Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R39a62d87e26k 52K92o78l98á28ř 7386112747381

Bez ohledu na diskuzi co je lepší? Zda Autobus nebo vlak?

Rušení lokálních tratí se v delší budoucnosti může státu težce vymstít. Za prvé ztratí tzv. pevná spojení, za druhé zručení lokálních tratí, je v souačasnosti hlavně ztrátou dědictví naší historie. Celkové rušením tratíé ztrácíme mnohem více nežli si myslíme že získáme.

0/0
19.1.2015 12:04

D41a91n67i89e17l 88P51a65n70e90k 6772521172650

Pokud se na trať vlak už nedostane, pak bych nechal tato místa zrekonstruovat pro volnočasové aktivity jako je cyklistika, brusle a pěší zónu.

0/0
9.1.2015 1:30

V36i26k55t61o42r 11Š72e87d12i97v34ý 8976621460156

Geniální myšlenka. Má jen dva háčky:

- kde se vezmou cyklisté, bruslaři a chodci, když tam nebylo dost lidí ani na uživení železnice? 

- když nebyly prachy na údržbu trati, kde by se vzala mnohem větší částka na výstavbu a údržbu silnice? 

Ale jinak fakt průkopnická myšlenka :-/

0/0
9.1.2015 21:40

K93a57r78e97l 77J28a41n33í37k 9268812205404

jednoduché řešení: pronajmout zájemcům na padesát let za korunu s podmínkou, že budou trať udržovat a provozovat.

Tohle úředník schválně komplikuje tak, aby snad nikdo schopnější nemohl dokázat, že to jde.

+4/0
8.1.2015 0:21

J67o71s19e73f 45K36o51p81e72c76k67y 9734642535

V CR je stale jeste cca 30-40 lokalnich trati, kterych provoz je ekonomicky nesmyslny neb by se daly nahradit mnohem levnejsimi a i vyhodnejsimi /zastavky primo v centru obce/ autobusy. Narozdil od pana Kovarika si ale myslim, ze usetrene penize by mely jit opet do zeleznice a do do oprav dulezitejsich trati, ktere ma smysl provozovat a kde je vlak jednoznacne vyhodnejsi nez autobus

+2/−4
7.1.2015 15:01

M88i68r65o18s35l15a60v 76Z42i98k54m39u47n94d 7919283444603

Máte pravdu - podmínkou výběrového řízení bude, že silniční dopravce musí nasadit vozidlo, do něhož je možné naložit řekněme dva kočárky, dva vozíčkáře, čtyři kola, když bude zvýšená frekvence (skupina cestujících to ohlásí 24 hodin předem)  musí zajistit dopravce nasazení dalšího vozidla, ale nikdo mu za to nezaplatí - podnikatelské riziko ... jako v případě ČD ...

+4/−1
7.1.2015 18:07

J90o42s29e40f 87K59o62p35e93c32k30y 9804202345

Nizkopodlazni autobusy na trhu existuji, takze v tom jiste nebude problem ;-)

0/−1
7.1.2015 18:24

J22i73ř51í 64K70o18c55u15r78e89k 6385204295158

Zbývá otázka, zda motorák 810 jednou za dvě hodiny nebo za podobné peníze autobus po hodině, ráno jeden navíc. Taková 810 má 55 sedaček a vozíčkáře nenaloží. Kočárek? To samé. A 810 je to, co na takových tratích jezdí nejčastěji. A bezbariérová nástupiště 550 mm nad t.k. na lokálkách? Ech

Zatímco autobus: Krosvej el-é pobere 40 sedících. Jezdí-li 2x časteji uveze více lidí než ta 810. Kočárek v autobusu? Od prvních hranatých Karos standard. Sice netuším, jak do 810 narvete dva kočárky, ale ten krosvej pobere i kočárek pro dvojčata (osobně jsem něco podobného pomáhal nakládat do té staré karosy). El-é je nízkopodlažní, takže ze silnice (nemá-li obec na 10 metrů obrubníku a dlažby) je to jeden schod a pak žádný další. Zatímco ze štěrku do 810? Kdyby byla nízkopodlažní nástupiště ve všech obcích se statusem města... nejsou ani tam. Namátkou třeba Jihlava, Zlín... vyloženě lokálkové vesničky?

