Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo Opencard platební karta? Banky jdou do jízdného

Na lukrativní systém jízdného v pražské hromadné dopravě si myslí české banky. Řada z nich už rozjíždí projekty v jiných českých městech. Svůj systém má ČSOB i Česká spořitelna. Klíčem jsou bezkontaktní platební karty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72a92r82e38k 55H12r58u32b87y 6497712101168

Celou tuhle akci by v klidu mohly financovat banky, idealne nabidnout standardizovane reseni. Neni duvod aby (jakekoli) mesto platilo za zpusob jakym banky posilaji penize, kdyz ty z toho berou provize. Pri objemu protocenych penez a standardni provizi za pouziti karty se cely system zaplati driv nez reknes Opencard ;-)

0/0
2.2.2015 16:08

P70e88t10r 72F38o12j17t40a 2372401415170

A co z toho budou mít politici, když to budou děat banky?

0/0
2.2.2015 11:15

P43a23v38e77l 20K86u31r42a37l 5301554120370

Dekuji ale tu bezkontaknti blbost odmitam. U karty musi byt pro jakoukoli komunikaci s cimkoliv nutne zadavat pin a ten aktivnee overovat s bankou. I kdyby sslo o jedinou korunu musim platbu schvalovat pres bezpecnostni prvek.

+1/−5
1.2.2015 8:38

V63a39c20l80a85v 27H30a10j22e96k 3866869869

To je blbost. PIN zadáváte jen při platební transakci částky vyšší než 500,-Kč, Pro komunikaci s jiným systémem to není třeba. Je ale otázkou, zda je číslo karty nebo číslo čipu volně čitelné.

0/0
1.2.2015 12:01

P27a54v30e88l 45K61u51r30a21l 5871294540760

500 je moc. Pin chci zadavat vzdy pri sebemensi platbe

0/−1
1.2.2015 18:18

R62a49d67e78k 50J42a97n45a73t71a 9955596514232

Asi nevíte, že rozhodnutí, zda vyžadovat PIN je (i u klasických kontatních karet) na obchodníkovi (resp. jeho bance), takže i když tam máte definován PIN a máte zakázané bezkontatní platby, tak se s kartou dá zaplatit.

Takže pokud to je s vaší paranoiou tak vážné, měl byste měl platební kartu vrátit celou.

+3/0
1.2.2015 19:28

R20a17d30e26k 51J89a32n69a75t21a 9475846934602

No vidíte. A přesto nerozšířenější dopravní elektronická peněženka v ČR (in-karta ČD) žádný PIN nemá a nikomu to nevadí. Ono to totiž značně urychluje platbu i šetří náklady. Představte si, že by lidi nastupovali do autobusu (či platili průvodčímu ve vlaku) a každý zadával PIN. Kolik naberete zpoždění? Představte si, že by automat na jízdenky chtěl po každém PIN. Kolikrát více automatů musíte mít na velkém nádraží?

A mimochodem, obecně, za zneužití karty bez zadání PIN (což není novinka bezkontaktních karet, už kartami s proužkem se tak dalo platit) odpovídá banka potažmo obchodník (to záleži na smlouvě mezi obchodníkem a bankou), nikdy zákazník.

+5/0
1.2.2015 12:05

V16a52c51l89a35v 18H63a80j41e43k 3566549889

V zásadě by zajištění plateb PIN bylo možné, ale vyžaduje to vybavit pokladny PINpadem a ve vlaku půjčovat POP cestujícímu. Zabezpečení PIN nedělá žádný dopravce.

0/0
1.2.2015 12:27

P51a52t81r33i38k 92Š47e40b22e89s70t77a 4633542926725

Ach jo, tak je to jasné.. další tunel. Co takhle využít možnosti čipů u občanských průkazů. Stát by měl fakticky zadarmo občanky s čipy kam by se postupně daly dát i další doklady, resp. elektronické kopie, které by člověk nemusel tahat - řidičský průkaz, technický průkaz (od všech vozidel která jsou vlastníka), zbrojní průkaz, průkazy zbraní........ ect. ect. Koneckonců může OP nahradit i tu platební kartu.

Hodím do vizitkáře jednu plastovou kartičku a je vymalováno...

+3/0
31.1.2015 22:04

R55a41d64e48k 46J38a31n30a15t33a 9425586394752

Ano, to by šlo, ale stát tuto možnost zazdil tím, že slavné nové občanky prostě čitelné nejsou, ač původně měly být (ani se tím neušetřilo).

