Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V69á17c33l10a36v 37H17e67j78n81a 9776936114719

Nevytížené šumavské lokálky? Děláte si legraci? Jako průvodčí jsem si dost užíbval na tgratích Volary- ČB, Volary-Číčenice a Volary- Strakonice....

+2/0
4.12.2014 6:09

M72i17l98a51n 94M58a76j64e61r26č27í52k 1910360134516

Přiznám se, že mne čím dál víc napadá otázka:

Proč nikdo ze zodpovědných neuvažuje, po vzoru Německa či Francie (vím, že jsem četl o trati přímo u Paříže) o změně tzv. "nevytížených" železničních lokálních tratí na tratě tramvajové (respektive díky separaci od silnic/tzv. pozemních komunikací na rychlotramvajové), jejichž provoz by měl být levnější, protože jim stačí jednodušší systémy zabezpečení, nižší nosnost tratě, protože je obecně počítáno s nižší hmotností vozidel po ní jezdících?

Jistěže máme tramvaje na el. napájení a ty tratě jsou neeletrifikované, ale:

1.) eletrifikace tram. tratě je technicky jednodušší a tedy levnější než železnice

2.) el. motory bývají tišší než dieslové a tichost provozu by v oblasti cenné přírody, jako je Šumava, měla být preferovaná

3.) tramvajové tratě mohou mít větší/prudší sklon či prudší (o menších poloměrech) oblouky + mohou vést ve vozovkách a drážní/tramvajová vozidla jet mezi silničními (byť toto je, kvůli nutnému omezení rychlosti na max. 50km/h, vhodné jen na nezbytně nutnou vzdálenost) = bylo by technicky a za přiměřených finančních nákladů reálné přiblížit zastávky k obydlím či místu zaměstnání cestujících

4.) ovšem na druhou stranu by i tramvaj (jako jiné drážní, avšak nekolejové, vozidlo - trolejbus) jistě technicky mohla mít variantní pohon (zejména zálohový, ale klidně i pravidelně používaný - v určitých místech bez příslušné napájecí trakce) =dieslový agregát. Dovedu si představit, že díky nim by mohla zajíždět v konečných stanicích tratě s návazností na železniční tratě na koleje nad nimiž je železniční trolejové vedení.

5.) i na tram. trati je (jako kdysi i v ČR) technicky možné (při postavené dostatečné průjezdní šířce) provozovat nákladní dopravu s klasickými železničními vagóny, byť při omezené délce soupravy a její váhy (po právní stránce asi jako vlečkové dopravy).

+2/0
3.12.2014 21:58

M34i75c33h28a68l 96O13p47a40t85r15n17ý 4302772832491

vlakotramvaj muze byt i dieslova,kdyz se chce. viz tzv

modell zwikau

0/0
3.12.2014 22:29

M68i66l89a82n 60M10a92j74e60r52č89í79k 1180100344646

Jenže naše právo (drážní zákon) termín vlakotramvaj nezná ani po víc jak desetileté snaze propojení pomocí jí Liberce s Jabloncem = snaze o možnost zrušení dosavadní meziměstské tramvajové jednokolejky (s několika výhybnami) díky propojení městských tratí s tzv. dablovanou železniční tratí, jíž by nově mohly využít spoje jedoucí po tramvajových tratích do center měst.

Situace dopadla tak, že právě se (takřka) dokončuje totální rekonstrukce na dvoukolejnou a tzv. běžně rozchodnou trať (1435mm) z původní meziměstské jednokolejné úzkorozchodné tramvajové tratě

Já psal možnost opačné "cesty" = současnou železniční trať nově schválit jako tramvajovou, což by nemělo vyžadovat složitou změnu právních předpisů (drážního zákona).

0/0
3.12.2014 23:27

M57i59l35a14n 67M34a76j22e46r86č38í97k 1800220574596

jó, že by zůstalo fyzické kolejové propojení na železniční síť by vůbec nemělo vadit - existuje např. v Brně hned 2x (díky propojovacímu oblouku s železniční vlečkou do BVV a v Králově Poli spojkou mezi tram. obratištěm a nákladovými kolejemi železničního nádraží).

Mám pocit, že i v některých dalších městech bude něco podobného.

