Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V83l71a36s13t97i65m94i15l 61F68i82a33l50a 1412551804

Kolik myslite ze dava stat do dopravy v nemecku a kolik u nas? U nas lide chcou magakomfort a megarychlost a suprsluzby, a aby jizdenka byla skorogratis a stat mel jeste z toho mld zisk.

+7/0
6.4.2015 19:19

M40a30r75t37i35n 35V84a90n96ě56k 9494437902783

co to je : "....lidé chcou..."? To má něco společnéhos vyměšováním?

+1/−4
7.4.2015 1:37

P65a91v78e13l 67Ř60a84p53e75k 7762976759405

Chytří a úspěšní lidé pochopili, že strávit několik hodin denně s rukama na volantu je ekvivalent pobytu ve středověké trestnici. Toť vše R^

+1/0
6.4.2015 18:23

R32o91m80a12n 18V51i11t65h82o80u25s 3845571856450

Autobusová doprava "dosáhla svého limitu" také proto, že na venkově průběžně dochází k rušení spojů bez náhrady. Těmi spoji jezdilo málo lidí, takže byly nerentabilní, ovšem v případě zrušení se zpravidla ti lidé nepřesunou na jiný, neb to prostě většinou fakticky nejde. Čili necestují, nebo cestují individuální dopravou... (Mám na mysli místa, kde není železnice jako alternativa, čili většinu obcí...) Je celkem časté, že do vesnic, kam jezdilo před 30 lety ve všední den 4 - 6 párů spojů a o víkendech 2 - 3, dnes jezdí 2 - 3 páry spojů ve všední den a od pátečního odpoledne do pondělního rána nejede prostě nic ani jedním směrem...

0/0
6.4.2015 15:24

Ř15e51h26o61ř 23V81l13a89s53á47k 2724944941866

Ony ale ty spoje nejsou rušeny jen tak pro nic. Například před 30 lety jich jelo 4-6 párů a byly slušně zaplněné. Pak přišla doba superobchodů, lidé začali jezdit nakupovat do města automobilem. Místní krámek se neudržel, takže jezdit do práce automobilem a spojovat to s nákupem ve městě začali všichni, protože jet autobusem s batohem plným potravin by spoustě lidem připadalo nedůstojné a třeba pro starší lidi i fyzicky obtížné.

0/0
8.4.2015 10:10

R53o97m38a58n 94J61e98s26c54h41k91e 9898235817215

Na naší trati Brno - Letovice jezdí vlaky celý den po hodině včetně sobot a nedělí, ve špičce po půl hodině a dokonce je tam ještě ve čtvrt nacpán vlak do Rájce. Autem nejsem rychlejší. Bohužel to zatím není v celé republice. Ale buďme rádi. že hodně lidí jezdí vlakem, protože na silnice se všichni nevlezeme. A také nezaparkujeme.

Spíše mne mrzí, že SŽDC nestaví na hlavním koridoru bezbariérové nástupiště. ČD koupila nové nízkopodlažní soupravy. V Brně Židenicích i na hlavním nádraží je to ostuda, že není bezbariérový přístup. Jenomže v Brně se o tom mluví 85 roků. Všichni jsou  MOC CHYTŔÍ .

+1/0
6.4.2015 9:00

M62i28r19e73k 48Z47á34v60o45d62n57ý 7292117370638

Problém Brna je ten, že nikdo neví, co s tím nádraží bude, tak do něj nechce nikdo příliš investovat. Zůstane tam kde je? Odsune se o pár desítek metrů? Odsune se o pár kilometrů z centra?

+4/0
6.4.2015 10:14

V44a55c15l77a38v 81P86e35r62o34u46t87k96a 6838697324671

tak samozřejmě že cestujících přibývá když v Praze se ruší autobusové spoje a vše se převádí na vlaky ..

0/0
6.4.2015 8:04
Foto

T30o78m89á29š 63S30m55o48l28í47k 3921942466423

Do 70 km jedu na kole a na delší trasy stopem.