Prostě o tom rozhodují diletanti, kteří si ty možnosti nedevedou představit.

+4/0
1.2.2015 0:26

M86i68l96a11n 80H26l93a87d18k91ý 8552308920

No, napadá mne, jak prokážete techničák u auta, které si půjčíte třeba od bratra, nebo u služebního auta se kterým jezdí ve firmě kde, kdo ?

+1/0
1.2.2015 14:01

J61a79n 22H71o63r70á17k 1843129919154

Myslím,že myšlenka Opencard by se tak zcela opouštět neměla.Slibuji že zařídím Opencard 2 jen za půl miliardy a magistrát výrazně ušetří.:-P

+1/0
31.1.2015 21:15

P51e22t30r 61N28o15v60o88t10n46y 4139115802614

Beru !!! Já zařídím právní podporu 2 právních společností za pouhých 150 miliónu a auditorskou firmu na audit za pouhých 120 miliónů. Stále to bude hluboce pod cenu původní OPENCARD !

0/0
1.2.2015 18:30

M73i75r78o67s32l72a92v 26Z45i69k50m92u60n78d 7879323894843

Jo, ale ty karty budou muset být jednotné, aby je přečetla čtečka revizora DP i pracovníka ČD při kontrole ve vlaku ... vymýšlet SW, který bude umět všechno může být problematické.

Stejně tak bude problematické, kdo bude odpovědný za situaci, kdy čtečka nenačte kartu = cestující nemá platnou jízdenku ?

V případě IN KARTY ČD si může štiplístek zamobilovat na dohlížecí centrum IN KARTY a tam mu operátor sdělí, jakou aplikaci  má cestující nahránu ... v případě OPC tohle nikdy nefungovalo, cestující byl TRESTÁN (uvedeno v přepravních podmínkách) ...

Bude mít každá banka své dohlížecí centrum pracující 24 hodin denně, včetně svátků, kde potvrdí průvodčímu ČD, že aplikace "jízdenka MHD" použitelná ve vlaku platí ... ???

+3/−1
31.1.2015 18:28

K76r90y58š68t94o42f 68L13a40n66í29k 1569580775405

takova dohledova centra velke banky samozrejme maji

+1/0
31.1.2015 19:04

M20i89r93o38s27l78a29v 22Z35i76k60m21u34n53d 7809103774563

A funguje na Štědrý den nebo na Silvestra ... Pak aby měl každý štiplístek seznam míst kam má volat ... takhle má jedno číslo na příslušné pracoviště ....

A stejně nikdo neuvedl, jaký finanční přínos mají elektronické karty. Co se ušetřilo proti papírové jízdence ,,, V pátek jsem pořizoval šéfovi prolongaci OPC ... dostal jsem daňový doklad = papír 3x větší než  bývalý kupon se stejnými údaji jako na tom daňovém dokladu ... co se tedy ušetřilo ... NIC ...

+1/0
1.2.2015 19:45

P27e34t89r 12V15e79s46e97l28ý 2419368963886

Proč tak složitě. V Ostravě nemusíte mít aktuální kupon MHD ani nahrán na kartě a revizor si ve čtečce ověři, že ho máte v databázi DPO a zároveň se vám tam nahraje. Pro použití v příměstských linkách a ČD ho už musíte mít nahraný. A karta platí na ůzemí celého SM kraje, kromě pár míst, kde nefunguje ODIS.

+1/0
31.1.2015 19:52

P20a71v61e50l 88K93u93r71a15l 5571784330900

V metru by musel nosit sebou celou databazi a ta aktualni v danou chvili nebude

0/0
1.2.2015 8:47

M44a31r44e59k 59H65r51u98b40y 6537502171848

proc ne? cisla prave platnych jizdnich dokladu budou mit v nekomprimovane podobe sotva par mega, bezdratova aktualizace lze prakticky v kazde stanici...proc delat problem z neceho, co davno funguje? ;-)

0/0
2.2.2015 16:05
Foto

M23a91r29t60i87n 85P38i87š49t48o72r12a 8918168836839

Tak by revizoři ¨v metru kontrolovali jen tam, kde mají datové spojení.

Že je to offline si spíše než metrem vysvětluji plánem na použití po celém kraji. Nebo také plánem na zavedení turniketů v metru.

0/0
2.2.2015 17:07

P22a76t21r78i23k 45Š24e63b68e80s69t55a 4883792286215

vtipné je, že všichni mají fakticky stejné čtečky standardizované na čtení RFID a dalších kódů, od několika málo výrobců... dokonce i vizuálně jsou ty čtečky hodně podobné.

