Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol

Autobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a11n 89Z80b68o89ř12i58l 3829157789

Docela mě teda zajímá výsledek u ČD, když slevnily na trase Ostrava - Praha jak RegioJet vyjel s vlaky... ( podle mě by teda ČD taky dostaly pokutu za využití monopolu )

0/0
1.10.2014 10:08

P82e16t53r 86N29e76c97h13a89n21i19c41k98ý 7413586658330

Nešly ale pod cenu nijak výrazně (prakticky vůbec nešli pod cenu RJ)

0/0
2.10.2014 14:29

L39i94b75o16r 39Z39a77v69ř18e71l 8839126711722

Konečně dobrá zpráva? Jen tak dál a houšť na něho !!

0/−1
29.9.2014 5:09

A35l76e55n35a 57F22u42s72z90t80e21i40o43v11á 1699897499193

Proč musel Krajský soud v Brně změnit svůj postoj ?

STUDENT AGENCY  je velmi oblíbená forma dopravy, proto ji budeme sankcionovat a persekuovat ? Tak jen tak dál, páni demokraté a příznivci konkurence na trhu !!

Agency obstála tedy proč ? A proč neobstáli ti druzí ? To si tu něco nalháváme ? Chceme na trhu konkurenci, ale když v ní někdo obstojí, tak to zničíme ??? Pokřivená rozhodnutí odpovídají pokřivenému jednání všech řídících složek v ČR, JAK JINAK ?

+1/−8
26.9.2014 11:36

M33a78r28t86i38n 72N53o75v75o27t20n14ý 3236116271474

Projděte si tuto diskusi. Bylo to v ní několikrát vysvětleno, v čem bylo problematické a nezákonné jednání firmy SA.

+3/0
26.9.2014 11:57

P82a63v52e16l 11K52r89á66l 5140949934978

Krajský soud musel změnit postoj, protože je vázán právním názorem nadřízeného soudu. Takhle běžně funguje soudní systém. Sankcionována je SA za to, že využila svého silného postavení, aby snížením ceny odstranila z trhu konkurenci. Snížení ceny přitom mělo být pod náklady, tedy nešlo o souboj efektivity obou dopravců, který je žádoucí, ale o to, kdo má větší rezervy a vydrží své podnikání déle dotovat. SA obstála hlavně proto, že její autobusy nejsou primárně určené k výdělku. Hlavní příjmy tvoří prodej letenek, autobusy jsou spíše jen reklamou na tuto službu a proto SA úplně stačí, pokud se zaplatí jejich provoz.

+5/0
26.9.2014 11:59

P95a75v98e27l 31K74r78á92l 5540489484828

Tady je zase expertů, kteřá mají jasno, že ceny ČD jsou podnákladové ;-D A teď upřímně - přihlaste se vy, kteří máte přístup ke všem relevantním podkladům a skutečně jste tu podnákladovost spočítali.

+2/0
26.9.2014 11:34
Foto

V80l80a46d25a 61V85a66n20e23k 9943286164478

Skutečné,náklady by mohli dokladovat nejchytřejší odboráři ;-D

0/−1
26.9.2014 15:45

J43a18k79u87b 61P82r43o78k54e78š 6983278922823

Me je srdecne jedno, kdo jezdi pod naklady a kdo ne, ale stve me ze CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace. Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna (jak mestska tak mimomestska) a dneska se do toho sypou penize ze statni kasy horem dolem a porad jen regulujeme a regulujeme.

+1/−3
26.9.2014 16:41

R48a31d34e91k 44J25a69n34a29t16a 9745146284372

"CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace"

Takto to rozhodně není. Doprava je státem a kraji objednána předem, cena dohodnuta předem.

"Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna"

To jako kdy? Myslim, ze takovych obdobi bylo velmi malo. Nejakym zpusobem je a bylo dotovane temer vsechno, at uz primo, nebo neprimo - danovymi ulevami ci dopravni cestou zdarma.

0/0
26.9.2014 16:56

M83a84r10t57i92n 78Č87a66p97e14k 6920651147144

Hromadná doprava byla kdysi výdělečná, protože neexistovala žádná jiná využitelná alternativa - mohl jsi jít pěšky, jet povozem nebo hromadnou. Stačí se podívat na vývoj vozových tříd na železnici - mezi válkami byly 1., 2. a 3. třída, dnes pokračují přeznačené tehdejší 2. a 3. - cestující tehdejší 1. třídy (dnes business class) přesedlali na limuzíny a soukromá letadla.