0/0
3.12.2014 23:44

T43o89m 76J46u72r70e93č93k48a 6945392275105

Myšlenka dobrá, ale v tomto konkrétním případě má háček: Vojenský prostor Boletice. Železnice musí být zachována ze strategických (armádních) důvodů.

0/0
3.12.2014 22:39

M35i31l16a83n 87M76a31j45e26r64č21í11k 1680430384686

já nepsal, že koleje nemohou zůstat v původní poloze a nosnosti - naopak jsem psal, že i po schválení tratě jako tramvajové je reálné na ní zachovat vozbu nákladních železničních vagónů, a to díky současnému schválení tratě (či jejího úseku) i jako železniční vlečky (nikde v drážním zákoně totiž nevidím zákaz tohoto "souběhu" využití = je i dnes právně možné).

0/0
3.12.2014 23:35

J55i11ř41í 23E68r85b70e11n 1403644646757

Zajímalo by mě, jestli si dopravní "esperti" pánové Baloun s Brožkem dokážou přečíst tohle: http://dopravni.net/zeleznice/16255/jak-dale-s-financovanim-dopravni-infrastruktury/  ;-)

+2/0
3.12.2014 21:09

J85o96s71e86f 77B90a68l68o23u80n 4470166625251

Co nám jako má říci obecně popsaný a navíc všeobecně známý,systém financování a správy silničních komunikací?Tam je jen omíláno to co všichni vědí a navíc nějak nechápu co to má společného s článkem?Pokud autobus,platící silniční a ostatní daně,bude jezdit po stávajících silnicích tak zkrátka výjde levněji než vlak,o tom není sporu a silnice se nestaví jen kvůli autobusům,na rozdíl od kolejí primárně určených pro vlaky.A autobus jezdící v závazku veřejné dopravy na Šumavě nepotřebuje aby se kvůli němu stavěli silnice,takže o co tedy vlastně jde?

+1/−1
3.12.2014 21:33

R32a88d17e12k 44J12a47n92a17t80a 9705416394332

Zrovna v případě těchto šumavských linek byste nějaké nové silnice potřeboval. Tratě tam vedou mimo směry kudy vedou silnice.

Navíc se zde jedná o turistiku. Lidi prostě na výlet jezdí buď autem nebo vlakem. Když vlak zrušíte pojedou autem. Většinu lidí bus jako varianta ani nenapadne. Takže vám bude jezdit lidí třetina, zrušíte kvůli tomu spoje, atd. až nebude jezdit nic.

+1/0
4.12.2014 0:13

M89i50l29o21š 90V33o73n38d86r29u41š10k29a 5565301497474

Máte pravdu. Pokud jedu za cykloturistikou, či na vodu, těžko nacpu kola pro celou rodinu či loď do autobusu. To se tam radši odvezu autem.

0/0
4.12.2014 9:44

R25o90m79a77n 67P66o37l26á71č68e14k 5366409575

Bohužel článek celkem opět o ničem... Víme akorát cenu, ale tím jsme skončili.. Vozový park nezazněl, další podmínky soutěže taky ne...

+3/0
3.12.2014 21:01

J53a11n 27S49ů12r89a 4245413343382

Vozový park je předmětem dalších kol. Ale chápu Vaše zklamání:-)

+2/0
3.12.2014 23:07

R12a56d16e82k 86J81a97n54a90t89a 9895626704662

Pokud se jednalo o konkrétních cenách za vlkm, tak v podmínkách se muselo psát i o parametrech vozového parku. Jinak by nabídka nešla připravit.

0/0
4.12.2014 0:14

J61a33n 56S51ů85r95a 4435793433282

Otvírání obálek ale ještě není o tom, zda byly splněny zadávácí podmínky.

0/0
4.12.2014 0:36

J23o60s27e66f 15K17o23z86e87l 1336706845785

Ale jak k tomu přijde 100 tisícová armáda režijkářů ?

http://ekonomika.idnes.cz/cestovani-skoro-zdarma-stat-prodlouzil-rezijky-fun-/eko-doprava.aspx?c=A141113_214410_eko-doprava_neh

+1/−9
3.12.2014 18:53

J55o28s27e77f 24B46a76l86o85u48n 4930916595131

Závist?

