Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L50i56b70o36r 36V53e36n61g55l24á32ř 4134945542794

tak uz zacnete sklizet prosim

0/0
21.2.2015 23:55

P24e19t78r 83N42o97v71á36k 2612280398929

Je to ostuda Česka a korupčníků. Ani mnohaleté výsledky na Dakaru nestačily???

Ať se Tatře daří.R^

+6/0
20.2.2015 12:16

M87i98r71o80s46l49a40v 25Z83i28k48m72u36n63d 7259883744643

Nestačily, protože "managerové", mnohdy mluvící hlavně english neuměli nebo nechtěli mediálně Lopraisovy úspěchy obchodně prodat.

Kdyby měly Lopraisovic TATRY takové servisní zázemí  a fabrickou podporu jako KAMAZY, tak "strejda i synovec" mohli dosáhnout daleko více úspěchů ....

+5/0
21.2.2015 20:43

M33i34l11a16n 43M17u21s56i17l 4613571982555

Indická armáda určitě koupí 300 aut podle toho, jak se někomu s Tatrou dařilo na Dakaru.

0/0
24.2.2015 10:51

F89r13a95n46t70i95š83e39k 68S89o63k35o44l 7245494181726

Češi Tatru neumí docenit, protože Tatra není moc vhodná do českých podmínek. Je to vlastně terenní náklaďák, u nás nemá moc příležitostí se projevit.

Například lesní cesty máme téměř všechny vyasfaltovány vlivem snad nějakých dotací a tak nejsou příležitosti ´pro Tatru.

Tatra je auto do terénu, na silnice a dálnice to moc není. proto má úspěchy v zahraničí, u nás spíše záležitost do speciálních podmínek, armáda, zemědělství kde je třeba občas jezdit mimo cesty po polích a tak podobně

+13/0
20.2.2015 10:46

B70o29r28i21s 27O45n80d46e24r80k90a 1594368289474

No na tu Čínu bych se možná vykašlal. Protože ať mají sebekomplikovanější podvozek, v Čině to budou umět udělat okamžitě za hubičku.

0/0
20.2.2015 10:28

M56i51l88a96n 94K35l34o48u29č29e82k 3250375448237

To není tak docela pravda, to by to tak dělal každej u všeho, ale to se neděje, dodnes nejsou čínani schopni udělat auta třeba na úrovni bmw...

0/0
20.2.2015 10:29

B87o10r39i70s 80O20n84d73e97r53k69a 1274338489414

Budou to šmejdy, akorát 2-3x levnější. Takhle už položili nejednu firmu a kolik z nich vidělo v Číně zlatý důl?

0/0
20.2.2015 10:35

F50r70a94n38t10i94š93e29k 35S57o43k84o14l 7325274161196

Číňan dokáže leccos okopírovat, ale neokopíruje kvalitně, proto mu vychází ze sebelepších značkových výrobků jenom obyčejný čínský šunt.

0/0
20.2.2015 10:48

M65i13l95a26n 60M81u58s29i33l 4133561562335

Čína vyrábí šunty protože si je u nich zákazník objednává. Když budou chtít kvalitu, tak bude.

0/0
24.2.2015 10:53

J39a95r47o34s35l62a88v 78F11r37a82n77t22i64š70e53k 80B76r81ü92m86m68e14r 1251386923240

U naprosté většiny věcí máte pravdu, ale tam, kde je potřeba kvalitní materiály, nějak nezvládají, stále např. nejsou schopni udělat kvalitní kopie ruských proudových motorů do SU-27 apod.

0/0
24.2.2015 15:06

R70a97d14i56m 68P93o71l67á63š82e76k 9486483939549

Tatrovácký podvozek potřebuje pro svou výrobu speciální obráběcí stroje. jenže co dokázali vyrobit v kopřivnici v roce 1930 a později, to není problém vyrobit v dnešní Číně.

Klíčová spíš bude dnes obecně kvalita materiálu, která je pro výrobu kvalitního tatrováckého podvozku nezbytná, pevnost použitých centrálních rour a dalších komponent.

0/0
20.2.2015 11:41

V94i58t24a 48K77a88b71o59u29r86e28k 4630190682968

Paráda jen tak dál R^

+7/0
20.2.2015 10:24

P43a76v65e68l 27S21v47o53b16o39d72a 3699252580322

Tatra má jedny z nejdynamičtějších trucků na světě.Těžkých aut je sice spousta, ale tatra je vyjimečná - hodně uveze,ale zároveň má obrovskou schopnost přizpůsobení se terénu.Prostě to není ani Kamaz, ani americký privátní výrobce trucků, je to obr truck který Vás doveze do toho nejzapráskanějšího lesa nebo pouště...

