Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R72o81m10a50n 35J58e59s27c94h37k76e 9608155777845

Já osobně bych raději koupil Taurusy. Jezdí všude a všude opraví. Messerschmidt má hodně omezení ve světě.

+2/−1
14.9.2015 15:44
Foto

M81i70l42o32š 13H41o55v27o91r83k94a 2820353456967

Já jako občan ČR budu tedy podporovat vždycky Českou firmu. Navíc když dělá kvalitní výrobky jako Škodovka, které jsou ceněné nejen u nás ale i ve světě.

+1/−2
14.9.2015 16:21

R78o12m40a39n 41J19e92s84c88h16k29e 9168645867695

Já  o tom nejsem přesvědčen. Viz kvalita RegioPanterů. Mnoho nedostatků.

Co je dneska české ? Vy jste čistokrevný ČECH ? Já su také patriot, ale dívám se okolo sebe a srovnávám. Já vznikla Škodovka ? Jak tam v době války pracovali pro říši.

+1/−1
14.9.2015 21:16

L90i90b68o62r 51H44a11d 2669227575882

Vy jste vedle jak ta jedle ;-D že by vyšší manager ze škodofky?;-D

0/0
2.10.2015 16:31

J86i26r25k88a 60D79v24o63ř96á45k 4515210913958

Osobně si je koupit klidně můžete, ale asi budete mít problém sehnat dodavatele.

0/0
24.9.2015 11:11

R74o51m36a66n 25J71e63s36c32h31k53e 9488335787845

Znám pána co vlastní více než 30 skutečných lokomotiv. Za peníze se dá koupit cokoliv. I vyrobit zakázkovou parní lokomotivu, která se dělala před 100 lety.

0/0
24.9.2015 16:25

L31i23b53u22š25e 29V42r15á73n51o31v69á 4237755760948

Takto napsaný článek dává jistě za pravdu ČD. Ovšem nemyslím si, že by Škoda tolik riskovala své jméno a postavení, kdyby nebyla v právu. Zřejmě je problém trochu složitější a nám se tu předkládá jen jeden úhel pohledu.

+4/−2
14.9.2015 14:37
Foto

M25i26l36o83š 29H39o12v84o34r66k43a 2770913206747

Víte co, pravda je tam někde uprostřed. Ale novinařina je mocné řemeslo a novinář by měl zůstat objektivní, což mi v tomhle případě úplně nepřipadá...

+3/0
14.9.2015 16:24

J57i11r20k83a 29D31v77o86ř31á32k 4295650533488

Klidně by ho riskovala, to už ukázala i v jiném mezinárodním soudním sporu.

0/0
24.9.2015 10:58

P93e68t20r 15U94l68l29m92a76n98n 2967568207442

A v další soutěži si zase Škoda a ČD podají ruce a hned se na všem dohodnou. Na jednu stranu jsem rád, že tohle zůstává "doma", ale na druhou by za takové chování potřebovala Škoda pořádně přes prsty.

+1/0
13.9.2015 18:20

M33a19r66t56i72n 41W46i49c91h97t89e72r91l96e 5692403795454

Doma? Víte, kdo je vlastníkem Škody Transportations?

+1/0
13.9.2015 21:38

L43i74b28u71š73e 57V97r43á75n60o53v98á 4497955220208

Vlastníkem Škody Transportation jsou pouze Češi.

+1/0
14.9.2015 14:39

J39i58r90k81a 26D61v50o14ř94á27k 4185340383498

Vlastníkem Škody Transportation jsourúzné nečeské firmy v nepřehledné a nezveřejněné struktuře a někteří Češi různě vykřikují že jsou jako jejich. Může jim věřit kdo chce. To je tak celé.

+2/0
24.9.2015 11:10

E57d42a 34H77a84n46s 5857352756909

Ať taky podpoří škodovku soukromníci, pan Jančuna a ti kluci paštikářský. Chtějí po státu dotace, od lidí peníze a pak nechají vydělat rumuny nebo Švýcary, to není moc vlastenecké vyvádět zprostředkovaně peníze z dotací mimo stát.

+1/−3
13.9.2015 15:36

J95a28n 42V96a53l78o86u59c24h 6112247538780

RJ a LE si totiž koupí hotovou lokomotivu za tržní cenu. Proč by měli platit vývoj jako to dělají ČD, které si objednaly 380 na papíře? Stejně jako Praha 14T, aby Škoda z peněz za ty šmejdy mohla financovat vývoj 15T. "Český" moloch si tady (díky monopolu - co politicky nezatrhne - elektrovýzbroje do tramvají a trolejbusů rovněž zdejší firmě Cegelec, to skoupí - Pars, Studénka) vytříská peníze za vývoj a pak "těm chytřejším" (netlačených kopat za  "národní" firmu) prodá totéž (či lepší - ať již s vyšší výbavou či aspoň zbavené dětských nemocí) levněji než domácím nacionalistickým troubům (kde navíc místo řešení problémů Škoda vesele hraje mrtvého brouka - rok stojící pražské 14T, tedy vozy s nákupní cenou přes 3,5mld. Kč, s praskajícími rámy, řešení v nedohlednu). 

