Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spor o dvě písmenka. Českým drahám se nelíbí zkratka RegioJetu

Všechny tuzemské vlaky soukromého dopravce RegioJet budou od 14. června v jízdních řádech i na staničních tabulích nově pojmenované zkratkou RJ namísto současných EC/IC. Zdánlivě kosmetická změna se však nelíbí Českým drahám. Ty používají totiž zkratku rj pro své jednotky railjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86a96n 88Z34b27o53ř19i86l 3449937479

X Nechápu jak to, že každý dopravce si určí označení vlaku.  Prostě je standart mít Os, R, IC, EC a Ex a hotovo.  Kdo se má pak vyznat v tom jestli to do čeho leze je eurocity nebo courák který bude stát všude ? K tomu RJ,SC,LE ... no guláš. A to jezdím pravidelně se všema třema podle toho jaký čas mi lépe vyhovuje

+3/0
30.5.2015 9:50

M96i82r69o72s94l93a75v 94Z68i45k60m58u27n54d 7339493814253

Holt u každého dopravce jsou celkem bezvýznamní jedinci, kterým se dostalo MOCI a v rámci "opilosti mocí" se ukájí tím, že do přehledného systému zanesou něco, co se projeví v tištěném jízdním řádu a pak budou moci svým vnoučátkům ukazovat jak byli důležití a jak se zasloužili o příslušnou železnici, resp. v tuzemsku o zvýraznění zaměstnavatele ČD ...

 Bohužel stejnou stupiditu najdete i v Německu, kde jezdí vlaky označené ME, NOB, ALX, ag, AKN  .... což je v zásadě zkratka dopravce ... ale nepoznáte z toho, zda se jedná o zastávkový vlak nebo "zrychlenku" někde projíždějící ...

+1/0
31.5.2015 19:24

K23a14r23l61a 27N49o92v32á16k59o47v19á 4224752345537

No já nevím jak vy, ale pro mě je důležitá informace, který dopravce vlak provozuje, čili u koho si mám na daný vlak koupit lístek. Řešit to, až vlak dojede na nástupiště, je už poněkud pozdě, případně se to dost prodraží.

0/0
5.6.2015 12:52

Š27t97e95f41a62n 33F22r38i52č53a 7502468393176

Myslím, že RJ by logicky měla patřit Jančurovi. Má lokomotivy a vagóny z dob císaře pána. Není tedy pochyb o stáří značky.

+2/−1
28.5.2015 23:26

K72a29r69l15a 28N79o43v83á31k51o33v11á 4714682445307

Jasně, a nejmodernější vlaky mají České dráhy, co ?;-D

0/0
5.6.2015 12:54

J36a48n 82Š91i10ř16i50n84a 5835605

Raijlet je obchodní označení pro konkrétní typ vlakové soupravy vyráběné konkrétní společností. Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku, který je jen zpravidla obsluhován soupravou s obchodním označením Railjet. Tedy je zcela zjevné, že ČD zneužívá obchodní označení pro jednu značku vlaků (srovnatelné např. Škoda, Kia apod. u aut) pro reklamní účely jako kategorii vlaku. Je to totéž, jakoby např. jakýkoli výrobce terénních vozů označoval své vozy jako "jeep". Logicky by měl mít "railjet" ČD označení např. SC Railjet (obdoba SC Pendollino). Leo pak např. IC/EC LE a Regio Jet např. IC/EC RJ. Nyní je Regio Jet na informačních tabulích označován jako IC/EC + číso vlaku, tudíž rozlišitelnost proti IC/EC ČD nulová.

+3/−6
28.5.2015 12:27

P80e10t32r 74N94e52c85h76a52n74i88c51k70ý 7163726828230

Railjet je mezinárodní kategorií vlaku, kterou vlastní rakouské dráhy a pod její hlavičkou provozují vlaky do okolních zemí ve spolupráci s dalšími železničními společnostmi (včetně ČD). Není to konkrétní typ vlakové soupravy (stejně jako TGV není typ vlakové soupravy, jsou to soupravy od Alstomu)

+14/0
28.5.2015 12:45

R74a89d38e32k 50J68a17n33a23t97a 9565246714232

"Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku"

Nejenom dle ČD, ale dle UIC (Mezinárodní železniční unie). RJ znamená Railjet podle číselníku 7009:

http://tap-tsi.uic.org/IMG/pdf/era_tap_passenger_code_list.pdf

Regiojet je členem této organizace, takže by měl dodržovat pravidla, nebo vystoupit. Přírovnal bych to k situaci, kdyby člen IATA začal označovat své lety OK, i když tuto zkratku používá ČSA. Nebo některé letiště začalo používat zkraku PRG, i když tuto zkratku už má Praha. Prostě hloupé a zbytečné (nevy)chování.

