Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78a75t93ě45j 83V56o20n65d16ř93i45č17k54a 4654110178876

Ať se tratě soutěží, regionální i dálkové (snad s výjimkou tratí mezinárodních). Pravděpodobně to povede ke zlepšení služeb a snížení ceny. Ale až tehdy, až budou státem nebo alespoň krajem  jasně stanovená pravidla. Musí být uznávány jízdenky, musí být uznávány i síťové jízdenky, ideální by bila i existence síťové Inkarty, která by plošně platila na české železnici. A slevu by získal zákazník železnice, nikoli zákazník Regiojetu. Musí být zachovány také návaznosti vlaků. Vhodné by bylo také pořešit převzetí zaměstnanců, protože v případě, že České dráhy tzv. Šumavské lokálky ztratí a nový dopravce, ať už to bude kdokoli, původní zaměstnance nepřevezme, velkou část čeká pravděpodobně propouštění.

Proto za současného stavu jsem zastáncem zachování tolik kritizovaného monopolu ČD, česká železnice není připravena. Čím dříve bude, tím lépe.!!

+3/−3
19.8.2015 22:32

J96a64n 25J57e63m83e61l44k32a 1555430

Pravděpodobně povede ke snížení ceny.. V Anglii  jde vidět, že to vede přesně k opačnému.. (jeden dopravce jedna trať, volná cena)

0/0
20.8.2015 7:57

M71a31t71ě32j 80V52o55n98d46ř98i77č19k39a 4644550618786

Vím, že v Anglii je to po privatizaci dost "divočina" ;-D, o tom jsem mnohé slyšel, ale tak cenu jak za objednání vlaku tak cenu pro cestujícího by si snad také měl u objednávaných vlaků hlídat sám objednavatel, ne?

0/0
20.8.2015 10:25

R50a70d51e30k 85J18a47n84a46t19a 9445526484122

To ale mluvíte o anglických nedotovaných komerčních spojích na základě exkluzivní licence. Tady mluvíme o spojích objednávaných - tam určuje objednavatel, za který tarif se bude jezdit.

0/0
20.8.2015 22:47

M21i35c48h42a34l 50P89a18s18t66o32r97e58k 4424190628788

Já jsem pro ať to od 2019 dostane klidně celé pán Jančura. Musí se ale zavázat, že budou všude nové, klimatizované, 100% uklizené vlaky bez grafiti a poškození. Navíc bude dostávat od státu a krajů stejně nebo méně než dosud ČD a zachová minimálně stejnou obslužnost jako ČD. Zajisté mu nějaká banka lehce půjčí tak 400mld na nákup vlaků. ČD by zůstaly jen nádraží, za jejichž použití by RJ platil a vlaky by se prodaly nebo sešrotovaly. No a až by se ukázalo, že na to RJ nemá tak by už nebylo stejně návratu.

+4/−6
19.8.2015 16:20

P22e23t19r 24N45o46v94o86t83n62y 3879382139522

Však takhle si to představoval s vlakama do Žiliny. A kdyby to prej nešlo, tak mu můžou dát klidně pokutu. ;-D

+6/0
19.8.2015 17:18

M87a21t60ú45š 83B87e73n47a53k 9228284722923

Toto sluboval na Slovensku na trati 131. Realita je taká, že dovliekol  12 rokov staré Talenty z Nemecka, značne opotrebované, ktoré ešte navyše neudžiava, čo má za následok, že jazdia miesto na dva motory iba na jeden (čo je výrobcom a aj majitelom zakázané), za následok to má pomalú jazdu - vysoké meškania - 30 minút je štandardom. Dalším následkom je nafungujúca klimatizácia, kedže nemá dosť energie na fungovanie. Navyše aj samotná klimatizácia je poruchová. Čistota je tiež skôr nadávka ako používané slovo. Grafity problémom až tak niesú, kedže jednotky nemajú náter, ale iba fóliu, ktorú strhnú a potom jazdí aj mesiac bez nej. Vizuálny informačný systém tiež nefunguje, pretože nemá kto zaplatiť jeho aktualizáciu. Po roku musel vrátiť časť jednotiek, tak si požičal Desirá s kapacitou 2/3 voči Talentu, ľudia sa tlačili ako sardinky, čo bolo aj dôsledkom toho že si vydobil zrušenie autobusov, takže má monopol. Sardinkovitosť začal riešiť prenájmom dalších desír, čo mu samozrejme celý podnik predražilo, takže začal vydierať štát a kraje zrušeným spojov. Vo výsledku jazdí za 2 násobok toho za čo by tam jazdila ZSSK...