Že Škodivka požaduje inflační kompenzace za to, že něco dodala pozdě, je vrchol drzosti.

+9/−2
13.9.2015 17:49

J40i47n56d20ř46i44c18h 49Š10k50o81p68e62k 4625691460285

vývoj lokomotivy je zahrnut v ceně každé, a je úplně jedno zda ji koupí soukromním napřímo nebo státní přepravce přes výběrové řízení

+2/−1
13.9.2015 19:10

J43i39r58k84a 71D81v62o54ř79á26k 4925800583198

V první sérii je ale zahrnuto samozřejmě zdaleka nejvyšší % ceny vývoje.

0/0
24.9.2015 11:33

J26i94r76k67a 47P11a77k84o74s50t23a 9582785436825

Pokud srovnáte ŠT s jiným molochem v zahraničí, zjistíte, že ta naše Škodovka jsou vlastně andílci. Jasný je, že tam vždycky budou určitý lobby na zakázky apod., ale v podstatě dělají to samá co Siemens v Německu a vlastně to co chtějí všichni - aby to zůstalo doma.

+4/0
14.9.2015 16:14

T42o68m26á83š 51K39n80a95i75f85l 6663390267640

Proboha, a proč by to dělali?

+2/0
13.9.2015 17:58

S84l97á33v15e72k 24K30u60l84č84á70k 7772292

K regionovám, Pars v době, kdy jednotky začal vyrábět, nepatřil do skupina Škoda Transportation. Škodovka jej koupila teprve pár let dozadu, v době, kdy probíhala asi poslední objednávka regionov. Jen trochu faktu...

+3/0
13.9.2015 15:12

M80a78t51ú88š 49B93e37n95a73k 9638104622423

Rovnako aj City Elefanty nevyrábala priamo Škoda, ale Vagónka Ostrava, ktorú Škoda kúpila až v čase keď už dávno bežala druhá séria. Škoda bola iba dodávatelom elektrickej časti.

+2/0
13.9.2015 15:19

J37a47n 50S82ů25r78a 4615693763982

Největší várka šla v době, kdy patřil pars škodě. Tolik fakta

0/−1
13.9.2015 17:24

J37a28k57u96b 70Ř90í95h13a 4725869902561

A měla Śkoda nějaký vliv na kvalitu? Měla nějakou reálnou šanci něco ovlivnit?

0/0
13.9.2015 17:34

J81a57n 70S65ů62r64a 4325643913772

Pokud je někdo většinovým vlastníkem firmy, tak pochopitelně vliv na kvalitu má.

+1/−1
13.9.2015 18:20

J35a72k47u44b 16Ř33í11h10a 4305529602921

Dobře. Představte si, že koupíte firmu, ve které vývoj výrobku trvá obvykle několik let. Vy j koupíte s rozjetou výrobou daného výrobku s tím, že termíny jsou smluvně dané a výroba je naplánovaná na další dejme tomu 3 roky. Jak jako nový vlastník můžete reálně ovlivnit kvalitu daného výrobku? Od myšlenky po třeba reálnou výměnu typu potahů na sedačky, to není otázka 2 dnů. Nemluvě o systémech pohonu, odpružení atd atd.

+1/0
13.9.2015 19:18

J90a77n 13S41ů91r11a 4755183153602

Firma se nekupuje také za dva dny:)

+2/−1
13.9.2015 21:48

J81a65k80u87b 27Ř91í24h68a 4915509352891

To máte pravdu. Přípravy na nákup jsou často na roky. Nicméně i v té době jsou možnosti, jak ovlivnit vývoj a výrobu, budoucího vlastníka dost omezené. Vlastník může mít reálně vliv jen na nové obchody. Na stávající max na to, co je teprve ve fázi projektování. To, co je ve výrobě s termíny takovými, že výroba se nemůže přerušit (a tedy přesměrovat na jiné subdodavatele), s tím už nic nenadělá. Když Volskwagen kupoval Škodovku, tak také pokračoval ještě několik let ve výrobě nic moc Favorita. Teprve Felicii již mohl nějak ovlivnit a naplno se to ukázalo až v Octavii a následně Fabii. A jen trouba bude nadávat na VW za to, že Favorit byl tragédie. A to tenkrát také nebyl obchod na 2 měsíce.

