Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spojení Prahy a Berlína by mohla zajistit vysokorychlostní trať, řekl Ťok

Německo nevylučuje vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy. V německém hlavním městě to řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Nechtěl odhadovat, kdy by taková trať mohla být dokončena. Chybějící úsek dálničního spojení plánuje Ťok otevřít do konce roku 2016.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78o22s71e42f 31R96a85j50t88o19r76a 3172472980367

Přípravy na stavbu VRT v ČR v plném proudu:

1/  Náměstek ministra pro provoz železniční  při ministerském úřadu dopravním vyhlásilkonkurs na nábor běžců marathonských, kterým bude běhati  rychlým krokem před každým povozem vysokorychlostním s praporkem červeným, aby   veřejnost byla varována  před  soupravoupřijíždějíci do jedné každé obydlené oblasti naši milované země.

2/ Jeho subalterní úřadníci jižobíhají mistní secondhandy a nakupují tam trenýrky červené, které pak  budou sloužiti  k výrobě oněch varovných znamení.

3/ Na každém stávajícím nádražíželezničním budiž umístěna kasička opatřená pevným zámkem, připoutaná  řetězem bytelným ke sloupu podpírajícímu prostor  místní  dvorany pro cestující a vybavená  velkým nápisem

Národ sobě

Peněžní sbírka ta bude sloužiti  ku shromáždění fondů na úhradu platů aremunerací úřadlnictva, které se bude zaobírati všemi otázkami a jednáními oplánované výstavbě tohoto druhu transportu, včetně vymýšlení problémůvpotenciálních a očekávaných během realizací v běhu  50-100let příštích.

0/0
14.2.2015 17:48

P75a61v97e86l 76O78d95r79a57z82i54l 6104199557690

Po rychlém spojení Praha - Berlín je tak šílená poptávka, že tam z Ruzyně nikdo přímo nelítá.

+1/−1
12.2.2015 11:56

J97á62n 55K83o40t40ú21č 2406274628896

Presne tak, turisti sa vozia vlakmi a autobusmi a nevadí im, že to trvá 4 hodiny. Business cestujúci ide autom alebo si zaplatí auto so šoférom, ktoré ho dovezie celú cestu a nemusí strácať čas na letiskových transferoch a bezpečnostných kontrolách.

Samozrejme by sa cestujúci potešili, keby bola trať modernizovaná dajme tomu na 200 km/h na väčšine trasy, ale novostavba VRT je na tomto úseku čistá blbosť.

0/−1
12.2.2015 12:34

R26a19d70e22k 52J68a63n13a92t74a 9165656254532

Trať pro vyšší rychlosti odlišuje od trati pomalé jeden zásadní rozdíl - výrazně vyšší poloměr oblouků.

A když se podíváte na mapu, na trasování trati po českém území, zjistíte, že abyste "modernizoval dajme tomu na 200 km/h", stejně potřebujete najít zcela novou trasu.

Kromě toho, zcela nová trať řeší i kapacitní problémy - místo 2 kolejí budou 4. Pokud byste pouze přebudoval současnou trať, kapacitní problémy nevyřešíte, naopak je vyvoláte - protože kapacitu tratě nejvíce vyčerpává provoz vlaků s velkým rozdílem cestovních rychlostí.

+1/0
12.2.2015 13:22

J82o42s24e58f 76T96r76ö93g29l 8209242606636

Nová trať na našem území není blbost. Kromě Berlína by se tak vyřešilo rychlé napojení v Drážďanech na směr Frankfurt, což je důležitější brána do západní Evropy. Náš modernizovaný koridor je stále dost klikatý a pomalejší než by bylo vhodné. Dresen-Berlin je diskutabilnější.

