Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Škoda začne vyrábět hybridní auta, žádá úřady o rozšíření závodu

Automobilka Škoda Auto poprvé oficiálně potvrdila, že chystá výrobu aut, která budou jezdit částečně na elektřinu. Prvním vozem s hybridním pohonem má být podle informací MF DNES v roce 2016 superb, hybridní octavia pak dorazí o rok později. Kvůli výrobě se rozšíří závod v Mladé Boleslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L26u89b44o47š 80H25o12l46í83k 5517890602700

Plug-in hybrid je skutečně něco pro zlepšení prostředí - představa, že z města vyjedu čistě na elektřinu, po dálnici funguji jako hybrid (co nejstabilnější výkon spalovacího motoru, při požadavku na vyšší výkon si "docucnu" z baterie a rekuperací při brzdění nebo při cestě z kopce to tam vrátím) v cílovém městě zas čistě na elektřinu, kterou tam dobiju... Prostě ideální.

Bohužel, cena zařízení, životnost baterií, minimum dobíjecích stanic jsou silné argumenty proti - věřím že jen zatím. Taky je otázkou, zda elektřinu pro dobíjení doma nebo v nabíjecích stanicích z dotované fotovoltaiky nebo špinavého uhlí

+1/0
15.11.2014 18:29

J86i43ř38í 24Š79v75e14c 6393122315396

kdo z čecháčků si koupí hybridní šádovku? Nehledě na to, že hybrid je k ničemu. Je málo stanic kde nabíjet, niv to nevydrží a hlavně jsou i dost drahé.

0/−3
14.11.2014 14:10

E11m89i18l 84P91l42í12h58a73l 7944349321211

Jedine, co ma smysl je rekuperovat ztratove energie primo ve vozidle. Hlavne z brzdeni. Tuto uchovat v kondenzatoru/kersu a pouzit pro rozjezd. Nejhorsi pro spotrebu jsou rozjedrozjedy, prudke zzmeny rychlosti a provoz motoru ve vysokych otackach. Kdyz se k tomu prida rozumny styl jizdy, da se jezdit usporne. Mam motor se 120 konmi a prumer za posledni rok 4.3. Jezdim mirne nad limity.

+2/−1
13.11.2014 13:26

J31i20n43d55ř74i61c93h 98Š28k11o71p76e42k 4265961940505

jenže musíš vzít v úvahu fakt, že čím větší motor, tím méně u něj ovlivňuje spotřebu profil silnice a částečně i styl jízdy.

Protože takový přeplňovaný 3 válec o závratném objemu 1 l má sice díky turbu výkon, ale jede na hranici svých možností, čemuž odpovídá i spotřeba vč. životnosti.

Plnohodnotný motor s objemem několika litrů má výkonovou rezervu, při běžném provozu jeden na zlomek svých možností, což se pozitivně projevuje i na spotřebě.

0/0
13.11.2014 17:59

J95i24ř68í 15Š46v89e17c 6273532505496

přesně jak píše p. Škopek. Je sice krásný (ikdyž mě to přijde hnusné) mít malý motor, ale daň za nějaké malé půl litrové kožátko je pak turbo a honení ve vyšších otáčkách. Takže kvalitou je to slušně řečeno v...

Rekuperace v osobním autě podle mne ani nejde, není to kam dát. Blbý EU furt tlačí na emise, takže se stále snižuje hmotnost aut. Sice možná ušetříte na 1l na 100km, ale ve finále vám odejde motor po 200tis. Rozumný styl jízdy? To by mě zajímalo co to je? Ve městě 51, mimo 55 a na závratná rychlost dálníci 78?

Já mám 445 koní a za 5 let co mám auto je spotřeba kolem 17l a jezdím hodně nad limity :-D

0/0
14.11.2014 14:19

L41u86k75á62š 20V27a92ň68u42r57a 1635504363393

Hybridní pohon by měl smysl v případě, že by se místo baterií používaly velkokapacitní kondenzátory. Nebo baterie, které půjdou rychle dobít.

