Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R38o21b42e71r76t 56H49o93m43o52l17k77a 2900162272761

Za mě snad raději žabotlamy a Bmto. Nikdo vás neruší hlasitým překřikováním do mobilu, nemusíte poslouchat stupidní hovory o manikúře apod. Ale to je vedlejší. V žabotlamu se mi nikdy nestalo, že by nefungovala klimatizace. Takhle jsme nastoupili v Řevnicích do vlaku sestaveného ze dvou spřažených CityElefantů - a ve vagonu bylo 39°C a nedýchatelný vzduch. Prošel průvodčí a omlouval se, že je tam porucha klimatizace, ale že ve druhé jednotce funguje. Super, přesunuli jsme se na další zastávce. A ejhle, ve vagonu bylo 16°C. Venku bylo příjemné letní odpoledne, teplota 23°C. Tak blbě mi už dlouho nebylo...

0/0
18.11.2014 8:46

J30o73s11e28f 94T56r33ö45g49l 8939162906336

V příměstské dopravě by se daly ještě úspory najít. Např. ježdění CityElefntů z Prahy až do Ústí je pusté plýtvání, vlak se naplní jen mezi Prahou a Kralupy, z Vraňan do Lovosic veze v podstatě jen vzduch, z Lovosic do ÚL se zase jakž takž naplní, ale i tady by stačila méně kapaciní jednotka.

Dále by se na některých tratích dalo uvažovat o zrychleném pásmovém provozu. Např. na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany. Pro cesty dále by se dala udělat méně-kapacitní "zrychlenka", která by většinu zastávek až do Poříčan projela a dále zastavovala všude. Na zrychlenku by stačilo méněkapacitní vozidlo (sólo CityElefant, přezdívaný též ešus) a navíc by se častěji otočilo, dvoješus by stačil jen do těch Poíčan. V sumě by se soupravy ušetřily.

+1/0
17.11.2014 0:19

R21a76d63e23k 88J91a45n91a86t87a 9635236264182

"na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany"

těžko. ostatní (dálkové) vlaky by kvůli takovým osobákům neprojely nebo byly zdržovány. holt tu nemáme čtyř a vícekolejné tratě jeko v Německu. Ale daly by se zavés spěšňáky Praha-Kolín, které by stavěly jen naprosto minimálně. To by zabránilo přeplňování EC a R mezi Prahou a Kolínem.

+1/0
17.11.2014 13:08

H20a73n14a 72B64í72z44o46v27á 1282496582874

Panťáky mají oproti elefantům jednu obrovskou výhodu: je v nich takový randál, že je zaručeno, že nebudete celou cestu rušeni nevychovanci, kteří bez kapky studu nutí celý vagon lidí poslouchat jejich stupidní telefonní hovory, kterými si krátí dlouhou chvíli.

+10/0
14.11.2014 16:17

F26r36a79n52t44i72š40e29k 62K24u41l98d28a38n 5226167574924

Vždycky a jenom Panťák. Tyhle novotvary si vymýšlejí jenom ladí, aby se odlišili. Je teda fakt že jsem na stejné vozidlo slyšel i přezdívku porno....

0/−9
14.11.2014 15:26

A17l31e51x60a80n75d59r 68K73o15s71t27k75a 8952628216914

Nemyslíte náhodou šukafon? Ale to je "trošičku" jiný vláček.

+3/0
14.11.2014 17:16

J56o24s57e44f 59T11r75ö21g54l 8759592576256

Já myslím, že ne. Když si vzpomenete, jak to hází na nezrekonstruovaných tratích, tak by se tu daly podobné aktivity realizovat téměř bez námahy :-)

0/0
17.11.2014 0:03

T51o38m95á75š 87K77n21a66i66f16l 6473720547630

žabotlam není žádný novotvar :-D

+6/0
14.11.2014 23:46

R32a10d12e48k 52J14a79n77a55t56a 9265956754752

Žabotlam je přezdívka hodně letitá.

