Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a64n 24S14a36l94a14k 1646534549249

Hrozne me dojimaji diskuteri kteri pevne veri tomu, ze kdyby stat nedotoval verejnou dopravu, lidi by se nedokazali rano dostat do prace a o vikendu na chatu.

0/0
7.11.2014 14:41

M16i10r81o94s41l55a80v 51Z58i73k23m58u33n88d 7309283294693

Stát nic nedotuje ... pokud si kupujete rohlíky, dotujete snad pekaře. Stát / kraj si objednal dopravu proto, aby se lidé co nemají auta, protože si na ně nemohou vydělat, mohli dostat do práce, do školy, protože desetileté dítě nemůže řídit auto ...

0/0
7.11.2014 18:06

M43i85r31e84k 17Z26á75v47o69d66n82ý 7312357750288

Na jednotlivé tratě by měla být vypisována transparentní výběrová řízený s jasně definovanými kritérii. Na druhou stranu je dobře, že se má železniční doprava regulovat, protože současná podoba je jednoduše bordel.

0/0
7.11.2014 9:04

J24a84n 49J10e44m62e11l43k49a 1105730

Zajimavý příklad MHD Ostrava: 7 km s mhd 20 Kč. S dotacema  60 Kč (za 7 km!!!). Diselové auto 15Kč. A to je to úsporná elektrická tramvaj. Koupená komunisty. Nebo mají dotace z EU na pořízení nových. Kde je smysl nebo nějaká motivace jezdit a používat MHD.

+1/−4
6.11.2014 8:22

M29a15r90t24i16n 75N83o93v19o67t91n31ý 3926646291924

To snad jedině pokud jste to auto ukradl. Za 7km počítejte spíše 45 - 50 Kč.

+5/0
6.11.2014 9:20

J85a23n 67J36e48m46e40l18k14a 1795270

Tak ta otázka nestojí, to auto stojí v garáži tak jako tak.

0/−7
6.11.2014 9:33

M84a16r41t52i81n 84N42o96v69o56t54n60ý 3166476401654

Ok, pomaleji. To auto jste musel někdy koupit a kromě nafty do něj lijete olej atd. Musíte s ním občas do servisu, na STK, musíte kupovat pneumatiky. Naproti tomu abych využil MHD, tak není podmínkou, abych měl doma v garáži tramvaj.

+5/0
6.11.2014 9:46

J59a32n 63J56e45m25e68l25k30a 1805720

Ok trochu jinak. To jestli pojedu tramvají nebo mhd žádná z Vámi výše uvedených položek na rozhodování vliv nemá. Auto stojí v garáží pro jiné účely, pojistky atd atd má zaplacené. A znova. Pojedu MHD 30 min za 20Kč nebo autem za 15 min za 15Kč.

0/−2
6.11.2014 9:56

J35a81n 74J81e20m36e58l98k86a 1775250

Sorry tramvají nebo autem.

0/0
6.11.2014 9:57

M20a46r59t67i58n 46N40o61v61o88t17n79ý 3806856501334

Já vám pouze chci říci, že náklady na jízdu 7 km autem nejsou 15,- Kč. A můžete si to obelhávat jak chcete.

+2/0
6.11.2014 10:01

J80a68n 47J25e32m10e21l17k24a 1945730

A já se vám zase snažím říct, že nastavení ceny mhd za lístky není v  Ostravě  příliš konkurenceschopné. A cena s dotací více než překvapivá.

0/0
6.11.2014 14:39

O44l34d56ř47i52c87h 44J22a26n95e76č65e32k 8849676293821

ok má být podle Vás MHD zadarmo aby to konkurenceschopné bylo? nebo má dopravní podnik cestujícím dokonce platit, aby jim vynahradil ten diskomfort a zdržení?

0/0
6.11.2014 14:49

J27a11n 92J95e69m13e76l39k49a 1615910

Ne. Ale aspon o 20 - 30% levnejsi nez auto s 1 osobou. Aby to melo nejaky motivacni charakter. Stejne do toho uz tak cpe stat hodne penez.

0/0
6.11.2014 18:50

J19a34n 51N52o63v71á94k 9375148514645

Spousta dílů na autě má životnost podle najetých km (olej, gumy, vstřiky, čepy, tlumiče, brzdy...) takže náklady na ně je potřeba rozpočítat i do těch 7 km, ne jen palivo.

Počítejte stejnou částku jakou jsou paušální náhrady za služební jízdy soukromým vozidlem (palivo + 3,70/km) - tedy pro tu vaši trasu 15+26=41Kč.

