Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z43d23e43n49e33k 98Š31i91t29i74n11a 2623578400775

Kupte si víkendovou jízdenku - sobota nebo neděla, za 650,- CZK pro 2 dospělé a 3 děti po celé republice. A poznáte vše a bude o čem diskutovat.

Vše ostatní jsou jen plané kecy.

Pokud budete skutečně potřebovat odbornou radu, obraťte se na pana Vršovského z ČD Travel. Spolupracuji s ním od roku 2008 a je to kapacita.

On je ten opravdový odborník a dokáže poradit.

3 dny ve vlaku a drážní logika. Ten reportér je naprosto out, prostě tomu nerozumí, protože vlakem normálně nejezdí, není praktik, ale jenom radilek.

+2/−2
10.9.2015 21:53

O19n58d63ř94e30j 21P95l26í65v51a 9920145591513

Na ČD mi vadí právě to, že rozdělují cestující na lidi různých kategorií, a to podle místa bydliště a podle toho jim účtují jízdné. Že se musí na některé trase vyrovnat s konkurencí chápu, ale že mě veze za 1.425kč/km zatímco spolucestujícího za 0,78kč/km jenom kvůli tomu, že v mojí přestupní stanici nestaví konkurence mě teda nadzvedává ze židle! Kdybych alespoň poměrnou část cesty, kterou jedu po koridoru měl za stejnou cenu jako ten, který v nějakém velkém krajském městě cestu končí, tak neřeknu ani slovo. To by se dalo přirovnat k různým akcím v obchodě. Za stejný výrobek (zde kilometr) platíme stejně. Takhle ale se to rovná situaci, jako byste na pokladně v supermarketu nahlásili místo bydliště a prodavačka podle toho napočítala cenu za rohlíky, protože pro lidi z Dolní Lhoty sou dnes za 1,70, ale pro Hornolhotečáky za 2.70!!!! Konkurence je pro mě nepoužitelná, nestaví kde potřebuji, sice má vliv na kvalitu služeb, je však minimální, vlakem jezdím pravidelně, po koridoru, ale na EC nedosáhnu, jsem nucen jezdit klasickými rychlíky - vozy jsou teda klasické východoněmecké, co na tom, že občas prošoupané plyšové, zbytek stále stejný hnus. Konkurenty nemá smysl zmiňovat, z mého pohledu jen "ředí" takt, čímž se mi de facto zhoršuje dopravní obslužnost, do míst kam potřebuji, což odráží situaci 8 miliónů lidí oproti těm 2,5 (možná), kteří bydlí ve městech, kde se bojuje o zákazníky (včetně autobusů). Asi tak.

+3/−3
10.9.2015 19:39
Foto

J30a20n 46V13a15l95a65l61í41k 6926929330496

řekl bych že když pojedete z bodu A do bodu B a zastavíte 10x tak budete mít větší náklady než když zastavíte jen 3x

+3/0
10.9.2015 19:58

O84n20d82ř89e16j 95P38l26í41v71a 9850635781263

2x?

0/−1
10.9.2015 20:18

R56a90d56e29k 48J79a71n18a37t96a 9575606744252

Budete se divit, ale po přepočtení na oskm to tak opravdu může být. Nejde jen o počet souprav a personálu, kterého pro pomalý vlak potřebujete na více, ale i o to, že pomalý vlak nenaláká tolik cestujících, takže je kratší resp. prázdnější. Pak náklady přepočtené na jednoho cestujícího a kilometr mohou být i několikanásobné.

Proč si myslíte, že západní Evropa stavý rychlé tratě? Protože vlak, který jede 300 km/h a veze 1200 lidí (ve Francii běžné) je provozně velmi levný, dokonce se obejde zcela bez dotací.

+1/0
10.9.2015 20:27

O76n64d69ř71e80j 36P85l42í75v45a 9960745421203

Jistě, až se tu bude jezdit 300 ( a já sem optimista a doufám, že se toho dožiju). Jinak nevím, jak jinde, ale tam kde jezdím já, jsou tyto vlaky velmi plné, bez místenky už to nedávám a to začali jezdit teprve středoškoláci, zatímco v EC, pokud teda jedu jinam než obvykle se mi nestalo, že bych si nesedl, ale třeba mám štěstí. A pokud vím, na kratší relace bývá jízdné o něco dražší. Přidáním 5 zastávek na celou trasu se ani jízda neprotáhne o tolik, jak by bylo možné vyčíst z jř, tyto "pomalé" rychlíky pobývají ve stanicích často kvůli tomu, aby byly předjety. taky neříkám, že by měli zastavovat všechny, ale kdyby z těch 5 nebo šesti vlaků kategorie R a výš, co každou hodinu v jednom směru po koridoru jedou 2 zastavily, že náklady obětované příležitosti by nebyly tak vysoké, čímž se zase dostáváme do bodu, kdy soukromí dopravci, kteří teda málo staví "ředí" takt, páč holt pro ně musí bejt taky místo.

