Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud: Krachne-li cestovka, má pojišťovna proplatit plnou cenu zájezdu

Pokud zkrachuje cestovní kancelář, měla by její pojišťovna klientům uhradit sto procent ceny zájezdů, které se kvůli krachu neuskutečnily. Rozhodl o tom v úterý Ústavní soud v Brně, když zamítl stížnost Generali pojišťovny. Pojišťovna tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného plnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i87l53e70n73a 37K53l18o36u47č98k97o88v79á 1714463341510

A proto s cestovkou nikdy!

0/0
22.7.2015 10:53

A77l73e20x57a54n63d23r 68K26o23s56t54k17a 8322888226924

Není náhodou úmyslné sjednání pojištění na nedostatečnou částku podvod? Tedy ze strany majitele CK.

+2/0
22.7.2015 8:05

M71a23r68e68k 61Š83i25m59o19n 2744377918258

Pojišťovna má právo nahlížet do účetních knih CK, vyčíslit obrat souběžně běžících zájezdů a maximální výši plnění sama určit. Pokud to spočítá špatně, je to její chyba. Pokud jí někdo zfalšuje účetnictví, je to samozzřejmě podvod a trestný čin.

0/0
22.7.2015 11:33

Š96t45e32f64a69n 81F79r97i42č89a 7562148213396

Rozhodnutí soudu je v pořádku. Kupující nemůže ovlivnit kvalitu sjednávaného pojištění mezi cestovkou a pojišťovnou. Kupuje si však zájezd, a ne zajíce v pytli. Proto očekává, že své peníze dostane zpět, pokud cestovka zbankrotuje a je proti krachu pojištěna.

+3/−1
22.7.2015 6:56

J60i81ř39í 75Z18á75ř86e98c32k65ý 5814258884945

Kupující sice nemůže ovlivnit sjednané pojištění, ale určitě ovlivňuje (jako jediný) výběr cestovní kanceláře. Proto by za své rozhodnutí měl nést důsledky.

0/0
22.7.2015 19:39

M97i45r87o84s76l11a26v 21B31u51č61e17k 6413933381324

Nejsem právník, ale Soud rozhodl blbě" ! Klient vstupuje svým rozhodnutím na trh - zřejmě se řídí nejnižší cenou - což má dost blízko k riziku. Málo investoval, informace - reference si nesehnal .. Soud tedy to lehkovážné rozhodnutí podporuje - Amoralita oproti odpovědným + totální křivení svobodného trhu !

+1/−4
22.7.2015 5:32

Š21t64e50f54a64n 77F78r98i28č25a 7382968233656

Proč si myslíte, že se klient řídí nejnižší cenou? Prodávají se i drahé i levnější zájezdy. Levný zájezd může být ve skutečnosti drahý vzhledem k rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, a také naopak.

+2/0
22.7.2015 7:01

M81i54r91o84s10l96a12v 71Z37i20k23m49u59n87d 7239113434913

A jak tu informaci má sehnat ... na kolik je CK pojištěna se nezveřejňuje ... i kdyby to věděl, tak stejně nemůže vědět, kolik zákazníků na daný zájezd pojede, jaké je riziko dílčího odškodnění ...

+1/0
22.7.2015 20:48

J70o98s54e27f 73J44ů39z30a 1668878663607

Hospodaření cestovní kanceláře má možnost prověřit pojišťovna, ale ne klient. Zákon chrání toho, kdo je ve slabším postavení. Rozhodnutí soudu pak chrání právní jistotu danou zákonem. Pojišťovna se pohybovala svým rozhodnutím pojistit danou CK na trhu, nesehnala si informace nebo neodhadla riziko, její neznalost zákona nemůže omlouvat. Na rozdíl od klienta CK jsou to profesionálové. Mimochodem, sám služeb cestovních kanceláří nevyužívám, takže se nevyjadřuji podle osobního zájmu, ale z hlediska toho, co je civilizované, zodpovědné a spravedlivé.

