Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Levnější benzin táhne lidi po letech z veřejné dopravy zpátky do aut

Veřejná doprava v Česku musí po letech růstu začít více bojovat o své zákazníky, zavinila to příznivější cena pohonných hmot. Zatímco dřívější zdražení do vlaků a autobusů přilákalo více cestujících, teď se po výrazném zlevnění lidé vracejí zpět do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R21o93m62a15n 36J83e43s86c64h32k60e 9798435267885

Cenu MHD také zvyšují rúzné slevy pro dúchodce. Sleva není zadarmo. Dúchodce nemá slevu u pumpy. Někdo to musí zaplatit. Lidé jezdí MHD mnohdy spíše kvúli parkování. Buďme rádi, že  lidé jezdí MHD, na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
16.7.2015 6:40

R24o50m70a70n 65J43e48s18c37h64k96e 9668305447925

Ona je také neochota dopravcú  zavést traťovou jízdenku měsíční. Nabízí pouze celosíťovou. Před válkou takové jízdenky byly, dnes je to výmluva proč to nejde. Například v Brně. Žena chodí 4 zastávky pěšky. Za to není ochotná dát 500 Kč za měsíc.

0/0
15.7.2015 7:32

A81d38a86m 82K53r16ů33ž43e54l37a 7907839772612

Popularitu MHD nesnižují ceny benzínu, ale lístků. Spousta lidí auto potřebuje k práci, bez ohledu na cenu zaplacenou za palivo - ať už z důvodu špatné dostupnosti MHD na určitých místech, z důvodu nákladů nebo následně plánované cestě mimo Prahu. Když člověk jezdící většinou autem potřebuje jet do centra, znamená to pro něj 2x 32Kč za lístek, protože kupon se mu dlouhodobě nemusí vyplatit. To už je částka, za kterou se dá průměrným autem najet nějaká desítka kilometrů, a tak už v tom autě zůstane. Jedinné dlouhodobé řešení co má hlavu a patu, je MHD zdarma. Člověk má pak velkou motivaci vylézt z auta když potřebuje jet kratší trasu, protože má zastávku před nosem a ví že nemusí nic řešit, a prostě se může svézt rychle a neřešit parkování. Ani nemluvím o zpoplatněných parkovacích místech u metra třeba na Černém mostě, které už nemá opravdu žádnou logiku.

+1/0
14.7.2015 12:23
Foto

B32r22o31n89i20s75l62a35v 19G39a22b50r38y28š 2652289551

Jenže tu špatnou dostupnost si lidi vyberou sami. Píšu disertační práci o organizaci dopravy v aglomeracích a zjistil jsem, že takový Petřvald a Rychvald jsou veřejnou dopravou nejhůře zabepečené obce. Lidi se přestěhují z města do takové lokality kvůli klidu a drahému nájmu. Jenže tyto aspekty jsou vykoupeny v podstatě nutností kamkoliv dojíždět. Nový domov je na špatně dostupném místě, kde se ekonomicky nevyplatí zavádět nějakou linku. Zástavba, i když je souvislá, se neskládá s paneláků, ale jen rodinných domů. Četné zastávky způsobí, že se doprava zpomalí. Pokud zastávek bude na trase málo, pak lidé budou muset překonávat delší vzdálenosti. A to vůbec nepočítám extrémní případ, že si lidé umíní to, že před svým domem nechtějí hukot nějakého autobusu.

A to je to, co v aglomeracích způsobuje kongesce. Když jste bydlel ve městě, neměl jste takovou nutnost auto použít. Ale teď musíte. Musíte plánovat každou cestu, abyste ušetřil peníze. Zavézt to, zavézt tamto, manželku do práce, děti do školy, děti ze školy, děti do kroužku, děti z kroužku, nakoupit... Když se stěhujete, necháváte si školu, lékaře a zájmy na původním místě. Přestěhováním vznikla nutnost na tato místa dojíždět delší vzdálenost. Řidiči se nechtějí vzdát auta. Města, potažmo dopravci, nechtějí na veřejnou dopravu vynakládat náklady vyšší, než jsou potřeba. Tak mi vysvětlete, jak z toho ven. Někdo ten první krok musí udělat. A pokud neudělá, budete trpět v kolonách pořád. Jak řidiči aut, tak i cestující v MHD. A týká se to jakéhokoliv města.

+1/0
15.7.2015 9:33

L77a88d96i12s25l85a60v 86K12a40l95o64u46s 7315876211260

A není to spíš, že zase nejezdí už ani Metro ?

