Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77o54s27e66f 65P35o47ž66i32v14i42l 8314356247710

Jen dotázek ohledně výroby těch pražců....odkud přišel Ťok? Ze Skansky:-P.

0/0
21.4.2015 11:33

R86o90m69a33n 74J82e97s77c83h28k56e 9598925107875

Je cena jediné měřítko ? A co kvalita ? U nás také opravujeme vagóny po opravách.

Levná oprava nestojí za nic. Pak nás vedoucí kritizují za malý výkon. Levně neznamená kvalitně.

0/0
20.4.2015 20:54

M89i10k17u72l98á19š 37L38é53v58y 5782835164141

Asi málokdo ví, že elektronická zařízení se musí podle platné legislativy řídit  normami RoHS, tj že použité pájivé materiály musí být bezolovnaté, kvůli ekologii. Už se o tom ale nemluví, že spolehlivost zařízení je tím pádem řádově nižší (studené spoje). A právě proto se přiznaly výjimky pro použití pájivých materiálů průmyslu právě železnici, letectví a zdravotnictví. To právě kvůli menší MTBF (Mean Time Between Failures), zkrátka nižší bezporuchovosti.

Spotřební elektronika tím samozřejmě ostrouhala, může si trhnout. Ostatně, popravdě, kapitalizmus je založen na točení peněz, proto tento princip  navíc zaobalen ekologií se mu moc hodí.

Holt, peníze jsou vždy až na prvním místě, jak nám otec současného režimu VK nezapomenul připomenout.

+1/0
20.4.2015 11:12
Foto

P70e13t69r 57P92r70o20c96h34á78z54k79a 3762436482194

Mluvit o zrušení monopolu je jedna věc, zajistit další dodavatele věc druhá. Dráha jako taková je dost specifický odběratel. Ne vše, co vyhovuje jinde lze použít na železnici. Je potřeba plnit spoustu požadavků, atestů a různých jiných kritérií než se daný výrobek schválí a může použít.Je celkem jedno, zda se jedná o pražce, výhybky či zabezpečovací techniku. Nevěřím moc tomu, že zahraniční dodavatelé budou mít zájem o tak malý trh jako je naše země a budou si zajišťovat atesty pro použitelnost svých výrobků u nás, ve spoustě detailů se navíc i hodně liší.Malý výrobci tady už vůbec nebudou schopni plnit náročné požadavky. Celé vyjádření pana ministra mi přijde hodně populistické a myšlenkově nedotažené. Jenže leckdy stačí jen něco plácnout,lid se uspokojí, ale karavana jde v klidu dál.

+1/−1
20.4.2015 8:21

M75i53k65u44l23á42š 24L62é25v62y 5582615254741

Klasické, ODS-ácké tlachy. Holt to se výborně podniká pokud nepřipustíte konkurenci. ODS si toiž na tomto principu založila veškeré fungování kmotrů. Je mi z toho na zblití. Doufám jen, že s tímto postojem jste v menšině, jinak Bůh nás ochraňuj...

Není přece problém specifikovat technické požadavky a pak firmy samy uvidí zda se do toho mohou dát.

0/−2
20.4.2015 10:51

M94i98c91h72a23l 24B85o11l10e39k 8768920744386

Však ty technické požadavky specifikovány jsou.

+2/0
20.4.2015 12:39

M28i29k41u93l89á44š 81L34é27v70y 5892375884161

No to by na to měl reagovat spíš p. Procházka, na jehož příspěvek jsem reagoval. Pokud tedy ty požadavky dokáže splnit pouze jedna firma, tak  stížnosti na monopol jedné firmy jsou mimo mísu.

0/0
20.4.2015 12:44
Foto

P42e40t21r 57P80r59o82c54h87á14z29k33a 3322746532364

Nejsem zastánce monopolu.Klidně bych souhlasil s více dodavateli a s výběrem.Bohužel podmínky drah jsou opravdu specifické. Pohybuji se kolem nich už skoro 40 let a věřte, že něco málo o tom vím. Opravdu není snadné začít dělat různé komponenty a získat na ně atesty. Párkrát jsem měl možnost vidět jak některé pokusy dopadly už jen v testech. Prostě jsou oblasti, kde dodavatelů moc není a je třeba se s tím smířit. Nemusí to platit všude a se vším. I na železnici jsou věci, které nesouvisí s bezpečností a dopravou natolik že je nutné aby měly atest nebo nějakou úzkou specifikaci a tam je možnost otevřít trh.