0/0
27.9.2014 9:50

P36a11v46e96l 68M13e27j87s87t12r83i90k 2774193877736

Pokud se nemylim tak SA tehdy snizila cenu na uroven konkurence, aby neprisla o zakazniky a nesla s cenou pod ne, takze tohle rozhodnuti soudu mi prijde krapet nesmyslne, byt to jiste konkurenci na dane trase urcite neprospelo (proc jezdit s nekym jinym kdyz mam uz proverene sluzby za stejnou cenu). Akorat ted rozhodnuti NSS nahrava Jancurovi v jeho soudu s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi a jde pod nakladove ceny dlouhodobe z duvodu vytlaceni konkurence, ktere nemuzou konkurovat kvalitou a toci se tam spise stovky milionu nez jednotky. Nejhorsi je ze to pak zaplati vsichni obyvatele CR z dani a ne jen ti kteri z toho profituji a uz vubec ti kteri jsou za to odpovedniRv

+2/−1
26.9.2014 11:18

R23a56d63e15k 93J68a77n51a34t23a 9945816334302

"s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi "

Co je přesně na cenové politice ČD "horší"? Znáte vůbec ceny? Víte o čem mluvíte? Ona totiž ta výrazně podnákladová cenová válka (některé ceny až kolem 100 Kč za Praha-Ostrava) se odehrává mezi LeoExpresem a RegioJetem, ČD takto nízké ceny nemají a nikdy neměly.

+2/−1
26.9.2014 12:43

P98a77v20e65l 96M27e69j76s45t25r19i95k 2954973737116

Ano vim o cem mluvim. Cd snizila drasticky cenu po prichodu konkurence na tuto linku a nasadily na ni Pendolina - nejmodernejsi soupravy v jejich vozovem parku. Horsi je ze ted tuto linku provozuji se ztratou a dotuji ji z dotaci od statu na jine linky potazmo z penez vsech a to je o to horsi, protoze Jancura si to hradi ze svych zisku z podnikani, stejne tak jako Leo express. navic tyhle akce za 100 jsou naprosto extremni vyjimky a ne bezne jizdne u kterehokoliv dopravce. CD do toho jit nemuzou protoze pak uz by to bilo do oci prilis a nemely by zadnou vymluvu.

0/−1
26.9.2014 13:33

T11o77m 77J34u89r46e11č98k19a 6675322935725

Pendolina jezdí do Ostravy už od roku 2004, dávno před tím, než přišel nějaký Jančura nebo Novotný, tak prosím nelžete.

+3/−1
26.9.2014 15:38

P54a17v45e63l 67M13e15j80s22t21r69i14k 2454203487956

To sice jezdila, ale byla puvodne urcena pro uplne jinou trasu a po prichodu konkurence v roce 2011 nakonec vsechna stazena jen na tuto jednu linku, takze si nechte sve reci o lahni a neuvadejte ostatni v omyl.

+2/−1
26.9.2014 17:41

T97o71m79a77s 32N21o26v13o98t39n62y 3761216558399

A teď ještě napiště, za kolik jezdila Pendolina tenkrát a za kolik jezdí po nástupu konkurence. Jezdilo jich předtím samozřejmě míň na Ostravu, protože část jezdila i do Vídně. Pak se tam, jistě zcela náhodou a nezávisle na konkurenci, přesunula všechna. Stejně tak jako najednou byly i u ČD "vlakušky", voda, noviny atd.

0/0
27.9.2014 0:44

T94o74m14a89s 17N72o41v38o93t67n30y 3881666188299

Patří o příspěvek výše, ne na Vás

0/0
27.9.2014 0:45

R54a35d62e12k 21J94a52n26a49t43a 9905426644372

Tehdy jezdila (s inkartou, kterou měl každý) za 320 Kč + 86 Kč místenka. Dnes typicky cestující (inkartu už většinou nemá, protože se zde už tolik nevyplácí) zaplatí 295 Kč + přípatek, který je 35 Kč až nějakých 200 Kč podle zaplněnosti vlaku. Ano, je to o trošku míň. Ale nezapomeňte, že provoz Pendolín je dnes efektivnější. Jednak už jsou splacená, pak jsou taky dávno vychytané dětské nemoci ("cdromy" :)), takže je to spolehlivý stroj a užívá se méně záloh (myslím, že stojí 1 jednotka ze 7, tehdy to bylo 2 ze 7). Pak je v nich také více 2. třídy a proto se vybere tržeb více, ty dva vozy 1. třídy jezdily prázné.

