Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy oživují autobusové linky, začnou jezdit do Krakova

České dráhy po roce a půl opět zkusí provozovat komerční autobusovou meziměstskou linku. Od března spojí Ostravu s Krakovem autobusem, stejnou službu už nabízí soukromí dopravci. Dráhy ale odmítají, že by je kopírovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M44a45r74t70i13n 50K26o29p57á89s78e27k 9113860219794

Ať se někomu ČD líbí nebo ne, mají několik výhod. Na trase bude platit mezinárodní železniční tarif, což rozhodně nelze napsat o stávajících konkurentech Leo Express a Tiger Express, který jezdí pro zákazníky Regiojet.

ČD budou vyjíždět z Ostravy hl. n. přímo ze zastávky určené pro autobusovou dopravu. Leo vyjíždí z Bohumína a Tiger Express je kapitola sama pro sebe. 

ČD budou přijíždět na autobusové nádraží do Krakova. Leo tam přijíždí také, ale do Katovic jezdí na menší bus plac, ze kterého vyjíždí i Polski Bus (je to pro něj levnější), na "hlavní" autobusové nádraží nezajíždí. Ale to je také v pořádku, protože jak ČD tak Leo jezdí na regulérní autobusové zastávky, tedy mají všechna potřebná povolení a licence a za vjezdy musejí i platit, tak už to chodí.

Stávající téměř monopolní konkurent Tiger Express působí odlišně. Autobusy nemá, či přesněji jezdí pro něj dva pronajaté autobusy Mercedes pro 22 osob, zbytek obstarává pronajatými dodávkami Renault Traffic pro 8+1 míst. To také znamená, že jej příliš oficiální zastávky netrápí, protože stojí kdekoli, kde za to nemusí platit a zákazník si jej prostě musí najít. Jak je možné, že "oficiální linka" stojí na parkovišti u Kauflandu, kde zastávka není a proplétá se tam mezi vozidly nakupujících, nebo na jižním nástupišti žel. st. Svinov, kde mají stát jen taxíky a osobní vozidla, by mělo být věcí úřadů. 8-o  Podobně v Polsku stojí zcela mimo zastávky s výjimkou Krakova, kde mají parkovací místo. V Katovicích stojí v centru v zóně pro místní obyvatele a bez označení zastávky, protože by ji tam nikdo neschválil. ;-O

Za sebe konkurenci vítám. Když polské dráhy nechtějí vlaky do Krakova, autobus je skvělým řešením, navíc rychlejším. R^

+3/0
18.2.2015 12:51

T36o80m74á85š 65N55o32v87á33k 2988106473754

Mezinárodní tarif je dneska zcela minimálně využívaný. To má být výhoda?

Tiger Express přežívá jen díky spolupráci s SA. Motivaci Jančury moc nerozumím. Zcela nepohodlné mikrobusy, neustále se měnící "zaměstnanci". Přesně tak, jak můžou dostat licenci, když nemají ani pořádné zastávky.

Leo má naopak velice příjemné posádky, skvělé busy, LTE internet a nakonec dobrou cenu. Za mě určitě jen a jen výhody.

Jo a Katowice mají jen jedno malé poddimenzované bus nádraží. Jezdí tam Leo, PolskiBus a ostatní dopravci. Tiger Express zastavuje v nějaké boční ulici...

+1/−3
18.2.2015 15:18

R17a94d79e41k 53J76a80n93a55t90a 9515956554742

Nemáte tak docela pravdu. Cestující jedoucí na mezinárodní tarif tvoří 10% přepravního výkonu, ale 28% tržeb z jízdného. To se nedá vysvětlit jinak, než si většina těchto cestujících opravdu kupuje plný tarif, tak jak je prodáván v zahraničí, případně jízdenky Interrail/Eurail. Ten autobus už teď je vidět v jízdních řádech na stránkách DB, narozdíl od busů LE. A výhoda to je, protože v obchodu není umění prodat zboží levně každému, ale dokázat přilákat bohaté a skásnout je více, slevu dát jen chudým. Předpokládám, že chudí Češi budou podchycení nějakou levnou "Včasnou jízdenkou", která bude v prodeji pouze v e-shopu ČD, nikoliv v běžných zahraničních rezervačních systémech - tak jak je to dnes u ostatních spojení do zahraničí.

Motivaci Jančury nemusíte rozumět. On dělá spousta věcí nelogicky, protože prostě chce. Několikrát prohlásil, že klidně bude na určité lince dlouhodobě prodělávat, že mu je to jedno.