Dráha v tomto zaspala. Asi tak 40 let oproti zbytku světa, takže má co dohánět především na hlavních tratích, natož v Horní Plané. A zákaz existence výše jmenovaného autobusu vlakovou dopravu nezlepší, ikdyby se černokněžník Zababa na Niagáře* proháněl.

*) Žádná se nedochovala: http://en.wikipedia.org/wiki/NYC_Niagara

+2/0
7.1.2015 23:43

J88a56n 88Š53i41ř17i81n32a 5335585

Vidím, že jste velký zastánce autobusů, tak vám doporučím jeden pokus - zkuste jet třeba 3 na kole a pak chtít jet s tím kolem autobusem...Vlakem to jde bez problémů...Nebo se zkuste s větší skupinou (dejme tomu 20-30 lidí) najednou rozhodnout někam jet autobusem - když budete mít štěstí, pojedete všichni, reálbější ale je že polovina z vás bude mít smůlu - ve vlaku toto není problém...To už nemluvím např. o situaci během zimy, kdy autobus na mnohá místa, kam jezdí vlak, nedojede vůbec...

+2/−2
8.1.2015 0:13

P15e54t10r 20K38o55v61a88ř29í27k 1721523379567

Děláte si legraci? Kam jezdí vlak a autobus se nedostane? Právě v tomto ohledu je bus výrazně lepší než vlak. Co se týká kol - mluvíme tu o dopravě, dopravní obslužnosti málo frekventovaných míst. A vy tu řešíte, jestli se skupinka cyklistů, kteří se jeli bavit na kole, může odněkud vrátit ne po svých, ale být odvežena. Nebo jestli se větší skupina turistů někde jednorázově přepraví. Toto snad není vůbec relevantní argument, proč dotovat ztrátovou dopravu a udržovat tratě za astronomiceké částky.

+3/−2
8.1.2015 8:49

T36o14m85á62š 39T11a77t40í56č46e47k 5430762480128

Je to argument. Jan argumentuje komfortem, který vlak oproti autobusu nabízí. Ono už se dostalo do obecného vědomí, že značnou část zájemců o dopravu netvoří jen pracující lid, ale i turisté např.

0/0
8.1.2015 20:35

V51l88a50d91i83m65í62r 55L93o50u43l76a 2308987872251

Mě na tomto fascinuje jedna věc. Z trati Loket - Horní Slavkov někdo ukradl koleje. To přeci není možné bez těžké techniky, k tomu museli mít i nějaké kolejové vozidlo, aby ty koleje sváželi někam k silnici- Sběrna přeci musela vědět, že doma nikdo nemá kilometry kolejnic a dalšího materiálů z kolejiště. A nikdo nic neví, prostě trat zmizela.

Podobně tady na Karlovarsku zmizel železniční most přes říčku Teplou, také ho někdo ukradl.

Prostě nějak tomu nerozumím, jak je to možné.

+14/0
7.1.2015 9:38

M13i60r96o15s12l95a68v 92Z57i11k73m97u63n71d 7949783224853

Proč do sběrny, kolejnice je vynikající traverza na stavbu ...

+1/−1
7.1.2015 9:55

P37e31t59r 53N89o72v58o90t22n95y 3339562419672

Zbytečně těžká, hlava ná malou plochu. Ale zadarmo je to dobrý. :-)

0/0
7.1.2015 10:05

M30i44r81o79s43l98a54v 29Z57i44k81m90u64n90d 7329553634633

Nejde o hlavu, ale o patu kolejnice, ta je dost široká na  hurdisky pro strop ... Takhle se využily kolejnice na zrušené trati z Trstenej do Suché Hory ... krádež kolejnic byla levnější než demontáž kolejnic a jejich odvoz do šrotu nebo na další použití ...