+2/0
15.11.2014 17:02

I10v32a60n 17M40a77r39e82k 6494638392

Moje sestra se po pěti letech rozhodla navštívit letos na "Dušičky" rodnou Moravu.Den předem si zakoupila lístek i s místenkou na rychlík z Prahy do Luhačovic. Na druhý optimisticky nasedla v Kralupech do Žabotlamu ale ten na následující zastávce definitivně vykapal,navíc si mašinfíra při pokusu o opravu tohoto stroje zlomil palec ,takže nakonec sice přibyla do svého rodného městečka ale se čtyřhodinovým spožděním ! ! ! 8-o

+1/−1
14.11.2014 14:44

M95i15l54a82n 68K93a21d59l97e37c 8671492940804

Žabotlam je kult. Ale k denním ježdění to opravdu není. Přeci jenom, dnes už cestující požadují vyšší komfort, než má dobytek transportovaný na porážku ......

+6/−1
14.11.2014 14:20

H11a68n34a 42B29í10z86o54v59á 1582356382184

Jako dobytek na porážku si připadám v přeplněných vagonech a je úplně jedno, jak jsou staré.

+3/−1
14.11.2014 16:13

J89o14s98e92f 14K96u93b68e44š 9855665959574

Ve špičce těžko pokryjete poptávku tak, aby si každý sedl nebo měl dokonce "volnou dvojku". Na to nemáme ani tratě, které by dovolili krátký interval, ani vlaky - hodně by jich pak bylo využitelných jen ve špičce...

0/0
16.11.2014 10:02

J88o37s35e79f 29K31u91b82e96š 9575395949944

Mluvím samozřejmě o příměstské dopravě.

0/0
16.11.2014 10:03

O14n79d69ř75e46j 92M64a93r27e55k 9112430987159

Pro příměstskou dopravu by byly potřeba spíš nějaké lehké a svižné motoráky, do kterých se rychle a snadno nastoupí a které budou laciné a jednoduché na údržbu.

+1/−16
14.11.2014 12:45
Foto

P19a24v15e20l 44F14r92u29m67e33r67t 5757384807788

Jo určitě, na hlavní elektrifikované trati provozovat naftové motoráky by byla fakt výhra. Nehledě na to, aby pobrali ranní masy cestujících ,tak by těch motoráků muselo jet za sebou aspoň 10. ;-D

Jinak do elefantů s jejich širokými nízkopodlažními vstupy se vám špatně a pomalu nastupuje? Co byste chtěl, aby vás tam nanášeli na lopatě? ;-D A akcelerace elektrických jednotek se vám zdá taky malá? O ekologii nemluvě.

+17/0
14.11.2014 13:26

O93n19d94ř22e43j 30M56a75r79e90k 9482500567559

Třeba Beroun - Praha přes Rudnou je elektrifikovaný? Odkdy? Kladno - Praha?

0/−4
14.11.2014 13:52

M38a30r70t14i26n 80Š47p91á63d 4192379711456

Nejsou, stejně jako Neratovice - Praha. O to ale nejde - tam, kde je elektrická trakce (a o tom se tu převážně bavíme, protože pantografy ji mají), v okolí Prahy nemá jiný než elektrický provoz smysl.

+7/0
14.11.2014 13:57

J14i40r94k67a 97D54v98o14ř21á79k 4855320343278

Pak nemáte psát "pro příměstskou dopravu" ale "pro méně významné linky příměstské dopravy". A hned by bylo vidět, že je to trochu mimo téma.

+5/0
14.11.2014 14:31

M74i63r63o88s75l72a58v 62Z16i85k37m45u26n68d 7669473584183

Jednoduché na údržbu byly motorové vozy řady M 262.0 přeznačené na řadu 830, 831 ... tam nebyla žádná citlivá elektronika a k opravě stačil  kus drátu nebo sirka

0/0
14.11.2014 14:25

J12i35r88k76a 35D91v43o38ř75á69k 4155950533398

Nejjednodušší na údržbu je dřevěný povoz.

+2/0
14.11.2014 14:32

P61e27t58r 26F90r60a73n64c 9597751948788

Přesně to splňovaly před 50-ti léty přesně ty žabotlamy. Ale doba samozřejmě pokročila. A provozovat na elektifikovaných tratích motoráky je poněkud divné.

