Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34a27t57o94u28š 43P83r97e93u18s26s 6740534242689

To si ale měly rozmyslet v devadesátých, když se začalo se stavbami koridorů, pražského spojení  teď už je trochu pozdě...

0/0
4.8.2015 18:04

M17i27l92a28n 92V93e39s45e61l98ý 1368871393556

I v Itálii začali stavět VRT na 25 kV a ne na jejich 3kV ss

0/0
4.8.2015 17:15

V16í80t82ě96z16s94l40a90v 62K93l64o19z28í75k 3521379344437

Proč přejít na střídavinu? Dnešní stejnosměrný systém = 3000V je problém pro výkonné lokomotivy. Problém je, že moderní lok. s výkonem 7000 kW má obrovský odběr proudu z troleje, dejme tomu 2300 Ampér. Teď si vezměte, že máte na trati více vlaků v plném výkonu. Tohle se prostě trolejí nedá už přenést. další věc je, že pro vyšší odběry potřebujete větší přítlak sběračů což ve vysokých rychlostech je opět problém atd. Na střídavině jsou nižší ztráty vedení, systém je jednodušší včetně rekuperace. Je to složité téma a k přechodu na střídavý systém bude muset na hlavních tratích dojít. Bude to prostě nutnost.[>-]R^

+1/0
4.8.2015 17:12

J57o87s40e62f 77V71o38l83f93í81k 4948945909543

Může mi někdo potvrdit, nebo vyvrátit, že u nás máme ne dva, ale tři napájecí systémy?

0/0
4.8.2015 10:57

M53i52l87a37n 43V77e47s28e38l26ý 1638971633826

odešlo mi to pod jiný příspěvek, tak to zkusím znova

Ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:59
Foto

D62a91v34i73d 91K40r50á24s52e12n20s68k32ý 7107570947

"Vícesystémových je minimum?" Takhle jste mě dlouho nepobavili ;-D;-D;-D jak asi jezdí mezinárodní vlaky Děčín - Praha - Břeclav - Wien/Bratislava? Rychlíky i nákladní Ostrava - Přerov - Břeclav? Osobní vlaky a rychlíky Praha - Plzeň? Jak se dostanu z Brna na Ostravsko? A tak dále? :-)

+1/0
17.7.2015 22:36

M66i13l19a65n 74V86e25s92e55l95ý 1388591243976

ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:50

O78l18d55ř18i41c89h 70J30a97n24e13č37e44k 8359336193251

"Přechod je zbytečný - dopravci přecházejí na vícesystémové lokomotivy"?

1) není to pravda - u lokomotiv možná ano, ale většina nových jednotek je jednosystémová (elefanty, panteři, LE atd.), vícesystémové je opravdu jen to, u čeho se počítá s dálkovým provozem pod více systémy.

2) myslím, že dopravci si nepořizují vícesystémové lokomotivy proto, že by se jim více líbily, ale prostě proto, že je to nutnost. jednak dálkové vlaky ve střední Evropě nelze na jednom systému takřka vůbec provozovat (německy mluvící země mají ještě jiný systém než ty dva české), druhak pochybuju, že na trhu nové jednosystémové lokomotivy pro český 3kV stejnosměrný vůbec jsou? není Regiojet jediný v Evropě, kdo by měl o nájem něčeho takového zájem?

třeba ÖBB provozují i nadále takřka výlučně jednosystémové lokomotivy a jednotky - vícesystémových mají jen pár pro provoz do Česka a Maďarska (a Itálie?), Němci na tom nejspíš jsou podobně.

.

každopádně klasický problém: proč nahrazovat něco, s čím dokážeme rozumně žít? no vypadá to, že jednou se to bude muset udělat tak jako tak - a tak to raději udělejme co nejdřív, ne? chceme zůstat Evropě pro smích, až severní půlka ČR zůstane posledním reliktem stejnosměrného proudu?

pokud to má stát něco přes 20mld a stejnosměrné jednotky jdou předělat na střídavé, tak bych do toho šel - myslel jsem, že by to bylo mnohem složitější a dražší

+3/0
15.6.2015 9:38

P27a79v30e96l 94O53d27r10a74z76i40l 6284959117890

Napájení je fuk, dneska vám jedou zdroje k elektronice od 80V do 260V a to i na stejnosměrné napětí, protože první, co tam je, je usměrňovač a když je slušně nadimenzovaný, tak přežije i využití jen dvou větví. Jasně, že 6MW mašina není nabíječka k telefénu.