0/0
21.4.2015 20:02

M66i30k66u84l44á94š 30L64é71v79y 5912705804301

Já vím, zabezpečovací technika. Tam se počítá s MTBF každé součástky za účelem zjištění spolehlivosti celých zařízení. Třeba hrozně blbě se získávají právě tyto parametry od výrobců. Něco o tom taky vím.

Ale spousta jiných aplikací kde jak říkáte v poslední větě že by šlo trh otevřít. Přesně to jsem měl na mysli. Takže jsme se nakonec shodli.

0/0
22.4.2015 7:28
Foto

P81e84t34r 79P68r69o28c28h21á25z54k72a 3412376732664

Pokud je člověk rozumný, něco o tom ví tak se vždy dokáže shodnout. Nejhorší diskuse je s lidmi kteří o daném problému nic neví, vychází s pár zpráv v tisku ale hned mají jasno. Děkuji za váš názor a za diskusi.

0/0
22.4.2015 19:20

J22a17n 79H90u13r69k69a 7140716466197

kolikráte jse to za desítek let slyšeli...a ještě uslyšíme...musíme...zlevníme, zatrhneme,uspoříme...výsledek?...abychom zvedli ceny

0/0
20.4.2015 1:12

J56a85n 10S66ů21r73a 4665313433972

Tak ona už podobná kvalita a spor na železnici je:

http://ekonomika.idnes.cz/na-moderni-trati-za-miliardy-se-vlni-koleje-vlaky-jezdi-padesatkou-10e-/eko-doprava.aspx?c=A120109_101934_plzen-zpravy_alt

aktuálně probíhá oprava celého úseku, poté soud o to, kdo to zaplatí.

0/0
19.4.2015 22:30

P52e15t83r 17N48o18v51o40t71n63y 3929892159672

Tak to už se brzo dočkáme na železnici kvality jako treba na D47.

0/0
19.4.2015 21:13

J83a89n 89S27ů22r25a 4305173313592

Jinak celý materiál MD naleznete zde:

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8E2F8B8C-6391-40DD-B394-B70E1D1A7B91/0/150409_Analyza_prirozenych_monopolu.pdf

0/0
19.4.2015 12:51

J41a20n 57K42o98b73ě15r39s67k69ý 1110956821643

Skvělá příležitost se pobavit o informačních systémech v železnicních stanicích. Do každé zmodernizované stanice společností AŽD je automaticky dosazen informační systém INISS a tabule Elektročas. Přitom ty LCD tabule nejdou vůbec na slunci přečíst a bílé písmo na modrém pozadí je nic moc. Co se tohle instalovalo do Brna tak tabule nejsou vůbec k přečtení a hlášení  takřka není slyšet. Dříve tam byl mužský hlas, který byl slyšet až na Petrově. Přitom konkurenční tabule (např.ELEN), které pracují na LED technologii jsou mnohem čitelnějsí a lepší. Takže by to chtělo si došlápnout na ADŽ, proč se taková (ne)kvalita musí dosazovat všude. Jinak ty tabule jsou i v Praze hl.n., tak se můžete "čitelností" pokochat sami.

+1/0
19.4.2015 12:21

P60e28t72r 98N82o25v65o80t42n82y 3319822499192

Se mi nestalo, že bych v Praze na hl. n. ještě něco nepřečetl.

0/0
19.4.2015 21:11

V28l76a44s83t33i45m16i97l 93F96i72a89l86a 1592461964

V brne proti tomu svizi slunko v praze to mate zastinene

+2/0
19.4.2015 22:10

M81i93k16u61l61á96š 57L18é48v43y 5152605764731

No, zdá se mi, že AŽD má víceméně monopol pro dodávky zabezpečovací a sdělovací techniky. Asi to není ideální z pohledu možných úspor, ale pro zaměstnance AŽD je to nesporní výhoda, mít furt zakázky. I když na druhé straně chápu postoj SŽDC jednat pokaždé se stejným dodavatel, navíc certifikovaným...

0/0
20.4.2015 10:59

J21a25n 33Š95p21e89c35i27á72n 2470570619349

Vysledkem bude, ze se bude tlacit na cenu a misto vyhybky z Prostejova tam bude vyhybka nejlevnejsi a bude se menit 3x casteji. A vysledkem bude plytvani a ohrozovani mnoha lidi na zivotech kvuli tlaceni na cenu!

