Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky útočí na autobusy. Jízdenky mezi Prahou a Košicemi dál zlevňují

Cestování vlakem na Slovensko výrazně zlevňuje. Cenovou válku tří dopravců potvrdil v úterý zveřejněným ceníkem Leo Express, který nabídne ceny na úrovni mezi RegioJetem a Českými drahami. Dopravci chtějí soupeřit i nabídkou jídel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J51i98ř29í 87Š70r41á42m61e12k 3888827279811

To je prima. Za dvě stovky pojedu vlakem z Prahy do Liberce a nebo (skoro) až do Košic. Není v tom maličko nepoměr?

+2/−1
25.11.2014 21:38

R77a86d58e36k 73J54a73n23a93t77a 9455106884272

Není.

Za prvé - mluvíte o různých nabídkách (akční promo cena versus plná cena dostupná kdykoliv komukoliv).

Za druhé - jedná se o linky s diametrálně rozdílnou efektivitou provozu a poptávkou po přepravě.

+1/0
25.11.2014 22:06

R96a30d50e13k 97J87a97n59a59t86a 9755166304392

A za třetí - Praha-Liberec je vnitrostátní jízdenka, ze které se odvádí DPH. Mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny.

+1/0
25.11.2014 22:21
Foto

J58i87ř47í 23Š64r89á18m76e43k 3298817719821

Nemohu porovnat promo akci Pha-Lb, protože žádná neexistuje. Vycházím z dostupných cen (nejsem tele, které by si koupilo jízdenku za 200, kdyby byla možnost jet za padesát). A Vy si myslíte, že takto nastavená cenová politika přiláká další cestující? Když navíc beru v potaz "kvalitu" vozového parku a dobu jízdy. V to snad nevěří vůbec nikdo. Mluvím o trase Pha-Lbc, samozřejmě.

0/−1
25.11.2014 22:28

R48a56d31i82m 87Š81o23l45c 1405605855834

Ale existuje. Zrovna na zítra máte akční jízdenku bez inkarty za 120 a s inkartou za 110, ale je pravda jet Praha - Liberec vlakem je pro fajnšmekry, tam by na koleje ani žádná konkurence nešla, proto ani žádný přímý vlak nejezdí.

+1/0
25.11.2014 22:39

R38a82d27e37k 70J59a66n34a44t63a 9165396314442

1) existuje tzv. "včasná jízdenka" za 120 Kč (kterou navzdory názvu e-shop většinou prodává i v den odjezdu).

2) relace Praha-Liberec nepřiláká téměř žádné další cestující bez ohledu na cenovou politiku. Zkuste přijít na to proč.

+1/0
25.11.2014 22:54
Foto

J98i19ř30í 86Š30r30á35m15e59k 3138377139871

Že by 150 let bez modernizace trati a prastaré motoráky, které tu jezdí? O souběžné dálnici nemluvme, to je i jinde.

+1/0
26.11.2014 0:25

R34a16d93e27k 36J61a39n35a16t90a 9485716694252

Bingo! Opravíte tedy tvrzení ze svého úvodního příspěvku?

+1/0
26.11.2014 8:54

R48a83d50i90m 61Š52o82l14c 1245535405644

Netuším proč si vymýšlíte. Pokud jedete vlakem Praha - Liberec, tak s přestupem v Turnově jedete vesměs modernizovanými motoráky či vozy. A žádná koženka. A to že Liberec je po kolejích "odříznut" od hlavního města je spíš problémem dopravní politiky státu. Ostatně jediný Liberecký kraj je dokonce i bez elektrické trakce. Ale třeba se někdy dočkáme léta slibované rychlé tratě přes Milovice...