+2/0
13.2.2015 15:03

R68a94d63e30k 80J34a86n61a85t18a 9455406844462

Z Ruzyně tam letadlo nelétá proto, ne že by nebyla poptávka, ale že ten vlak už dnes je relativně rychlý (oproti letadlu vč. cesty na letiště) a lidi, co tím lítali, upřednostnili první třídu EC. Což ale není důvod neplánovat ho rychlejší, protože po dostavbě D8 se urychlí i to silniční spojení.

Je třeba si uvědomit, že jako každá VRT v Evropě, i tato by byla využívána především vnirostátním provozem. Tj. Praha-Ústí-Děčín a Dresden-Berlín. A čím ospravedlnit úsek mezi tím? Zde např. tím, že ty dvě koleje u Labe jsou už dnes přetížené (je to jediná relativně slušná trať z ČR na Západ), a jsou třeba další. Podél Labe už se další nevejdou, takže jedině nový tunel. A tunely se dnes staví pro rychlosti 200+ zcela standardně, protože je to téměř neprodražuje.

A dále je třeba si uvědomit, že tato VRT je sice v plánu, ale nemá takovou prioritu. Na české území je prioritní úsek Praha-Litoměřice, po něm Praha-Brno.

+1/0
12.2.2015 13:16

M16i61r93o91s96l39a39v 57Z96i96k80m49u65n23d 7319893594973

V Německu zatím pouze modernizují (po více jak 20 letech od pádu zdi) trať z Berlína do Drážďan, zatímco do Hamburgu byla za tu dobu modernizována 2x ... Přednost dostaly tratě spojující "staré" a "nové" spolkové země, spojení do Česka není prioritou DB .... týká i směru Mnichov, Norimberk ... všechno jsou pouze "zbožná" přání českých politiků ....

+2/−1
11.2.2015 17:51

A90l14a93n 17Ř39e53p35k41a 4385906

Kdybychom byli Čína, tak už se určitě staví ;-D

 Vysokorychlostně do Berlína by to bylo fajn, ale snad tam nebude jezdit žlutý mor:-P

0/−3
11.2.2015 12:14

R95a33d77o28s90l60a70v 41K34l28a26u31d33a 5214978664492

V Číně jsou dvě města která mají stejně obyvatel jako bývalé ČSFR. Dalších 25 měst má víc obyvatel než Praha.

+4/0
11.2.2015 12:40

R40a67d72i39m 95P57o47l48á79š51e97k 9326503669659

No stačí se podívat do historie. První soukromé společnosti, které v tehdejším Rakousku-Uhersku v 19 století stavěly železnižní tratě, tak vesměs zkrachovaly a dokončení tratí nebo hotové tratě musel převzít stát. Prostě proto, že trvalo desítky let, než se běžní podnikatelé a firmy naučili tu železnici, která tam byla k dispozici a byla ze začátku prodělečná, naučili využívat. Než se lidi se naučili jezdit, firmy dovážet zboží.

Podobné to bude s rychlovlaky. Já myslím, že lidi, kteří s těmi rychlovlaky nevyrostli, si nedovedou představit, k čemu by to mělo být dobré a na co to využívat. Že teprve až to tady bude a bude to k dispozici, tak lidi, co s tím vyrostli, to začnou využívat.

0/0
11.2.2015 10:24

R10a48d60o72s28l61a58v 15K51l88a64u41d80a 5694808824192

A dopadne to jako s Pendolinem. To je využívané... jenže jen díky akčním jízdenkám. Fakt si myslíte že by jízdenka z Prahy do Olomouce měla stát stejně jako do o 100 km vzdálenější Ostravy? Kdopak platí ten rozdíl? Jistěže pokud v Ústí přijdu na nádraží, tak budu raději když vlak do Prahy pojede půl hodiny a ne přes hodinu. Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak.

+1/−3
11.2.2015 10:36

R71a14d93e72k 65J61a10n74a40t78a 9205186714192

"Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak."

Další mýtus. Není žádný důvod, proč měla jízdenka rychlejším vlakem stát více (kromě důvodu tržního, tj. lidé budou opravdu ochotni více platit, což je v pořádku). Provozní náklady rychlejšího vlaku jsou totiž nižší, než pomalého.

