Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha opět nakupuje. Pořídí 150 klimatizovaných autobusů za miliardu

Výrobce autobusů čeká velká bitva o dodávku nových vozidel pro Prahu. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce koupit 150 klimatizovaných autobusů v hodnotě zhruba jedné miliardy korun. Jde o největší zakázku v Česku pro autobusové výrobce od roku 2009.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92e90t79r 96B30o10c18e93k 1437596652190

Hlavne by to uz nemusely byt smradlave diesely, ale mohlo by to jezdit na plyn jako jinde....

0/0
19.8.2015 16:01

J22a54n 34V79a51l25o22u49c25h 6422727548340

V čem je diesel normy EURO6 smradlavější než CNG (nehledě tedy na nutné investice do plničky, omezené nasazení na linky s nízkými podjezdy)? Občas mám to "štěstí" jet za zánovním CNG busem a zlatá nafta...

+2/0
20.8.2015 10:53

P63a85v27e84l 48O13d18r56a60z52i40l 6194869697550

Kecy.

0/−1
20.8.2015 11:11

T71o91m12á86š 36S78l12o96u95k94a 3891935810896

tramvaje teď autobusy a metro majíR^ taky snad klimatizovaný nehledě na to, že kdo jede vlakem i ty bývají klimatizovaný jo cestování po Praze bude zas o něco lepší :)

0/0
19.8.2015 12:46

M54i77l78a40n 80Š87v37a63g68r79o73v48s33k72ý 9512259325908

Prostor, pohodlí, klíma...  Za rok, za dva budou vozy plné afričanů a našich neplatičů, tak ten SOR bude až až.

0/0
19.8.2015 11:09

M71a80r39t38i71n 26R82u42z60i97c89k16a 1452158226617

Nemuzu si pomoct, at cesti vyrobci prominou, ale prostorem a pohodlim me nejlip prijdou nemecke mercedesy a polske solarisy... tak jsem zvedavy, co bude v nabidkach.

0/0
19.8.2015 9:55

J69i58n57d29ř41i90c76h 41M20o24r59á72v19e32k 33M 3575703275526

Každopádně, pokud budou v PH jezdit Mercedesy, Many nebo Solarisy bude to pro PH výhra..I když starší Karosy byly také výborné..

0/0
19.8.2015 11:54

L66i67b62o16r 96N10á51b25ě21l79e35k 3295743572262

1. SOR - naprostá tragedie. Ergonomie pro řidiče je snad v záporných hodnotách. Brzda a plyn v různé vzdálenosti, šílený stavový display s milionem pidi ikonek naprosto nepodstatných informací, sedačka ta nejobyčejnější - jako v prvních citibusech před xx lety, laciné plasty, za zády stěna potažená v roce 2015 kobercem(čti silný pracholap), ovládací tlačítka s naprosto neintuitivními symboly, mnohé prvky mi připadnou, jako by je někdo nakoupil ve slevě bauhausu a naplácal do interiéru. Vše vrže a drnčí již od nova, nápravy mlátí. Plastové sedačky cestujících - původně kluzké - lidi sklouzávali i při plynulé jízdě po rovné silnici - kdyby se soudruzi konstruktéři svezli svou chloubou ještě po place fabriky, tak by na to přišli po pár metrech už před ostudou v Brně, když je to netrklo při návrhu. Prostě cena je bohužel číslo jedna, vůz navrhují evidentně týpci s diplomem, kteří cosi vypotí do počítače správně dle nějakých norem, ale praktičnost silně kulhá a ani se moc neřeší. 

2. Na ivecu (třeba urbanway) toho českého moc není. Kabina a ergonomie je již na tom o dost lépe oproti SORkám, ale minimum místa pro řidiče a osobní věci, po vzoru citelisů od nova rozhrkané, vzadu od motoru po rozjezdu v určitých otáčkách cosi velmi silně a nepříjemně drnčí - komentují to i cestující. Odbavení zastávek: zastavit, chvíli čekat a pak teprve odblokovat dveře, aby reagovaly na poptávku cestujících. Po odbavení vozu to samé - snaha odjet hned po zavření dveří je penalizována chvilkovým zdržením. 