+1/0
26.11.2014 9:15
Foto

J57i33ř33í 23Š98r66á70m42e27k 3498467789771

Vlakem z Prahy do Liberce jezdí jen nadšenci a ti, kteří to mají zadarmo. Nezlobte se, ale vozy z konce šedesátých let (pravda, modernizované), které jezdí jako rychlíky mezi Prahou a Turnovem (a dál do Tanvaldu), skutečně za výkřik moderny nepovažuji. Ano, uznávám, existují i horší. A z Turnova do Liberce 843, které jsou podstatně novější a ve slušném stavu, ale do kopce jim to bohužel moc nejde. Také chápu, že v tomto případě není vina na straně dopravce, ale na straně totálně zanedbané infrastruktury. Nejde jen o odříznutí Liberce od Prahy, ale od světa v jakémkoli směru. A iluze o vybudování 5.koridoru jsem už dávno ztratil

+1/0
26.11.2014 9:34

R91a19d91i27m 81Š24o60l15c 1875665755614

No mně se ta modernizace líbí. Jo přednost mají právě ty nové elektrické soupravy. A Liberec je fakt odříznutý. Naposledy v roce 1993 jel R 685 Liptov Liberec - Košice a pak už nic ;-)

0/0
26.11.2014 9:43
Foto

J45i51ř45í 51Š12r79á73m95e95k 3818127819761

Nějaký čas ještě jezdily rychlíky do Chomutova a také do Brna (sice velmi sporadicky, ale jezdily). Proč třeba nejezdí rychlý spoj z Lb do Kolína? A řeči o objednaných či neobjednaných spojích protentokrát nechme stranou

+1/0
26.11.2014 10:04

J49a14n 97J81e29m97e46l70k23a 1695420

Chtělo by to prostě udělat pořádnou příměstskou elektrifikovanou trať na Boleslav a Kladno. Ale bohužel radši nejspíš nacpou všechny peníze do vrt Praha Brno, přesunu Brněnského nádraží, demolic funkčních nádraží jako Havířov, staveb podchodů na pomalých tratích. Investic do malých nádraží, které následně po zavedení prodejních automatů a vyhození personálu stejně nakonec zavřou.

0/−1
26.11.2014 10:16
Foto

J89i85ř42í 38Š78r59á68m66e57k 3618627259351

Pořádná příměstská trať z Prahy na Boleslav či Kladno tristní situaci na železnici v Lbc kraji nevyřeší. I jinde žijí lidé, ktrří se potřebují někam dostat.

+1/0
26.11.2014 10:27

J90a25n 69J71e81m80e19l17k20a 1505410

Tak když nejsou peníze na Pra-Lib, bylo by fajn je najít alespoň na Pra-Boleslav. Boleslav si zasloužila dobré spojení, když je tam největší firma v zemi.

0/0
26.11.2014 11:01

J20a62n 32J68e67m38e89l32k81a 1125600

Takže co nám přinesla konkurence u této trati?

Snížení doby Ostrava - Žilina z 1:50 na 1:31 - 1:36 bez jakýchkoliv investic do infrastrukutry. Tedy 17 -12%. Naštěstí předtím SŽDC udělala úpravy, takže jízdní doba je nyní velmi konkurenceschopná s autem (není tam dálnice). Což je super.

Odpadly zákaznické kartičky národních dopravců, příplatky a cenová džungle.

Snížila se cena na normální cenu.

Začaly jezdit normální vlaky.

Takže konečně poprvé začíná být mezinárodní vlak konkurence schopný.

Bohužel pro je to spíš pro Slováky, protože na výlety to jezdí dost ve špatných časech.

0/−1
25.11.2014 20:43

R26a46d45e27k 46J22a44n33a25t85a 9885716904132

Zda jsou "normálnější vlaky" EC/Ex vozy, Pendolíno nebo Stadler, to je věc názoru, ale že se na začátku příspěvku pokoušíte prorazit s bludy, je jasno:

Na trati Ostrava-Žilina totiž proběhlo v posledních letech několik významných staveb, včetně náročné opravy Jablunkovských tunelů:

"Optimalizace trati st. hr. SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice n. Olší" (dokončení 2013)

"Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín" (dokončení 2013)

"Žilina (mimo) - Krásno nad Kysucou (vrátane)" (dokončení 2012)

Takže zkrácení jízdní doby se dalo čekat, ostatně i proto se ty stavby dělaly.