Do Vídně nepřestala jezdit proto, že "byly potřeba" na Ostravě, ale právě naopak. Na Ostravu je upíchli proto, že je Rakušáci ve Vídni nechtěli (malá kapacita, málo místa na zavazadla, prostě italský vlak :)). Pokud by to šlo ČD by s nima rádi do (bohatého) zahraničí jezdili pořád, protože mezinorodní jízdné je lepší kšeft než cenová válka na Ostravě.

+1/−1
27.9.2014 11:09

R50a38d68e65k 81J74a39n40a30t41a 9325656424852

Muzete uvest priklad toho "drastickeho" snizeni cen? Ja si vsimnul akorat toho, ze po te, co Regiojet vyjel se zakladni cenou 290 Kc, CD zavedly stejnou cenu. Regiojet rovnez zavedl akcni cenu 230 Kc, ale tu CD nemusely zavadet, tu uz mely v te dobe taky pod jmenem Sporotiket.

Za "drastickych" povazuju treba Leosovych 99 Kc.

+1/0
26.9.2014 17:06

P19a11v32e59l 94M78e84j36s24t18r43i43k 2514573647566

To ze pred zavedenim konkurence staly jizdenky do Ostravy pres 400 kc. Zkuste si koupit jizdenku ne primo z prahy ale treba z Kolina a jste na uplne jinych cenach odpovidajich puvodni cenove politice. To ze Leos jezdi za nesmyslnych 99,- a doufa v proplaceni od statu na zaklade zalob na CD je druha vec a stve me ze mu to mozna projde.

0/0
26.9.2014 17:37

R25a40d75e11k 53J39a61n33a83t42a 9895236154302

Podivejte, pro ekonomiku linky (tj. zda je linka ztratova nebo ne) neni dulezite, kolik stoji nejaka nejdrazsi jizdenka, ale kolik je prumerna trzba.

Za tech 400 Kc ci vice jezdilo akorat par lidi na sluzebce. Naprosta vetsina lidi mela inkartu (sleva 25%, inkarta stala 600 kc na tri roky, to se vyplatilo okamzite!) nebo alespon jeli ve dvou (take sleva 25%, to uz dnes neni, skupinova sleva byla omezena).

Dalo by se rict, ze se cenovy rozptyl jizdneho snizil. Nektere nabidky (nejvyssi obycejne jizdne) se zlevnily, ale jine (jizdne pro duchodce, skupiny, SONE, CDNET, Kilometricka banka) naopak zdrazily. Takze prumer muze byt klidne stale stejny.

+2/0
26.9.2014 17:45

P79e55t61r 66N16e47c20h41a47n85i52c23k24ý 7603316478320

Tehdy existovaly eLišky za 120 a 160kč, jenže je dráhy zatrhly, protože je začali lidé používat (dokonce jsem jel Praha-Brno za 38kč dávno před nějakou konkurencí na OVĚ), existoval CDNET pro 5 lidí za 900kč, skupinová sleva byla 25%+25%+50%+..., zpáteční sleva byla mnoohem výhodnější než dnes, SONE stálo 360kč pro dva lidi, existovaly Regionety a osobáková verze SONE. IN-JUNIOR se slevou 50% stálo 600kč na rok + letní stál jen 100kč, to měl každý mlaďoch. Kilometrická banka byla za 1200kč na 2000km (ted 2200?). Jediný kdo jezdil draze byl ten Ostravák co přišel v Praze k pokladně a řekl "jizdenku py*o".

+1/0
2.10.2014 14:37

T80o75m72a25s 90N88o41v41o79t49n98y 3741616878709

ČD ceny nesnížily po příchodu konkurence?

0/0
26.9.2014 14:45

R31a92d37e87k 81J84a50n27a45t83a 9925896574392

Snizily, ale ne zase o tolik. Bezna cena v expresu byvala cca 320 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dnes je bezna cena cca 260 Kc (s inkartou, ale inkarta je dnes drazsi!), 290 bez ni. Priplatek za pendolino byval konstantne 86 pozdeji 100 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dneska je dynamicky cca 35 - 200 Kc.

Plus samozrejme nejaky ty akcni cenu ("elisky" ci "sporotikety") v rozmezi 140-230, ty byly driv a jsou i ted, ale pocet je omezen, dnes i predtim.

Ovsem ja nerikal, ze CD cenu vubec nesnizily. Oponoval jsem nazoru,.ze "cenova politika CD je jeste horsi" nez probiranych 50 Kc za Praha-Brno. A to proste neni pravda.

