Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a47v38e26l 69H30a61l46b94i65c61h 6969292856759

Pravidelně cestuji rychlíkem z Prahy do Žďáru nad Sázavou. Nedávno jsem využil LIdl akce a projel se do Olmiku ECčkem a zpátky SCčkem (Pendolinem). Je jasné, že oproti normálnímu rychlíku mají výhodu v modernosti i pohodlí. Shrňme fakta:

Pha - ZR:    R,   169 km, 2,5 hod, 233,- Kč

Pha - Olm:  EC, 250 km, 2,5 hod, 220,- Kč

Pha - Olm:  SC, 250 km, 2,2 hod, 255,- Kč (včetně rezervace)

Vše je to od ČD.

A teď mi řekněte, na co si stěžujete? Cesta rychlíkem je tortura oproti pohodlí EC, natož SC. Btw, uspořádání 2+1 je naprosto vyhovující. O neexistujícím servisu pro cestující v rychlíku radši nemluvím. Přesto všechno je jízdenka do ZR jednoznačně kilometrově dražší. A to možná i navzdory tomu, že mašina nejspíše nebude mít takové energetické nároky (nejezdí 160 km/h), nicméně záleží také na efektivitě mašiny. Tuto teorii by mi mohl nějaký mašinfíra potvrdit / vyvrátit.

Zřejmě je to tak drahé proto, že někdo musí doplácet ztrátové jízdné konkurečního boje Pha-Ova.

Takže tady někteří, prosím, nebrečte.

+2/0
27.11.2014 10:33

R77a13d59e96k 30J20a80n79a17t77a 9155516874342

Klíč k této "záhadě" najdete ve vlastním příspěvku: "169 km, 2,5 hod" vs "250 km, 2,5 hod". Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval. Zároveň to znamená vyšší aktraktivitu pro cestující a tedy i více cestujících. Obojí snižuje náklady přepočtené 1 na cestujícícho.

+1/0
27.11.2014 12:14

P70a70v96e55l 90H84a40l72b41i85c66h 6459962216279

nerozumím argumentu "Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval." Kratší jízdní doba znamená, že tam bude dříve, nic víc. Důvodem je spíše ta větší atraktivita i to, že vlaky odjíždějí víceméně po 15 minutách, což dělá 4x více spojů a tedy mnohonásobně více cestujících. Ale zároveň potřebujete 4 násobně souprav a personálu.

Add atraktivita - nedivím se, že do Ovy, Olm jezdí tolik lidí vlakem. je to rychlé a pohodlné. Nicméně jsem toho názoru, že zanedbaná péče na spojích Pha-H. Brod-Brno odrazuje i ty, kteří by radši vlakem. To cestování na této trase je opravdu příšerné, vlak po kolejích doslova skáče, takže když jsem ještě neměl SSD, nemohl jsem cestou pracovat. Nějaká zásuvka? Našel jsem v celém vlaku jen jednu - na záchodě. A kultura cestování je jen dalším prvkem v řetězu "Nechci tím jet - ČD má málo cestujících - zdraží - teď se mi to dokonce ani nevyplatí a už tuplem tím nejedu - ČD má málo cestujících - atd.

0/0
27.11.2014 13:00

R12a41d33e85k 72J44a80n27a22t81a 9955396604212

Vysvětlím: některé náklady (dokonce většina nákladů) nenabíhají s ujetými kilometry, ale s časem (soupravy něco stály, něco stojí údržba, pravidelné revize, každodenní úklid, toto jsou fixní náklady bez ohledu na ujeté km). Rovněž zaměstnance va našich zeměpisných šířkách obvykle platíme od hodiny, ne od ujetých kilometrů. A co se děje na pomalé tratI? Za jednotku času ujedete méně kilometrů. Proto náklady rozpočtené na kilometr budou vyšší. Kratší jízdní doba znamená, že na stejný interval stačí méně souprav. Například dnes vlak Praha-Brno jezdí každou hodinu a trvá to 2:40. I když budeme počítat velmi rychlý obrat 20 minut, tak potřebujeme 6 souprav. Pokud by jízdní doba byla 1:00, a obrat dáte 30 minut, tak vám na převezení stejného počtu lidí stačí soupravy 3 a ještě máte větší rezervu.

