Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla v Evropě mizela z radarů, mohl za to zřejmě test českého výrobce

Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J65a69n 65B26e69n14e55š 5449195718765

taky způsob jak vyvinout neviditelné letadlo ;-D

0/0
23.6.2015 15:01

L17u79c96i62a21n 39P32a66p74a18z98i71a41n 5234137401245

Takže frima z Pardubic? Proč ji neuvdenou rovnou, všichni víme, kde je výrobcem.

0/0
19.6.2015 1:24

J75i34ř35í 47S67t82r15á42n52s62k21ý 4361967349234

Hehe, výcuc z článku z technetu:

"Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů"

Zdroj: http://technet.idnes.cz/ridici-vez-vypadek-nato-0v9-/tec_technika.aspx?c=A140613_100122_tec_technika_vse

Takže teď už jsou Pardubice taky mezi mocnostma:-PHradečáci by si měli dát bacha;-D

+9/−1
16.6.2015 22:27

A47l63e11x86a11n16d26r 70K79o69s90t14k57a 8692938846554

Přetížit komunikaci, která probíhá po jedné jediné frekvenci není zas tak těžké. Ani omylem, natož kdyby to někdo chtěl udělat úmyslně. Tady očividně došlo k zastarání protokolu, který původně počítal s tím, že na obloze bude (příklad) 10 letadel, kterých se budou dotazovat maximálně 3 lokátory. A teď nastala situace, kdy se 100 letadel ptá 25 lokátorů. Přidejte dvacátý šestý a už se budou překřikovat tak, že nikdo nedostane srozumitelná data.

+3/0
16.6.2015 22:55

P11a24v29e42l 46S50o69b22o24t56k77a 5860694

Pěkný průšvih.

Takovou "zbraň", která zaruší frekvenci odpovídačů dokáže sestrojit kdejaký radioamatér, ale pak ty následky, ty pokuty - ohrožení leteckého provozu, obecné ohrožení,....

Jakoupak dostali pokutu? Doufám, že v desítkách miliónů...

0/−5
16.6.2015 20:42

J54o47s20e73f 58L93e58b11d52u23š69k18a 4642663973915

A Putin má smůlu. Vymažeme mu letadla, rakety a možná i tanky. ;-D

+4/−1
16.6.2015 19:57

M11i84l81o67s36l80a95v 19U92r14b27a60n 4278889900683

Jenže je vymažeme akorát sobě na našich lokačních obrazovkách. Navíc Rusáci se tady prohánějí s vypnutými odpovídači. Takže zase prd.

+2/0
17.6.2015 8:47

L92u98k45á65š 46T95o44m89a95n 1981712162

myslel jsem ze radiolokator ma letici objekt zobrazit nikoliv smazat. vynalezali lokator a vysel jim deletor.

+4/−1
16.6.2015 19:49

M72i38c84h12a23l 32C55h92a14l11u28p66a 6248630649883

Kdo ví, jak to bylo, ono se to asi netýkalo radaru, ale zahlcení pásma, kde vysílají odpovídače letadel, což s radarem nemá zas tak moc společného. A z radaru snad letadla nezmizela, ale zmizely informace o nich, které jsou ovšem taky důležité.

+3/0
16.6.2015 20:53

P41a50v35e34l 77K48u72r72a97l 5551444480850

No ono to jde s radarem udělat taky - prostě pustíte do éteru tolik signálu že se všechny radary zblázní a uvidí jen mlhu.

0/0
16.6.2015 21:44

M32i45c84h95a47l 86C41h87a74l24u74p68a 6228980889963

To by ale museli vysílat směrem k radaru, který pak nerozliší vlastní signály od těch cizích, ne?

0/0
16.6.2015 21:46

M27i98l31o41s78l10a63v 58U45r80b93a88n 4228389240753

Aluminiové proužky. To je ale staré jak radar sám.

+2/0
17.6.2015 8:49
Foto

P21e54t28r 77M81o81o28s 6252775577

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.