+1/0
7.1.2015 12:07

A44n31t60o93n53í17n 16Z41e52l15e56n95ý 2334533421396

Možná se budete divit, ale lidi mají mnohem víc než kolejnice.

http://zzz-chvatliny.wz.cz/

http://www.solvayovylomy.cz/

+1/0
7.1.2015 11:20

P42e37t22r 98K77o85v32a17ř73í25k 1701983189667

Samozřejmě, že cena vybudování, udržování lokálních tratí a provoz vlaků se vůbec nedá srovnávat s autobusy. Za mě - zrušit většinu lokálek a ušetřené miliardy vrazit do opravy silnic a případné dotace málo využívaných busů. Bude to výhodné jak pro stát, tak pro všechny řidiče.

+1/−8
7.1.2015 9:14

M67a65r42t69i22n 19N17o36v89o73t72n12ý 3566496721604

"ušetřené miliardy" ;-D

Neušetřil byste vůbec nic, protože do údržby lokálek SŽDC prakticky nic neinvestuje.

+6/0
7.1.2015 9:25

P20e37t58r 35K57o94v42a63ř84í57k 1971523299387

Do údržby provozovaných lokálek se nic neinvestuje? 8-o

0/0
7.1.2015 9:29

P46a17v32e84l 47Ř89a63p63e41k 7322316169465

Přesně tak.

+2/0
7.1.2015 9:42

P48e35t75r 39K82o43v22a14ř42í50k 1821183729337

Dovolil bych si nesouhlasit, protože neudržovanou trať by bylo velmi brzy drážním úřadem zakázáno užívat.

0/0
7.1.2015 10:06

P77e83t64r 21F63o16l61t37y65s 7785701110828

Prej ušetřené miliardy, haha, možná tak desetitisíce... ;-D

+1/0
7.1.2015 12:43

P56e95t35r 13K51o58v93a38ř19í27k 1251183169337

Co máte za 10000 ? 2 pražce? Víte, kolik je u nás km tratí a kolik pražců, kolejí, zabezpečovacího zařízení, ukradených kabelů atd ... se musí dnes a denně vyměnit? Kolik dopravních kanceláří vytápět a udržovat? Kolik zaměstnanců na prořezávání porostu kolem tratí se musí zaměstnat?

0/0
7.1.2015 14:45

J13i66ř49í 75H73o66v85o79r76k21a 8677106832215

však se stává... Mšeno - Mělník

+1/0
7.1.2015 14:23

M69i96r68o80s60l25a56v 45Z24i79k66m24u38n49d 7749463944543

A co takhle zrušit nevyužívané silnice, pozemky rozprodat a takto získané peníze použít na opravy těch zbývajících silnic ... Tedy pokud bude zájem o pozemky zrušených silnic ... výhodné pro stát i pro řidiče ...

+6/0
7.1.2015 9:54

P98e37t33r 98K38o93v37a25ř20í76k 1291233459517

Ano, proč ne. Ale obávám se, že silnici nikdo nekoupí. Rušit málo využívané tratě smysl má.

0/0
7.1.2015 10:04

M73i82r67o21s58l43a57v 90Z76i66k51m69u19n59d 7389463154403

A s tratí je to stejné, pokud má nový majitel zachovat provoz, tak by měla být prodávaná trať v provozuschopném stavu, včetně funkčního zabezpečovacího zařízení na přejezdech, resp. staničního a traťového zabezpečovacího zařízení (ZZ) alespoň na úrovni elektromechanického ZZ se světelnými návěstidly. Kupovat si trať, kde nejsou ani samovraty a propustná kapacita dráhy jsou dva vlaky za hodinu je nesmysl ...

