Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravci dostanou zdarma nové vlaky. Zaplatí to EU a stát

České dráhy i soukromí dopravci budou mít nevídanou možnost. Dostanou vozidla zdarma. Ministerstvo dopravy plánuje, že jim v příštích letech zaplatí až sto procent kupní ceny nových vozidel jezdících pro stát. Dopravci budou muset po skončení smlouvy předat vlaky svému nástupci na trase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50i28ř18í 61K30o31p40ř57i65v80a 3884240859148

Tunel, nepotrebujeme lokomotivy, kdyz neni po cem rychle jezdit. Pendolino se taky jenom trapne plazi.

0/−5
20.6.2015 8:49

J93i70n45d57ř58i93c75h 24Š27k76o21p52e27k 4825951190175

blbost

Máme dvě možnosti:

1) nechat peníze propadnout (protože stavební projekty nejsou připravené)

nebo

2) peníze utratit za vlaky

+5/0
20.6.2015 10:32

O90l95d47ř47i74c47h 68J95a34n48e63č45e74k 8919346523711

bohužel. protože EU nařizuje peníze vyčerpat tehdy, když jsou narozpočtované, ne tehdy, kdy by to šlo udělat nejefektivněji ;-(

0/0
22.6.2015 15:02

J69a51n 65J86e76m23e17l36k11a 1405500

Na jednu stranu je to dobře, že snad někdo donutí ČD koupit nové pružné soupravy s pneumatickým podvozkem. A jedna z těch nejsmysluplnějších EU investic.

Na druhou stranu ovšem je to stále stejný dotační eurokomunismus. Jen ty peníze jdou jinou cestou. Tak doufejme, že nám min o 20 % klesne jízdné :-)

Jednotný vlak - třeba leo jasně ukázalo od státních dopravců, že lze mít sklopné sedačky, více tříd, větší poměr vyšších tříd s zcela jiným standardem. A že na to jsou zákazníci. Zatímco u ČD jsou první třídy prázdné, u LE plné.

Když porovnáme s interpanterem, regiopanterem, jak je tam udělaná první třída..

Dalším příkladem bylo pendolíno, kde si měl klient připlatit 50% za to samé.

Jančura si se stejnou dotací místo 810ky dokázal pronajmout nový vlak a financovat ho z růstu zákazníků. Dobrý vagon na 200 bez dotací zdá se dokáže sehnat za 10 milionů.

K čemu tam vlastně ta soutěž bude, čím se budou lišit.. Není lepší si u čd ohlídat úklid a mít jeden systém, síť, kontrolu?

A to že není co stavět. S tím bych nesouhlasil.  Jsou rovné tratě, kde zbytečně jezdíme 60, 70, 80. Kolín Nymburk 70, Nymburk Boleslav 80. Místo min 120. Rožnov, po opravě 60 na relativně rovné trati, vedle rychlé cesty.

Proč neelektrifikujeme příměstské. Praha, Neratovice, rychlostní průměr 33, rychlík 41 na Boleslav(v úseku do Neratovic). Je to normální v 21 století?

Přitom městské a příměstské mají největší poměr návratnosti. Protože se jimi jezdí každý den. Ne jednou za týden v pátek. Pendolíno 1 mil. cestujících. Jančura, Komárno 2,3 milionů, 10 motorákům malých motoráků, 80ková trať investice 300 mil.

+2/−2
19.6.2015 21:17

M77a14r57t60i56n 72H97a27n48z65a28l 8328759619345

Moc, strašně moc bych si přál, až se budu vracet ze služebky, aby byla jednička u ČD prázdná. A podotýkám, že jezdím proti přepravnímu proudu...