Horší je to se zabzař.

0/−6
14.6.2015 21:42

J10a54n 32Z12e23m23a68n 8676332454142

A v čem je to horší se zabzař?

0/0
14.6.2015 21:46

I94v61o 47Ž52á88č69e46k 9800202789927

To by mě také zajímalo. Zabzař jede na 6 kV už dlouho a žádná změna se nechystá.

0/0
14.6.2015 21:52

I10v82o 63Ž37á18č65e23k 9390122119237

Božínku, človíčku, Vy o tom víte asi tolik, jako já o geologii. Byl jste někdy v tzv. napájecí stanici?

+2/0
14.6.2015 21:47

P22e37t89r12a 30N95o11v58á22k96o61v90á 7578646624328

A je to tady. Asi před čtvrt rokem jsem se na to v diskusi pod nějakým ČD článkem ptala. A někdo mi říkal, že by to bylo strááášně drahý. Tak asi se ČD inspirovaly diskusí ;)

0/0
14.6.2015 19:12

T86o70m80á25š 89L21u17d53v48í47k 5840158133546

Koleje nepatri CD

+4/0
14.6.2015 19:20

P92e42t12r 81F49o19l61t86y48s 7505791610668

Tak kdyby se měl předělat systém na trolejích ČD, tak to máte za měsíc hotové, protože ČD těch trolejí moc nemá...

To SŽDC má oněch >1700 km drátů. ;-)

0/0
15.6.2015 6:55

P95e48t91r 16U72l54l42m35a68n31n 2857328117292

Já jsem pro. Ale.... Tohle nesmí být na úrovni státu, ale celé EU. Když náš stát bude mít sjednocenou trakci, tak to ničemu nepomůže. Lokomotivy se stejně dělají vícesystémové(kvůli jiným státům) a aby se vícesystémové dělat přestaly, tak musí být sjednoceny ty trakce právě v celé EU. Jako bonus máme hromadu druhů zabezpečovacích systémů. Díky tomu, že tyto věci nejsou jednotné, jsou lokomotivy přetechnizované a předražené. Vývoj a schválení stojí strašné peníze, škodovka by mohla vyprávět. Dokonce i Siemens si stěžoval na délku schvalovacího procesu a sám uvedl, že to vyřazuje "ze hry" kohokoliv nového, protože na takovou srandu prostě nikdo nemá. Složitost a různorodost těchto věcí dělá železnici mimořádně nekonkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Myslím si, že jednotná železniční síť je jedna z věcí, o které by se EU měla starat. A ne vymýšlet, které žárovky zakázat a jak přitopit automobilkám nereálnými požadavky na emise.

+7/0
14.6.2015 16:08

J45a62n 81M21a94c54e67k 3134281872753

Tak zase dokola: nedělá se to kvůli lokomotivám, ale kvůli levnější stavbě a levnějším provozu střídavé elektrizační soustavy. ;-O Lokomotiva na 25kV AC/3kV DC vyjde vpodstatě stejně draho jako ta jednosystémová střídavá.

0/0
14.6.2015 17:00

I25v52o 70Ž10á31č40e45k 9370532219147

Není to kvůli lokomotivám, ale napaječky se budou muset totálně předělat. No, já nejsem proti, já pracuji ve firmě, která je v tom namočená. Bude co dělat. Já jen, že některé stejnosměrné napaječky se nedávno zrekonstruovaly a některé se rekonstruují právě teď - a to samozřejmě znovu jako stejnosměrné.

0/0
14.6.2015 21:15

P56e41t21r 60P70e28t33r 6213252588473

A EU se o to snad nestará? Vždyť zabezpečovací systém se dělá jednotný už delší dobu (a postupně se nasazuje při rekonstrukcích - u nás např hlavní koridor) = ETCS takže pláčete sice na správném hrobě ale nad špatnou věcí

+3/0
14.6.2015 20:59
Foto

J88i26ř33í 66B38a83b16i97n91s30k13ý 7397569128711

další tunel nic víc to nebude ale protže to začne až za 40 let tak jsem klidnej , díky zlému rusovy a válce se to stejně  neuskuteční protže po válce se bude  opět jezdit na páru ta totiž nepotřebuje elektřinu  a erlektřina po válce  prostě nebude ;-D

0/−6
14.6.2015 15:00
Foto

T35o47m89á50š 93Z56e18l40e16n50k98a 4444836490786

Jste prilis velky pesimista a mladi "uprchlici" jsou nebezpecnejsi nez nejaky Rusak.