Doufám, že to dotyčný nemyslel vážně. Pokud ano, měl by se poroučet z funkce spolu s ostatními, podobně smýšlejícími.

Počet sekundárních (to jsou ty, které k zobrazení cílů potřebují palubní odpovídače) je dán velikostí území, které má být pokryto, jeho tvarem a členitostí terénu. V ČR jsou sekundární radary 3, v okolních státech vím o dalších dvou. To je dohromady 5. Ptám se tedy: kde je těch zbývajících 20? Nebo si autor článku toto číslo vycucal z prstu, stejně jako další podrobnosti zde uvedené?

+5/−1
16.6.2015 18:57
Foto

P52e74t21r 59M19o35o73s 6832105377

sekundárních radarů - píšu rychle a vynechávám rovnou celá slova.;-)

0/0
16.6.2015 18:58

P45e26t53r 53T44y30č46k12a 6155462979622

No zřejmě měl na mysli ty aktivní, především vojenské, radiolokátory.

+1/−1
16.6.2015 19:05

P85e59t91r 11R54o69h29á45n26e13k 1253119527206

lol, tak ty víš v čr o 3 a v zahraničí o 2 ;-D a EASA zjistila při vyšetřování  25. s funkce  by jsi měl odejít asi ty protože je jasné, že v několikrát větším polsku nebo německu jich bude nepochybně víc než u nás :)

+1/−7
16.6.2015 19:05
Foto

P82e34t31r 83M63o47o53s 6232485747

Vážený příteli, v tomto oboru pracuji a to, co jsem zde uvedl, za tím si stojím. Není problém si udělat exkurzi v sídle ŘLP ČR a zjistit skutečný stav věci.

Německo a Polsko dle rozdělení ICAO NEPATŘÍ DO STŘEDNÍ EVROPY.

Tady si jeden z nás dvou naběhl na vidle a já to nejsem.;-D

+2/0
16.6.2015 19:11

P37e73t34r 46R60o80h23á72n21e53k 1223349107266

co je mi do nějakýho ICAO. v článku je jasně napasané ve střední Evropě kam nepochybně polsko a německo patří. krom toho v článku je napsané, že mizelo z kontrlních středisek až v Karlsruhe, takže je jasný že se zaměřili i na kontrolu i v Německu, takže nějakýho rozdělení ICAO je v tomhle případě na nic.

+1/−4
16.6.2015 19:16
Foto

P33e29t23r 80M91o28o22s 6382525917

Německo ani Polsko do střední Evropy nepatří ani dle obecného zeměpisného rozdělení. Dle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, neboli Internationa Civil Aeronautical Organisation) rozděluje Evropu na severní (první písmeno ICAO kódu E, sem patří m.j. i Německo a Polsko) a jižní (písmeno L, sem patří ČR, Slovensko, Rakousko a další).

Příčiny výpadku a štěpení cílů ve výnosech z radarů jsem ve svém prvním příspěvku nerozporoval - napadl jsem pouze udávaný počet sekundárních radarů ve STŘEDNÍ EVROPĚ a na tom stále trvám.

+6/0
16.6.2015 19:27

P19e62t77r 82R61o44h24á41n45e53k 1363269957936

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Grossgliederung_Europas-en.svg

central europe = střední evropa

Trvat si můžeš na čem chceš, ale to pořád nic nemění na tom, že EASA zjistila, že ve střední Evropě je jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory ;-D

0/−6
16.6.2015 19:31

P97e65t32r 12R37o41h65á70n98e31k 1673399287396

hlavní problém naší rozepře bude, že vlastně nevíš co je střední Evropa, asi máš ještě pozůstatky z dob komunismu a znáš jen východ a západ :-/ každopádně teď když víš, co je vlastně střední Evropa, tak musíš uznat, že ten tvůj první příspěvek je mimo a dotyčnému by jsi se měl umluvit :)