+7/0
3.12.2014 19:00

J27o96s53e93f 83K42o55z64e30l 1766896405145

Kdepak, spíš škodolibá radost !

0/−2
3.12.2014 19:03

A11l66a91n 85Ř87e16p14k39a 4735716

Já bych to tipoval spíš na tu závist, že neděláte taky na železnici a jste tedy bez režijky ;-)

+4/0
3.12.2014 20:03

M59a66r92t56i78n 29N68o67v62o87t20n68ý 3916146891254

Kdybyste se dobře učil, tak jste taky mohl dělat na dráze. Tak teď těm pilnějším nezáviďte.

+6/0
3.12.2014 20:08

J29a58n 78S38ů85r73a 4225783843102

Pane Novotný, opakovaný vtip není vtipem:-)

+2/−2
3.12.2014 23:13

J97o42s88e61f 84B41a66l40o60u47n 4140226855951

Nejlevnější a nejlepší varianta jsou autobusy.S EURO 6 jsou ekologičtější než dieselové motorové vlaky,jsou flexibilnější a sdílejí dopravní cesty s ostatními druhy dopravy.Navíc stačí námraza nebo oprava trati a stejně to musejí odjezdit autobusy,na rozdíl od nich vlak na objížďku nemůže.Miliarda se v tom případě dá využít efektivněji než ji promrhat ve vláčkách.

+1/−9
3.12.2014 18:08

M66i87r79o70s21l96a75v 75G65r38o37s75s53m10a58n79n 8812919574

Námraza na trojeji vadí hlavně dieslovým lokomotivam. Kdežto autobusům ne. :-)

+6/0
3.12.2014 18:34

J46i40ř16í 82E31r30b79e18n 1543984766397

Euro 6 může mít i drážní vozidlo. Jde jen o motor. Tatra umí vyrobit Euro 5 pro vůz 830  bez elektroniky...

+5/0
3.12.2014 18:55

J33a90n 89S58ů24r61a 4255123183442

Vítejte v pekle:-)

+2/−1
3.12.2014 23:22

J69i14n23d18ř83i81c86h 57Š67k88o67p81e78k 4235451660985

„Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu

Nj,. nějak se kraji nechce zisky outsorcovat a rizika a ztráty platit. To je ale zlý kraj ;-D

+2/0
3.12.2014 17:52

M62a66r97t98i46n 42K47u46b26í38k 9477439766723

Proč tedy pan Novotný parazituje na kapacitě tratě Praha-Ostrava a nejezdí do Ostravy slavnými autobusy?! Pan Novotný a jeho odborníci asi nikdy nebyli na Šumavě. Nebo, že by dělal zeď protiželezničně laděnému současného vedení kraje, který loni zrušil provoz do Týna nad Vltavou a předtím do Netolic? Autobus na Šumavě je naprosto nevhodný. Je zajímavé, že do těchto tratí se investovaly milony a někoho vůbec napadne něco takového..Jednání pana Novotného je stejné jako v zemích bývalého SSSR, kde někeří podnikatelé koupili trolejbusové a tramvajové provozy a pak je zrušili a na lukrativnívh místech vozoven postavili developerské šílenosti.

+9/0
3.12.2014 17:50

J57i87n41d27ř97i97c48h 43F31i50a64l40a 4948592199559

„Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný. A já jsem si myslel, že v rámci tendru bude také zvýšení počtu cestujících, cestou zatraktivnění dopravy po železnici. Takže pánům jde asi jen o dotace? ;-D

+13/0
3.12.2014 17:43

J32i58n61d94ř27i13c71h 12Š32k66o95p78e45k 4485191840205

podstatný je vytřískat prachy a je jedno jak. Po nich potopa

+9/0
3.12.2014 17:53

J11o35s64e79f 25B96r33o77ž22e12k 7663135852321

Exisuje nějaký důvod pro zatraktivňování dopravy z 19tého století - tedy vlakové? Nebo se má zrušit silnice a nechat to je na železnici, aby se neduplikovaly náklady? Takže sanitka pojede po kolejích hezky až do domku s nemocným.............