0/0
13.11.2014 12:43

L82u87k45á17š 59K26m14e62n33t 5989207634150

Njn ... ale vemte si, že zásadním problémem baterie dneška je malá hustota energie na 1kg hmotnosti. A teď si vemte kondenzátory. Ty sice jsou efektivnější v rychlém ukládání a zase rychlém výdeji energie, ale hustotu energie mají proti bateriím poloviční. Takže prostě na stejnou kapacitu zaberou 2x tolik místa co baterie a auto bude ještě těžší. Což je také problém, protože hmotnost má zásadní vliv na všechny jízdní vlastnosti.

+1/−1
13.11.2014 13:14

L84u30k36á38š 30V20a54ň67u41r35a 1195654253323

Je to čisto o tom, aby došlo k pokroku ve vývoji kondenzátorů. Ale v poslední době bylo publikováno několik objevů, které by pomohli tuto problematiku řešit. Ono v podstatě není u hybridu nutné energii držet dlouho, ale rychle nabít, rychle vybít. Prostě jen překlenout rozjezdy a využít brzdění.

0/0
13.11.2014 13:21

L38u62k91á41š 72K41m75e62n11t 5709197924340

Ona je pak ale otázka, zda chcete tu baterku/kondenzátor v tom autě vozit jenom kvůli tomu, abyste si uložil energii vzniklou při brzdění. Jde o to, že ty baterie a elektromotor něco váží a zda je to pak skutečně efektivní vozit v autě 100kg navíc jenom kvůli uložení energie z brzd. Protože těch 100kg navíc poznáte na jízdních vlastnostech a úsporu paliva pocítíte jen při popojíždění po městě. 

Čili jako technologie se to hodí do malého auta s čistě městským využitím, ale to si zase nikdo nekoupí, když bude stát jako slušně vybavený vůz střední třídy. Navíc má takové auto omezený prostor pro uložení bateriíí. Hybrid reálně uspoří 2 litry paliva na 100km při jízdě výhradně po městě. Za jak dlouho se zaplatí, kdy cenu vozu posune někam úplně do jiné kategorie a navíc bude mít díky vyšší hmotnosti horší jízdní vlastnosti.

0/0
13.11.2014 14:48

T45o77m62á75š 52Z55e21m18a47n 3155298434405

U kondenzátoru bohatě stačí když bude dodávat energii pár vtěřin při rozjezdu a naakumuluje ji při brždění.

0/0
13.11.2014 22:53

L81u71k51á62š 36V50a44ň92u75r10a 1405664463323

Hybridy jsou problém, většinou je jejich cena tak šílená, že se nikdy nevrátí. Proto se hybridy staví jako velká a drahá auta. Lepší jsou čisté elektromobily do města, malá a lehká auta. Rozumné řešení je doplnění o plynovou turbínu s generátorem elektřiny. Takže ve městě na elektriku a mimo město s podporou turbíny.

0/0
13.11.2014 12:40

M39a31r29t64i29n 36D85u19f88e77k 3582657208134

Možná máte pravdu s velkými a drahými auty, nicméně Prius, Auris, Accord bychom museli chápat jako výjimky

0/0
13.11.2014 17:38

L24u89k56á72š 96K42m59e13n20t 5489437674580

Celá tahle snaha EU ve skutečnosti produkuje mnohem víc škodlivin než kdyby EU nic nedělala. 

Vemte si jenom, jak se za posledních 15 let veškerá výroba přesunula do Číny, protože v EU se nedá nic vyrábět se rozumnými náklady. V EU se v podstatě kromě aut skoro nic nevyrábí. Všechno se sem vozí námořní dopravou. Zkuste si někdy zjistit, na co ty lodě jezdí. Je to ten nejhorší odpad ze zpracování ropy a jeho pálením vzniká neskutečný bordel. Většina lodí dokonce musí mít dvě nádrže, protože nesmí toto palivo používat, když jsou v přístavu. 

