Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71a54v80e41l 56Ř97a71p22e61k 7242256429805

Konečně se zanedbaná železnice začíná modernizovat nebo aspoň opravovat. Akorát je smutné, že to musí být "z dotací", naši předci, kteří to vybudovali, to zvládli sami. EURv

+1/−5
17.5.2015 11:56

R13a22d70e85k 70J47a29n13a67t36a 9875596114902

To není pravda, stát (tj. veřejné peníze) měl ve stavbě tratí velký význam vždy.

Dokonce lze říct, že ty tratě, které jsou hlavními dodnes (tj. byly velkoryse a nadčasově projektovány), jsou spíš ty státní. Vysledkem investic soukromníků jsou spíše ty klikatá lokálky, aby se tehdy ušetřilo při stavbě na tunelech, náspech, mostech a výkupech pozemků ...

+5/0
17.5.2015 12:25

J57i71ř27í 18E45r15b76e26n 1643414636927

Ty klikaté lokálky jsou daní za dvě věci: jednak nižší technické požadavky (nižší cestovní rychlost, nižší nápravové tlaky, kratší poloměry oblouků, vyšší povolené převýšení atd.) kvůli snížení ceny za výstavbu, druhak monarchistická železniční politika umožňující státní či zemskou podporu až pro trati nad X km délky. A pár zbytečných klikotočů například mezi Svorem a Jablonným v Podještědí dokázalo ty "chybějící" kilometry snadno nahnat...

+3/0
17.5.2015 21:14

V14l27a16d30i45m58í61r 72F89i84b80i23g90e23r 5444371131284

Ještě by měli najmout pár desítek zaměstnanců, nakoupit jim křoviňáky a pily aby vyřezávali zeleň podél. Na mnoha místech hlavně vedlejší trati jedete v zeleném tunelu.

0/0
17.5.2015 15:46

J92i81ř54í 16E23r50b43e15n 1783364146857

Ale kdepak. S výjimkou několika hlavních tratí a malého množství lokálek byly všechny železnice v monarchii stavěny s přímou (subvenční = dotační) podporou státu či země, nebo a nepřímou podporou v podobě mnohaletých daňových úlev. A přesto většina tratí i tehdy byla v trvalé ztrátě, kterou museli sanovat akcionáři nebo ten stát.

Proto taky někdy od roku 1909 stát trvale vyvlastňoval lokálky: unitární železnice byla efektivnější, lépe využívala lidský i strojní potenciál a zejména byla díky jednotnému tarifu levnější a tudíž zajímavější pro cestující i pro přepravce.

+2/−1
17.5.2015 21:09

M56i38r31o76s43l11a96v 47Z89i38k96m37u10n71d 7899133274313

Ó nikoli, jmenovalo se to postátňování, dělalo se to ještě před rokem 1900 podle zákona a spočívalo ve vykoupení akcií od jejich vlastníků, stejným rakouským zákonem se řídilo i Československo po roce 1918 ...

Nešlo ani tak o unitární železnici, ale o to, že na "lokálkách" se šetřilo na údržbě = akcionáři chtěli dividendy, docházelo k nehodám, což si erár, který železnici potřeboval hlavně pro přepravu vojska nemohl dovolit ... Takže tam začaly fungovat "státní předpisy" ...

+1/0
18.5.2015 7:50

J70i48ř23í 46B48r81u48t96o13v65s85k40ý 3786349689141

Kdyby se stavělo kvalitně,ubylo by výluk-příklad- makadan pod tratí má obsahovat určité množství břidlice,ale když je jí tam až 20%,každý si dokáže představit co s tímto materiálem udělá provozRv

0/0
17.5.2015 11:46
Foto

O38n51d91ř23e79j 42K39a64r38e63l 83V26o16d50i59č40k87a 4575658641727

Každý den cestuji z Mostu do Ústí nad Labem a zpět do zaměstnání. A popravdě, když vlak nemá zpoždění aspoň několik minut, nebo není výluka, tak mám chuť to jít oslavit. Chápu nutnost oprav na trati, jenže tyto opravy bohužel většinou nejsou primární příčinou těchto zpoždění. A popravdě, docela bych si přál, aby na této trati (Cheb - Praha) už jezdila nějaká konkurence. Pořád se mluví o Praze a Ostravě, ale myslím si, že toto je také poměrně důležitý koridor.