+9/0
19.8.2015 18:48

T86o76m 55J67u71r33e98č29k16a 6125162335505

Tohle taky mluví za sebe:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/415231100030819-udalosti-v-regionech

Doporučuji ten první příspěvek shlédnout celý.

+1/0
19.8.2015 19:45
Foto

J84a53n 94V47a46l29a95l15í86k 6236699680706

no a tam je jasně dáno že podnikatelé typu Jančury jsou pouze pro určitou klientelu a tudíž v osobní dopravě nemá co pohledávat a zastánci žlutého hnupa mínusujte

+5/0
19.8.2015 20:15

J19a66n 93J49e26m36e67l90k36a 1245600

Tak to zas nemuzu rict. Kdyz jsem tam jel ja, pripadal jsem si jak v raji. Proti 810ce moderni vlak pruzi, je tichy. Perfektne nastaveny jizdni rad se spesnymi vlaky do prace, coz na nasi 323  Ostrava- Frydlant neexistuje, cd a kraj tvrdi, ze to nejde.  Tam jde.. Klimatizace.. Parkoviste zdarma, dunajska streda - ohrazene parkoviste pro kola(za mrizi) Vedle moderni autobusovy terminal.. Zadne pochody. Raj.. Samozrejme, kdyz pocet cestujicich vzroste trikrat, je to problem. S tim asi nepocital nikdo.. Bratislava nove mesto, dunajska streda prumer 64 km/h na 80kove trati.

+1/−2
19.8.2015 21:15

J62a68n 31S11ů46r63a 4705743903872

Ano, třicet let staré vozy 810 ZSSK byly podstatně luxusnější záležitostí.

+1/−2
19.8.2015 22:40

T50o36m 27J56u16r41e58č32k28a 6165462115775

Chcete snad tvrdit, že kdyby ZSSK taky dostalo objednávku na víc než 2x vlkm (rozložení fixních nákladů) a násobně víc peněz spolu s opravením trati, že by tam ty 810 jezdily i nadále?

+1/0
19.8.2015 23:27

J82a82n 91S47ů21r78a 4195893313842

Jaké jsou fixní náklady na 30 let staré vozy? Jaká to je odpisová skupina?

+1/−2
19.8.2015 23:45

T73o45m 10J65u35r40e94č34k29a 6415532615605

Z čeho vycházíte, že pokud by stát u ZSSK dojednal stejné podmínky jako RJ (násobně víc vlkm, vyšší platby, opravená trať, zaplacení nákladů na další vozidla díky nárůstu počtu cestujících díky bezplatnému jízdnému,...), že by tam ZSSK měla stále 810ky?

+1/−1
19.8.2015 23:52

J62a90n 92S18ů61r54a 4355463763792

Zkuste odpovědět na můj dotaz: jaké jsou fixní náklady u 810. A zkuste mi i odpovědět na můj dotaz ohledně Magelysu.

+1/−2
19.8.2015 23:53

T75o83m 89J66u53r80e52č16k24a 6145362605315

Trochu zaměňujete příčinu a důsledky. Btw jak dlouho se odepisují 12leté Talenty? ;-)

Takže opakuji - kdyby ZSSK jezdilo na dané trati za stejných podmínek jako RJ, kde berete tu jistotu pro svůj argument, že by tam jezdily i nadále s 810?