0/0
26.9.2014 17:02

T25o10m11a46s 20N19o47v41o15t87n65y 3291346368969

Pokud se ale operuje in-kartou, pak by taky mělo zaznít, že těch 50 Kč bylo jen na "in kartu" SA (kreditovku), čili to nebyla cena pro všechny cestující, ale jen pro své stálé zákazníky, právě proto aby mu neutekli k Asianě. Zajímalo by mě, zda se i tímto úřad zabýval, přiznám se, že nevím (ano, kreditovku měl asi taky skoro každý, kdy je vlastně zadarmo). Stejně tak proč tam není zahrnut i vlak do srovnání kdo je dominant a kdo ne. Paradoxně to ale může být pro Jančuru přijatelná cena těch 5m vzhledem ke sporům s ČD. Uvidíme.

0/0
27.9.2014 0:49

A21l66e84š 96W81o91l31k32e42r 6659479394589

Konzistence rozhodnutí soudů mě nepřestává fascinovat 8-o

0/0
26.9.2014 7:32
Foto

T36o41m97á97š 83S12m64o49l96í38k 3511782326883

Kartel je kartel ...

0/0
26.9.2014 6:21

J86a48n 32P61š60e24n29i34č26k17a 2920758463922

A kde priblizne vidis kartel?

0/0
26.9.2014 13:44
Foto

T77o68m80á72š 78S88m14o72l89í66k 3451322716573

Všude kam se podívám.

0/0
26.9.2014 13:49

J24a38n 43P27š58e13n43i82č19k13a 2850258383122

Aha,  takze jsi mimo tema clanku.

0/−1
26.9.2014 13:50

J24a89r15o18s64l70a70v 38N57e77h10o43n83s24k58ý 3650262371

Jak je možne.Že při přepravě z bodu A do bodu B u jedne společnosti zaplatíte více jak 100 kč a modlíte se abystesi sedli ve starem atobusu,a vdruhem zaplatíte pod 100 kč a ktomu vam poskytuji služby typu freewifi,piti po dobu jizdy zdarma,noviny i vece se tam najde.Tak kde je vtomle statě chyba??

+5/0
26.9.2014 6:20

M51a71r19e87k 72H75r26u43b59y 6947582761858

Tomu se rika trh, a stat by v tom nemel figurovat nijak ;-):-P

+2/0
26.9.2014 10:58
Foto

V62l60a12d57a 98V61a36n66e10k 9853856794658

Nebýt soukromých dopravců,tak cestujeme stále jak "ve století páry " špinavými starými vlaky a autobusy s líným personálem,většinou odborářem,který vyhrožuje,že když mu nezvýšíte za tu "hrůzu " mzdu,bude stávkovat a cestující(SVÉ zákazniky) si bere jako rukojmí :-P!!

+8/−5
26.9.2014 5:48

J26i24n28d28ř34i53c86h 58Š72k65o92p35e27k 4385901300205

;-D no jasně, bez Jančury by ČSAS nikdy nezakoupili jediný nový autobus ;-D;-D;-D

+4/0
26.9.2014 7:07

D75a78g79m91a47r 82N81o65v58o13t88n70á 4511840338173

Cesta do Harrachova klasickou Karosou, kde jsou nízká sedadla a řidič byl nepříjemný a za uložení kufru si naúčtoval 10 Kč - ten jsme musely uložit samy a cesta kamkoliv se Student Agency, kde se za zavazadlo nic neplatí a sedíte si pohodně - to je sakra rozdíl.  Chápu, že ceny neurčuje řidič, ale služby dopravců mimo SA jsou nedostatečné. Asi by se to chtělo nad sebou zamyslet .....

+2/−2
26.9.2014 7:12

J17i58n11d24ř40i69c14h 88Š37k88o93p19e31k 4815321450465

zamyslet se nad sebou ? Proč ?? Že se mi zdá jako kravina, že bez jančury by ČSAD nový busy nikdy nekoupily ?

+1/−1
26.9.2014 7:22

J89a20k16u10b 72P77r41o46k62e74š 6493978862313

No nejspis az po tom co by se ty stare Karosy rozpadly i s cestujicimi. Prichod SA na linku Praha-Jihlava-Brno bylo jako zjeveni z jineho sveta. Clovek do autobusu nemusel nastupovat pomalu v overalu, aby se o neco nahodou neotrel. Autobusy jezdili v pohode na cas, nic z nich neupadavalo, vybaveni uvnitr bylo funkcni, samozrejmosti byla toaleta.

Videoprojekce hodnotit nebudu, protoze sem se naucil nenavidet nektere filmy, ktere byly evergreenem na dane trase. Na druhou stranu noviny byl dobry napad i kdyby byli za priplatek tak se hodili, kdyz clovek zapomel vlastni cteni. Srovnatelnou uroven sluzeb mela jen nejaka spolecnost, ktera z Brna pokracovala na Slovensko, ale ti brali prednostne zakazniky na celou trasu, coz je pochopitelne.

