Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A31n83t82o68n91i65n 52K29a52d93l37c55e51k 9712469821716

Kdyz si brat inspiraci z Rakouska, tak by meli zacit se zemskym systemem, ktery u nas socialisti a komunisti rozbili!

0/0
16.6.2015 19:38

O14l90d97ř59i29c57h 21J38a30n39e71č41e68k 8519946183491

nechápu, jaký by to mělo význam.

smysluplně se to může týkat leda vlaků přejíždějících hranice krajů. jenže to se v podstatě bavíme o kategorii "rychlík", která má asi nejblíž "regional expresům" v Rakousku nebo Německu, což jsou vlaky, kterých se nejspíš v Rakousku to objednávání státem týká (ne všech - ale právě těch, co přejíždějí hranice spolkových zemí). takže mi není moc jasné, co by se vůbec mělo měnit. možná tarif - zatímco v Rakousku platí jízdní doklady zemských integrovaných systémů ve VŠECH vlacích včetně IC/EC/RJ/ICE, v Česku jsou rychlíky a vlaky vyšší kategorie často vyňaty. ale nebylo by jednodušší změnit toto než celý systém objednávání spojů?

pokud se kraje nedokážou na přeshraničním vedení vlaků dohodnout mezi sebou, tak se těžko dohodnou s ministerstvem a pokud s nimi ministerstvo diskutovat nebude a prostě něco objedná, tak budou kraje brblat ještě víc.

0/0
15.6.2015 11:27

P20a72v26e60l 39S57o95b73o54t15k53a 5420564

Budoucnost Česka je v automobilovém průmyslu.

Proto je nezbytné veřejnou dopravu omezovat až postupně zrušit k roku 2020 (viz tajný dodatek smlouvy o privatizaci Škoda Mladá Boleslav).

0/−3
13.6.2015 21:09

P28a51v36e35l 84Ř25a18p19e11k 7352716399705

Kraje by se měly kompletně zrušit, byla to pitomost je vůbec zavádět.

+3/0
13.6.2015 20:33

P35a80v86e83l 52S41o46b11o61t72k65a 5210734

Zrušení okresů a zavedení nových krajů mělo jasný důvod - zrušení zemského zřízení českého

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_%28%C4%8Cesko%29

0/0
13.6.2015 21:15

O42t11t85o 74P52o66s95p73í21š29i15l 4434655797108

Fascinují mě argumenty, že "kraje se neumí mezi sebou dohodnout".

Ale přemýšlel někdo o tom, jak se budou domlouvat úředníci státu s těmi kraji? Nebo přemýšlel někdo o tom, jak budou úředníci státu zjišťovat přepravní potřeby v regionu? Nemají na to dostatek lidí a dodnes se nezmohli v oblasti integrace ve veřejné dopravě na nic!!

Ne, ono je to tak, že pár lidí na MD izolovaných od potřeb obyvatel regionů si namaluje vláčky podle toho, jak se jim to na papíře bude líbit, a kraje se holt postarají o zbytek, ať to stojí, co to stojí.

Navržený systém povede buď k zániku pracně budované integrované dopravy v krajích, nebo k zániku regionální železnice, protože kraje si pak radši za zbytek peněz zajistí dopravu pro skutečné potřeby svých obyvatel levněji.Rv

A ostatně: přečtěte si Bílou knihu a zjistíte, že stát nic než "izolovaný svět železnice" organizovat nechce (ostatně - ani to mu dneska nejde!). U autobusové dopravy je zmínka maximálně o tom, že trh si poradí sám. To se máme na co těšit... Inu, kam nevedou koleje, tam asi svět neexistuje.

Takže je mi líto, ale tyto přemoudřelé nápady si můžete zastrčit do EU

+1/0
13.6.2015 15:45

J40i19ř47í 54K30o67c32u25r85e70k 6625214945548

"izolovaný svět železnice" :D Hezky nazváno. Nedivte se, MiniDo sídlí ve stejném domě jako České dráhy, takže průsak myšlenek ČD/SŽDC < > stát je značný.

+1/0
13.6.2015 15:58

P66e78t70r 24U20l81l17m33a36n82n 2147428967242

Myslím si, že by dopravu skutečně měl objednávat stát. Když je to v rukou krajů, tak jsou hodně mizerné spoje mezi kraji. Když si jeden kraj vyjedná u ČD lepší jednotky, tak proč by je posílal do kraje druhého, že? I regionální doprava by určitě měla fungovat na vyšší úrovni, než je krajská.