+2/0
6.4.2015 6:02

M96i88r89e95k 45Z83á44v52o39d75n91ý 7562497120598

Tak to Vám ze srdce přejeme :))

+4/0
6.4.2015 7:46
Foto

T37o75m75á39š 88S97m32o46l43í80k 3341582396193

Jen aby :-P

0/0
6.4.2015 8:58

T44o93m39a25s 90A49u98g16u87s34t47y33n 6767486231370

takže vlastně autem? :-)

0/0
6.4.2015 17:44
Foto

T16o80m53á88š 90S70m26o64l56í43k 3741512556253

Dá se říct :-)

0/0
6.4.2015 19:48

J20a35n 15Š42t94o81č61e40k 5570625590314

Pročítám si tuto diskuzi...

Někdo tu psal, že vlakem jezdí jen socky: na západě Evropy toto rozhodně neplatí. Tam jezdí vlaky i vysocí Top manažeři ;-). Je to pro ně rychlejší a pohodlnější vlakem např. z Paříže do Mnichova nebo z Paříže do Barcelony než autem.

U nás bohužel převažuje ten "problém", že cestování vlakem je pro socky...

Pro mě, na dovolenou je rozhodně lepší, koupit si třeba lítačku Inter Rail Global Pass a v klidu a pohodlí cestovat po okolních státech, než se mordovat v autě (mám Oktávku), nedej bože v autobuse. Soused mi říkal, že dříve jel na dovču busem z Liberce do Španělska - to bych zhebnul ;-D8-o. Kdybych jo měl cestovat do Španělska, tak rozhodně bych dal přednost vlakům než autubusu. Sice spojení Liberec - Barcelona je (odhadem) se 4 přestupy (via Dresden, Frankfurt am Main, Paris/Basel), ale vlakem by to bylo lepší, pohodlnější, bezpečnější.

U mě vede na delší vzdálenosti železnice. I cestování vlakem má své kouzlo (pokud nejedete třeba Moskva - Kiev - Čop ;-D;-D)

+11/0
6.4.2015 2:31

I87v50a90n65a 31N82o33v16a73k53o15v49a 2282722769742

Vysoky topmanager vlakem pojede jen v pripade, ze ma fobii z letadel. Frankfurt - Barcelona je minimalne 12 hodin a 2 prestupy. I z Parize 6 hodin je hodne. Navic jizdenka stoji o dost vic jak letenka u nizkonakladovky.

+1/0
6.4.2015 9:04

J67a56n 73Š56t59o71č24e22k 5270435530404

Píšete nesmysl, než něco napíšete, radši si to ověřte.

Podle idos.cz jezdí přímý vlak Paris - Barcelona za 6 hod. 15 minut (termín 10. dubna v 7:15 odjezd)

+2/−1
6.4.2015 10:01

R74a75d32e89k 38J68a81n74a73t90a 9225906274482

Vždyť má pravdu, Paris-Barcelona je vlakem 6 hodin a Frankfurt-Barcelona 12 hodin (s přestupem v Paříži).

Letadlo je rychlejší, ale jakmile uvážíte, že např. vlak Paris-Barcelona má po cestě 7 zastávek, tak z těch už to letadlo tak dobře nevyjde, protože nenajdete přímou linku, nebo tam letiště ani není.

0/0
6.4.2015 10:12

J51a66n 29Š64t24o31č15e86k 5720115870124

Koukám, já a paní Nováková blbě čteme ;-D.

Blbě jsem to po ní přečet, se omlouvám ;-):-).

Letadlo je rychlejší, ale nelze zapnout laptop během startu či přistávání, je nutné mít vypnuté phones. Což u top managera nehrozí, ten musí být na drátě prakticky pořád, přes den ;-). Taky chvíli trvá cesta z centra na letiště, odbavení na letišti - všelijaké omezení po 11. září atd.. Ve vlaku je klid, pohoda.

