Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K27a35r63e15l 91F41r82i15t24z 4321197798712

Elektroauta na popojíždění po městě a spalovací na delší jízdy a je po starostech. Teď už jenom vyřešit, kde ty všechny auta budou parkovat...:-/

0/0
30.10.2015 10:31
Foto

S11t28a88n42i76s41l17a72v 93T81e28s13a13ř 9287724362604

Už jen výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než výroba a celý provoz klasického auta se spalovacím motorem. Dokud nebude výrazně pokročeno v technologii elektrických baterií, jsou auta na elektriku jen falešná póza.

0/−2
7.9.2015 14:19
Foto

V11o27j89t55ě78c20h 19P38a66v12l88í58k 5384981164988

To je mnohokrát omílaný fakt, nicméně to mu na pravdivosti nic nedodá.

+2/0
7.9.2015 14:46

O78n62d88ř71e84j 46K53r44y53š53t40o81f 6863871

Otavia III GTec CNG  - cena 433k. Spotřeba -město 4,1 - mimo město 3,2kg/100km. - v Praze se dá koupit 1kg CNG 23,-kč - 26,60kč..Za 4 měsíce najeto 26 000km-Zatím max spokojenost.R^

+1/0
7.9.2015 14:05

M38a63r41e87k 71J17a62n81e54č49k78a 1327486743141

To jsou zase kecy, jak navnadit lidi k většímu nákupu ;-D Český národ ale nemá v hlavě vymeteno, ani ten plat, aby si koupil předražený nesmysl na elektřinu a trávil dlouhé chvíle při rádoby rychlonabíjení svého elektro přibližovadla a za pár let vysolil balík za nové baterie :-) CNG má zase stále žalostně málo čerpaček i ve velkých městech, oproti LPG, které má síť mnohem větší a pořizovací cena agregátu je také výrazně větší. Navíc je elektromobil právě díky bateriím (malá výdrž a životnost) slepá větev.

0/−1
7.9.2015 13:08

V82l44a52d28i96m13í48r 19F46i87b25i80g46e21r 5344651781564

Proč bych kupoval elektromobil s pořizovací cenou pomalu 2x takovou jako u běžného auta, když si mohu pořídit auto a nechat do něj za 30000 nainstalovat LPG a cena za kilometr bude podobná na CNG je cena asi 60000. Elektromobily jsou fajn ale nikdo neví co bude za pár let až se baterie opotřebují a dát 300000 za novou sadu baterií za to je nové auto.

Hybrid to je slepá větev, třeba Prius elektromotor a celkem celký benzonový motor to není nic moc. Opravdu max do města na popojíždění.

0/0
7.9.2015 7:21

M79a24r60t94i95n 21K44a91r26á80s44e32k 9168233148698

Ano, u levnych aut se to opravdu nevyplati, ale napriklad tesly nestoji vice ne konkurencni auta na konvencni pohon. Jinak provoz na LPG opravdu nevyjde podobne jako elektro.... ona vubec cela ta magie kolem LPG mi prijde celkem o nicem - cenove to vyjde podobne jako diesel, provoz taky, akorat ze na jednu nadrz nafty udejedete temer u kazdeho auta aspon 1000km, u LPG musite tankovat vyrazne casteji. U noveho auta se jeste tak vyplati CNG, kde to pak vychazi jeste o kus levneji (za cenu casteho tankovani).

0/−1
7.9.2015 13:01

M49a70r94e38k 67J90a34n24e31č51k82a 1917816443421

Kolik jste provozoval aut na LPG a jak dlouho, že tak odvážně tvrdíte, že je to o ničem? :-) Dovolím si vám proto v tomto oponovat, protože již 10 let jezdím pouze na LPG a za tu dobu jsem měl 4 vozy s pohonem na LPG s různou generací pohonu na LPG pro každodenní ježdění (město i dálnice) a dvě auta na LPG máme v rodině stále a jednoznačně mohu říct, že pokud někdo nemá roční nájezd minimálně 25-30tkm, tak se mu nafta nevyplatí a riziko, že zaplatí i více za servis je zde vysoké. Mě se dodatečná montáž LPG vrátila u každého vozu nejpozději do 2 let. Takže pokud auta měníte častěji, pak je LPG pro vás opravdu nezajímavé. Pokud chcete ale výrazněji ušetřit z dlouhodobějšího hlediska, je LPG ideální cesta, tj. cenová dostupnost agregátu a hustá síť LPG stanic. Navíc zapomínáte, že auto na LPG může stále jezdit i na benzín, takže s plnou nádrží LPG a benzínu, má i větší dojezd než auta na naftu. LPG má ale jednu důležitou podmínku, tj. vhodný motor pro provoz na LPG, což je čím dál větší problém u nových motorů napříč výrobci automobilů. Pak vznikají různé negace a odsuzování pohonu na LPG, spíše pouze z důvodu nedostatečně informovaných uživatelů, kteří pak plácají nesmysly ;-)