+4/0
11.2.2015 10:43

R83a60d60o30s84l59a34v 47K86l81a62u31d49a 5404268664782

Pokud postavíte speciální VRT na kterou nemůžete nasadit nic jiného, tak tu trať musí někdo zaplatit. Zatímco na provoz klasické tratě se složí všichni přepravci, na tu VRT ne.

0/−3
11.2.2015 10:45

R98a67d87e59k 45J71a91n44a86t60a 9965876824472

Neznám zemi, kde by se náklady na stavbu vysokorychlostních tratí (či modernizaci klasických tratí) rozpouštěly do poplatků, které dopravci platí, takže provoz to nijak neprodraže. Ani u dálnic většinou nesplácí mýto náklady na stavbu, jen na provoz.

+1/0
11.2.2015 10:50

R95a79d79o79s79l29a49v 95K32l84a34u26d22a 5194438214682

Píšu o nákladech na provoz. Ne na výstavbu.

0/−1
11.2.2015 10:52

R58a73d10e21k 50J82a58n48a88t67a 9845976984362

Náklady na provoz jsou nižší. Protože vysokorychlostní souprava stojí jen cca o 30% více než souprava klasická. Ovšem potřebujete jich 2x méně. Stejně tak vám stačí 2x méně personálu. Poplatky za dopravní cestu bývají stejné jako na trati klasické.

Vy se ale asi obáváte, že fakt, že po VRT nebudou jezdit dnešní nákladní vlaky, takže poplatky placené osobnímy vlaky nepokryjí náklady na údržbu VRT. To je obava lichá.

Za prvé, klasická trať nezanikne, naopak DÍKY TÉ VRT bude po ní jezdit nákladních vlaků více, tj. vybere se i více poplatků. A vlastník VRT i klasické trati je shodný - stát. Navíc i po VRT mohou v méně vytížených úsecích jezdit některé nákladní vlaky, ty rychlé a lehké.

+2/0
11.2.2015 11:05

R59a14d43o66s50l69a60v 45K46l38a12u44d13a 5354298584822

To je teda výpočet;-D  Vy vycházíte z toho, že ty soupravy neustále pendlují z místa A do místa B a naopak. To je ale nesmysl. Prostě na nádraží je 200 lidí a ty odveze jedna souprava ať jede hodinu, nebo dvě. Pak je stejně hluché místo, takže obě čekají v depu než zase pojedou zpátky.

0/−2
11.2.2015 11:20

R10a74d90i48m 24P81o35l55á95š31e41k 9906603639979

Mně vychází, že souprava VRT ty lidi odveze za hodinu dvakrát dále než běžná souprava.

Neboli zatímco klasická souprava je na stejné trati třeba 6 - 8 hodin - běžná doba jízdy dnešních couráků na trochu delších tratích, VRT souprava na paralelní trati pojede 3 - 4 hodiny.

Pokud bude na trati dostatek lidí - cestujících na to, aby ten vlak jel co hodinu nebo co dvě hodiny, což se ve velkých městech nad 100 - 200 tisíc obyvatel plus spádová oblast místní dopravy nejméně dalších 100 tisíc obyvatel určitě sejde, bude VRt souprav třeba na stejnou trať dvakrát méně.

+1/−1
11.2.2015 11:41

R33a58d74o22s77l52a92v 50K17l23a36u70d19a 5154798334282

Pokud bude... jenže ono nebude. Dopravní špičky jsou jaksi dané. Takže zkrátka na trati dostatek lidí nebude, i kdyby jste se stavěl na hlavu.

+1/−2
11.2.2015 11:48

R39a84d83i32m 18P87o44l31á17š20e54k 9476293549859

Není pravda. Nová VRT železnice otevře nové příležitosti. A  lidí využívající tyhlety příležitosti prostě přibude.