Dalším výsledkem nesmyslných restrikcí EU je nárůst prodejů dieselových aut. Diesely v takové míře jako v EU nenajdete nikde na světě. Všude jinde je to okrajová záležitost pro dodávky a náklaďáky. Tady tvoří už prakticky polovinu prodejů. Přitom spalováním nafty opět vzniká neskutečný bordel, ale mají nižší spotřebu a menší produkci CO2, tak jsou fajn že. To že produkují nebezpečný jemný prach a řadu rakovinotvorných látek, to nikoho nezajímá. Ono totiž kdyby měly mít diesely povinně filtr pevných částic už před 20 lety, tak by se zase špatně prodávaly že. Ostatně taky nikdo moc nehlásá, že pálením biolihu vzniká opět nebezpečný přízemní ozón a na jeho výrobu se nenávratně vypálil kus pralesa a hektary půdy postupně proměnily v poušť. 

EU produkuje pouze nesmysly a paskvily a ono se není čemu divit. Do EK posíláme politiky, kterým jde především o teplou trafiku. Do EP posíláme poslance, kterých se doma chceme na domácí politické scéně zbavit nebo se už nevejdou do senátu. A jako prezidenta EU nám byl zvolen úředník, kterého nikdo nezná a v podstatě ho nikdo nepotřebuje. 

RVHP to je hadr proti EU.

+13/−4
13.11.2014 11:00

M40i69l76o32š 18S15e33t80í85k 3289509104170

R^ Není co dodat.

0/0
13.11.2014 11:55

D53r72a81h73o13m69í40r 41S78t84r53o67u69h13a72l 4355208802304

Pravda je, že jsem slyšel, že 50% světové spotřeby ropných paliv má na svědomí 10 největších lodí.

Co se ale týče alternativních paliv... Naturalu evidentně není dost pro všechny. Proto se rozšířila nafta. A není to jen klasická kapitalistická poučka, že při nedostatku se zvýší cena. Kdyby se nafta nepoužívala, tak bychom měli cenu benzínu klidně přes šedesát korun za litr i víc. Však vidíte, že navzdory vysokým cenám aut přibývá.

Ale není to jen o tom. Ty prachy by šly do kapes především Rusku a Arabům. Už teď se jim sype ostošest a jak se zdá, ropa jim nějak nedochází. Je tedy jedno, jestli se vymlouváme na ekologii, nebo na ropný peak, či geopolitickou situaci. Hledat alternativy je vždy dobrá cesta. Pokud obhajujete jenom jednu jedinou cestu, navíc extrémě zastaralou, stáváte se zpátečníkem a dogmatistou a to snad nechcete.

Ten vtip je v tom, že kdyby nedošlo ke globálnímu rozšíření dieslových motorů u osobních automobilů, všichni by na nějaké filtry kvůli náklaďákům kašlali. Stejně když nebudou elektromobily, bude se kašlat na připojovací místa. Když ale elektromobily budeme mít, dojde k posílení stability elektrické sítě, protože se stabilizuje odběr v noci. Tím pádem bude moci zlevnit odběr ve dne. Dokážu si představit ty Němce, jak spěchají se svým autem ke stojanu, protože jim mobilní aplikace řekla, že je levnější proud kvůli silnému větru :-).

+1/0
13.11.2014 15:01

J60a77n 54N48o22v55á50k 6604854316373

Aha mýtus se dále mění. Ještě nedávno se tenhle argument používal pro emise CO2. Ve skutečnposti se jednalo o emise SO2 (v benzínu a naftě je síry minimum, v mazutu celkem dost). Tenhle problém vyřešila jedna technická mezinárodní dohoda o kvalitě lodních paliv, která efektivně snížila emise SO2 na desetinu. Síra se dá celkem lehce dostat pryč a dále zpeněžit na chemickou výrobu.

0/0
13.11.2014 17:00

J70a15n 71N89o87v85á31k 6464444736363

Průměrné osobní auto 96% času někde stojí. Není technický problém, aby po tu dobu bylo v zásuvce. V Berlíně se aktuálně buduje systém 1 kandelábr - 1 zásuvka.

+1/0
13.11.2014 17:02

J27i60ř83í 33Š63v48e12c 6593552745476

souhlasím s Vámi. Bohužel Eu zničila klasické atmosférické motory, ale už nevidí že přepravní lodě a vlastní přeprava materiálu výrobků znečistí planetu mnohonásobně více než auta v EU. Ale lepší je prudit občany. EU je neuvěřitelně slepá.