Ke konci příspěvku jste správně dospěl k závěru, že vinna je kvalita trati. A pokud jde kvalitu vozů. Ano, do HB jezdí vozy horší. Ale když se nad tím zamyslíte, i to más svou logiku. Pokud máte vozy horší a vozy lepší, necháte ty lepší jezdít po pomalé trati, když na rychlejší trati stihnou za den "potěšit" více cestujících (at tím přinést vyšší tržby i více zlepšit pověst firmy?)

0/0
27.11.2014 17:28

O28n42d36r12e34j 94P63o50d37z11i45m15e70k 8733402837225

Koukám, že v tom máte trochu zmatek:

1. "...tortura oproti pohodlí EC, natož SC." - Z tohoto vyplývá, že SC (pendolino) je pohodlnější než EC. To bych si dovolil s Vámi nesouhlasit. Pendolina má naklápěcí skříně a proto je užší a uvnitř stístněnější než klasické vagony. Uspořádání 2+1 je tedy nutností, jinak by z toho byl normální dobytčák.

2. To jízdenka na Ostravu je levnější díky konkurwnčnímu boji dopravců na nedotované trati, s provozními náklady na km to nemá nic společného - btw. ČD ještě donedávna nebyly schopné tyto náklady podrobně rozklíčovat.

0/−2
28.11.2014 14:06

D62a15v45e 80Ř64e25h88á62k 8528575255593

2+1 není nutnost, projeďte se klidně jakýmkoliv jiným Pendolinem po Evropě ve druhé třídě (Itálie, Slovinsko, Španělsko, teď od prosince i Polsko....) všude standartní 2+2, takže české pendolino je NADSTANDARTEM v celé Evropě!! Neznám jiný vlak, kde by měli ve druhé třídě takovéto řazení :-P:-P

0/0
30.11.2014 1:54

A34n28t54o98n58i63n 21K12u57l75h73a40n87e80k 5116700507434

To je kseftik, pujcit si +- 3 miliardy a splacet to 20 let po 500 milionech rocne. Krasa. :-/

+4/−1
26.11.2014 17:45

T22o43m 34J24u39r62e26č47k49a 6805462475905

"podle současného kurzu" Tehdy na tom byla koruna diametrálně jinak. Také nikde není psáno, že se to těch 18 (ne 20) let splácelo každoročně půlmiliardou, když vlaky byly dodány až před 10 lety.

+4/0
26.11.2014 17:48

J70o24s75e72f 20U20l86m40a15n 8920830238275

Ty polské Pendolina vypadají super. Uvažuje se o něčem takovém u nás?

+1/−12
26.11.2014 17:05

R22a19d57k13o 26K36ř19i87v91á81n20e24k 7390643205830

Nejsou naklápěcí = žádná přidaná hodnota proti klasice při vysoké pořizovací ceně. V Polsku se za bolševika postavila CMK na 200 km/h, rekonstruovatelná na 250 km/h bez naklápění. Český bolševik měl nějakou modernizaci na háku.

Navíc - kolik se bude v Polsku doopravdy jezdit se neví.

V klasice na 160/200 km/h je v současné době nejlepší poměr cena x užitná hodnota u soupravy rakouských ojetin s moderní lokomotivou (Částečně cesta ČD i RJ). A na elitní výkony pendolina a railjety. Ostaní je mrhání penězi, pokud nebudou rychlejší tratě.

+12/0
26.11.2014 17:17

J97o63s70e31f 40U56l73m69a88n 8110550928195

ok. a kdy reálně můžeme očekávat rychlost 200 km/h třeba na trase Praha - Ostrava?

0/0
26.11.2014 17:34

R45a78d13e30k 36J71a88n44a74t49a 9665376674882

200 ma mozna smysl mezi Pardubicemi a Chocni, mozna kousek pred Olomoucem a mezi Hranicemi a Ostravou. Tam to lze udelat bez vysokych nakladu.