+2/0
18.2.2015 16:35

T98o50m44á89š 70N28o15v69á81k 2308576723774

Přesně tak, 10% přepravního výkonu. Jenže ČD produkt neumí prodat. IC Bus je spoustu let stavěná značka, která má dobrou image. Spojení jednou denně není moc užitečné. Dál nebude business klientela, to znamená, že číslo bude ještě mnohem menší.

Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží, dálniční poplatky atd. Leo musí svůj produkt těžce dotovat. Už sem tím jel několikrát úplně sám.

Nevěřím, že linka přežije dál než rok...

0/−2
18.2.2015 16:43

R88a51d82e78k 50J26a80n81a82t82a 9475696434432

"Jenže ČD produkt neumí prodat."

Soudíte teď, když bus vyjede 1. března?

"Spojení jednou denně"

Tak asi není problém zavést tech busů jich víc. IC Bus do Norimberka taky začínal na méně spojích.

"Dál nebude business klientela"

To nevadí, protože do Krakova je docela vysoká poptávka turistická. Noční vlak je v sezóně posilován až na 5 vozů. Že by se ve dne nezaplnil jeden bus?

"Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží,"

Vše je nižší než náklady na vlak. A od cizinců vybírá se mezinárodní vlakové jízdné, od Čechů akční jízdenka za jízdné pravděpodobně podobné jiným autobusovým dorpavcům ...

+1/0
18.2.2015 17:03

T98o42m 34J83u43r68e10č57k87a 6825642205765

Nejen v sezoně, už teď v únoru jezdí Silesia docela plná.

0/0
18.2.2015 17:22
Foto

P56a11v35e96l 20M94a14k12o15v13e17c 8728555391

Ještě by ČD měly vyzkoušet leteckou (nebo lodní?) dopravu...:-). Když to ČSA, a.s. fakticky zabalila.  Daňový poplatník utáhne i jiné experimenty...

0/−1
18.2.2015 12:02

M92a27r66t60i51n 11N83o71v69o49t94n73ý 3386186881934

"Daňový poplatník utáhne" - daňového poplatníka tyto projekty nestojí ani korunu, ČD od státu na ně nic nedostane.

Autobusovou dopravu ČD v minulosti provozovalo a běžně ji využívá i při výlukách, takže to není nic avláštního, že to chtějí zkusit.

+1/−2
18.2.2015 14:10
Foto

P93a95v84e15l 14M34a80k57o49v58e48c 8388965371

ČD, ČEZ,ČSA a podobné státní firmy "vyrobily" za posledních 25 let nejvíce milionářů a některé dokonce i několik miliardářů. A daňového poplatníka to nestojí ani korunu? Odkud se asi ty miliardy vzaly? Přitom úroveň jejich služeb je často tragická a s výjimkou ČEZ nikdy svým majitelům (České republice) nepřinesly do rozpočtu ani korunu...:-(

0/−2
18.2.2015 14:22

M31a75r69t23i69n 63N69o25v13o67t74n72ý 3396646571254

Nemáte pravdu. ČD přinesly státu hromady miliard v době, kdy se jim stát nenamáhal hradit dopravu, kterou si u nich objednal. A docela by mě zajímalo, které miliardáře podle vás vyrobily ČD :-P

+1/0
18.2.2015 19:38
Foto

P31a75v92e25l 19M23a75k70o33v88e92c 8848135111

Kde jsou ty "vaše" miliardy? Nějak jsem je jako občan a daňový poplatník nepocítil...Celé "podnikatelské" klany kolem ČEZu, bývalé Škody Plzeň, atd. Jména jako řebíček nebo žalud Vám určitě nic neříkají...:-(

0/−1
19.2.2015 9:30

R52a45d42e72k 21J73a96n67a94t29a 9405336804812

Ty miliardy přinesly ČD státu tím, že provozovaly v 90. letech osobní dopravu takříkajíc "bez nároku na honorář", částečně financovanou ze zisků nákladní dopravy (které tehdy byly, protože měly celý trh), částečně z narůstání vnitřního dluhu (neinvestovalo se, neobnovovalo se, žilo se z podstaty, vozidla jen stárla).

"řebíček nebo žalud" u toho ještě vůbec nebyli. Naopak jedním z hlavních přínosů "žaluda", je to, že stát si něco po ČD konečně oficiálně objednal a začal za ní platit.

+2/0
19.2.2015 10:20
Foto

P47a39v60e51l 92M91a42k26o62v14e21c 8228625931

Asi máte problém s porozuměním psaného textu...Odpovídal jsem na váš dotaz ohledně "výroby" milionářů, a řebíček s žaludem (a jiní) u toho (myšleno ČD) byli...