+8/−1
13.6.2015 10:58

P61a81v49e85l 61K46u70c52h34t21a 4896151207854

Taky si to myslím, zvlášť při velikosti naší republičky a ohromném počtu pidikrajů. Už v minulosti jsme my "soudruzi" cca 1960 jejich počet radikálně snížili.

0/0
13.6.2015 11:37

O98t13t89o 54P10o28s53p49í43š28i55l 4964915177828

Jen uvedu, že v minulosti tady něco takového bylo. Železnice se řídila z úrovně státní ČSD. O autobusy se starala státní firma ČSAD ve spolupráci s okresy. A teď otázka za bludišťáka: Proč v té době vlaky a autobusy fungovaly izolovaně s minimem vzájemných návazností a často v dokonalých soubězích?Rv

+3/0
13.6.2015 15:48

J64i49ř86í 70K17o63c13u30r75e59k 6585834245548

V krajích bez pořádného IDS tento stav přetrvává...

0/0
13.6.2015 16:01

O58t33t14o 71P30o33s32p91í58š41i77l 4694215477318

To je pravda, ale návrh na přesun objednávky pod křídla státu veškeré snahy o dopravní integrace zkomplikují a hrozí návrat k souběhům i tam, kde se je již podařilo odstranit.

0/0
13.6.2015 16:07

O40l63d53ř62i69c69h 70J13a44n12e32č94e82k 8239946513441

nemyslím si - to by vedlo k chaotickému molochu a la ČSD před 30 lety.

regionální dopravu nechť objednávají kraje, ty se v místních potřebách vyznají rozhodně lépe, než taťkové v Praze na ministerstvu. raději ať se kraje starají o své vlaky i autobusy - když se jim vlaky seberou a busy nechají, tak můžete zapomenout na jakékoliv návaznosti, když jim obojí sebere ministerstvo, bude toho mít tolik, že se v tom nikdo nevyzná, takže to taky nebude fungovat.

že jsou mizerné spoje mezi kraji - no, to tak hold je. to není žádná česká specialita, právě v Rakousku je to zpravidla ještě mnohem horší. je fakt, že v Česku byly kraje uměle namalovány až v poslední době, spádovost není dána přirozeně geograficky a hodně lidí pendluje přes jejich hranice. zatímco v Rakousku zemské hranice často vedou po vysokých horských hřebenech, jsou stejné už po generace a spádovosti směrem k zemskému centru jsou dány přirozeně geograficky.

je jasné, že kraje se starají o to, aby se lidé rozumně dostaly po jejich území a doprava k sousedům je moc nezajímá. ale o to se mají starat hlavně rychlíky objednávané ministerstvem. tak nevím, proč by se na tom něco mělo měnit, snad krom toho, že krajské integrované jízdné bude platit i v rychlících.

0/0
15.6.2015 11:39

L39u94c84i94a50n 34P71a83p59a71z90i54a91n 5464517651985

Včera bylo pozdě.

+1/0
13.6.2015 10:57

L45u94b15o30m53í83r 87V30r69t69a96l 6380487781631

AŤ si to celé vezme na bedra stát, samozřejmě tak, že ty peníze, které šly krajům na tuto dopravu jim stát sebere.

+5/−1
13.6.2015 9:22

O89t42t40o 25P62o35s89p39í81š78i19l 4974795577518

... a narve je do chřtánu státního molochu, který vlastně ani nemusí nic soutěžit, když prostřednictvím trafik se dovede zavděčit všem politickým stranám...

Jo jo, to je skvělá budoucnost pro veřejnou dopravu.

+1/0
13.6.2015 15:49

M65a79r39e83k 77M98a46r24t84i21n 8969734796640

Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

To jakože pro nestatutární města a ostatní obce to doporučením nebude???

+1/−1
13.6.2015 9:13

S73t55a21n91i36s64l58a16v 35R12o72s55e65c33k51ý 9445849171729

A kdo přispěje mě, že jezdím do práce autem? Jezdím mezi okresy a koleje tady nevedou. Ostatním "cestujícím přispívám formou spotřební daně a DPH na PHM.

0/−13
13.6.2015 9:10

R27o14m26a97n 64P11o63l53á28č54e14k 5656609195

Musíte jít řvát na svoji obec/radnici že tam chcete bus. Když vás bude dost, tak ten bus možná i dostanete.

+8/0
13.6.2015 9:22

J73a17n 33V96a15l52o92u92c58h 6542377208310

No to byste narazil... Co na tom, že koleje nevedou tam, kam většina potřebuje (vedou tam, kam potřebovali před 120 lety. když lokálka vznikala). Prostě někam vedou, tak tam bude jezdit vlak, který je nepoužitelný, protože "TAM JEZDIL VŽDYCKY". A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete. Toť logika železničních lobby (podporovaná politiky, jímž při pouhé zmínce o rušení nějaké trati a následném bububu železničních odborů - ostatně kolik jich je v politice, viz J. Dušek v radě Pardubického kraje - naskakuje kopřivka), takže lidi ze svých daní platí šoupání prázdných vagonků a musí stejně autem (a platí daně z PHM).