Jinde by ale musela trat vyznamne pretrasovat za velke penize. Takze lepe vyjde postavit VRT, tak je projednano s EU, pres Brno (jizdni doba Praha-Ostrava cca 2h).

+10/−1
26.11.2014 17:44

K23r78y89š86t66o75f 75L19a58n96í42k 1629510525215

Olomoucí

+1/0
26.11.2014 18:29

J37a42n 11J53e60m68e23l26k30a 1585870

Je tam dost rovných úseků..

0/0
26.11.2014 19:35

J33a29n 42J15e16m66e84l54k19a 1225740

A když jsou schopni opravit Brno - Přerov jen za 30 mld na 200Km/h  a tam ta trať je špatná se špatným terénem. Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem by mohlo být ještě levnější na Km. A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne.. Tak proč tím nezačít. A Praha Ostrava za 2 hodiny.. nevím..

0/−2
26.11.2014 21:57

R83a53d89e98k 41J28a36n21a35t10a 9255816404392

"Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem"

Čeho tím dosáhnete? Měly by to všechny nevýhody úpravy stávající trati - opravou a provozu budete několik let štváte cestující i dopravce, opravami za provozu zvýšíte i náklady, nevyřeší to kapacitní problémy, i po stavbě budete mít stále jen dvojkolejku.

"mohlo být ještě levnější na Km."

já už nevím, jak vám to mám vysvětlil. Peněz ve fondech EU je DOST (včera iDNes psala až o 650 miliardách Kč). Není třeba šetřit. Co je ale potřeba, je dobrá připravenost projektů (abyste vůbec měl co předložit) a hlavně efektivita těch investic. U každého projektu pro EU se počítá, co to přinese, a pokud to není dost, tak to dotace nedostane. Pokud za ty milardy zrychlíte o pár minut tak to moc lidí nenaláká (a kvůli vyšší rychlost omezíte kapacitu tratě místo abyste ji zvýšil), tak vám ta kritéria nevyjdou. Ovšem radikální zrychlení Praha-Brno ze 2:30 na 1:00 (a zroveň uvolnění stávající trati pro více nákladní dopravy) z toho hodnocení vypadne mnohem lépe.

"A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne"

Není. Plánovaná VRT směr Wroclaw by měla vést severněji, spíše na Poděbrady, podél D11, a ani se nejedná o prioritní směr (v Polsku obecně chcípnul pes).

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/rychla-spojeni-ministerstva-dopravy/

+8/0
26.11.2014 22:10

J32a27n 88J40e60m22e93l42k88a 1335360

Nevyřeší kapacitní problémy? Cargo a osobní může jet po staré. A současné množství na Ostravu věčně jezdit nebude. A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne. Peněz je dost - připadá mi to jako klasický EU případ. Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace. Jako soukromé hotely, Welness atd. atd. Tohle je teda trochu lepší. Přitom by chtěla elektrifikovat a zrychlit spousta příměstských tratí. Zlín, Kladno, Boleslav atd. atd. To jediné zatím přináší s Elefanty a 

Pantery ČD nové zákazníky. Vypočtěme si cenu jízdenky bez dotace - stavba,vlaky,provoz, údržba. Poplatky sždc, zisk pouze z osobní dopravy - jen údržba mostů.V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii.. Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu. Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná. Navic vzniká zajimavá alternativa Pardubice Brno.To proč to dnes na Brno nefunguje je rychlost stávající tratě a soupravy a služby co na ní jsou. A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl. Takže pokud v půlce dojdou prachy.. K tomu riziko navýšení ceny stavby. Že to zrvrtají jako horkskou dráhu d47. A ČR možná bude muset nyní s Putinem investovat i jinde.

+1/−1
27.11.2014 8:13

R55a57d61e80k 75J42a32n90a88t41a 9235426894102

"Cargo a osobní může jet po staré."

Po jaké staré? Navrhoval jste přece "narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů". Tím vám žádná nová a straá trať nevznikne.