0/0
26.7.2015 10:49

J71a28n 97K65r68p17e24c 5566933414302

to je zase lidumilny rozsudek. bud to neumerne zvysi cenu pojistneho a tim se prodrazi zajezdy, anebo prestanou pojistovny nabizet pojisteni. je prece uplny nesmysl vytvorit nejake pojisteni be vyse plneni. jak potom asi maji vypocitat pojistne? porizovani si zajezdu je uplne stejne jako jakykoliv jiny obchod. vzdy existuje riziko, stejne jako firma nevi jestli ji bude zaplacena faktura, u zakoupeneho zbozi nevite jestli bude fungovat, u zaplaceneho zbozi nevite jestli bude dodano. na kazdem je aby minimalizoval rizika. a pak se soudil a svych prav se domahal. kdyz pro nekoho je kriterium co nejlevneji se dostat do co nejexotictejsi destinace (nejlepe na splatky) aby tech 3 tisice "kamaradu" na fejsbuku bledlo zavisti, a nezajoma je kdo a s jakou historii jim ten zajezd prodava, pak si rovnou muzou jit koupit auto na splatky do aaacek bez jakehokoliv rozumneho pokusu o kontrolu stavu vozu.

+1/−2
21.7.2015 22:32

O48t36a 40K40i25n27c 6899848262816

Ceny pojištění jsou už dnes dost vysoké, stačí se podívat, jaký roční zisk pojišťovny už dlouhodobě vykazují, takže když už musí vyplatit pojistnou událost, určitě nezkrachují.

+6/−1
21.7.2015 22:46

J45a36r23o20s64l79a56v 54H79a39n24z15l76í47k 2949515933288

Neprustrelna logika. Nejste Vy pojistny matematik nebo Risk Manager?

+1/−1
21.7.2015 23:02

O15t85a 86K97i38n78c 6159898422146

Nejsem pojistný matematik ani Risk Manager, ale vám by se určitě nelíbilo, kdyby jste si koupil zájezd od CK, která je ze zákona povinně pojištěna proti krachu a nedostal při krachu CK vůbec nic.

+2/0
21.7.2015 23:07

J24a12n 75K12r49p77e35c 5906833544142

moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...

0/−3
21.7.2015 23:09

O36t67a 11K24i11n15c 6439598922446

Tak se naučte psát bez gramatických chyb (moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...), vy stranický funkcionáři.

+2/0
21.7.2015 23:35

J72a33n 70K78r40p94e47c 5976443144732

jeste blbejsi nez jsme cekali...

0/−4
21.7.2015 23:58

M47a51r39e76k 63Š21i64m97o21n 2144667488248

Ten zákon sice pojišťovny nutí platit vysoké plnění, ale zároveň smí do cestovky dost "strkat nos", v podstatě může šacovat celé účetnictví CK. V pojišťovně je dost kvalifikovaných lidí, aby to zvládli spočítat.

+1/0
22.7.2015 11:36

J78i28ř84í 83Z36á72ř71e40c49k68ý 5514778144325

Je potřeba si uvědomit, že pojistná smlouva se sjednává vždy předem, tj.  vdobě, kdy není známo, jaký bude mít CK obrat. V účetnictví jsou informace za pouze za minulé období, a to ještě ne za celé. Pokud bude muset pojištovna plnit neomezeně, pak některé CK nebudou mít pojištění vůbec a většině ostatních silně podraží.

0/0
22.7.2015 19:49

O18t82a 86K91i48n49c 6399888252716

Konečně taky vyhrál zdravý rozum.

+2/0
21.7.2015 22:30

R46a47d93e77k 61B80e40r15a84n56e10k 2218205634705

Je tady zajímavý precedens , protože zájezdy jsou asi jako jediná věc pojištěny neomezeně - i vklad v bance je pojištěn do určité výše...

+1/−2
21.7.2015 19:14
Foto

N70i42k43o96l 82S87y98r58o87v56á24t34k21o28v98á 5835887129229

Ale banku si vybíráte sám. Pojišťovnu CK a uzavírání smlouvy v tomto případě nemůžete nijak ovlivnit. V tom je velký rozdíl.

+6/0
21.7.2015 19:20

K46a88r77e92l 77Č68e38r45n92ý 6575313962721

Omezení je dáno hodnotou zajezdu.

+2/0
21.7.2015 19:24

O33l31d76ř16i95c90h 42H82o46r88á15k 2314469561295

Další rána pro pojišťovny?

Že by konečně přestaly být sázkovými kancelářemi s kurzem vyjadřujícím pravděpodobnost události, ale zažaly hradit pojištěnou škodu?