Takže volba je autem za celkové náklady 41 Kč nebo dotovanou MHD za 20 Kč.

+3/0
6.11.2014 10:45

J91a45n 73J33e36m14e13l24k40a 1635800

3,7 Kč ne.  Auto má intervaly servisu 2 roky a 30 000km. Životnost 250 tkm. Má rezervy u normálního uživatele. Takže to pro mě není moc argument.  Pouze pneumatiky. To jsou desetníky. A tlumiče. A důležitá je  cena mhd s dotacema 60 Kč. Stejně ji zaplatíme v daních. Což mi přijde neuvěřitelné.

0/0
6.11.2014 12:24

O37l89d22ř11i77c74h 31J79a17n12e35č51e12k 8919546333111

Nikoliv. zdaleka ne jen pneumatiky. musíte počítat i olej, celkové opotřebení motoru, baterie atp. - přitom není pravda, že "spousta dílů má životnost podle najetých km" - skutečnost je pro Vás ještě horší, protože krátké jízdy po městě opotřebovávají auto nesrovnatelně více než dlouhé plynulé. obzvláště pro dieselový motor! 100 jízdami po 7 km ho prostě opotřebujete mnohonásobně více než jednou 700km jízdou s krátkými zastávkami (při nichž motor nestihne moc vychladnout).

Naopak hrazení hromadné dopravy z veřejných peněz mi přijde zcela správné (a mj. za výrok ve smyslu "ceny jízdného v MHD chceme postupně dostat na tržní úroveň" už nikdy nebudu volit Svobodné) - chcete snad každou dospělou osobu nutit, aby měla vlastní auto? a co nezletilí???!! a takoví by pak již museli počítat minimálně 6 Kč za kilometr, protože jim to auto nestojí v garáži pro jiné účely. a asi ještě více, když by jím najeli jen pár tisíc km ročně.

A dovedete si představit, jak by to na silnicích vypadalo? Asi byste si to rychle rozmyslel, až byste zjistil, že vlastně najednou nemáte kde zaparkovat anebo jen za 50Kč/hod Rv

+1/0
6.11.2014 14:47
Foto

J60a89n 39Č25e41r61m19á57k 4329468755727

však pan Mládek se už před volbami "ukecl" celkem jasně, že? 

A ČSSD znovu bez výběrového řízení přidělila na dlouhé roky krajské "koleje"  ČD!...

A teď by tu ČSSD měla parazity trpět, když už si to s NEZÁVISLÝMI oranžovými odbory tak krásně bratrsky rozdělily?

+3/0
6.11.2014 4:49

M35a34t31ě37j 37P96l60u40h62a92ř 6295162344435

To je správné. Konkurence na tratích, kde jezdí státem dotované (ztrátové) vlaky nepatří. Ve finále to jen a jen zhorší služby a dopravní obslužnost. Už nyní je paušálně vidět nevýhodnost konkurenčního prostředí a otevření tratě Praha-Ostrava v podobě rušení nočních a okrajových spojů. Ale kdo chce kam, c*uj s ním. R^

0/−7
5.11.2014 23:21

J61o65h93a70n 40Z81i79n11g63e50l 2341655946371

Stát nemá co dotovat dopravu. Má případně přispět konkrétním sociálním případům na dopravu.

+3/−4
6.11.2014 7:13

V13i53k54t38o54r 16N80á76r14o23ž74n93ý 3929922488

Kdyby stát přestal zítra dotovat dopravu , tak pozítří celý stát zdechne...

Co by se třeba dělo v Praze , kdyby zítra nevyjel žádný městský autobus , tramvaj či metro ?

+6/0
6.11.2014 7:39

J66a69k32u90b 97P10r52o62k61e15š 6933928342703

Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)

0/0
6.11.2014 13:10

J80a13k71u11b 33P36r18o48k90e61š 6273618832613

Jinak ještě dodám, že ve chvíli kdy zrušíte dotace tak MHD nepřestane existovat. Představte sí že v praze fungovala MHD ještě před tím než nějakého chytráka napadlo ji začít regulovat a dotovat. MHD by jezdila tam kde má smysl, protože je vytížena a nejezdila by tam kde poloprázdné autobusy jen překáží a blokují ostatní dopravu protože porušují dopravní předpysi aby stihli hloupš nastavený jízdní řád, protože někoho v ROPIDu nenapadlo, že ve špičce bude cesta mezi zastávkami trvat jinak dlouho než v noci.