+11/0
20.2.2015 10:09

A61l42e24x97a96n53d95r 50K73o60s60t38k16a 8232918376134

Copak o to, TAM vás doveze spousty aut. Jenže ta Tatra vás následně (s 10 nebo víc tunami materiálu) doveze i ZPÁTKY.

+6/0
20.2.2015 12:24

M50i51l45a32n 41Š19v30a84g79r10o91v86s45k73ý 9732629745908

Doufám, že akcie už konečne začnou vydělávat. ;-D

0/0
20.2.2015 9:22

K77a88r57e17l 67F36u63k73s40a 3244700940183

Myslíte akcie TATRA TRUCKS a.s. založené v roce 2013? :-) Jestli je máte, tak se máte...

0/0
20.2.2015 9:52

J83a96n 63V49a40n78i31š 1693551788332

Je dobře, že si děláte legraci (soudím tak podle smajlíka). Protože jestli pořád držíte akcie Tatry a. s., tak Vám moc nevydělají (vzhledem k exekuci, která proběhla). Současní majitelé Tatry Trucks jsou, pokud vím, pouze dva - pánové Strnad a Matera. Ti skutečně mohou nějaký zisk očekávat. Akcionáři Tatry a. s. se mohou nyní patrně jen soudit, pokud se k tomu nalezne právní, resp. skutkový, důvod.

0/0
20.2.2015 10:09

J32a89n 30F58r95o70l12í31k 6476850375634

Češi jistě dovedou ocenit i střední firmu zaměstnávající 1250 zaměstnanců. Stejně tak oceňujií Janečka, Waltra, Krále a další velikány našeho automobilového průmyslu.

+2/0
20.2.2015 9:15
Foto

L71u35k80á49š 24Z57á21v66o44d48s30k69ý 9261899941

firma zaměstnávající 1000 a více zaměstnanců je považována za velký podnik...

+2/0
20.2.2015 9:19
Foto

J49a39r84o70s28l92a86v 14B46e87ň76o 2456767517440

Drzim palce. Nech sa Tatre dari. Zasluzi si to!

A kto by si chcel precitat moj clanok o nej, tak tu:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

+3/0
20.2.2015 9:03

M23a67r68t48i51n 81K94u39ř11í98t38k87a 6377826598455

Pěkný článek, jenom doplnění. Československo plánovalo přechod na jízdu vpravo od 1.5.1939. Hitler je vlastně jenom popohnal.

0/0
20.2.2015 13:58

M87i76c77h25a26l 11F97i59n27s94t83e46r36l55e 7879720253628

Je smutné, že firma s takovou tradicí musí stavět převážně na vojenském portfóliu. Viděl bych raději, kdyby byla Tatra vidět spíše v civilním sektoru. Chápu, že tatrovácká koncepce podvozku je pro tyto účely naprosto originální, ale to čím byla ještě Tatra ve světě mimo jiné proslavena byl kromě její robustnosti a spolehlivosti také její originální design. 

Doufám, že do budoucna se firma popasuje i v tomto oboru a vybuduje své vlastní vývojové centrum (podobně, jako ve Škodě) a nebude muset na podvozky montovat kabiny konkurenčních firem. Kabinu T 815-7 nepočítám, neboť ta je výsledkem konstruktérů a ne designérů (na jejím minimalistickém krabicovitém tvaru je to taky j ostatně dost vidět). Jelikož jsem ale jinak tarovácký srdcař, úspěch přeji a doufám, že to poklape pro tuto firmu do budoucna čím dál lepe. R^

0/−5
20.2.2015 8:58

R53a90d68i27m 60P16o21l56á34š35e40k 9256183889309

Hm, podle mně píšete nesmysly.

Tatra se v současné době v Evropě uplatní jen tam, kde nevadí řádově složitější a na údržbu náročnější tatrovácký podvozek. A to jsou v první řadě armády evropských zemí, ovšem tam to mají obšancované jednotliví místní výrobci nebo prodejci náklaďáků, Tatra by se tam dostávala velmi těžko. Anebo potom jedině speciální vozidla určená pro zvládání terénu mimo silnice, tento trh je ale velmi malý.

Na klasickém civilním trhu Tatra nemá šanci, jejich podvozek má oproti konkurenci velké provozní náklady.

Potom by tatrovácký podvozek našel uplatnění pro stavby polovojenských a policejních vozidel na bázi transportérů a všelijakých obrněných nástaveb , toto ale pokud vím zatím Tatra ponechává všelijakým specializovaným firmám, které v Evropě zatím ani nepúrorazily, jak to je v izraeli a USA nevím.