Těch "vychytávek" je na celý článek a je to škoda - drtivá většina by se totiž dala odladit. Stačilo by, kdyby někdo z fabriky občas vyrazil na kamarádskou návštěvu do DP a jen tak nezávazně pokecal s šoféry, kteří ty vozy velmi dobře znají z praktického hlediska. 

Bohužel na praktičnost a pohodlnost zlatých karos můžeme už jen vzpomínat, pomalu ze silnic mizí.

+11/0
18.8.2015 21:35

J36i45ř13í 69J31o23z33a 3208953800481

Hezky popsane... co take cekat od vozu (SOR), kdyz je o ctvrtinu nez levnejsi nez IVECO nebo SOLARIS. SOLARIS je sice polsky, ale musi se uznat, ze polaci umi vyrobit kvalitnejsi autobusy nez cesky SOR...

0/0
19.8.2015 4:30
Foto

B51r32o46n48i27s96l23a81v 63G89a51b15r90y60š 2782839791

To rozhodně. Já SOR taky nemusím, ale viděl a jel jsem 31Tr v Žilině a v Brně a musím uznat, že je to "iné kafe". Ten trolejbus vůbec není slyšet, ten si jen šeptá to svoje... :-) Ale je mi jasné, že to hlavně trakční výzbrojí, ergonomie pro cestujícího a řidiče se nemění.

0/0
19.8.2015 7:38

J40i68ř98í 48J91o82z12a 3578103540901

Ja jel trolejbusem SOR 31Tr v Teplicich... je to trochu o necem jinem. Ridic toho trolejbusu mi pak rekl jednu vetu na kterou nikdy nezapomenu: Takhle trolejbus fakt nevypada :D A to maji v Teplicich trolejbusy IVECO, SOLARIS a SOR a par kousku jeste Skoda... je zajimave, ze dopravce MHD v Teplicich nakupoval drive autobusy jen od SORu. Pri poslednim nakupu autobusu (rok 2014) si poridil uz jen SOLARISY Low entry... ty vsak nejezdi na MHD, ale na regionalnich linkach v ramci IDS Usteckeho kraje... a jsou klimatizovane ;)

0/0
21.8.2015 5:30
Foto

B16r63o96n40i92s73l89a54v 43G71a38b13r82y36š 2402299221

31Tr v Teplicích ale nejezdí. Nebyla to 30Tr?

0/0
21.8.2015 7:43

L63i48b79o78r 17N41á58b27ě96l68e21k 3625463102342

Ridit sor, nebo solaris je jako sednout si do stareho olcita a pak do nové oktavky. Spoluzakladatel solarisu pry roky delal v mercedesu, tak pochytil, co ma moderni vuz splnovat. Je to i spousta drobnosti-vychytavek, ktere ridice potesi.

+2/0
19.8.2015 9:14

J23i20n33d63ř45i60c98h 37M62o48r90á15v49e23k 65M 3755633795296

SOR není žádný zázrak, může bohužel konkurovat jen cenou..S Ivecem nemám moc zkušeností, jel jsem s ním jen párkrát (jako cestující) a taky žádný zázrak..A cenově bych řekl katastrofa..A i když je Solaris polský, je to vyjímečně jedna z věcí z Polska, které si zaslouží říkat NE-polský, protože je to jedna z mála polských věcí, které se dají použít a nezpůsobí nám zdravotní potíže jako např. dovážená polská sůl nebo kuřata se salmonelozou..Nejsem lobista Solaris, ale přijde mi to jako nejlepší volba..Ledaže by MAN nebo Mercedes přišli s vynikající cenovou nabídkou..

