Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D84u77š96a85n 82G54o12g77e67l69a 7511824829318

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím na nic.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic nepronikne ani molekula.

0/0
25.3.2015 14:13

D10u86š66a30n 83G41o48g43e40l86a 7651434759328

Nutno vzít v úvahu,že ve výšce 10 000m je maska k dýchání na nic,neboť tzv parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.V této výšce jednoduše masky nefungují.

0/−1
25.3.2015 14:10
Foto

V86l76a37s71t13a 55C67o33u22f14a56l 7647549719305

Naprostá pravda. Parciální tlak kyslíku by nestačil už ani v 8000m. Navíc bez kompenzačního obleku by se ještě přidal výškový tkáňový emfyzém.

0/0
26.3.2015 20:27

V84o42j39t71a 29L80e10j72s54e53k 1731675519479

OMG, Lupo, víte, co je to "řada sedadel"?  Opravdu se do letadla vejde na šířku 75 sedaček?

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-letadla-neni-rizikem-d0n-/eko-doprava.aspx?c=A150324_144032_eko-doprava_fih#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ekonomikah&utm_content=main

0/0
24.3.2015 19:17

A20l29e49x78a78n90d89r 41K79o79s37t63k76a 8742618726294

Rozumně udržovaný drak vydrží minimálně 40 let a motory po generálce také. Takže věk kolem 25 let není problém.

+12/0
24.3.2015 18:30

J86a76r22o54m54í36r 70K55r51á86l 4140819284399

Tak.  Stále ještě létají Jumba ze 70. let.  I když modernizovaná.  Ono záleží spíše na kvalitě údržby.

+7/0
24.3.2015 22:03

A86l26e84x12a83n17d84r 74K79o39s52t62k59a 8432648146354

Právě. A při solidní údržbě jsou naprosto v pohodě.

+1/0
24.3.2015 22:06

R20a81d33e86k 90J38a91n65a92t77a 9335376134852

Přesně tak, ono původních 25 letých dílů po těch generálkách moc nebude. Uvidíme výsledek vyštřování. Já tipuju náhlou ztrátu tlaku v kabině a všichni v bezvědomí něco jako ta událost v Řecku. Akorát zde z nějakého důvodu letadlo drželo jen kurz, tam i výšku.

0/0
24.3.2015 22:09

J59a60r49o49m47í90r 71K77r64á43l 4210959824129

Motory a avionika ne, ale drak je většinou původní.

+2/0
24.3.2015 22:21

O90l76d37ř89i47c61h 92J98a93n52e95č87e92k 8469906393611

taky mě to už napadlo - ztráta tlaku v kabině + nefunkčnost nouzových rozvodů kyslíku. piloti zahájili sestup do "dýchatelné" výšky, ale než tam sestoupali, tak ztratili vědomí a pak už jen letadlo drželo kurz do země... nevím, nakolik je to pravděpodobné, ale poslední dobou se děje nějak moc nepravděpodobných nehod...

+1/0
25.3.2015 8:13

O47n76d53r92a 11V19i93k27t22o62r42i27n 7890741944547

47 tisíc letu? To jako ze průměrně 5 denně???

0/0
25.3.2015 12:32

A89l73e26x50a42n89d51r 91K59o66s96t53k59a 8972358866344

Ano, naprostá normálka, na to je takový stroj konstruovaný. Uvědomte si, že běžný let po Evropě netrvá déle než 3 hodiny, včetně nástupu a výstupu cestujících, některé jsou i kratší. Mašina je v akci 24 hodin deně, jen posádky a cestující se střídají. A po pár dnech máte několik hodin pauzu na údržbu.

+3/0
25.3.2015 12:52

O80l73d28ř38i19c89h 66J42a72n34e97č60e81k 8149766113421

24 hodin denně sice ne, spíš tak 16, kratší lety se přes noc většinou nelétají (snad vyjma letních charterů), ale jinak ano, naprostá normálka, obzvláště u lowcostů (a jistě i u Lufthansy, s ohledem na hustotu její sítě a frekvence letů).

uvádějí "58 300 letových hodin na 46 700 letech", to znamená 1:15 hod na let, k tomu řekněme nějakých 20 minut na pojíždění po letišti a zaparkované u nástupní brány tráví letadlo na vnitroevropských letech tak 50 až 60 minut, to dělá 2,5 hodiny na let, za den se jich tedy pohodlně stihne 6.