"A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne"

Naopak, vyšší rychlost některých vlaků (přičemž osobní zastávkové a nákladní jezdí stále pomalu) znamená vyšší nároku na kapacitu. Jde totiž hlavne o ten ROZDÍL rychlostí.

"Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace."

Ono to ale smysl dává, ostatně VRT se nestaví jen v EU. Buďme rádi, že EU alespoň do něčeho naše přiblblé politiky takto tlačí, jinak by neinvestovali vůbec a vše rozkradli bez efektu.

"V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii."

Kdo se vrací k autobusu? Tam kde byla postavena VRT, tak vlak typicky přebírá velkou čás přepravy. Například Brusel-Paříž (předtím cca 10%, nyní cca 50%).

"A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl."

Mají smysl i etapy. Například pokud by se začalo do Prahy. Praha-Benešov okamžitě po dokončení urychlí expresní vrrsvu na ČB a zároveň umožní častější a rychlejší příměstskou dopravu na stávající trati (nyní se tam tlučou Os a R). Praha-Jihlava pak způsobí zkrácení jízdní doby z Prahy prakticky kamkoliv na Vysočině a i do toho Brna (do Brna by vlak pokračoval po současné trati).

+1/0
27.11.2014 12:29

J87a89n 59J71e33m65e15l25k16a 1795670

Já říkám VRT Praha Kolín, pokud se neví co s penězi jak tvrdíte, tak klidně i do Pardubic. Může být i po úsecích. Srovnávat Paříž a ráj Euro úředníků Brusel není asi zcela vhodné. Mají trochu jiné platy. Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích, což VRT trochu nahrává. Ten Váš supervlak na 350 si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-)

0/0
27.11.2014 20:44

R10a47d30e61k 10J24a28n13a10t60a 9785576704282

"Mají trochu jiné platy. "

Hlavním konkurentem pro železnici je osobní auto. Benzín stojí všude stejně. S platy to přiliš nesouvisí, to ovlivňuje spíš to, kolikrát si tu cestou mohou dovolit, ne jaký prostředek zvolí. A mimochodem VRT má dnes už i Turecko či Uzbekistán, za 2 roky i Maroko. Otázka "můžem si to dovolit" zde prostě nedává smysl, protože VRT je levnější nejen než ježdění po dálnicích, ale i než klasická trať. Spíš bych se ptal, zda si můžeme dovolit tolik jezdit auty.

"Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích"

No a? To že u nás dnes erár platí za řidiče aut náklady na dálnice (což je politické rozhodnutí dané hlavně tím, že politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo), znamená, že nemáme stavět VRT?

"si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-) "

V Japonsku nebo Španělsku to nejde (tam má klaiskcá síť jiných rozchod než VRT). Ale naše tratě by měly stejný rozchod (stejně jako v Německa nebo Francie). A stejně se to už dnes dělá v Něměcku nebo Francii, by vlaky jezdily kus trasy po VRT a kus trasy po klasikcé trati. Například Brno-Plzeň-Praha. Nebo

0/0
27.11.2014 22:36

L69a44d11i88s36l88a52v 69H62r31ů18z33a 8271206490766

"politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo"

Když jedete vlakem, tak tedy jedete také zadarmo?

0/0
28.11.2014 0:01

R52a78d57e77k 67J40a90n90a10t92a 9605826844762

"Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu."

Proč tedy tamtudy podle vás vede ta dálnice? Není to náhodou proto, že je důležité kam vede, ne kudy? Nejde jen o Praha-Brno. Je to spojení (Německo+Plzeň+Ústí+Praha .... Brno+jih Moravy+Vídeň+Slovensko)

"Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná."

Nejde o elektřinu, ale o čas, který dopravu prodražuje (potřebujete více souprav) a činí méně atraktivní (budou tím jezdit akorát socky, ostatní pojedou autem, takže nutnost podbízení se cenou a nižší tržby).

"s Putinem"

a doma jinak všichni zdrávi?

