Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T24o67m42á43š 90F79u29k 2320351986707

Dovolím si upozornit na zajímavost.Plánovaná délka směny může být 13hodin,s Rg jízdou 15 a na to může navázat neomezeně dlouhá doba přesčasu.Bezpečnostní přestávky běžné v silniční dopravě drážní zákon nezná a přiměřená doba na jídlo a oddech ve směně je 30 minut a může být i 3x10minut.Při zpoždění se prostě zruší.To je potom pohoda a perfektní koncentrace.R^

+2/−2
15.1.2015 19:49

V49a17c71l58a58v 90H59a18j18e88k 3496769739

To je sice pravda, ale třeba v osobní dopravě může mít na obratech i více delších přestávek. Nedá se to takto paušalizovat.

0/0
15.1.2015 19:54

T79o89m35á85š 23F12u10k 2730331396827

V dnešní době se obraty zkracují i pod technologická minima.A pak se PDJO jednoduše "napíše" na konec směny.A je po problému.Stále však není Bezpečnostní přestávka povinná.

0/−1
15.1.2015 20:04

V50a25c81l64a57v 53H78a45j15e74k 3136449839

u řidičů je to povinnost v celé EU, strojvedoucí asi unijní legislativa neřeší. O tom jaká opatření navrhuje DI toho v článku moc není, možná povinnou přestávku navrhují.

0/−1
15.1.2015 20:19

T72o43m63á98š 34F66u30k 2160781926667

Obávám se,že příčina problémů se hledá jinde než je.Chaotické a nepromyšlené předpisové změny tomu napomáhají.Tato situace se vyostřuje od určité doby,proč asi?

0/0
15.1.2015 21:04
Foto

J27o98s38e95f 49J84o67ž48k42a 48S29ý74k50o44r35a 3533408950970

Červená je pořád červená a znamená stále to samé - Stůj. Tak jaké změny?

+1/0
16.1.2015 7:36

T37o74m24á32š 51F39u39k 2660201336147

To jistě,ale jak jet za ni v případě "poruchy",která trvá i měsíce je spoustu.A v tom se také velké změny udály.A to nemluvím o výpravě.

0/0
16.1.2015 7:52

J26a30r19o12s70l90a35v 78K17a18d35l27e75c 5451399942431

Nemůžu jet, tečka. Musí mi to nadřízený nařídit a i tak to zcela jistě bude v nějakém drážním zákonu, protože ani nařízením nadřízeného nemohu něco porušovat.

0/0
16.1.2015 10:10
Foto

J34o83s32e93f 61J47o95ž68k89a 34S23ý73k97o55r38a 3803328250250

Před cca deseti lety mi jeden fíra na Žabotlamu čerpal zákonnou přestávku v Zadní Třebani na 1. koleji. Kupodivu lidé ani moc neremcali. 

Myslím, že si za to můžou fírové malinko sami, když nedodržují zákony, které je mají chránit. Ale není se co divit. Jinou práci jim těžko kdo dá.

0/0
16.1.2015 13:05
Foto

J58o29s34e33f 81J49o69ž29k30a 65S88ý14k74o92r98a 3713758980290

Možná se nějaké změny jak jet proti červený udály, ale od roku 1987 spíše jen kosmetické. A výprava vlaku návěstidlem je také poměrně stará věc.

0/0
16.1.2015 13:08

T92o36m56á64š 73F32u45k 2530921446377

Jezdím 25 let na trati a tak si myslím,že mohu posuzovat.Změny rozhodně nejsou kosmetické a jen nahrávají nehodovým událostem.

0/0
17.1.2015 14:51

J70a46r63o17s78l28a74v 64K96a70d79l97e36c 5491689672341

Bezpečnostní přestávka je povinná a je placená a nedá se s ní manipulovat v čase. Je vždy po maximálně dvou hodinách, nepřetržité činnosti podléhající bezpečnostní přestávce a pokud připadne na přestávku na oddech a jídlo, pak je také placená - to jest je započítána do pracovní doby. Po dobu bezpečnostní přestávky se může zaměstnanec věnovat jiné činnosti pro zaměstnavatele, nepodléhající bezpečnostní přestávce. = Bezpečnostní přestávka není určena k tomu, že nebudete dělat nic (záleží na zaměstnavateli), ale k přerušení činnosti zdravotně závadné z hlediska zákona.