Člověk má problém se srovnat s krádeží starší věci, za kterou sice léta platí pojistné, ale je mu uhrazena s amortizací. Ale je to schopen jakž takž uznat.

Ale úhrada zájezdu, na který ani neodjedete, je pojištěný a pojišťovna si myslí, že zaslaná flaška tuzemáku, tři karafiáty a legrační suma stačí?

Aneb milí pojištěnci zaplaťte a těm zvláště zasloužilým naši manažeři pošlou pohled z Baham.

+6/0
21.7.2015 18:35

J86i84ř71í 21K19u96c26h80t92a 6498645389537

Spíše by to chtělo mechanismus, kdy by cestovka před každou sezonou předala pojišťovně svůj katalog na následující rok a pojišťovna by podle něj ohodnotila pojištění.

+1/0
22.7.2015 9:10

M52a16r10e65k 59Š51i10m88o50n 2914867968698

Ale to pojišťovna k dispozici má, má celé účetnictví CK.

+1/0
22.7.2015 11:37

L38i10b10o72r 70F41i21l19á57k 3170855203863

Cestovky budou nabízet zájezdy do maximální výše svého pojistného plnění. Hotovo.;-)

+2/0
21.7.2015 18:29

F74r16a49n83t66i41š62e87k 40E40l87i49á71š 6947553395466

Cestovky musí být pojištěné výhradně na 100%. Pro mnohé z nich bude problém zvýšení pojistného.

+2/0
21.7.2015 18:26

P92a83v23e49l 67S26o80b29o78t32k26a 5440944

Pokud je zde ze zákona pojišťovnám vytvořen business, je logické že stát za to také chce nějaké garance.

 

Jinak by právní úprava pojištění CK neměla význam - a i to je cesta, znovu zavést otroctví pro dlužníky a sekání rukou pro zloděje, ale to myslím (nejen) majitelé cestovních kanceláří raději budou mít to pojištění.

+2/−1
21.7.2015 18:16

S98t23a55n71i75s92l48a65v 35Z54a44h80á97l69k21a 3338970468658

Já mám takový dojem, že část diskutujících je přesvědčena o tom, že sjednaná pojistná částka = cena pojistného;-D

0/0
21.7.2015 18:11

Š78t20e23f12a95n 47F16r89i68č63a 7872198453536

A vidíte. mně se jeví, že Vy si zase pletete kupní smlouvu se smlouvou darovací.

0/0
22.7.2015 7:08

P45a41v74e92l 10S28o61b89o80t67k38a 5780674

R^

0/0
21.7.2015 18:10

P69e56t68r 95D79a85n60i64e83l 84V21a58r33a69u13s 9794113476

Od jisté doby mi je skoro už jedno co říkají zákony, když jich většina je postavená zcela nelogicky jdouce proti zdravému selskému rozumu, tak aby jen uspokojila lobbistickou poptávku. Proto mě u věcí zajímá jakýsi morální princip a ten mi jasně říká, že klient prostě má právo dostat zpátky plnou výši zájezdu, za který zaplatil a na který nemohl jet, aniž by to bylo jeho zaviněním.

+5/0
21.7.2015 18:03

K45a97r36e62l 37Š46o39u97m28a13l 1884383558

To právo klient (jakýkoliv, nikoliv jen cestovky) určitě má a každý soud mu ho i přizná. Ale otázkou, kterou tady diskutujeme je jestli škodu má platit viník (to je CK) nebo ne?

0/0
21.7.2015 18:14

S72t27a78n46i43s98l66a17v 32Z84a88h60á55l62k44a 3768570588208

Pojišťovna vyplatí celou škodu klientům a co je nad výši sjednaného pojištění jednoznačně CK.

A že je v úpadku? Jen si porovnejte majitele zkrachovalých CK s majiteli existujících a zjistíte, že v mnoha případech se shodují.

+2/0
21.7.2015 18:24

K79a29r91e80l 41Š17o28u32m66a81l 1674573758

Ale já myslím, že v tom případě tvrdíme to samé. Pojišťovna vyplatí poměrně všechny klienty a zbytek musí klienti vymáhat po CK. Druhá věc je, jestli tu chceme další nařizovací zákon, který určí povinnost mít pojištěný 100% zájezdů proti úpadku a povinnost CK, hlásit hodnotu každého prodaného zájezdu pojišťovně.

