Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Zemanův“ kanál Dunaj-Odra-Labe se vrací do hry. Zadá se studie

Ministerstvo dopravy oživuje plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož velkým příznivcem je prezident Miloš Zeman. Naopak řada odborníků se staví proti projektu, který označují za megalomanský. Resort se chystá vypsat výběrové řízení na studii proveditelnosti za 25 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R40a64d60o66m18í62r 25P42e51š73o10r76n73a 3459826689376

I kdybys blázna ubil holí nastokrát, stejně by k rozumu nedospěl. Tak podobně je to i s  naším panem prezidentem, pokud jde o DOL. studii kanálu.

Naši akademici mají v této věci naprostou pravdu v předchozím článku a já také jako oni s tímto nápadem našeho pana prezidenta nesouhlasím.

:-/Rv

+1/0
15.5.2015 22:57

M14i45r17o11s59l92a53v 42L92o87s 4457427966934

Koliktá to už bude studie. Zase se rozdají peníze kamarádům a založí  se to do šuplíku. Rozumnější a reálnější mi připadá realizace propojení Hodonín Dunaj.

0/0
30.4.2015 17:57

K47a30r56e16l 77M44l91č54o88u25š35e47k 8840368395420

Pokud to nebude stavět stejná firma, jako tunel Blanka, tak bych do toho šel. Kdybychom tam zaměstnali kopáče z našeho národního etnika, tak klidně 100 roků by bylo, co dělat.

0/0
29.4.2015 15:51
Foto

D65a98v74i10d 10K50r88á64s79e70n17s33k24ý 7747780987

Proboha začněte konečně stavět vysokorychlostní tratě (VRT) v evropských parametrech, než tady ten nesmysl vedený přes hlavní evropské rozvodí. Nesrovnávejte naši krajinu s Holandskem.

+1/0
19.4.2015 11:56

J53i78ř61í 55K26o38c14u34r45e59k 6555904745228

Jsu pro. Uvolní se kapacita stávajích tratí pro nákladní dopravu. Jim Vmax 120 km/h naprosto vyhovuje, takže těch koridorových 135-160 dle poloměru oblouku je jen mírně naddimenzovaných. Náklad stejně obloukem nemůže tak rychle jako osobní vlak.

Motorák 810 na koridoru je peklo! Radši autobus na silnic navíc, když bude prostor pro náklaní vlak se 30 kontejnery, které nepojedou kamionem.

0/0
19.4.2015 13:00

P17a26v13e60l 31K45r66ů96t93a 9960417908367

A pak poručíme větru, dešti.

0/0
18.4.2015 19:24

M16i36r67o39s24l46a36v 92Z15i74k82m26u36n94d 7509633494943

Podle mého názoru je smysluplné propojení jihu se severem, tj. Dunaj x Odra, který by byl veden relativní rovinou bez nutnosti překonávání velkých výškových rozdílů ... To Labe je moc daleko ...

+2/0
18.4.2015 18:05

J96i88ř66í 62K89o29c63u52r42e41k 6565844645248

Z Ostravy na rozvodí je to 100 metrů výškový rozdíl. Velmi relativní rovina. Je to 4x víc než v Panamě. Jezero Gatún je 26 metrů nad mořem.

0/0
19.4.2015 13:05

J35i11ř96í 96K76o29c41u54r48e29k 6125514305438

A ještě bych dodal, že místí geologcké podmínky nejsou zrovna příznivé. Myslím, že Vám je známo, jaké problémy způsobuje stále ještě nestabilizovaný sesuv půdy nad tratí. A případná stavba průplavu se potká se stejnými problémy.

0/0
19.4.2015 13:21

J94i50ř26í 42K53o12c43u11r69e53k 6465484755708

Pokud už by se měla cesta zboží do evropy zkracovat, tak by se dala postavit železniční trať od Jadranu přes Slovinsko a tam rozdělit do Rakouska přes Alpy a přes Maďarsko a Slovensko. Nejlépe dvoukolejná. Z vyteženého materiálu (bude to jeden tunel za druhým) postavit u Rijeky umělý ostrov s přístavem, podobně jako to udělali v Číne: https://www.youtube.com/watch?v=exMYo_l7Cy4

Tohle zkrátí dobu přepravy zboží do Německa a střední Evropy o 3-4 dny. Narozdíl od DOLu. Ale vydá to jako mnohem větší kravina.