0/0
13.7.2015 11:24

R53o85m45a44n 17P23á13n71í62k 1337568448754

Pane redaktore, kde jste narazil na ten levny benzin? Nesehnal jste si spise nejakou levnou dobrotu do nosanku? :-)

0/−1
13.7.2015 8:16

R20a92d26e18k 34J64a31n82a43t25a 9295736334252

Jak máte napsáno níže, jde o srovnání s minulými lety .

+2/0
13.7.2015 8:33

J75a33r77o43s57l14a16v 39H54a11š12e91k 8529610932128

U nás je benzín tak laciný, že na litr benzínu musí člověk s minimální mzdou dělat cca 40 minut.;-D

+4/−2
13.7.2015 1:14

J82a87r34o78s83l61a88v 35H38a71š13e90k 8879630622118

Kde je ten levnější benzín? A vůči čemu je levnější? Prosím o vysvětlení od pana autora!?

0/−1
13.7.2015 1:05

J91i92ř38í 47E46r57b33e65n 1423624886197

Proti loňsku třeba? Loni 35-36 Kč, letos 31-32 Kč?

+2/0
13.7.2015 5:32
Foto

B77r79o63n29i90s89l62a35v 70G50a36b50r53y92š 2802679771

Spousta lidí tady říká, že poblitým a špinavým vlakem nikdo jezdit nebude. S tím souhlasím, ale je potřeba si taky ty cestující vychovat. Vlakem jezdí lidi. A pokud se lidi chovají jako dobytek, zaslouží si jezdit dobytčákem. To samé se týká nádraží. Ne že některá jsou zastaralá, ale ještě jsem nikoho neviděl, aby někdo nafackoval kuřákovi nebo bordeláři, který je líný si najít koš. Kolem odpadky, vajgly a plivance jako někde na Ukrajině. Modernizace rovněž podle mě nemá smysl, protože nové věci jsou okamžitě zničené. Rozřezané sedačky, poškrábaná okna, nefunkční tlačítka. Do tlačítka k otevření dveří někteří mlátí jako o život a pak se diví, že nic nefunguje. Další se vyloženě přetlačují s pneumatickým systémem otevírání. Toalety taky vypadají jako po výbuchu. Dneska jsem jel vlakem na severní Moravu a člověk přede mnou byl líný spláchnout.

Na Czech Raildays opravdu obdivuju tu techniku, ale je mi líto je poslat na české koleje. Někteří si tu moderní techniku vůbec nezaslouží, protože s ní ani nechtějí umět zacházet. Čas k prostudování nového mobilu si lidi dají, ale už je nezajímá, co které tlačítko ve vlaku znamená.

+8/0
12.7.2015 23:27

J77a67n 51K19o23b37ě89r60s12k19ý 1530506871303

Souhlasím, lidé často nadávají na špínu a nepořádek u ČD, ale často jsou někteří bohužel prasata, kteří neumí spláchnout nebo vyhodit odpadky do koše. Uklízecí četa může ten vlak uklidnit klidně stokrát, ale když už ve čtvrtině cesty to tam vypadá jak po výbuchu, tak s tím se opravdu nesvede nic. Jinak co se týká VHD tak já bych zavedl celostátní IDS s jednoduchým tarifem. Každého opravdu nebaví luštit tarify jednotlivých dopravců a toto by udělalo VD atraktivnější. Aneb všude na jeden lístek. Takto to funguje ve Švýcarsku (ale pár vyjímek tam taky je).

+8/0
12.7.2015 23:39
Foto

B59r94o56n71i49s62l34a21v 33G44a71b20r38y67š 2662969191

Nápadů by bylo spousta, ale je těžké je tady realizovat. Švýcaři jsou osvícenější. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě.

+3/0
13.7.2015 0:02

J16i78ř71í 60J94o20z40a 3208383540151

To jsem z navrhoval ministerstvu dopravy pred par lety. Mit celostatni system IDS. T mu se do toho moc nechce (zmena legislativy atd.). Pak nevi jak by se rozdelovali trzby ruznym dopravcum a pod. Ve Svycarsku je jen par dopravcu soukromych. Dopravni obsluhi z cca. 90% Svycarska zajistuji Svycarske drahy (vlaky) a Postbus (autobusy). To je pak o hodne snazsi rozdelovaz trzby, kdyz mam jen dva dominantni dopravce.

