Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J23o78s21e51f 66T28r65ö10g27l 8679562766166

ČR sklízí ovoce svého snažení. V minulosti se bohužel hodnocení EIA zhusta dělaly tak, aby to "vyšlo" dle požadavků investora (tj. flákaly se a šidily). Když se přidala povinnost zveřejňovat posudky na webu MŽP a hodnotit varianty, tak se situace mírně zlepšila, nicméně stále je možné si "vybrat" variantu, která má vyjít nejlépe, stačí zvolit vhodného hodnotitele. Stačí si vzpomenout na jezy na Labi, kde investor ještě podle předešlého zákona "stopil" původní, jemu nevyhovující posudek EIA, a nechal zadat jiný. Nebo oblíbená kauza D8, kde se posudek EIA dokonce údajně ztratil. Komu ku prospěchu?

Většina nejvýznamnějších silničních staveb už má ale hodnocení EIA za sebou z minulosti a obvykle právě často tyto problematické. Hezký příklad je severní část pražského okruhu, kde byť se posuzovatel snažil a nezapočítal např. emise z letiště, vyšla mu varianta Jižní (Suchdolská) akceptovatelná jen podmíněně, pokud nepůjde postavit variantu severní. To už je cca 15 let, nikdo z odpovědných se zatím ani neobtěžoval zadat studii, která by prokazovala jasně nerealizovatelnost varianty S, a místo toho se stále různými způsoby tlačí varianta J. To je jen voda na mlýn pro různá odvolání a zdržování a výsledně se nestaví.

Tím se dostávám ještě k jednomu problému a to je "rychlost" odvolacích orgánů. Zatímco správní řízeí má svoje lhůty, případné odvolání už svoje lhůty nemá. A soudy pracují pomalu a vše se táhne. Tudy by se měly ubírat změny.

A ještě jeden poznatek. Naše řízení o přípravě stavy je daleko složitější - je tu hodnocení SEA i EIA (v lecčems podobné), územní rozhodnutí, stavební povolení,mezitím ještě studie proveditelnosti, hledání trasy, změny územního plánu atd. Leckkde (např. v Německu) mají některá tato řízení sdružená logicky dohromady a celý proces přípravy stavby se jak urychluje, tak zprůhledňuje. I to je cesta pro naše dálnice a jejich soulad s ŽP.

+2/−1
18.5.2015 12:09

P22a28v26e93l 60B38e34n58e51š 7922964941426

Celý problém s EIA padá na naší hlavu. Plánování tras silnic je většinou ovlivněno zájmovými skupinami majitelů pozemků, kteří si je zavčas pořídili, aby pak mohli stát podojit. To se odehrává před zveřejněním záměru. Napřed se vypracují takto ovlivněné plány tras bez ohledu na obyvatele a přírodu. A pak se začnou "schvalovat", překrucovat limity hlukové zátěže, prachu, atd. No a pak se bojuje s blbostí a hamižností. Právě ve středu 20.5. po 9 hod. se má schválit novela zákona o ochraně zdraví v PS, kde se zavádí možnost trvalé výjimky na překračování hlukových limitů. Tím chtějí pozitivní dopad EIA eliminovat. Zeptejte se lidí žijících v okolí silnic!!

+2/−1
18.5.2015 11:13

V74l79a27d37i92m94í14r 22F59i44b56i46g95e17r 5654151561744

Tak ony i ty dálnice co se staví je pěkně zabržděný viz necelých 2,5km D11 u Hradce králové přes 3 roky

0/−1
17.5.2015 17:42

J51i80ř48í 74K88o21c26u24r55e87k 6345884295698

Tak snad nebude muset obec XY vracet dotace na výstavbu oddílné kanalizace. V EIA bylo, že vliv na migrační cesty ptáků se neposuzuje.

0/0
17.5.2015 14:43

D58a69v33i32d 35B46e50n28e83š 8208170159653

Výstavbu českých dálnic lze ještě více zbrzdit?