+1/0
7.9.2015 13:45

M24a22r53t91i93n 89K32a49r55á17s62e21k 9328383128648

LPG jsme meli ve firme na nekolika autech jako pilotni projekt, s tim ze jsme meli taky v planu jake budou super uspory apod. Po roce jsme to odpiskali jako nerentabilni. Problem je predevsim v tom, ze motory ktere snesou LPG jsou vetsinou starsi atmosfericke motory s vyssi spotrebou, ktera instalaci LPG dale vyroste (a dneska se do spousty motoru uz ani dat neda). Tzn pak proti sobe stal diesel se spotrebou kolem 5 litru s LPG se spotrebou kolem 8 litru - coz teda co do paliva vychazi porad LPG levneji, nicmene jsou tu pak dalsi naklady na castejsi servis, revize plynu apod, diskomfort s castym tankovanim (ano, dojezd je diky benzinove nadrzi delsi, ale jizda na benzin je extremne draha), castejsim servisem apod.

+1/0
7.9.2015 16:00

J19i66ř41í 51G84a94b82r27i21e32l 8362790744697

Tak si dopočítejte cenu nové baterie až vám v autě klekne. Pokud se jedná skutečně o elektroauto, tak cena baterie je cca 1/2 pořizovací ceny auta. A Tesla stojí stále ke 2 miliónům, baterie je složena z více než 7 tisíc malých lithiových článků, uložených v podvozkové platformě.

0/0
7.9.2015 14:40

M60a98r44t45i11n 17K92a68r22á74s58e48k 9558823608388

Ona ta baterka v tesle neklekne driv nez za 10 - 12 let, a po takove dobe ma auto hodnotu jen zlomku porizovaci ceny, tzn pujde do srotu. Navic u te tesly ta baterka nestoji polovinu ceny auta.

+1/0
7.9.2015 15:16

J22i91ř92í 48G27a81b24r12i90e39l 8272700744827

Neznám lithiovou baterii, která by vám vydržela 10 let při denním cyklování. A další problém o kterém se moc nepíše jsou zimní teploty. Lithiové baterie při teplotách pod bod mrazu nefungují. Nechte na dovolené auto v noci při mrazu -20 venku a ráno neodjedete.

0/0
7.9.2015 15:59

M66a94r68t80i47n 11K21a86r91á11s57e25k 9968293768358

No pokud tesla garantuje 80% kapacity baterie po 8 letech, tak si myslim, ze ty dalsi dva roky to jeste ta baterka v drtive vetsine pripadu v pohode vydrzi. Co se tyce zimy tak to netusim jak maji osefovane - predpokladam ze elektroauta jezdi i jinde nez ve statech kde je porad teplo.

Jinak baterky v autech jsou o nekolik trid lepsi nez bezne dostupne akumulatory (coz je taky hlavni duvod jejich velmi vysoke ceny - z cinskych levnych lithiovek do modelu by to slo za zlomek ceny).

0/0
7.9.2015 16:20

J55a36n 43S60t92e24h87l80i30k 9425277306421

Pro běžné občany je problém i koupě normálního auta. Vždyt pruměrné stáří aut je u nás 14 let ! Polovina národa kupuje ojetiny ze západu s cenou okolo 100 t.

+2/−2
6.9.2015 20:43

P19a77v75e96l 47F90o91l52t85á12n 4230372104

Podíl elektromobilů je u nás mizerný "díky" státní NEpodpoře, pouhým NEsplněným slibům ČEZu na nabíječky a NEvýrobě ve Škodovce.  :-(

+3/0
6.9.2015 19:35

J14a10r47o69s65l26a82v 23K13a70d44l40e32c 5731809802981

Baterie přestanou být problémem po patřičném rozšíření elektromobilů, kdy se na dokovacích stanicích pouze mění za nabité. Otázkou bude cena za výměnu.