+1/−1
19.8.2015 23:56

J74a45n 34S13ů85r62a 4835493253912

Zkuste si přečíst diskuzi od začátku. Reaguji na tvrzení, jaké peklo jsou dvanáct let staré Talenty oproti 810. Odpis 12 let starého Talentu není problém RJ, ale jeho vlastníka, RJ si je pronajímá, tedy odpisy neplatí. Nicméně fixní náklad je pro něj splátka nájmu. Pro ZSSK je fixní náklad nula, neboť 810 jsou účetně odepsané. Happy trolling.

+1/−2
19.8.2015 23:59

T89o83m 84J66u52r72e22č51k18a 6885552425225

Takže jinými slovy potvrzujete to, že zatímco dřívější objednávka u ZSSK díky malému množství vlkm nestačila na nákup/pronájem žádných novějších vozidel a musely to odjezdit staré 810, tak u RJ díky dvojnásobné objednávce vlkm se mohly fixní náklady na vozidla rozložit tak, že to vyšlo na pronájem dvanástiletých ojetin. ;-)

Takže kde je ten důkaz, že kdyby si MD SR u ZSSK objednalo dvojnásobný počet vlkm, že by ZSSK přesto jezdilo dál se starými 810 a nepořídilo by něco novějšího?

+1/−1
20.8.2015 0:06

J54a87n 88S19ů24r15a 4915393843262

Důkaz jste vy.

+1/−3
20.8.2015 0:06

T65o88m 31J98u69r85e31č83k89a 6915972335235

Děkuji za "pádný" argument....

+2/−1
20.8.2015 0:09

T67o11m96a35s 58A92u48g75u86s56t25y87n 6807706531640

Pan Sůra opět předvádí svou pronikavou inteligenci ;-D

A moc vtipné je, jak mistr demagogie požaduje odpověď na jeho zcela nesmyslnou otázku...

0/0
22.8.2015 16:57

J97a36n 10J61e85m95e66l51k37a 1605260

Slováci investovali tuším 300 mil. českých. 

Do 323 Ostrava - Frenštát - Val. Mez se nainvestovalo a nyní doinvestuje už cca za 6 mld. A jsem zvědav jaký bude výsledek.. 

Nic nenasvědčuje elektrifikaci nebo aspoň částečné zdvoukolejení - za ty velké peníze..  

Jsem zvědav - jestli taky bude trojnásobný růst pasažérů.. :-) 

Víc lidí, víc objednaných vlaků, co je na tom špatně.. 

Jančura má zvládnutý marketing. Perfektně se dohodl s termálními koupališti a nabízejí spolu set za výborné peníze. 

Tady ČD mají nejlepší lyžařský areál Bílá v Beskydech a nejsou schopni se domluvit s krajem, aby jezdil vlak s návazným busem do Bílé -

přestože se do slepé trati na Ostravici na přejezdech nainvestovalo dalíších 150m - aby se zvýšila rychlost ze 40 na 50.. wow..

Tam Jančurovi nic nevyčítám, spíš se bojím, že ty soutěže vyhraje někdo zcela jiný, kdoví v jakých soutěžích, za jakých podmínek.

0/0
20.8.2015 8:12

M90a31r29t40i85n 85K90u83b65í21k 9527639966693

Máte pravdu, jel jsem tam loni, bylo zpoždění, rychlík v Bratislavě směr Praha mi ujel, když Jančurův vlak vjížděl do Bratislav hl.st. Obsluha Jančurova vlaku mi řekla, že R nepočká anžto jsou jiný podnik.

0/0
21.8.2015 22:22

V50l11a50s38t25i30m32i57l 89S40v22o36b55o39d40a 7493808435364

K poslední větě v článku:

"Tvl., ne asi." :-)

0/0
19.8.2015 16:17

J73a18n 89K10o64b40ě32r68s27k89ý 1660386841973

Jsem pro soutěže, ovšem v případě uznávání jízdného. Nechci tarifní chaos jaký na železnici panuje v Polsku!!!!