+3/−1
17.5.2015 13:36
Foto

M58a13r91t38i51n 84G87r49o30c90h92o40l 7516488806771

Řeší se ovlivnění dálnicí pro přírodu a kdo posuzuje v případě obchvatů měst, jak prodlužováním zahájení výstavby trpí lidé??? To se nebere do úvahy? V tom případě je třeba posuzovat, jak likvidace trávníku v obytné zoně změní přírodu, když se tam vybuduje dětské hřiště s umělým kobercem, plno betonu, oplocení ... Jestli EIA, tak pro všechny stejně ...

+4/0
17.5.2015 13:29

J89o66s71e19f 66T26r35ö58g95l 8809342486146

To se samozřejmě v rámci hodnocení EIA také hodnotí (jsou tam předepsané kategorie - např. voda, půda, vzduch, nerostné bohatství, diverzita...). Z tohoto důvodu může dokonce vyjít vliv stavby na ŽP jako celkově kladný - typické u silničních obchvatů .

+1/0
18.5.2015 12:36

J40o30s90e77f 13T20r57ö95g83l 8429602766836

Ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že to, že se nestaví nic (tzv. nulová varianta) může být proto objektivně z hlediska dopadů na ŽP horší než výstavba byť ne optimální varianty. I tady je prostor pro změnu legislativy (urychlení výstavby environmentálně potřebné stavby).

+2/0
18.5.2015 12:53

A69l29e13š 41L42i16s97o79v12s42k27ý 9489928492462

Dálnice holt nebude, protože měla vést přes louži, ve které žije tucet celkem běžných žab, které by přestěhováním utrpěly psychické trauma.

+8/−4
17.5.2015 11:45

J74i12n92d88ř16i25c80h 86Š61k20o60p69e76k 4675411700875

to víš že jo.

No prostě se nebude plánovat dálnice politicky od stolu s mapou a pravítkem, ale na základě místních podmínek.

Pokud by se od plánování dálnice politicky od stolu ustoupilo již dávno, nemusel být problém se sesuvem v úseku v Českém Středohoří

+4/−2
17.5.2015 12:01

P75e16t49r 51N87o76v77o91t16n97y 3429502889452

Pak se naprojektuje prdlajs.

+1/0
18.5.2015 0:09

J85i71n64d55ř46i67c57h 83Š94k63o13p31e54k 4795941460195

otázkou zůstává, zda je lepší kreslit trasy dálnic jen tak od stolu bez znalosti místních podmínek nebo je nekreslit vůbec (když je pro projektanty a politiky tak těžké podívat se do terénu)

0/−1
18.5.2015 7:24

J34i74ř84í 76B14r72u40t35o60v14s22k38ý 3336749879281

Zjednodušeně přeběhne žabička-stavba na půl roku pozastavena;-D

+5/−3
17.5.2015 11:42

K69a71r34e90l 94E76n24d51l18e57r 3643550340725

Nikdy jsem nepochopil, proč se ten óbrmost u Velemyšlevsi (potažmo u Vysočan) musel stavět. Celá R7 se ohromnou stavbou zvedá, aby pod ní mohla projít stará 1/7, nyní 607. Vozidla na R7 musejí jet zbytečně do ohromného kopce a pak zase dolů v místech, kde je kolem placatá rovina. Přitom kdyby R7 zůstala v rovině a nadjezdem vedla 607, stálo by to zhruba 4x méně. A kdyby se 607 napojila na blízkou mimoúrovňovou křižovatku R7x1/27 na druhé straně R7, nemuselo tam stát VŮBEC NIC!!! A to nemluvím o tom, že když jedete po 607, podjedete R7 a přijedete na zmíněnou křižovatku, musíte přejet na druhou stranu R7, abyste mohli po 607 pokračovat dál!!! Tohle monstrum muselo stát víc, než zbytek stavebního úseku R7 a je úplně zbytečné.

http://1url.cz/zXvV

+4/−1
17.5.2015 11:12

M47a35r12e94k 41G63a70j10d93a 4603824166412

Takové jsou holt normy. Ať už dobré nebo špatné.