+1/0
14.6.2015 16:09

S27t76a62n53i76s64l11a60v 31S55t28u83d52e11n64o57v97s92k85y 4311730634896

Neco malo k tematu. http://www.nezavislyzeleznicar.info/prvnicisla/ctvrtecislo3.php

0/0
14.6.2015 14:48

J80i84n26d25ř39i49c31h 58Š23k22o40p22e79k 4485271580825

zajímalo by mě, proč vlastně vznikly a jsou dvě samostatné trakce, skoro to vypadá, že ČR vznikla spojením dvou různých republik

0/0
14.6.2015 14:22
Foto

T87o89m72á11š 88Z55e63l48e44n85k85a 4564926840976

Je to dano historickym vyvojem, kdy jeste nebyla tak dobra technika a v te dobe se jevil stejnosmerny proud jako lepsi. Podobne tomu bylo i v "souboji proudu" Tesla vs Edison na pocatku min. stoleti.

+2/0
14.6.2015 14:30

J62i85n81d68ř59i48c70h 20Š98k95o15p70e21k 4885831180805

takže elektifikace začla na severu, a udělala se stejnosměrná trakce. Když se elektrifikoval jih, vědělo se už o nevýhodě stejnosměrný a proto se už pokračovalo ve střídavý

+3/0
14.6.2015 14:36
Foto

T43o13m42á83š 90Z88e90l38e62n75k94a 4624456120296

Asi tak nejak. Jestli uz soudruzu do budoucna planovali prechod cele site na stridavinu nevim.

0/0
14.6.2015 14:44

J36a42n 59M92a66c58e97k 3434261782723

Plánovali v osmdesátejch letech.

0/0
14.6.2015 17:01

F15r83a83n51t59i59š77e15k 22M89i52c23h70a96l90i39c96a 8716758565626

Trakční motory jsou až na výjimky stejnosměrné ze sériovým zapojením buzení a kotvy a to z důvodu charakteristiky vhodné pro tento účel. Stejnosměrným napájením se tedy začínalo. O výhodách střídavého napětí se vědělo již v počátcích elektrifikace ale výkonové elektronické prvky (nutné pro usměrnění a regulaci) nebyly na takové úrovni, aby se staly běžnou výbavou lokomotiv. Střídavé napětí zažívá svého rozmachu společně s vývojem výkonové elektroniky.

+2/0
14.6.2015 19:20

P93a84v44e78l 39O90d50r31a45z68i25l 6144279837160

Technická: sériové ss motory jsou trakční historicky. Dnes, když už se stejně používá regulace, se často jezdí asynchronní, či synchronní s buzením permanentními magnety, kvůli údržbě.

0/0
14.6.2015 21:37

F54r20a26n45t84i40š89e39k 83M28i87c94h75a29l10i70c50a 8316208205976

Máte pravdu, jen jsem popisoval historický vývoj, proč se začínalo stejnosměrným napětím

0/0
15.6.2015 6:55

J49a72r30e67k 36K82a75l30i36v19o52d23a 7836843861556

Co se staršíma stejnosměrnýma lokomotivama bude asi nejmenší starost - černá díra jménem Polsko spolkne všechno....

0/0
14.6.2015 13:32

P39e71t32r 13U54l59l59m50a95n74n 2127458967732

Zrovna City Elefanty jsou stejnosměrné a takových vlaků tu rozhodně nemáme přebytky, abychom se jich v klidu zbavili.

0/0
14.6.2015 13:38

J81a17n 72Z18e14m46a95n 8776582574242

Jestli v nich chcete jezdit i za 40 let, než by k celé "operaci" došlo, tak proč ne :)

+2/0
14.6.2015 13:41

J19a56r19e44k 80K91a43l23i25v21o59d86a 7176523891236

Píšu "staršíma", protože už takové Esa a Peršingy jsou zatím nezbytné. Myslím tím třeba ředy 121, 122, 123, 181, 182, 183 apod. City Elefanty jsou zánovní, takže tam je to jasné. Mimochodem, slováci si je objednali dvousystémové, udělali dobře.