0/0
19.2.2015 11:40

J51a45n74a 76N39o10v66o32t36n95á 4905452519333

To je hrozně fajn, že se autobusem dostaneme do Krakova, do Vídně a já nevím kam, ale např. některé vesnice v naší republice jsou bez veškeré dopravy. Nejede tam ani autobus, ani vlak. A tak k dceři šlapu pěšky 7km od nejbližší zastávky autobusu :(

+1/−1
18.2.2015 11:24

R17a96d95e77k 88J94a87n85a59t41a 9435196194192

Vaše stesky jsou pochopitelné, ale mimo téma.

Tenhle autobus Ostrava-Kraków je komerční linka - tj. je předpoklad, že si na provoz vydělá z jízdného, pokud by se tento předpoklad nenaplnil, bude po čase zrušen. Kraków má 760 tisíc obyvatel a je to turisticky nejzajímavější polské město.

Zatímco vaše vesnice je menší a turisty nezajímá. Žádný dopravce tam proto komerčně jezdit nebude. Takže se obraťte na své zástupce, které jste si zvolila do vedení vašeho kraje, aby vám ten autobus objednali.

+2/0
18.2.2015 12:01

J28a78n 67V10a60l44o73u53c82h 6652567518810

Spíš bych ocenil, kdyby se ČD konečně vykašlaly na lokálky táhnoucí se kus od vesnic (podle toho, jak měli sedláci v 19. století polnosti) a odjezdili autobusy (zákazníku blíže) tyto relace. Levněji, většinou i rychleji a komfortněji. A dokud nedokáží jednoznačně přiřadit jízdenku ke konkrétnímu spoji (tedy nedokáží určit, kterým spojem jelo kolik lidí), jsou řeči o "nedotované komerční lince" jen pustou teorií.

+1/−1
18.2.2015 10:25

T79o16m34á54š 11N55o90v92á55k 2178246433724

SŽDC vlastní infrastrukturu, ČD provozuje objednané vlaky a kraje platí. Logicky se tedy jedná o kraje, které se musí rozhodnout.

+3/0
18.2.2015 10:47

R97a62d58e25k 44J95a89n57a22t17a 9265326454892

Kterým spojem jezdí v průměru kolik lidí je známo, sice ne přímo z prodaných jízdenek, ale na základě statistik z pravidelného sčítání (podobně se to dělá např. v MHD v Praze).

Stať o lokálkách je irelevatní, ČD jezdí na takových tratích proto, že je to objednávka, zakázka pro kraj, ne z vlastního rozhodnutí.

0/0
18.2.2015 12:05

V88l42a53d23i22m42í53r 16H15o52u17z87a18r 6620286354330

dráhy neví co roupama

+1/−1
18.2.2015 6:47

M60i84r27o70s74l89a33v 50Z21i54k91m32u92n26d 7379773204103

Z článku především vyplývá, že jeho autor má problémy s českým pravopisem a slohovou srozumitelností textu ...

hodnocení NEDOSTATEČNÁ ... neboli známka 5

0/0
17.2.2015 17:21

P14e23t62r 11N30e40c54h56a53n71i37c17k80ý 7933936818920

Bus bude stavět i na letišti, to je velké plus pro cesty Ryanair. Já bych byl pro zavedení ČD busů nebo mikrobusů tam, kde se vyškrtne vlak v lokálce a nahradí busem. Dnes když kraj škrtne vlak na lokálce, tak jej nahradí nějakým místním bus dopravcem, který o tom, že tam někde jezdil nějaký vlak ani nemá ponětí, neuznává jízdenky a už vůbec mu nic neříká něco jako návaznost, busem jezdí najednou ještě míň lidí, kraj se diví a zruší i ten bus. Kdyby místo toho jezdil ČD bus, který by byl na vlakových tabulích, v IDOS ve vlakové části, věděl by o něm výpravčí a platily by v něm všechny jízdenky ČD, tak komfort zůstane zachován za menší peníze.

+3/−1
17.2.2015 17:20

T71o60m71a27s 66N62o88v71o30t97n24y 3821596898599

A on ČD někdo brání to takto provozovat? Navrhovat to obcím, krajům?

+1/0
17.2.2015 18:34

P39e52t28r 31N20e96c82h96a40n30i42c79k77ý 7833476208370

Nebrání, ale musí být vůle, musí být vůle i od toho kraje. Vůle úředníka pro zachování kvality spojení lidem, kteří ho platí ze svých daní. ČD si na to můžou i nějakého toho lokálního dopravce najmout.