0/0
18.4.2015 17:27

J13i93ř46í 30K20o67c90u34r97e52k 6865304625528

PS: Rakušané z nějakého důvodu staví druhou kolej na trati mezi městy Bischofshofen a Villach. Z Koperu jezdí jeden vlak za druhým a to je malý přístav.

+2/0
18.4.2015 17:36

M46i60r47o97s29l57a91v 25Z23i40k61m80u33n41d 7539603384533

A taková trať snad neexistuje ... ? Z Koperu jezdí přímé vlaky nejen do Česka ale až  do Polska (Koper - Lublaň -  Maribor - Graz - Břeclav). Ve Slovinsku (Slovensku) se elektrifikuje trať z Pragerska do Hodoše v návaznosti na síť maďarských železnic ...

+2/0
18.4.2015 18:01

R69a50d54e82k 80J41a62n52a69t52a 9725556334482

Trať pochopitelně existuje, ale není v celé délce dvoukolejná. Prostě kapacita je to, co evropské železniční síti stále chybí.

0/0
18.4.2015 19:41

J90i60ř32í 91K97o49c55u23r21e78k 6325884575868

Vždyť snad přece píšu, že z Koperu jezdí vlaky, tak asi vím, že tam železnice je. Jenže jaká? Ano mohli bychom napsat, že z Jihlavy do Budějovic přece železnice vede, takže problém je vyřešen. A od zítra tam může jezdit 20 párů kontejerových vlaků délky 600 metrů rychlostí 90-120 km/h.

Když jsem psal o nové trati z nového přístavu, tak jsem _neměl_ na mysli jedkokolejku s vmax 40-70 km/h a prudkými stoupáními, aby železniční dopravce musel na desetinu trasy z přístavu do německa zapřahat dvě lokomotivy navíc.

Ale možná jsou v USA blbci, když staví třetí kolej, aby získali vyšší kapacitu trati, aby převezli zboží z přístavu do vnitrozemí. Měli se smířit s tím, že jednokolejka už tam je a nestavět ani tu druhou. http://www.trainmaster.ch/X-cajon-01.htm

0/0
19.4.2015 12:57

J66i92ř53í 91K57o75c91u12r94e62k 6785164455768

A jak je na tom německý Dunaj-Mohan-Rýn? Je přetížený dopravou podobně jako starý panamský, že je potřeba hedat další přepravní kapacitu? Stejěn jako se staví nové plavební komory a rozšiřuje panamský.

Ano - Ne. To je rozhodující. Pokud po daném typu dopravy není poptávka ani tam, kde nabídka již existuje, těžko se bude generovat poptávka tam, kde nabídka není. Leda že by EU nařídila kvóty na přepravu lodí - nejméně tolik a tolik ...

Bude to stát fůru peněz. A pokud se bude muset provoz dotovat, že si to nevydělá ani na údržbu, tak to bude stát ranec. Tunel s OZE snad stačil ne?

0/0
18.4.2015 17:17

J87a48n 51F66r17o23l88í72k 6186610615884

Tunel s OZE byl Paroubkův. Teď tu máme jinou sqadru a ta chce také vydělávat.

0/0
19.4.2015 11:44

K97r56y38š74t60o91f 83L74a85n75í97k 1809970575555

EU to zaplati i kdyz s tim nepocita? tak hlavne, ze v tom mame jasno.

+2/0
18.4.2015 14:31

M87i64r68o22s91l13a78v 35S72u37c65h81y 5430969930830

Vodní kanál je skvělá věc - tedy pokud funguje. Fungovat, znamená, že po něm budou plout plně naložené lodě - jedním i druhým směrem. Můžeme to zaručit? Pokud ne, je jakákoliv studie zbytečná. Naše republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, železniční přeprava ale stále klesá. Vše se vozí po silnici. Kdysi jsme ve firmě udělali praktické srovnání silniční a železniční přepravy. Ta železniční byla 2x dražší, 4x pomalejší a zboží nakonec dorazilo poškozené. Jak v tomhle srovnání asi obstojí lodní doprava?

+2/0
18.4.2015 12:02

B91o39h68u77m45i72r 29M12a86l31ý 6692896217492

Poněkud zjednodušujete. Kanál může mít i více využití než jenom dopravu nějakého materiálu.

