Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České výhybky prorazily v Austrálii. Teď chtějí uspět v USA i Iráku

O čtvrtinu mají letos stoupnout tržby společnosti Pražská strojírna. Jeden z mála výrobců tramvajových výhybek na světě těží z celosvětového boomu tramvají a daří se mu pronikat i na pro české firmy exotické trhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E74v43ž98e49n 10P78o72l94á43k 3658728111683

Rozhodně gratuluji firmě k úspěchu. Jen je škoda, že se doposud nepodařilo překonat staleté problémy tramvajových výhybek, tedy hlavně obvyklou hlučnost a nutnost výrazného zpomalování na kříženích. Nechce se mi věřit, že by to bylo neřešitelné.

0/0
22.7.2015 11:32

T17o59m73á79š 65Š29t68e69c 4178860555747

Výhybka je tichá, rámusí električka. Ide o kompromis medzi cenou, spoľahlivosťou (mechanickou jednoduchosťou) a záborom priestoru na jednej strane a práve tým hlukom a prejazdnou rýchlosťou na strane druhej.

Električky jazdia do 60, lenže výhybka, cez ktorú sa dá jazdiť napríklad 50 km/h v odbočnom smere má dĺžku nejakých 30–40 metrov a to sa na križovatku nevlezie. Nehovoriac o tom, že ten oblúk trate by musel mať polomer tiež nejakých sto metrov a to chcem v centre mesta vidieť.

V Praze je už namontovaná jedna výnimka, kde sa dá (a môže) jazdiť aj 50 km/h, i keď do oblúku v križovatke sa zas musí spomaľovať (aby cestujúci nevysklili okienka na vonkajšej strane oblúku). Je to výhybka na križovatke Prašný most v smere od Hradčanské.

A k hluku: Najviac hluku narobí električka na srdcovke, teda v tom mieste, kde sa krížia koľajnice. Vzhľadom na to, pod akým ostrým uhlom sa obvykle krížia (je potrebné odbočiť na malom priestore a s malým polomerom aby sa to do tej ulice vošlo), nie je možné (až na výnimky) používať srdcovky železničného typu (ktoré sú o niečo tiššie), ale musí sa použiť srdcovka s plytkým žliabkom, ktorou električka prechádza po nákolku (zvýšená časť na vnútornej strane kolesa). Z toho ten rámus. Naviac pri ostrom uhle odbočenia kolesá prešmykujú (potrebná rôzna rýchlosť otáčania na vnútornej a vonkajšej strane oblúku).

Dalo by sa to riešiť montážou prestaviteľnej srdcovky, ale tá by niekoľkonásobne zvýšila cenu výhybky a tiež znížila jej spoľahlivosť – ďalšia pohyblivá časť, ktorú je potrebné každú chvíľu čistiť, mazať a udržiavať. Môže zapadať bordelom z ulice, prípadne sa pokaziť. Takže prestaviteľné srdcovky sú len na železnici a aj to skôr výnimočne (napr. v Poříčanech na vjazde od Peček, v Pardubicích za perónom v smere na Choceň, …).

0/0
25.7.2015 11:43

E81v31ž42e89n 18P38o30l36á43k 3788388581343

Děkuji za zevrubný popis. O rychlostní výhybce na Prašném mostě vím a podle mě je hodně míst, kam by se prostorově vešla.

Chápu to tak, že problémem jsou srdcovky, které pod větším úhlem musí být mělké a hluk tedy způsobuje krátká jízda po okolku (jeho náraz na dno žlábku?). Přesto je pro mě těžké ztotožnit se s tím, že by tento problém byl neřešitelný. Pohyblivé srdcovky nepochybně nejsou ta správná cesta.

O smýkání kol jsem nevěděl, žil jsem v představě, že tramvaj má diferenciál (nebo jak se to nazývá) stejně jako auta. Každopádně jsem zvědav, jestli se v dohledné budoucnosti tento problém někam posune.

0/0
25.7.2015 11:57

J78a10k81u98b 85K21o84s 3756972630204

Sice nechápu, že se vyplatí dopravit "kus železa" až do Austrálie, ale jestli dokáazlai uspět, tak je to jen dobře.

+10/0
21.7.2015 23:56

P57e42t56r 85N28i52v67n55i53c73k27ý 3562404155347

Když máš speciální zboží za dobrou cenu, o které je zájem i na druhé straně světa, tak to je přece super.

+2/0
22.7.2015 8:22

J36i51ř73í 35K37o31c24u54r85e29k 6855694305758

Já to chápu. Nejspíš "ten kus železa" neumí v Austráliii vyrobit (tak dobře).

0/0
22.7.2015 15:47

J70i98n83d67ř31i41c75h 80Š44k18o89p21e81k 4155601600525

výhybka letadlem. Svět se zbláznil.

Kolik jich běžně dostupné nákladní letadlo uveze ?

0/0
21.7.2015 20:17

J51o93s60e83f 42C11h71o35d88o42u86n69s66k41ý 4811466799810

kolik takových výhybek je potřeba na stavbu tratě?

+1/0
21.7.2015 20:25

R74o43m88a18n 72S57t54o17n65e44k 1269483199931

cestujícím by se asi nelíbilo chodit 2 měsíce pěšky než přijde nová výhybka z Evropy

+2/0
21.7.2015 21:49

M35a75r44t75i69n 91N37e97r21m41u42t 9977887208779

výhybky se dělají speciálně na zakázku podle křižovatky. Normálně se zřejmě posílají v předstihu lodí vyrobené podle projektu, a když se něco musí za běhu změnit, tak pošlou opravu letadlem. Takže stačí klidně i jedna.

+7/0
21.7.2015 23:04

A75l18e73x12a32n84d26r 63K42o30s13t38k34a 8442378186504

A relativně malou bednu o váze tunu nebo dvě normálně bere dopravní letadlo k cestujícím. Potažmo bere jich "trochu" víc než jednu. Snad žádný let s pasažéry neveze jen lidi a jejich zavazadla. Letadlo má určitou optimální nosnost a dispečeři se snaží aby jí dosahovali. Když je místo, naloží cokoliv.

+1/0
21.7.2015 23:22

H33e91ř44m90a95n 16H76a87s54í76k 9313570740745

Fantastická zakázka! Bože proč?

0/−2
21.7.2015 19:22

J68i43r39i 88H36l52o46u85š19e18k 4215114542668

Firma co je stále zamrzlá x let dozadu. Kdyby měli pořádné vedení tak jsou už na špici

0/−18
21.7.2015 19:04

P62e12t62r 83N32i91v74n95i75c86k78ý 3112964235777

Asi čekají na tebe, až jim tam přijdeš rozšířit obzory. ;-D

+4/0
22.7.2015 8:21

P18e93t16r 66N55ě43m93e94c 4555112652137

Dobrá zpráva !

+10/0
21.7.2015 18:24

L46i82b35o78r 94F60i20l34á51k 3230475343823

Jo odklánění, to je naše doména.

+13/−1
21.7.2015 18:17

J98a72r67o52s19l34a54v 32H18a10n23z15l43í98k 2329685173178

Super. Ať se daří!

+23/0
21.7.2015 17:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.