Řečeno jinak - dnes koupím, zítra mohu jezdit, protože jsme si udělali prohlídku před nákupem a buď jsem převzal dosavadní zaměstnance nebo je mám vyškolené ...

Takhle to samozřejmě nastaveno není, příkladem je třeba trať z Mladotic do Královic ... buď je trať zcela nesjízdná nebo ZZ na úrovni roku 1845, kdy přijel první vlak do Prahy ...

+1/0
7.1.2015 12:16

P26e22t10r 55K86o69v68a74ř53í45k 1141793269117

Však říkám - rušit silnici by také bylo možné, ale nic z toho nekápne, nikdo ji nekoupí. Jejím zrušením se přestane jen řešit její údržba, která ale není až tak nákladná. Oproti tomu rušit železnici má velký smysl - ušetří se nemalé částky na její údržbě (nové koleje a pražce nejsou taková prkotina jako záplaty asfaltu) a nemalé částky na financování ztrátové dopravy lokálkou.

+1/0
7.1.2015 14:42

J44i25ř49í 55K80o62c86u60r96e18k 6605654575688

A víte, že mnoho nevyužívaných silnic bylo zrušeno a příroda si je bere zpátky nebo jsou z nich cyklostezky? Vidím je ve svém okolí často.

A co je nevyužívaná silnice? 20 cest autem za týden? Plus existuje požární bezpečnost. Nějak si nedovedeu představit Hasiče, kteří vyrazí po železnici hasit les, co se nachází 500 metrů od trati, ale 300 metrů nad ní. Tlak 30 bar hadice nedají... Zrušíme polní cesty a zemědělci na pole pojedou po oraništi nebo vůbec? Ech... zdá se, že pro spoustu od reality odtržených kavárníků vzniká jídlo v pražské pekárně a doprava mouky je zbytečná.

+1/0
7.1.2015 23:54

T84o76m86á73š 70Z88e96m32a51n 3285948974525

Hmm, nevyužívaná silnice, to jsem ještě neviděl;)

0/0
8.1.2015 13:52

V83á89c21l85a95v 50S50v35o92b20o82d64a 5516528649

Lokálky,to není jen prostředek přepravy z místa A do místa B. Je to kus historie a taky kultury. Autobusy se nedají s vlaky srovnat. Nejde myslet jenom kasičkou.

+3/−2
7.1.2015 10:02

P24e90t93r 31K22o98v88a76ř58í40k 1181373139217

Ehm, to nemyslíte vážně, aby stát platil vláčkovým nadšencům jejich potěšení pro oko? S argumentem trať=historie+kultura nikoho nepřesvědčíte, aby do toho spláchl další miliardy z daní.

+3/−3
7.1.2015 10:10

V73á31c59l81a20v 13S70v85o32b64o25d16a 5436908659

No jo,tak tady evidentně zastáváme opačné názory. Tak nic.

0/0
7.1.2015 10:15

M14a18r29t45i42n 18Š59u33l72c 2857529930235

To ale přece není o vláčkových nadšencích. Do každého vlaku, i do obyčejné lokálky se vejdou tak 4 kola a 2 kočárky. Zkuste jet s kolem nebo s kočárkem autobusem... Kočárek vezme autobus 1, kolo žádné (nebo jedno, když bude mít řidič dobrou náladu a nepojede kočárek). Jel jsem onehdá s kolem vlakem, pak jsme museli přestoupit do autobusu náhradní dopravy, průvodčí mi řekl, že pro kola je přistavena dodávka, jenže před nádražím jsem se dozvěděl, že dodávka se přistavuje jenom k rychlíkům a já jsem jel osobním vlakem. Takže jsem přemlouval řidiče, aby mi dal kolo do kufru pod autobus. Povedlo se a nemusel jsem z Kladna šlapat na kole do Rakovníka, ale nechtějte vědět, jak to kolo po 50 kilometrech cesty v kufru vypadalo:-(