Já myslím, že by bylo jednodušší nechat pojištění proti úpadku na klientech. Stejně jako si platím pro případ storno zájezdu. Každý bude vědět na čem je.,

+1/−1
21.7.2015 18:31

M54i38r48o40s53l32a69v 79Z43i39k22m23u47n11d 7819823934313

Moment, ale klient nemůže vědět, na kolik je CK pojištěna a koli by činilo poměrné odškodné. V  podstatě u každého zájezdu to je jinak, resp. i cena pro různé klienty téhož zájezdu bude jiná podle typu pokoje (výhled na moře, výhled na dvůr). CK by tedy měla u každé ceny uvádět, kolik by dostal klient z pojištění v případě krachu CK .... to pochopitelně CK neudělá ...

Pojišťovna má více možností než klient, jak si CK po finanční stránce proklepnout a stanovit výši pojistného ... zvýšení pojistného neudělá nic lepšího, než že ty CK pročistí ...

+7/0
21.7.2015 19:40

P69e54t77r 58D35a79n46i47e39l 24V76a10r35a64u36s 9224163276

To kdo je na vině je vlastně těžká otázka - já z těch dostupných informací třeba neumím poznat jak přesně vypadá tahle konkrétní smlouva mezi CK a pojišťovnou, tudíž dejme tomu nelze úplně na 100% vyloučit, že pojišťovna nese určitou spoluvinu. Ani tu nejsou informace o tom, za jakých okolností se CK dostala do konkursu. V každém případě si myslím, že škodu má skutečně platit viník a jediné co vím jistě, tak klient to není.

0/0
21.7.2015 18:26

F24r13a32n35t87i40š45e89k 78E66l92i15á46š 6487723595966

Na vině je jednoznačně CK. Ta by měla uhradit klientovi 100%, ne-li ještě poplatek za zklamání z neuskutečněné cesty, pokud není pojištěna. Pak totéž musí udělat pojišťovna.

0/0
21.7.2015 18:30

P13e97t94r 12D67a93n15i91e54l 12V43a13r57a85u34s 9934643686

Samozřejmě - vůči klientovi bez debat. Ale uvažuju o vztahu mezi CK a pojišťovnou - pojišťovna se evidentně cítí dotčená, protože se podle smlouvy s CK výrazně překročil limit. V takovém případě to chce vymáhat a pokud už po někom vymáhat, tak určitě po CK. Na druhou stranu jak znám pojišťovny a jejich manýry, jsem vždy svědkem toho jak se mermomocí snaží jednoznačnou pojistnou událost, která splňuje veškerá kritéria různými okolnostmi a důvody znehodnotit tak, aby prostě vyplácela co nejméně a v nejlepším případě vůbec nic. Proto říkám - chybí mi k tomu náhled na tu smlouvu. Ale souhlasím, že dost pravděpodobně je to jak říkáte.

0/0
21.7.2015 18:43

O89t97a 43K65i46n23c 6459108782546

A pojišťovna si pojištění, které musí CK povinně zaplatit ze zákona, strčí do chřtánu.

0/0
21.7.2015 23:02

S33t77a37n36i74s67l33a24v 20Z24a56h18á26l42k42a 3388120858318

Modelový příklad:

CK uzavře s pojišťovnou pojistku proti úpadku na minim. částku 10 mil Kč. (To ještě neznamená že CK zaplatí pojistné ve výši 10 mil Kč)

Prodá 1 000 zájezdů do exotiky za 100 000 Kč a vyinkasuje 100 mil Kč.

Poté, co má všechny zájezdy vyprodány vyhlásí úpadek, krach, insolnvenci nebo něco jiného.

Pojišťovna vyplatí 10 mil Kč.

Hádejte, kde je zbytek 90 000 000 Kč?

Ať mi nikdo tady netvrdí, že něco o ubohých pojišťovnách, jak se je snaží neurvalí klienti CK oškubat.

+2/0
21.7.2015 17:56

K79a67r20e81l 79Š81o61u62m47a60l 1814663668

Ten váš příklad je velmi zjednodušující. Pokud je CK pojištěna na částku 10 mil. Kč, tak zcela jistě neplatí pojistné 10 mil. Kč. Vy máte dům pojištěný na 2 mil. a platíte pojistné tak 4-5 tisíc. 