+1/−2
6.9.2015 18:46

M26a67r93t66i58n 90B78a49r98t81e85k 5437131501413

Tak tomu fakt nevěř.

+1/0
6.9.2015 20:56

P46a65v23e82l 79F82o72l60t13á59n 4950742154

Pane Kadleci, to už se zkoušelo, ale firma zkrachovala.

Dejte si vyhledat   Better Place

0/0
6.9.2015 22:04

J62a16r67o27s71l15a12v 95K68a15d47l51e55c 5901269262101

Češi jsou divní. S Teslou se jezdí fantasticky.

0/0
6.9.2015 18:41

K37a69r67e93l 97J84a17n66í96k 9288432945424

Jistě, ale ta CENA. I když "prý" budou mít model za 800K, pak už to bude jen "jistě, ale ta cena" :)

+3/0
6.9.2015 19:35

J62a97r94o14s44l46a75v 27K25a41d44l39e50c 5961189452381

Elektromobil se dá pořídit již od 250 tisíc.

0/0
6.9.2015 19:53

M36a80r44t86i59n 68B14a47r68t18e82k 5197141181823

Ale to jsou ty mini nákupní tašku s dojezdem pár desítek kilometrů. Dobré tak maximálně jako druhé auto pro manželku na cestu do obchodu.

0/0
6.9.2015 20:57

V62á72c72l83a52v 60H86o81s79c34h 8196538352581

Pan myslel Segway:-)

0/0
12.9.2015 5:31

R68a44d20i58m 60P89o17l23á97š75e48k 9356983959769

Hlavně by to chtělo napsat pravdu.

Elekromobily přibývají pouze tam, kde je jejich pořízení zvýhodněno odpuštěním daní nebo jinými úlevami a dotacemi.

Kde toto není, neprodávají se prakticky žádné elektromobily.

+4/0
6.9.2015 16:59

J67a44n 15N36o36v55á87k 6334444

Hlavně by tělo přečíst si článek.

+1/0
6.9.2015 17:01

L61e85o 74P93o61l16á35č58i60k 1214207488473

Náš profesor na silnoproud na Technické univerzitě Liberec, jmenovat určitě nebudu. Má elektromobilního fiata malucha. Spalovací motor zůstal pro splnění technické. Přední kola mu pohání 40kW střídavý elektromotor, zakázkově navinutý jeho kamarády. Aby to bylo legální, je e-motor vpředu(zavazadlovy prostor) a v případě potřeby, vždy lze jet klasicky na benzín. Na ježdění do práce a na nákup stačí. A kdo jste liberečan, tak jistě víte jak vypadá Vítězná ulice. Jeho fiat maluch jí vystřelí nahoru jako kdejaký audi s5. A nikdo by to do plesnivýho fiátku neřekl. Ahojte

+1/−1
6.9.2015 16:41

K98a55r56e92l 54K59u73č17e14r34a 7875841133660

On je největší technický problém elektromobilu motor?

Já jsem si vždycky myslel, že je to baterie.

No ale když se o ní nezmiňujete, tak stačí asi jenom nějakou za pár korun koupit. :-/

+1/0
6.9.2015 17:16

L74e47o 98P32o22l55á85č23i98k 1134417288453

4 autobaterie s po domácku vyrobeným střídačem a regulátorem. Na spalovacím motoru na řemenici neoriginální alternátor z mercedesu, co vypomáhá těm bateriím. Co si pamatuju, tak nám říkal dojezd 20 km. Ale musíte na to koukat z pohledu nadšence, co si to chtěl zkusit. A ukázat to studentům. Určitě to nepujde do seriové velkovýroby. A k moři tím taky nepojede.

0/0
6.9.2015 17:44

M69a22r76t47i84n 65N28o95v16a80k 1782620427733

Mit takovy studenty to musi byt radost....

0/−2
6.9.2015 19:34

L69u53k80á49š 16V76a13ň68u82r23a 1215864353903

A velký boom hybridů už také skončil, ukázalo se, že ta jejich spotřeba zase není v praxi tak úžasná.