+1/0
16.1.2015 10:08

J68a32r62o39s19l55a25v 95K64a91d77l67e17c 5271349742361

Není přestávka jako přestávka... člověk není stroj.

0/0
16.1.2015 9:45

J60a43r37o38s91l91a57v 33K64a95d65l76e65c 5471829752851

Bezpečnostní přestávka nemá nic společného s oborem vykonávané činnosti. Platí pro všechny zaměstnance vykonávající činnosti dle zákona o bezpečnostní přestávce podle zákona č. 309/2006 Sb.

0/0
16.1.2015 9:52

J68a75r15o18s17l54a60v 63K32a19d71l28e12c 5711809112731

Dovoluji si nesouhlasit. Přestávka nejde odložit na konec směny, musí být umožněna (i po částech) nebo by měl být mašinfíra vystřídán. To co popisujete je mimo zákon a to je potřeba potom tedy řešit.

0/0
16.1.2015 10:16

M41i46r72o34s94l33a47v 26Z97i91k40m68u36n10d 7129693434573

Na ten nesmysl s přesčasovou prací jste přišel jak ...

Četl jste někdy :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

"Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: ...."

Personální turnusy si ohlídají odbory, jak Federace strojvůdců, tak OSŽ ...

0/0
19.1.2015 19:33

J88a67r55o55s34l29a82v 40K38a34d24l91e76c 5631159842451

Člověk má svoje limity a tělo se začne bránit. Stále uspěchanější doba a honba za penězi, stres a ospalost... pomohlo by snížení fondu pracovní doby a tím vyšší zaměstnanost, ale prachy jsou přednější.

0/0
15.1.2015 17:27
Foto

J18o43s48e94f 50J19o84ž69k38a 61S71ý90k49o45r28a 3983118460520

Souhlas s výhradou. Vedlo by to k takovému zdražení, že by pak už přepravci nic po železnici nepřepravovali.

+1/0
15.1.2015 17:30

M84i73r89o27s10l74a49v 16Z87i73k76m48u91n71d 7949273334353

Nejde o fond pracovní doby, ale o časné nástupy, kolem 3,00.

Např. nástup 3,36, konec 10,44; další den nástup 3,27, konec 9,32 ... konec 23,54, nástup další den 11,50 ...

Mnohé směny jsou velice krátké, takže pracovník musí jít do práce častěji než při směně kolem 12 hodin ... odpočinek je sice dle Zákoníku práce z hlediska doby mezi koncem a nástupem ... v pořádku. Jenže cesta  domů, kdy musí jet vlastním vozem a soustředit se na jízdu je považována za odpočinek, pak stráví pracovník několik hodin v posteli a jede zase do práce ... odpočatý ....

On je rozdíl mezi 6 hodinami odpočinku (pracovník nic nedělá) a šesti hodinami spánku ...

Zkracování jízdních dob (Praha - Ostrava za 3 hodiny) má negativní vliv na pracovní dobu strojvedoucího ... v limitu 12 hodin se zpravidla nepodaří "sjet" trať 3x, pak mít v Ostravě nebo Bohumíně odpočinek kolem 8 hodin, z toho zaručených 6 hodin spánku a pak zase 3x za 12 hodin, aby za celkových cca 32 hodin měl cca 24 hodin výkonu ...

Doba, kdy směna na osobním vlaku Praha - Přerov - Praha dala 26 hodin (!!!) výkonu je minulostí ... Z Prahy do Kutné Hory s osobákem a zpátky se dalo jet za 12 hodin výkonu ...

+4/0
15.1.2015 19:03

J23a49r72o14s45l49a59v 54K78a66d43l73e56c 5581639132471

Toto není zcela v souladu se zákoníkem práce... to spíše vypadá na jeho špatný výklad. Měli by se tím odbory zabývat. Každopádně když si mašinfíři nestěžují, tak jim to asi nevadí. Každopádně je to především chyba zaměstnavatele. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí délka směny přesáhnout 12 hodin a průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.

0/0
16.1.2015 9:59

M92i33r69o58s77l50a44v 44Z62i50k87m93u52n57d 7729323814773

Máte pravdu, není to zcela v souladu se zákoníkem práce, ale odpovídá to :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: .....

http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=nv589_2006

0/0
19.1.2015 19:30

V21í38t 44M11r84h80a59l 1245949363300

Problém je hlavně to, že na strojvedoucí jsou kladeny čím dál větší nároky, takže už toho mají pak dost a s toho pak může nastat nějaký malér- přehlédnutí návěstidla atd.