+1/0
18.4.2015 22:50

J74a36n 91S37ů15r43a 4445103363752

Monopolní dodavatel s vyšší cenou není zárukou kvality.

+2/0
19.4.2015 9:15

M86i56k31u29l35á45š 88L39é54v30y 5292855564651

Ale vždyť ať se zadají požadované parametry zakázky. Pak to bude kóšer

0/0
20.4.2015 10:54

J90a48n 55J71e64m30e68l14k98a 1725810

Na druhou stranu na železnici nevím o takových průserech jako D47, ceny za Řebíčka jako v Nemecku...

+1/0
18.4.2015 21:22

V81l55a15d10i26m41í73r 83F48i46b48i88g70e98r 5814831171124

Samozžejmě, protože vše co se na železnici namontuje má schválenou kvalitu. Každý dodavatel který chce dodávat železniční komponenty prochází důkladnou kontrolou kvality, stojí dost peněz aby všechno prošlo ale za kvalitu se ručí. Nikdo si nedovolá dodávat vadné zboží. To že ho kolikrát zhotovitelé(soukromé firmy) špatně skladují je věc jiná.

0/0
19.4.2015 19:48

J41a14n 87S78ů36r46a 4655873723452

Samozřejmě, že dovolí. O kvalitě pryžových podložek z Renogumu vědí na SŽDC moc dobře z některých staveb, kde došlo k jejich rozkladu za 15 měsíců. "Kvalitu" potvrdily laboratorní zkoušky.

0/0
19.4.2015 22:29

R16a16d82e57k 58Č46o53s 3886826398378

Otázka je, jak dlouho pana Ťoka nechají ty velké firmy ve funkci...

+1/0
18.4.2015 21:18

V87o55j12t17a 29V51e59n84c72l81o46v61s11k66ý 8671928128286

Zvláštní, článek přináší informaci o tom, že si někdo pravděpodobně ještě v dobách oposmlouvy a kmotrů někde zařídil několik dlouhodobých monopolních dodavatelských kontraktů, a místo aby tuto informaci drtivá většina čtenářů uvítala, si můžeme v diskuzích přečíst zejména účelovou argumentaci, podle které je vlastně tento monopol jediné řešení 8-oRv

+2/0
18.4.2015 19:07

J68a43n 38S68ů37r77a 4425623903392

Současný stav vyhovuje spoustě lidí.

0/0
18.4.2015 19:49

M33a54r91t10i76n 74Č53a58p85e70k 6170931167134

O tom, že současný stav není ideální není pochyb. Ale na druhé straně jsou tu nějaké požadavky na bezpečnost provozu a ty vyžadují, aby se používalo jen to co je schváleno a odpovídá předpisům. Přeci jenom například ten pražec tam musí vydržet cca 30 let, bez toho aby ohrozil bezpečnost provozu.

Je to to samé jako v letecké dopravě - náhradní díly na letadla také nemůže dodávat každý, ale jen ten co na to má certifikát a nikdo nikomu nezakazuje aby se ho pokusil získat.

Takže žádná účelová argumentace, ale konstatování holé skutečnosti - nenáš certifikát - tak nemůžeš dodávat, jelikož nebudeme riskovat lidské životy, ale nikdo ti nebrání ten certifikát získat.

Navíc většina současných dodavatelů tento materiál dodávala už za komunismu, takže potřebné certifikáty mají už z té doby.

+2/0
18.4.2015 20:54

J10a62n 68S54ů81r89a 4905533513692

Nepředpokládám, že se půjde cestou zrušení certifikace. Otázkou ale také je,kdo a jak dlouho certifikuje

0/0
19.4.2015 9:16

M23a95r98t28i27n 34Č74a65p60e29k 6600271897464

Tak těch certifikovaných zkušeben je v republice několik. Ale zkoušky mají jasně daný průběh a navíc se vše musí ověřit v provozu (například na okruhu v Cerhenicích). Takže než výrobce dostane papír, že daný výrobek může být používán, může to trvat i pár let. A všechno to platí výrobce a to se mnohým nechce, platit a čekat.

0/0
19.4.2015 10:34

M84i36r23o18s17l41a21v 74Z37i35k68m73u18n87d 7799113484793

Monopol se samozřejmě dá zrušit, ale když si podrobně prohlédnete jak vypadají betonové pražce v sousedních zemích, tak s výjimkou Slovenska, kde se v podstatě používá stejný tvar, jsou tvarově trochu jiné ...