+2/0
19.8.2015 7:53

M31a69r35t77i52n 24K27u60b84á41t 7411378467

Zajímavě řečeno. V mnohém s vámi souhlasím, nehodlám tu nijak zvlášť hájit sorky, ale upřímně mě se s nimi jako cestujícímu (s různými typy - C, CN, NC18, NB12,18) jezdí lépe, než skoro s čímkoli jiným. Pokusím se doložit na příkladech:

1) Solaris vs. SOR: Solaris celkově působí vzdušněji, má trochu jinou půdorysnou základnu, ale sednout si v solarisu je naprostý očistec, zejména na nohy a záda, nezáviseje téměř na zvolených sedačkách. U sorek jsem naopak nikdy neměl problém s roztečí, s tvarováním sedadel atd (včetně městských). Co se dílenského zpracování apod týče, ano, Solaris je na tom lépe, ale taky je podstatně dražší. A rozklepanost Sorek nemá ani zdaleka na Citibusy/Citelisy - tam se člověk jen rozjede a už se vše klepe a chřastí (i u nových, bohužel).

2) Obrovskou výhodou Sor NB18 je možnost patera dveří - byť na to spousta lidí jen nadává - zvyšuje to rychlost obratu cestujících v zastávce. Potom co to uvedla Sorka (tuším snad první na světě do pravidelného provozu) to nedávno zakomponoval i MAN do svých kloubáků a taky to byl výsledně jedním z důvodů proč vyhráli letos cenu Bus of the year, nebo tak něco.

3) co se ovládacího pultu a vůbec ergonomie řízení týče, tak dle rozhovoru s pár řidiči, tak se to celkem dá - čímž nepopírám Váš názor, ergonomie je do značné míry subjektivní záležitost; + dá se dát do podmínek nebo do smlouvy určitá úprava samotného stanoviště řidiče a výrobče starej se. Je to dost o tom, aby si to řidiči včas "vyřvali" jak to potřebují. Od stolu to nikdo za ně neudělá.

4) Ano, cena je často položka číslo jedna. Ono když si spočítáte, kolik vám ty stroje vydrží na jakých servisních nákladech a kolik toho přinesou v provozu dobrého, Sorky v tomhle zkrátka dopadly o několik délek lépe, trochu čekám, že se to stane zase, protože jediní dva opravdu konkurenceschopní výrobci kloubáků pro velkoměstský provoz (MAN, Mercedes +-) jsou příliš drazí + Mercedes CapaCity nemá u nás povolen provoz kvůli dvěma zadním nápravám.

Tož tak...

0/0
19.8.2015 17:12

L13i27b49o45r 36N15á16b11ě39l84e44k 3285183142942

ad1 mě tedy sedí lépe sedadla z silarisu. A pro Brno dal lepší nabídku na několik desítek kloubáků solaris

ad2 dveře navíc nejsou až taková výhra, jak se celkem logicky zdá. lidi stejně tvoří hloučky u druhých dveří a ty ostatní zahálejí.

ad3 ergonomie - on je propastný rozdíl mezi "dá se to" a "v pohodě", pokud máte za volantem strávit třeba 10h šichtu.

ad4 vy jste srandista, sorky jsou u nás od nova na dílně mnohem častěji, než solarisy

Je ale fakt, že třeba na trolejbusy v sor kastli až tolik stížností neslýchám. Uvidíme ale po delší době, třeba u citelisového předchůdce odchází hnané nápravy, které nejsou stavěné na vysoký výkon elektrického pohonu při rozjezdu a oprava stojí pěknou pálku.

0/0
19.8.2015 18:13

P77a15v62e70l 48O80d33r70a43z89i12l 6924209827560

Na to stačí omezit rozjezdový moment, ocení i cestující, vlající na tyči.

Jinak pohodlí řidiče není rozhodující, to už tak prostě v práci chodí.

0/0
20.8.2015 11:14

M23a45r86e15k 73V18y85m29a72z45a39l 5838936632280

Hlavně aby to vyhrála česká firma a byli vyrobeny u nás.

