Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Českým drahám klesá ztráta. Více vydělaly i díky vyšším dotacím

Ministerstvo dopravy a kraje loni výrazně navýšily dotace na ztrátové vlaky Českých drah. České dráhy se za loňský rok chlubí zlepšením hospodaření, z velké části jim však snížily ztrátu z osobní dopravy peníze z veřejných rozpočtů. I přes velký pokles nákladů na naftu či elektřinu jim totiž stát a kraje loni výrazně přidaly peníze, vlaků přitom nepřibylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34i61ř62í 24E35r29b34e20n 1713724346527

NÁMĚT NA ČLÁNEK PRO PANA SŮRU: Mohl bych Vás poprosit o podobný ekonomický rozbor z výročních zpráv našeho společného krajského přítele, jímže je autobusový dopravce BusLine?

?Kolik desítek milionů korun tato firma za rok vysosá z krajského rozpočtu a z rozpočtů jednotlivých obcí zejména v Libereckém a Ústeckém kraji?

?Kolik činily tržby z jízdného této společnosti a jak jí přibylo (či spíše ubylo, jak vidím na mnou používaných spojích) pasažérů po loňském výrazném růstu jízdného?

?Jaký vliv na hospodaření společnosti mělo to, že v Ústeckém kraji už nesmějí používat autobusy starší 8 let, takže tam musejí pořizovat nové stroje a ten polofunkční vymlácený vozový park Crosswayů přesunuli do Libereckého kraje?

.

U nás díky tomu přesunu sešrotovali nejen desítky ještě vymlácenějších Karos 930 a 950, ale dokonce i dvě B732 z roku 1989. Těch jsem litoval nejvíc, LIAZka pod podlahou má nezaměnitelný štěkavý zvuk, neskonale příjemnější než ty slaboučké dunivé motory IVECO nebo ještě dunivější Renaulty...

0/0
12.5.2015 18:23

R74a20d32e92k 93J58a18n36a88t30a 9105496844562

Vaše druhá otázka nedává smysl, protože (pokud se nepletu), uzavírá Liberecký kraj s autobusovými dopravci brutto smlouvy - výši jízdného určuje objednavatel, který nese i riziko změny tržeb, dopravce mu tržbu odevzdává. Respektive by se taková otázka týkala KORIDu.

0/0
12.5.2015 22:48

J93i16ř65í 54E60r51b11e76n 1883144756117

A to já bych zase řekl, že tržby z jízdného jsou výrazným příjmem autobusového dopravce. Na značně zanedbaném webu KORIDu nic o přefakturování tržeb není.

Podle výroční zprávy BusLine z roku 2013 (http://www.busline.cz/files/files/files_20624370.pdf) v tom roce 2013 přepravili 27,6 milionu osob při výnosech něco přes 1 miliardu korun, z toho položka "výkony a prodej zboží" činila 685 milionů, což už byl pokles oproti roku 2012. A už několik let také hospodaří se ztrátami.

0/0
13.5.2015 5:54

J18a49n 82H26o59r71a 6117141416

Mistře Sůro, je vidět, že v trapnosti se neustále zdokonalujete......

....a tím teď nenarážím na Váš článek.

+4/−1
12.5.2015 11:59

P47e15t92r 16N66o17v85o38t33n84y 3729202599282

Jakým dotacím? Sura zas lže jak Rudé Právo?

+3/−2
11.5.2015 22:51

V26a69c88l55a73v 80H73a16j89e54k 3886659129

To je spíš účelová manipulace se čtenáři. V je pan Sůra mistr.

+3/−1
12.5.2015 8:21

L69a80d44i70s25l10a82v 83P55a47s38t90o62r54e13k 1183407688205

Vypadá to, že ten Sůrův lžinadpis tu stále je. Soudnost tohoto pána dosáhla opět nového dna...