+1/0
13.7.2015 5:37
Foto

B62r10o11n33i61s95l85a62v 33G43a85b21r15y38š 2142269961

To je nejhorší přístup, jaký znám. Nechceme, nemůžeme, nejde to. A nikdo s tím vůbec nehne.

+2/0
13.7.2015 11:07

R88o92m28a49n 72J51e85s52c77h24k80e 9328955767385

Ono je třeba také lidi upozornit na nové záchody - ty je potřeba spláchnout.

Návod tam není. Také nádoby na tříděný odpad jsou špatné. Nic se tam nevleze. A že v oddíle pro 30 lidí není koš také není v pořádku.

Na múj podnět nikdo nereagoval.

Je spousta drobností, která lidi vyhání z MHD. Zpoždění kvúli nákladním vlakúm, ujetí přípojú.

0/0
15.7.2015 7:41

Z31u24z82a78n38a 18Č20e36k43a15l10o33v53á 1557384741835

Rict kurakovi na nadrazi, at tam nekouri, je nejlepsi zpusob, jak dostat par facek:-D kurak je prece venku, tak vy drzte hubu a pokud se vam to nelibi, nemusite na nadrazi chodit. Neznate snad kuraky?:-)

0/0
15.7.2015 6:51
Foto

B14r12o15n21i56s25l68a80v 61G60a20b20r42y84š 2182619621

Takže od kuřáka dostanu do zubů, přestože je všude na nádražích zákaz kouření? Je jedno, jestli je to venku nebo uvnitř. Nebo pojedete taky na červenou, i když si jste jistá, že 100 km od Vás není žádné auto? Jak lidi vědí, co můžou a nemůžou porušit? Proč nekouří ve vlaku? Proč nekouří v metru?

0/0
15.7.2015 9:25
Foto

T25o38m98á82š 11Z24e20l64e19n39k45a 4174806520546

Ach jo. Zase diskuse na tema, kde je lepsi servis a kde dostanu kafe zdarma a kolikatky ma stawardka.

+1/−1
12.7.2015 23:08
Foto

B69r34o93n30i92s33l28a19v 70G32a22b48r39y74š 2822939881

Mně je hlavně nejvíc líto toho, že dopravci si pod pojmem optimalizace předstají jen rušení spojů a zdražení. Jiná řešení pro ně neexistují.

+3/0
12.7.2015 22:22

J89a68n 46K76o22b67ě75r13s31k19ý 1410156141703

To máte těžké, dopravci jezdí to co si kraj objedná, zaplatí (krom komerčních spojů). Taže pokud kraj škrtá, požaduje optimalizaci, tak prostě dopravce ty spoje zruší. Klasickým příkladem je JIKORD.

+2/0
12.7.2015 23:04
Foto

B32r24o13n38i88s39l48a36v 68G93a44b74r63y91š 2532869511

Jo, já vím. Ale optimalizovat se přece dá i jinými způsoby, ne? Jsou tady dopravní školy, které něco tvoří. Ne vždycky jsou to super nápady, ale proč se jimi nikdo nezaobírá? Typickým příkladem je Opava. Oni si fakt myslí, že prodloužením intervalu z 20 na 30 minut se jim vozidla naplní. Nebo Liberec. Tam už dávno měly tramvaje jezdit do Ruprechtic a Rochlice. Chomutov a Mariánské Lázně - tam už potenciál trolejbusové dopravy nikdo nedokáže ocenit. Hradec Králové a Pardubice - zbytečně přelinkováno, akorát je systém nepřehledný. A to nemluvím o pardubické lince 12, která má 22 variant tras. Takhle si městskou dopravu nepředstavuju.

Už jsem se bohužel smířil s tím, že dnešní doprava je o politice, ne o dopravních inženýrech.

+3/0
12.7.2015 23:17

J70a98n 69K33o85b62ě63r11s87k26ý 1180346571253

Máte samozřejmě pravdu, jen jsem chtěl poukázat že chyba většinou není v dopravcích ale v těch co VHD plánují a organizují :-/

+1/0
12.7.2015 23:22

J86i60ř89í 17E43r67b52e67n 1903604106387

Počty spojů ani ceny jízdného neovlivňuje dopravce, ale objednavatel služby - města, kraje a Ministerstvo dopravy.