+1/−2
6.11.2014 13:15

O79l94d45ř88i86c62h 96J79a11n74e96č37e60k 8899926333591

v době, kdy MHD fungovala bez dotací, byla úplně jiná socioekonomická situace. především měl jen málokdo auto a tak ta nedotovaná MHD byla jedinou možností, jak se někam dostat.

navíc si troufám tvrdit, že stavba a provoz MHD byly za Křižíka vůči dnešní době relativně levné, naopak auta velmi drahá.

+1/0
6.11.2014 14:55

J23a56k16u32b 19P12r92o68k66e39š 6283778702723

To máte samozřejmě pravdu, jenže zde zase hrají roli další zásahy státu. Za prvé teď jezdí MHD i v dobu a na místa, kde by se mnohonásobně vyplatilo obsloužit je např. pouze taxislužbou, než tam vypravovat autobus, na kterém se prodělají tisíce. To je jednodušší přispět těm několika lidem kteří ten spoj využijí na toho taxika. Nemluvě o tom kdyby přestali dělat komplikace službám jako je UBER, je to cesta k car poolingu, který je imho o mnoho efektivnější než současný koncept MHD.

Za druhé je tu pak situace, kdy stát dotuje různě některé druhy komunikací, což vyvolává iracionalitu na trhu z dopravou. Pokud by silnice, železniční cesty dostali do správy různé firmy (nejlépe i s výstavbou) stav by se zase vyrovnal. Je trochu nelogické aby stejná cesta v MHD vycházela dráž než IAD když se fixní náklady rozpočítávají na 60 lidí. Což se díky dnešnímu dotačnímu systému děje. Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč.

0/−1
6.11.2014 15:11

R45a25d89e81k 65J68a15n16a70t73a 9105116964132

"Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč."

To nevím, jak jste vypočítal. Nemůužete počítat jednotlivou jízdenku, když průměrné jízdné za jednu cetsu je mnohem nižší. Když má člověk roční, jede 220x do práce, 220x z práce a dejme tomu 200x ve volném čase, tak ho jedna jízda vyjde na necelých 8 Kč. Pokud by každý platil jednotlivou jízdenku, tak dotace nejsou třeba.

+1/0
6.11.2014 19:29

J94a74k28u54b 67P11r14o14k77e39š 6693928522293

Máte pravdu, dohledal sem si to na stránkách DP a vychází to na 5,8Kc na přepravenou osobu v četně dotace, bez dopravních staveb, které hradí město zvlášť.

Zajímavé na tom je, že na vašich 440 cest ročně by Vám stačilo 2560Kč. Kdyby zavedly standardní nástupní paušál 7kč tak má DPP vystaráno i bez dotací a ve výsledku na tom vydělají všichni.

0/0
6.11.2014 21:09

R29a32d78e12k 40J11a60n21a70t17a 9365636544172

Tak nízko jim ty rozpočtené náklady vychází proto, že zřejmě počítají úplně všechny cesty, i těch co cestují zdarma, a ještě každý spoj zvlášť.

Třeba já jedu do práce třemi spoji. Takže bych nevydělal na tom platit 3krát 7 Kč a odpoledne zas ....

0/0
6.11.2014 21:19

J85a42k31u18b 15P88r73o90k21e72š 6203698672413

No meli tam cca 2mld osob/rok pri vybranem jizdnem cca 4mld a dotaci zhruba stejne vysi.

Je to tedy cca 2000 na jednoho obcana Phy, pokud bych zanedbal turisty a predpokladal prumerneho Prazana ze cestuje jako vy, tedy 640 rocne tak jsme na nakladech cca 18Kc. Takze realna cena rocni jizdenky by mela byt okolo 11000Kc - to co preplati turiste a jednorazovi cestujici do 24 resp 32 korun.

0/0
7.11.2014 10:56

M47i59r22e72k 26Z85á85v47o94d97n70ý 7942527820148

To jsou zase řeši jako vyšité ze slovníku SSO. Víte Vy vůbec, co znamená VHD? Tam nejde o nějakou vytíženost, ale o to, aby se lidé z místa A mohli dostat do místa B i přesto, že nemají auto či jiný způsob dopravy. To nemá absolutně nic společného se ziskem. Navíc "Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)" je naprosto nesmyslný hlod, protože buď zůstali ti lidé doma (ale to by bylo samozřejmě výjimečné), nebo jeli autem. A pochybuji, že 60 aut místo 1 autobusu dělalo dopravě zase tak dobře.