0/0
10.9.2015 21:06

O57n34d81ř34e88j 49P73l15í21v54a 9230615411563

a jinak k té ceně: praha - hradec králové 99,- 116km

praha - chlumec nad cidlinou 128,- 89km 

stejný vlak, jen do hk jezděj autobusy!!!

+1/0
10.9.2015 21:13

R23a35d38e41k 79J60a61n70a10t14a 9375926824792

U letenek naleznete mnohem větší rozdíly.

+1/0
10.9.2015 23:00

O55n58d54ř15e68j 23P82l55í72v68a 9210105201643

Aha a v diamantech ještě větší, že?

0/0
11.9.2015 11:06

R19o56m19a49n 78J72e17s46c13h27k23e 9808495577295

Když jedete Z Brna do Prahy, máte slevu. Když nastoupíte na trati, tak je to dražší. Obráceně jedete z Prahy, máte lístek do Brna se slevou a vystoupíte dříve. Ušetříte.

Je i rozdíl v soupravách. Levnejší vlak je modernější. Nemá to logiku.

+1/0
12.9.2015 7:13

J53a41n 15K68o28b56ě66r48s53k48ý 1570106491663

Je pravda že ta aplikace MůjVlak ještě není dokonalá. Občas ukazuje větší zpoždění než ve skutečnosti. Co mi však vadí, je že není možnost si v ní rezervovat konkrétní místo ve vlaku (jen náhodně přidělené). Takto musím používat pořád eShop. Ale jinak je ta aplikace opravdu dobrá a je o třídu lepší než podobné aplikace u konkurence.

0/0
10.9.2015 17:23

J27a41r69o94s51l23a89v 64K57o30m75o42ň 1510404404341

apliakce Můj vlak občas neumí odebrat ze zpoždění u vlaků, které mají v nějaké stanici několikaminutový pobyt. Což pak mate a může působit problémy s počítáním kdy přijede vlak.

0/0
10.9.2015 19:43

J29a64r63o11s41l62a52v 80P62l97a70c12h70e90t78k32a 7506296716579

Zase uz tu mame levne ceny. Nemuzete se naucit cesky? Nebo si alespon poridit korektora?

+2/−1
10.9.2015 17:04

J27i38ř35í 66E63r95b20e39n 1353764256367

Levné ceny, drahé nájemné, zdražení mýtného... to jsou taková obvyklá novinářská sousloví. Že ze sebe dělají pitomce (a z nás taky), jim nevadí.

0/0
12.9.2015 22:19

R24a34d82k93o 98K18ř13i74v59á16n96e80k 7200293725780

Teď na iDnes zpráva, že rakouské dráhy úplně zastavily veškerou mezinárodní dopravu z/do Maďarska kvůli "přetížení". Ačkoliv běženci jezdí na drahé mezinárodní jízdenky. Tak tomu říkám "drážní logika"Rv

Že ČD mají tržní logiku mi nevadí, naopak, kvitujiR^

+3/−1
10.9.2015 16:15

J96a34n 23S78ů82r22a 4945923973982

Podstata je,že tuto logiku aplikují na trati,kde část vlaků jezdí na vlastní riziko a část s dosypem od státu... Na

+1/0
10.9.2015 16:22

R15a30d33k26o 14K47ř71i55v77á87n96e78k 7240473545220

Olomouc - Ova jezdí s dosypem ve srovnatelnou dobu co?

A na to Slovácko by měly ČD taky zlevnit? To by Vám Leoš nepoděkoval. A brzy ani Radim.:-)

+1/−1
10.9.2015 16:31

R50o30m57a24n 47J90e26s23c14h22k96e 9418235287415

ČD jsou moc drahé a velmi nepřehledné. Za komunistů bylo rekreační jízdné za 75 % ceny. Platné pátek až neděle. A dnes je mnoho nepřehledných systémů. Díky to mu mnoho lidí vlakem raději nejezdí.

Praha zlevnila roční MHD. Hodně lidí si to pořídilo.