+1/0
13.9.2015 23:09

M82i51r73o69s89l75a60v 22Z93i10k78m78u26n78d 7639853554273

Ono to bylo ještě trochu jinak. EJ 471 byly vyvinuty ve firmě Moravskoslezská vagónka a.s., ta pak prošla "transformací", jak ve změně názvu na ČKD Vagonka Studénka, a.s., pak byla součástí amerického firmy, návazně vypakována z areálu ve Studénce a skončila v areálu bývalých Vítkovicích železáren. Do Ostravy se přesunulo i sídlo firmy.

U akciové společnosti se nekupuje firma, ale akcie té firmy, s nimž dá dále obchodovat (na burze nebo soukromě). Koupit akcie na burze a stát se tak "rozhodujícím" vlastníkem lze za několik vteřin ...

Nicméně vlastník akcií může uplatňovat své práva (a představy) obvykle prostřednictvím valné hromady nebo dozorčí rady, těžko bude zasahovat do výroby ...

0/0
14.9.2015 12:07

J20a21n 53S84ů29r52a 4905643183582

1. Píšu o Parsu a Regionovách. 2. Akcie Parsu nebyly na burze.

0/0
14.9.2015 12:18

R62o77m50a27n 17J22e64s41c88h80k18e 9368805657865

Papír snese všechno. ČD jsou také akciovka ale nikde se neobchoduje.

0/0
15.9.2015 16:03

M27i11l71a74n 19T58r79i96b49u69č40e59k 5194607404790

Čtu Regionova a je mi z toho blbě :-( Když jsem jezdil v roce 1994 na Grabštejn na vojnu, tak poslední vkak z Liberce do Chotyně jezdil s dřevěnýma sedačkama, asi z roku 1900. A jelo se v tom líp než v té Regionově :-(

+2/0
13.9.2015 14:38

J97i44ř52í 81K70o65c60u46r74e14k 6475904325548

To mohl být kredenc, loďák neboli také žhavá trubka. Čili motorák řady 831, který byl prvně dodán v roce 1949. Což znamená, že na jeho konstrukci se podíleli staří pánové, co se učili už za první republiky.

0/0
13.9.2015 15:19

R34o36m83a57n 76J81e15s38c61h54k92e 9468905187555

Ti staří pánové se učili už za Rakouska - Uherska.

0/0
16.9.2015 20:51

M81a83r43t54i38n 35H64r24o14u49d51n95ý 6338837852136

Emil Škoda se v hrobě otáčí...

+7/0
13.9.2015 14:22

P54e69t65r 21M62a77r13e32č78e35k 1143961619738

To je vtipné :-) . Nedodat včas objednané zboží a potom drze požadovat inflační přirážku. Jen se potvrzuje co je slavná Škodovka za spolek. Ostatně vznikla podobně špinavým způsobem jako MUS , Sokolovská uhelná nebo Bakalovo impérium.

+21/0
13.9.2015 13:43

T24o83m 75J13u30r75e22č35k18a 6495832845865

"Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko."

To je sice hezké, že ŤEĎ se dá pořídit levněji. Problém je v tom, že v roce 2004 kdy ČD ty loko objednávaly neměl nic takového v nabídce ani Siemens. Na druhou stranu - Škoda se vymlouvá na TSI normy, jenže ČD nic takového nepožadovaly a Škoda si jen za peníze ČD chtěla ušetřit práci a vyvinout rovnou TSI lokomotivu, kterou by pak mohla nabízet dál. Siemens místo toho vyvinul rychleji Tauruse, který TSI neplní a teprve až s nástupem těch norem uvedl Vectrona. Škodě tedy nic nebránilo dodat včas "neTSI" lokomotivy a žádné zpoždění být nemuselo. Doufám tedy, že ČD uspějí.

+18/−1
13.9.2015 13:32

J34a91k94u11b 82Ř90í88h80a 4825229142331

Nejsem technik znalý poměrů u železnice. Ale jestli se nemýlím, TSI normy jsou německé technické normy, které musí splňovat lokomotiva provozovaná v Německu. A ČD chtějí 380 provozovat v Německu, ne?

0/−2
13.9.2015 13:59

J13i58ř38í 56N76o60v50á39k 3373469308306

V Německu jezdí Taurusy, které TSI normy nesplňují. Lokomotiva musí plnit normy z doby, kdy byla schválena a uvedena do provozu. Je to stejné jako u aut.