+2/0
31.1.2015 22:06

V43a14c79l11a52v 54H69a91j94e13k 3936819709

Ale každá karta má vlastní přístupové klíče. Při standardní bezpečnostní politice může čtečka číst maximálně 4 druhy karet8-o

0/0
1.2.2015 2:41

J56a67n 58F66r24o28l76í39k 6386700775764

A není to snad problém poskytovatele služby? Mě jako zákazníka to vůbec nezajímá. Ovšem možnost platit bezkontaktní bankovní kartou jízdné v celé republice na veškerou MHD by se mě líbila.

+1/0
1.2.2015 15:42

P64e90t16r 25R82i97h69a30k 7611688868366

Muzete mit v peněžence vice bezkontaktních karet. Jak by bylo urceno pokud by se Vam nechtěla karta vytahovat z peněženky a klasicky jen prilozite peněženku s kartou ke ctecce abyse zaplatilo jen tou jednou a ne třeba tremi krtami naraz? :D

0/0
31.1.2015 18:19

R81a40d66e17k 28J83a19n50a42t91a 9225236214872

Zpravidla je to tak, že pokud je v dosahu víc karet, čtečka odmítne pracovat. Řešení může být, že si ty karty, kterýma platit nechcete budte dávat do stíněného pouzdra.

0/0
1.2.2015 0:29

V73a61c51l80a15v 42H12a34j87e62k 3626769229

.některé čtečky s tím problém nemají, záleží na SW a také na druhu karty, Takže třeba společně přiložení In-karta a platební karta by neměl být pro čtečku problém, protože každá pracuje s jinou frekvencí (kmitočtem). In-karta a OC už problém být pro čtečku může.

0/0
1.2.2015 2:33

J14o34s60e19f 86J79ů32z84a 1828608683217

Ano, když je podám průvodčímu ve společném pouzdře, tak se asi ve třech případech ze čtyř načte ta správná (nebo se aspoň průvodčí tváří, že je vše v pořádku), a ve zbývající čtvrtině požádá, abych vytáhl jen tu kartu, na kterou právě jedu.

0/0
1.2.2015 11:26
Foto

M54a61r36t43i71n 78P91i13š93t34o17r78a 8798638546339

Nedílnou součástí kontroly je i kontrola identity dle fotografie na kartě, takže by se měla podávat jediná karta.

0/0
2.2.2015 17:10

R56a52d13e53k 50J70a14n26a80t82a 9345436874132

Samozřejmě jsem měl na mysli více karet stejného typu. Typický případ je in-karta a opencard.

+1/0
1.2.2015 12:10

J89a11n 81M69a60c80u75r89a 4256833702727

To určitě neprojde, protože to  zní moc jednoduše a snadně. Na tom by se pak nemohli napakovat různí vysávači, podobně jako to udělal Pavlík Bém a jeho mnozí kamarádi.

+10/0
31.1.2015 14:18

M27i79l27a81n 38H33l35a97d37k40ý 8562258700

Nebojte. Banky je napakují ...

+1/0
1.2.2015 14:03

V82a57c20l62a88v 54H58a25j90e43k 3166969209

a vo tom to je;-)

0/0
1.2.2015 14:58
Foto

I13v73a57n 66K37ř29í82ž 8769533333973

Kdyby byla MHD zadarmo, bylo by to levnější,než Opencerd. K.IR^

+4/−1
31.1.2015 13:27

M98a53r10t17i89n 74W59a53l65l98n76e32r 6645370354380

Ani náhodou.

0/0
31.1.2015 13:44

M21a57r35t45i20n 83P28e30l61a50n70t 3128377424927

Ani náhodou jste nepochopil nedsázku. :-)

+2/0
31.1.2015 19:47

P38a33t21r63i44k 54Š50e34b25e83s62t40a 4213352506915

mno, ona to není nadsázka. pokud vypočítáte všechny skutečné náklady na výrobu, distribuci a kontrolu jízdného, tak v Praze je zisk tak marginální, že koneckonců by náklady jízdy "zdarma" byly v černé nule.

+1/0
31.1.2015 22:09

A38l11a89n 70Ř28e27p86k87a 4245356

A proč radši nevyužít nejrozšířenější zákaznické karty u nás - in-karty ČD a neudělat z ní jedinou kartu pro všechny dopravce? Tedy minimálně pro ty v městských a státních rukou, soukromníci by možná remcali.. 