0/0
15.11.2014 7:42

J97o41s17e49f 95N18o54v95á55k 6983340412359

"Neodpovídají požadavkům cestování 21.století". A to prosím v jakém parametru? Jezdí, odvezou, dovezou, lidí není víc, než za totáče, jezdí spoje častěji. Proč prostě nenapsat, že je potřeba utratit peníze. Nebo, že lidi jsou rozežraní a chtějí jezdit v novém. Pokud je to rozbité a nejde to opravit, tak prosím. Ale jen proto, že někdo řekne, že "neodpovídá standartům 21.století", to je Zemanovina

+5/−23
14.11.2014 12:18

P86a28v69e76l 14S33l54a67d78o29v35n17í91k 6827983417176

Kdy jste s tím panťákem jel naposledy? Já se s ním najezdil léta. A když na mou trasu místo nich nasadili Elefanty, tak to byla pro mě jako změna ze 3. třídy (ty lavice panťáku byly opravdu tvrdé jak prkno) do 1. Standardem 21. století by mělo být, jestli tyto vlaky ještě opravdu jezdí a musí jezdit, aby dráhy na ně nabídly cestujícím slevu.

+6/−1
14.11.2014 13:01

B55l89a44ž27e52j 47M30o30t73y59č95k28a 8977367395390

já sem vněm vždy stál, protože jsem se s nikým nechtěl kopat kolenem.

+2/0
14.11.2014 13:09

M55a24r55t50i19n 90Š96p75á52d 4902499341496

Žabáci jsou prostě legenda. Třeba to zhasnutí světel na 10-30 vteřin, pokaždé když musí stáhnout sběrač. V krátkém úseku mezi Masnou a Roztokami běžně 4x. To se Vám v jiném typu vlaku nestane. Mimo jiné. ;-D

+7/0
14.11.2014 13:12

J64i10r97k15a 20D80v80o93ř14á65k 4545190793858

Klimatizace, zásuvky, Wifi, nerekonstruovatelnost, trojnásobně překročená původně plánovaná životnost, v zimě profukování studeného vzduchu (a sněžení) kolem oken z podstaty konstrukce, obtížně dostupné WC atd. atd. Před půl stoletím byly skvělé, ale dnes už ne.

+9/−1
14.11.2014 14:37

M34a28r38t49i72n 21Š60p50á72d 4172449411136

Už ani nepamatuju, kdy naposledy mně tekla v žabotlamu na WC voda. :-)

+1/0
14.11.2014 14:41

J98i94r92k12a 82D29v32o67ř49á25k 4475140313728

To by se dalo chápat v kategorii nedostatečná provozní údržba. Pravda bude ale obávám se jinde.

+2/0
14.11.2014 16:02

J83o46s43e69f 26P90o62ž57i12v41i39l 8984606427290

Já teda nevim, ale pro mě to byl vždycky panťák...

+6/0
14.11.2014 12:10

O68l94d15ř25i86c77h 20J83a43n86e69č63e47k 8309956643641

dvoupatrové vozy jsou v příměstské dopravě fajn - určitě lepších 5 dvoupatrových vagonů než 10 normálních - takový vlak je už moc dlouhý (tak dlouhá nástupiště v S-kových stanicích nejspíš vůbec nejsou)

+7/−2
14.11.2014 11:14

J36i76r89k34a 81D54v86o38ř70á69k 4945410693628

Máte v úvaze zásadní chybu. Co se vejde do 5 dvoupodlažních (ne dvoupatrových) vozů vůbec nepotřebuje 10 normálních.

Míst k sezení ve 3vozovém dvoupodlažním elefantu: 310.

Míst k sezení ve 4vozovém jednopodlažním žabotlamu: 294-300.

0/0
14.11.2014 16:17

J60i36r61k34a 37D68v92o46ř39á96k 4755790313948

Ještě: 3vozovka jednopodlažního RegioPantera, ze kterého se zřejmě bude vycházet, má 241 míst k sezení. Takže "patro navíc" přinese jen kolem 70 míst pokud jde o tyhle konkrétní vlaky.

0/0
14.11.2014 17:07

O93l96d92ř75i64c48h 74J78a87n42e39č34e45k 8299546183571

ano je fakt, příliš jsem to zjednodušil, ale dvoupatrovky jsou prostě někdy jediné rozumné řešení. třeba mezi Vídní a Wiener Neustadt mohou mít vlaky kvůli nástupištím maximálně 6 vozů, jezdí tam dvoupatrovky, víc vlaků se ve špičce na trať nevejde a stejně jsou narvané. když jsem ještě žil v Praze, potkával jsem zdvojené elefanty a pochybuju, že by bývalo šlo nahradit je třeba zdvojeným žabotlamem třeba o 9 vozech - prostě kvůli délce

+1/0
14.11.2014 20:05

J33o16s34e44f 35T78r37ö58g35l 8669592956676

Zdvojené žabotlamy jezdily dříve leckde.