0/0
17.2.2015 18:36

J98a44n 44S16ů59r37a 4855553983212

Takže přeprodej služeb. A není výhodnější pro kraj si toho dopravce najmout přímo bez marže pro Nábřeží?

0/0
17.2.2015 23:07

R19a56d41e70k 22J46a56n50a51t75a 9595826734762

Je, ale většina krajů projevuje organizační neschopnost v zajištění věcí, co dopravní dopravní systém potřebuje - návazností, společného tarifu, společného dispečinku či jednotných informací o poloze spojů pro cestující. ČD+SŽDC tohle mají.

0/0
17.2.2015 23:28

H74o85n45z30a 19K93a45r59á14s54e59k 1555251332918

Což je chyba toho objednatele, že si nezajistil takový systém, aby se čekalo na přípoje/byly uznávány jízdenky.

Při aplkaci této logiky by ČD musely jezdit na všech autobuových linkách.

Výpravčí SŽDC, s. o., může/nemůže vědět o autobusovém spoji (z hlediska jeho čekání/nečekání na vlak) úplně stejně, ať už je dopravcem toho autobusového spoje kdokoliv.

0/0
17.2.2015 18:57

P89e44t63r 96N70e48c31h73a11n19i65c47k89ý 7683856338830

A co ten BUS co jezdil z F-M nebo teď do Krakowa? Nejde o všechny busy, ale o ty, které nahradily zrušenou trať, takže lidé nepřišli jen o fyzický vlak, ale i o to být součástí celorepublikové jednotné sítě (jako spojů, tak tarifní) a o to tu jde.

0/0
17.2.2015 18:59

J60o42s81e61f 10T20r78ö12g63l 8739952376256

Společný tarif apod. jsou dobré věci, ale vše je otázka toho, co si kraj objedná a jak si ohlídá, že to dopravce dodržuje. Návaznosti vlaků a autobusů fungují leckde, je běžné, že autobus čeká na případně žpožděný vlak, ale existují i lokality, když v případě zpoždění čeká vlak na autobus.

0/0
18.2.2015 0:13

J61a89r41o27s58l84a25v 29J75o15s36e64f 5712280100384

Inovace v dopravě je dobrá věc. Už se těším na hlášení: Na třetí molo připlouvá rychlíková kánoe ČD z Hradce Králové a Pardubic do Kolína, Mělníka a Prahy, prřístav Holešovice. Přípoj na České Budějovice zrychleným nafukovacím raftem  zajištěn!

+1/0
17.2.2015 17:13

T96o69m45á67š 36N71o63v90á20k 2378436533284

Zajímavá alternativa. Stačí se podívat na úspěch společnosti PolskiBus, která má velice nepohodlné autobusy a dneska už většinu lístků zároveň za celkem draho a zároveň stále plno.

Dávám této ČD lince maximálně rok než to zabalí.

+2/0
17.2.2015 16:14

D68a83v56i77d 73P92r13a56ž58á50k 6364472672416

České dráhy neumějí jezdit po železnici a montují se do silniční dopravy. Je vidět, že je tam spousta zbytečných lidí. Polovičku propustit, přísun veřejných prostředků každý rok redukovat o 20 %

+2/−11
17.2.2015 15:12

J65a76n 35K45o47b60ě12r35s75k35ý 1900566351283

To je blbost, naopak ČD mají pokud vím nedostatek strojvedoucích. A mimochodem i DB provozují vedle železniční i autobusovou dopravu.

+9/0
17.2.2015 15:15

A76l36a48n 56Ř80e75p57k46a 4515176

Jasně, a konkurence po železnici umí snad jezdit lépe? ;-D

+5/−1
17.2.2015 15:15

O93t54a16k34a50r 20F93u41k88a 8131313341424

ano, umí

+2/−3
17.2.2015 15:18

T11o97m 15J66u65r58e80č51k81a 6455772385805

Třeba tím, že třeba LE jezdí bez záloh a každou chvíli zruší spoj a lidem to nedá ani včas vědět?

+10/0
17.2.2015 15:23

A24l87a89n 86Ř65e18p39k83a 4385536

Vážně? Nějak jsem si nevšiml;-D A kafe s novinami zdarma není lepší ježdění, to je jen úplatek v ceně pro zákazníky aby nebrblali když se něco pokazí :-)

+5/0
17.2.2015 15:56

K15a95r10e35l 25Ř96e25h46á25č54e11k 9152550821692

Umí tak, že Regiojet je s přehledem nejzpožděnější dopravce.