+1/0
27.11.2014 12:29

J42a17n 69J92e94m31e89l56k97a 1675220

Je třeba vysvětlit taky občanům Pardubického a Hradeckého kraje, že jim tam nebudou jezdit ty pohodlné EC, SC, Regio, Leo na Prahu, Olomouc a Brno. V Kolíně rychlíky nebudou tak často atd atd. V Olomouci vysvětlit, že budou muset přestupovat v Přerově a že si připlatí. Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup. Cestující na Polsko si taky nepomohou. Jediný kdo si pomůže je Brno, případně  Vídeň, Bratislava, ale tam by šlo zrychlit levněji za Brnem. Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. A rozpočet není nafukovací.

0/0
27.11.2014 21:04

R49a32d89e69k 38J55a94n32a34t24a 9335586524392

Ano, nebude tam jezdit expresní vlak každých 20 minut. Bude tam ovšem jezdit tolik vlaků kolik si ta města zaslouží. Plzeň nebo ČB taky nemají vlak do Prahy každých 20 minut. V Kolíně bude vlaků dokonce přesně stejně, protože "rychlíky" jsou zrychlená regionálni vrstva, ty VRT neovlivní.

"Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup."

Proč by měl být na Ostravu přestup? Nejvyšší vrstva vlaků prostě bude do Ostravy jezdit horem, dokud to bude rychlejší tamtudy. Až to bude rychlejší spojdem, začne jezdit spodem.

"Jediný kdo si pomůže je Brno"

Pomůže si téměř celý východ a západ ČR. Téměř kterákoliv trasa z východ na západ zrychlí.

"Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. "

vy už to nehulte. a pokud vám média opravdu tam vymyla mozek, tak vězte, že právě případné omezení dodávek energií z Ruska je argumentem spíš pro investice do železnic. Protože ty znamenají úsporu energie.

0/0
27.11.2014 22:46

J98a83n 22J27e80m54e44l62k85a 1325700

A neni taky dulezita normalne trochu navratnost? Vrt v cr by mela byt maximalne vyuzita. A v okoli Kolina i Pardubic je asi i hodne dennich zakazniku. Ne jen tydenich. A budeme je objizdet? Kolik je jich na Vysocine + slozitejsi drazsi trat.

0/0
29.11.2014 8:16

O55n98d49r33e68j 54P20o44d37z45i49m31e61k 8533962387585

Pane Jemelko, přečetl jste si někdy po sobě svůj text? Mám dojem, že ne, jinak byste takovou slátaninu nemohl odeslat. Vždyť to, co píšete, je nelogické a odporuje si sobě navzájem.

0/0
28.11.2014 14:09

J53a83n 63J40e92m20e19l72k75a 1525320

Můžete být konkrétnější - co si odporuje?

0/0
28.11.2014 15:28

J59a62n 98J29e23m38e16l70k62a 1795130

Čeho tím dosáhneme, že 2/3  republiky a Slovensko bude mít o půl hodiny kratší jízdu. A Brno se dostane na 2 hodiny a bude konkurence schopné.

+1/0
27.11.2014 8:59

R88a31d17e89k 77J31a67n29a51t95a 9735186124672

2 hodiny jsou konkurenceschopná možná tak autobusu, kterým jezdí pár socek. Naprostá většina jezdí do Brna autem a to s 2h jízdní dobou neporazíte (kvůli tomu, že auto jezdí door-to-door).

Navíc znovu opakuju - VRT provoz je efektivnější, protože soupravy jsou dražší jen o 25%, ale jezdí 2-3x rychleji a navcí vyberet více na tržbách protože přilákáte na koleje i bohatší lidi (kteří dnes nemají problém vypláznout 500 Kč na benzínu + 750 Kč na fixech).

0/0
27.11.2014 12:34

J39a61n 87J40e60m92e11l86k83a 1735450

pod 2 hodiny autem- ono to není zas tak žhavé s těma zácpama před Prahou a v Praze. Proč jezdí Ostraváci vlakem je to 1. levné 2. pohodlné a bez stresů a čas je srovnatelný s autem. U Brna byl problém, že to bylo spíš 3 hodiny proti 2ma a že tam jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu. Takže 2 hodiny s Railjetem by byly konkurence schopné. Jsou lidi, kteří pokud nemusí vlakem nepojedou..