0/−1
17.5.2015 7:57

M89a49r38t45i97n 41N61o58v59o72t68n95ý 3436476211144

Ale  konkurence vám dopravu na této trati opravdu nezrychlí. Viz. Praha Ostrava, kde je Regiojet o půl hodiny pomalejší a pravděpodobnost, že chytnete zpoždění je 10x vyšší než u ČD. Řešením jsou právě investice do infrastruktury.

+5/0
17.5.2015 8:08

M51i38r19o57s18l83a96v 31Z90i61k15m55u51n31d 7679143414293

Z Chebu do Prahy by se další dopravce neuživil, už nyní tam jezdí krátké soupravy .... nahradíte-li Pendolino s 331 místem soupravou, která jich má cca 1/4 tak to až na výjimky do Plzně postačí i...

+1/0
17.5.2015 11:31

V61a51c83l43a43v 97P13e78r14o21u57t19k17a 6218287834161

možná by se třetina nákladů ušetřila kdyby se přestaly stavět ty obrovské betonové hradby ...

+1/0
16.5.2015 14:40

J37i54ř24í 11E16r51b17e54n 1453354156177

Možná jo, možná spíš ne. Ty betonové "protihlukové" hradby nejsou až tak technicky, organizačně a finančně náročné v porovnání s požadavky na kolejiště a zabezpečovací zařízení.

0/0
16.5.2015 20:50

V37l14a63d64i23m85í68r 30F17i93b20i53g39e78r 5854731801544

Když nejsou protihlukovky lidi nadávají že mají hluk, když je postaví, tak nadávají že koukají do betonu si nevyberete. Kdyby udělali průhledné tak to vydrží 3-4 měsíce než se to zamaže a nikdo to nikdy čistit nebude.

Ale když už se to staví tak chci aby se to stavelo intenzivně. Na D11 vloni stavěli a v pracovní den, pěkné počasí 9 hodin dopoledne a napočítal jsem na tom více než kilometr dlouhém úseku celé 2 lidi;-€

0/−1
16.5.2015 22:30

R93a37d67e25k 40J58a26n27a54t10a 9755886974722

Existují i nízké, přesto funkční, protihlukové clony. Nevím, zda jsou levnější, ale rozhodně pro obyvatele přijatelnější.

Většina hluku totiž vychází od kol.

+2/0
16.5.2015 23:04

R97a71d75e17k 93J54a92n34a58t62a 9975436444692

http://www.zpsv.cz/Produkt.aspx?lang=cz&cat=KP&sku=snizovani-hluku-vibraci&skup=prefabrikaty-pro-protihlukove-clony&prod=nizka-protihlukova-clona-brens-barrier

+2/0
16.5.2015 23:10

M36i65r43o72s90l41a77v 48Z22i73k14m47u95n41d 7689533274943

Protihluková stěna má smysl tam, kde je zdroj hluku - to jest u kolejí, tedy zhruba tak ve výši 1,5 metru od kolejové pláně nebo temene kolejnice  ... nikoli ve výši oken nebo trolejového vedení ve výši 5,8 metru.

Okna žádný nadměrný hluk nevytváří, stejně tak jako lyžina sběrače smýkající se po troleji ...

0/0
17.5.2015 11:28

J47a55n 66Z12e77m79a36n 8606682774142

http://oszdepopraha.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006051501

0/0
17.5.2015 11:38

V26l95a24d56i55m27í43r 42F25i17b41i29g33e63r 5424881171964

Názké protihlukovky se u nás testují vím jak vypadají ale možná jsou dražší než klasické velké. Nízké jsou tvarovaný betonový profil s materiálem pohlcujícím hluk. Celké to jsou většinou sloupy do kterých se nasune protihluková deska.

0/0
17.5.2015 15:49

M92i88l19o80š 47K95o23v14a34č 7865638466390

tak když máte hodne zakazek mužete zvýšit mzdy pro delníky ,zvyšte náklady ,ted je na to vhodná chvíle ,zvyšte mzdy o 50%,když je zakazek dost

0/0
16.5.2015 11:56

K71a98r43e94l 76F88u89k49s23a 3354200120873

Věřte, že nastane spíše druhý extrém Vašeho ironického žblebtu. Že se to v maximální míře projeví na profitu...