+1/0
14.11.2014 14:22

J29a48r39o98s33l69a27v 62K19a54d19l50e24c 5471949782251

Myslím, že je to krok zpět, chtělo by to elektroautomobily.

0/0
13.11.2014 11:00

M85a13r73t45i56n 33D59u93f64e87k 3902117578354

to je co?

0/0
13.11.2014 17:53

M75i62c33h85a33l 60T88o62m61i28n81s63k81ý 9171195687844

4,4kWh baterka Priusu nestačí ani na ujetí 10km.

Ale stačí na to aby výrobce naměřil ty správné spotřeby paliva a emise.

Dostal EURO7

A nalákal zákazníka na nižší potřebu. Za cenu drahé technologie a baterií.

+6/0
13.11.2014 10:40

P67a68v85e73l 51Ř11a11p72e25k 7782146679805

Směšné. Hybridní pohon vůbec nic neřeší!!! Je to komplikovaná záležitost s prakticky nulovým přínosem a spoustou nevyřešených otázek, včetně ekologické zátěže od výroby a likvidace akumulátorů.

Je potřeba přehodnotit celý systém. Masový automobilismus je socialistický výtvor, který se tak rozmohl jenom proto, že každý jeho účastník přenáší na všechny okolo podstatnou část nákladů na přepravu.

Masový automobilismus v dnešním pojetí je Potěmkinovou vesnicí naší pseudoekonomiky, a tyhle snahy o hybridní cosi to jen potvrzují.

+1/−9
13.11.2014 10:32

J36a60n 60S28a42l87o89m61o71n 4289350321515

Eh? S tím socialistickým výtvorem ve formě masového automobilismu jste tak nějak těžce mimo mísu. Socialismus totiž prosazoval masovou hromadnou dopravu oproti té individuální. Individuální se naopak snažil relativně potlačit (například vysokou cenou automobilů). Masový automobilismus vznikl v USA díky velice levné ceně benzínu a díky velice levné ceně na lince montovaného Fordu T, to nemá se socialismem absolutně nic společného. :-)

+8/0
13.11.2014 10:41

P54a62v91e51l 52Ř83a94p13e33k 7422716619345

Mimo je v první řadě ten, kdo srovnává situaci v USA před 100 lety a situaci u nás dnes. Hlavní rozdíl je totiž ve velikosti prostoru, který je k dispozici, a v osídlení. To, co tehdy bylo v USA výhodné, nás dnes tady ekonomicky, morálně a v neposlední řadě i zdravotně ruinuje. Aut je moc, a moc jich je proto, že stát automobilismus územně zvýhodňuje, a to obrovskou měrou.

+1/−2
13.11.2014 10:49

J61a31n 23S18a81l83o94m80o91n 4319130631745

Kde to prosímvás srovnávám? Vy někde vidíte srovnání? Já jsem jen popsal jak masový automobilismus vznikl a nesrovnávám ho s dneškem. Celkem s vámi i souhlasím, že to má veliký ekologický dopad a dopady na zdraví, ale to je věc naprosto jiná než to očem já jsem psal.

+3/0
13.11.2014 10:52
Foto

J31i78t33k94a 49M60a50c98h55o47v79á 7727366306717

Nebýt spotřební daně z paliv, tak nevím, z čeho by stát financoval veřejnou dopravu...

+1/0
13.11.2014 13:58

J77i13n28d88ř65i18c36h 68L48u63k46á50š 8377701610415

Masový automobilismus je socialistický výtvor, to myslíte vážně? Právě socialistické země preferovaly hromadnou dopravu, automobil totiž dává člověku svobodu.

+4/0
13.11.2014 10:45

P88a86v77e62l 26Ř78a37p91e20k 7202346159825

To doufám nemyslíte vážně, ten nesmysl o svobodě. Co je svobodného na systému, který je financován z uloupených peněz (daní), který je násilím šířen, dokonce za použití vyvlastňování, a který obyvatelům kolem silnic nekompenzuje újmu způsobenou následky hustého provozu?