0/0
14.6.2015 13:44

P78e71t60r 79U40l33l61m36a45n50n 2747798497582

To ano, ale pokud se nepletu, má to i jednu nevýhodu a tou je mnohem větší hmotnost soupravy(Jánošík vs. CE)

0/0
14.6.2015 16:10

P61e23t73r 88U45l12l49m15a24n82n 2677328817622

tak podle WIKI je rozdíl 11 tun.

0/0
14.6.2015 16:13

J32a29r64e64k 24K33a27l16i96v76o82d85a 7946823981406

Což je ,si myslím, celkem logické. Ale pokud bychom měli jít ještě dále, úplně nejlepší varianta je jejich další objednávka, netrakční obdobné soupravy, které používají spolu s jejich upravenými 263 či jejich 381 jako Push-Pully.

0/0
14.6.2015 16:15

P26e63t72r 65U59l46l23m27a17n86n 2727728567772

Jo, ty push pully se mi moc líbí. Škoda, že je ČD nenakupují místo rekonstrukcí starých vozů. Ale ČD by si hlavně měly konečně uvědomit, co vlastně chtějí. Zatím je to tak, že co vůz, to originál(komfortem) a nakonec je jednička v příměstském Elefantu lepší než na Rychlíku "vyšší" kvality. To už jsme ale u jiného tématu :)

0/−1
14.6.2015 16:21

J21a18r50e98k 14K25a84l20i65v26o41d55a 7256953151596

A úplně nejlepší je, když si někdo koupí lístek do jedničky a přifrčí Aee152, zatímco ve dvojce je třeba hned vedle Bbdgmee236  nebo třeba Bdmpee233   , které jsou trochu o něčem jiném, ale to už jsme hoooodně odbočili. ;o)

0/−1
14.6.2015 17:59

P17e66t16r 82P66e14t58r 6253132848163

Ale přechod na střídavinu není otázka měsíců ale let,možná desítek let...a za 20 let už Elefanty nové ani zánovní nebudou

+3/0
14.6.2015 21:01

Z47d57e36n59ě53k 58B29ř65í74z44a 2950778824555

nejdulezitejsi na tom clanku je ten posledni odstavec !!

0/0
14.6.2015 13:27

D15a96v56i33d 14K30a26z21á56k 2792164667720

Hlavní důvod nejsou lokomotivy ale ztráty na vedení které jsou u 25kV/50Hz výrazně menší, než u 3kV

+2/0
14.6.2015 13:32

J58a34r94e28k 19K46a61l39i65v87o95d95a 7406403251216

Ono je toho více, jednodušší trakční vedení, nejsou bludné proudy, rozvodny mohou být co podstatně delší vzdálenost a další. I když stejnosměr má také své výhody.

+3/0
14.6.2015 13:34

J88i32n37d60ř17i12c91h 97Š63k89o36p11e55k 4535851840185

jaké výhody jsou u stejnosměrné trakce ?

0/0
14.6.2015 14:23

T58o25m19á10š 58K73o18t52í67k 9906453173346

Třeba jednodušší konstrukce lokomotiv? Není tam trafo a usměrňovač. Navíc poměrně velká hmota transformátorů není v pohybu ale v klidu na zemi v měnírnách.

+1/0
14.6.2015 14:59

J84a80r41e68k 26K43a45l59i98v56o42d96a 7646293201606

Navíc dřívější lokomotivy měly stejnosměrné motory a ve střídavkách se střídavý proud musel usměrňovat.

+1/0
14.6.2015 15:27

P82a21v11e21l 86S81t24a15v20j39a58n29í17k 6498205557901

Bylo nebylo. Lokomotivy jsou vybaveny asynchronními motory s frekvenčními měniči, takže toto už dávno není pravda.

+1/0
14.6.2015 16:39

M39a14t54ú68š 86B37e52n49a58k 9588684752133

Hej, ale tú hmotu transformátoru treba nahradiť betónom, aby mal rušen dostatočnu adreznu hmotnosť...

0/−1
14.6.2015 22:05

M93i54l96a91n 83V78e43s95e46l13ý 1658351573866

třeba váha vozidla, stejnosměrná 600 V se využívá  pro tramvaje a metro

0/0
4.8.2015 17:22

I83v25o 51Ž59á45č85e15k 9340242649907

Jo, jenže ty stejnosměrné napaječky tam teď jsou a fungují. Ty střídavé se budou muset postavit. A zavést do nich napětí 110 kV, zatímco těm stejnosměrným stačí 22.

0/0
14.6.2015 22:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.