+2/0
18.2.2015 6:44

M89a79r91t35i51n 72N69o56v22o39t78n52ý 3976266651264

"neumějí jezdit po železnici" - a to se projevuje jak? Ta poslední věta už je úplná blbost. Evidentně vůbec nemáte tušení co je to veřejná doprava.

+5/0
17.2.2015 15:15

A13l27a69n 60Ř61e69p57k55a 4365836

Jen škoda, že ty časy busů ČD z Ostravy do Krakova jsou téměř shodné s těmi od LE... Tím pádem to není na jednodenní výlet.. t.j.ráno z Ostravy tam, večer zpět, do Prahy to hodně lidí dělá stejně a to je cesta delší než 2 hodiny ;-) 

A Novotný se vzteká jak malé dítě (nebo jak Jančura? :D), kterému berou hračku.. 

Má snad Tesco připomínky, když vedle něho otevřou Kaufland a ten mu bere zákazníky? A i kdyby mělo, tak je mu to prd platné, takže dráhy si můžou zřídit kam chtějí.

+7/0
17.2.2015 15:07

T29o41m 22J35u23r81e44č13k94a 6275582905125

Ráno tam jede R Silesia, která je v Krakově v 7.

+1/0
17.2.2015 15:09

T12o42m35á53š 23N84o27v72á47k 2988886843124

To je fakt použitelné spojení... Chápu, že s režijkou se dá určité nepohodlí vydržet, ale platící cestující má poněkud vyšší nároky.

0/0
18.2.2015 10:48

O23t19a38k20a43r 79F25u87k50a 8251983131654

odborník jak se patří. co na tom, že jako rozmazlený fracek řvou právě ČD, když LE i RJ požadují liberalizaci veřejné dopravy. Ťok s tím chce začít, ukáže se konečně jak má silné zázemí, vzhledem k tak silné lobby, jakou mají ČD.

0/−1
17.2.2015 15:16

T70o63m 22J69u97r53e35č67k58a 6285442145415

A proto když Novotnému má začít jezdit na lince do Krakova další konkurent, tak brečí jak fracek, že ho mají zakázat. ;-D;-D

+2/0
17.2.2015 15:33

A50l65a56n 92Ř23e45p37k79a 4165896

ČD nejsou proti otevírání trhu, ovšem je třeba nastavit stejné podmínky pro všechny. Navíc současný ministr dopravy rozjel tendry a vykašlal se na vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci, takže nakonec v tom může být pěkný guláš pro cestující. Já nechci v každém vlaku si kupovat nový lístek, chci si koupit jeden a tím jet v celé železniční síti (dopravci si to pak už mezi sebou rozdělí) Rv

+4/−2
17.2.2015 15:55

V85a88c48l57a31v 85H53a84j37e23k 3816619129

Pravděpodobně je takovéto řešení i v rozporu se zákonem o drahách popř. jeho prováděcí vyhláškou (přepravní řád..).

0/0
17.2.2015 16:00

H83o86n29z86a 58K13a54r60á19s75e38k 1475741312928

Jojo, to odboráři řvali jako tur s větami typu "rovné soutěžní podmínky budou poté, co ČD dostanou bokem 20 mld. Kč,protože o tuto částku jsou podfinancovány". Stejní lidé řvali i ve chvíli, kdy tam to uznávání (placených) jízdenek být mělo. I když uznávám, že nekceptování jízdenek mezi dopravci v dotované dopravě je chyba.

0/0
17.2.2015 19:01

K31a85r66e38l 89S56t31r83ž18a15n76o45v71s73k59ý 1768285675

Když drahám někam chybí spojení, neměly by tam vypravit vlak?

0/−3
17.2.2015 15:02

T14o54m 19J35u26r50e31č13k44a 6345782725285

Vzhledem k tomu, že na polské straně jsou koleje v takovém stavu, že se tam plahočí sotva čtyřicítkou, tak ani ne.

+4/0
17.2.2015 15:04

A83l21a32n 90Ř16e37p24k33a 4215366

A proč si tam nevypravil vlak Leo Express, když tam chybělo spojení i jim? ;-)

+1/0
17.2.2015 15:07

M64i44r77o52s35l19a87v 44H25r61u29š16k27a 1470225593495

Spoj byl, ale dlouho nevydržel... viz tento článek: http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/442700/Vlakem-na-jeden-den-do-Krakova-z-Ostravy-Od-zacatku-roku-nemozne.html

+2/0
17.2.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.