Diskuze

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JT

J97o51s16e52f 33T63r90ö44g95l

18. 5. 2015 12:09

ČR sklízí ovoce svého snažení. V minulosti se bohužel hodnocení EIA zhusta dělaly tak, aby to "vyšlo" dle požadavků investora (tj. flákaly se a šidily). Když se přidala povinnost zveřejňovat posudky na webu MŽP a hodnotit varianty, tak se situace mírně zlepšila, nicméně stále je možné si "vybrat" variantu, která má vyjít nejlépe, stačí zvolit vhodného hodnotitele. Stačí si vzpomenout na jezy na Labi, kde investor ještě podle předešlého zákona "stopil" původní, jemu nevyhovující posudek EIA, a nechal zadat jiný. Nebo oblíbená kauza D8, kde se posudek EIA dokonce údajně ztratil. Komu ku prospěchu?

Většina nejvýznamnějších silničních staveb už má ale hodnocení EIA za sebou z minulosti a obvykle právě často tyto problematické. Hezký příklad je severní část pražského okruhu, kde byť se posuzovatel snažil a nezapočítal např. emise z letiště, vyšla mu varianta Jižní (Suchdolská) akceptovatelná jen podmíněně, pokud nepůjde postavit variantu severní. To už je cca 15 let, nikdo z odpovědných se zatím ani neobtěžoval zadat studii, která by prokazovala jasně nerealizovatelnost varianty S, a místo toho se stále různými způsoby tlačí varianta J. To je jen voda na mlýn pro různá odvolání a zdržování a výsledně se nestaví.

Tím se dostávám ještě k jednomu problému a to je "rychlost" odvolacích orgánů. Zatímco správní řízeí má svoje lhůty, případné odvolání už svoje lhůty nemá. A soudy pracují pomalu a vše se táhne. Tudy by se měly ubírat změny.

A ještě jeden poznatek. Naše řízení o přípravě stavy je daleko složitější - je tu hodnocení SEA i EIA (v lecčems podobné), územní rozhodnutí, stavební povolení,mezitím ještě studie proveditelnosti, hledání trasy, změny územního plánu atd. Leckkde (např. v Německu) mají některá tato řízení sdružená logicky dohromady a celý proces přípravy stavby se jak urychluje, tak zprůhledňuje. I to je cesta pro naše dálnice a jejich soulad s ŽP.

2 1
možnosti
PB

P69a70v94e86l 11B88e20n75e98š

18. 5. 2015 11:13

Celý problém s EIA padá na naší hlavu. Plánování tras silnic je většinou ovlivněno zájmovými skupinami majitelů pozemků, kteří si je zavčas pořídili, aby pak mohli stát podojit. To se odehrává před zveřejněním záměru. Napřed se vypracují takto ovlivněné plány tras bez ohledu na obyvatele a přírodu. A pak se začnou "schvalovat", překrucovat limity hlukové zátěže, prachu, atd. No a pak se bojuje s blbostí a hamižností. Právě ve středu 20.5. po 9 hod. se má schválit novela zákona o ochraně zdraví v PS, kde se zavádí možnost trvalé výjimky na překračování hlukových limitů. Tím chtějí pozitivní dopad EIA eliminovat. Zeptejte se lidí žijících v okolí silnic!!

2 1
možnosti
VF

Tak ony i ty dálnice co se staví je pěkně zabržděný viz necelých 2,5km D11 u Hradce králové přes 3 roky

0 1
možnosti
JK

Tak snad nebude muset obec XY vracet dotace na výstavbu oddílné kanalizace. V EIA bylo, že vliv na migrační cesty ptáků se neposuzuje.

0 0
možnosti
DB

D70a88v46i62d 97B50e58n22e92š

17. 5. 2015 13:36

Výstavbu českých dálnic lze ještě více zbrzdit?

3 1
možnosti
Foto

Řeší se ovlivnění dálnicí pro přírodu a kdo posuzuje v případě obchvatů měst, jak prodlužováním zahájení výstavby trpí lidé??? To se nebere do úvahy? V tom případě je třeba posuzovat, jak likvidace trávníku v obytné zoně změní přírodu, když se tam vybuduje dětské hřiště s umělým kobercem, plno betonu, oplocení ... Jestli EIA, tak pro všechny stejně ...

4 0
možnosti
JT

J38o59s71e84f 83T20r87ö38g11l

18. 5. 2015 12:36

To se samozřejmě v rámci hodnocení EIA také hodnotí (jsou tam předepsané kategorie - např. voda, půda, vzduch, nerostné bohatství, diverzita...). Z tohoto důvodu může dokonce vyjít vliv stavby na ŽP jako celkově kladný - typické u silničních obchvatů .

1 0
možnosti
AL

Dálnice holt nebude, protože měla vést přes louži, ve které žije tucet celkem běžných žab, které by přestěhováním utrpěly psychické trauma.

8 4
možnosti

to víš že jo.

No prostě se nebude plánovat dálnice politicky od stolu s mapou a pravítkem, ale na základě místních podmínek.

Pokud by se od plánování dálnice politicky od stolu ustoupilo již dávno, nemusel být problém se sesuvem v úseku v Českém Středohoří

4 2
možnosti
JB

Zjednodušeně přeběhne žabička-stavba na půl roku pozastavena;-D

5 3
možnosti
Foto

Nikdy jsem nepochopil, proč se ten óbrmost u Velemyšlevsi (potažmo u Vysočan) musel stavět. Celá R7 se ohromnou stavbou zvedá, aby pod ní mohla projít stará 1/7, nyní 607. Vozidla na R7 musejí jet zbytečně do ohromného kopce a pak zase dolů v místech, kde je kolem placatá rovina. Přitom kdyby R7 zůstala v rovině a nadjezdem vedla 607, stálo by to zhruba 4x méně. A kdyby se 607 napojila na blízkou mimoúrovňovou křižovatku R7x1/27 na druhé straně R7, nemuselo tam stát VŮBEC NIC!!! A to nemluvím o tom, že když jedete po 607, podjedete R7 a přijedete na zmíněnou křižovatku, musíte přejet na druhou stranu R7, abyste mohli po 607 pokračovat dál!!! Tohle monstrum muselo stát víc, než zbytek stavebního úseku R7 a je úplně zbytečné.

http://1url.cz/zXvV

4 1
možnosti
MG

M83a51r43e29k 27G11a62j22d30a

17. 5. 2015 11:39

Takové jsou holt normy. Ať už dobré nebo špatné.

0 2
možnosti
MH

Zastavte si celou republiku, dálnicemi, obchvaty a stavbami.

Jednou si budete rvát vlasy.!

BETONOVÝ HNUS !!!

Ale bude už pozdě !!!Rv

2 4
možnosti
SP

Jak jste do Vaší jeskyně dostala elektřinu a internet?

Nebo Vaše depeše do zdejší diskuze předáváte sojce, která s nima létá do nějakého ekobio alternativního datového centra?

9 3
možnosti
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!