+9/−2
19.8.2015 16:04

A20l56a80n 46Ř28e78p70k85a 4785946

A co jsem slyšel, tak třeba v Anglii to není o nic lepšíRv

+1/0
19.8.2015 18:39

M72a11r55t46i20n 49N38o47v43o73t95n14ý 3196776811204

"Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory."

... škoda, že se JS trochu nerozepsal, když už se snaží něco tvrdit.

+7/0
19.8.2015 15:43

J34a63n 93S71ů90r29a 4645553193212

Je to v tom jednom.z odkazovaných textů. Liberec a JHŽ a 089. Obojí vzorový příklad.

0/0
19.8.2015 18:50

J60a77n 94J64e41m10e17l43k63a 1545900

Souteze setri penize, ale prokazatelne jen krajum.. Jestli zakaznikum, to si nejsem vubec jist. Nakupy novych se take mohou nekde projevit - na strane dotace nebo zakaznika.. Neco se muze ziskat z rustu cestujicich, ale to je otazka..

+1/0
19.8.2015 15:27

M93i30r82o26s69l34a75v 30Z38i45k55m81u34n16d 7799653234483

Komu přinášejí úspory ... cestujícím a zlepšují tak služby ? Například v IDSJMK je nemožné dostat se vlakem z Křenovic do okresního města Vyškov, vlak jede 1x denně cesta trvá cca 20 minut, busmo s přestupem hodinu ...

+2/−1
19.8.2015 16:23

J62i89ř94í 68K25o84c95u46r36e39k 6425584275838

Když zrušíte rychlíky Brno-Ostrava(Bohumín) tak ty osobáky z Křenovic do Vyškova po jednokolejce zcela jistě projedou. Ovšem IDSJMK tak nějak z principu nemůže za to, že je mezi Brnem a Ostravou stále jen jednokolejka.

0/−1
19.8.2015 17:02

J60a37n 17S92ů68r95a 4705893283982

Liberecký kraj vysoutezil provoz nových vlaků za cenu nižší, než tehdy jezdící šrot.

0/0
19.8.2015 18:51

P36e85t53r 97N38o50v91o47t27n47y 3939392169962

Kraje možná ušetří. A ušetří lidi, když si do každého vlaku budou kupovat jinou jízdenku?

+7/0
19.8.2015 15:11

J83i56ř86í 36E74r57b45e77n 1183474886647

Záleží na nastavení soutěže. Pokud bude ve výběrovém řízení požadavek na uznávání přestupného, krajem vyhlášeného tarifu, tak bych se nebál..

+1/−1
19.8.2015 15:14

P20e18t74r 93N49o35v13o51t69n85y 3439132989192

Jojo, to známe. http://ekonomika.idnes.cz/stat-zacne-opet-soutezit-rychliky-dtc-/eko-doprava.aspx?c=A150128_163941_eko-doprava_suj

0/0
19.8.2015 15:17

J90a47n 29J21e86m75e79l30k65a 1935470

Jenze krajem vyhlaseny system je casto za 1,3 1,5 kc/km. Drahy za 1,1 0.7 s in 50. Kraj hazi do jednoho pytle efektivni, ekologicke linky - elektricke  - drahy, tramvaje, trolejbusy i neekologicke neefektivni linky - diselove autobusove linky stojicich po 50m.

+1/−1
19.8.2015 15:34

R35o22m20a60n 47P31o42l89á62č55e52k 5216249955

Dokud lidem nedojde, že soukromým firmám jde o napojení na státní cecík tak se toho moc nezmění... Ono cena může být v prvním období krásná ale pak se v tichosti vše navýší a ještě budeme děkovat za ČD...

Navíc co hujerové za soutěže neřeší jsou integrované dopravní systémy a návaznosti jízdenek, které zatím nikdy nebyly podmínkou soutěže...

+9/−3
19.8.2015 14:41

M34a52r71e93k 84M46a94r87t55i45n 8589114376270

A o obsluze v časech ne tolik výhodných ani nemluvě...