+3/−7
3.12.2014 18:08

M90i24r67o76s52l25a73v 11G55r65o74s30s29m61a98n34n 8452409624

Železnice je ale doprava 21. století. Pokud o ni budeme řádně pečovat a vnímat ji tak.

+6/−2
3.12.2014 19:40

J15i39ř78í 92H57o98v79o49r91k60a 8987846782405

pokud ovšem neobsluhuje luhy a háje namísto obcí.

0/0
5.12.2014 12:20

M52a38r12t92i33n 45N82o63v44o60t43n60ý 3636966971414

I moje děti na základní škole chápou, že železniční a silniční doprava mají každá svoje určení a význam.

+4/0
3.12.2014 20:12

J80i48ř61í 73E17r39b43e24n 1863364596647

Železniční doprava je dopravou 21. století díky tomu, že oproti silniční dopravě vyniká zejména:

- nízkou energetickou náročností = vyšší efektivitou = mnohem výhodnějším poměrem získaného výkonu na jednotku vynaložené energie (spálené nafty, spotřebované megawatthodiny) díky nízkému koeficientu tření,

- vysokou bezpečností provozu, protože po většinu let nefiguruje žádná smrt zaviněná drážní dopravou (Ivetu Bartošovou fakt do obětí železnice nepočítám),

- vysokou přepravní kapacitou, protože jeden fíra odveze najednou desetkrát až stokrát víc lidí nebo nákladu oproti jednomu řidiči autobusu či náklaďáku, a takový dopravní prostředek taky zabere mnohem míň prostoru na dopravní cestě,

- vysokou spolehlivostí provozu, protože na rozdíl od silniční dopravy jezdí vlak stejnou rychlostí bez ohledu na vítr, sníh, déšť, mlhu, náledí atd.

.

Těch výhod bude určitě ještě víc, ale tyhle čtyři jsem teď narychlo vysypal z rukávu po večeři.

+8/−1
3.12.2014 20:48

J73a26n 75S35ů31r91a 4265683753872

tak toto aplikujte například na trať Frýdlant - Jindřichovice pod Smrkem.

0/−2
3.12.2014 23:44

A61l75a28n 53Ř94e28p39k60a 4105486

A to měl Radim vždycky plno keců, že by vzal i lokálku z Horní do Dolní s jednou babičkou a třemi slepicemi.. že je to jistější byznys než nedotovaná linka praha-ostrava ;-D

+10/−3
3.12.2014 17:34

T67o53m 97J35u77r49e95č37k50a 6745422675715

Víš jak. "Nikdo vám nedá víc, než vám Jančura může slíbit." ;-D

+9/0
3.12.2014 18:07

J66o87s19e38f 51B43a94l31o19u78n 4150306175771

R^;-D

+1/0
3.12.2014 18:20

J87a98n 82S24ů48r68a 4165653473482

Jistější je, že pan Řepka se ozve vždy, když se napíše slovo Jančura nebo Regiojet:)

+2/0
3.12.2014 23:29

L36i38b92o50r 51Z35a17v26ř94e86l 8189246531832

Zajímavé je,jak vy jste zamindrákovaný Jančurovec!!

0/0
4.12.2014 5:02

J44i38ř89í 68L61o33u90k57o88t50a 8230237121166

pane Brožek,chtělo by to se občas zamyslet než se z té pusy něco vypustí.jaká halda zaměstnanců,jaká údržba svršku???máte pocit,že když vidíte v autobuse jen autobusáka tak už na tom není nikdo zainteresován???údžba silnice dle vás není potřeba,když po ní jezdí nejen autobusy???vás bych chtěl potkat.jestli je pro vás dopravní obslužnost rozhazování a rozkrádání tak co dodat.kdyby blbost kvetla tak vy budete obalenej.jen žasnu8-o

+8/−1
3.12.2014 16:56

J36o12s33e28f 61B79r45o11ž91e68k 7233925832271

Zkuste jmenovat jednu jedinou silnici, po které jezdí jenom autobusy a už nic jiného, tedy žádá policie, žádní hasiči, žádná sanitka, žádná rozvážka pošty nebo zboží do obchodu.

A zkuste jmenovat jedinou železnici, po které naopak jede sanitka nebo hasiči. 

Pokud nechápete rozdíl mezi výlučnou dopravní cestou, která je navíc nevyužitá a sdílenou !!!! cestou, pak je další diskuze zbytečná.