+1/0
13.9.2015 14:08

J21a58k77u63b 70Ř84í77h85a 4695819112491

Pak je ještě otázka nějaké přechodné doby. Jestli není nutnost, aby provozované stroje nemusely do nějaké doby splňovat aktuální normy. Pak bych předělání lokomotiv chápal. Dejme tomu něco ve stylu splešl poplatků za provozování staršího auta nesplňující emisní limity. Ostatně toto je pokud vím právě v Německu běžné. To by opět předělání lokomotiv dávalo smysl.

0/0
13.9.2015 14:16

T86o45m 33J23u48r69e90č80k27a 6745722975605

Nic takového neexistuje.

0/0
13.9.2015 14:38

T83o77m 22J47u63r66e23č43k27a 6475222155205

Ne, s provozem v Německu to až tak nesouvisí. Jde o to, že vozidla vyvinuté a dodané do určitého data nemusela plnit některé příšnější nároky těch norem (konkrétně TSI HST Crash).

0/0
13.9.2015 14:09

M94a22t40ú13š 82B25e22n15a43k 9388904592583

TSI sú európske normy.

+1/0
13.9.2015 15:17

J19o71s56e31f 59T73r98ö50g32l 8309212726366

Nová lokomotiva je musí plnit (což Taurus není, ten byl jen upraven na Českou síť, mimochodem i díky čachrům s českými normami kvůli schvalování Pendolin).

0/−1
14.9.2015 13:20

T64o62m 37J81u34r37e10č17k66a 6175652145685

Taurus byl ve své době stejně novou lokomotivou jako 109E s tím, že v dané době musel plnit stejné normy...

+1/0
14.9.2015 14:57

J39o69s69e34f 29T12r75ö17g45l 8629682276966

Taurus je relativně starší lokomotiva, v době, kdy se dělala adaptace na českou síť, už jezdil po celé Evropě. Takže nové normy splňovat nemusel.

0/0
14.9.2015 15:16

J88i83r98k31a 85D74v49o55ř43á87k 4765430303348

Adaptace na českou síť byla ovšem mnohem později než ona slavná podaná a zase stažená nabídka Siemensu do výběrka vyhlášeného ČD. Takže nechápu, co je to za argument.

0/0
24.9.2015 11:28

J51i92r15k12a 27D60v88o49ř79á47k 4565230743198

TSI nejsou německé ale celoevropské normy. A mají pravidla odkdy,  jak a na co se mají uplatňovat. Pravda, ta pravidla jsou a hlavně byla celkem nejasná a Škodovka si je z nejasných důvodů vysvětlila na rozdíl od Siemensu tak, že 380 musí vyrábět už podle nich. Svůj teď mnohaletý skluz se snaží omlouvat tím, že po jednom roce práce na 380 se musela(?) vydat jinou cestou, přinejmenším v některých ohledech.

0/0
24.9.2015 11:24

J67i47n65d47ř96i34c16h 23Š42k26o60p31e26k 4915951490455

"Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. "

Tak přece ve smlouvě muselo být uvedeno, že to má splňovat normy k nějakému datu, tipuji, že platné ke dni podpisu či dodání. Takže proč řešili nějaké nové normy ?

+6/0
13.9.2015 13:30

M81i35r95o73s89l83a73v 29Z46i58k42m70u34n21d 7289373834183

Máte iluze o tom, jak taková smlouva vypadá ... bohužel při výměně vedoucích pracovníků na GŘ ČD (mnohdy jako apoštolové na orloji) se to uhlídat nedá ... nicméně je-li ve smlouvě "musí být schválitelná  Německu", to znamená musí splňovat požadavky německého úřadu EBA (evropsky uznávaná autorita v oboru > takový neomylný Bůh > co schválí EBA, schválí i jinde, právě proto, že to udělala EBA), tak EBA se neřídí nějakou smlouvou mezi zákazníkem a výrobcem (to je bezcenný papír vhodný akorát do sběru) - i když to bude významný německý výrobce (EBA je neúplatná, nezlobovatelná - teď dělá DB Netz problémy s novou VRT na trase Erfurt-Halle/Leipzig), ale chce, aby lokomotiva (vozidlo) splňovalo technické předpisy v době podání žádosti o homologaci ... Takže ŠKODA WERKE nic jiného nezbylo ... na druhou stranu, až si EBA umane, že na německé koleje TAURY nesplňující normy TSI nemohou, tak ŠKODA bude v jisté výhodě ...

+4/0
13.9.2015 14:20

M46a62t69ú29š 87B17e89n70a88k 9198304212523

Problémom je, že v tom čase ešte tie normy ani neexistovali. Navyše slávne Taurusi čo podľa pisálka článku mali spasiť českú železnicu tú normu takisto nesplńajú a preto sa nemôžu vyrábať (teda môžu, ale nik ich nepustý do prevádzky v EU)

0/0
13.9.2015 15:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.