+13/0
28.5.2015 12:53

J28a29n 44Š29i62ř82i97n75a 5375575

No, chtělo by to umět i anglicky, kategorie vlaků (spojení) je totiž o jednu tabulku výše a dle ní se řadí Rail Jet do kategorie 9, tj. intercity.

0/0
28.5.2015 14:14

R85a91d91e55k 47J95a21n85a36t32a 9375196924312

Je tam "Service Mode", to je obecný čísleník (máte pravdu, že Railjetu odpovídá č.9), ale pod tím "Service Brand" (tam Railjetu odpovídá č. 209 a zkratka RJ).

A cestujícím se na tabulích a v jízdní řádech ukazuje právě "Service Brand", jak je ostatně patrně z faktu, že "Service Mode" nemá žádnou zkratku ani definovanou, za to ostatní "Service Brandy" obsahují známé značky jako TGV, ICE, AVE ...

Takže pokud Jančura chce svůj Service Brand, může si njaký nový vymyslet a poslat žádost do UIC. Ale to neudělal, místo toho si zaregistroval známku "RJ" u českého patentového úřadu. Což mu zaprvé v Evropě nijak nepomůže (a nemělo by pomoci ani u SŽDC, ta je taky členem UIC), za druhé riskuje, že mu tu známku u patentového úřadu zase zruší, protože si nemůžete zaregistrovat něco, co už někdo jiný prokazatelně používá. Předpokládám, že teď to pánům z Regiojetu někdo dojde vysvětlit (ať už z UIC či ÖBB) a bude zase klid.

+5/0
28.5.2015 15:24

P58e58t62r 67N71o39v87o30t38n13y 3759332509702

No a? To, co je v jízdních řádech a tabulích na nadražích, je service brand code. A těžko tam teda Jančura může mít RJ.

0/0
28.5.2015 15:26

P53a30v39e76l 23M11a73t64o76u25š76e75k 5110447378444

"Ochrannou známkou může být za podmínek stanovených tímto zákonem jakékoliv označení schopné grafického znázornění, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal, pokud je toto označení způsobilé odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby." Tolik § 1 zákona o ochranných známkách. Označení RJ by pro regiojet podle uvedeného paragrafu vůbec nemělo být registrováno, protože nesplňuje základní podmínku: není způsobilé odlišit služby jedné osoby od služeb jiné osoby. Naopak do toho vnáší chaos. Nehledě k tomu, že rj (RJ) pro railjet by mohlo být považováno za označení všeobecně známé, a tudíž neregistrovatelné pro cizí subjekt.

+4/0
28.5.2015 12:08

J89a90k20u50b 97H14e33g44e18n65b28a97r71t 9625524709714

Pokud existuje normativní seznam těchto označení, jak někteří píší, pak snad musí všechna označení na tomto seznamu být způsobilá už jen proto, že se navzájem liší a žádná další nejsou platná, nebo ne? Je to samostatný namespace.

0/0
28.5.2015 17:55

M70i25r82o12s96l42a79v 30Z83i93k85m51u93n62d 7859843114673

Základní chyba spočívá - celoevropsky v tom, že se nepoužívá srozumitelné označení jako kdysi ... osobní vlak, rychlík, spěšný vlak, expresní vlak ... ale "pochybný" obchodní název kolejového vozidla se cpe do názvu kategorie vlaku ...

Co kdyby ČD místo označení osobního vlaku na kterém je souprava 471 použily označení  vlak CE (City Elefant neboli v češtině městský slon) ...