Myslím, že stát a kraje vynakládají plno peněz do mnohem zbytečnějších věcí, než je dopravní obslužnost (například dřívější dotování 30 Kč u lékaře a a v lékárně). A pokud nebude dobrá dopravní obslužnost veřejnou dopravou, veřejná doprava nebude jezdit v pravidelném taktu a spoje nepojedou několikrát denně a nebudou na sebe v uzlových bodech navazovat, těžko můžeme někoho nutit, aby přesednul z auta do autobusu/vlaku, aby se tím dotace do veřejné dopravy zhodnotily...

+4/−1
7.1.2015 11:25

J62i55ř86í 22K46o23c29u88r32e82k 6405484925388

Pane Šulci, do 810, což je typické lokálkové vozidlo, naložíte v původní verzi kočárků nula. Případně až dva golfáče a každý bude zavazet u dveří. U různých rekonstrukcí 810 (nemyslím teď Regionovu) je toho místa stejně, jako v Karose, která mě, blahé paměti, vozila do školy. 

Váš případ Rakovník Kladno není zrovna příklada dopravně nevytížených lokálek v ČR vedených nezalidněnou oblastí.

PS: Závěsy na kola sa dají namontovat i na záď autobusu. Jedno foto, že nekecám: http://www.valassko-hornovsacko.cz/public/Image/sekce-cile-302/autobus_valassky.jpg

A jde to i takhle: http://www.csadplzen.cz/foto/v_sumava_cyklobus_01ec.jpg

Vždy záleží na tom, co může který typ dopravy nabídnout. A železnice kilometr od návsi je na tom blbě už z principu.

+2/0
8.1.2015 0:26

M68i39r16o15s65l97a20v 53Z31i88k91m70u13n23d 7969853954663

Podívejte se, to je o celostátní dopravní politice ... mnozí politici léta melou o soukromých švýcarských železnicích jako ideálu (skoro se tomu blíží), v ideologickém transu blábolí o konkurenci na železnici s tvrzením, že se tak dosáhne švýcarské kvality železniční dopravy (variantně německé nebo mnohé západoevropské, např. v Holandsku), ale tam jsou sice "jiní dopravci" než soukromý národní dopravce (právní forma a.s), ale konkurenci na železnici budete ve Švýcarsku marně hledat i s lupo v ruce, ba co víc, tam není ani konkurence mezi vlaky a autobusy ... BUS jede tam, kam nejede vlak, resp. od nádraží přes okolní vsi zase na nádraží třeba "za kopcem", protože je to rychlejší, než kopec objíždět po kolejích. Česká republiko (občané + politici) div se, ona se ta cesta dá uskutečnit na jedinou jízdenku, kterou si můžete koupit kdekoli v jízdenkovém automatu a nikoho nezajímá, kde jste si jí koupil ...

+5/0
7.1.2015 12:24

J19o56s32e75f 76T12r69ö29g70l 8769802356876

Podívejte se ale, že v Německu i Švýcarsku jsou dotace na provoz několikanásobně vyšší než u nás, pak ta doprava podle toho vypadá. U nás kraje (čest výjimkám) raději objednají levnější staré šroty od ČD, protože peníze zkrátka nejsou.

V Německu mají celkem striktní kritéria, jaké jsou minimální denní počty cestujících, aby se dotoval vlak, jinak dotují autobus.

0/0
7.1.2015 14:19

J96i48ř78í 90H92o65v80o86r94k13a 8187346972305

můžete mi říci, kde byl zachován pravidelný koňský povoz jako historická nebo kulturní hodnota? S železnicí na venkově je to podobné. Přišla modernější doba a lidé "vymysleli" autobusy, které lépe plní dopravní funkci mezi menšími sídly. Není důvod zachovávat každý pražec jako historickou a kulturní hodnotu.