Teď si představte že pojišťovna počítá s limitem 10 mil. Kč, pojistné bude dělat (hádám) 250-300. tis. a pak zjistí, že pojišťovna prodala zájezdů za 50 mil. Kč a následně, třeba díky zvýšení cen letenek nebo hotelů v cílové destinaci, zjistí, že na zaplacení nákladů na polovinu zájezdů nemá. Následně  vyhlásí úpadek a pojišťovna by měla hradit 25 mil. Kč pro zklamané klienty CK.

Otázka je, jak si má pojišťovna v průběhu sezony ověřovat, zda cestovka nepřekračuje pojistné limity? Má nebo nemá na to nástroje?

A druhá otázka je - skutečně si má pojišťovna takové věci hlídat?

+2/0
21.7.2015 18:07

S25t60a68n76i73s16l37a89v 62Z20a83h49á21l80k81a 3118320188208

Ale to je problém CK a ne klientů. Pokud to CK nemá jinak ošetřené, tak ať raději zájezdy neprodává. Snad nechce říci, že za rizika CK je zodpovědný jejich klient.

Podle té vaší logiky se ani nedivím, že máme u nás tolik CK, které vlastně jsou v pohodě a bez rizika.

0/0
21.7.2015 18:18

K59a78r97e85l 22Š94o57u54m23a14l 1854623388

No, to právě je problém těch dvou smluvních stran - CK a klienta. Každá smlouva má nějaká rizika a jak jsem psal níže v nějaké reakci - je to úplně stejné jako v každém jiném případě. Když si cokoliv koupíte, nebo objednáte službu a platíte předem tak se vystavujete  riziku. Pojištění má toto riziko zmenšit, ale každé pojištění má své limity. Pokud pojištění nedostačuje, tak musíte rozdíl vymáhat po viníkovi (CK) ne po pojišťovně.

+1/−1
21.7.2015 18:24

L57u88b92o64m73i65r 63K94u57b41a27t 4577363411670

Ano. Ale zákon na to pamatuje. Pojišťovna uzavřením této pojistky souhlasí s tím, že zaplatí 100% a případný rozdíl si potom bude vymáhat po cestovce. Zákon totiž zcela jednoznačně říká co všechno musí pojišťovna v tomto případě uhradit. A úhrada plné ceny neuskutečněného zájezdu je tam výslovně uvedena.

+6/0
21.7.2015 18:30

K91a32r87e26l 37Š65o54u25m11a46l 1804383848

Máte pravdu. Přečetl jsem si ten speciální zákon a je to tam skutečně uvedeno.

Evidentně je chyba na straně pojišťoven, když do takového produktu šly.

0/−1
21.7.2015 18:37

L63u88b53o43m51i70r 20K66u50b11a76t 4897273831460

Ze zákona je jedno, jeslti si to má nebo nemá hlídat, případně zda na to má nebo nemá nástroje. Ze zákona je totiž zcela jasné, že zaplatit má v případě neuskutečněného zájezdu jeho plnou cenu. A až následně se může pokusit získat peníze z cestovky či od jejích jednatelů.

0/0
21.7.2015 18:28

V43í43ť55a 50K10r80u49t45i22š 1620344575967

A to právě ze zákona patrné není ani trochu. Zákon naopak jasně definuje minimální pojistnou částku, ale neříká nic o tom, co se děje ve chvíli, kdy je hodnota prodaných zájezdů vyšší.

A o nárocích zákazníka jasně hovoří tento odstavec:

"Nároky zákazníka, které mu vznikly proti cestovní kanceláři v důsledku nesplnění cestovní smlouvy v případech uvedených v § 6 odst. 1, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které mu pojišťovna poskytla."

0/0
21.7.2015 18:39

K55a14r50e44l 45Š69o27u37m17a79l 1434153458

Já jsem si ten zákon přečetl až teď a myslím, že v tom samém odstavci, který vy citujete je to uvedeno:

§ 6

(3) Pojistná smlouva musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy, ledaže cestovní kancelář uzavře pojistnou smlouvu novou. Okamžikem prodeje zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. Ujednání pojistné smlouvy, která jsou v rozporu s podmínkou podle věty prvé, jsou neplatná.

0/0
21.7.2015 18:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.