+3/−1
20.2.2015 10:39

M86i77c84h58a56l 59F76i41n22s60t78e66r41l85e 7209390203368

Ale Tatra se v minulosti neorientovala jen na jeden typ podvozku. To je bohužel dědictví ne až tak dávné minulosti - bohužel!!! Kde je psáno, že nemůže prorazit i v jiných segmentech trhu ( vývojem "klasického" podvozku - potenciál na to má). Její jméno i tradice je ve světě dostatečně známé a respektované. Vím, že to je běh na dlouhou trať, nicméně soustřeďovat se jen na jeden segment trhu je docela zbytečný luxus. Nehledě na to, že montáží cizích kabin a komponentů ztrácí image "automobilky" a spadá spíše do kategorie "výrobce speciálních podvozků" - smutný to konec třetí nejstarší automobilky světa !!!:-(

0/0
20.2.2015 11:10

J31o70s12e20f 62N46o61v17á37k 2792212815414

Protože na trhu klasických náklaďáků je tak těsno, že bez masový výroby nemůžeš náklaďák dělat. Ten trh je už obsazenej a dostat na něj novýho hráče asi nelze.

0/0
24.2.2015 10:47

R45a36d85i58m 24P75o21l46á95š21e14k 9586873499799

Co se týká vývojového centra, tatrovka šla po roce 1990 do kapitalismu s vývojovým centrem zaměstnávajícím cca 5 tisíc lidí.

Kdyby se vědělo to, co se ví dnes, mohla bez problému tehdy vrhnout stovky pracovníků vývoje na konstrukci a zkoušení v podstatě libovolného vozu a do dvou, tří let  ho začít sériově vyrábět. Třeba dodávku s nosností 1 - 5 tun pro tehdejší boom podnikání nebo později civilního nákladního auta s jednoduchým a provozně nenákladným podvozkem pro silnice. Jenže v Tatře si tehdy mysleli, že jim stačí jejich tatrovácký podvozek a náklaďáky na něm postavené.

Ovšem kvůli úsporám se postupně vývojové centrum osekávalo až nakonec bylo po roce cca 2000 úplně zrušeno. Je ostatně typické, že nyní celé vedení Tatrovky sídlí v budově, která dříve byla pouze pro konstruktéry a kanceláře vývojových pracovníků. A v  bývalých hlavních  vývojových laboratořích tatrovky u polygonu je nyní autoservis.

Tatra ovšem stále neztratila tradici vývoje auta přímo spjatého s jejich výrobou , kdy pro každou zakázku není problém vypracovat originální dokumentaci a auta podle ní vyrábět. Ale podle mých údajů se nyní vývoj děje v počítačích na 3D modelech, vlastní zkoušení reálných dílů se prakticky neděje.

Speciální tatrovácké kabiny, motory a další velké drahé díly ale nemá ekonomický smysl vyvíjet , dokud jejich roční produkce nepřesáhne aspoň desítku tisíc kusů.

A na to zatím Tatrovka nevypadá. Budou rádi, když do dvou let zvednou výrobu na 2000 kusů ročně , zaplatí dluhy a zmodernizují dneska už zastaralá pracoviště a haly postavené v 80 letech minulého století.

+4/0
20.2.2015 11:05

I89v85a31n 24M76a78r55e80k 6924168662

!!On už se někdo postará aby šla o5 do kopru, jako tomu bylo před časem když ji "kočíroval" americký "manager" ! RvRvRv!!

0/−7
20.2.2015 8:51

M13i26r21o33s89l81a97v 84K66a29š45p74a15r 7790321857516

Ona je v kopru odjakživa ;-)

+8/0
20.2.2015 9:06

M79i26c87h47a68l 82Z60e55t85e14k 3248372280257

Tatra si v minulosti zadělala mnoho svých problémů sama např. když tak tvrdošíjně prosazovala vzduchem chlazené motory.

+1/−3
20.2.2015 8:45

J62a68r42o76m36í78r 75K74r39á53l 4170279924489

Naopak.  Do terénu a v obtížných klimatických podmínkách je to výhoda.  Je o jednu starost míň.

+4/0
20.2.2015 9:37

M15i15c36h38a19l 72Z29e47t30e61k 3888882910187

Výhoda je to možná tak na Sibiři, jenže orientace na tenhle trh automobilku neuživí.