+5/−2
11.5.2015 18:01

M62a60r27t24i89n 89Š66u42l26c 2477319190595

A v čem je pane Pastorku, ten nadpis lživý? Klesá ČD ztráta? Ano klesá. Zvýšily se jejich příjmy díky vyšším dotacím, tedy díky navýšení prostředků z veřejných zdrojů na úhradu prokazatelné ztráty? Ano zvýšily. Tak v čem je to lživé?

0/0
12.5.2015 15:20

V29a77c93l74a78v 81H64a78j89e18k 3626189719

Už v titulku. Nejedná se o dotaci a o úhradu objednané služby, respektive prokazatelné ztráty kterou tato služba generuje. Metodika úhrady prokazatelné ztráty je daná zákonem. Je to cílevědomá manipulace se čtenáři s cílem ukázat ČD v negativním světle, A není to tom, že by pan Sůra byl v omylu. Píše takto dlouhodobě a vědomě.  A ještě se diví, že je napadán za to že jeho články mají bulvární charakter.

0/0
12.5.2015 15:44

M41a82r89t16i73n 73Š17u66l55c 2527499120495

Krajské úřady (minimálně karlovarský) dělí ve smlouvě o zajištění ZDO a úhradě prokazatelné ztráty spoje na dotované a nedotované. Je-li spoj dotovaný, řekl bych, že se na jeho provoz poskytují dotace. O dotacích hovoří také zpráva NKÚ o platbách, které poskytlo MD na úhradu prokazatelné ztráty z provozování ZDO ČD.

Takže jde jen o to, zda se úhrada prokazatelné ztráty dá považovat za dotaci. Definice dotace ze zákona 218/2000 Sb. zní: Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel. Já nevidím důvod, proč úhradu prokazatelné ztráty nenazvat dotací.

Ano, zákon 194/2010 Sb. a nařízení ES 1370/2007 hovoří v případě těchto příspěvků o kompenzacích, ale to je opravdu jen slovíčkaření, protože význam je více méně stejný.

0/0
12.5.2015 17:10

J94i46ř27í 28E14r65b39e75n 1813894226297

Tím pádem každá platba ze státního účtu na účet kraje, města či obce je ve skutečnosti dotací a nikoliv přerozdělením sdílených daní, chápu Vás dobře? Tím pádem peníze na činnost státních vysokých škol (jsou jen dvě - policejní a vojenská akademie), na práci ŘSD či platba zdravotním pojišťovnám za děti a důchodce jsou ve skutečnosti dotací? A tím pádem i platy pro státní úředníky či funkční požitky pro ústavní činitele jsou ve skutečností jejich dotováním a ne platbou za vykonanou práci? ;-)

0/0
12.5.2015 17:57

M33a94r46t54i92n 70Š71u50l86c 2267469780295

Já jsem něco takového napsal? Nenapsal.

0/0
12.5.2015 20:01

J12i15ř93í 89E12r22b84e65n 1613464556947

Citoval jste: "Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel."

Budeme-li tedy považovat úřad za právnickou osobu a úředníky za fyzické osoby, pak jsou jejich platy de iure dotacemi... ;-)

0/0
12.5.2015 20:46

J17o25s10e69f 42L12e89b37d93u87š64k49a 4582593103375

Dejte mi pár milionú dotaci a já z nich s radostí zaplatím daň z příjmů i sociální a zdravotní pojištění.

+5/−4
11.5.2015 15:08

R20a80d65e81k 57J70a67n67a66t89a 9525866254422

A budete u toho ještě vozit lidi za cca 1 Kč/km i na relativně pomalých nelukrativních tratích, podle jízdní řády, který si vymyslí stát/kraj?

+4/−1
11.5.2015 21:11

J66a51n 66K38o30b23ě90r86s88k35ý 1970636301563

Už radši no comment. Tady se musí každá aspoň trochu pozitivní zpráva o ČD předělat tak, aby byli vidět v negativním světle a ještě se k tomu musí vyjádřit ten žlutý klaun, který provozuje v celé ČR pouze jedinou linku. Ať ČD udělají cokoliv je to pro iDnes vždycky špatně. Aha, já zapomněl on je vlastně Jančura kamarád majitele MAFRY.