0/−2
17.5.2015 11:39

M96a78r81c35e79l56a 65H60o35r74á83č43k78o18v62á 7627632813698

Zastavte si celou republiku, dálnicemi, obchvaty a stavbami.

Jednou si budete rvát vlasy.!

BETONOVÝ HNUS !!!

Ale bude už pozdě !!!Rv

+2/−4
17.5.2015 11:09

S14t79a48n81i84s48l85a33v 38P17ř63i89b11y26l 1419448751606

Jak jste do Vaší jeskyně dostala elektřinu a internet?

Nebo Vaše depeše do zdejší diskuze předáváte sojce, která s nima létá do nějakého ekobio alternativního datového centra?

+9/−3
17.5.2015 11:19

J85i73n98d92ř97i81c73h 75Š30k56o30p91e91k 4415961280345

počet obyvatel víceméně stagnuje, takže nějak nevidím aktuální potřebnost zastavovat další a další území, protože nová stavba (mimo dálnice) znamená opustit stávající objekty

+6/−1
17.5.2015 11:52

P71a91v98e42l 52K93u17r78a37l 5961664300520

tak tak... infrastruktury máme víc než potřebujeme...

jako pochopil bych výstavbu nové kdyby docházelo průběžné k odstraňování té staré která již není využívaná a návratu zasažených míst do původního stavu.

+6/0
17.5.2015 12:26

J76i91ř30í 27K86o31c83u40r80e55k 6825134735198

Souhlasím. Měla by se stopnout stavba železnice z Prahy do Budějovic. Jedna kolej musí stačit - ty svine zkur----é tam ale staví druhou kolej. Ta druhá kolej dozajista není potřeba. Stejně jako je nesmysl stavět druhou kolej z Vyškova do Brna. Nic jako vyčerpaná kapacita železniční dopravní cesty neexistuje a stejně tak neexistují ucpané silnice. ;-O

+1/−4
17.5.2015 14:49

V13l80a86s71t96i69m28i23l 20K14o67c85u40r55e97k 4896123460784

Nejedná se o kolej mezi Prahou a Č.Budějovicemi, ale o významný evropský koridor (IV.koridor) ve velmi vsokém stupni rozestavěnosti.

Takový koridor pi rychloti 160 km/h potřebuje dvě kolejnice, to smad evidentní.

0/0
22.5.2015 19:01

M62a36r76c24e10l20a 79H40o12r86á61č27k86o68v90á 7437682343268

Do původního stavu už nic nedáte, není a nebude už nikdy návratu!! Rv;-(

0/−1
18.5.2015 9:49

M79a57r54c17e72l16a 17H82o63r96á98č34k57o91v10á 7377402493538

Pane Přibyl vraťte se na základní školu - internet ani elektřina nepotřebují zabetonovávat půdu. To se tu bavíme o voze a koze. Nevím ve kterém betonovém bunkru bydlíte vy, že k vám vedou elektřinu a internet dálnicí

+1/−2
17.5.2015 11:54

S20t57a96n58i48s82l17a27v 15P68ř53i85b16y56l 1429218621826

Takže Vy se civilizaci nebráníte.

Elektrárny Vám nevadí, elektrovedení taky ne, těžba vzácných kovů do elektroniky - čert to vem.

Ale hnětou Vás dálnice, protože zrovna Vy nikam nejezdíte a co potřebujete mají v obchodě za rohem, kam se zboží teleportovalo a nebo máte na boji s dálnicema založený byznys.

+4/−1
17.5.2015 12:10

P77e31t16r 36N13o71v57o48t89n61y 3929382769902

Kdyby šlo jen o zásobování, tak jsme sd silnicema v pohodě.

0/−1
18.5.2015 0:12

P15a38v83e71l 68B10e57n57e34š 7332984651576

Ono jde o přiměřenost a optimálnost z hlediska trasy a zátěže obyvatelstva a přírody. Pražský okruh na SZ je zářným případem protlačování dražší a technicky horší varianty (propustnost nižší, hluk mnohem vyšší, cena + 14 mld). Podobné je to i u Běchovic.