0/−1
18.4.2015 12:13

J70a68n 58Š66k11r17a48b48á69n85e28k 7315650478932

jaká další využití vidíte? napadá mě jen turismus.. ale popravdě tam ten přínos není zas tak velký (srovnejme se zeměmi které "kanály" již mají).

+1/0
18.4.2015 12:17

R19a49d77i91m 91P16o50l38á78š19e25k 9446663349699

Konkrétně DOl bude na našem území potřebovat spoustu zásobních vodních nádrží a ty bude možné včetně zdymadel snadno a levně upravit na přečerpávací vodní elektrárny. Takže vznikne dost velká kapacita , možná až jednotky tisíc megawat, pro vyrovnávání nepravidelné produkce fotovoltaické a větrníkové elektřiny. Případně pro produkci špičkové elektřiny, kterou lze prodávat za deseti i stonásobky cen běžné elektřiny.

0/0
18.4.2015 15:08

T42o87m23á32š 66Z95e32m75a95n 3855448524685

Jo, ale to se nesnese s činností zdymadel.

0/0
18.4.2015 18:39

R82a58d24i16m 80P17o76l80á91š97e29k 9436293399799

Nesnese a snese, záleží na vodní kapacitě a na využití. Přebytečná elektřina klidně může být za silného provozu použita na přečerpávání vody čistě jen kvůli funkci zdymadel. Stejně tak jako můžou ke kanálu patřit akumulační vodní nádrže mimo kanál.

Všechno záleží na konkrétních detailech provedení kanálu. A na tom, jak se v dalších destiletích bude potřeba dopravy v Evropě vyvíjet, respektive jak moc nahoru bude stoupat ekonomika.

Kde to dnes vypadá , že kanálem by jela jedna loď třeba za týden, může za 40 let, 20 let po dostavení kanálu, plout klidně jedna loď každou hodinu.

Je to totéž, jako by někdo kolem roku 1830 usuzoval z dopravní kapacity a vytíženosti dálkových formanů jezdících s koňmi, že na trati Ostrava, Břeclav, Vídeň, Budapešť, Bělehrad   nebude nikdy jezdit víc nákladních vlaků než 1 - 2 za měsíc.;-D

0/0
19.4.2015 8:07

M57i84r71o81s24l98a52v 40S17u43c80h97y 5860739800150

Znovu opakuji, ten kanál je skvělá myšlenka. Myšlenka akumulačních přečerpávacích nádrží je silný argument. Ale jsme v Čechách. Každý kilometr dálnic slavíme jako obrovský úspěch, slovo tunel zcela bezpečně získává hodně negativní zabarvení. Co státní projekt, to problém s korupcí. Proto se mohu pouze domnívat, že "zpracování studie" není ničím jiným než dobrým kšeftem pro nějaké kamarádíčky.

Bez výrazné a dopředu garantované finanční podpory z EU projekt takového rozsahu nemá šanci. Bez jednoznačné a průzračně čisté legislativy to také nepůjde. (Známe, jak se soudně napadá jedno rozhodnutí za druhým, jelikož si legislativa v mnohém protiřečí.) A nakonec, bez evropské dohody o upřednostňování vodních cest, ten kanál nebude využit. Vodní cesta je výrazně pomalejší než silniční doprava, navíc ji prodražuje nutná překládka. Co bude speditéry motivovat k využívání vodní cesty?

0/0
19.4.2015 13:24

M56i62r80o55s29l94a18v 62S58u57c88h49y 5890929870460

To je pravda. Kanál ale někdo musí zaplatit - a to může jen a pouze přeprava zboží.

0/0
18.4.2015 19:38

A65n52t28o20n23í61n 38Z69e39l28e17n72ý 2104193891176

V titulku se objeví „Zeman“ a u spousty diskutérů zafunguje podmíněný reflex.

+4/0
18.4.2015 11:43

J20e91n72d79a 47K83r59á62s75a 1199336668

A kdo  za to může? 8-o

0/0
16.5.2015 7:18

M20a12r50t23i54n 43Ž42e44l54i69n91s93k34ý 9218269119862

Hm ..., I.P.Pavlov? ;-D

+1/0
16.5.2015 16:48

A45n62t48o66n81i38n 96N30e18m98e81c 7918653431140

Stav nadrazi:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

+1/0
18.4.2015 10:59
Foto

M38i71l59a36n 77K92o27m65e76r55s 3617491109770

A v Teplicích !;-O

+1/0
18.4.2015 17:31

A55n35t66o58n74i40n 55N83e98m38e73c 7528923461440

Proc opravovat silnice a zeleznici?