+2/0
20.6.2015 10:05

O55l21d77ř51i83c86h 10J54a23n54e52č30e23k 8819396213721

souhlas že 1. třída v regiopanteru nebo pendolinu se od 2. liší minimálně. přitom když už se dělá, tak by se neměla lišit jen tím, že dostanete vodu a noviny zdarma (v regiopanteru ani to ne)??

v railjetech je to o něco "lepší" (rozdílnější), ale tam to taky navrhoval nějaký inteligent, v 1. třídě skoro všechna sedadla ve stejném směru, tj. cestou z Prahy na Vídeň sedí téměř všichni proti směru jízdy. a business je tam udělaná naprosto příšerně - sice máte pohodlné polohovatelné křeslo, ale krom malého vyklápěcího stolečku nemáte nic kam si odložit věci, když si chcete otevřít laptop a vedle postavit kafe, už máte dost problém 8-o

.

k čemu soutěž? protože různí dopravci jsou schopní provozovat tentýž vlak na téže trati s velmi rozdílnými náklady. a mají různou schopnost cestující do těch vlaků dostat. u ČD zatím nikdo nedokázal uhlídat, aby se jezdilo efektivně, spíš se vždycky jen ustupovalo pohrůžkám odborářů. takže soutěže potřebujeme.

.

a s tou lepší návratností příměstkých tratí to není tak jednoduché: sice mají vyšší objemy cestujících, ale každý z nich jede max. několik desítek kilometrů a za cestu zaplatí 1 až 3 eura. na dálkových tratích se jezdí stovky kilometrů a každý cestující zaplatí řádově víc. viz VRT na západě: sice jsou velmi drahé na výstavbu, ale když se do vlaků lidi podaří dostat, lze na nich generovat obrovské tržby!

srovnal bych to s hraním Transport Tycoona apod.: na začátku, když měl člověk k dispozici pomalé lokomotivy a velmi omezené finance, se jezdilo na relativně krátkých trasách. později s rychlými vlaky, možností stavět dlouhé tunely a vůbec přetvářet si krajinu k obrazu svému, naopak na co možná nejdelších.

0/0
22.6.2015 15:19

P17e27t27r 30Š90í12p88e12k 5932169139

Když to má zaplatit EU a stát a vlaky by se měly "dědit" z dopravce na dopravce, asi by nemělo smysl, aby se při každé změně společnosti přemalovávaly, nejlepší by asi bylo nadesignovat je podle těch, kteří to zaplatili, tedy vozy např. s vlajkou ČR a Eu vedle sebe.

+1/0
19.6.2015 17:57

O16l50d28ř88i35c52h 67J94a58n59e55č63e77k 8589446163131

pokud se budou "dědit" jednou za 15 let, budou nový nátěr a kompletní renovace interiéru potřeba tak jako tak.

a to si piště, že na nich budou muset být nápisy "financováno z programu EU xxx ve výši yyy"!

0/0
22.6.2015 15:22
Foto

J51a84r44o18m53í54r 25H57l43u14b63e19k 2876490894791

EU ani stát nic nezaplatí, jelikož nic nemají. Zaplatí to produktivní vrstva občanů lhostejno, zda nějakými vlaky jezdí, či nikoliv. Vivat komunistický socialismus. Řecký osud do roka. Můj tip.

+3/−3
19.6.2015 15:51

J95i48n71d35ř62i94c69h 24Š44k62o23p60e63k 4495701560945

když to budeš brát takhle, tak by stát neměl investovat do ničeho

+2/0
19.6.2015 16:06

J84a59n 19F71r94o61l95í13k 6416900485134

Podle tohoto modelu by mě mohl stát třeba koupit trafiku i s cigaretami.;-D

0/−1
19.6.2015 17:46

J85i69n19d65ř82i80c19h 71Š80k50o55p24e30k 4735901400635

pokud trafika s prodejem cigaret dělá základní veřejnou službu tak ano

+1/0
20.6.2015 10:31

O93t92t42o 17P23o12s89p79í18š11i86l 4754315317138

Bohužel je spousta lidí, kteří si myslí, že Evropské peníze jsou ničí peníze, které rostou na stromech.

Čistě ekonomicky je tedy jedno, jestli to zaplatíme skrz evropské peníze nebo skrz kompenzace za dopravní výkon.