Navíc, přes lítačku Inter Rail Global Pass nebo přes extra rychlé nákupy na Internetu se dají koupit jízdenky levně. Navíc, letecká doprava dostává za poslední 2 roky docela dost tvrdé rány - zmizení letadla, sestřelení letadla na Ukrajinou, teď "teroristický čin" spácháný přímo kopilotem... To zrovna letecké dopravě nepřidává ;-)

0/0
6.4.2015 10:22

T70o25m36á77š 48K86n38a91i41f97l 6303240217580

Top manager opravdu vlakem z frakfurtu do barcy nepojede vlakem .Ten opravdu poletí .. o tom opravdu nepochybujte.

0/0
7.4.2015 8:37

I89v11a10n76a 43N82o38v21a30k56o92v61a 2292322359872

s tema mezizastavkama mate pravdu. Jezdivam Oberhaussen - Otrokovice. Budto ICE do Norimberku pak DB busem do Prahy a dal tim co jede prvni. V ICE jsu ja nejdyl - ostatni nastupuji nebo vystupuji driv, na topmanagery to sice nevypada, ale na socky taky ne. Ten DB bus je katastrofa - priozrale skupiny jezdici do Prahy chlastat dal. 

Pro me je lepsi CNL - sice to trva vecnost, ale ve spicim kupe v pohode.  Tim jezdi hodne asiati(zrejme cinani), na zpatecni ceste v Berline pristupuji casto polaci a v lete skupinky mladych cizincu.

0/0
6.4.2015 14:50

J12a31n 12Š35t97o66č48e94k 5510345610354

A Paris - Frankfurt am Main Hbf jezdí s 1 přestupem za cca 4 hodiny a 11 minut, Paříž - Frankfurt am Main Fernbahnhof (mez. letiště) jezdí přímej za 4 hod. a 6 minut

0/0
6.4.2015 10:05

M17i53r46o14s53l64a40v 14Z85i94k66m15u73n59d 7949793844853

Jenže TOP Manager neplánuje cesty na x měsíců dopředu, kdy se kupují levné letenky ...

Např. na  IRGlobal Pass se dostanu za cca tícku z Prahy do Göteborgu bez nějaké buzerace na letištích a nějakého plánování na týdny - měsíce předem ... neotravuje mne nikdo váhou zavazadla ... letadla mají svoje, vlaky taky.

Mezi Baselem a Zürichem jezdí vlak minimálně 3x za hodinu, co souprava, to cca 10 plných vozů, bankovní manageři jezdí vlakem v jedničce, která svojí úrovní násobně přesahuje komfort nejen Pendolina, ale i RailJetu ... a přitom se ty sedačky moc neliší od toho, co do Česka jezdí na vlacích tvořených slovenskými vozy ...

0/0
6.4.2015 15:37

T67o16m66á52š 94K97n22a85i60f33l 6623150347190

top manageri opravdu lítaj .. o tom nepohybujte. Ten vám vlakem na druhý konec evropy opravdu nepojede :)

ano .. v predmestske doprave je to bez problémů - tam tím vlakem pojede (do práce, z práce) ... ale predstava, ze si nejaky top manager jede vlakem na jednani na druhy konec evropy, je opravdu zcestna :)

Zkuste trošku přemýšlet.

0/0
7.4.2015 8:39

J30i13t13k76a 20K87a18r64k90u30š11o17v63á 3951612480700

Autobus je mnohem levnější a většinou i rychlejší!

+2/−6
6.4.2015 1:10

M67i19r65e66k 55Z67á63v58o47d90n66ý 7132167510798

Pravda. Ale téměř vždy také méně pohodlný.

+11/0
6.4.2015 7:47

H70o57n83z69a 55V28r68á95n76a 5131247464501

Jak kdy a jak kde...

+4/0
6.4.2015 8:28

M86a43r26e33k 22D62e93m95č68á51k 9735454496275

Když ty peníze (v EU) leží na zemi, byla by škoda je pro VRT nezvednout, jinak budeme mimo (navíc čím víc investic ze západní Evropy, tím je větší šance, že jednou nebudeme zase výhodní Evropou). 

Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé, ale jestli někdy kvůli ekologii přiškrtí leteckou dopravu (otázka nejbližších desetiletí), bude se vysokorychlostní železnice pro cestování do zahraničí sakra hodit. A pro přijíždějící turisty taky.

+2/0
6.4.2015 0:22

M72a96r50e60k 84D78e31m45č16á22k 9905914526985

*východní

0/−1
6.4.2015 0:22

J22i87ř62í 41E31r22b70e13n 1743434906537

Chce to zopakovat 150-170 let starou taktiku a nejdřív prosadit VRT Vídeň - Brno - Ostrava - Katovice - Varšava, pak už se trasa Brno - Praha - Norimberk (nebo Berlín) prosadí skoro sama :-)

+1/0
6.4.2015 0:35

R57a83d11e15k 20J34a16n10a95t98a 9365516394662

"Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé"

Nebude. Je všeobecně známo, že rychlý vlak má nižší náklady na provoz na km. Což to platí i v ČR: osobní vlak je na provoz dražší než rychlík, nebo o komerční provoz na trati Praha-Ostrava se podnikatelé začali zajímat až poté, co byla trať opravami zrychlena.

Takže pokud si můžeme dnes dovolit provozovat vlaky Praha-Brno 50 km oklikou přes Českou Třebovou, průměrnou rychlostí 100 km/h, tak máme i na provoz vlaku průměrnou rychlostí 250 km/h.

+1/0
6.4.2015 1:00

T29o51m37á13š 41K29n19a93i82f79l 6873420237360

ano .. náklady na provoz ma sice nižší ... ale ono to není jen o nákladech na provoz. Musíte do toho nacpat spoustu dalších nákladů (zejména pořizovacích  .)))))

+1/0
7.4.2015 8:39

R56a68d31e17k 68J40a31n47a43t10a 9125666854522

Stejně jako autobusoví dopravci nesplácí náklady na stavbu dálnic, tak ti železniční nesplácí náklady na stavbu železnic.

0/0
7.4.2015 9:15

T13o23m61á21š 12K63n92a29i75f70l 6113710437620

Co to mektas? Splácí to szdc... A ta by si samozřejmě tyto náklady promitla do osupneho.

A dopravce samozřejmě splaci např. Soupravy a další veci.

+2/0
7.4.2015 9:18

R10a30d26e76k 20J78a52n36a76t28a 9825976454812

Nepromítla - "ošupné" pokrývá pouze náklady na provoz a údržbu.

Model, kdy poplatky splácí i náklady na stavbu byl použit pouze i vybraných úseký dálnic ve Francii a Itálii, stavěných metodou PPP (to jsou ty, kde je mýto 3-4 Kč/km). U železnice nevím o žádném takovém případu. Stejně jsou financované i všechny silnice nižších tříd. Za přínos se považuje mobilita obyvatelstva, nechce se po uživatelích nic platit.

Náklady na stavbu infrastruktury jsou klasickou státní investicí. Jako např. vzdělání. To taky ve většině státu Evropu uživatelé nesplácí.

0/0
7.4.2015 9:43

J17a36n 11J74e43m66e90l68k28a 1765400

Dokud se v okolních zemích Rakousku Německu a jinde na západě bude jezdit za 4 Kč/km bude pro Čechy mezinárodní VRT nezajimavá. Já bych byl mnohem radši, kdyby někdo místo špekulování nad VRT na 350, která se dřív rozpadne, než ji někdo postaví a postaví ji s chybama a 2 krát tak drahou - jako fiaska typu Blanka, D47 a další.. Radši vyměnil koleje a podloží na spoustě menších tratí a sem tam narovnal, aby nebyla základní maximální rychlost 80 ale 120. U příměstských zastávkových elektrifikoval. Kde jsou nějaké páteřní mezikrajské trati na delší vzdálenosti.. Tam kde je to klikaté (Tábor Brno) postavit novou.