+1/0
25.11.2014 22:18

J37a74n 88J42e59m35e78l44k10a 1285260

Letos jezdí čd za 1:50 (protože z nějakého důvodu stojí 10 minut v Bohumíně) , Regio za 1:36, Leo 1:34 tuším , a Pendolíno bude jezdit za 1:31. Takže je to velmi podstatné zkrácení bez dalších peněz do infrastruktury. Ty investice tam byly před tím a je to dobře, že se udělaly.  Proti tomu, co tam jezdilo třeba před 5, 10 lety jsou to zlaté vlaky..

0/0
26.11.2014 10:10

R37a10d97e29k 70J40a43n32a39t97a 9325366644442

Znovu opakuju - to zrychlení je díky těm opravám - díky penězum do infrastruktury. Zřejmě si to představujete tak, že když odejde poslední dělník, tak se okamžitě jízdní doba zkrátí. Ale ono to tak není. Za prvé jsou nějaké lhůty přípravy jízdního řádu a termíny změn, zmeny souvisí i se změnaymi regionální dorpavy, která je kolem Ostravy docela hustá. Za druhé tam je nějaký zkušební provoz, kdy se po té stavbě ještě nejezdí plnou plánovanou rychlostí. Zvlášť významné je to u tunelů.

O vlacích toho moc nevíte, ale snad jste si toho všimnul alespoň na dálnici - u nově postavených tunelů i mostů bývá po nějakou dobu nižší rychlost.

+1/0
26.11.2014 12:09

J96a71n 85J35e55m30e89l40k64a 1405620

Letos regio 1:36, příští rok 1:36. ČD letos 1:50, příští rok 1:40. ejhle.

0/0
30.11.2014 22:58

M11a88r31t75i81n 80Š46t27r10o18s 4229467140548

Jančua nasadil nejnižší ceny, a zase to bude on, kdo bude nadávat, že ČD jezdí pod náklady :-)

+1/0
25.11.2014 19:31

M54i55r48o61s15l14a47v 33Z96i62k63m92u19n53d 7969363954443

ČD budou sice nejrychlejší, ale nejméně pohodlným vozidlem, které má daleko ke komfortu současných slovenských vozů, ale i žlutých ojetin, s nejmenším prostorem pro zavazadla - na rozdíl od žluté ojetiny nemá dostatek prostoru na kufry, krosny, lyže.

Časová poloha v 6,35 z Prahy je taky "geniální", zásadní absence přípojů ....

Žlutá konkurence jede v 7,48 ...

0/−3
25.11.2014 18:26

A67l65a68n 51Ř21e56p56k26a 4855196

Jestli je Pendolino nejméně komfortní, tak co je v tom případě ta černá tramvaj od LEO Expressu? :-P

+1/0
25.11.2014 19:24

P64a35v83e35l 81M79a11t74o50u77š59e35k 5250767908684

Upřímně nechápu, jak může někdo mezi např. Prahou a Košicemi, hlavně přes noc, dát dobrovolně přednost autobusu před vlakem.

+5/0
25.11.2014 16:00

R22a87d71e92k 29J73a22n76a77t47a 9845136434912

Například proto, že o nočních vlacích téměř nic neví, přestože jezdí odpradávna.

Viz tento článek. Spousta řečí o denních vlacích, o nočních jen zmínka že se jeden ruší, beze zmínky, že přitom dva vlaky zůstanou (a to zrovna ty s lepšími vozy).

+2/−1
25.11.2014 18:20

P14a87v28e38l 68M71a77t37o21u38š51e32k 5840277848414

Samozřejmě, je to věc reklamy. Češi jsou bohužel čím dál tupějším stádem, které musí mít vše naservírováno až pod nos. Čímž si je soukromníci získávají. Přitom trasa Praha - Poprad - Košice je na železnici snad nejtradičnějším vozebním ramenem v rámci bývalého Československa. Že i zde převládly autobusy, to už je opravdu na pováženou.

+1/0
26.11.2014 8:50

R50a90d59e52k 43J68a54n92a88t89a 9225176564432

Oni ty autobusy nepřevládly, to je taky jen mediální realita. Vlaky jsou zde i dnes dlouhé a obsazené. Jen mladí redaktoři co si bez reklamy dopravní prostředek nevyberou, šíří tskový dojem ;)

+1/0
26.11.2014 8:58

F94r97a40n58t73i70š17e86k 18V29a89n83ě76k 1427504967877

A co bezpečnostní agentura vlastně vyřeší? Nic. Je to jen psychologie pro lidi, protože nemá žádné právní pravomoce a naštěstí je nemá, protože mnoho jejich jedinců má IQ tykve. A když si většina výtržníků dělá srandu i z policie, tak natož z nějaké agentury, takže se stejně bude muset čekat na příjezd policie. Na Slovensku si aspoň narozdíl od nás aspoň železniční policii nezrušili a mají služebny na každém větším nádraží.