To je totéž jako s dálnicí. Postaví se nová dálnice místo staré rozbité silnice. A protože tím vznikla nová příležitost, dojet dále za setejnou dobu a mnohem komfortněji, rychle na té dálnici proti té původní staré silnici přibude aut.

Prostě se volný prostor zaplní.....dopravní špičky nejsou dané..... Hůř placení lidi ve městě si najdou lépe placenou práci v jiném městě...., firma hledající odborníka na specifický obor ho najde mnohem snáze a rychleji, protože bude hledat mezi dvakrát větším počtem lidí....bude konkurenceschopnější a třeba vytěsní firmu ze zapadákova, kde VRt nejezdí ..... další plus pro rozvoj té oblasti...

+3/−1
11.2.2015 12:15

J74o14s21e54f 60T17r80ö39g17l 8349822346866

A platí to i pro ty vlaky. Když se zavedl hodinový takt expresů z Prahy do ÚL, přibylo za rok cca 70% cestujících a dál to pomalu roste.

0/0
13.2.2015 15:19

R20a26d50e26k 97J22a60n74a79t75a 9255696394892

Ne, soupravy nikde nečekají. Socialismus už skončil. Dneska jsou jízdní řády konstruovány tak, že soupravy jezdí co nejvíce, jak infrastruktura dovolí.

+2/0
11.2.2015 11:54

R69a41d48o13s87l67a50v 95K14l92a34u71d21a 5584558754972

O tom nepochybuju. Proto si lidé z Úval stěžovali že jim tam půl dne stojí a vrčí Elephant;-D  Soupravy jezdí podle cestujících.  Nic víc za tím nehledejte.

0/0
11.2.2015 12:01

M34i62r57o21s90l69a37v 49G17r92o20s93s38m95a83n31n 8262209964

Elefant slouží k příměstské dopravě, která má ostré špičky. V dálkové dopravě stojí vlaky jen přes noc + zálohy. U VRT Praha - Brno se sníží potřeba vlaků na polovinu při zachování intervalu. Za zmínku stojí i fakt, že rovná trať je méně energeticky náročná. Oblouky o malém poloměru vlaky brzdí.

0/0
12.2.2015 0:26

J68á30n 94K66o46t24ú21č 2566904358106

Lenže ten "tržní důvod" je veľmi logický a veľmi reálny.

0/0
12.2.2015 12:30

R12a29d13e76k 90J17a80n78a78t71a 9205626804742

Ano, a je to v pořádku. Pokud lidi budou ochotni platit více, bude to zřejmě proto, že jim rychlejší spojení přinese o tolik větší užitek. Pak bude vyšší jízdné v pořádku a nemá smysl se ho bát, spíš naopak, ty tržby přinesou do železničního byznysu impuls pro další rozvoj.

Pokud na to "lidi nebudou mít", tak dopravci zlevní.

0/0
12.2.2015 13:26

M39i12r75o95s49l50a94v 47Z57i17k76m38u95n20d 7959783234453

Ale kdepak ... nezkrachovaly, ale akcionáři toužili po vysokých dividendách a zanedbávala se údržba jako tratí, tak vozidel, docházelo k nehodám. To ohrožovalo vojenské potřeby, protože pro přepravu vojska byla železnice důležitá.

Proto začal proces POSTÁTŇOVÁNÍ soukromých drah (dle zvláštního zákona), který pokračoval i v nástupnickém Československu a skončil až ve 40. letech minulého století ...

0/0
11.2.2015 18:02

M24i16c90h90a90l 60H15i75r49k47a 4407356570673

Jsem překvapen, kolik zde přítomných diskutujících by utrácelo miliardy € jen aby jednou do roka se mohli svézt na VRT, přitom jindy budou křičet, jak stát a EU utrácí  a zadlužuje děti našich dětí ...Rv

0/−1
11.2.2015 9:57

M24a90r17t22i45n 59W51a83l15l63n70e94r 6105610214700

Hlavně aby zachovali lokálku na Šumavě!!!