Bohužel prakticky takhle "zdarma cesta" je pro obyčejný lid paradoxně dražší, protože na byznysu s evropskými dotacemi se napakuje spousta zbytečných lidí a ve výsledku dopravce dostane zadarmo něco, čeho si třeba ani nebude vážit a po těch deseti letech předá svému nástupci šrot.

(Ale to většina lidí nevidí. Je to zdarma, z ničích peněz, takže volič je spokojen.)

+4/−2
19.6.2015 17:01

J31a20n 57B92u14b94i79k 9672611832247

Hmm, takže konečně stát přišel na to, jak podpořit jen ČD, aniž by ho za to seřval Brusel......

On totiž žádný soukromník žádné vlaky zapůjčit nedostane, prtože je nebude potřebovat, protože žádné soutěže nevyhraje. proč taky? V kvalitě vozů soutěžit nebude, takže jen v ceně nákladů na kilometr. A to ČD vždy vyhrají........přelít náklady z trati na trať jim jde dobře i teď - viz Praha - Ostrava nebo Plzeň - Most

Takže je to jen finta, jak soukromníky legálně vyšachovat........

+3/−4
19.6.2015 13:01

R44a13d94e50k 30J70a64n49a46t97a 9155946724662

Nemáte pravdu. Třeba teď nedávno se konalo výběrové řízení na šumavské tratě - a ČD ho prohrály, kvůi ceně (cena je dnes hlavní kritérium téměř u všech VŘ, protože ostatní jsou snadno napadnutelné).

+7/0
19.6.2015 13:27

J29i85ř74í 79E32r95b58e29n 1523924196257

Pokud budou soupravy patřit státu, který stanoví jízdní řády a zajistí dopravní kapacitu, tak už se bude jen vypisovat výběrové řízení na jejich provozovatele. A to může bý skutečně kdokoliv, kdo má drážní licenci.

+3/0
19.6.2015 13:43
Foto

T96o36m68á23š 35Z80e33l97e67n85k84a 4664796250216

Tak at je stat vysachuje.

0/0
19.6.2015 14:29

Z81b83y15n25ě24k 84K35o83ř18í15n86e38k 9864653249602

Jen jestli to trochu nepřipomníná situaci s vodovody. Stát vybuduje infrastrukturu, koupí vlaky a pak to předá soukromým společnostem. No a pak tu všichni budou nadávat, že soukromé společnosti vyvádí zisk, který by mohl zůstat státu. :-)

+2/0
19.6.2015 12:27

R11a41d14e72k 37J80a33n71a34t71a 9735986434102

Tak zisk je v objednávané veřejné dorpavě omezen na tzv. "přiměřený zisk" (3%  - 5%).

Výhoda soukromníka je především v tom, že dokáže lépe honit zaměstnance a uspořit některé náklady.

0/0
19.6.2015 12:35

O17l10d16ř84i75c44h 46J77a93n40e71č51e59k 8179476513451

pokud se bude soutěžit fixní dotace na vlakokilometr a riziko tržeb ponese dopravce, tak ty zisky mohou být mnohem vyšší. ale pokud dopravce dokáže učinit službu tak atraktivní, že bude mít tržby výrazně vyšší než očekávané (resp. než mají teď ČD), tak to bude jedině dobře.

o "přiměřeném zisku" je to nyní, když se zakázky zadávají napřímo bez soutěže a proplácí se skutečná ztráta, ne?

0/0
22.6.2015 15:33

O42l52d34ř82i35c74h 52J82a11n60e42č89e52k 8209366503181

pokud dopravce v konkurenci 5 dalších nabídne nejlepší cenu za vlakokilometr a pak do těch vlaků dokáže dostat tolik lidí, že z toho bude mít "pohádkové zisky", tak si stejně nebude mít nikdo moc co stěžovat.

že ČD zisk generovat neumějí, ať už jako státní podnik, nebo jako státem vlastněná akciovka, tady předvádějí už 25 let.