+1/−3
25.11.2014 15:25

M91i45l96a92n 52Š90v57a45g42r34o48v78s58k70ý 9792769435538

Ta agentura má tu pravomoc, že když ti dají po hubě a ty ji budeš chtít vrátit, tak ti chytí ruce aby se konflikt nestupňoval. ;-D

+1/0
25.11.2014 16:40

R91o36m53a23n 34P63o82l40á61č58e90k 5226529915

Zažil jsem španělskou verzi těchto ochranek, dokonce spadali přímo pod RENFE a vypadali docela ostře. Měli pouta, teleskopy atd.

0/0
25.11.2014 19:56

P11e28t24r 21T46v11r54d48ý 5104377385815

a kdo myslíš bude dělat problémy? Potencionální český návštěvník Tater, nebo slováci jedoucí do Prahy za prací?

0/0
25.11.2014 17:45

R47o39m69a29n 14P98o98l95á15č61e49k 5776219435

No ožralá parta studentů taky stojí za to... V Liberci dokázala podobná parta budoucích "právníků" jednu tramvaj docela zřídit...

+1/0
25.11.2014 19:57
Foto

B20r22o39n98i53s30l81a55v 76G40a55b68r40y41š 2972529361

Jsem na Leoše zvědavý, jestli i potom bude brečet, že přes tak nízké jízdné prodělává.

+6/0
25.11.2014 13:47

A26l84a51n 25Ř53e69p42k54a 4905226

Tak určitě, Jančura už začal, i když zatím jen kvůli tomu, že ho ZSSK nechce pustit v Košicích do svých pokladen ;-D

+2/−1
25.11.2014 19:25

L55u86m48i77r 45N98o13v90a42k 8191113826178

kdo chce opravdu vydělat, přidá spoj do Košic v době vánoční... je to vyprodaný měsíc předem a nevypadá to, že by ti dravci na trhu chtěli přihodit spoj... ale oni vlastně mezi sebou válčí pomocí halušek :)

+2/0
25.11.2014 11:35

J98i91ř61í 38P72r44ů68š66a 7965612355339

Když oni dopravci už jaksi nemají kde brát. Nejsou lokomotivy, nejsou vozy a pořizovat jedno nebo druhé aby se to využilo pár dní v roce se jaksi nevyplatí.

+4/−1
25.11.2014 11:37

J92a68n 27Č66e51k96a53l 7629175354674

A to si jako kvůli jednomu či dvěma spojům koupíte novou soupravu a najmete a zaškolíte nové lidi, které po Novém roce zase vyhodíte?

+3/0
25.11.2014 11:51

P37e61t19r 69N37e50c65h42a35n42i76c51k33ý 7903416688200

Projeví se absence Excelsioru, Bohemia bude narvaná až po střechu. Jedinou šancí pro dopravce je obrat soupravu navíc (přes noc nebo přes den v případě Leoše).

+4/0
25.11.2014 12:18

Ř32e55h58o34ř 23V53l52a39s84á34k 2894224561306

Tenhle problém chápu, ale České dráhy by při své velikosti už mohly mít nějaké rezervní soupravy.

Koneckonců, pokud je to opravdu tak zlé (vyprodáno měsíc předem), tak mohou vypravit i historický vlak pro nadšence ;-D

Akorát je otázka, zda je v grafikonech ještě místo na nostalogický parní rychlík Praha-Košice. ;-D

+3/−1
25.11.2014 12:44

M10a73r33t34i75n 62N73o41v26o40t28n10ý 3906266271934

ČD rezervní soupravy samozřejmě mají. A ve špičkách a před Vánocemi je samozřejmě nasazují.