+2/0
25.3.2015 16:40

I13v72a 73V88a29l56č34í61k42o44v21á 1509668241371

Letecký publicista je podle iDnesu letecký expert. Hm. Pro novináře je expert asi fakt každý.

A fotky uplakaných blízkých obětí jsou velmi neetické.

0/0
24.3.2015 18:01

H55a92n18a 11G75a26l79l82e58t17t68i64o53v40á 8761614306518

Pozitri letim, tak mam radost!

0/0
24.3.2015 16:20
Foto

S27t94e61p22a44n 61K26u93t76a75j 5557557914157

Ver te tomu ze ted to bude velmi bezpecne... to by byl opravdu pech kdyby se neco stalo. Ted vsichny budou kontrolovat jak divoky....

+2/0
24.3.2015 16:28

R20o69m15a88n 94P74o35l25á32č88e25k 5816599915

To chce klid. Když jsem vracl z dovolené, tak bouchla bomba v Bulharsku na letišti a před loni zase spadlo den před mým odletem letadlo v San Franciscu :-)

+2/0
24.3.2015 22:09

B80o30h65u81m90i97l 49T29r74o42c57h55t84a 2806496143374

Jen klidně leťte, co se má stát, tak se stane, ať s Vámi, nebo bez Vás !! R^R^EU

0/0
25.3.2015 8:25
Foto

V13l24a63s54t82a 35C87o65u54f26a11l 7727719969625

Jsou lidé, kteří létají každý den.

0/0
26.3.2015 20:29
Foto

S12t34a23n55i20s72l63a93v 65T89e93s71a40ř 9497894532754

Prosím fotografy a novináře, aby nefotili a nezveřejňovali fotky "příbuzných". Je to trapný a nevkusný. A to ani nemluvím o tom, že tam máte víc fotek příbuzných než toho letadla. Rv

+24/0
24.3.2015 16:05

J27a61n 21S66y95s46e96l 4931769255455

K čemu jsou žebříčky, když pak spadne letadlo z TOP desítky? A k čemu jsou statistiky o bezpečnosti lítání, když pak zahyne 150 lidí najednou? A to dokonce v Evrope! A proč se mluví o tom, jak je letecká doprava děsně bezpečná, když většinou zařvou všichni nebo naprostá většina. I u Nažidel, kde zemřelo 19 lidí v autobusu to nebyla taková totálka jako při letecký nehodě.

0/−36
24.3.2015 15:23

R80a47d56i13m 45K93ř53i60v67á92n93e63k 4482304971631

Tak si laskavě najděte statistiku, kolik lidí zahyne při nehodách na evropských silnicích.

Nebo třeba kolik lidí zemřelo letos na chřipku.

150 lidí z půlmiliardy prostě není mnoho.

+16/0
24.3.2015 15:30

M87a63r56t26i64n 72S35p54e19v84a95k 4153866254614

No smutne je, ze sa na toto moc nepozera. Lietadlo nema ziadnu moznost zachrany ludi v pripade nudze. Autobus mozes zastavit, na lodi mas clny, vesmirna stanica ma unikovy modul. Lietadlo nema nic a to v ludoch vyvolava bezradnost. Ked vies ze za 5 minut si mrtvy a lietadlo pada aj s tebou, urcite ti hlavou prebehne, ze by to nechelo aspon nejaku sancu, nejaky pokus... ale neexistuje nic. Si odsudeny stat sa statistickym cislom bezpecnosti letovej prevadzky, ktore bude hovorit o tom o aky bezpecny sposob cestovania ide.