0/0
16.5.2015 11:59

M16i36l43o47š 44K89o28v63a74č 7885948456580

tak když mám hodne zakazníku mužu si zvýšit cenu,to je predce ten trh

0/0
16.5.2015 12:09

J28i42n51d92ř55i78c77h 76Š68k29o88p67e65k 4105261570795

ale spíše majitel firmy mzdy lidí nechá a využije lepších cen k navýšení zisku

0/0
16.5.2015 12:19

M63i98l77o58š 88K86o69v85a51č 7725288756950

no práve ,jediná jistota je tady minimálný mzda,jenom vdaka zahraničným firmám tady stoupli platy ,naši podnikatelé by tady nechali 5 000 korunové mzdy do ted

+1/−1
16.5.2015 12:26

R20a48d59e28k 70J57a96n29a78t40a 9335216474162

Hodně zakázek akorát otevírá MOŽNOST zvyšit mzdy. Není to NUTNOST.

Jistě si může přijít na více peněz kvalifikovaný (tj. hůře nahraditelný) dělník či stavbyvedoucí, pokud se nechá v takové době přetáhnout do jiné firmy nebo takové riziko reálně hrozí. Ale ten, kdo jen tak sedí a čeká, ten přidáno samozřejmě nedostane.

+1/0
16.5.2015 12:32

P53a79t78r89i11k 16Š94e34b94e66s98t38a 4553812176145

problém jsou i zahraniční zaměstnanci, kteří strhávají ceny, protože mají v ČR více, než doma.... ;-)

0/0
16.5.2015 13:44

R15o59m11a71n 19P50o18l47á39č68e59k 5596849675

Pak je ten vtip...

Ukrajinská armáda mobilizuje, v západní Evropě se zastavily stavební práce;-D

+1/0
16.5.2015 17:08

J54a47n 51J80e25m15e72l82k26a 1685110

Jestli danovy poplatnik vi, ze v Olomouci padnou 3 mld. A pro uzivatele, co se zmenilo. Budova nastesti zustava, podchody uz byly, jen maji ted eskalatory. To ze se stanici bude jezdit 160 je super, vsechny vlaky tam stoji. Za ty prachy slo opravit 90 km regionalnich trati, svrsek, nejake mosty, zabezpeceni a rizeni.

+1/−1
16.5.2015 11:17

J85i52n91d28ř41i11c25h 22Š74k34o72p19e74k 4965131710405

není jediný důvod, proč by měla být silniční doprava upřednostňována před železnicí

+1/0
16.5.2015 12:02

J59i41ř56í 44K49o36c22u61r86e73k 6655114405328

Jste si jist, že předchozí kolejový svršek v Olomouci vyhovoval pro zatížení 22,5 tun na nápravu a 50 (případně 80) km/h na výhybkách do odbočky? Perony taky byly 550 mm nad t.k. aby se do nízkopodlažních souprav mohlo bez schodů?  A předjízdné koleje do příma, aby nezastavující nákladní expres mohl profrčet rovně, zatímto osobák či rychlík nabírá lidi. To myslím, taky nebylo.

Ona celá takhle akce je spíš generální oprava. A celkem nechápu, proč upřednostnit lokálky před páteřní sítí využívanou pro mezinárodní tranzit. Tím, že tahle páteřní síť bude ve špatném stavu (místo její opravy raději uděláme lokálky), dojde k zákonitému efektu - cargo pojede, ale ne po železnici.

+4/0
16.5.2015 14:43

J42a41n 70J33e97m25e29l96k66a 1435470

Podle me prinos neodpovida 3 mld. Cargo tam jezdilo i pred tim ne. Spousta primestkych a paternich regionalnich trati je zbytecne nekonkurenceschopnych, nektere s historickym zabezpecenim a rizenim. Za miliardu lze zvysit rychlost z 75 na 120km/h  na 30km Opava Krnov. A to se hodne projevi na case narozdil od tohoto.

0/−1
16.5.2015 16:53

J20i43ř80í 38E76r82b22e43n 1413324846227

Mám vícenásobnou osobní zkušenost z továrního výrobního provozu, z laboratoří atd., že proinvestované statisíce a miliony taky nejsou přímo vidět, ale nepřímo generují několikanásobný zisk. Výrobní linka vypadá sice pořád skoro stejně, ale s novým řídícím SW a pár drobnými vylepšeními vyrábí o třetinu rychleji, má kratší časy na přestavbu linky pro jiný typ výrobku, vyrábí přesněji a s nižší odpadovostí...