+1/−12
13.6.2015 9:38

J43i23n71d49ř35i88c11h 62Š60k56o56p55e90k 4725201390605

" A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete"

No opravdu nejsme tak bohatý stát, abychom mohli dotovat 2 vedle sebe jedoucí dopravní spoje

+6/0
13.6.2015 10:21

J31i45ř21í 46K90o25c27u47r79e63k 6785344545718

Za kolejobus (motorák řady 810) s 55 sedadly chtějí dráhy od 70 do 90 Kč za kilometr. Autobusová společnost si za autobus se 40 sedadly řekne od 20 do 25 Kč za kilometr. Tolik k bohatému státu...

Vlak začíná mít smysl tam, kde je přepravní proud hromadné dopravy cca 1000 až 1500 osob za den. Což Hevlín-Hrušovany nejsou, narozdíl od Praha-Kladno.

PS: Už vidím tu opětovnou argumentaci, jak někteří píšou, že 810 je nízkopodlažní a narozdíl od autobusu dokáže nabrat kočárek.

+1/0
13.6.2015 14:45

D70a54v78i29d 40P56e14c78a 1755594551236

Jiří Kocurek   Máte pravdu, ale proč by autobus nemohl naložit kočárek? Stačí správný autobus a v lepším případě ještě upravit nástupiště.

0/0
13.6.2015 16:25

J60a75r51o24s79l81a62v 96K32o90m97o84ň 1520964534121

nejen kočárek, ale i kola. A to i v množném čísle, což v tomto pěkném počasí v létě je hodně pozitivní a nutná věc. Jinak BUSy nepaltí prakticky nic za používání cest, zatímco vlaky každý km a každý den a u každého vlaku. Takže kecy 20-25Kč/km u BUSů si strčte někam

0/0
15.6.2015 15:06

O55l34d32ř38i15c83h 85J11a22n52e79č82e56k 8529696613891

myslím, že jste to špatně pochopil - já tu hlášku "když tam máte vlak, autobus nepotřebujete" chápu tak, že když je v obci vlak, tak tam úředníci už žádný bus nepošlou - lhostejno, kam jezdí ten vlak a kde by byl potřeba ten bus.

opravdu si myslím, že přílišné lpění na železnici je jedním z problémů české veřejné dopravy. spousta tratí vznikala v době, kdy železnice měla na jinou než místní přepravu monopol, tratě byly směrovány podle tehdejších potřeb a lidé za ně byli rádi, i když museli na nádraží 8km pěšky. dnes je situace zcela jiná a jakkoliv silniční dopravě vůbec nefandím, musím uznat, že by bylo mnohdy lepší leckteré tratě (resp. spoje na nich) prostě zrušit a za každý vlakokilometr raději objednak 3 autobusokilometry.

0/0
15.6.2015 11:48

M76i64r50o94s64l83a95v 70Z57i49k79m55u92n76d 7429123114323

Prázdné vagonky jezdí v pražském metru, stejně tak jezdí prázdné tramvaje / autobusy mimo špičku v jednom směru nebo v určitém úseku trasy ...

+1/0
13.6.2015 13:06
Foto

B51r36o27n18i75s89l49a11v 37G12a79b50r79y31š 2452949741

Nevím, jestli je to Váš případ, ale přišel jsem na to, že lidi mají tendenci se stěhovat do klidných lokalit. Dá se to pochopit, třeba je nebaví ruch města. Jenže tato klidná lokalita bez vysokého nájmu je vykoupena právě dojížděním všude možně. Jsou to lokality tak klidné, že se na příjezdovou cestu nedostane ani autobus. Ne protože by se to nevyplatilo, ale protože to není technicky možné. Např. takový Petřvald nebo Rychvald na Ostravsku. Je to sice souvislá zástavba, nejsou to ale paneláky, nýbrž rodinné domy, k některým se dostanete po úzkých nezpevněných komunikacích.

Takže hledejte způsoby, jak jezdit veřejnou dopravou, abyste nebyl škodný. Řvát, že by mi měl stát dotovat to a tamto, umí každý. Ale přemýšlet, jak zlepšit situaci, to už je umění, že?