+2/0
18.8.2015 20:03

J75i22ř38í 82J42o76z37a 3458583400491

U nas se vyrabi autobusy SOR coz je tragedie (viz.nazor vyse) a pak IVECO. SOR je ciste cesky vyrobek, tato firma spada pod konsorcium J&T. IVECO se jen u nas vyrabi (nejsemnsi tim jisty) a jedna se o francouzsko-italskou firmu...

+1/0
19.8.2015 4:26

J55i10n63d13ř43i72c20h 37M90o33r45á60v90e59k 89M 3985883625626

Na Ivecu je snad česká už jen pracovní síla..:-/

+1/0
19.8.2015 7:44

M61i59r34o13s16l17a39v 90G16r43o83s62s54m38a45n71n 8362879324

Hlavně by to snad měly být dobré autobusy za dobrou cenu, ne?

0/0
19.8.2015 7:56

J89i38n30d90ř29i55c65h 84M46o58r96á25v46e85k 67M 3405603925476

Tak určitě..:-)

0/0
19.8.2015 8:03

M12a52r18t68i14n 29K61u42b38í27k 9167959456703

Také by se mohli zabývat obnovením trolejbusů v Praze, nesmyslně zrušených v roce 1972 do kopců na Strahov a Jinonice..

+3/−1
18.8.2015 18:14
Foto

B52r89o35n72i36s44l74a85v 25G19a44b49r57y46š 2132569221

Na to Praha nemá. Aspoň ne její současné vedení.

Trolejbusy by mohly jezdit zase třeba v Děčíně, potenciál má i Havířov. Měly jezdit i v Třebíči, mám dokonce základní informace projektanta z roku 1991 od SUDOP Brno.

0/0
18.8.2015 19:06

J98i85ř68í 57J71o96z89a 3278483200861

A ja zas vim, ze Marianske Lazne je chteji zrusit. Nedavno jsem se dozvedel, ze je chce rusit i Chomutov - Jirkov. Jirkov to tahme jeste dal, zatupitelstvo chce schvalit usneseni o nahrazeni autobusy za trolejbusy jiz od 1.1.2017

0/0
19.8.2015 4:33
Foto

B60r65o84n25i67s96l39a88v 32G69a17b12r22y38š 2252739921

Jo, to vím, oba provozy to mají nahnuté a politická zlovůle nikomu nedovolí s tím pohnout. Doufám, že v budoucnu budou litovat. Jinak pro cestujícího je ta chomutovskojirkovská MHD dost drahá. Jedna jízda stojí 20 Kč a roční jízdenka stojí 5 565 Kč. Za to, kolik tam toho dohromady jezdí, to nemůžou myslet vážně. Pak se diví, že tím nikdo nejezdí, omezují se spoje a trolejbusy s intervalem 30 - 60 minut pak samozřejmě nemá smysl provozovat.

A Mariánské Lázně? Srovnával jsem města s podobnými parametry a nabízenou dopravou. Mariánské Lázně jsou prostě unikát, roční výnosy z MHD 31,5 mil. Kč, kompenzace 3,34 Kč za jednoho cestujícího, vrátí se tam 90,4 % vložených nákladů.

Prostě trolejbusy jsou investicí do budoucna, zásoby ropy stále klesají a zemní plyn taky není nekonečný. Trolejbus nemusíte tankovat, dokáže jezdit bez přestání a místo celého města se znečišťuje jen místo, kde stojí elektrárna.

+1/0
19.8.2015 7:35

J28i13ř52í 97J88o69z68a 3928873570531

Tak nejdrazsi rocni kupon maji v MHD Most - Litvinov. Neuveritelnych 6000 Kc. Vim ze intervaly na trolejbusovych linkach v Chomutove jsou 30 - 60 min. V souhrnem intrvalu mezi centerem mesta a sidl. Pisecnou cini v prepravnim sedle 15 minut. Mezi Chomutovem pak 30 minut.