0/0
13.7.2015 5:33
Foto

B97r49o52n73i40s37l67a26v 87G28a62b10r32y53š 2782529361

Pokud vím, objednatel kraje zaplatí kilometry a dopravce by měl s touto sumou naložit tak, aby se to co nejméně projevilo na kvalitě služby. Existují minimálně tři řešení, aby rušení spojů a zdražování bylo tou poslední možností.

0/0
13.7.2015 11:05

J75i47ř48í 51E84r20b27e48n 1153914956447

Jízdní řády (a tedy počty a trasování spojů) stanovuje krajský úřad, resp. koordinátor dopravy.

0/0
13.7.2015 15:52

N36i41c27o65l94e 12O63l71e89j76n64i59k26o86v28a 6446128887800

tak benzin zlevnil a lidi ho kupuji vic?

Co na to klausuv devalvovany Singer se svym "kupujte, levneji uz nebude!"

;-DEUR^

+3/−1
12.7.2015 19:53

P67e30t24r 22B18o73c62e59k 1117116882300

U nás máme jeden z  nejlepších systémů veřejné dopravy na světě. Bohužel ne každý si to uvědomuje a většina lidí je zvyklých jen nadávat na všechno.... Cena za dopravu ve městech je nízká ve srovnání s vyspělými sousedy. Londýnské metro je proti našemu skvostu horor.... [>-][>-][>-]

+16/−1
12.7.2015 18:59
Foto

B19r28o21n95i31s28l72a89v 36G23a56b33r21y74š 2572749291

Nejlepší bych neřekl... Rozhodně jsou tady rezervy a Vy to víte. Já dávám za vzor Švýcarsko anebo Německo.

+4/0
12.7.2015 22:10

P59e11t60r 85B57o93c55e55k 1737966502820

Protože jsem tušil, že odněkud vyleze nějaký hnidopich napsal jsem "jeden z nejlepších".Ano v rámci 200 evidovaných zemí na planetě se najde pár míst, kde jsou na tom opravdu skvěle, ale srovnejte si pak taky ceny té dopravy ve švýcarsku např s námi. Jinak nedávno jsem jel vlakem a musím říct, že byl ta kvzorně moderní a čistý, že jsem si jak ve švýcarsku připadal a to jsem platil asi 15 korun za jízdenku ;-)

0/0
13.7.2015 0:08
Foto

B93r89o19n39i74s63l70a94v 76G10a32b16r66y61š 2932399861

To jsem asi v tom zmatku přehlédl. :-) S těmi cenami je to jasné, ale nechápu, proč my taky nemůžeme do infrastruktury hromadné dopravy investovat více peněz.

Já taky využívám raději VHOD než auto. Nedávno jsem jel autem z Brna do Pardubic. Dal jsem o 1100 Kč za jízdu navíc (auto jsem si musel půjčit) a promrhal jsem 4 hodiny času. Za tu dobu jsem mohl mít spoustu práce hotovo.

Ale roční bilance je dobrá. Ročně najezdím vlakem více než 25 000 km a na jízdenkách zaplatím cca 19 000 Kč. Zajímalo by mě, který autíčkář to zvládne za tuhle sumu taky. :-P

+1/0
13.7.2015 0:50

I98r60e49n50a 84P52l36a68c70h18e67t34k48o37v72á 1276264396710

Jinde ji maj gratis

0/0
13.7.2015 8:19

M73i39l31o65s 28H98o65n87z15i82k 9859340866872

Příprava pro zdražování benzinu.!!!!

+3/0
12.7.2015 18:53

J93i78ř67í 63E83r43b49e67n 1533314366127

Ono už to tak v životě bývá, že jednou je něco dražší, jednou levnější.

0/0
13.7.2015 5:34

M34i68c41h96a66e39l 88R76a22d57a 4360857208296

DO auta mne žene jen potřeba přepravit více lidí naráz, či přepravit náklad. Na zbytek používám elektrickou jednokolku.

0/0
12.7.2015 18:26

J29a34n 37F13r81o12l83í48k 6236490845334

Mě do auta žene (kromě přepravy nákladu) potřeba dopravit se z bodu A do B v rozumném čase. Takže nemohu použít např. D1.;-D

+1/0
12.7.2015 18:34

S46t71a18n89i95s80l96a73v 76Z38a85h80á24l53k36a 3298570148128

A není to také tím, když zdraží nafta (benzín), ceny za dopravu (osobní i nákladní) jdou okamžitě, někdy i s předstihem, nahoru, zatím co pokud je to naopak, tak žádné velké zlevnění nepozoruji.