+4/0
13.6.2015 10:46

M42a12r16t89i50n 35N67o57v44o15t54n28ý 3746466801544

Nikomu na nic nepřispíváte. Z espotřební daně na PHM se ani neopraví ty cesty, po kterých jezdíte.

0/0
13.6.2015 12:52

J29a27n 34S71ů68r87a 4605543633562

Inkaso spotřební daně z nafty a benzínu je 80 mld ročně. Chcete říct, že se u nás ročně opravují silnice za 80 mld?

0/0
13.6.2015 13:30

J93i89ř16í 68K58o19c96u11r10e98k 6945424105118

Kdysi jsem to počítal. Do silnic dává ŘSD nějakých 40 miliard a kraje dohromady cca 13 miliard. Z toho jen Praha, JMK a MSK přes miliardu. Rozpočty jsou k dohledání na internetu. Jsme na 50-55 milardách a chybí nám náklady obcí. .. Silnice v obcích slouží mhode také jako chodník a cyklostezka dohromady. Chodníky v obcích kolikrát nejsou všude ani kolem silnic I. třídy.

Přičemž do příjmů státu ze silniční dopravy je třeba připočítat daň silniční a mýto. Dále potom DPH placené při zakoupení silničního vozidla a spotřebního zboží jako jsou penumatiky. Externě také korporátní daň Barum Otrokovice a Mladoboleslavské Škodovky. ;-)

Jo ještě: Oblíbenou položkou jsou také enviromentáílní externality. Přičemž když na to příjde, tak do externalit se počítají jen externí náklady, nikoliv už ale externí benefity. Z nich bych mohl vyjmenovat dostupnost lékařské péče, hasičů, mobilita pracovní síly, mobilita za vzděláním, možnost zavedení náhradní autobusové dopravy za vlak namísto odřeknutí spojů... našlo by se...

0/0
13.6.2015 15:08

J59a60n 41S84ů94r82a 4615653983942

Jen doplním : velká část těchto peněz jsou eu dotace,nikoliv spotřební daň. A o 40 mld si letos RSD může nechat zdát

0/0
13.6.2015 15:35

M59i13r21o33s16l53a51v 60Z36i93k41m76u50n74d 7569443304733

Kolik platíte ročně za použití dopravní cesty = silniční daň ? Pokud neplatíte nic, tak vám ostatní daňoví poplatníci přispívají na vaše cesty. Spotřební daň slouží třeba taky k financování dopravní policie ... tu nevlastníci silničních vozidel nepotřebují ....

0/0
13.6.2015 12:59

J45i80ř59í 85K27o33c21u17r55e74k 6595794945388

Pane Zikmunde, kupujete si brambory? Jely po silnici. Kupujete si mléko? Jelo po silnici, stejně tak mouka do pekárny, pivo do restaurace. Máte-li cihelný dům, jely po silnici i ty cihly.

Cestující v autobusu či tramvaji také dopravní policii nepotřebují...

0/0
13.6.2015 15:18

M90i21r18o54s97l73a94v 55Z56i43k16m16u69n82d 7199663374593

Jenže ten dopravce platí silniční daň = poplatek za použití dopravní cesty.

Tramvaj silniční daň neplatí, protože koleje patří dopravci, který nese náklady na jeho údržbu ...

0/0
13.6.2015 18:16

D61a86v29i27d 44P73e84c86a 1215974961756

Stanislav Rosecký   Je to jednoduché. Volte strany, které nechtějí dotovat (přes míru) veřejnou dopravu. Bohužel, dnes si platíte mnohem více věcí, které nepotřebujete. Čím méně peněz bude stát (nebo kraje, obce) přerozdělovat, tím silnější bude občan.

0/0
13.6.2015 16:23

J11a55n 98O12n84d39r65o11u46š56e77k 5896349266798

Kdyz to zacalo fungovat, jsou novejsi vlaky, sit je dobre nastavena, funguje regionální navaznost, tak je cas to zrusit.

Jestli nefungují osobni vlaky mezi kraji a jsou potreba, at je objedna stat nebo at se kraje dohodnou.

Toto vazne nechapu.

+2/−3
13.6.2015 8:41

V21l62a38s97t88i47m10i28l 17K19r73a75u44s 3693204624953

Jenže kraje se mezi sebou nedokážou dohodnout o placení, a proto osobní vlaky hranice krajů nepřekračují. V tom je ten problém. :-(

+6/0
13.6.2015 8:55

T58o79m41a60s 16A66u96g79u10s35t23y15n 6187396911280

Socan se socanem aby se dohodli? To po nich přece nemůžete chtít ;-D

+1/−1
13.6.2015 10:02

J92a73n 34O81n10d17r38o11u36š91e92k 5216629306418

Ale neni prece reseni, ze se to vsechno prevede na stat. To budou jezdit cd az do konce veku.