0/0
6.4.2015 10:17

R58a43d37e92k 60J16a96n95a67t46a 9225826344552

4 Kč/km? A za kolik Kč/km, myslíte, že jezdí auto? Navíc to mluvíte o plné ceně. Akční jsou nižší. Pokud byste bral plné ceny, tak Češi nepoletí ani letadlem do Paříže. Ale oni letí, protože si počkají na akci.

Z miliónové Prahy do Brna "VRT na 350" stavět nechcete, ale trať za Tábor (takové díry) do Brna byste postavil (s jakou traťovou rychlostí, těch vašich 120?)? Tušíte vůbec, že náklady na stavbu nové trati na traťové rychlosti závisí poměrně málo, za to její přínos pak je velmi rozdílný?

0/0
6.4.2015 10:34

J16a98n 75J46e42m37e13l27k21a 1215480

Díry, jenže bude na koridoru na Budějovice. Dají stavět třeba jen úseky. Nové koridorové pokud možno na 200 (a to i Budějovice) jiné nové pokud možno 160.

0/0
6.4.2015 11:25

T68o36m38á76š 71K40n12a49i46f61l 6453240437260

4 kč? to je ještě za hubičku ... ty ceny jsou ještě vyšší ....

0/0
7.4.2015 8:41

J22i84ř11í 77E44r93b52e76n 1283364676247

"Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent."

.

Pane Sůro, tohle je trochu nešťastné vyjádření - stavíte tím hlavní i regionální tratě do pozice oponentní role vůči VRT, kterým navíc berou peníze na výstavbu, což je samozřejmě nesmysl. Je to obdobné, jako byste napsal, že namísto rozšiřování dálniční sítě se peníze dávají do stavby obchvatů a opravy úzkých hrdel na silnicích I. a II. tříd :-)

Jinak řečeno: současným "sypáním miliard" do zlepšení stávajících tratí nijak není omezeno případné stavění VRT. Ty musejí mít samostatný rozpočet a musejí být samostatnou technologií v samostatných trasách, samozřejmě s návazností na hlavní tratě. Veřejná doprava je totiž "o posledním kilometru" aneb nebudeme-li mít kapacitní a časově návaznou dopravu z VRT na hlavní tratě i na "venkov" (tj, i města pod 30.000 obyvatel, jako třeba Jičín, Tanvald, Trutnov), tak tu veřejnou dopravu opět zbytečně podsekneme.

+9/−1
5.4.2015 22:28

J32a84n 49S36ů40r32a 4265533903782

Sypáním miliard je omezeno případné stavění VRT. Nebo myslíte, že se ty peníze na VRT někde vytisknou? Spočtěte si například, kolik zahučelo v modernizaci Praha - Plzeň a narovnání pár oblouků a co to přineslo v cestovních dobách.

+2/−5
5.4.2015 22:36

J68i29ř95í 15E20r43b87e93n 1693834426307

Ale takhle to fakt nemůžete stavět. Opravy a modernizace stávajících tratí nemůžete brát jako konkurenční činnosti proti stavbě VRT - ty musejí mít samostatný rozpočet! Vždyť snad pamatujete 90. léta, kdy se rozhodlo o stavbě koridorů, sypaly se do nich miliardy, zatímco na opravy ostatních tratí už peníze nezbyly a mnohde se omezoval až rušil provoz pro havarijní stav trati. V Lednici, v Horním Slavkově či okolo Kozí dráhy o tom vědí své. A zatímco běžná údržba by stála (plácnu) dvě stě tisíc každý rok, po desíti takových "bezúdržbových" letech už musíte provést důkladnější rekonstrukci za (plácnu) deset milionů.