Penize je mozno dat i do kanalu a presunu nadrazi.

Zacneme v  Brne za 30 miliard a budeme pokracovat v dalsich mestech,

 jakmile si mistni podnikavci a politici koupi novbe pozemky - hned tam presuneme nejaka nadrazi.

Tak bude dost prace pro vsechny a pro nektere vyvolene i najake ty milardy navic.

Snad to ta nenavidena EU pomuze zafinancovat, hloupi jsou na to v Bruselu dost.

0/0
18.4.2015 10:51

A59n52t88o36n86i65n 61N61e88m32e93c 7278963711210

Stav nadrazi - mozno  cist v  idnes:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

0/0
18.4.2015 10:58

P29a87v96e51l 61Ř72a24p42e89k 7132586539715

Když už, tak radši ty peníze dejme do železnice. Moderní železnice má budoucnost, kanál je paskvil.

0/0
18.4.2015 10:35

L31a62d34i10s79l30a26v 12P71r23o22t22i92v73a 7776366794224

Jó pánové, komu PánBůh úřad, tomu i rozum. Máme nového FracJosefa, ale přesto si myslím, že i on byl chytřejší !!!!!!

+1/0
18.4.2015 9:58

J58e22n87d18a 84K55r50á83s70a 1459206978

To byli všechny hlavy státu ;-)

0/0
16.5.2015 16:52

T32o38m21á88š 40Z36e97m93a46n 3755548184565

Stačí se podívat na konkurenční kanál Dunaj-Rýn, který mimochodem využívá daleko větší řeky než je Morava a Labe, a uvidíte jasně, že Zemanál nemá šanci na jiné než rekreační využití..

+1/0
18.4.2015 9:39

B73o83h39u68m97i46r 16M20a89l98ý 6402836227762

No než abych zde plácal nějaké hlouposti tak si počkám až vyjde ta studie. Ale proti kanálu osobně nic nemám, nejde totiž jen o nákladní provoz. Možnost sportu, turistiky a o zemědělství a o jistou zaměstnanost už i při výstavbě. (Hitler aby dal lidem práci tak stavěl dálnice).  Ale jak jsem již napsal nemám potřebu zde dělat že tomu rozumím a že jsem nejchytřejší, počkám si.

+1/−1
18.4.2015 9:22

P77a58v94e59l 80Ř91a72p90e82k 7102136439505

Práci můžete dál lidem i tím, že budou neustále vykopávat díry a zase je zasypávat. Problém je, že tím nic rozumného nevznikne a ty lidské zdroje budou chybět jinde.

0/0
18.4.2015 10:37

B37o84h74u81m66i78r 60M20a71l21ý 6252726977142

Z mého příspěvku jste si vybral pouze to na co si myslíte že můžete jednoduše odpovědět.

0/0
18.4.2015 12:19

K87r42y39š79t15o27f 58L29a45n51í26k 1739250835825

uzitecnejsi by bylo treba uklizet ulice

0/0
18.4.2015 14:29

R11a38d64i63m 94P77o34l24á26š73e14k 9606663169479

Hm, skoro by se dalo říct, co Čech a Moravák, to odborník na kanál DOL. ;-D;-D;-D A na to, jak to tady bude, až bude DOL vystavěn.

To vám nedochází, vy hlupáci, že tu stavbu v první řadě blokuje a sabotuje Hamburská, Amsterdamská, Rýnská a další lobby, která nyní rýžuje ze zámořské dopravy pro Evropu přes tyto západoevropské přístavy a navazující říční dopravu? Zprovozněním DOl a navazujícími úpravami dolního a středního toku Dunaje a Odry, které by plavbu usnadnily a zlevnily by v podstatě zmizel důvod, proč by zboží převážené lodní námořní a říční dopravou pro Českou republiku, Polsko , Slovensko a částečně státy Balkánu mělo jít přes západní Evropu. A příslušné přístavy, spediční firmy a další měly za jeho dopravu inkasovat.

DOl minimálně do vypracování podrobné studie proveditelnosti a úvodních projektů je velká neznámá. Nedá se vůbec určit, jak moc bude prospěšný anebo nebude. Nedá se určit, jak moc bude či nebude chybět voda v nejvýše položených partiích kanálu. Minimálně do doby, pokud nebude určeno, jakým způsobem a z jaké dálky se bude voda pro tento kanál sbírat.