+2/0
6.9.2015 16:41

R22a41d57i88m 23S40i38m47u90n57e49k 2980460476784

vznětový motor je i přes to, že se vyvinul téměř k dokonalosti přeci jenom archaických představitelem  z 19. století pracujícím na relativně dost primitivním principu výbuchu uhlíkového paliva...

+1/0
6.9.2015 16:35

L41u27k53á59š 23V21a52ň54u31r90a 1225684653533

Ano, ale bohužel zatím neexistuje jeho náhrada, která by byla levnější na pořízení. Všechny elektromobily jsou díky článkům dražší a s těžko dosažitelnou návratností.

+2/−1
6.9.2015 16:39
Foto

V93o34j72t77ě91c14h 92P49a30v73l29í43k 5414151894918

Omezujícím faktorem je zejména energetická hustota paliva. Tam benzín/naftu zatím nic prakticky použitelného nepředčí. I když se baterie každým rokem přibližují.

0/0
6.9.2015 16:46

R66a76d65i30m 13P80o93l43á75š77e11k 9876133669319

Já bych řekl, že omezující mfaktorem jsou hlavně daně na benzím a naftu. Kdyby těch nebylo, cena pohonných hmot by byla třetinová a ani v těch zemích, kde elektromobily daňově zvýhodňují, by je nikdo nekupoval, protože by byly podstatně dražší.

+4/0
6.9.2015 17:02

O28n69d80ř47e62j 24K35r67y54š74t47o77f 6323851

Měrná jednotka CNG na plnicích stanicích je kilogram. 1 kg CNG odpovídá cca 1,5 l benzínu a cca 1,3 l motorové nafty. Při přepočtu na stejné jednotky (převod 1kg CNG na cca 1,5 l benzínu) je CNG zatím nejlevnějším palivem. V Česku je CNG zatím nezatíženo spotřební daní a vozidla a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně.[1]

Jeden m3 CNG dodává 10,6 KWh

0/0
7.9.2015 14:11

M93a77r21e48k 41J98a54n90e10č33k90a 1527786433261

"...a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně" 

Jenom doplním, že tohle neplatí jenom u CNG pohonu, ale také u LPG.

0/0
7.9.2015 14:34
Foto

V35o91j60t27ě17c96h 25P71a33v52l38í51k 5504961744378

Já tu nemluvím o ceně, ale o energetické hustotě (v zásadě výhřevnosti, ale po přepočtením účinností motoru) paliva, tedy kWh/kg. Ta je u CNG sice o něco vyšší, než u benzínu (na kg), ale pokud připočteme hmotnost nádrže, vyjde opět nejlépe benzín.

Pokud bychom řešili jen cenu (Kč/kWh), tak je, po započítání velmi nízké účinnosti spalovacího motoru, radikálně nejlevnější elektřina. Bohužel "nádrž" na ni (tedy LiIon, LiFePO4 nebo LiPoly baterie) je ještě o mnoho těžší, než u CNG.

0/0
7.9.2015 14:45

M43a25r21e89k 82J32a76n63e34č32k72a 1777806233711

Kdepak. Je sice pravdou, že zemní plyn (CNG) dodá více energie než propan-butan (LPG), což se samozřejmě odrazí v menší spotřebě CNG vůči LPG. LPG aby dodal motoru požadovanou energii je ho proto potřeba více. Nicméně u nových kvalitních a dobře nastavených plynových agregátů nějakou ztrátu výkonu motoru nepoznáte. Maximálně při otevřeném motoru slyšíte jiný zvuk plynových vstřikovačů, jsou totiž běžně o něco hlučnější, než benzínové.

O to příjemnější je pak vždy platit poloviční částky při tankování, vůči standardním pohonným hmotám :-)

0/0
7.9.2015 14:39
Foto

V71o56j33t38ě49c55h 26P15a78v96l62í49k 5244881694138

Jezdím na LPG (se vstřikováním v kapalné fázi). Výkon motoru je skutečně nerozeznatelný.

Ale to s energetickou hustotou nemá mnoho společného. Výhřevnost (množství tepla na kg, upozorňuji, na kg, ne na litr) je u CNG o něco větší, než u LPG a ta je zase o něco větší, než u benzínu a ta zase než u nafty. (S hustotou je to opačně, takže i na litr je to opačně.)