A pokud nechápete přečtené, tak se ani nesnažte reagovat.

+3/−8
3.12.2014 17:47

M21i92r34o14s63l53a33v 79G16r81o74s88s59m85a24n79n 8472459984

Možná kraj hledá kvalitu, kapacitu, bezpečnost. A dbá na ekologii.

+2/0
3.12.2014 19:42

J15o92s75e35f 37B78r51o91ž74e24k 7963835442211

Jo a pokud se dá stejná dopravní obslužnost zajistit o miliardu levněji - jak je vidět tak v tomto případě to je lehce možné - a někdo to neudělá, tak tu miliardu skutečně rozkradl.

+2/−5
3.12.2014 17:48

J96o33s83e85f 69B88r32o98ž53e36k 7433685742651

A p. Kubík je proti tomu, že se má ušetřit miliarda, když je možné totéž zajistit o miliardu levněji. Ano, jsou mezi námi tací, kteří chtějí rozkrádat miliardy z daní ostatních.

0/−2
3.12.2014 18:06

J64a62n 56Z69b17o98ř18i91l 3829247819

Se divím, že nepřihlásil RegioJet, který vždycky bere skoro všechno a jde i přes překážky..

0/−1
3.12.2014 16:54

J21o87s38e36f 94B71r70o76ž65e74k 7103535892251

Nejvýhodnější je samozřejmě 4 varianta - nahradit to autobusy. Nemusely by se udržovat prodělečné dráhy, halda zaměstnanců na dopravní cestě a údržba svršku. Navíc jak vidíme, autobusy jezdí i když vlaky stojí ;-D. A ušetřená miliarda taky není k zahození. Ovšem asi právě proto to nedostanou, protože přece rozhazovat a rozkrádat se musí.

+4/−18
3.12.2014 15:30

P45e54t78r 58M16a59r71e23š 8880456

Nejvýhodnější varianta je přeci nedělat nic. :-)

+3/0
3.12.2014 15:40

L15u16k96á75š 51Š37m82a51h71e96l 2417624362374

Uvědomujete si vůbec, že jde o tratě s výrazně převažujícím turistickým provozem, tedy s přepravou velkých skupin, kol a lyží, což je něco, co běžný autobusový provoz nezvládá? Samozřejmě, nabízí se jezdit tak nějak v busech mimosezónně nebo mimošpičkově a kombinovat to s vlaky, ale to je z hlediska cestujícího asi nejhorší možnost. Navíc trať ČB - Nové Údolí prochází masivní rekonstrukcí s peronizací a zvýšením traťové rychlosti, což má umožňovat provoz moderních svižných nízkopodlažních vozidel, zatímco vy byste asi všechny nahnal do starých vysokopodlažních busů jen proto, že na provoz je to nejlevnější. (Takovým busem jsem v těchto končinách jel zrovna nedávno, bohužel bus do cíle vinou mizerného technického stavu nedorazil a dle vyjádření pravidelnějších cestujících to nebylo poprvé). A v neposlední řadě - v některých úsecích šumavských lokálek vůbec nevede silnice bez zákazu vjezdu z důvodu vojenského prostoru, ochrany přírody (národní park) nebo nezpůsobilosti silnice pro provoz čehokoliv motorového;-D (Nové Údolí - Nová Pec = 22 km, Hodňov - Hořice na Šumavě = 17 km, Stožec - Volary = 10 km, Skříněřov - Chroboly = 6 km, problém by byl pro autobusy i na silnici k stanici Zátoň). Tam byste měnil ochranné nebo vojenské předpisy? Nebo byste stavěl novou silnici?

+14/−1
3.12.2014 16:25

J81o58s77e93f 74B21r73o46ž21e24k 7383505112411

Jistě, a ty miliardy z oken se vyhodí jenom kvůli pár smradavejm pumpičkářům, co nejsou schopni si na tom kole nikam dojet a musí si ho vézt vlakem.  Tak ať stojí jízdenka s kolem 1000,- a nic se nedotuje, když to je tak potřebné, tak to určitě bude fungovat i bez parazitování na daních ostatních.

+2/−7
3.12.2014 17:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.