+3/0
25.11.2014 12:58

P74a20v37e42l 40M61a76t43o23u18š66e39k 5510257748304

Rezervy mají, ale jednak málo a jednak dost mizerné.

+1/−1
25.11.2014 16:05

R77o22m76a77n 98P65o64l15á45č89e38k 5276169235

Tak se podívejte na soupravy víkend před Vánoci na hlavním nádraží v každém větším městě... Standardní délku jich moc mít nebude.;-)

+1/0
25.11.2014 19:59

P62a35v22e90l 58M79a83t23o89u47š95e89k 5200677948444

Jenže já mám na mysli rezervy v řádu celých souprav, ne pár vozů na pár rychlících. Není tak dávno, co se vypravovaly posilové spoje. Dnes si o nich může každý nechat jen zdát, resp. de facto "posilové" spoje jezdí naopak i ve dnech, kdy jsou takřka zbytečné (o pár řádek níže vysvětluji). Standardní délka vlaku v relaci např. Praha - Olomou a dále, tj. pět až šest vozů, z tohojeden jídelák, je dost směšná. Teprve ty víkendové (vánoční, ...) posílené soupravy mají jakous takous kapacitu, a tedy i hospodárnost. K těm "posilovým" vlakům: u nás se stalo standardem nahrazování dřívějších dlouhých souprav kratičkými vláčky jezdícími v krátkých, často až nesmyslně krátkých intervalech. Nemyslím si, že je to šťastné řešení. Pominu-li omezenou kapacitu tratě a z toho plynoucí častá zpoždění, vede takové opatření mj. k výraznému snížení efektivity provozu. Snad právě kromě pátků a nedělí, kdy takové četné spoje snad mají opodstatnění (i v těchto dnech byl ale dával přednost menšímu počtu delších vlaků), jezdí spousta takových vlaků nejen krátkých, ale ještě navíc velmi sporadicky obsazených (odpozorováno z každodenních denních cest v úseku Praha - Kolín, v němž ještě jezdí uvedené vlaky ještě relativně obsazené, dál už je to úplná slabota).

0/−1
26.11.2014 9:07

J88a10n 64S97ů32r78a 4485483933182

Rezervní soupravy jsou pronajaty na Slovensko:)

+4/−3
25.11.2014 14:00

P55a31v96e49l 32M59a36t10o54u41š27e60k 5660947458634

Pro zajímavost: parním rychlíkem mezi Košicemi a Prahou bylo možné se před několika lety svézt a některým lidem možná připadá neskutečné, že by leckdo ani nepoznal, že je táhne něco jiného než elektrika. Rozdíl v rychlosti byl (až na úseky s rychlostí 160 km/h, kterých není zase až tak mnoho) nevelký.

+1/−1
25.11.2014 16:04

T31o38m81á19š 55S95e20d11m11i38h61r17a90d83s85k72ý 7954499347629

Čekám, kdy v zoufalém boji o zákazníka začne někdo z nich zajíždět až do Užhorodu. Jen ten jiný rozchod by asi byl pro většinu dopravců problém. ;-D

+4/0
25.11.2014 11:33

P26e49t25r 45B62e19z22s63t26a37r43o69s61t67i 2569206663841

Jen do Copu, dal by to nedojelo, ale za pomoci dieselu se mozna jeste da projet az do Rumunska...

0/0
25.11.2014 11:39

J62a58n 21Č94e48k93a97l 7299195704544

Nějaké stavební práce by potřeba byly, ale nezapomínejte, že elektrifikovaná trať s rozchodem 1435mm z Maťovců do Užhorodu stále existuje...

+4/0
25.11.2014 11:52

R54o64m26a70n 82S46t81o22n45e55k 1459823559841

myslím že to nebude problém, na Činsko-Ruské hranici vymění podvozek a jedou dále R^:-)

0/0
25.11.2014 12:21

Ř72e93h90o55ř 32V36l75a16s20á86k 2744504301116

Zrezivělé čtyřstopé osmisedačkové dodávce s deseti osobami, jejíž cestu částečně zaplatí pašované cigarety, bude těžké cenově konkurovat.

(přeháním, fabuluji, jen naznačuji směr úvah).

0/0
25.11.2014 12:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.