0/0
11.2.2015 9:06

M81i10c57h74a48l 73H83i48r20k25a 4907736110563

Evropa má daleko důležitější věci na starosti, než utrácet hromadu natištěných peněz za pofiderní projekt jen proto, že možná někdy ... ale je mi jasné, že každý politik si chce něco urvat pro sebe ...Rv a Ťok, lobbista stavebních firem jde příkladem. Rv

0/−2
11.2.2015 8:52

J16a32n 58S18k24ř14i13v83á43n62e93k 3396116366

VRT do Berlína smysl nemá, důležitější by bylo VRT Plzeň, Praha, Brno, Ostrava, Košice. To by mělo snad i nějakou návratnost.

+1/−1
11.2.2015 8:39

K30a94r59e53l 64N77a65s40t76o82u29p49i17l 3680111290681

Jak jste na tohle přišel?

0/0
11.2.2015 8:44

R76a82d58e56k 47J46a91n47a17t67a 9965666944792

Má pravdu. Vnitrostátní přepravní poptávka je vždy vyšší než mezinárodní - stačí se podívat na Západ. Konkrétně v ČR má největší smysl Praha-Brno. Ale projektovat má smysl vše, náš problém je nepřipravenost.

+2/0
11.2.2015 8:51

M18i72c56h28a25l 65H47i18r32k89a 4757546750883

Souhlas, ale EU na to připravila hafo peněz a všichni se už klepou, jak je budou porcovat. A stavební lobby zastoupená Ťokem se už nemůže dočkat. Rv Praha dokonce upravila trasu koridoru pro VRT změnou ÚP místo přes Letňany (sysel) přes Ďáblice.

0/0
11.2.2015 8:47

R73a95d44i82m 23P93o26l56á52š78e81k 9586673159569

Za prvé jednalo se o cestu ministra dopravy do Německa, ne třeba na na Ostravsko.

Za druhé je otázka, co je výhodnější stavět a co se tím získá. Jestli je výhodnější mnohem kratší VR trasa na Ústí a benefit z toho dopravního , respektive personálního propojení s Německem -  Saskem a Berlínem, oblasti s několika milióny obyvatel. Anebo mnohem delší VR trasy mezi našimi velkými městy nad cca 100 tisíc obyvatel a personální a dopravní propojení bez Prahy oblastí s maximálně jedním miliónem obyvatel a s Prahou tak se dvěma milióny. A to ještě místních českých lidí, tudíž finančně mnohem slabších  než jsou Němci.

0/0
11.2.2015 16:04

M20i68c73h81a13l 20H76i60r50k84a 4637316680593

Vzhledem ke "krátkým" vzdálenostem a využitelnosti pouze pro osobní dopravu se domnívám, že efekt VRT v Evropě je/bude minimální v porovnání s vynaloženými náklady, navíc nenávratně "ničí" krajinu. Proč by nestačilo jen zefektivnit stávající tratě? Tam to dává smysl. Za mě proti. Rv

0/−7
11.2.2015 8:27

M67i80r92o69s12l72a20v 32G23r52o11s62s61m30a76n45n 8662969414

Protože to nestačí.

+2/−1
11.2.2015 8:30

M61i22c31h11a72l 72H77i95r45k93a 4977596710573

Skutečně? Žil jsem vedle železniční tratě (první koridor) přes polovinu svého dosavadního života a frekvence dopravy je nižší než před 40 lety, přitom osobní spoje jezdí rychleji. Hodně nákladní dopravy přešlo na silnici a je tam dosud.

0/0
11.2.2015 8:36

K96a83r96e88l 87N64a41s46t87o54u31p79i49l 3580561820141

A to vám přijde v pořádku?