0/0
21.8.2015 5:36
Foto

B14r66o25n64i47s83l67a76v 97G57a88b91r61y86š 2882259681

No jo, s tou sumou máte pravdu. Tak to je bez konkurence. A Pražáci si pořád na něco stěžují. ;-D

0/0
21.8.2015 7:45

J96i46ř86í 63J93o77z88a 3328463920421

Tak kdyz mela na stavbu metra linky A, presneji na prodlouzeni trasy z Dejvic do Motola za 22 miliard korun. Tak proc by nemohla mit na vystavbu par trolejbusovych linek? Treba zrovna z Karlaku na Strahov (linka 176) nebo z Hradcan pres Hanspaulku na Borislavku (linka 131) a z Dejvic pres Strahov na Smichov (drive linka 217, dnes 143+191)... a mame zaklad trati...

+2/0
19.8.2015 5:36
Foto

B61r42o27n78i37s70l95a43v 22G63a97b55r23y60š 2352189591

Myslím tím, že na to nemá inteligenčně. :-) Slýchávám prostě názory, že trolejbus je přežitek, že do Prahy nepatří etc.

Jinak obecně, pokud má linka v běžný pracovní den přes 200 spojů, vyplatí se ji elektrifikovat. Takže těch základů by bylo víc. Švýcaři staví tramvajové tratě, pokud na autobusové lince jezdí kloubové autobusy každých deset minut. Protože pak existuje možnost, že se objem přepravy ještě zvýší.

Pro stavbu tramvajových a trolejbusových tratí jsem ale vypočítal jiné mezní limity. Trolejbusy od 9800 do 28800 nabízených míst za 24 hodin, tramvaje pak od 24000.

+1/0
19.8.2015 11:25

J36i53ř49í 10J77o17z15a 3988423840171

Trolejbusy jsou fajn ;)

+3/0
19.8.2015 5:27

M29a38x 10W52o16l78f 3535600639553

Snad budou na CNG. ;-) Málokteré vozidlo ve městě najezdí tolik km denně. Autobus může jezdit v podstatě nonstop, jen se mění řidiči. Praha má ve své moci podporovat čistější dopravu. DPP je dost velký podnik na to, aby měl vlastní čerpací stanice na CNG a ty aspoň na první roky spřístupnil i veřejnosti. Tím by se rozsekl začarovaný kruh - nedostatečná infrastruktura CNG - malý vozový park CNG.

+5/−2
18.8.2015 17:52

L39u29d68ě20k 86M97u11s13e74l10í95k 3326759

No doufám že to zas nebude z Polska ,Mercedes a MAN jsou ověřené -jezdí v celém německu

0/0
18.8.2015 17:39

L71i21b83o81r 35N87á76b78ě59l63e89k 3445793782902

Jezdím solarisem(urbino 18) a můžu Vás ujistit, že ty vozy jsou o level výš, než SOR, nebo Iveco. Jsou to takové polské mercedesy.

+2/0
18.8.2015 21:27

J35i83ř60í 81J12o80z81a 3918853530471

Ja jsem jako cestujici spokojen se SOLARIS. Jsou sirsi a prostornejsi nez IVECO ci SOR.

0/0
19.8.2015 5:19

J86i45ř88í 54J86o15z26a 3628983560831

Mercedes je tak provereny, ze v MHD Usti nad Labem jim obcas nejaky ten vuz vzplane... a to jsou vozy stare cca. 5 let...

0/0
19.8.2015 5:21

L13i80b49o78r 72N13á40b90ě41l37e43k 3205673942312

Za to muzou ekofasisti. Vse musi byt zadeklovane a motor se pak spatne odvetrava. Citelisy jsou to same v blede modrem. Divim se, ze v tech vedrech zadny neblafl.

0/−1
19.8.2015 9:17

J15a95n 90V21a38l81o11u52c94h 6902347218750

Solarisů je plné Německo, přes 2000 vozů (jezdí mimo jiné i Berlíně či Mnichově)... A jezdí i v "chudé" Dubaji.