V Itálie je kategorie vlaku ICN (Inter Citty Notte), stejné označení vlaku je ve Švýcarsku, jenže tam se jedná o vlak na kterém je nasazena elektrická jednotka řady 500 s naklápěcí skříní (Inter City Neigetechnik).

V Rakousku v 90. letech minulého století "vymüsleli" pro rychlé vlaky z Vídně do Innsbrucku název SuperCity (SC), což byl vlak kvality EC, ale zastavoval jen v Linci a Salzburgu ... od tohoto názvu v souvislosti s nasazením německé soupravy ICE 1 (BR 401) sice ustoupily, ale ČD opičí se po cizině tento nesmyslný název používají pro vlaky vedených soupravami řady 680 majícími k rakouské  kvalitě tehdejší soupravy asi tak daleko, jako pan Kajínek k čistému trestnímu rejstříku ....

0/−1
28.5.2015 12:07

P85e42t40r 29P54e26t15r 6413142448543

Celkem chápu, když chce Jančura zkratku pro všechny své vlaky stejné označení, které pro něj bude specifické.

Co mi naopak hlava nebere je snaha označovat každou soupravu jinou značkou - viz čd. Ti mají SC pro pendolino, teďka rj pro railjet...a až koupí za pět let nové soupravy tak je taky budou chtít pojmenovat zvlášť? (A je mi absolutně jedno, že s tím začaly ÖBB, začít dělat bordel ve značení jenom aby se vyšvihly jim neměli povolit).

Stačí, že si ČD nesmyslně protlačili kvůli vlastní neschopnosti značku Rx, že se nesmyslně místo IC/EC používala značka Expres (v tom mají prsty myslím dotace). Za rok budou chtít přejmenovat i nové Regionální jednotky jako RegioPanter a podobně.

Jestli to chtějí povolit tak buď tedy všem (a bude v tom hrozný bordel) a nebo nikomu. železniční přeprava není volný trh tak by tam taky měla platit nějaká pravidla a ne, že oficiální označení na nádražích a v jízdních řádech bodou místo odborníků dělat lidi z reklamky.

+3/−6
28.5.2015 11:44

J66a14n 61K34o14b39ě73r21s60k86ý 1930766701773

Tady jde o to, že značku RJ používají ČD už od začátku Raijetů, je to mezinárodní značka, kterou používají vlaky v Rakousku, Německu, Švýcarsku. Oni ÖBB s sebou zametat totiž nenechají.

+4/−1
28.5.2015 11:48

P29e39t57r 66P71e65t21r 6853612838843

Tahle dvojpísmená značka má značit kategorii vlaku, dokážu pochopit ještě, že má značit dopravce (když je jak RJ u nás minoritní a neplatí u něj jízdenky ČD takže je nějaké jednoznačné odlišení celkem potřeba) ale proč do toho ostatní dopravci musí tahat marketing a označovat tím vlaky, které jsou jinak zařaditelné do kategorie IC/EC opravdu nechápu. RailJet je prostě obyčejné IC/EC, jestli chtějí jasně označit, že bude např povinně místenkové tak mají použít již existující značku SC. Nevidím jediný důvod, proč používat jinou jak ty doteď fungující. Obzlášť u ČD, ÖBB mají aspoň těch souprav vetší množství takže je ta značka slušně využitelná (ale pořád je to jenom marketing, s logikou nebo systémem na železnici to nemá nic společného) takže se zkratkou rj jezdí desítky spojů

Takže co máme u nás? SC - pendolino - kolik souprav jezdí? max 7 a kvůli sedmi vlakům se přidala nesmyslná značka a teďka další rj - railjet - kolik vlaků tu značku bude mít? zase snad jenom nějak 7 ne? proč se zase na českých železnicích musí přidat opět další NESMYSLNÁ a zbytečná značka když ten vlak je úplně obyčejné EC?

+2/−2
28.5.2015 12:00

R39a39d94e37k 85J90a10n74a84t39a 9375816894682

To je prostě komerce a marketing. Vemte si, co různých obchodních názvů má obyčejný hamburger. (Bohužel) to na lidi funguje.

+1/0
28.5.2015 12:16

R57a56d21e88k 16J97a48n62a58t76a 9955756824472

Mimochodem souprav railjetů není jen 7. Rakušané jich mají 51 z toho 3 jezdí i k nám. Akorát jsou červené, ty české jsou modré.