0/0
11.2.2015 8:45

M27i65c88h17a47l 46H79i29r96k34a 4757746380253

Ne, ale kapacity na železnici jsou. Ale hlavně při frekvenci vlaků mezinárodní přepravy mi nedává smysl utrácet miliardy za něco, co bude mít pofiderní efekt při devastaci krajiny.

0/0
11.2.2015 8:49

M92i38r15o64s45l79a56v 78G41r98o24s34s75m78a91n32n 8292499624

Dálnice krajinu devastuje více. A kapacitu nemá vyšší.

0/0
12.2.2015 0:28

P89a79v92e82l 50O58d47r26a68z89i40l 6644719587390

Dálnice má samozřejmě reálnou kapacitu podstatně vyšší.

0/0
12.2.2015 12:02

R38a51d43e92k 20J12a56n48a33t89a 9915236694102

Dvojkolejná VRT odpovídá svou přepravní kapacitou dálnici o osmi pruzích.

Takové ve střední Evropě nemáme a kdybychom měli, jejich vliv na krajinu a zábor prostoru je vyšší. Rovněž maximání rychlost na dálnici má se současnou technologií nepřekročitelné limity, zatímco VRT může být cca 3x rychlejší a přitom stále bezpečná.

0/0
12.2.2015 13:33

R36a73d15e35k 21J48a45n98a55t63a 9155976624862

Nemáte pravdu. Speciálně první koridor je přetížen. Úzká hrdla jsou kolem Prahy (hustá příměstská osobní doprava prakticky znemožňuje, aby nákladní vlaky projely jindy než v noci) a pak na hranicích s DE (je to jediná použitelná nákladní trať do Německa, má 2 koleje, až do Děčina máme tratě na obou březích, pak jen na jednom ...).

Mnozí nákladní dopravci by i mohli brát další zakázky, ale na kolejích je plno.

+2/0
11.2.2015 9:10

R87a11d43o52s74l46a50v 50K87l35a39u59d42a 5404688914582

No a co se zaměřit na ta úzká hrdla?

0/0
11.2.2015 9:17

R45a76d26e42k 25J35a39n59a20t93a 9385956794872

To se právě dělá. Jak z VRT Praha-Berlín, tak z VRT Praha-Brno, by měly být úseky kolem Prahy ty první zprovozněné. Protože jejich pozitivní efekt by byl nejvyšší a okamžitý.

+4/0
11.2.2015 9:19

R21a49d68o60s32l55a48v 47K33l59a84u84d78a 5954618154142

co o nich bude jezdit? Nákladní doprava?

0/0
11.2.2015 9:21

R40a62d15e68k 30J46a54n71a75t14a 9925646514212

Pokud máte na mysli první úsek z VRT Praha-Brno (tj. Praha-Benešov), tak příměstské spěšňáky Praha-Benešov (některé by pokračovaly dál dle poptávky) a rychlíky a expresy směr Budějovice (2 za hodinu). Po otevření Benešov-Jihlava, pak i vlaky směr Vysočina. Po otevření Jihlava-Brno pak i vlaky směr Brno/Wien/Bratislava.

0/0
11.2.2015 9:30

R54a18d46o27s20l73a79v 46K46l19a97u52d65a 5564408554422

Jo takhle jste to myslel. Takže my za šílené miliardy vybudujeme VRT na nějakých 350 km/hod a nasadíme na ní Elephanty (nebo ještě lépe žabotlamy) Nebo si myslíte že nakoupíme vysokorychlostní soupravy, které budou vozit lopaty do kolbenky?

+1/−4
11.2.2015 9:40

R97a14d88e97k 42J73a28n89a13t24a 9875556514552

V Francii i Německu jezdí i "osobáky" 200 km/h. To už je rychlost, která na VRT tolik nepřekáží.

Vaše poznámka o "elefantech" či dokonce "žabotlamech" je irelevantní. Byly by to samozřejmě jiné soupravy, ostatně kde byste ty elefanty vzal? Vždyť jich je málo i na stávající linky a už se nevyrábí.

+2/0
11.2.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.