"trochu" jiná situace než u vodovodů apod., kde si ty firmy nic nevysoutěžily (možná před 20 lety nabídly nejvyšší cenu), teď mají monopol a ceny si mohou určovat v podstatě jaké chtějí.

železniční dopravci jednak nebudou mít monopol (na příslušné trati na vlaky ano, ale vždy je tu konkurence silniční dopravy), druhak v cenách vždy budou shora omezeny buďto krajským tarifem nebo výměrem ministerstva dopravy. zlevňovat si mohou jak chtějí ;-)

0/0
22.6.2015 15:30
Foto

T97o86m31á12š 88Z78e24l33e46n73k11a 4844306250346

A zase tu kazdy nadava na dotace (ackoli je sam jiste cerpal/cerpa a neprijde mu to divne). No a pak zase kazdy nadava, ze CD nemaji vozy se zlatou klikou a s Miss Universe jako pruvodci.

+9/−3
19.6.2015 11:14

M82i35c40h55a18l 27P80a34v63l11á74t 9833133864519

Provoz CD maji platit zakaznici, ne danovy poplatnik, natoz evropsky danovy poplatnik! (Dotace neprijimam, nejsem ZLODEJ.)

+2/−7
19.6.2015 13:25

J30i45ř11í 51E19r59b29e43n 1533724206597

ČD a některé městské dopravní podniky coby "státem" nebo "městem" vlastněná společnost jsou jediné subjekty, které na dotaci (= finanční pomoc svého vlastníka) mají morální nárok.

Spíš se divím, kolik stamilonů až miliard korun ročně přispíváme na provoz a zisky majitelům ICOMu, Jihotransu, Busline...

+4/0
19.6.2015 13:30

O87t11t51o 97P79o44s18p17í26š78i79l 4424895267618

Jakpak vzniká ten morální nárok? To bych se chtěl poučit...

Je to tím, že ČD jako státní podnik zaměstnávají (za peníze daňových poplatníků) politické trafikanty, aby se zavděčily celému politickému spektru? Nebo je to tím, že nemají motivaci hospodařit (na rozdíl od zmíněných soukromých firem) efektivně? Nebo v čem spočívá ten morální nárok?

+1/−2
19.6.2015 17:05

J67i11ř23í 94E20r45b94e52n 1643834786167

Že by v tom, KOMU ty ČD patří? ;-)

Stejně jako má na moje peníze mnohem větší morální nárok moje manželka a moje děti, než kdejaký obejda či prostitutka ;-D

0/−1
19.6.2015 23:52
Foto

T73o62m91á86š 81Z96e67l92e33n22k12a 4934496940796

Taky platim udrzbu silnice nekde mezi vesnicemi ci ty po kterych jezdite. Vsadim se, ze jsme jiz dotaci nekdy vyuzil i vy. Takze se slovem ZLODEJ bych byl opatrnejsi.

+9/0
19.6.2015 14:26
Foto

B34o51h64u67m60i91l 97P61r41o39c77h98á23z92k57a 9852249104370

Taky by se mi hodil novy vuz.

0/−7
19.6.2015 10:55

J43o53s33e90f 96K45o32p33e37c54k97y 9284542255

zalozte si firmu na dopravu ve verejne sluzbe a muzete o dotace na nove vozy pro tuto firmu zazadat ;-)

+2/0
19.6.2015 11:16

D64a69n11i10e25l 28U24r75b11á59n56e14k 6967538989748

ZASE dotace....

+2/−7
19.6.2015 10:43

O36l87d93ř21i60c36h 10J59a66n32e37č68e69k 8169436203331

když už jsme jednou v EU... (jak jste hlasoval v referendu?)

0/0
19.6.2015 10:53

D82a57n33i56e84l 97U81r23b67á52n73e43k 6927488789348

Proti :-)

0/−1
19.6.2015 10:53

O61l28d19ř34i42c64h 38J68a51n42e92č89e54k 8159936263461

ano, pak můžete nadávat.

nicméně: když už jednou většina odhlasovala, že tam ČR je, a na ty dotace nárok máme, tak je aspoň trochu smysluplně využijeme, než je nechat propadnout.