+2/−1
12.7.2015 17:37

J54i15ř56í 56E39r48b34e96n 1983984516657

Můžete mi to zdražení prosím ukázat třeba na tarifu IDOL, IREDO nebo prostém jízdném ČD? Zajímalo by mě to.

0/0
13.7.2015 5:36

R56o58b53e89r14t 53M74á85s28l95o 1241471317607

Letos jsme se rozhodli zajet za příbuznýma na Slovensko. Fakt se mi nechtělo řídit 10 hodin v kuse, tak jsem se naivně mrknul na ten autovlak. 4-člená rodina do Košic 6500,- ;-D. Samozřejmě jsme jeli autem.

http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-4115/#tab-4

+10/−1
12.7.2015 14:35

Ř59e73h95o31ř 69V93l86a29s36á28k 2444264121436

Tak to je jasné, to už je vyšší komfort, chtít v cílové stanici svůj automobil. Na takový komfort už každý nemá.

Pak je ještě vyšší úroveň. Ti nejbohatší si platí stálého řidiče a neřídí vůbec, ani 10 hodin v kuse, ani hodinu v kuse.

+4/0
12.7.2015 14:40

R48o51b58e48r79t 39M86á39s57l95o 1761751677107

Mě spíš překvapila ta naprostá nekonkurenceschopnost té nabídky.

+5/−1
12.7.2015 14:49

Ř58e79h28o37ř 59V25l10a13s46á48k 2344544431866

Jaká nekonkurenceschopnost? Znáte firmu, která by to nabízela levněji? Prostě je to drahá služba, na kterou nemáte, tak si ji nekoupíte. Ani u konkurence.

+6/−2
12.7.2015 15:16

R63o65b69e76r34t 40M69á25s61l74o 1951721217797

Nekonkurenceschopnost vůči cestě autem - proto to píšu u článku kde se řeší proč lidé raději jezdí autem než veřejnou dopravou.

+7/−1
12.7.2015 15:24

Ř44e19h91o21ř 96V19l52a67s27á84k 2464834151876

O konkurenceschopnosti bych mluvil tam, kde více firem nabízí stejnou či podobnou službu a přetahují se o zákazníka. Ne v porovnání s tím, kdy si zákazníci pomohou svépomocí a vůbec nějakou takovou službu nevyužijí.

+4/0
12.7.2015 15:29

R35a57d45e43k 89J61a83n23a19t23a 9205976334332

Ano, přirovnal bych to k tvrzení, že "restaurace jsou nekonkurenceschopné, protože když si ty suroviny koupíte sám a uvaříte si totéž doma, vyjde to levněji".

+5/0
12.7.2015 15:34

R48o58b21e97r50t 14M39á34s68l89o 1451511747667

Tak nafta něco stojí, nějakou amortizaci lze taky odhadnout, možná konkurenceschopnost není úplně to přesné slovo, nicméně minimálně cenové srovnání lze udělat.

+1/0
12.7.2015 15:35

Ř56e26h19o17ř 54V32l41a55s85á70k 2244744451536

Tak to samozřejmě ano. Ale klíčové pro to srovnání bude cena vlastního času. Na kolik si kdo cení toho, že nemusí 10 hodin řídit. A to pro každého vyjde jinak. 

Stejně jako u každé služby. Já si třeba pokosím trávu sám, ale jsou lidé kteří si platí zahradníka. Já na to holt nemám.

+3/0
12.7.2015 15:39

R56o18b97e87r95t 42M68á93s61l96o 1341931897837

ok s tím souhlas

0/0
12.7.2015 15:43

J53i15ř18í 30E71r48b71e44n 1553634806237

Jo panáček by chtěl převézt auto + čtyři dospěláky cizím šoférem a za cizí pohonné hmoty levněji než by to udělal sám?

Za kolik děláte? Na kolik si ceníte 10 hodin práce? Pochybuji, že to bude pod 2000 Kč superhrubé mzdy. Plus palivo, ostřikovač, ošoupání pneumatik a nervy...

0/0
13.7.2015 5:39

J26a93n 35N79o51v64á42k 9257592337457

Jestli je to cena za zpáteční, tak i jako v podstatě nepřítel ČD musím říct, že se to celkem vyplatí, protože pokud jedete 10 hodin, tak to je vzdálenost ca. 800 km jedna cesta, což je autem dražší.

+1/0
12.7.2015 14:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.