0/0
20.2.2015 13:06
Foto

J36a22k64u17b 39S49o69b98o74t36k25a 6684578407206

Ono za hodně si mohou sami, kdysi sami potvrdili, že bylo chybou vyrábět stovky variací vozidel. To se samozřejmě drasticky projevovalo na schopnosti jet nějakou ucelenou výrobu a pak samozřejmě na cěně každého kusu a rychlosti dodání.

0/0
20.2.2015 9:41

R82a21d39i72m 87P35o48l83á61š48e39k 9326543429299

Nevím jak to je teď, ale tehdy to bylo dáno organizací tatrovácké technické přípravy výroby. TPV. Kdy podkladem pro každou zakázku byly konstrukční výkresy a tudíž logicky i opakovaná výroba zavedeného typu pro novou zakázku proběhla stejným řízením jako výroba úplně nového vozu.

0/0
20.2.2015 11:25

J21i29n49d35ř15i40c77h 80Š11k33o89p73e93k 4525261780985

chápu, že je moderní dělat vše co nejsložitější, aby byly prachy ze servisu. Ale že jsou to někteří schopni hájit, mi hlava nebere

0/0
20.2.2015 11:23

M41a21r80t77i36n 49S62k84o81u79m45a94l 1192104437920

Vzduchem chlazené motory v kombinaci s automatickou převodovkou kupuje např.zákazník z Austrálie nebo hasiči na Slovensku.

0/0
20.2.2015 15:37

K44a57r43e67l 34D50v46o88ř68á23k 3927887937

Češi zvláště starší generace Tatru velmi oceňují a dodrží ji palce, aby dále rostla.[>-]

+4/0
20.2.2015 8:38

J36a12n 83K21o89s 6698683593497

https://www.youtube.com/watch?v=0jU8q0_K3XI  Tatro jeď V

+2/0
20.2.2015 7:52

R75o34m39a35n 71K46r43a33t66o65c65h33v57í63l 6576657156524

Od té doby co Tatru vzal Jarda Strnad to jde s ní od 5 ke 20ti.....R^

+12/0
20.2.2015 7:49

L27u54b74o52š 37B72ř25e23z29i94n28a 2842693180311

Nejhůř Tatru poškodilo vedení dosazené v době s. Klause z USA. Ti pracovali intenzivně na tom, aby dostali zavedenou značku výrobce nákl. vozů někam hodně dolů, což se jim i podařilo.

+8/0
20.2.2015 8:02

M96a23r20e10k 68K83l22u41f15a 3648374824516

Domnívám se, že jim šlo spíš o to, aby se dostali k patentu na koncepci podvozku. Jak to bude s hospodářskými výsledky firmy, jim bylo u zadku.

+3/0
20.2.2015 8:31

J18a57r18o68s61l96a52v 46F29r80a16n54t65i62š25e46k 19B56r64ü96m48m44e32r 1521116773680

No, ovšem je zajímavé, že ve skutečnosti Tateu vlastnil Ind, který ji tuneloval.

+3/0
20.2.2015 8:38

R75a45d27i44m 68P20o28l69á82š75e47k 9786243529679

Byli tam rok. Měli nějakou smlouvu, kde měli vymezené pravomoce a po prvních 2 - 4 měsících zjistili, že jejich smluvně zajištěné pravomoce jsou pro reorganizaci fabriky a její vymanění z poklesu nedostatečné. Kromě toho ale v té době Tatrovka nesla v plné míře náklady libyjského podvodu, kdy Tatrovka v roce tuším 1992 vyrobila a odeslala na cca 1300 náklaďáků do Libye jen na dobré slovo švýcarského podvodníka a předchozí dozorčí rady Tatrovky a nikdy za to nedostala zaplaceno.   Proto ve vedení už spíše jen pasivně doklepali dobu, kterou měli zajištěnou smluvně, do konce roku 1994. A pravděpodobně už mezitím jejich šéf Grunwald jezdil po světě a dojednával angažmá svého týmu jinde, odtud asi plynou ty řeči o tehdejším řízení Tatrovky po faxu a po telefonu.

Američané ale taky byli ti, kteří dojednali první smlouvu na výrobu první série tatrovek typu Liwa  pro Araby na Arabský poloostrov do Abhú Dhabi a tím v podstatě pro Tatru otevřeli tento trh. A z hlediska konstrukce prosadili první velkou zakázku s nakupovanými motory chlazenými vodou, což je dnešní realita Tatrovky.  Na těch prvních pár stovek vozů sice Tatrovka prakticky nevydělala nic, ale trh byl otevřen.