0/−8
16.6.2015 19:41
Foto

P42e55t55r 24M45o81o54s 6502275447

Než začneš někoho napadat a vynášet nějaké závěry, měl by jsi si něco o dané problematice nastudovat, ať nejsi za úplného pitomce. Pro potřeby civilního letectví je rozhodující rozdělení dle organizace ICAO a to už jsem zde uvedl. ICAO, ani Eurocontrol (nadřízený orgán všech oblastních služeb řízení letového provozu v Evropě) s pojmem střední Evropa neoperuje. Z pohledu civilního letectví se za střední Evropu dají považovat státy, které si vzájemně vyměňují radarová data pro potřeby řízení letového provozu na území ČR, Slovenska a Rakouska.

Tebou neustále omílaný nesmysl o 25 ti radarech ve střední Evropě vznikl zřejmě špatnou prací autora tohoto článku a ty se ho držíš ja h...o košile.

+7/0
16.6.2015 19:43

P89e58t19r 96R91o63h72á96n13e27k 1863939627896

ty jsi jako první napadl autora článku a přitom ani nevíš co je střední Evropa. V článku se nic o ICAO nepíše.

0/−5
16.6.2015 19:48
Foto

P36e24t60r 53M90o78o60s 6932155957

Přečti si ještě jednou, p o m a l u můj předchozí příspěvek a pak něco piš, jo? V článku se o ICAO nic nepíše - jakpak by ne, dotyčný novinář (stejně jako ty) k civilnímu letectví ani nečuchl (možná jenom občas kouká na letadýlka na flightradar24.com, ale to z něho odborníka na civilní letectví neudělá).;-)

+7/0
16.6.2015 19:53

M12a13r97t79i11n 60K21o52z24á14k 4664460819567

Nechci se s vámi hádat, ale v tom článku je napsáno, že letadla ve střední Evropě jsou sledováno 25ti radary, nikoliv, že ty radary jsou ve střední Evropě. A vzhledem k tomu, že má ADS-B anténa vybavená satelitním zesilovačem za pětset korun a obyčejným RTL-SDR za dvacet dolarů dokáže běžně identifikovat letadla v třiceti tisíci stopách nad severním Polskem, opravdu si nemyslím, že by nemohlo být letadlo nas střední Evropou ozařováno z pětadvaceti ozařovačů sekundárních radarů.

+3/0
16.6.2015 21:20

R73o16b66e93r41t 25F22ü54r60s92t 9344185664922

Jak čtu vaše dohady s P.Moosem, musím uznat, že skutečně nevíte o čem se bavíte, a to ani redaktor. Pokud je řeč o leteckém rozdělení Evropy, pak má P.Moos jednoznačně pravdu. Mějte si dál jako zdroj Wikipedii, která asi nerozlišuje Evropu podle rozložení ICAO, ale geograficky, ale pokud chcete debatovat o letových evropských hranicích a parametrech, pak taháte evidentně za velmi krátký konec....Rv

+5/0
16.6.2015 20:45

P96e35t65r 38R63o13h11á89n60e73k 1273119667746

takže článek je lživý? nebo jaký má pan Moos s autorem problém? je tam prostá informace o počtu 25 radiolokátorů ve střední Evropě. Proč by měl kvůli tomu složit funkci? já věřim, že pan Moos má pravdu, ale o tom článek přece vůbec neni a nevim proč hned kritizovat autora článku.

0/−2
16.6.2015 21:10

F50i48l85i69p 76K77o95r27v71a93s 8106723804880

Pokud pan Moos říká, že ve střední evropě není 25 radiolokátorů, a že společnost starající se o letectví nepracuje s pojmem střední evropa, nevidím v tom konflikt...