+9/−1
24.3.2015 16:02

O43l57d27ř22i27c43h 90J36a46n94e38č84e82k 8339976713461

to jsou podle mě ty hlavní důvod, proč se lidé tak bojí létání: 1) jako cestující nemám žádnou kontrolu nad situací - musím důvěřovat pilotovi, přitom z principu nedůvěruji cizí osobě, naopak v autě je "vše" jen na mě a sám jsem přeci neomylný. nicméně v autobusu nebo ve vlaku to taky nemám ve svých rukou... 2) při havárii často zahynou všichni na palubě.

.

jenže pravděpodobnost havárie s oběťmi je o mnoho řádů nižší, než pravděpodobnost smrtelné havárie na silnici! riziko, že zahynete v letadle je stále řádově nižší, než že zahynete jako nevinná oběť na silnici! a navíc, těch leteckých nehod, kdy by se něco dalo dělat, ale letadla na to nejsou vybavena (např. seskočit padákem z neovladatelného stroje :-)) je též naprosté minimum! drtivá většina leteckých nehod přijde "z ničeho nic" - při startu či přistání, tzv. řízeným letem do terénu atp.! pokud se něco pokazí ve větší výšce, často se podaří nouzově přistát a následky minimalizovat!

.

tak jako tak, stále zůstává pravdou, že nejnebezpečnější částí letu je cesta autem na letiště...

+21/0
24.3.2015 16:10

J97a81n 19S40y29s98e80l 4181229115925

Je to tak, jen dodám, že ve vlaku se dá zatáhnout za záchrannou brzdu a když to přeženu, dá se i vyskočit, v letadle ne. Letadlo v tomto případě padalo 6 minut!!!! 6 minut!!!!! To je snad absolutní vrchol zoufalství. Nic bych se nedivil, že do poslední chvíle byli ty lidi utěšovaný, že je vše v pořádku a jen žádnou paniku. 

Nejnebezpečnější částí výletu z Prahy je zpravidla pobyt na Hlavním nádraží.

+1/−4
24.3.2015 16:29

O59l97d47ř72i52c41h 60J15a31n17e79č30e95k 8369206313351

možnost tahat ve vlaku za záchrannou brzdu ani z něj vyskakovat Vám zpravidla nepomůže, protože nehoda přijde "z ničeho nic" - stejně jako většinou v tom letadle. např. ve Studénce strojvedoucí brzdil, co mohl - následky sice zmírnil, ale obětem zabránit nemohl. když tehdy asi před 20 lety kdesi na Vysočině ujely posunované vagony a smetly osobní vlak, cestující v něm do poslední chvíle nic netušili. stejně jako při srážce u Spálova nebo jako ten nedávno vykolejený španělský rychlovlak atd. atd.

odkud berete tu jistotu, že lidé na palubě toho letadla prožívali 6 minut zoufalství??!! jak si můžete být tak jistý, že nešlo o řízený let do terénu? nebo dekompresi ve velké výšce, kde všichni rychle upadli do bezvědomí a uvnitř nebyl nikdo, kdo by mohl něco udělat???

+3/0
24.3.2015 16:40

M86a52r31t20i22n 58S17p15e16v30a23k 4583466134154

ano, tato moznost tu je

0/0
24.3.2015 17:18

J41a97n 75S47y56s65e42l 4511729925505

Na silnicích alespoň nemusíme zažívat tu intenzivní hrůzu a bezmoc z nemožnosti ovlivnit svůj osud jako při letu letadlem. Když zjistim, že mi něco klepe na podvozku, můžu zastavit, když se něco podělá, můžu zabrzdit, prostě nějak ovlivnit svůj osud. V letadle jenom čekám, dívám se jak to padá a drbu si hlavu, proč jsem nastoupil. Je nesmysl porovnávat "vzdušný" hromadný dopravní prostředky s těma pozemníma. Do statistik na silnicích se započítávají i mrtví na přechodech, motorkáři atd. Pak co se týče různých druhů doprav, porovnávejme tedy leteckou versus například železniční dopravu a pak se bavme o statistikách. Jaký je % přežití ve vlaku a jaký v letadle. Neslyšel jsem ještě o vlaku, kde by naráz zemřelo vše živé.