+2/0
28.5.2015 12:17

R72a88d54e28k 98J50a29n98a43t26a 9335106124752

A taky v Maďarsku a od příštího roku pravděpdobně i v Itálii (ÖBB plánují zajíždět s railjetem z Vidně do Benátek místo dnešního EC).

+1/0
28.5.2015 12:14

J94a91n 89K12o75b75ě12r17s64k73ý 1720766851903

Nad některými žlutofans mi zůstává rozum stát. Když žaluje Jančura ČD je to dobře, když chtějí podat  žalobu ČD je to špatně. Naprosto nechápu jak se z Jančury dělá skoro Bůh, přitom jeho vlaky jsou naprosto průměrné a např. co se týká WiFi, tak tam Jančuru předběhli už dávno. ČD a Leo Express nabízejí lepší služby než Regiojet. U Leo Expressu je dobrá hlavně Business a Premium třída, Economy pravda zde za moc nestojí, ale pořad lepší než chytit "žlutou zimnici" v Regiojetu.

+6/−4
28.5.2015 11:44

J75a45k59u88b 24S27e37m22e49r81á63d 2897286381561

jsou zlutofans, stejne tak jsou zlutoanti :-)

0/0
28.5.2015 20:39

Ř77e71h82o96ř 45V86l63a84s16á72k 2174704691816

Mě tedy víc vadí, že ani jedno není česky. I když pokud se vlaky Regiojet budou číst Er Jé, tak to je určitý posun. Měl jsme původně pocit, že to chtějí číst cizojazyčně "regijodžet".

0/0
28.5.2015 11:01

P88e53t36r 72N42o18v66o79t72n20y 3869582679792

Po vzoru jiné jančurovy značky by se to mělo číst "regiojet". :-)

+2/0
28.5.2015 11:06

P49a29v22e85l 83K77r17e95u10z92i87g54e88r 7814740820519

A co teprve "rýdžijodžet". Stejně tak je třeba číst Student Agency jako "Sťjúdnt ejdžency".

0/0
28.5.2015 11:28

M19i65c51h67a91l 19B63a54š94t48a 6204910205854

Nebo - Místní Stihačka nebo Studentská Agentůra. Aneb anglicky to je hned víc kůůůůl. Advisor John-Dick je taky mnohem honosnější, ne ;-)

0/0
30.5.2015 21:32

M57i37c95h14a65l 52P93o84h85o13ř81e56l35s78k54ý 8622771961967

jančura nemá vlastní jízdní řád ?

0/0
28.5.2015 10:55

T37o45m48á11š 38Š80k37o12p 2318399825

RegioJet měl zkratku RJ používat hned od začátku!!! .... a ne až teď.

+3/0
28.5.2015 10:49

A68l84a18n 82Ř11e95p60k85a 4705266

Ale ne oficiálně, navíc railjety mají OBB déle než Regiojet vůbec vyjel a zkratku rj používají všude, kde ty vlaky jezdí;-)

0/0
28.5.2015 11:06

M97a24r79t65i64n 20Š61u38l74c 2507859410935

Kromě ČR, protože v jízdním řádu SŽDC taková zkratka u vlaků obsluhovaných netrakčními jednotkami Siemens Viaggio Comfort Českých drah není.

+1/0
28.5.2015 14:29

M23i58l22o88š 93B75r84a25d91í62k 3566299227718

Je pravda, že rozlišit v jízdním řádu RJ a rj, když vezmu v úvahu navíc velikost písma v jízdních řádech, může být problém.

+2/0
28.5.2015 10:38

M27i95c52h65a27l 21B36a20š47t33a 6314720265264

A co ve 21 století začít používat místo zkratky prodlužku ? RegioJet, RailJet atd.

+2/0
28.5.2015 10:33

O49l92g63a 41S82v53o23b69o52d83o71v90á 1944417817

„České dráhy již vyzvaly SŽDC, aby postupovala v souladu s vyhláškami UIC a závaznými normami TSI a upustila od praxe označovat spoje Regiojet zkratkou RJ,“

Nějak se mi vybavila písnička "Zkratky" od Mládka.