že celý ten dotační moloch je příšerně neefektivní je druhá věc Rv

+4/−1
19.6.2015 10:55

D80a23n94i74e28l 50U89r21b97á91n82e36k 6257728839588

Souhlasím ve všech bodech.

+1/−2
19.6.2015 10:56

R44o17b87e33r84t 89P28r28a63ž14á51k 4148906675620

Nejen,že je neefektivní, ale též, abych tak řekl korupcetvorny.

0/−1
19.6.2015 13:22

R57o56m96a22n 34J82e58s43c76h29k22e 9448715557415

Sleva není zadarmo. Na dotace také přispíváme.

0/0
21.6.2015 7:27

J36a68r19d40a 20F96a16r91s60k89ý 6945753

Komu, že to zaplatíme vlaky ČD. Mají asi dost peněz anebo zvednou daně.

0/−3
19.6.2015 10:43

J20i24n98d84ř30i39c39h 35Š79k27o60p58e75k 4845731210145

čerpání dotací z EU nám zvedne daně ? Jak jsi na ten blábol přišel ??

+2/0
19.6.2015 16:06

J72i55ř55í 72K32á77b81r93t 4598571654516

Na trase Trutnov-Praha jezdí taky staré soupravy a myslí si,že když jsem rukoval na vojnu v roce 1962,tak jsem vnich jel.;-O

+1/−7
19.6.2015 10:33
Foto

T63o45m31á39š 16Z47e29l77e43n91k14a 4424296610186

Zadny vuz z roku 1962 jiz nejezdi v soucasne dobe.

+5/0
19.6.2015 11:15

R18a60d64e34k 32J93a87n87a44t48a 9135876454262

Trutnov-Praha jezdí hlavně vozy Bp (r.v. 1991-1992) a B (r.v. 1974-1985).

+5/0
19.6.2015 11:23

K89r69y81š73t82o25f 80L38a29n68í47k 1549430695795

Jsem zvědavý, ják se k tomu majetku budou dopravci chovat, když nebude jejich. To už tady jednou bylo.

+4/0
19.6.2015 10:31

R50o23m52a69n 68S73t43o94n32e42k 1569753579861

o to bych neměl strach, ČD se taky moc příkladně ke svému vozovému parku nechovalo

0/−5
19.6.2015 11:34

J89o13s58e82f 60K52a32r32f67í46k 7462365796410

Nechci slevu zadarmo;-)

+1/0
19.6.2015 10:30

F95i86l76i60p 27N17e93s34p59o28r 6757517568742

Ach jo, proc si o to CD nepozadaji sami tak jako kazda jina firma? Mne se to nelibi... Zase se stat cpe kam nema.

0/−7
19.6.2015 10:24
Foto

J58a40n 35V49a33l51a38l65í87k 6716819270576

no ČD jsou státní ale proč si o to nepožadal Leoš a Jančura

+2/0
19.6.2015 10:36

O27l55d16ř33i42c93h 12J98a45n65e95č57e49k 8919656523401

proč nutně ČD?

+1/0
19.6.2015 10:54

P16e19t95r 57P73e36t20r 6953132388123

Protože když ČD požádají o dotace (a třeba půlku zaplatí ze svého), tak se taky může stát, že vysoutěží trať na 5 let a pak ji dostane někdo jiný...a nový vlak se rozhodně za 5 let nezaplatí. A to se týká všech dopravců - pokud mají kupovat nové soupravy tak musí mít jistotu, že pro ně budou mít uplatnění

+6/0
19.6.2015 11:30

J39a97n 15B77u10b59i75k 9782531932437

"ze svého" ??

Jistě jste myslel ze státních subvencí placených ČD z našich daní...:-)

0/−4
19.6.2015 13:03

J57i53ř75í 23E74r38b90e82n 1583724226577

Jaké subvence??? 8-o

0/0
19.6.2015 13:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.