Vždyť takto byste mohl argumentovat třeba v radiokomunikacích - proč za stamiliony udržovat jednosměrné rozhlasové a televizní vysílače, když místo nich mohu za stejné peníze zrychlit interaktivní bezdrátové spojení kohokoliv s kýmkoliv vysokorychlostním internetem ;-)

+7/0
5.4.2015 22:54

J30a51n 11S49ů75r27a 4945913173112

Já nemám nic proti opravám. Ale u některých modernizací si smysluplnosti opravdu jist nejsem.

+1/−3
5.4.2015 22:59

J18i57ř18í 26E10r19b30e23n 1973894346427

Aha, tohle už zní líp.

0/−1
5.4.2015 23:08

M26a81t81ú38š 83B19e88n34a65k 9828804112643

Ak chceme preniesť nákladnú dopravu na vlaky, tak tomu budovanie VRT fakt nepomôže, tu je nutná investícia do konvenčných tratí.

0/0
6.4.2015 1:10

R96o35m90a55n 97J57e97s71c66h20k47e 9958925437775

Založte prosím fond a přispějte. V bohatém Rakousku také modernizují a jezdí 210-215 km  na trati Wien - Linec. Také nestaví VRT .

0/0
6.4.2015 8:50

R72a56d84e52k 94J87a35n29a67t47a 9425856134822

Není to tím omezeno. Alespoň ne v současných podmínkách ČR. Peněz je ve fondech EU dost, spíše máme problém je vyčerpat.  VRT se nestaví ne proto, že by nebyly peníze, ale proto, že stavby nejsou připravené. A nejdou připravené proto, že politic nemají zájem. A politici nemají zájem proto, že nemají zájem voliči, většina vysokorychlostí vlak nikdy neviděla a novináři jim to nepřibližují jako normální věc, kterou za rok bude mít i chudé Maroko, ale jako nějaké sci-fi co nepotřebujem a nemáme na něj.

Nevím jakou stavbu Praha-Plzeň máte na mysli, tam se ještě nic pořádného nedělalo. Plán byl udělat tunely Praha-Beroun (zrušeno protože nevyšlo kvůli předraženému projektu ekonomické zhodnocení) a Rokycany-Plzeň (staví se) ve VRT parametrech a mezi tím to mírně narovnat, aby CELEK dosáhl nějaké systémové jízdní doby. Udělalo se jen to prostřední a zkrácení jízdních dob tomu odpovídá - úsek Beroun-Rokycany teď expresní vrstva jezdí za cca 24 minut, což předtím nebývalo.

+3/0
5.4.2015 23:06

J44a34n 75S16ů61r12a 4835393663982

Na VRT nemaji zájem hlavně někteří dvorní dodavatelé SZDC,protože pro rychlosti nad 230 nemají vhodný monopolní produkt.

+1/−1
5.4.2015 23:11

R41a35d69e59k 70J43a41n89a74t20a 9605196974382

Jakpak jste na toto přišel? Většinu ceny stavby trati tvoří stavební práce, technologie zhruba stejné jako u jiné silnice či železnice. A jestli myslíte koleje a zabezpečovací zařízení, žádný dodavatel, i kdyby to sám neuměl, nemá problém si to koupit v zahraničí a přeprodat. I na tom se vydělá.

+3/0
5.4.2015 23:20

J16a75n 70S15ů32r18a 4655703943882

Také to někdo musí vyprojektovat:-)

0/−1
5.4.2015 23:23

T31o84m71á89š 41K40n92a43i89f84l 6203680277740

Sůro, prosím vás, neblábolte nesmysly.

Jste i ekonomický novinář ... sám si určitě dovedete odvodit, na jak dlouho by v dnešní pošahané době bylo postavit zbrusu novou dráhu .. I kdyby se dneska začlo s projektováním a byly peníze, tak se jí ani vy, ani já, nedožijeme.

Díky problémům s výkupy, možností ekoteroristů (a dalších skupin) blokovat a donekončená zdržovat jakoukoli stavbu, je v současné době stavba VRT holou scifi.

0/0
7.4.2015 8:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.