+6/0
28.5.2015 10:27

A32l27a18n 44Ř96e89p20k77a 4975296

Tady může Jančuru bránit jen zarputilý žlutý fanoušek, co se těší na každou kávičku zadarmo ;-D

+14/0
28.5.2015 10:25

M24a81r86t47i73n 64Š72u12l68c 2977519680915

Proč myslíte? Já jsem žlutým vlakem nikdy nejel a celkem ho chápu...

+1/0
28.5.2015 14:16

L87u39k27á13š 36H10l80o55u30c40a78l 6652110141634

JS píše o RJ od SA a RJ od ČD

tvl

+4/0
28.5.2015 10:17
Foto

M80i28c58h82a84l 43S62m38í40t81k14a 8204164273916

A pak ma v oblibe pouzivat slovo draha pro CD i pro SZDC. Odbornik na slovo vzaty :-)

+2/0
28.5.2015 10:26

J72i82n80d57ř26i56c67h 71H16r51a97d47e68c61k55ý 6685189622682

wtf?!

0/0
28.5.2015 10:47
Foto

M48a86r78t91i85n 16K53o75k88e72š 3538944701480

LOL, SRPŠ, ROH... :-)

0/0
28.5.2015 11:12

S12v48a16t81o30p55l46u33k 60S86i75l43n45ý 4252696779368

Nojo, ale RJ jsou iniciály i Radima Jančury a ten se jen tak nevzdá ;)

+11/0
28.5.2015 10:08

P44e11t53r 58N52o84v13o87t70n20y 3139902829432

Stačí zajít na matriku. :-)

0/0
28.5.2015 10:12

K96r12y75š29t59o16f 62L35a42n22í11k 1629280155205

si to muze otocit :-)

0/0
28.5.2015 10:21

R71a18d60i29m 93Š27o60l68c 1945525945304

to pak zavání Dallasem Mr. Ewing ;-)

0/0
28.5.2015 11:52

M78i41c84h36a30l 68B13a41š46t43a 6484490285294

RadiJan

0/0
28.5.2015 10:34

Š81i75m20o45n 51D31a84l82e59c47k93ý 8400634496795

Obchodní označeníRailjet (RJ) tu je již od roku 2008, společnost Regiojet byla založena 2009 s tím, že začala jezdit 2010/2011, tedy další dva roky času, kdy se mohl změnit název, aniž by to přinášelo stejné marketingové komplikace jako dnes. Jančuru určitě muselo napadnout, že by své vlaky chtěl mít pojmenované RJ a už před zavedením musel vědět, že tato značka již není k dispozici. A další věc k zamyšlení, proč to řeší až teď a nikoliv v době jeho začátků, kdy u nás žádné Railjety nejezdily?

+13/−1
28.5.2015 10:05

P51a16v34l16a 21K42v56a10p37i74l42o58v12á 7789348734217

Přesné! Proč 5 let používá označení IC, které je dost matoucí???? Třeba proto, že mu sem tam nastoupí do vlaku někdo, kdo si koupil lístek na ČD, ale když už ten vlak přijel a sedím (tedy už jedu) tak si koupím nový lístek u něj?

0/0
28.5.2015 10:36

P78e74t96r 77N92o83v17o53t97n93y 3589342879352

IC je kategorie vlaku, na dopravci nezáleží. On by teoreticky i Jančura mohl mít RJ, kdyby si ty railjety z Rakouska koupil nebo pronajal.

+2/0
28.5.2015 10:40

P38a48v91l66a 91K42v24a22p18i49l29o19v18á 7759888354807

To já chápu, ale proč se Jančura až do teď nesnažil své vlaky odlišit od vlaků ČD???? Proč až teď???

0/0
28.5.2015 10:48

P80e23t29r 29N83o73v81o72t23n50y 3989662439612

1) potřebuje se zviditelnit 2) railjet se zde pomalu zavedl jako úspěšná značka a Jančura chce na tom parazitovat

+2/0
28.5.2015 10:59

J12i86ř16í 29K62o85c67u81r78e64k 6625874385738

Žejo, on je vlastně na žluto nenatřel, to až teď.

0/0
28.5.2015 16:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.