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.