Na hromadné dopravě principiálně není nic socialistického. Než vlády de facto znárodnily veškerou dopravu, byla hromadná doprava soukromá.

+2/−4
13.11.2014 10:51

J42a44r54o63s32l13a88v 12F23r96a65n94t19i84š41e13k 19B23r38ü93m16m90e84r 1581676543970

Nesmysl. Daně z paliv, a automobilové daně, alespoň v Evropě, jsou mnohem vyšší, než stojí výstavba a udržování silniční sítě. Navíc tu silniční síť potřebujete tak jako tak, i kdyby neexistovala žádná soukromá auta.

+4/0
13.11.2014 10:55

P74a36v77e55l 83Ř31a84p15e29k 7902866149665

Vy zcela pomýleně považujete daně zaplacené v souvislosti s automobilismem za hodnotu, kterou automobilismus vytvořil, zatímco ve skutečnosti je to naopak, je to hodnota, která byla spotřebována. Vysoké daně jsou argumentem PROTI a nikoli PRO.

+1/−1
13.11.2014 11:00

J72a39r74o89s21l67a17v 93F94r88a11n96t94i21š76e51k 58B95r95ü77m14m23e74r 1451516803720

Jenže jsou to daně vydané relativně dobrovolně.

0/0
13.11.2014 11:05

M34a78r21t21i32n 19K71a30r75á25s94e46k 9988473138798

Ne, jde o to, ze automobilismus formou dani plati za svoji existenci vice, nez kolik dostava formou vystavby cest, vykupu pozemku apod - tim padem neni dotovan, ale naopak dotuje ostatni cinnosti....

+1/0
13.11.2014 16:48

M47a76r57t88i20n 18K63a70r94á89s36e61k 9588633398488

A co se tyce hodnoty vyvorene automobilismem - sam o sobe hodnotu nevytvari, ale setri cas, ktery pak lide vyuzivaji pro tvorbu hodnot - diky tomu ze jezdim autem usetrim minimalne 2 hodiny denne oproti hormadne doprave a tak je realne pracovat v sezone deledobeji 10 hodin denne - kdybych mel byt v praci 10  hodin + hodina obed + 3 hodiny cestovani MHD tak za tyden padnu unavou, kdyz stravim o dve hodiny mene cestovanim tak je to unosne...

+2/0
13.11.2014 16:51

M40a93r81e24k 83M77a78l87ý 1332898101350

Tak ať je zase hromadná doprava soukromá a tím myslím i MHD např. v Praze. A uvidíme, kolik bude stát jízdenka, pokud nebude dotováná z městského rozpočtu, to znamená i z peněz uloupených občanům, kteří tento druh dopravy nevyužívají.

0/0
13.11.2014 10:55

J63a59r95o39s11l43a37v 67F92r91a62n26t24i50š25e41k 81B19r70ü22m85m56e15r 1151646873940

Zde bych byl opatrný, kolik by stála jízdenka. Když se skoro polovina nákladů rozkrade, tak by to reálně nemuselo být dražší.

+1/0
13.11.2014 10:59

M69i97c69h65a29l 17C38h16a44l92u95p60a 6258350709543

Kolik se rozkrade nevím, ale v Praze se MHD dotuje docela slušnou částkou (bylo to určitě přes miliardu), tolik se na jízdném nikdy nevybere. A pokud by se zdražilo jízdné, tak bude jezdit ještě méně lidí. MHD je ztrátová snad všude, ale "zaplatí" se to jinak (třeba menší zácpy v ulicích a tím znečištění vzduchu).

0/0
22.11.2014 18:00

J48a40n 65S10a42l61o46m15o24n 4289870491165

Hromadná doprava je z principu sociální právě proto, že je hromadná, kdežto automobilismus je z principu individuální protože přepravuje převážně jednotlivce. Poučte se někde o tom co to je sociální a individuální než začnete dštít síru na diskuzích. :-)

Mimoto vám určitě vadí, že tím že prosazujete hromadnou dopravu (což je chválihodné a já jsem s vámi v tom zajedno) prosazujete cosi "sociálního" ne-li přímo "socialistického". ;-D

+2/0
13.11.2014 10:56

P53a89v74e22l 47Ř67a69p33e36k 7432186859435

V pojízdné popelnici se cítíte svobodný jen proto, že všem okolo kus z jejich svobody ukrajujete !!!!!!