0/0
18.5.2015 11:21
Foto

V38o55j47t50e44c66h 25P77á66n74i87k 50S69r54. 5751351684367

Jako u blbých!

+4/−1
17.5.2015 10:33

J53a74r24d19a 25B51r14a37b89e23n77e72c 1570114799726

"Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna."

a což tak to zbytečné ministerstvo zrušit? Stejně zde dělá jen problémy.

+6/−4
17.5.2015 10:28

J90o90s60e16f 54T87r41ö33g88l 8599262956806

Ministerstvo ŽP je samozřejmě jedno z nejužitečnějších, ale většina lidí to není schopna ocenit. Bohužel jedním z největších problémů ŽP je to, že se od revoluce radikálně zlepšilo a už dnes nikoho přímo neohrožuje na životě a proto v podstatě nezajímá. Bližší košile než kabát.

0/−1
18.5.2015 12:49

P59a87v13e58l 97Ř39e38ž13á62b40e37k 5352918612

Je dobře, že takové stavby musí podléhat vyhlášce EIA...Jak by to asi dopadlo bez kontroly, jestli na určitých místech jsou nebo nejsou chránění živočichové? Sice zde někteří nadávají, že určití lidé jsou ekoteroristé, ale kam by pak jezdili lidé na dovolenou? K dálnici nebo k velkým stavbám, kde je hluk a prašné prostředí? Ať si pak pražáci jezdí třeba do Kunratického lesa nebo na Ladronku!

+5/−4
17.5.2015 10:27

K87a86r53e96l 24F91r67i74t13z 4431777758472

To je dobře, že se chrání zájmy živočichů. Škoda, že mezi ně nepatří i lidé...:-/

+1/−2
17.5.2015 10:46

J30o36s77e90f 62T54r20ö93g42l 8279842546526

Samozřejmě patří. Přečte si zákon nebo nějaký novější posudek EIA (posudky jsou povinně na webu MŽP).

0/0
18.5.2015 12:50

P80a42v62e86l 97B74e26n62e48š 7712104711726

Sakra, mezi chráněné živočichy by se měl počítat i člověk, který je dopravními stavbami obvykle enormně zatěžován především hlukem a prachovými emisemi. protože min. zdrav. dělá možné i nemožné, aby vyhovělo stavařům, tak postupně výrazně zhoršuje podmínky ochrany zdraví lidí před hlukem (ve středu se má projednat ve 3. čtení "Zákon o ochraně zdraví", kde je pozměňovací návrh na zavedení trvalé výjimky z překračování hlukových limitů. pak se někdy musí použít záminka - ochrany nějakého zvířátka, aby se zastavila zhůvěřilost, která v důsledku poškodí zdraví lidí.

0/0
18.5.2015 11:28

Z98d65e67n29e37k 55B63e61d62n65a42r 7147596437399

Všichni tu nadávají na ekologické organizace a EU, ale problém není u nich. Ten je u nás. A je v pravidlech. EIA by nebyla problém, pokud by pravidla byla jasná a nepřekročitelná a jednokolová. U nás je problém odvolání a vrácení k první instanci k opravě rozhodnutí. A to jsou pravidla co jsme si vymysleli my. To je problém a ne jen u staveb.

+9/−1
17.5.2015 10:19

K17a76r92e20l 78F39r46i25t92z 4691797898762

Pozor! To jsme si nevymysleli my. To si vymysleli právníci...;-O

+1/−1
17.5.2015 10:48

S72t13a73n38i29s61l81a47v 93P76ř59i65b27y96l 1269798101316

Zákon o výpalném :-)

+2/−2
17.5.2015 10:18

M65a69r66c28e19l63a 32H78o61r29á35č30k14o43v84á 7837712843928

vy co tady nadáváte ekoteroristům, uvědomte si, že jednou vaše děti budou žít kvůli vám jen mezi betonem a co je to les nebo srnka budou znát jen z obrázků.