"Vono" není problém udělat pražec podle "vejkresu", který chce SŽDC, ale důležitý je správný technologický postup.

Skutečně "na dvorku" si může odlévat pražce ten, kdo provozuje "zahradní" železnici ...

Je tu taky otázka ceny, zda zahraniční pražce budou levnější než ty české vyráběné z tuzemských surovin za cenu české pracovní síly.

Kolejnice TŽ Třinec jsou vyváženy do zahraničí ... možná proto, že při stejné kvalitě jsou přece jen levnější ...

+3/−2
18.4.2015 17:58

J13i31ř85í 80K74o34c41u61r94e51k 6435854515818

V rakousku po Rakousku po rakouských pražcích, v Německu po německých pražcích a v Polsku po polských pražcích. Ovšem pražce v ČR jsou specifické a proto ten samý Taurus by v ČR po německých, rakouských nebo nedejbože polských pražcích jezdit nemohl. Ani vagony. Protože rakouské pražce v Rakousku fungují jinak než by fungovaly v ČR.

Zajímavé ovšem je, že národnostně rozdílná fyzika přestává být aktuální ve chvíli, kdy je na vagoně nápis RIC nebo RIV. Tyto vagony používají stejnou fyziku v celé EU a tak jim nevadí různé druhy pražců, kolejnic a upevňovadel od jiných než jediných správných dodavatelů v té které zemi.

Železnice v ČR se uzávírá před světem, osvědčená zahraniční řešení se zaváději jako by to byl prototyp a celosvětový unikát a nikdo nikdy to nevyzkoušel. Jakoby v ČR byla jiná fyzika než ve zbytku světa.

+2/−1
19.4.2015 3:49

M72i32r68o55s75l81a46v 19Z58i48k68m72u59n52d 7259863844583

Ano ... v mnoha zemích Evropy jezdily řídící vozy, ale v Československu to nešlo, protože jistá osoba vypočítala, že by mohlo dojít k vytlačení vozidla v oblouku, za předpokladu, že se do konjukce dostanou Mars s Venuší ... proto podle předpisu nemohly jezdit vlaky s řídícími vozy, ale reálně ty vlaky jezdily dokonce rychlostí až 120 km/h. Byť na konci 60. let se vyvinula elektrická jednotka SM 487.0 s řídícím vozem R 487.0 ...

Konkrétně elektrická jednotky dnešního označení 460 a 560, v případě, že elektrický vůz v čele vlaku měl poruchu, tak nevyvíjel tažnou sílu, ale fungoval jako řídící vůz a tažnou sílu vyvíjelo vozidlo "vzadu". Čili fakticky sunutý vlak. V případě motorových jednotek se stávalo, že u tzv. Hungarie M 298.0 první "motor" zdechl a z čelního stanoviště byly řízeny zbylé tři jednotky, které byly v chodu. U motorových vozů M 296.1,2 to bylo podobné. Motor v čele vlaku byl porouchán, ale strojvedoucí z něj řídil zadní motor nebo u vlaku 756/757 další 3 motorové vozy ...

A až nejmenovaný, ale na železnici známý pán odešel do penze, problém s řídícími vozy na české železnici zmizel jako pára nad hrncem ...

0/0
19.4.2015 11:55

J80o79s23e67f 59H13o60n88e76š 7541452680403

Pražce kolejnice musí sloužit 15-20 let bez údržby.Pokud by to dělali i garážový dodavatelé,tak kvalita by nebyla zaručena.Nejjednodušší obranou proti reklamacím je firmu zrušit nebo prodat.ČD si toto nemohou dovolit

0/0
19.4.2015 13:08

V50a82c85l11a85v 28H34a34j65e43k 3926719479

ČD s tím ale nemají vůbec nic společnýho. Článek je o SŽDC víme ??

0/0
19.4.2015 23:22

M22a12r73t87i46n 17Č65a83p14e71k 6680151717654

Jak chce pan ministr zrušit monopoly dodavatelů, když každá věc použitá přímo v provozu, ať už jde o šrouby, zab. zařízení či vozidla, musí mít schválení od drážního úřadu, že odpovídá drážním normám. V tom je celý problém, malý trh (Evropa celkově) a málo certifikovaných výrobců, mezi které se dostat je běh na dlouhou trať.