Ono to s tou železnicí nebude o moc jiné. Navíc fyzická životnost železniční technologie je běžně přes třicet let, takže i naše veleslavné koridory už se blíží k času pro novou repasi :-)

+2/0
16.5.2015 20:45

M66i45r25o79s66l53a36v 59Z21i43k12m40u76n13d 7739143564213

Plácáte nesmysly ... v Olomouci se jednak staví nové nástupiště, ostatní nástupiště komplet rekonstruují, kompletně se provádí sanace traťového spodku, traťového svršku včetně výhybek, dělá se zcela nové zabezpečovací zařízení, včetně kabeláže (jinak to prostě nejde), návěstidla, a tohle všechno taky potřebuje energetické napájení ... takže třeba nová trafostanice ....

+2/0
17.5.2015 11:37

J62a73n 23J95e38m92e41l32k20a 1905530

A jak se to projevi na jizdnich casech?

0/0
17.5.2015 15:15

M66i98r98o57s29l14a86v 81Z44i61k53m39u82n36d 7769403504603

Svým způsobem nijak ... možná se při odjezdu přes jízdu štíhlou výhybku ušetří několik vteřin, stejně tak při zastavování, kdy vlak nebude do stanice vjíždět rychlostí 40, ale 50 nebo 60. Pouze projíždějící vlaky (osobní doprava žádné nemá) nebudou muset snižovat rychlost ...

0/0
18.5.2015 7:53

D72a19v17i86d 29B69o20u98c69h16a32l 8489430439

A přesně takto zbytečně, hoří na železnici peníze evropanů, které jim byly ukradeny Bruselem. :-(

0/−3
16.5.2015 10:56
Foto

V45l15a53s43t13a 81C57o98u86f31a21l 7587189439395

A když jsou koleje a silnice ve špatném stavu, tak budete řvát, že je nikdo neopravuje.

+6/0
16.5.2015 10:59

R69a61d61e90k 71J47a80n45a79t78a 9385466294442

Je zcela v pořádku, že nás EU takto nutí investovat do železniční infrastruktury, místo prožírání v dávkách apod.

Jiná věc je, že je mnohdy utrácíme na stavby druhořadého významu, prostě proto, že ty důležité nemáme (pro strach a lenost) připraveny. Ale pořád lepší než kdyby ty peníze zůstaly našim politikům. Ti jsou totiž o dost hloupější, než ti evropští.

+8/0
16.5.2015 11:10

J79i59ř95í 28K20o93c77u82r42e37k 6675124725328

Dlužno dodat, že nebýt tlaku EU, tak jsme železničním skanezenem, kam nic nového nesmí. Taková černá díra uprostřed evropy, kudy se nedá projet normálním vlakem, kvůli nim to musíte ložit míň, jejich tratě toho moc neunesou. A na hranicích musíte přepřahat a náklad předat někomu, kdo moc důvěry nevzbuzuje, s tou olopanou lokomotivou.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/123025.jpg

+4/0
16.5.2015 14:52

V84l75a69d61i76m69í98r 53F69i57b70i94g63e68r 5724641731454

Byl bych rád kdyby se za peníze EU začaly stavět VRT aby nás vlaky nemusely objížtět, protože i když jedou oklikou tak je to rychlejší než kdyby jeli přímo přes nás a to i kdyby tu žádné výluky nebyly:-(

+3/0
16.5.2015 17:12

M38i64r16o71s25l40a97v 49Z61i86k29m33u32n69d 7739583604143

Tak se zeptejte v Berlíně, proč dosud nerealizovali memorandum staré více jak 20 let ohledně zrychlení spojení Berlín - Praha - Vídeň ... ČD v rámci toho vyhodily peníze za nesmyslný projet Pendolino, z Berlína do Drážďan se nejezdí o mnoho rychleji než za Honeckera ... Přitom trasa z Berlína do Dresden vede rovinami ... Přednost dostaly jiné projekty ....

0/0
17.5.2015 11:40

V18l76a69d59i44m35í89r 48F56i24b39i18g19e76r 5634311731184

Na to abychom si tu postavili vysokorychlostní trať nemusíme čekat až to bude hotové v německu. V plánu to je a když se na tom dělá tak se to udělá ale u nás není politická vůle na tom to stojí.