+2/−7
24.3.2015 16:02

S38t27e60p22a13n 19T76o54t31h 8698799815468

Treba na zeleznici je to taky husty... jen u nas...

http://www.pozary.cz/clanek/36122-1960-zeleznicni-nehoda-u-steblove-si-vyzadala-118-zivotu-dalsich-110-osob-bylo-zraneno/

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_ve_Stud%C3%A9nce

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%A0akvic

spanelsko

http://zpravy.idnes.cz/vykolejeni-vlaku-ve-spanelsku-dev-/zahranicni.aspx?c=A130724_220103_zahranicni_ert

Nemecko

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_v_Eschede

No neni tozrovna malo...

+2/−1
24.3.2015 16:10

R48a39d66e46k 20J46a56n84a14t74a 9875976604712

Tak měli bychom rozlišit, zda se bavíme o dojmech (psychika) nebo o faktech (statistika).

Faktem zůstává, že cesta letadlem je bezpečnější než cesta po silnici cca 40x a cesta vlakem cca 100x.

+4/0
24.3.2015 19:42

O73l69d53ř11i57c27h 71J29a89n53e93č26e14k 8809906813451

naopak v autě se stává často, že zemře vše živé...

srovnávat procentem mrtvých z počtu pasažérů je samozřejmě naprostý nesmysl. jediné smysluplné srovnání je počet mrtvých (zraněných) na ujetý osobokilometr. a tady je letecká doprava o mnoho řádů před železniční a ta je o řády před silniční.

.

já si teda v letadle mnohdy připadám bezpečněji, než jako spolujezdec v autě.

+6/0
24.3.2015 16:14

P60a25v38e97l 27S97ý95k40o35r45a 1641347526720

Ano, v letadle zemře více lidí na jednou. Co z toho vyplývá? Nic. Jen kolik lidí zemře najednou. 

V ČR zemře při nehodách na silnicích zhruba 350 lidí. Takže co je bezpečnější?

Asi bych vzal počet kilometrů, kolik dopravní prostředek urazí, vynásobil jej počtem přepravených osob a vydělil počtem mrtvých za rok. Pak bych měl čísla, která by šla porovnávat...

+14/0
24.3.2015 15:31

M23a52r46t13i84n 76S68p31e64v74a28k 4493236514934

Skor ide o to, ze v aute mas milisekundy. Ak narazis v 90, 120km/h posobi na teba take pretazenie, ze ak nemas vyslovene smolu,  si mrtvy radovo za milisekundy. Ak to prezijes, tvoje telo ze zaliate testosteronom a latkami, ktore ti neumoznuju racionalne mysliet. V priade padu lietadla si mozes vsetko "vychutnat" do poslednej sekundy. Volnym padom z 10km to mas tak 50 sekund, takze v lietadle si uzijes asi 2-3 minuty rozmyslania o tom, co by si mohol spravit. A vies co, nemozes nic.

+1/−5
24.3.2015 16:15

J42a75k92u31b 39V37e82s31e72l55ý 9704570697325

A výsledek ? Jak v autě, tak v letadle stejnej. Jen když někam letíš a nejedeš například autobusem, tak máš statisticky větší šanci, že to přežiješ. Já radši risknu, že z 0,000001% spadnu v letadle a budu se u toho 5 minut užírat, než že budu mít šanci 0,1% že umřu rychle v autě nebo autobuse :) Protože tak jako tak, když to přijde, tak to přijde a ani 5 minut užírání na tom nic nezmění.

+2/0
25.3.2015 9:59

O81l16d94ř47i80c79h 73J66a76n15e14č76e38k 8609636793761

to je pitomost... většina leteckých nehod se stane při startu, přistání, nebo nárazem do překážky (terénu) - čili přijde "z ničeho nic" - okamžitě Vás pohltí plameny nebo jste na cucky, zkrátka žádný čas přemýšlet. pokud dojde v 10km k dekompresi nebo letadlo exploduje a Vy vypadnete ven, tak jste během pár desítek sekund v bezvědomí a umrzlý.

když v 10km prostě jen vysadí oba motory (což je takřka nereálné), tak sice ještě máte spoustu času přemýšlet, ale taky je docela dobrá naděje, že se podaří nouzově přistát a Vy to přežijete.

vemte to z druhé strany: jak často se stává, že nehodu dopravního letadla někdo přežije s těžkými trvalými následky (ochrnutí apod.)? a jak často se toto stává v autě - a dotyčný pak má desítky let na to přemýšlet, co by bývalo bylo kdyby...??