A kdyby někdo chtěl říct, že je to jediná karta za kterou se platí, tak samotná in-karta je zdarma, platí se až za ty slevové aplikace ČD. ;)

+4/−3
31.1.2015 13:23
Foto

B79r55o48n14i56s25l32a15v 48G98a53b72r89y83š 2692329201

To mě taky napadlo, ale In-kartu mají jen cestující ČD. Bankovní kartu má dnes naopak každý a vítám tu myšlenku, že potenciálnímu cestujícímu odpadne složitý a zdlouhavý proces vyřizování nějaké karty, aby mohl jet MHD.

+2/−5
31.1.2015 14:17

M61i57r52o17s94l21a57v 41Z11i47k71m73u21n45d 7339493194733

Opravdu KAŽDÝ  ... já ji nemám a nikdy mi nechyběla ...

+2/0
31.1.2015 18:29
Foto

B94r85o21n37i46s18l15a86v 50G47a65b20r15y10š 2952179351

To slovo "každý" mělo být trochu nadsazené, to snad pochopíte. Nebo ne? Zkrátka mělo to být myšleno tak, že bankovní kartu má více lidí než In-Kartu.

0/0
31.1.2015 19:14

V39a70c28l84a43v 90H72a54j77e60k 3416369639

už to tu zaznělo. Pokud se do karty neuloží jízdenka, bude problém cestování vlakem.

0/0
31.1.2015 22:47

R30a33d80e19k 74J46a97n34a20t44a 9115176694192

No dnes už ne. Jízdenky z e-shopu ČD se na inkartu neukládají a spoléhá se pouze na internetové spojení počítače průvodčího. Tohle by bylo podobné.

0/0
1.2.2015 0:31

V75a90c41l71a77v 14H19a92j77e90k 3886609939

jizdenky z eśhopu mají zpravidla krátkodobou platnost, což se o časových kupónech říci nedá. POP zase nemá takové parametry aby měl v paměti uloženy dlouhodobě dalších několik set jízdnek pražké MHD. Etikety zakoupené v předprodeji jsou uloženy v POPu  max 2 dny před a 2 dny po skončení platnosti.

+1/0
1.2.2015 2:23

V47a81c68l56a73v 59H86a27j41e39k 3946359589

a to je řeč jen o Praze, co IDS Plzeň a Karlovy Vary?? Chebští průvodčí jezdí běžně až do Prahy a pražáci do Chebu a do Pardubic (IREDO)

0/0
1.2.2015 2:27

J18a11n 28F35r26o76l73í80k 6966630455884

Proč si myslíte, že je nejrozšířenější?  Autem a městskou MHD jezdí víc lidí než vlakem. Nejrozšířenější jsou doufám bankovní karty.

0/0
1.2.2015 15:46

V62a32c53l36a54v 88H30a23j51e59k 3516519879

ano co do počtu je asi nejvíce vydaných karet v dopravě právě pražská OC, a pak In-karta ČD. Bankovní karty v roli dopravní karty zatím nikde v ČR nejsou.

0/0
1.2.2015 16:01

A37l57a82n 90Ř43e60p46k45a 4295946

Ano, ale každý DP má svou vlastní kartu, zatímco dráhy jako dopravce zajišťující dopravu (díky bohu) v celé republice má jednu a tím pádem jasná výhoda :) 

 Jsem sice pro jednu zákaznickou kartu v dopravě i pro placení, ale nemusí to být zrovna ta platební ;-)

0/0
1.2.2015 16:28

V18a74c52l74a22v 86H23a50j27e33k 3676209369

Technicky už je možné mít v jednom čipu emulovanou EV1 DesFIre a platební EMV a dokonce umí mezi sebou i komunikovat. Problémem je cena takového řešení z hlediska nároků na koncová zařízení. Pro magistrát je odchod od EMS spojen vždy s novou soutěží (zakázkou) a ta se nepřipraví ze dne na den, zatímco smlouva na podporu té stávající skončila včera. Vcelku prekérní situace. Pokud se týká národní dopravní karty tak to asi také není úplně jednoznačné. Já osobně bych viděl jít cestou nové Plzeňské karty.

0/0
1.2.2015 16:58

P42e90t85r 49M74a22l16i57š58k76a 6461875281893

Když to bude na moji hlavní kartě, bude se s ceny jízdného platit výpalné Vise a Maestru?

+3/0
31.1.2015 12:35

V88a62c12l97a52v 43H37a45j61e12k 3236179359

ano, ale připočte se vám k ceně jízdenky :-)

0/0
31.1.2015 22:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.