Stejně jako dálnice stačí podívat na mapu kolem ČR jsou dálnice skoro k hranicím a u nás není hotové nic krom D5

0/0
17.5.2015 15:52
Foto

P25e23t60e39r 62J36a17b22l33o45n34o11v30s15k18y 1689556951741

Cerpanie financnych prostriedkov z europskych fondov je viditelne i na Slovensku.Ekonomika tejto krajiny rastie najrychlejsie v EU.Aktualne sa dokoncuje rekonstrukcia lazen.domov v Turcianskych Tepliciach,dokoncenie 11/ 2015,hotel Krym v Trenc.Tepliciach do 8 /2015.Novy zeleznicny most v Trencine 12/2016,stavba zel.koridoru Pov.Tepla- Zilina a vystavba novej zelez.stanice Puchov 12/2015.

0/0
16.5.2015 10:48

D78a30v79i81d 75B83o82u19c53h76a51l 8699110949

No tak vy jste vždy ochotně parazitovali a kolaborovali s nepřítelem. Ale neměli byste raději něco udělat s těmi vašimi cikánskými osadami a vzít si od nás všechny zase zpět domů?

+3/−1
16.5.2015 10:57

J65i42ř46í 53E78r23b42e51n 1313114536237

To by byl zajímavý politický program:

1) obnovit Československo;

2) odstěhovat Cikány z mostecka a liberecka ke Spiši;

3) znovu rozdělit Československo.

+1/0
16.5.2015 20:48

M54a92t34ú98š 49B31e66n55a94k 9878444412833

Nový železničný most v Trenčíne nebude z financií EÚ. Zato nový cestný most v TN bol postavený za financie EÚ.

Daľej sa za tieto rekonštruujú električkové trate v Košiciach a Bratislave, pričom v Bratislave sa stavia aj nový most cez Dunaj s električkovou tratou do Petržalky. Aj keď to nakoniec asi zaplatí mesto, kedže Vinci nestíha....

0/0
16.5.2015 14:34

R55a79d26e63k 45J81a75n33a15t64a 9715716254752

Částečně je to doznívající Bártův "řez", kdy dal na nějaký čas zastavit stavby i přípravu. Pak se nějaký čas nedělalo nic, a ke konci Evropské "pětiletky" se proto naopak neví co dřív, aby se peníze utratily.

Častečně neschopnost MD a SŽDC. Oni se prostě bojí si dopředu připravit více staveb, aby pak mohli čerpat EU prostředky plynule. Pak jsou důsledkem tyhle výkyvy - před 3 roky bylo práce málo, teď zase moc ... to mají snad stavební firmy dokola propouštět+nabírat lidi? A co se strojema?

+12/0
16.5.2015 9:28

V81i42k36t97o78r 37N62á38r88o84ž54n36ý 3309122548

Přesně tak...když zakázky nebyly , byly nuceny stavební firmy se zbavovat techniky a personálu a teď to bude nějakou dobu trvat , než se to vrátí zpět. Jen aby se poté znova nezačalo škrtat

+1/0
16.5.2015 9:35

V10l77a97d15i69m33í43r 25F86i85b29i77g89e48r 5384611371344

Je to i vina ŘSD nemá projekty tak se musela velká suma do dopravy přesunout na koleje. Když je peňez dost mělo by se snažit stavby zrychlit. U nás začali opravovat 300m ulice. Je tam uzavírka. Den jak malovaný ideální na venkovní práci a nic se neděje prostě se dělá jen 8 hodin denně a to ještě ne moc intenzivně. Hlavně že na to mají 3 měsíce.

0/0
16.5.2015 14:08

J55i83ř23í 67E88r65b13e30n 1263894406197

ŘSD tu stavbu pouze platí, ale provádí ji někdo jiný - Strabag, Colas, Eurovia, Skanska, Metrostav, ... a tyto firmy se nemají důvod přetrhnout. Musely by mít lepší management, který by si byl schopný spočítat, že při nepřetržité práci sice zaplatí lidem o 15-20 % víc na mzdách, ale zato stihnou během sezóny trojnásobek projektů a tudíž trojnásobek tržeb. Náklady na lidi totiž netvoří víc než 10 % rozpočtu, víc se utratí za materiál, leasing a naftu.

0/0
16.5.2015 20:54

V18l61a72d78i14m86í73r 65F55i51b48i26g48e22r 5584591721884

U nás bohužel staví Eurovia a jestli to bude stavět stylem jako u nás opravovali díry tak to potěž. Není normální aby se jedna díra opravovala na 2x. Byl vyříznutý kus, tak do něj naplácali asfalt ale stačilo to na půlku, 2 dny nic a za 2 dny tam doplácli zbytek, taky to podle toho vypadá předpokládám že se to do roka rozpadne:-(

0/0
16.5.2015 22:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.