- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Čím zbytečnější úředník, tím větší hromadu papíru vytváří.
A tady mi podepište, že jste to parafoval....
Prace byrokrata, zejmena po 1989 nikdy nekonci! Problem je, ze neni dost byrokratu.
Už jsem svoje vyjádření k centrálním úřadům kamsi kdysi psala, ale sem se to možná taky hodí. Kdysi za socíku jsem pracovala ve stavební firmě, která byla postupem času včleněna jako jedna z mnoha podobných do uměle vytvořeného souručenství čítajícího přes 20 tisíc zaměstnanců jen proto, aby se tak mohlo vytvořit generální ředitelství v zájmu uplacírování zasloužilých kádrů. Po nějakém čase "úporného pachtění" tohoto ansámblu, spočívajícím výhradně ve tvorbě systemizovaných míst, došla trpělivost šéfovi OTŘ a při velké poradě u GŘ prohlásil legendární výrok: Panstvo, navrhuji přemístit celé osazenstvo tohoto generálního ředitelství do blízkého lomu v Chabařovicích. Tam se jako doposud všichni budeme zaměstnávat navzájem mezi sebou, platy nám poběží, tu změnu nepozná nikdo a kdyby nás - čistě hypoteticky - snad někdo ke své práci na stavbách potřeboval, jistě nás tam najde...
Nojono, jenže když takový úřad zas všecko pořádně nezdůvodní a nezapíše, tak pak je to rozhodnutí napadnutelné. Vždyť to všichni známe, platí jen to, co je napsané, co není napsané, jako by nebylo, takže ten úřad se taky tak trochu kryje. Pak tam nenapíšou nějaký paragraf, šťoural se toho chytne, a dotyčný ouřada dostane pokutu, že to tam nemá napsaný. Nejsem úředník, ale v práci taky popisuju, co kdo kde o čem udělal, a je to psycho - na něčem se s někým domluvíte, že to udělal a už to nikam psát nebudete, on to neudělá, a kdo má malér? Já. Takže tak.
Na co zbytečně papírovat? V článku je zmínka o firmě ČD-Telematika. Když jsem šel do civilu, dostal jsem tam místo ředitele provozně technického úseku. To bylo asi 1100 lidí v osmi regionálních správách. Dráha je úřad jako za Rakouska - Uherska. Jednou mi po poradě přinesl olomoucký přednosta dva papíry. Byla to žádost o to, zda může přesunout služební auto z Olomouce do Přerova. Žádosti měl podepsané a orazítkované. Chtěl po mě schválení, podpis a razítko. Jeden dokument jsem si měl nechat já a jeden on.
Vůbec jsem nechápal, co po mě chce. Řekl jsem mu: "Pane přednosto, kdo je v Olomouci přednosta? Vy nebo já? Tohle je snad ve vaší kompetenci. Proč s tím chodíte do Prahy na generální ředitelství?". Odpověděl, že tak to za bývalého ředitele muselo být. Tak jsem mu řekl, že já nejsem bývalý ředitel, dokumenty jsem roztrhal a na příští poradě jsem vydal seznam toho, co je v kompetenci přednostů a s čím se na GŘ nechodí. Ubylo tolik zbytečností, žádostí, schvalování a lidi byli spokojenější. V té firmě jsem vydržel dva roky, nežli jsem se zotavil z letecké havárie a vrátil se zpět k letadlům.
obecně
zná snad někdo jeden jediný státní úřad či podnik který pracuje efektivně
a který by přežil v konkurenčním prostředí
zná snad někdo jeden jediný státní úřad či podnik který není pod vlivem mafie a zájmových skupin
Bohužel, proto to tady jde vše pomaleji než šnečí rychlostí.
Potřeboval jsem poslat do Thajska plnou moc pro našeho zástupce. Dokument musel být ověřený thajskou ambasádou. Předtím musel být potvrzený naším ministerstvem zahraničí. To je OK. Zavolal jsem na MZV a chtěl se zeptat, kdy a kam mám přijít. Spojovatelka mi řekla, že dnes vyřizují dokumenty a telefony budou brát až zítra.
Zavolal jsem druhý den a domluvil se. Vytisknul jsem dokument, zašel na poštu ověřit podpis a jel jsem na MZV. Tam mi sdělili, že podpisy ověřené na Czech Pointu neuznávají a že musím k notáři. Také mi řekli, že po notáři musím na ministerstvo spravedlnosti nechat ověřit toho notáře.
Vytisknul jsem znovu dokument, jel jsem k notáři. Tam mi ověřili podpis, ale ještě poradili, abych na ministerstvo spravedlnosti raději zavolal. Tak jsem tam zavolal a dozvěděl se, že je pátek a že tam sice jsou, ale neověřují. Tak jsem počkal do pondělí, zajel na ministerstvo spravedlnosti, tam mi ověřili notáře. Jel jsem na MZV, tam mi ověřili dokument a jel jsem na thajskou ambasádu. Tam jsem po třech dnech dostal razítko.
Celý proces legalizace jednoho dokumentu trval dva týdny. Hlavně mne překvapilo, že MZV neuznává ověřený podpis od Czech Pointu. A také to, že jeden den berou telefony a druhý den vyřizují dokumenty. Obojí naráz asi nejde.
Hmm, no vono by hrozilo, že by ten úřad mohl být třeba alespoň trochu užitečný, kdyby jej záměrně neudělali nefunkčním ;-).
Nic proti boji s byrokracií, ale máme zde skvělý příklad kampaně namířené Babišem skrze Ťoka, na v oku ležící orgán státní správy, který se před dráteníkem nejspíš dostatečně neohýbá. A Dnes jako vždy připravena posloužit svému chlebodárci, byť zbytky její nezávislosti každá taková úslužnost jediné správné straně posílá do zapomnění.