0/0
26.9.2014 16:52

R79a68d27e20k 79J88a15n79a15t73a 9895646584872

Spíš byste se měla zamyslet vy nad rozdílem v přepravních proudech do Harrachova (díra, velké výkyvy, horší silnice) a Libercem (krajské město, stálá poptávka, dálnice).

Ty linky mají zcela jiné ekonomické podmínky a jdou i důvodem, proč SA do Harrachova nejezdí.

+1/0
26.9.2014 10:52
Foto

V72l43a76d80a 53V33a61n74e27k 9173446794698

Možná koupil ! Ale "kultůra " cestování s protivnými řidiči by byla stejná Rv;-)

+1/0
26.9.2014 10:30

T77o77m94a64s 90N49o66v23o49t13n71y 3521556408209

Tak tobě to může být jedno, ne? Se svým i30 kočárem se dostaneš všude a až se začne po pár desítkách tisíc rozpadat, tak máš "neomezenou" záruku, ne?

0/0
26.9.2014 14:46
Foto

V14l41a19d17a 29V53a72n28e97k 9683546634698

Je pravda,že vlakem jsem dlouho nejel !8 let co jezdím Hyundai,si užívám výbavu,pohodlí a bezporuchový provoz  ;-D !Ale to trouba který nikdy s žádným hyundaiem nejel asi nepochopí;-)

0/0
26.9.2014 15:44

T15o51m20a74s 98N29o36v11o20t19n97y 3251906738329

Ale jel, proto raději pojedu i tím vlakem než zase mít iNěco vysavač u kterého člověk neví, kdy mu zmizí servis úplně podle toho jak se Vošický vyspí nebo jestli se zase nerozpadne půlka auta po 50tis najetých km jako u Getze. Pravda, ten nebyl český, tak to se asi nepočítá. Výbava pohodlí není o nic lepší než u jiných značek, prostě nic než průměr a bezporuchový provoz jsem zažil. A firemní flotila se hodně rychle vrátila zpět ke kvalitní značce, Getz odpadávající jeden po druhým stačil. Až najedeš ročně desítky tisíc pak napiš, jak na tom bude kvalita zpracování a opotřebení dílů, které u jiných značek vydrží dvojnásobek kilometrů. A hlavně že ta neomezená záruka není tak neomezená jak si myslíš ;-D

0/0
27.9.2014 0:55

R39a14d38e96k 92D51o69n84á97t 5366601261154

Bravo! Jízdenky teď budou jistě mnohem levnější :-).

0/0
26.9.2014 0:43

J58a95n 95F46i85s95c18h97e92r 9954535360

Jančura (vlastník SA) si také stěžuje na konkurenci a obviňuje ji z dumpingových cen kvůli tomu, aby klesla cena jízdného?

+3/0
26.9.2014 5:30

M13a18r93t32i20n 90D37y78t49r88y92c39h 7564694288441

Nikoli, jízdenky teď budou dražší, protože ostatní nemůžou jezdit za levno a SA ubudou klienti.

0/0
26.9.2014 8:26
Foto

J66a21n 48R47ů13ž31i51č23k23a 7612392935657

Jasně. Měli jezdit draho, zkrachovat a pak se nechat dotovat.

+5/−3
25.9.2014 23:11

L34i45b18o84r 69V89e42n75g61l87á44ř 4324475642694

nesmysl tahle pokuta

+1/−4
25.9.2014 22:22
Foto

T12o65a89n 25L77e 73N41g81o57c 3156330805658

Pokud dobře pochopím, tak pak cena se vrátila k předchozí ceně, takže tady žádný problém nevidím (i když potlačil konkurence). Vidím zneužití monopolního postavení když po vytlačení konkurence z trhu zvedne cenu místo k původnímu ještě dráž. Nemyslím že tím monopolní úřad chce pomoct menších firem, nebo obhájit zájmu občanů atd, ale monopolní úřad se chce sebe zviditelnit a že její existence je k něčemu [to je můj pocit, bez argumentu].

ČD zneužívá dominantní postavení, cena je vysoká. Zároveň PRODĚLÁVÁ. Co s ním?

+6/−8
25.9.2014 21:29

A80l18a58n 61Ř43e23p25k52a 4845546

Kde ČD zneužívá dominantní postavení? A ceny zase tak vysoké nejsou, spíš naopak.. oproti třeba Německu jezdíme vlakem velice levně :-)

+8/−2
25.9.2014 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.