+1/0
7.11.2014 9:12

J20a28k13u55b 96P28r44o17k61e87š 6623548382213

Vzdy a vsude jde o efektivitu, mesto nebo stat tedy mi vsichni mame omezene mnozstvi zdroju. Pokud nekde zbytecne jezdi prazdny autobus, pak jinde schazeji penize na skolku, nebo ucitele, nebo treba na leceni.

0/0
7.11.2014 10:37

M15i91r69o43s29l73a20v 94Z63i47k68m30u47n47d 7339463194463

Stát nic nedotuje, stát si objednává dopravu, tak jako to dělají kraje, tak jako se to dělá v Rakousku, Německu (v obou spolkové země), Švýcarsku (kantony) a v zásadě v celé Evropě. Proto se oddělila Carga v celé Evropě od osobní dopravy ...

0/0
7.11.2014 18:04

O89l86d10ř54i16c23h 69J23a12n51e59č84e62k 8409576363881

Je to přesně opačně: na tratě, po nichž jezdí soukromníci bez dotací (protože ti to přeci nebudou dělat, když nebudou věřit v zisk), nepatří dotované vlaky. Proč by tam stát měl někoho dotovat, když je tam jiný ochoten jezdit bez dotací? 8-o

+1/0
6.11.2014 14:51

J16a10n 61J32e19m92e25l63k64a 1865750

Takže jim nestačí to, že mají na rozdíl od konkurence dotované vlaky? Přece proti dotaci se bojuje velmi obtížně. Kde jsou dotace, tam těžko bude jezdit někdo jiný. Mě by zajímalo, kdo to vymýšlí..  Asi něco jako povinné měření tepla v domech. Sice máme pro teplárensky lobistickou vyhlášku rozúčtování tepla, kterou chtějí ještě zhoršit. Kdy šetřit se moc nevyplácí, zbylé úspory pak sežere cejchování a servis měřičů a tím i měřiče ztrácí částečně smysl. Proto je někteří odmítali. A jaká byla reakce?  Ale co. Protlačíme to povinností měřičů ze zákona. Teplárny se nažerou. Prodejci měřáků a servis se taky nažere..

+1/−4
5.11.2014 21:59

J79i96ř83í 25E77r25b63e51n 1213604846567

Ale jděte. Dokud jsme neměli měřáky, platili jsme jako mourovatí a sousedům nebylo trapné mít i při -10 °C celý den otevřenou větračku nad zapnutým radiátorem (snímek z termokamery byl strašidelný).

Po osazení meřáků, které nás přišly na cca 200 Kč/ks s platností kalibrace 10 let a s dálkovým odečtem 10 Kč/ks jednou ročně, jsme pořád řádově několik tisíc korun v plusu. A to máme v paneláku 22-23 °C v obytných místnostech a 20 °C v ložnici, takže nijak přehnaně nešetříme...

+3/0
5.11.2014 22:18

J72a16n 70J67e45m78e84l38k72a 1215570

já vím o 4.r, 2200 za servis. Plus cena rozúčtování.

0/0
6.11.2014 7:43

J26i45ř57í 23E80r92b83e89n 1503364936427

A jinak: ČD vlaky dotované nemají. Kraje jim platí za objednanou dopravu, a tu si může objednat u kohokoliv. Víte, kolika milionky ročně si z téhož měšce namastí kapsičky autobusoví dopravci?

+5/0
5.11.2014 22:20

J14a67n 43J16e46m75e16l24k38a 1305530

A co je to jiného než dotace státu:-) 1+2.. 1Kč zákazník 2 Kč stát.

0/−3
6.11.2014 7:40

R87a26d47e34k 79J84a79n57a12t68a 9495666784292

To ale není dotace v pravém slova smyslu ("tady máte peníze a jezděte si jak chcete"). Je to státní zakázka jako každá jiná ("objednáváme tuto linku na této pomalé trati za toto jízdné"). A ty parametry jsou takové že by to bez zaplacení nejezdil nikdo.

Co tomu chybí jsou výběrová řízení. Ale na samotném faktu "dotací" není nic špatného. Je to veřejná služba jako jsou třeba chodníky, hřiště atd. O firmách které je staví a provozují taky nikdo neříká že jsou dotované.