0/0
17.11.2014 0:08

S38v86a56t93o62p16l30u30k 62S81i29l30n12ý 4262146829608

Rekonstrukci Bmto vítám. Na druhou stranu některé nejstarší CityElefanty by tu rekonstrukci pomalu chtěly taky. Především interiéru.

+7/0
14.11.2014 10:23

J23o32s72e40f 53K52u67b45e71š 9355255679794

To je pravda... Elefanty do čísla cca 20 už jsou opravdu "dobité"...

0/0
16.11.2014 10:06

J45i90n40d48ř75i27c25h 98H91a35n38z12a14l17í40k 9523286916456

ja nikdy neslysel ten nazev "zabotlama", ale vzdycky kdyz jsem tim jel tak jsem si rikal ze to je fakt pitomej vlak. tvrdej, jizda jak na prkne

+2/−3
14.11.2014 10:08

S13v93a28t51o25p70l51u83k 67S47i47l49n83ý 4702506809548

Já v něm projezdil celé mládí a tak jsem si na ně zvykl, že mi to ani nepřijde. A když si dal člověk pod hlavu třeba svetr, tak se v nich i dobře spalo ;-)

+6/0
14.11.2014 10:24

J84i11ř15í 89E34r16b21e28n 1643104116347

Tornádo je snad ještě horší, navíc mu často odcházela ložiska a při rychlosti nad 60 km/h nebylo v oddílu u náprav slyšet vlastního slova...

+2/0
14.11.2014 10:42

M74a98r68t41i95n 25Š64p74á49d 4562799381786

Podle mě je tornádo podstatně horší, zejména pro kolaře, kočárkáře, lidi s hůlkou... taky nástup a výstup je pomalejší.

+2/0
14.11.2014 13:24

J74i25r30k84a 56D57v29o16ř34á61k 4935850333848

Tornádo není nízkopodlažní přestože je pozdější. Na žabotlamu našli nějakou nevýhodu, kterou nechtěli opakovat a nebyl čas vymyslet to lépe. Škoda...

+1/0
14.11.2014 16:08

M38a27r50t89i94n 51R25u36z50i32c84k18a 1312938106257

Taky je skoro 50 let starej, a porad jeste jezdi i kdyz je uz oddelanej...

+1/0
14.11.2014 11:53

J15i36r89k69a 48D58v62o97ř57á75k 4485400883758

Škrtněte si "skoro". První série (7 jednotek) dokončená 1964, první nepříliš šikovný prototyp (řada 450) 1959.

+3/0
14.11.2014 16:45

M83i12r77o73s73l78a96v 40B53á87r56t88a 8164980890567

Já si myslím, že lidem je cekem jedno, čím jezdí. Důležitější je, aby vlaky jezdily často a bez zpoždění. Peníze na nové vlaky by se spíš měly vydávat na posílení veřejné dopravy - myslím tím i autobusovou dopravu a MHD (i když posílení MHD se týká jen měst a jde to z jiných rozpočtů).

+4/−4
14.11.2014 10:07

V42i23k79t44o91r 54N36á70r85o79ž51n11ý 3599162758

Myslím , že lidem už není jedno v čem jezdí.

Doba , kdy byli nadšení za vlak jedoucí dle jízdního řádu je dávno pryč....

+10/0
14.11.2014 10:11

M40a33r71t57i21n 38K33y62p55r 2372575464824

Přesně. Když kolegyni do práce přiveze místo 471 stará 460, tak si všem vždycky postěžuje, co ji zase ČD provedly.;-D

+3/0
14.11.2014 14:39

O69l58d11ř30i84c77h 40J56a85n61e14č97e32k 8369726233721

není. vím to z vlastní zkušenosti ;-)

+1/0
14.11.2014 11:09

P31a98v30e25l 97S77l76a75d36o11v14n65í43k 6607313947346

S přesností souhlas. Ale u těchto starých panťáků záleží na tom, jak dlouho s nimi jedete. Jestli 20 minut, pak je to celkem jedno, ale delší čas už začíná vadit, když víte, že dráhy mají za stejnou cenu jízdného k dispozici lepší vozy.

+1/0
14.11.2014 13:04

J49i11r12k20a 54D73v53o70ř42á11k 4455840963658

Není to tak. Ukazuje se, že když se místo starého vlaku nasadí moderní, časem počet cestujících vzroste o desítky procent.

0/0
14.11.2014 16:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.