+1/−1
18.4.2015 7:52

P79e85t81r 87N84o57v53o29t97n26y 3919182499332

Co je to za nesmysl s tim Polskem, Slovenskem a Balkanem? Tam může jit už dnes zboží jinudy nezavisle na tomto kanále.

0/0
18.4.2015 8:26

M65i92l63a76n 36H69l82a59d18k13ý 8352638270

Vážně ? A co po tom kanálu budete dopravovat ? Když vše se dnes dopravuje na rychlost ? Díky tomu se už ani železice nepoužívá. A vodu tam budete čerpat z moře ? protože podle studíí hydrometeorolgů bude u nás za 20 nedostatek vody. Když už chce někda stavět novou "hladovou zeď", ať staví aspoň něco užitečného ...

+1/0
18.4.2015 9:51

R22a16d10i65m 91P23o97l70á39š90e36k 9976343569189

Neříkají náhodou hydrometeorologé taky, že ze 20 let u nás současně budou povodně? Normální i bleskové?

Co pak bude lepší? Tu vodu pustit meliorovanými a napřímenými vodními toky pryč nebo aspoň část zachytit v nádržích a zdymadlech kanálu DOL?

Jinak kamióny se u nás dopravuje všechno proto, protože do ceny silniční dopravy ještě nejsou zahrnuty všechny externality. Konkrétně třeba zabraný prostor, který je mnohem větší než prostor, který zaujímá železnice nebo třeba vznik prašnosti.

Až se to všechno do ceny silniční dopravy zahrne, rázem bude železnice výhodnější. A lodní doprava si taky najde zakázky.

0/0
18.4.2015 15:04

J66i47ř12í 69K83o90c59u80r50e83k 6395454635298

Víte jak vypadá námořní loď? https://www.youtube.com/watch?v=Fb6hY_tZMI0

Si myslíte, že s tím dojedou do rumunských přístavů a tam to složí na dvě stokvy říčních bárek které ten náklad povezou rychlostí 10-12 km/h?

To se na to můžou rovnou vybodnout a poslat to z číny vlakem rovnou, což se děje.

Ale si jsou to blbci - určitě by se jim vyplaitlo to v Bulharském přístavu přeložit na řeku a vydat se "přímou" cestou na průplav Dunaj-Mohan Rýn, který zeje prázdnotou. Je to jen nějakých 2500 km při výše uvedené rychlosti asi 10 dnů plavby.

Ale "ušetřili" by. 200 říčních lodí "určitě" spotřebuje méně paliva než jeden SuezMax.

0/0
18.4.2015 17:11

P77e78t62r 30R40ů41ž23i96č59k10a 8942513623366

Jsem pro kanál DOL. a doufám, že se snad dožiji alespoň zahájení stavby. Na kanálu DOL není nic megalomanského. V západní Evropě plavební kanály mají tradici. Lodní vnitrozemskou dopravu tam nevytlačila ani železnice ani dálnice. Bude to rozhodně velká pomoc dalšímu ekonomickému rozvoji České republiky.

+2/−4
18.4.2015 7:01

O11l36d77ř11i23c73h 92P69o10p65j78u35k 1611349585811

Tradiční je spíše zemanovo bláznovství. Přečti si taky něco o tom, jak dlouho to tam stavěli a co si o tom myslí teď.

+2/0
18.4.2015 7:50

N61i76c43o51l60e 22O73l77e93j25n94i68k87o12v74a 6416388337780

ano, neni vetsi priority v oblasti DI nez kanal Zeman. Bem vyhazoval desitky milionu za studie Prahy olympijske, Zeman se nechce nechat zahanbit, neskutecne :-)EUR^

+2/0
18.4.2015 1:06

O23n15d37r32e89j 36S17i77d95o50n 6154786871482

Az ministerstvo tech 25M uvolni, at nezapomenou splachnout.

+6/0
18.4.2015 1:01

P76a47v27e18l 20S75ý88k62o10r17a 7977782337811

V té době to smysl mělo. Byli jsme průmyslová velmoc. [>-]  Co chcete dopravovat dnes ?  Uhlí, písek, ocel, odlitky, ....

Podívejte se, kolika násobně klesla železniční doprava;-€

Již nejsme průmyslový stát.  není co dopravovat loděmi.

+2/0
17.4.2015 23:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.