0/0
13.6.2015 13:16

J35i92ř81í 40K53o83c29u14r94e41k 6275884215858

Čímž ten problém pouze přenesete z hranic krajů na hranice státu.

Myslíte, že státy se mezi sebou dohodnou lépe než KORDIS JMK s obcemi v jihlavském, pardubickém, olomouckém a zlínském kraji? O zajíždění spojů do Rakouska a na Slovensko nemluvě...

0/0
13.6.2015 15:22

O23t97t78o 80P56o51s94p85í79š94i50l 4514405337248

A jakpak se stát dokáže dohodnout se 14ti kraji (když na to nemá ani lidi), o tom jste již přemýšlel?

0/0
13.6.2015 15:36

D73a85v26i79d 93P86e21c36a 1975474431736

Vlastimil Kraus Jednoduché, nevolit.

0/0
13.6.2015 16:27

V69l38a50s81t28i27m24i23l 92K23r39a16u78s 3463494224853

Já jsem ČSSD nevolil a nepovažuji zřízení krajů v dnešní podobě za šťastný nápad. V tom měl Václav Klaus pravdu.

0/0
14.6.2015 10:06

J89o12s52e95f 88B31a54l10o18u27n 4970116705801

Meli by hlavne zrusit ty ruzne idoly, koridy atp...zkratka spolky pomatenych amaterskych sotousu co si myslej ze hrajou pocitacove hry a delaj v doprave jen chaos a zmatek.

+3/−13
13.6.2015 8:27

M42a22r76e35k 56M39a23r31t33i26n 8199314596550

V případě Koridoru to tak trochu sedí. :-/ Kdysi dobře zavedený systém současné obsazení Koridoru trochu k....í, ale co naplat.

0/0
13.6.2015 9:18

O20t10t57o 47P97o49s17p44í90š77i79l 4164945807198

Hm, pochybuji, že jste se kdy s kýmkoliv z "Koridoru" viděl... Ale jestli jste opravdu takový hrdina, jakého zde ze sebe děláte, tak se mi můžete ozvat a domluvíme schůzku. Jsem zvědav, jakého hrdinství byste byl schopen osobně.:-)

0/0
13.6.2015 15:53

M25i21r31o42s95l92a11v 20Z91i81k72m68u77n36d 7859673714983

Integrované dopravní systémy jsou správná věc, jenže by musel existovat celostátní IDS, který by zahrnoval i další dopravce (včetně Jančorovo a Novotného podniků) a ty krajské IDS by byly součástí toho celostátního.

Takhle to funguje v zemi nejen železniční dopravě zaslíbené = Švýcarsko ... dopravce, který nehodlá akceptovat pravidla celostátního IDS si tam prostě "nevrzne" (Jančura, Novotný) ...

Převzít švýcarský model (demokracie, tržní ekonomika, neviditelná ruka trhu) není nic co by bylo v rozporu s ideologickými floskulemi politických stran, které si hrají na pravici a svobodu v podnikání = ODS, TOP09 ....

0/0
13.6.2015 13:04

L89u18b68o60š 13K31o72c97o31u98r54e50k 4449415212344

Já jsem s Idolem velice spokojen. Nikdy dříve nefungovala doprava v Libereckém kraji lépe. Vyšší četnost spojů, lepší návaznost, nové vozy, jedna karta na busy i vlaky a MHD, nižší cena. Díky konkurenci i nižší dotace do dopravy. Lze i poměrně účinně připomínkovat jízdní řády (z vlastní zkušenosti).

Jestli si v některých krajích neumí řídit veřejnou dopravu, tak ať její řízení předají státu, ale neměla by to být povinnost.

0/0
13.6.2015 13:12

A96l98e26x59a27n97d46r 55K25o76s48t65k63a 8902228436954

Stejně se to nakonec bude muset pod stát vrátit všechno. Toto jsou jen naprosto nezodpovědné sociální experimenty, které nikdy nemohou fungovat.

+2/−4
13.6.2015 8:19

V90l11a40s64t18i10m68i97l 70K12r65a51u47s 3413574534363

Je nesmyslné, aby osobní vlaky spravovaly kraje. Ty si z nich totiž udělaly příměstskou dopravu krajského města a výsledkem je, že osobní vlaky nepřekračují hranice kraje a trpí tím obce na pomezí krajů - zde třeba žádné vlaky nestaví, protože rychlíky tudy projedou a osobní vlaky sem nedojedou.

+21/−3
13.6.2015 7:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.