0/0
12.9.2015 7:19
Foto

J84a94n 93V86a78l57a55l67í35k 6346429400756

řekl bych že vlaky Praha - Ostrava nejsou dotováné ale vlaky jedoucí po stejné trati ale s jinou koncovou destinací než v OV dotované jsou proto že ač jedou po stejné trati mají jiný dojezd nebo jsou více zastávkové a tudíž pokrývají větší cestovní obslužnost

+4/0
10.9.2015 16:32

R98a82d86e67k 66J41a91n47a77t59a 9185876174292

Jenže ten "dosyp od státu" klade podmínky pouze na maximální cenu jízdného. Dopravce si může stanovit levnější komerční nabídku, pokud tím dosáhne zvýšení tržeb. Je to logické, protože riziko tržeb nese u vlakové dopravy v ČR dopravce, takže by mělo mu být umožněno je ovlivňovat.

+4/0
10.9.2015 16:55

M14i16r15o57s37l46a12v 12G84r36o67s96s66m81a93n32n 8802169244

Zase tak úplně nelogické to není. A nejde jen o konkurenci. Na pomalejší trati má dopravce vyšší náklady, protože vlak vykoná na daný čas méně práce. Na rychlé trati lze dosáhnout lepších ekonomických výsledků i při výrazně nižších cenách jízdenek.

+4/−1
10.9.2015 15:56

M26a39r26t53i40n 98Š30p80á62d 4342869161796

Především má na regionálních tratích podstatně horší poměr tržeb a nákladů (na železnici je jich hodně fixních, to je významné).

+4/0
10.9.2015 16:09
Foto

E59r53i48k 62S76l96a95v38a72t24a 4563296703102

Nedávno jsem jel přes noc vlakem do Popradu. Tam s ČD. 1200 kč, humus, vedro, skoro hodina zpoždění. Nazpět Regio Jet, Bussiness třída za 600, maximální pohodlí, obsluha, klimatizace atd. Co chcete víc...

+3/−5
10.9.2015 15:54

M58a97r24t96i52n 92Š70p76á12d 4592759151376

Já jsem jel přes noc do Popradu minulý týden. Lůžko v Doublu za 500,- k tomu Vám stačí jízdenku pro 2. třídu, klimoška sprcha ráno kafíčko - prostě pohoda. Jízdenka nebyla nijak předražená. Zkušenosti mohou být rozdílné.

+6/−1
10.9.2015 16:05

M56a83r76t25i78n 55Š18p52á27d 4292269351846

stačí mít jízdenku pro 2. třídu

+2/−1
10.9.2015 16:06
Foto

E77r51i11k 81S96l82a39v49a32t65a 4643806923442

Takze celkem ? :-D

0/0
10.9.2015 16:10

R12o57m92a71n 56J49e49s22c60h57k45e 9118215277815

Potřeba uvést cenu. A výslednou cenu.

0/0
12.9.2015 7:21
Foto

E39r80i87k 21S74l51a68v93a14t75a 4453656143892

Říkáte cenu za lůžko. A co jízdenka? Ja jsem si tu cenu také zjišťoval, tak jsem zvědavý jestli napíšete celou pravdu ;-)

0/0
10.9.2015 16:07

M28a95r31t43i52n 60Š58p55á72d 4752859711276

Přesně Vám to neřeknu - na hranice Jízdenka na léto a kolik stálo Čadca - Poprad, už se nepamatuju. Ale vím, že to bylo únosné.

0/0
10.9.2015 16:10

M92a65r80t85i64n 57Š20p51á77d 4522169511746

(zpáteční City Star)

0/0
10.9.2015 16:10
Foto

E18r52i26k 35S90l45a59v93a64t35a 4123576603672

No jo... ale srovnejte to s prvni tridou u RJ za 600 a se vsim jejich servisem... Pokud jste s nimi nekdy jel, date mi za pravdu...

+1/0
10.9.2015 16:14

M36a65r14t12i49n 57Š57p13á22d 4282219871546

S RJ bych do Popradu nejel, dokud nebude mít lůžka. Asi tak. ;-)

+1/0
10.9.2015 16:18
Foto

E62r22i74k 88S78l67a44v17a41t29a 4813406353772

Proč? Bussiness třída u RJ znamená - kupé se čtyřmi koženým křesly, které se dají sklopit až na lůžko...

0/−1
10.9.2015 16:26

M62a67r62t33i35n 96Š31p54á46d 4742139571936

... dokud nebudou mít podobnou představu další tři lidi.

+1/0
10.9.2015 16:28
Foto

E71r94i33k 15S46l45a81v46a28t74a 4553436233522

??