0/0
20.8.2015 11:05

J53i55ř34i91n84a 18B30r60a35d28á77č10o52v17á 2792430569549

No tak konečně,jednak  to je pro cestující velká úleva a hlavně také pro řidiče,kteří mají v létě očistec,když se tam vaří celou směnu.

0/0
18.8.2015 17:04

J56a26n 52S93v57o67b77o50d86a 3217694219953

"Kabina" řidiče je u většiny busů v Praze klimatizovaná již dávno

+4/0
18.8.2015 17:24

M71a60r44t10i16n 26K67u66b22í69k 9397309876693

Klimatizace je sice dobrá, ale o kolik to zvýši spotřebu nenapíšou a až bude např.v poruše nevyjede bus na trasu.

0/−4
18.8.2015 16:22

J59a13n 63S32v51o52b83o54d76a 3287984979173

To jsou proti kladům klimatizace doslova nicotné problémy. Ten autobus žere tolik, že to nějaká klima fakt nevytrhne. Klidně bych oželel nepotřebné zlevnění a ještě si naopak za MHD klidně pár stovek připlatil, kdyby byla kompletně klimatizovaná, jak je to již ve světě v 21. století zvykem.

+7/−1
18.8.2015 16:44

J49i89n59d62ř82i83c40h 65M40o41r20á17v82e21k 53M 3505103835376

Nevím jestli je klimatizace zrovna výhoda..Záleží na kolik se prostor chladí..Pokud musíte třeba 3x přestupovat, venku 40 stupnu a uvnitř 25, tak to není pro lidský organismus zrovna výhra..Na druhou stranu chápu, že v parnu se každý rád ochladí..

0/0
19.8.2015 8:02

J44i97ř48í 30J97o51z19a 3178423480181

Priblizne 3 Kc/km....

+1/0
18.8.2015 16:46

M90i26c61h48a48l 66P24a61v88l40á37t 9163763284329

Ekonomicky dopad naprosto zanedbatelny, dopad na spolehlivost zadny. Jako u osobniho auta..

+1/0
19.8.2015 12:25

R66o21s21ť72a 46J92a17n54č56a17r 4647619251646

Ono by často stačilo, aby část SORek ve vedrech netopila !!

+5/0
18.8.2015 15:47

J44i63ř41í 23J31o33z76a 3678743290371

Tak autobusy SOR jsou kapitola sama pro sebe... vubec se divim, ze to nejaky doprabce vubec koupit. Hlinikova karoserie, ktera po praska - to mluvi samo za sebe... za kvalitni vozy povazuji nemeckou znacku MAN - nemecti dopravci s ni maji velmi dobre zkusenosti. Ty vozy v CR jsou provozovany v MHD Moste, Jindrichove Hradci, Trebici a v Praze u soukomeho dopravce StenBus zajistujici provoz na lince PID

+3/0
18.8.2015 17:21
Foto

P88a60v44e69l 29F45r58u89m70e44r42t 5887204817958

Na druhou stranu sor za poslední roky udělal neskutečný pokrok a srovnáme-li první várku sorek v Praze s tou poslední, tak je to až neskutečný posun vpřed. Dokonce u poslední várky kloubáků nasazovaných na letištní 119 zmizel vyvýšený stupínek pod 2 podélnými sedačkami mezi 2. a 3. dveřmi naproti plošině pro kočárky.

0/0
18.8.2015 17:49

L78i52b24o55r 41N22á67b54ě33l77e22k 3515413632892

Pokroky jsou - třeba když dali levé zrcátko do výše hlavy - tzn zakrytý nejpoužívanější a velmi důležitý výhled.

0/0
18.8.2015 21:49

M53a89r87e95k 77Š28i86m27o67n 2554307908948

Jenže ve vedrech jim to nechladí a topení to chlazení zlepšuje.

0/0
18.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.