+1/0
20.2.2015 11:21

J81a76r11o53s13l86a72v 95F81r21a36n15t81i42š21e89k 33B92r85ü34m76m45e14r 1681756503200

Nevíte, jestli Plukovník za ty Tatrovky zaplatil a ty prachy Švýcar stopil, nebo jak to bylo?

0/0
20.2.2015 12:56

R56a63d41i54m 21P93o61l71á35š69e88k 9506633929139

Nevím. Mám takový pocit, že Plukovníkovi vůbec neřekli, že objednali tatrovky. Aspoň mi z té doby není známo, že by se o něm v souvislosti s tatrovkami nějak mluvilo. Spíš mně připadá, že ty  tatrovky jako měly být pro nějakou větší firmu, která bude v Libyi něco těžit nebo stavět nebo tak nějak. Ta švýcarská  firma měla být klasická kancelářská zprostředkovatelská firma s pár zaměstnanci sídlící společně s jinými firmami v jakési švýcarské kanceláři, ale s referenčními kontakty do tuším Holandska a na některé členy správní rady Tatrovky. Holt to bylo klasické školné za vstup na volný kapitalistický  trh nesešněrovaný ještě směrnicemu Evropské Unie.

Prostě se rozjela lukrativní zakázka, začalo se vyrábět a hotové vozy odvádět a posílat a po půl roce nebo roce nebo tak nějak se to stoplo, protože nepřicházely peníze za ty vozy. Vozy zůstaly stát tam, kam dojely vlaky a lodě s nimi a řešila se aféra. A půjčka Tatrovce, protože peníze vynaložené na ty vozy byly podstatnou částí ročních nákladů na výrobu a peníze za ty vozy chyběly.

Pak se nějaký rok soudilo a dokazovalo, že ta víc než tisícovka vozů roztahaná a skladovaná  po nákladních nádražích a přístavech patří Tatrovce, když za ně nebyl zaplacen ani dolar či koruna a potom se ty vozy, co se podařilo dohledat, stahovaly zpátky.

+2/0
20.2.2015 13:42

S16t54a44n27i41s44l16a39v 42A20u48g11u56s34t22i68n 2976904922200

Abych pravdu řek nevím v čem spočívá ta výjimečnost podvozku. Vím že místo rámu mají jen obrovskou trubku uprostřed, ale jaké to má výhody?

0/−15
20.2.2015 7:31

I34v55a51n 47M63a28n48t17a82s 8789574680921

výkyvné polonápravy,ale to netušíte, co to je, že.;-D

+20/−2
20.2.2015 7:35

P41e39t74r 35V65e12s19e10l39ý 2289858233126

Trochu málo, tohle by opravdu nestačilo. Zkuste doplnit...

+2/−2
20.2.2015 7:50

A68l60e11x23a47n13d98r 74K64o97s70t65k68a 8712508746104

Každé kolo se samostatně zvedá či klesá dle terénu. Takže to v pohodě projede třeba říčním korytem s balvany, pokud nemají víc než nějakých půl metru. (možná víc)

+3/0
20.2.2015 9:01

R67a83d81k98o 47S34ü82t49t21ö 8771898511725

Podstata veci je nezavisle zavesenie vsetkych kolies, co dava vyborne jazdne vlastnosti na nerovnych cestach. Tam, kde pojdem s Tatrou 60 s vynalozenim minimalneho usilia na udrzanie auta v ziadanom smere, ine vozy s tuhymi napravami by boli prakticky neovladatelne uz pri 40 - 45 km/h. Dalsia super vyhoda tejto koncepcie je v tuhosti podvozku, ktory sa neskruca. To umoznuje montovat dlhe nadstavby bez nutnosti pouzitia roznych konstrukcnych trikov, aby ich skrucanie podvozku neznicilo. Okrem toho je tu este vyhoda nizsieho taziska a totalna ochrana pohonneho systemu - nestane sa, ze na nejakej priecnej nerovnosti odtrhnes kardan. Osobne som so sklapackou pri neopatrnom zjazde nosnou trubkou prerazil cestny panel. Bola to rana az hroza, no z trubky to iba zodrelo trochu farby. Ist s inym vozom, utrhnem kardan a skoda za par tisic EUR. Majitel Tatry sa iba pousmial, ze "To neries, to je v pohode".

Koncepcia ma ale aj svoje nevyhody - mala svetla vyska, problematicke pouzitie neplanetovych kolesovych redukcii na zvysenie svetlosti, premenliva svetla vyska v zavislosti od zatazenia, mensi rajd (a vacsi stopovy priemer zatacania), drahsia vyroba a hlavne vacsia hmotnost.

+7/0
20.2.2015 9:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.