+11/−6
11.5.2015 13:34
Foto

T32o32m44á54š 93Z22e73l31e22n37k29a 4504856790566

To víte, Sura ČD nenávidí a tak je musí hanit a vnucovat veřejnosti svoje osobní názory.

+5/−4
11.5.2015 13:47

J51a24n 11S12ů95r34a 4435923353362

Kde vnucuji své osobní názory?  Co je za názor popis skutečnosti jinak, než je v tiskové zprávě?

+2/0
11.5.2015 16:56
Foto

T64o81m25á67š 90Z60e44l42e47n26k80a 4194956450106

Vyjadření pana Jančury zřejmě není v tiskové zpráve ČD. Nemyslíte?

+2/0
11.5.2015 17:21

J41a64n 54S42ů94r37a 4875633323162

A?

0/0
11.5.2015 17:32

L19a39d71i69s22l89a83v 27P73a84s26t37o30r80e71k 1733187908515

Oprav ten nadpis.

+1/−1
11.5.2015 18:03
Foto

T68o86m91á93š 91Z65e61l72e80n44k52a 4464186400506

Vam fakt nestaci "kotel" co dostavate na Kacku???

0/−1
11.5.2015 23:12

J62i39ř63í 70E73r18b88e67n 1373574186477

Pokud je to opět Váš nadpis a stojíte si za ním, tak ten svůj názor vnucujete už právě v něm. Platba za objednanou a provedenou službu totiž není dotace - Vy od MAFRY taky dostáváte honorář za napsané články a nikdo tomu neříká dotace!

+2/0
11.5.2015 22:31

M71a88r79t31i56n 52Š20u84l97c 2777879180405

Našel jsem si smlouvu o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zajištění ZDO Karlovarského kraje. Cituji: "..., že se jedná o spoj nedotovaný Karlovarským krajem, který vyjíždí v časovém období méně než 30 minut před odjezdem dotovaného spoje dle platného jízdního řádu z kterékoliv zastávky a méně než 15 minut po odjezdu dotovaného spoje..."

Našel jsem také článek prezidenta NKÚ Osobní železniční doprava a trh. Cituji: "Poměrně značné finanční prostředky jsou vynakládány i na podporu veřejné dopravy, která je v České republice většinou masivně dotována."

V Kontrolní zprávě NKÚ 09/23 Prostředky státního rozpočtu poskytované na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě se potom praví: "MD v souvislosti s plněním závazku veřejné služby poskytlo ČD (jiný dopravce dopravní potřeby státu nezabezpečoval) v letech 2007 až 2009 prostředky (dále také „dotace“) státního rozpočtu v celkové výši 11,5 mld. Kč..."

Nemohu si pomoci, ale když se v krajské smlouvě hovoří o dotovaných spojích, tak snad kraj ví, co objednává. A pokud jsou spoje dotovány, používají se k tomu dotace. Stejně tak předpokládám, že NKÚ, který zkoumá úhradu prokazatelné ztráty ČD za spoje objednané MD ví, co zkoumá a také tyto prostředky nazývá dotacemi.

Z toho celého mi plyne, že prostředky na úhradu prokazatelné ztráty za zajištění ZDO lze nazývat dotacemi.

0/0
12.5.2015 15:17

J57i28ř20í 19E83r26b88e78n 1223424986847

Když přijmeme tuto premisu, pak tím pádem jsou dotováni nejen všichni hromadní dopravci - vedle ČD to jsou i Regiojet, Leo Expres, Voghtlandbahn, ICOM, BusLine, KAD, Veolia, Jihotrans, Busmat, a vůbec všechny dopravní podniky, ale také ti úředníci krajských úřadů i NKÚ samotného ;-)

0/0
12.5.2015 18:02

M37a68r94t26i76n 16Š94u24l76c 2537429320265

Já jsem pouze citoval ze 3 dokumentů týkajících se ZDO. Nemusíte se mnou souhlasit, hlavně nechápu, jak jste přišel na ty úředníky krajských úřadů a NKÚ?