+1/−1
15.1.2015 15:09
Foto

J39o13s90e42f 18J90o78ž40k12a 53S90ý94k63o10r14a 3953138900710

To sice může být pravda, ale když jede, tak nedělá nic jiného, než že jede. Tedy neměl by dělat nic jiného. Pokud dělá, pak to jde za ním a je to jeho chyba.

+1/0
15.1.2015 15:32

M90a25r83t35i80n 34Š36p63á87d 4682729951896

Taky nikdo neříká, že to není jeho chyba. Jistě že je. Jenomže těch parametrů, které musí sledovat, je hodně, resp. okolnosti, které to ztěžují (např. protislunce, dlouhá brzdná dráha např. nákladního nebo rozjetého vlaku). Podle mě by se musel vytvořit vývoj těch projetí červené v delším časovém období a relativně - třeba na 100.000 km. A dále by se musely ty důvody dále rozčlenit, aby se dal vyvodit určitý trend, a dále odborně zanalyzovat, jaké jsou ty hlavní důvody.

0/−1
15.1.2015 16:19
Foto

J29o49s36e29f 57J90o60ž24k63a 40S13ý47k18o84r53a 3163318790550

Tak brzdnou dráhu můžete rovnou škrtnout.

Nicméně ty další okolnosti by se v úvahu vzít mohly. Ostatně většinou to není jedna věc, ale souběh několika.

Což nijak nesnižuje to, že to nemají fírové zrovna jednoduché. Při tom počtu vlaků je spíš zázrak, že to číslo není daleko větší.

+1/0
15.1.2015 16:28

P28e90t45r 57N48o86v17o17t36n66y 3519762239842

Protislunce taky bude blbost.

0/0
15.1.2015 18:07
Foto

J28o97s73e79f 64J69o83ž43k80a 40S11ý29k94o77r86a 3273778440620

Tak toto zrovna blbost není. Někdy umí být Sluníčko pěkně nepříjemné a na klacku není skoro nic vidět. Zvláště, když je nízko a svítí přímo do očí. Když pak není trať kódována, tak je na problém zaděláno.

0/0
15.1.2015 18:22

P51e25t43r 11N58o89v70o18t13n52y 3179372739602

Nojo, když na to nevidíte, tak k tomu nemůžete jet jako by tam byla navest povolujici jizdu

+1/0
15.1.2015 18:43
Foto

J70o94s10e35f 17J56o10ž90k57a 16S12ý76k18o84r87a 3213588780340

Tak o tom žádná. Nicméně je to něco, co ovlivňuje fíru a tedy to není blbost.

0/0
15.1.2015 18:49

J97a78r32o76s82l39a78v 15K79a22d34l76e86c 5921909302261

Ona taky je ještě předzvěst...

0/0
16.1.2015 10:13
Foto

J26o32s77e18f 54J93o25ž52k53a 51S87ý93k98o28r63a 3943778940360

A i na předvěsti není při "vhodném" Slunci skoro nic vidět.

Jo, zlaté mechaniky, tam to bylo, vyjma poruch, vždycky jasný.

0/0
16.1.2015 13:14

M71i25r77o58s33l26a30v 84Z77i93k76m98u31n90d 7959893414623

Předpisy s různým výkladem kladou na strojvedoucí větší nároky než stručné, jasné a srozumitelné předpisy účinné od 29,8,1962 - každá změna / novelizace je učinila složitějšími a méně srozumitelnými, mnohdy si jednotlivé články reálně odporují.

Podle zákona jde sice o "dostatečný odpočinek", ale opakující se nástupy na směnu kolem 02,30 hod mají dlouhodobě negativní vliv na celkovou psychiku a pak se stane, že strojvedoucí "má okno" ...

Nehodová událost v Poříčanech z konce loňského roku jde sice na vrub strojvedoucího, ale ten byl reálně uveden v omyl ... což z něj odpovědnost nesnímá ....

0/0
15.1.2015 17:10
Foto

J11o29s69e76f 81J67o86ž35k63a 90S27ý34k58o32r97a 3223358890530

Ona už ta mimořádnost v Poříčanech byla uzavřena? To by byla celkem rychlost.