+2/−1
19.8.2015 14:47

J32i70ř71í 82E62r83b87e87n 1803184796327

Jízdní řády stanovuje krajský úřad, respektive krajský koordinátor veřejné dopravy, popřípadě ministerstvo dopravy. Málokterá linka jezdí podle uvážení dopravce.

+2/0
19.8.2015 14:53

M86a59r86t94i94n 23K75l49i91m90e43š 6356775477110

A kraj zaplatí a dopravce jezdí. To ale většinou ti "inteligenti", co argumentují tím, že soukromník bude jezdit jen na lukrativních tratích a ne do horní - dolní, nikdy nepochopí. A mezi náma, z 99 % jsou to zastánci jednoho státního molochu :-). Prostě potřebují "argumenty" a je jim jedno že to není pravda.

+1/−3
19.8.2015 15:04

M75a20r81t43i25n 60K69l16i10m71e63š 6336425877540

Zdeňku, proč mínus, napiš argument jestli to co píšu není pravda!

+1/−1
19.8.2015 15:09

J29i83ř43í 96E51r98b74e79n 1953654206937

No, byl tady případ, kdy někde v severozápadních Čechách existoval regionálně-monopolní dopravce, který z výnosné linky do Prahy dotoval neefektivní regionální busíky. Pak přišlo Student Agency, výnosnou linku obsadilo a najednou nebylo za co platit ztrátu těch ostatních linek, Tudíž se musely začít hradit z veřejných rozpočtů, zatímco privatizovaný zisk šel jinam.

A takhle to bude všude, pokud se budou soutěžit linky a tratě každá zvlášť a ne jako územní "balík" dohromady. O (ne)jednotnosti tarifu a (ne)uznávání přestupných jízdenek nemluvě.

+1/0
19.8.2015 15:09

M90a54r32t70i16n 51K11l54i71m29e47š 6726325247950

S tím souhlasím. Tak to funguje třeba v IDS JMK. Bohužel na železnici "vyhrály" ČD, které nabídly vyšší cenu a horší vlaky a přesto vyhrály. A s těma hrůzama jezdím denně.

0/−2
19.8.2015 15:12

J63i61ř16í 68E55r64b58e93n 1903354126667

A někdo snad nabídl nižší cenu a lepší vlaky? U nás v LBK jezdí Stadlery 841, modernizované rohlíky 843, hydry 854, orchestriony 810 a Regionovy 814. Nepotkal jsem koženku už hodně let.

+3/0
19.8.2015 15:19

M15a20r10t87i51n 70K37l98i98m57e70š 6196605237500

Jančura :-)

0/−2
19.8.2015 15:21
Foto

J80a96n 69V46a43l89a92l16í33k 6416169260136

hnup

+1/0
19.8.2015 20:16

M65a51r64t64i95n 51K23l13i11m90e47š 6736735537860

Já jezdím jen koženkami. Mimochodem Regionovou jsem párkrát jel, jak se Vám v ní sedí?

0/−1
19.8.2015 15:22

J13i48ř65í 87K57o94c21u59r10e42k 6955434735138

DdddDDDrrrRRRnnnNNNccCcCcááÁÁtT TToOO.

+1/0
19.8.2015 17:04

J82i83n85d28ř71i44c12h 16H56r16d58l31i12č16k33a 4256594409514

Jenže ten zisk monopolního dopravce nepadal z nebe, nýbrž pocházel z peněz občanů, kteří neměli na výběr. Po nástupu Student Agency platili míň.

Chce-li kraj financovat ztrátovou linku, ať ji platí přímo a nezabraňuje konkurenci na jiných linkách.

0/0
19.8.2015 15:50
Foto

J36a27n 75V45a94l65a12l32í54k 6316909920676

Pojedu z místa A do místa B abudu mít 4přestupy tak jsem zvědav jak budu kupovat jízdenky když tam budou třeba 3 ruzní dopravci....

0/0
19.8.2015 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.