+1/−2
13.11.2014 10:54

J80a48r85o57s55l85a24v 11F66r74a98n87t62i18š61e63k 50B11r29ü87m98m90e12r 1311486763670

Neměl byste to tolik kouřit.

+2/0
13.11.2014 10:55

J10a31n 22S95a57l23o97m79o97n 4289650711115

Začínám z vás mít pocit, že nejen že nemáte auto, ale vy nemáte ani řidičák a asi ho ani mít nemůžete a tak prostě a jednoduše závidíte.

Kdežto já řidičák mám a auto jsem kdysi míval také, už ho nechci a nemám a jsem zatím spokojen s hromadnou dopravou. :-)

0/0
13.11.2014 10:58

J34o15s85e25f 75B33a84l59o18u68n 4840416875961

Tak je to určitě skvělá zpráva,ještě by mohl stát,jako kompenzaci za solární tunel,nařídit aby u každého solárního parku vyrostla dobíjecí stanice a dobíjela vozy za výrobní cenu proudu bez marží a příplatků ;-)

+1/0
13.11.2014 10:29

T43o88m45á64š 18F78i28j23a79l54a 4772503733640

V době, kdy je zájem o hybridy celkem na vzestupu, i když velmi pozvolném, je to velmi dobrá zpráva§

Škodovka nebude pozadu a to je dobře.

+2/−2
13.11.2014 10:18

Z37d62e45n83ě38k 28J63o93n14á86š 9551259916170

A ohledně ekologické stopy, doporučuji například tento článek http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/does-hybrid-car-production-waste-offset-hybrid-benefits.htm

Pokud tedy někdo z vás umí anglicky, překládat to nebudu.

0/0
13.11.2014 10:12

Z91d61e37n63ě68k 26J63o90n62á63š 9571929816200

Baterie v Priusu, V ČR ještě nebylo zapotřebí žádnou měnit. Výměna případně stojí baterie 28 000,- Kč. 

Než tu začnete plácat nesmysly, přečtěte si o tom něco!!

+6/0
13.11.2014 10:07

M34i40c46h34a58l 30T32o54m33i10n13s69k43ý 9491845577194

Nevím, neznám konkrétní čísla.

Ale Prius je hybrid, není to elektromobil. Baterka tam slouží k rozjezdu.

0/−3
13.11.2014 10:09

Z91d85e21n31ě27k 27J23o81n57á10š 9461109806360

a není článek snad o hybridech?

+4/0
13.11.2014 10:11

M45i46c52h69a72l 50T30o66m71i84n46s38k36ý 9601975827244

ale diskutujete o elektromobilech.

Baterka do Priusu má jen 4,4KWh. Což je úplný prd za 28 tisíc Kč. Téměř nic se neušetří.

Navíc úspora hybridu je vylhaná. Předpokládá se totiž že vyjíždíte s nabitou baterií. Která se ovšem vybije hned prvních 10km jízdy.

+2/0
13.11.2014 10:33

M15i14c54h64a16l 69T88o16m23i32n51s10k29ý 9841535517724

ale těch 10km jízdy stačí na to aby výrobce auto otestoval na spotřebu a nalákal na ní zákazníky.

+1/0
13.11.2014 10:36

M67a33r89e78k 21M16a87l35ý 1242358831870

Tak si přečtěte reálný test spotřeby třeba hybridního Lexusu RX 450h:

http://www.tipcar.cz/lexus-rx-450h-v-kolonach-nulova-spotreba-4228.html

Myslím, že naměřená spotřeba je oproti benzínu podstatně nižší (myšleno auto stejné velikosti a výkonu) a je zhruba na úrovni dieselového pohonu.

+1/0
13.11.2014 11:01

J89a62r82o74s84l40a94v 36F70r38a75n63t62i59š27e78k 65B51r98ü91m86m63e92r 1741916443930

No na úrovni dieselu. To se mají čím chlubit.

0/0
13.11.2014 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.