Nástupy jsou problém. Ale nevím, zda by šlo přizpůsobit jízdní řád strojvedoucím. Opačně to samozřejmě funguje celkem dobře. Až tedy na nějaké to selhání.

0/0
15.1.2015 17:13
Foto

S16t10a59n31i77s93l67a74v 56M20í94č77e36k 3678145465416

Poslední odstavec: Myslíte fakt, že jsou v Poříčanech návěstidla na lávce?

0/0
15.1.2015 17:16

P35e52t54r 10N75o65v39o94t31n85y 3759512499972

Uveden v omyl jak?

0/0
15.1.2015 18:08

M92i82r64o51s18l93a29v 20Z55i14k73m29u59n16d 7809323554323

Podle dostupných zdrojů :

na vjezdu byla zelená = návěst volno, vzhledem k závislosti návěstidel tedy muselo být volno nebo výstraha i na odjezdu ... Jenže to odjezdové volno výpravčí zrušil a postavil rychlíku, Strojvedoucí pod vědomím toho volna na vjezdu a logického volna na odjezdu, na návěstidlo moc nekoukal a když dostal souhlas k odjezdu, tak za to vzal a jel ... nenapadlo ho, že by to volno výpravčí "sebral" a dal ho rychlíku ...

Z hlediska předpisu vina strojvedoucího, nepřesvědčil se o návěsti dovolující jízdu, ale ......

0/0
19.1.2015 19:42

P64e92t75r 92F64i11a61l98a 9833656473973

Nejsem železničář, ale beru to po technické stránce, proto bych se rád zeptal.

Jsou-li návěstidla na sobě závislá a výpravčí zrušil volno na odjezdovém návěstidle, musí okamžitě spadnout na vjezdovém návěstidle zelená a objevit se žlutá nebo podobné značení. Že by to šlo shodit, až když vlak projede kolem vjezdu, se mi zdá nemožné.

Nerozumím tomu souhlasu k odjezdu, ten byl pro rychlík a pro obě sousední koleje bylo společné odjezdové návěstidlo....a ještě ten vlak vjížděl do stanice na rovnou kolej?

Nebo to bylo na jednokolejné trati a rychlík vjížděl do stanice z protisměru.... ale o jaký souhlas k odjezdu by se pak jednalo?

0/0
19.1.2015 22:53

P45a87v79e67l 54Ř79a42p83e49k 7932336409325

Vlakem jezdím rád, přesto jsem toho názoru, že je to jen otázkou času, kdy se stane nějaký průšvih s katastrofálními následky. Na vině je jednak technická zaostalost současného "zabezpečení", ale hlavně systémové selhání. Fírové jsou ti poslední, na koho bych házel vinu. Člověk dělá chyby, systém má být postaven tak, aby tyto chyby včas podchytil.

+2/0
15.1.2015 14:29
Foto

J44o54s70e90f 20J45o24ž15k53a 95S27ý42k10o17r70a 3863178420290

Jak v tomto selhává systém? Systém stanovil, že červená znamená Stůj. Systém jen těžko může podchytit všechny možné okolnosti možného projetí. Od toho je tam ten fíra. Zatím se tuším nepřišlo na nic, co by toho fíru nahradilo.

0/−1
15.1.2015 15:35
Foto

J35o88s65e74f 82J70o35ž23k76a 75S88ý80k52o80r69a 3333778260530

Ještě znovu zmíním peníze. Peníze, peníze a ještě jednou peníze. Bez nich to jaksi půjde jen obtížně.

0/−1
15.1.2015 15:36

J22a73r37o62s31l82a35v 71K37o47m42o75ň 1780174254971

předpokládám peníze do infrastruktury, ne fírům. Za větší peníze nebudou jezdit lépe. To je holý nesmysl. Ale jediná jeho starost po rozjetí je sledovat návěstidla a okolí z důvodu překážet na trati.  A pak zastavit na zastávce. Pomohlo by funkční kódování tratí a přenosu návěsti na stanoviště strojvedoucího. Což je u našich tratí problém

0/0
15.1.2015 16:00
Foto

J13o18s64e15f 26J37o73ž88k90a 76S29ý37k61o56r35a 3103638390250

Ano, peníze především do infrastruktury, i když fírům by to také trošku prospělo. Ono jet s vlakem a u toho myslet na to, jak vyjdu s výplatou, když je teprve konec měsíce, to také jednomu na pohodě nepřidá.