0/0
12.5.2015 20:05

J42i37ř33í 24E61r82b27e30n 1713874806307

Bo jsou taky placeni ze státního rozpočtu ;-)

0/0
12.5.2015 20:45

M72a21r80t11i51n 57Š21u36l87c 2337359760565

Vy považujete zprávu, že osobní doprava ČD je v mínusových číslech za pozitivní? Já tedy ne, bez ohledu na to, jestli si to přečtu na iDnes nebo jinde...

+3/−2
11.5.2015 14:25

M74a63r36t34i22n 36N56o31v37o63t53n77ý 3976206901504

Takže asi nechápete psaný text. To, že ztráta klesá je nepochybně pozitivní zpráva.

+1/−1
11.5.2015 14:59

J72o11s80e70f 89L98e59b30d60u50š28k30a 4952683213985

Ji, ztáta klesá. Při vyšších dotacích a méně ujetých kilometrech. Opravdu pozitivní zpráva. Až nebudou dělat vůbec nic a stát jim dá tolik peněz, kolik spotřebují, pak ztráta nebude žádná.

+7/−2
11.5.2015 15:11

I68v69o 83S84c16h39l30ä24g78e48l 9110319807512

Jestli ztráta klesá díky stoupajícím dotacím, NENÍ to pozitivní zpráva. Pozitivní zprávou není ani to, že psaný text nechápete VY.

+3/−2
11.5.2015 15:31

L30a96d69i17s67l37a66v 65P57a15s93t52o49r15e95k 1363167588245

ČD žádné dotace nestává.

+3/−2
11.5.2015 18:01

M52a56r27t68i70n 53Š13u92l22c 2437329430115

Právě, že chápu psaný text... Jen si neumím představit, jak se pozitivně píše o faktu, že je obchodní společnost ve 100% vlastnictví státu ve ztrátě? I když je ta ztráta menší, tak je to pořád mínus, bez výhledu dosáhnout alespoň vyrovnaného hospodaření, natož zisku... A přitom ta společnost jezdí v závazku veřejné služby, kdy jí objednatelé dorovnávají prokazatelnou ztrátu, takže se do ztráty může dostat pravděpodobně pouze špatným řízením společnosti...

+2/−3
11.5.2015 15:36

J25i66ř97í 77E24r98b41e15n 1503544266367

Právě že to nechápete. Zisk a ztráta jsou pouze účetní položky, které do reality mívají daleko.

Dráhy totiž nedostávají dotace na dorovnání ztráty, ale platbu za objednanou službu - akorát že se to musí účtovat odděleně od tržeb z jízdného. Jinak řečeno: kraj objedná na trati deset párů vlaků denně, ČD spočítají průměrnou tržbu na 100.000 Kč a průměrné náklady (mzda, palivo, výpalné od SŽDC atd.) na 300.000 Kč, takže kraji sdělí, že při této objednávce potřebují platbu za poskytnutí veřejné služby ve výši 200.000 Kč na pokrytí rozdílu mezi náklady a tržbou.

A pozor, úplně stejně to probíhá u autobusových dopravců, kde tento sytém trvá ještě déle a kde už o dost dříve čerpali autobusáci přímé dotace MDČR na obnovení vozového parku a sešrotování Karos řady 700.

Rozdíl mezi autobusáky a Dráhami je v tom, že ČD mají síťový tarif a nemusíte si na každý přestup kupovat novou jízdenku, na rozdíl od busu. Takže není technicky možné zjistit přesnou výši výnosů pro tu kterou trať, když se jízdné pro ni účtuje na pokladně třeba o 150 km dál...

+2/0
11.5.2015 22:39

P67e47t68r 75T21a85r36a67s97i46d49i14s 3408714388

Znechutí nám ČD, pak je s posvěcením lůzy prodají a lůza jim ještě poděkuje. Za 10 let lůza zapomene a začne se ptát, proč ČD jsou soukromé a perfektně generují zisk? :-) 

Druhá varianta, kdy byly ČD jediným dopravcem na železnici je taky k ničemu, protože si postbolševici ve vedení staví chaty za Prahou, za platy, které za své vždy krátké působení vygenerovali:-). Toto mj. dále pokračuje. Vycházím z veřejných zdrojů.