0/0
10.9.2015 16:29
Foto

E35r16i82k 72S75l70a94v88a49t88a 4923246663102

Měl to být smajlik ; -)

0/0
10.9.2015 16:30

A25l46a70n 40Ř83e95p49k83a 4365816

No když si koupíte všechny 4 sedadla v kupé, tak si klidně zklopte co chcete a spěte tam. Ovšem taky si tam může koupit místo i někdo jiný a sklopíte leda s prominutím prd;-) Lůžko je prostě vždycky lepší, větší soukromí i bezpečí :)

+1/0
10.9.2015 22:42

T45o57m 88J59u87r21e29č19k82a 6705242705725

Ono totiž hodně záleží kdy kupujete a kdy jedete. Třeba příští pátek. RJ Business 853 za jeden směr s tím, že nemám garantováno že se mnou v kupé nikdo nepojede a já se budu moci "natáhnout." ČD EuroNight  celkem za 718 Kč včetně garantovaného lehátka. Pokud nechci ležet, ale stačí mi místo na ležení, tak s ČD je jízdenka na příští pátek (špička) za 607 Kč.

+2/0
10.9.2015 17:11

T98o42m 62J15u31r15e40č90k79a 6455662105565

"stačí mi místo na sezení" samozřejmě. Omlouvám se za překlep. :-)

0/0
10.9.2015 17:38
Foto

J43a70n 47V73a67l98a33l46í25k 6866219170776

když bych jel dnes nebo i jindy v týdnu tak za 992Kč z Prahy do Poprad -Tatry

proč si kupujete dražší jízdenku? Bez lůžka...

0/0
10.9.2015 16:28
Foto

E30r78i20k 52S51l38a51v47a38t77a 4783736433532

Dražší jízdenku ? Ja jsem prostě zaplatil to, co mně paní na kaše chtěla. Mé otázce jestli 1200 je za první třídu se od srdce zasmála...

0/−1
10.9.2015 16:33
Foto

E44r12i10k 90S87l12a53v49a80t45a 4243706903332

Omlouvám se za překlepy, jsem na mobilu...

0/0
10.9.2015 16:33

R57a22d31e55k 37J11a35n30a47t38a 9165246624282

Dneska v 21. století se nakupuje po internetu. 

Praha-Poprad přes den pendolínem = 442 Kč

Praha-Poprad přes noc v lehátkovém voze = 525 Kč

Praha-Poprad přes noc v lůžkovém voze = 690 Kč

https://www.cd.cz/eshop/

+3/0
10.9.2015 16:40

M65a91r73t39i24n 64Š31p46á33d 4972189621376

Dneska v 21. století a Schengenu existují nicméně tzv. hraniční tarifní body (Čadca GR.), ze kterých si přes e-shop nekoupíte jízdenku ani do Žiliny. ;-D

0/−2
10.9.2015 16:50

R49a43d94e81k 59J15a93n34a16t31a 9515716174332

Ty pohraniční body existují hlavně proto, aby si měli odkud jízdenku dokoupit majitelé síťových jízdenek (např. Interrail).

A v e-shopech (žádném v Evropě, nejen v e-shopu ČD) nejdou koupit proto, že to není stanice, a e-shopy dnes pracují podle vyhledaného spojení.

+2/0
10.9.2015 16:58

M95a72r92t76i35n 82Š87p57á16d 4152989161696

Přes e-shop by to možná bylo i levnější. Aspoň pro jiné státy rozhodně, Slovensko nevím jistě.

0/0
10.9.2015 16:36
Foto

E85r34i24k 22S92l98a61v91a34t65a 4773116293372

To asi ano. Ale lístek na RJ jsem kupoval také na kase a stal polovinu...

0/0
10.9.2015 16:38
Foto

J22a43n 49V11a32l90a67l57í53k 6556719350736

ted jsem koukal byla by to za 550 celorepubliková a pak ten zbytek byl z Bohumína

jinak BUSINESS bych viděl asi takhle

to JR nemá

https://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/nase-vlaky/036cd_railjet.jpg

+1/0
10.9.2015 16:40

M79i42r37e95k 74Z89á28v69o20d92n37ý 7522207240988

"O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí." // Pan autor je zřejmě ekonomický analfabet, když neví, že tam kde je konkurence, tak jsou lepší služby a nižší ceny. Nebo si myslí, že jeho milovaný RJ bude jezdit za stejné ceny, když by měl monopol?

+3/−2
10.9.2015 15:50

R39a94d90e56k 97J70a54n18a14t82a 9185476214422

A druhý faktor je ten, že konkurence je (celkem logicky) především tam, kde je efektivita provozu vysoká (tj. nízké náklady na oskm). Takže na takových tratích je prostě nižší jízdné ekonomicky dosažitelné.

0/0
10.9.2015 16:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.