Sledovat návěstidla není naneštěstí jeho jediná povinnost. Na stanovišti má spoustu různých budíků a podobně, které také musí průběžně sledovat.

Na hlavních tratích, některých, je přenos kódu uplatněn, ale není to zdaleka všude a na všech místech, kde by to bylo potřeba.

0/0
15.1.2015 16:38

J74a23n 25S38l22o61v86í98k 3509497380568

No, když vidím, jak třeba na samoobslužných tratích musí strojvůdce prodávat jízdenky, podávat informace cestujícím, pomáhat s kočárkem, obsluhovat hlášení zastávek, vysílačku a na stanicích kde "není" výpravčí se musí sám vypravit, pak ještě zadávat do počítače různé nesmysly jako třeba sčítání cestujících nebo ho otravuje revizor a také řeší neustálé problémy s poruchovou mašinou... atd, tak se ani nedivím, že pak nervozní něco zvorá.

+1/−1
15.1.2015 11:51

J14a73r73o54s35l74a18v 87K17o56m98o87ň 1410914584511

samoobslužný systém je tam, kde je málo lidí a taky provoz je slabý. Jinak by tam byl průvodčí/vlakvedoucí. Revizor nemá čím by ho otravoval

0/0
15.1.2015 16:01

L98a84d85i50s78l53a84v 81H37o94l48í75k 5132752869881

Ale má.. Revizor v tramvaji, nebo autobusu, je krapet něco jiného, než revizor ve vlaku.

0/0
19.1.2015 1:01

K49a36r90e80l 56V81o61h54n37o64u17t 4858169680397

Tohle je velmi krásná úloha pro automatizaci. Nikoli však jednoduchá (automatizace nejsou jen algoritmy, ale třeba i senzory).

0/0
15.1.2015 10:40
Foto

J34o29s94e50f 98J49o52ž69k63a 93S30ý69k52o46r22a 3493418530330

To všechno už dávno existuje. Jenom nejsou peníze. Nebo se to jednoduše v některých případech nevyplatí. A někdy to rozhodoval nějakej debil.

+1/0
15.1.2015 10:44

P11a52v51e31l 60Ř28a38p13e88k 7342256299735

Ono je to drahé mj. i proto, že na to potřebujete stohy papírů, certifikátů, zkoušek ..... a tak nemáme pro jistotu nic :-/

0/0
15.1.2015 14:31
Foto

J50o87s79e46f 78J56o90ž48k50a 86S48ý20k92o86r40a 3843838270930

Mě to je jasné. Ale ať mi nikdo netvrdí, že se třeba v půlmiliardové zakázce nenajde pár miliónů na lepší zabezpečení, které navíc existuje a spolehlivě funguje. To jednoduše není o papírech, ale o lidech.

0/0
15.1.2015 15:20

Š46t74e25f15a33n 75F53r28i48č31a 7242658733696

Asi by se drážní inspekce měla důsledně zabývat rozborem příčin zvýšeného počtu těchto případů. Projetí návěstidla se vždy považuje za nehodu. Kolize s jiným vlakem může mít fatální následky. Většina těchto nehod, ať už s následky nebo nikoli, vzniká pomalejší a méně důraznou reakcí strojvedoucích, než situace vyžadovala. Vlaky dnes jezdí až 160 km rychlostí, brzdná dráha vlaku je při těchto rychlostech velmi dlouhá - nezřídka 1000 metrů. Vliv má sklon tratě - klesání, hmotnost soupravy, počasí (menší či větší adheze na mokré či suché kolejnici), Svou roli může sehrát např. únava, oslnění strojvedoucího, drobné technické potíže na stanovišti strojvedoucího, a mnoho dalších vlivů. Čili drážní inspekce by měla analyzovat a zjistit příčiny projetí návěstidel, a přijmout opatření - např. zkrátit dobu, po kterou může být strojvedoucí ve službě, některé náročnější turnusy podmínit kondicí a věkem, stanovit optimálněji doby odpočinku, optimalizovat střídání strojvedoucích na trase vlaku, v kritických úsecích snížit rychlost, posunout návěstidla a pod.

+2/0
15.1.2015 10:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.