+3/0
16.6.2015 21:41

J57a46n 86H76o51n54c58ů 1266771102187

Vážený pane Fürstle, pokud jde o letecké rozdělení Evropy, tak pan Moos pravdu nemá. ICAO podle Appendixu 1 (Directives to Regional Air Navigation Meetings and Rules of Procedure for their Conduct) rozlišuje celosvětově pouze 9 regionů, z nichž jeden je Evropa (EUR). Rozdělení na severní Evropu (E), jižní Evropu+Turecko+Izrael (L) a Grónsko+Island+Kosovo (B) je pouze z prostého důvodu, že abeceda nemá dost písmen. Navíc se jedná pouze o kódy letišť a meteostanic.,

+1/0
17.6.2015 2:05

P28e52t71r 25Š16t29ě24p 2233543790196

Tady něco nesedí, pasivní radar nic nevysílá, jenom poslouchá odrazy, vyzařování a odpovědi od transpondérů letadel.

0/−1
16.6.2015 18:28

J53a47n 48C88h25o11b18o92t 5443638409307

Sám si odpovídáte... Komu asi odpovídač odpovídá???

Pravděpodobne tedy jde o sledovací systémy, které nejenže sledují letadlo, ale také se dotazují jeho odpovídače... Zcela pasivní systém by byl odkázán na "povídače", žeano...

+1/−2
16.6.2015 18:31

J10i13ř36í 40K34r25á30t91k31ý 3180682684

samozřejmě, ty odpovídače odpovídají na dotazy z ŘLP a pasivní radar mimo jiné tyto odpovědi poslouchá, ale sám nic nevysílá. To samozřejmě nevylučuje, že testovali nějaké aktivně vysílací zařízení.

+1/0
16.6.2015 18:39

J59a52n 54C56h86o79b58o66t 5443768379427

Pravděpodobně nešlo o pasivní zařízení, jistě.

Ale odborník v článku si stěžoval na to, kolik radarů sleduje každé letadlo. Z toho plyne, že každý pro letadlo představuje jistou zátěž...jinak by bylo jedno, kolik jich ho sleduje. A jeho řešení bylo, že jich je prostě tolik sledovat nemá. A to je zhůvěřilost vzhledem k tomu, že právě objevili zranitelnost celého systému ŘLP - a chystají se ji "řešit" tím, že odpovídače přestanou zatěžovat, namísto toho, aby je spravili. Protože takto je to čistá pozvánka pro každého, kdo bude chtít na systém zaútočit...stačí mu začít vysílat z jediného místa...

0/0
16.6.2015 18:42

L38i12b64o43r 25W69a16l73i64c22h51i24e12w91i82c88z 3398596277314

Jde o to, že (staré) dotazovače v módu A/C posílají neadresní dotazy, kdy odpověď generují všechny letouny v dosahu dotazu. Pokud existuje mnoho dotazovačů a mnoho letadel s odpovědí, tak se systémy lehce zahltí + zaruší. Proto vznikl nový mód S, který je adresný. Jednou za čas pošle dotaz všem a pak si již podle potřeby dotazuje konkrétní letouny dle jejich adresy, které načerpal neadresným dotazem. Tímto se podstatně sníží komunikační provoz a náchylnost na přetížení.

+3/0
16.6.2015 19:19

J39a79n 30C65h57o62b46o56t 5823808629657

Takže řešením není něco jako robustnější odpovídače, které budou proti DoS útoku odolnější,a le radši se jich přestaneme ptát a súpolehneme se na to, že až někdo jednou bude chtít Evropě ukázat, kde je její místo, určitě neudělá něco podobného, ale namísto toho pošle diplomatickou nótu?

Myslím, že soudruzi v Moskvě a Pchjongjangu si udělali poznámku a potichu si mnou ruce...

0/0
16.6.2015 18:28

M35a98r96t94i23n 64K57o16z47á61k 4944930409137

Soudruze v Moskvě i Pchjongjangu o tom dávno vědí, protože to je systém, který se používá už velmi dlouho po celém světě. Včetně Ruska a možná i Severní Koreje.