Stát(my) to vše dotuje, jenže to je jako mít bytové družstvo a myslet si, že střechu zaplatí jen sousedi, když vše jde stejně z fondu oprav do kterého přispívají všichni:-).

Nejlepší bude chodit pěšky, dokud to tady nepřevezmou mimozemšťani :-P.

+1/−3
11.5.2015 12:06

J52o37s34e59f 16L60e76b25d81u66š37k60a 4932723873845

Znechutit se mohou jen samy ČD. Ten, kdo potřebuje někam jet si vybere pro něj tu nevhodnější přepravu. Pokud bude drahá, nepohodlná a pomalá, bez navazujících spojení, tak s ní mnoho lidí nepojede.

+2/0
11.5.2015 15:20

M57a79r28t65i23n 40N63o68v16o96t82n94ý 3646886821954

Pokaždé tady různí Matějové opakují mýtus, že se silniční doprava zaplatí z výnosu spotřební daně z paliv. Ne, nezaplatí. Na silnice a dálnice jde z této daně cca 7-8 miliard ročně. To nestačí ani na nutné opravy, natož nějaký rozvoj. A mimochodem - železniční dopravci platí tuto daň (v nemalé míře) také.

+8/0
11.5.2015 12:03

J56a70k80u21b 77P65r41o78k86e28š 6123628802313

Proto je nejlepsi reseni nechat dopravu kompletne na soukromnicich, vcetne vystavby, udrzovani a provozu dopravnich cest, pak se ukaze co je a co neni zivotaschopne a usetrene dane muzeme zrusit.

+3/−5
11.5.2015 12:39

V66i61k10t63o53r 49N50á88r42o94ž65n52ý 3489382938

;-D

+4/0
11.5.2015 12:46

J44a46k93u48b 34P97r22o50k30e32š 6573258732253

Padny argument...

Ale povezte mi, proc by se mel soukromnik nechat okradat pri stavbe silnice, tak jak to dela stat? Nenecha se, zrovna tak pri udrzbe, no a vydelat na provoz si bude muset z myta, takze ho logicky nebude moci prenechavat nejajemu Kapschi.

+2/−4
11.5.2015 13:24

R71a50d30e73k 49J54a44n66a70t54a 9465116184452

Za takových podmínek (kdyby každý uživatel silnice/železnice platil veškeré náklady, navíc navýšené kvůli monopolu, protože silnice je přirozený monopol, málokde trh vytvoří a uživí dvě souběžné) půjde ekonomika celé země do hajzlu.

Už od starověku stát podporuje cesty. Vy jste ale zřejmě výjimečný vizionář, protože vaše řešení za posledních tisíc let nikdo nezavedl ...

+6/0
11.5.2015 13:47

J82o97s36e44f 19L30e70b53d86u89š39k10a 4922213553285

Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník. Ba i železnici zpočátku stavěli soukromníci.

+1/−2
11.5.2015 15:14

V86a78c94l52a41v 86H29a69j50e11k 3586359259

No všechny ne, ale ty strategicky významné ano. A těch méně významných a někdy i více významných se nakonec ti soukromníci rádi zbavili a předaly je do péče státu. Proč asi ??

+4/0
11.5.2015 15:33

I32v93a47n 17H82o49l37a21s 5117967868457

> Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník

Z dějepisu za pět.

+3/0
11.5.2015 16:09

V76a97c88l85a29v 83H93a64j21e29k 3306779249

To ano, ale pro Vás pane redaktore.