+1/0
25.3.2015 16:58

A84l53e46š 91Z68e70l12i23n45k39a 1304722576

spíš porovnávat motohodiny - ale stejně je to blbost ;-D

0/0
24.3.2015 16:17

O24n29d97r98e81j 67F33l12i41d71r 3295740988877

Porad je to stroj a ten se obcas pokazi. A je to nejbezpecnejsi - nemuzete se na to koukat v absolutnich cislech, musite v relativnich. Pokud rocne letadla prepravi miliardu lidi a zemre jich 100, je to naprosto zanedbatelne mnozstvi.

+3/0
24.3.2015 16:12

O27n61d97r32e67j 92F77l84i13d33r 3395220458917

BTW podle statistik je pravdepodobnost smrti v letadle neco kolem 1 : 4 milionum. Smrt v aute ma 1 : 300.

+5/0
24.3.2015 16:14
Foto

M34a45t50ě53j 93K29u90č83e77r39a 6776950551747

Jakože každý 300. člověk zemře v autě? Odkud jsou ty statistiky?

0/0
24.3.2015 18:51

R52a81d26e27k 69J82a84n60a46t17a 9615796784382

Je to ještě horší, ročně zemře v ČR cca 110 tisíc lidí. Z toho při silniční dopravní nehodě cca 700 lidí. Takže to máte cca každého 160. člověka.

A je to ještě horší tím, že obětí dopravních nehod jsou spíše lidé mladší, zatímco "jinak" umírají lidí spíše starší.

+4/0
24.3.2015 19:48

O25l74d68ř68i32c41h 77J95a31n75e80č78e95k 8429836673531

ještě je otázka, jestli máme na mysli úmrtí při silničních nehodách a úmrtí v autech / autobusech - velká část úmrtí při silničních nehodách jsou chodci, cyklisté, motorkáři, takže smrt v autě 1:300 může zhruba odpovídat

0/0
25.3.2015 8:18

O70l47d13ř42i31c16h 22J51a61n17e72č97e43k 8909246503611

ano, ty žebříčky mají velkou vypovídací hodnotu. ukazují totiž, že u některých přepravců (stejně jako u některých způsobů přepravy) máte řádově jinou pravděpodobnost, že se Vám něco stane, než u jiných.

.

při komerčních letech na celém SVĚTĚ umírá podobné množství lidí, jako na ČESKÝCH silnicích. tak o čem se vůbec bavíme? 8-o o Vaší bohorovnosti (jako řidič jste přeci naprosto neomylný - a to i co se týče ostatních, méně neomylných účastníků silničního provozu) a naprosté nespolehlivosti všech ostatních? Rv

+3/0
24.3.2015 16:17

J68i13ř69í 18K73o23c96u56r60e50k 6455894855518

Takže co? Zaskázat letadla a říct lidem musíte do autobusu. Ale malého, tak pro 20 lidí, aby v případě, že se vyseká jich bylo málo naráz. Sice lidí zemře v celkovém součtu (násobně) víc, ale úkol bude splněn: Zabrání se tragédiím. To je fakt výhra.

+2/0
24.3.2015 19:22

J76a78r62o90m41í74r 95K93r67á56l 4260699344149

Tak si srovnejte, kolik aut denně bourá a kolik letadel.  Statistiky jsou jen pro toho, kdo chápe, co znamenají.

+3/0
24.3.2015 22:05

M97a86r84t66i38n 43S73p79e97v45a96k 4333156854704

Neverim statistike, ktoru som si neupravil ;-)

0/0
25.3.2015 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.