+1/0
16.6.2015 21:23

M41i84c86h74e76l 15P27e19t21r97u31c43c77i67a17n69i 8264805406872

Jsme specialiste na vytunelovani bank a fondu a ted koukam, dokonce jsme schopni vymizikovat letadla s radaru. Proste jsme k nezaplaceni. ;-)

+1/0
16.6.2015 18:08

J58i76ř92í 85K92u25č93e68r25a 9905271358

no, spíš bych řekl, že jsme tím jen upozornili na problém který tu už je, tedy to, že odpovídače v letadlech je velmi snadné na dálku vyřadit, je lepší, když jmse na to přišli my a náhodou a teď s tím něco udělají, než aby na to přišel někdo jiný, cíleně vyřadil to na dlouhou dobu a tím uzemnil veškerou dopravu a nebo možná i záměrně způsobil havárii. Vlastně jsme byt náhodou, tak přece upozornili na bezpečnostní riziko.

0/0
16.6.2015 18:23

J70a27n 59C15h71o95b16o84t 5603188889857

Jenže oni s odpovídači neudělají nic, ale radši vynou radary. Z toho musí takový Putin mít tak velkou kládu, že spadne ze židle...

0/0
16.6.2015 18:29

M96a90r30e79k 48S40ý91k77o23r98a 9243820176936

Wow. Takže v Pardubicích umí sestrojit zařízení, které když umístíte na náklaďák, tak "zruší" veškeré letové odpovídače nad půlkou Evropy. To se občas ale docela hodí, ne?

+1/0
16.6.2015 18:07
Foto

P88a83v88e33l 49P94o16k13o18r16n49ý 2576634540832

Ono vyrobit generátor něčeho není zase veliký problém, typicky rušičku policejních radarů, signálu GPS, mobilu, radia,  televize. Proto možná u nás používáme mýtné brány,

0/0
16.6.2015 18:15

A13l96e67š 13M98á95c34h72a88l 1759608358571

mýtné brány používáme úplně z jiného důvodu

+2/0
16.6.2015 19:29

J56a27n 44C31h63o12b26o11t 5713848489897

Tomu se říká elektronický boj a taková zařízení má kdekdo...jenže tady namísto aby někdo vylepšil odpovídače, jak pták radši vypne radary...

0/0
16.6.2015 18:30

L89u86b22o72m97í82r 37V32r39t73a21l 6840487891881

Jo? Jen aby to nebyl skrytý virus po virech, kterými byly nedávno nakaženy velké servery. Takovýto test je nesmysl, to by si ta firma v budoucnu už moc neškrtla.

0/0
16.6.2015 17:45

F87r63a59n60t28i55š77e60k 59L32u22f42t 5907819174116

Tak jsme se zase proslavili

+4/0
16.6.2015 17:18

M35a82r64e19k 15S46ý60k25o77r76a 9963340276526

no však taky nejme žádní pasáci ovcí, ne?

+2/0
16.6.2015 18:08

J33a46n 24R21o37h22á17č 4342872707439

;-DR^

0/0
16.6.2015 18:12

J19a60n 23C75h70o94b41o56t 5653198599657

Ano, pasáků je pár, většina jsou ony ofce.

0/0
16.6.2015 18:33

O35n79d81ř26e98j 44S50u78k 9791366417786

Zmnizely pouze údaje z odpovídače, letadlo na radarech bylo i nadále. Další snaha o senzaci. Je to problém, ale ne tak kritický.

+3/−1
16.6.2015 17:14

J87i94ř75í 69K79u87č28e58r75a 9475711378

jde o to že civilní radar vyšle signál, na ten odpovídač zareaguje a pošle signál, teprve ten je zachycen a lokalizován. Odraz od samotného letadla je díky nízké síle signálu natolik slabý, že jej nikdo a nic nezachytí. Armádní radar vyšle tak silný signál, že jeho odraz od povrchu letadla je dostatečný na to, aby byl zachycen a lokalizován. Vyřadíte-li odpovídač, letadlo je pro řízení letového provozu neviditelné.

+1/0
16.6.2015 18:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.