Typy římských cest[editovat | editovat zdroj]

Římské cesty byly různorodé, od jednoduché cesty až po výše uvedené zpevněné cesty používající pevného podkladu ze zpevněnéhoštěrku, který zabezpečoval odvedení dešťové vody, takže se zabránilo vzniku bláta a cesta zůstala suchá a sjízdná. Podle Domitia Ulpianaexistovaly tři druhy cest:[6]

Viae publicae, consulares, praetoriae případně militares – hlavní cesty, stavěné a udržované z veřejných zdrojů. Vedly k moři, městu nebo řece, případně k další rovnocenné cestě. Byly pojmenovány po státnících, kteří jejich výstavbu či rekonstrukci nařídili.

0/0
11.5.2015 20:49

J97a74n 25H85á17l96a 8285735660507

Správně ČD! Tak se to má dělat! Hlavně nepouštět konkurenci nikam, jen ať se jezdí za ceny, které si řeknete vy. Ještě bychom ušetřili nějaké ty miliardy z rozpočtu. Co pak s tím taky, že jo...

+6/−6
11.5.2015 11:54

R22o41m20a16n 90V70a34c31e67k 7752316628

To je to samé jako když řeknou že nám klesá dluh vzhledem k HDP. Dluh se ale opět o desítky mld. zvýšil. Takové oznámení považuji jen za výsměch.

+6/0
11.5.2015 11:50

B71o31h93u34m24i50l 37S95t57e36j95s94k51a39l 5313294401713

Větší kompenzace od krajů, méně kilometrů, nové lokomotivy z dotací EU, to bych taky vydělával ;-D

+5/−1
11.5.2015 11:38

A64n77t11o76n36í24n 97K89a68t50z69e91r 8342303866110

Jj:)to se to vydělává když se sypou dotace a papaláši si mnou ručičky že budou zas prémie.Ale bez dotací by jste byli zase ve strátě a chtěli by jste taky si vyplácet co vám nepřísluší.Jsou pořád stejní šmejdi ve všech vedeních státních i nestátních firmách.

+6/−4
11.5.2015 11:12

M79i73c56h85a77l 87P12a12s71t21o64r83e91k 4924800658808

Zase nám nechybí v článku Jančura. To, že Jančura na kolejích vůbec podniká je velkým neúspěchem naších slavných politiků. Ono kdyby byla politická vůle najít do vedení ČD skutečně vedení, které bude mít jasnou vizi, bude dělat vše pro snížení nákladů na provoz, pro to aby firma vzkvétala a rostl počet cestujících a ne jen si balit svá konta, tak by Jančura nebyl potřeba. Nač potřebujeme dalšího dopravce, který to jistě nedělá jako charitu a vyvádíme mu zisk z rozpočtu. Kdyby dělaly svoji práci ČD dobře a náhodou vydělaly tak peníze mohou použít na splátky dluhů nebo vrátit do státního rozpočtu. Státu chybí koncepce. Už dávno měl s využitím peněz z EU pomoci ČD nakoupit vlaky tam kde je to nejvíce potřeba (je jasné, že peněz je málo a na všechny se prostě nedostane) a ruku v ruce s tímto krokem samozřejmě udělat koncepci, aby SŽDC opravilo především tratě kde je velký pohyb cestujících, nebo je možno předpokládat výrazný nárůst. Chápu, že peněz je málo, ale to že jen sem tam někde hasí nějaký krizový stav a jinak staví už 20 let snad jen koridory je smutné. A spojení některých měst je tristní. Kolik lidí by přibylo třeba na trati Olomouc - Brno, Přerov - Brno atd. kdyby jízdní doba z Ol do Brna nebyla na 100km 1h45min ale třeba jen 45min. A takových případů by bylo jistě více. Další příklad Brno hl.n. Už jak dlouho se všichni dohadují co s ním. Kdyby ho nechali kde je a provedli totální rekonstrukci (kterou provézt jde) tak už mohlo mít dávno Brno nádraží na úrovní a určitě by došlo i k nějakému drobnému zrychlení. Místo toho si to všichni předávají jako horký brambor, vymýšlejí varianty, kdy kvůli přesunu o pár metrů utratíme tolik peněz, že by se za to opravily stovky kilometrů tratí.

+3/−4
11.5.2015 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.