Pozn. - jsem příznivec železnice, ale železniční dopravu beru jako rychlé spojení mezi regiony. "Polňačky" a "lesnačky" tuto funkci neplní a není tedy důvod je za každou cenu udržovat při životě.

+1/−2
7.1.2015 14:30

V75á20c16l90a45v 85S72v39o46b15o91d62a 5136458459

Jeden dobrý příklad: Jindřichohradecká úzkokolejka funguje už léta ke spokojenosti všech. Stačí jen chtít. Ať SŽDC převede nechtěné trati bezúplatně na obce,když o to budou mít zájem a ne za každou cenu vytřískat miliony. Jejich kredo je ber,nebo nech být,a zloději se o železo už postarají.;-(

+1/−1
8.1.2015 10:01

M37a42r72t94i10n 93S31a33u31e13r 7309252791235

Převést za 1Kč na obce, kterými železnice prochází, vytrhat koleje, položit asfalt a budou z toho super cyklostezky, po kterých bude určitě jezdit víc lidí než dříve vlakem. Alespoň by se na něco daly smysluplně použít peníze z EU. Jak píše kolega níže tyto venkovské tratě jsou na to ideální, většinou vedou dál od silnic v hezké přírodě a byl by to velký přínos pro místní obce (restaurace, občerstvení, ubytování...).

+3/−6
7.1.2015 9:07

J53i24ř51í 77L81e92p18š64í84k 7457481257671

problém je v tom, že ty vesničky na to nemají..... když už jsme v tou eurosvazu,tak toho využít na tyto projekty. Otevřít lidem tyto malebné zákoutí a zvýšit tím jejich spokojenost a dát šanci pro (nevelký) místní rozvoj.....

0/0
7.1.2015 9:18

I12v73o 98Z40d61e45b51o67r69s45k38ý 3973351530861

Příroda není pro bicykly, příroda je pro lidi.

+3/−2
7.1.2015 9:25

M83a87r25t70i92n 25S91a90u49e83r 7319512361725

a na tom kole sedí opice?

+2/0
7.1.2015 12:04

T57o37m55á84š 36Z29e58m32a72n 3675798384555

Jako cyklista opravdu nepotřebuji asfalt.. jen by se tam natáhli bezohlední bruslaři...

0/0
8.1.2015 13:56

J83i78ř22í 79K56á48b31r79t 4968291764316

Dopadne ,jako s objekty kasáren.20 roků nic,teď to jsou růjny a nikdo to nechce ani zadarmo.Tak hospodaří naši hospodáři ve sněmovně.;-O

+5/0
7.1.2015 9:02

M52i19r82e58k 55K40o92v24a93c21i18k 5821231981337

Přesně, nechápu, proč to nemůžou prodat za cenu, za kterou to někdo koupí. Nakonec to dopadne tak, že všechny kovy rozkradou zloději a dráhy budou mít stejně kulový...

+6/0
7.1.2015 9:07

P37a60v24e56l 90O64b68d18r21ž36á14l74e12k 6146914608172

Protože to nepatří jim (SŽDC), ale státu. O prodeji za cenu nižší, než je účetní musí rozhodnout Ministerstvo financí.

0/0
7.1.2015 9:12

P77a62v83e20l 75Š72e26d36ý 2858236602715

Proč není možný bezúplatný převod? nechápu. To jako zakázal vesmír nebo co? Za vším je člověk tak stačí snad se jen domluvit nebo ne? Ale to by chtělo ochotu a vstřícnost a to není česká vlastnost těch nahoře.

+3/0
7.1.2015 9:01

T70o39m65a57s 24A93u28g81u71s84t65y82n 6107706321510

A proč tam nejezdí RJ? :-P

+1/−2
7.1.2015 8:49

P65e89t19r 12J60a11r14o59š 2244231615877

potrebuji koleje

+1/0
7.1.2015 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.