Jenže na benzín stačí plastová nádrž, na LPG stačí nízkotlaká a na CNG je potřeba těžká vysokotlaká nádrž.

Ve výsledku stejné množství energie zatíží auto nejméně u benzínu, případně nafty.

A baterie jsou na tom úplně nejhůř. A to i když vezmu v potaz mnohem vyšší účinnost elektrického agregátu (přes 90%) oproti spalovacímu (pod 30%).

Více zatížené auto má větší spotřebu (valivý odpor) a i proto zatím není možné postavit auto na elektřinu s dojezdem přes 1000km, i kdyby bylo plné baterií až po strop.

0/0
7.9.2015 15:01

L49u12b57o62š 19U63l32r36i51c68h 5831630818744

Batérie až po strop?:-)

http://techbox.dennikn.sk/auto/c12354/elektromobily-s-dojazdom-nad-300-km-chysta-nissan-aj-gm.html

alebo,

http://www.nissan.sk/SK/sk/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

0/0
7.9.2015 18:39
Foto

V52o92j52t38ě66c79h 93P72a45v87l86í97k 5154211854698

Dojezd 300km není problém. Jenže přidáním stejného množství baterií se zvedne dojezd (například) na 500 km, nikoli na 600 km, právě z důvodu valivého odporu způsobeného hmotností baterií. A další sada to zvedne už jen na 620, a tak dále, přírůstky jsou čím dál tím nižší. Na 1000 km se zatím prostě nelze dostat, pokud se nevylepší technologie baterií tak, aby pojala větší množství energie při nižší hmotnosti.

+1/0
7.9.2015 19:05

Č37e48s45t61m68í38r 78P65r18o61c91h11á12z96k85a 8428510958311

Ale elektromobily zde byly dříve. Pak je v začátcích automobilismu převálcovaly spalovací motory.

+1/0
6.9.2015 16:53

M19a55r71t60i13n 33K55a38r21á74s32e64k 9268243648988

Ano  asi pro to byl nejaky rozumny duvod (napriklad cena a prakticnost).

0/0
7.9.2015 13:04

J56e24n46d22a 82S64o72u71k57u27p 8116712433

Tak osobně by mi z 96% stačil dojezd na 250 km.....

Ale ta cena....

Asi zustanu u své fabky na lpg.....

+5/0
6.9.2015 16:27

L10u64k63á24š 63V59a80ň75u83r58a 1455814493533

Cena hybridů a elektromobilů je stále nad možnosti Čechů. Elektrický Nisan Leaf třeba stojí 720tis. což je cena Octavie kombi 4x4 v dieselu. Přitom benzínové auto velikosti Nisan Leaf by stálo někde kolem 300tis.Kč. Nikdo nechce dát za elektromobíl o více jak 100% navíc. Ten rozdíl v ceně se na rozdílu ceny paliva nedorovná.

+4/0
6.9.2015 16:25
Foto

V43o39j36t83ě86c41h 86P85a36v59l19í36k 5904971874548

U Leafu se to vyrovná cca po najetí cca 400 tisíc km. Což je dost.

0/0
6.9.2015 16:49

Č15e53s65t77m82í31r 10P62r10o11c48h74á47z61k62a 8468810328281

To je ale normální. Každou novinku musí prosadit majetnější, protože v začátcích komerčního využití je výrobek vždy dražší.  Jestli se nechytne u majetných, nechytne se vůbec.

+4/0
6.9.2015 16:56

M23a87r73t87i55n 58K23u78l37h64á54n32e89k 4763952139409

další manipulativní PR článeček dodavatelů ruského plynu ....

LPG je podstatně rozšířenější a levnější a jednodušší technologie než nesmyslný CNG , který se do povědomí dostává pouze mediálně a tlačenkou lobistů přes vládu ...

a ani náhodou není počet aut na CNG vyšší než LPG :-P

+3/0
6.9.2015 15:56
Foto

V38o83j75t59ě18c36h 31P86a40v47l21í87k 5964551894188

Článek říká, jen to, že počet nových prodaných vozů z továrny na CNG je větší, než na LPG. To je pravda, i když je to poměrně neužitečná informace.

+5/0
6.9.2015 16:04

J75e69n41d26a 78S77o31u33k17u31p 8346442553

To jo, protože většina lidí si nechá LPG namontovat až dodatečně....

+2/0
6.9.2015 16:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.