+7/−2
18.4.2015 16:09

M94a86r15e90k 73V89y18m27a88z73a51l 5388686602340

Ten Ťok má zvláštní paměť.  Káže vodu a pije víno....R^

+2/−7
18.4.2015 14:36
Foto

V24l46a29d94i22m90í58r 24V88o18l37k13o 6560452217279

Co jsem zrovna o něm slyšel, tak nejvíce kritizován byl právě za to, že ve funkci v Skancse odmítal pokračovat v já na bráchu, brácha na mě s našimi skvělými politiky, kteří korupci ve stavebnictví tak skvěle podporovali.

Skanska poté dokonce měla problémy vyhrávat výběrová řízení......přece si politici nenechají rozvracet republiku.;-)

0/0
23.4.2015 20:19

J95i23n62d39ř47i59c51h 29Š81k39o94p22e10k 4455171480155

pokud monopol znamená, že se k zakázkám mohou dostat pouze české firmy, problém nevidím. Není důvod pouštět za každou cenu do všeho konkurenci, když už konkurence svou kvalitu opakovaně dokázala.

+10/−4
18.4.2015 14:13

J59a88n 34S48ů19r59a 4735463723262

myslíte třeba pryžové podložky, opakovaně reklamovány? rovněž ještě donedávna monopolní produkt.

+4/0
18.4.2015 17:55

J45i85n60d80ř76i56c55h 24Š16k31o85p64e93k 4985221820955

dodavatel vzešlý z řádné soutěžě bude mít na kvalitě ještě menší zájem, protože bude muset vyhrát cenou. A jak to vypadá, když zhotovitelé jedou na cenu vidíme např. u kvality odvedených prací na dálnicích, dálničních mostech atd

0/0
19.4.2015 12:13

J45a23n 52S10ů88r96a 4955553863772

jaký má zájem na kvalitě monopolní dodavatel, když ví, že nikdo jiný ho nemůže nahradit a má svůj byznys jistý? Nekvalita odvedených pracích je dána především nekvalitou a podplaceností stavebních dozorů.

0/0
19.4.2015 12:46

V85l62a87d91i73m43í68r 83F95i77b23i44g53e88r 5924421821724

Taky to znamená držet kvalitu komponent. Nikdo si nedovolí nic ošulit, pokud by měli nekvalitní dodávky přijdou o jakoukoli možnost dodávat, pokud zase nesplní kvalitativní podmínky a to je hodně drahé.

0/0
19.4.2015 19:50

T34o40m48a96s 76A77u10g58u72s82t56y87n 6647346891770

Takže to teď bude jako s dálnicemi, třeba D47 a bude se věčně řešit, že firma, co vysoutěžila za nejnižší cenu, tam nasypala to nejlevnější, co bylo po ruce?

+7/−1
18.4.2015 12:23

P69a60v27e38l 21N30o35v25á26k 5143817114698

jo jo. To je bez komentáře o))) O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.

+6/−1
18.4.2015 11:59

R63i16c55h24a33r30d 55T39r88e84f20i91l 4251705849370

Jde evidentně o to aby si Ťok propasíroval na dráhu svoje firmy. Příklad Řebíčka táhne.

+7/−2
18.4.2015 11:36

M17a23r88t53i74n 29H41a24n54z60a14l 8158339799715

Samá Morava, jaké překvapení...

0/−5
18.4.2015 10:15

J94a98n 88S19ů75r10a 4735403133442

Azd,kapsch...sama morava...

+3/0
18.4.2015 10:30

M48a79r74t17i46n 95H58a49n87z19a90l 8928569939435

Uherský Ostroh, Kyjov, Prostějov, Třinec.. Kapsch je banda zmetků a AŽD má bohužel tu výhodu, že s výjimkou Starmonu je jedinou firmou, která na území ČR tyto produkty vyvíjí. Jde tedy o specializovanou produkci, zatímco betonový pražec zvládne odlít začínající betonář do formy na dvorku...

+6/0
18.4.2015 10:43

J74i41ř68í 71E26r50b16e18n 1233244926357

To sice jo, ale jakou záruku ten začínající dvorkový betonář dává? Má zajištěnou minimální pevnost dílce, pevnost uchycení přídavných prvků, životnost dílce, homogennost směsi, stálou jakost bez ohledu na výrobní šarži?

Samotné výrobní náklady jsou sice celkem nízké. ale když pak má zajistit stálou jakost výrobku, tak zjistí, že fakt nelze kalkulovat jen písek, cement, armadrát a trochu práce s míchačkou...

+5/0
18.4.2015 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.