+7/−9
17.5.2015 10:07

S38t40a30n24i76s35l39a97v 43P29ř73i29b27y75l 1899798681216

Když to ekoteroristům dostatečně vysvětlíte pomocí grantů, dotací a malých domů - tak Vám ještě pomůžou míchat beton :-)

+6/−5
17.5.2015 10:23

M12i45r54e29k 64T39u13r84e74č50e38k 4603822220422

No tak toto uz muze zachranit jenom nejaky diktator.

+6/−1
17.5.2015 9:59

J18o25s37e36f 38P46o13ž41i38v91i79l 8284106617110

Další brzda:-P. Tentokrát kvůli žabičkářům;-€Rv.

+10/−5
17.5.2015 9:47

R85o67m93a13n 12L72i89p92s84k10ý 2599473329

Nemůžu se dočkat, až se ten ESSR rozpadne. A čím víc blbostí bude EK vymýšlet, tím dřív to bude.

+8/−7
17.5.2015 9:35
Foto

R54a33d91e89k 22P45o15l42i81c64k40ý 6841733981504

Pokud se omezí počet staveb bude to z velké části jen dobře-už dnes máme jedno z nejvíce zastavěných území.

Silnic máme dost není potřeba budovat další ( snad s vyjímkou obchvatů měst). Spíš je potřeba opravit stávající

+8/−21
17.5.2015 9:10

M87a35r46t32i65n 74H88r37o73u25d27n39ý 6158517472436

Říká vám něco pravidlo "n-1"? Aby bylo možno bez velkých problémů opravovat stávající úseky, je nutné budovat další.

0/−2
17.5.2015 9:22

J52i46n53d92ř16i47c55h 35Š19k48o64p80e34k 4225481700875

to je nesmysl, který by platil, pokud by bylo v ČR tak málo silnic, že by vedly pouze mezi krajskými městy a Prahou.

+1/−2
17.5.2015 12:45

J26a93r43o21s33l11a98v 88K57a13d62l47e30c 5861139752221

Spousta staveb je nesmyslných a odporujících zdravému prostředí.

+6/−14
17.5.2015 9:00

M92a50r30t62i96n 93H29r98o76u39d64n49ý 6718917902156

Prakticky každá stavba odporuje zdravému prostředí. Bohužel. Je nutné si totiž uvážit, zda chceme žít moderním životem a nebo se vrátit do doby kamenné, tj. tlačit se u ohňů v kožešinách. Tehdá nebyly žádné stavby, pokud nepočítám Stonehenge a podobné obskurnosti.

+5/−5
17.5.2015 9:27

M89i43r62o31s49l18a34v 29M91e16d 3574976

Tak ona je to trochu složitější - mnohdy se třeba někde u města "zmrví" kus přírody a nebo úrodné půdy kvůli nové hale a přitom třeba přímo ve městě je opuštěná továrna (Která by se mohla "oživit", eventuálně zbourat a využít pozemek) a nebo nedostatečně využívaná průmyslová zóna. Do doby kamenné se asi chce vracet málokdo, nicméně doba betonová také asi nebude úplně to pravé.

+5/0
17.5.2015 9:54

R32o56m11a44n 93L30i45p36s77k46ý 2949413469

To myslíš vážně? Logistické centrum se spoustou náklaďáků a kamionů rovnou do města? Anebo předělávat výrobní haly na velkosklady? Spadl z višně, ne?

+1/−3
17.5.2015 10:06

M27i14r11o32s58l92a63v 90M54e39d 3804236

Tak ve městech jsou zóny obytné a místa, která se dají považovat spíš za obchodní a další pak průmyslové (takže odpovídající komunikace tam již existují, někdy dokonce i včetně železničních vleček). Já například dělám v továrně, která (cca před patnácti lety) na zelené louce vyrostla, dodnes tam není doprava uspokojivě vyřešena a dopravní zácpy jsou tam denní realitou.

+3/0
17.5.2015 11:28

J42i58n71d11ř21i38c77h 11Š22k50o77p17e18k 4485371970695

zas tak nepřeháněj. Tím že donutím postavit sklad ne na úrodném poli, ale na místě bývalé továrny, určitě společnost do doby kamenné nedostanu

+2/−1
17.5.2015 12:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.