+3/0
6.11.2014 8:35

J12a82n 57J36e69m43e30l78k72a 1665100

No jí si od těch výběrových řízení moc neslibuji. Dopravce vyhraje, pak bude mít 15 let nohy na stole. Kvalita zas půjde dolů. Někde dotace musí být.  Ale měly by je rozdělovat sždc za prodané jízdenky všem dopravcům, podle toho kdo přepraví. Ale spíš to, že chtějí zakazovat někomu  podnikat. To je Eurokomunismus. Když to neumím, zakážu to ostatním zákonem. Myslím, že se příliš inspirují Německem. Německo je odstrašující příklad - vlaky 4Kč/km.  Aby se někdo bez dotací uživil, tam kde jezdí někdo s dotacema - musí být hodně dobrý a najít invenční produkt.  A pak to ukazuje, že ten druhý, dotační, nabízí hodně mizerný produkt.

+1/0
6.11.2014 9:31

M11a71t47ě62j 66V95o29n94d91ř69i96č43k68a 4144150708776

Nový zákon rozhodně není v pořádku a nespokojenost soukromých dopravců je na místě. Nicméně Leoš Novotný se do toho trochu položil. "...státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence"

Ohromný odliv pasažérů? V posledních letech se počet cestujících ČD zvyšuje, v posledních deseti letech můžeme možná říct, že vývoj počtu pasažérů stagnuje, rozhodně se však nedá mluvit o ohromném odlivu.

Lepší služby konkurence? To si docela věří...

A s těmi prázdnými Pendoliny to rozhodně také není tak horké, ono totiž jeho příchod skutečně tak na lopatky ČD nepoložil.

+6/−1
5.11.2014 21:21

J90i73ř64í 10E63r85b44e92n 1573874676867

To mě taky praštilo do očí a hned jsem začal hledat data. Zatím jsem našel 41,4 milionu cestujících u ČD za první čtvrtletí 2014, což je +1,4 % oproti stejnému období 2013. To na masivní úbytek cestujících moc nevypadá :-)

+4/−1
5.11.2014 21:55

O33l19d53ř80i34c77h 23J41a94n45e71č30e70k 8869596143481

jenže Leoš nemluví o počtu cestujících na regionálních tratích v západních Čechách apod. - on měl na mysli výlučně počet cestujících ČD na lince Praha - Ostrava (příp. ještě Praha - Staré Město), který v celkovém počtu cestujících ČD tvoří téměř nepatrný zlomek.

ano LE úbytek cestujících ve vlacích ČD do Ostravy těžko mohl způsobit, když už, tak to byl Regiojet

0/0
6.11.2014 14:59

K88r31y64š72t51o87f 97L11a98n46í84k 1139680195175

jj, Leosek se boji, aby nemusel zrusit ty sve tramvaje, na kterych uz prodelal kalhoty.

+1/0
6.11.2014 10:35

D60a18v68i59d 52M62a43t35ě91j38ů 2815552127448

A jeste pro zajimavost - jizdenka na vlak Schiphol - Amsterdam Centraal - Schiphol (zpatecni, celkem tedy asi 25 km, jedna mezizastavka), stoji pro dva 18 Eur, tedy asi 500 Kc. A to je vytizena a tedy lukrativni trasa. Jj, prachy na rostouci dotace a socialni davky se holt nekde sebrat musi, u nas k tomu take milovymi kroky smerujeme :-(

+1/−1
5.11.2014 20:57

K39a76r36e39l 53N68e65d13o24p80i31l 7548786349414

To se tady zase vyrojilo ajzponaku. Jejich zaslepenost je hrozna.

+1/−3
5.11.2014 20:34

J37i38ř36í 36E63r68b62e28n 1983614856547

Zaslepenost se projevuje spíš u opačné strany.

Vláčkaři musejí argumentovat konkrétními fakty a čísly, zatímco antivláčkaři hrají na city a plkají obecné líbivé fráze o státním rypáku, tržním hospodářství a "nech odpadne, čo je kolísavé"...

+8/0
5.11.2014 21:58

J95o72s44e69f 41H95ř66e69b69í58č72e24k 7496513570932

To je hrozné.

+1/0
5.11.2014 19:35

J87o38s97e82f 19H92o63n98e55š 7281472740763

Jenom čekám,kdy se bude znárodňovat.Nebo Česko dlouho neplatilo arbitráž.tak jen tak dále

+2/0
5.11.2014 19:19

R57o36m77a67n 24P69o40l79á20č88e58k 5226649715

To nehrozí. Stejně RJ ani Leo soupravy nevlastní, takže není co znárodnit ;-D

+1/0
5.11.2014 19:26

J78o64s21e85f 22H21o67n40e70š 7621122450123

To není rozhodující.Soupravy někdo musí splácet.Pokud zákonem zakážete jezdit,zcela určitě stát zaplatí x MLD z prohrané arbitráže

0/0
6.11.2014 6:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.