0/0
27.11.2014 21:13

R29a17d33e47k 35J75a78n66a63t61a 9565506254882

"pod 2 hodiny autem"

Opět jste to nepochopil. To jsem nepsal. Psal jsem že železnice za 2 hodiny bude (vzhledem k tomu, že je třeba dojet na nádraží a k nádraží, což je zde cca +45 minut) časově nekonkurenceschopná vůči autům a tak ji bude volit jen ten, kdo má do kapsy hluboko, což má vliv na tržby na oskm.

"jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu."

Dnes jezdí už několik let EC za dobrou cenu. Přesto lidi jezdí autem. Lidi ve větší míře dostanete z aut jen tehdy pokud bude vlak včetně MHD alespoň o něco rychlejší než auto.

0/0
27.11.2014 22:51

J50a52n 33J56e58m50e60l40k89a 1615490

Ja jsem to pochopil dobre. To by pak podle vas ovsem nemusela fungovat casto ani Praha Ostrava. Ale funguje. Znova je to polovicni cena benzinu a lepsi pohodli za porovnatelny cas. Kdyz jste zminil door-to-door. Pak tento cas kazi cd nebo szdc svymi zakazovymi znackami vjezdu na volne parkovaci plochy. Pak neni kde parkovat nebo za velke penize.

0/0
28.11.2014 21:43

R75a20d68e77k 26J14a56n70a69t69a 9965306934752

Tak I relaci Praha-Ostrava hodně lidí jezdí autem. Železnice má cca 40%. Ostatní formy dopravy jsou zanedbatelné.

Když se podíváme na čas jízdy autem Praha-Ostrava (viamichelin.com) ukáže to 4h. Vlak má 3h. To je hodina rozdílu. Takže i se započítáním MHD je vlak rychlejší.

Ale vy si myslíte, že lidi přelezou z auta do vlaku na trase Praha-Brno kvůli rozdílu půlhodinovému (pod 1:30 se při trase přes Třebovou nedostanate). A pak je tu ještě argument systémové jízdní doby, která při jízdí době cca 1:00 umožní dobré připoje v Praze i Brně. Osu v celou v hlavních uzlech se snaží dosáhnout, každá země, která má rozumné dorpavní plánování: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Knotensystem_Schweiz_mit_Bahn2000_2.Etappe_2030.png

0/0
28.11.2014 22:50

J27a17n 54J49e21m88e45l98k88a 1175680

Jste vzal asi zamerne nejhorsi udaj. Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi. Nekteri to jezdi i za 3:15. Regio jezdi za 3 25 a jezdi tim hromada zakazniku. Takze to neni s Brnem zcela nesrovnatelne. Nekdo potrebuje v Praze jezdit po okoli a vlakem nepojede. Tak to je a bude. Protoze dotovane autobusy jsou casto nepouzitelne

0/0
29.11.2014 8:07

R54a38d42e23k 15J39a55n83a70t24a 9165106494592

" Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi."

A to je právě to, proč maljí mapy.cz nereálné údaje. Mají přiliš primitivní algoritmus. Řeknou si dálnice, aha, tak 130. Ale tak to není, jak sám píšete, vždycky se někde něco opravuje. Kromě toho, na takto dlouhé cestě si spousta řidičů dá po cestě přestávku, které ve vlaku není. Takovou přestávku nezapočítávají žádně vyhledávače silničních tras.

0/0
29.11.2014 12:20

J15a84r79e55k 90K30a58l57i39v50o95d20a 7296103251496

Ovšem problémem budou přejezdy...

+2/0
27.11.2014 0:15

P13e10t33r 86N71e42c65h40a24n23i58c78k69ý 7263666938440

V Polské rovině, kde jen natáhnete trať rovně se staví opravdu jinak

+5/0
26.11.2014 19:58

D35a19n 89M18a68c57h21o25l87d45a 8137852384392

nehlede ze teto rychlodrahy snad meji jen 200 km. Coz je hodne malo i na CR, natoz nekolikanasobne vetsi Polsko

+1/0
26.11.2014 20:11

P94e15t91r 16N30e27c93h20a52n53i62c18k58ý 7763866848950

už ji mají o něco víc a nějakou rozdvojku na Krakow a Katowice, ale jinak má Polsko dráhy snad v ještě horším stavu než my, na některých železnicích by se daly točit industriální horory

+5/0
26.11.2014 20:18

J69a80r44e57k 81K28a74l13i14v83o10d42a 7196353921776

Tak poláci od včerejška 200 km-h. Máme co dělat.

0/0
29.11.2014 15:10

M83i88l64a29n 75W45e50l20s44e61r 5412608438271

Tak po tolika letech provozu by mohl začít jezdit i k nám do ČB. Než zrezne a vyřadí ho.

+2/−2
26.11.2014 16:47

J98a27n 69J97e47m70e75l40k88a 1125450

Kdyby chtěli opravdu využít naklápění, měli by to poslat i na Brno..Tam je to klikaté až až..

+3/−1
26.11.2014 16:30

R26a60d10k27o 59K84ř33i68v21á66n19e59k 7290703985950

Po D1 to neumí a po kolejích je o 60 km delší, tudíž málo konkurenceschopné.

Za infrastrukturu provozuje stát a rozhoduje tudíž o tom, kde bude a kde nebude vlak schopen konkurovat silnici. Hra na konkurenci na železnici je v podstatě jen šaškárna.

Naklápět na Brno chcete jen pro radost? Na Ostravě si na sebe to pendolino s odřenejma ušima vydělá, protože je schopno konkurovat silniční dopravě.

+1/−2
26.11.2014 16:49

J49a67n 40J85e97m43e11l25k49a 1375540

Už hodně lidí pochopilo, že po D1 při rekonstrukci to není zas tak super. Autobusy už taky jezdí za 2:30. Naklápění by ušetřilo cca 7 minut + kdyby ořezali vatu 5 minut - je to konkurence schopné a v klidu bez stresů v autě. A kdyby se dělaly úseky kolem Pardubic a Kolína ne na 160 ale rovnou na 200 nebyl by problém. Chtělo by to předělat na 230 i dnes - jak to dělají postupně Rakušáci.

+4/−1
26.11.2014 17:03
Foto

J17a58k75u27b 39V28a88š19k27o 1118564362733

Kdyby, kdyby, ......

+2/0
26.11.2014 17:22

J78a41n 39J60e80m94e92l40k66a 1795590

No ořezat vatu lze. To je vidět z nástupu konkurence.. A opravit Kolín a Hradec je podle mě reálnější než stavět vrt přes Vysočinu za těžké peníze, navíc když s ní tady nikdo nemá zkušennosti.

+1/−5
26.11.2014 17:30

R12a62d27e50k 38J14a85n97a58t72a 9235376134522

Se stavbou VRT nase stavebni firmy zkusenosti maji. Ony totiz patri vesmes do nadnarodnich skupin a v Evrope a ve svete se trate stavi o sto sest.

Financovani neni VUBEC problem. EU proplaci az 85%, VRT jsou prioritou EU. A my msme naopak problem, ze penize nevycerpame.

+4/0
26.11.2014 17:48

J58a38n 95J78e20m64e70l97k60a 1165660

EU peníze jsou taky peníze- daňových poplatníků. A víme jak to je s kvalitou českých dálnic. Ps taky je staví "jako" nadnároní slavné společnosti. O 30 % dráž než v Německu s poloviční kvalitou.

+1/−4
26.11.2014 18:22

R48a26d55e37k 77J42a33n52a97t61a 9275196594102

Ty peníze do EU odvedeme tak jako tak. Určené na VRT jsou. Takže pak už jde jen o to , zda si za ně VRT postavíme i my nebo jen Španělé, Francouzi ...

+5/0
26.11.2014 18:33

J71a35n 50J37e85m11e52l97k24a 1305110

To je pravda. Ale reálně na to ČR ze svých daní nemá. A EU na tom taky není růžově.

0/0
26.11.2014 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.