Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi více jezdí, pumpy hlásí nárůst tržeb. Rychle roste podíl nafty

Benzin tvoří už jen čtvrtinu všech prodejů na čerpacích stanicích, posiluje hlavně nafta. Tuzemské čerpací stanice letos zažívají po letech poklesu výrazný růst prodeje pohonných hmot. Můžou za to zejména klesající ceny ropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52e68t23r 70K24h63o43l 3434855318988

Zajímavé je, jak neustále na trzích padá cena ropy, ale na benzínkách u nás trvá měsíc než spadne cena o 50haléřů. Před 14dny jsem se vrátil z Chorvatska a v okolí Splitu se na benzínkách měnila cena každý den o 0,15-0,2 kuny. Za týden spadla cena benzinu z 9,95 na 8,99 kuny. Ať mi někdo neříká, že u našich pumpařů neexistuje dohodaRv

+1/−1
15.9.2015 19:14

O19l36d69ř87i44c10h 32J26a64n82e72č85e19k 8119956523751

ano ano, jak benzín podraží o 2Kč/l, Češi hned přesedají na hromadnou dopravu - a naopak 8-o

že jásá státní rozpočet si nejsem tak moc jistý - spotřební daň je sice pevná (nezávislá na celkové ceně benzínu), ale když klesne celková cena, klesne úměrně tomu i DPH! když benzín zlevní ze 40Kč na 30, růst prodeje (a vybrané spotřební daně) o 6% pokles výběru DPH nevyváží!

0/0
15.9.2015 15:43

J86a68k43u90b 90Š81a87f69a31n59d25a 7545257861221

Máte na to nějaké výpočty? Podle mě je to právě naopak. Díky pevné spotřební dani jež je vyšší než DPH stoupá příjem státního rozpočtu i při menším navýšení prodejů. Je tedy lepší mít cenu níže při tomu odpovídajících vyšších prodejích.

0/0
15.9.2015 17:09

O27l37d24ř12i30c86h 53J60a71n91e68č89e78k 8819146683271

ano, to je celkem snadné. záleží samozřejmě na tom, o kolik klesne cena a o kolik se zvýší prodeje:

- při ceně 40 Kč/l činí DPH 6,94 Kč, spotřební daň (v případě nafty) 10,90, daň celkem 17,84 Kč.

- při 30 Kč/l je DPH 5,21, spolu se spotřební daní tedy 16,11 a pokud objem prodejů v litrech vzroste o 6%, tak jsme stále jen na 17,07 Kč na "původní litr"!

při poklesu ceny (a s ní DPH) o čtvrtinu by tedy objem musel vzrůst alespoň o 11% aby se celkově vybralo víc nebo naopak při 6% růstu by pokles ceny musel být menší než 15%, aby vyšší výběr spotřební daně převážil nižší výběr DPH.

u benzínu to díky vyšší spotřební dani (12,84 Kč/l) vychází o trošku příznivěji. 

aby nedošlo k mýlce: bavíme se o výběru při fixní spotřební dani a fixní % sazbě DPH, nikoliv o tom, co se stane, když se daně změní a tím se nafta stane dražší nebo levnější oproti okolním zemím a tím se její prodej může změnit o desítky procent!

0/0
15.9.2015 17:44

J21a67k55u27b 87Š18a27f53a81n27d23a 7495167711481

No, takže potřebné zvýšení prodeje není tak vysoké jako snížení ceny. To jsem tím měl na mysli.

0/0
15.9.2015 20:50

O95l59d67ř81i86c92h 31J87a43n17e71č97e32k 8909186873271

no tak to samozřejmě :-)

když jednotková cena poklesne stejnou měrou jako vzroste počet prodaných jednotek, tržby zůstanou stejné. a při nižší jednotkové ceně je podíl daně vyšší.

jenže ceny klesly výrazně víc než o kolik se zvedly prodeje...

0/0
16.9.2015 8:28

R90a96d42e57k 40T94o39m29š96ů 3585473682391

No ta vaše matematika má dva problémy. První je, že benzín nikdy nestal průměrně 40 Kč. Loni byla cena nejčastěji mezi 36-37 Kč. A také ten pokles je jen o cca 5 Kč. Aktuální cena je 31,52 Kč. Viz například kurzy.cz/komodity Takže to už zase vychází jinak ;)

0/0
15.9.2015 22:04

O20l64d30ř29i93c28h 23J31a81n34e89č78e21k 8199256193941

jaké byly průměrné ceny v obdobích, o nichž se píše, opravdu nevím.

a i s Vašimi čísly je vliv na celkový daňový výběr zanedbatelný: při poklesu ceny nafty z 36,50 na 31,50 a růstu prodeje o 6% nečiní nárůst daní ani 0,7%.

současně by se však inkaso daní z benzínu propadlo o 3,6% (při stejných koncových cenách a růstu prodeje o 1%), takže v součtu by stát stejně nakonec o příjmy přišel.

0/0
16.9.2015 8:36

J61a73n 39F94r58o18l38í89k 6646640385614

Včera dávali na ČT 24 tabulku, kde "rychlý podíl nárustu" činil u benzinů 1%.;-D

+1/0
15.9.2015 15:02

M89a44r82e28k 13V96o16k76á12l 1966884735949

taky jsem na to koukal ... přišlo mi to tak v toleranci statistické chyby ... ;-D

+1/0
15.9.2015 16:45

A18n72t52o78n28i85n 24K19a11d95l73c38e44k 9612559911386

Buh vi, jak je to ve zbytku statu? Anebo tem dennim nadpisum o Cesich mam rozumet jako upevnovani nekompromisniho ceskeho nacionalismu u nas?

0/−3
15.9.2015 14:55

L38a63d84i68s91l88a16v 59S17o22k18o41l 1920642835652

Češi, do toho! Ale to byli normální lidi na zápase v Olomouci.

+1/−1
15.9.2015 15:34

J98a49n 45B84a21r45t77u23š52k87a 7476191891683

Je zajímavé že stačí jedna věta v médiích o "stoupající ceně ropy" a hned druhý den stoupne cena PHM u nás minimálně o korunu (či dvě). Ale propad cen ropy na historicky rekordní minimum se na našich pumpách projevuje rychlostí hnědých slimáků z našich zahrad. A co k tomu média? No ta se ozvou až se zprávou o stoupající ceně.... :-P

+1/−1
15.9.2015 14:52

O44n60d84ř72e68j 34Z87d36e26r82a46d28i21č73k15a 6774185413888

Všimli jste si někdy u pumpy, že tankující chlapi pistoli po konci tankování oklepou a ženský ne...? :-P

+18/0
15.9.2015 14:51

M72a45r21t20i17n 27K91ř84í70ž 9263132500957

ty zas otírají hrdlo nádrže :-D

+6/0
15.9.2015 15:22

L69u48c76i57e 56F30o94r58m76á72n33k61o47v91á 8345148187730

V tom případě jsem chlap. :-)

0/0
15.9.2015 19:50

P79e16t29r 26K32r33á50t76k54ý 5759496266191

To je logické, že se tankuje více nafta, když na naftu jezdí kamióny, dodávky, a také služební auta, u kterých se počítá s vysokým nájezdem a tedy častým tankováním. Běžná soukromá osoba s průměrným nájezdem kolem 10-15tis. km ročně, pro kterou je benzín vhodnější, tankuje pak benzín v průměru o poznání méně, než auta, která jsou stále na cestách a najedou desítky tisíc ročně.

+8/0
15.9.2015 14:45

J22i42n49d58ř71i95c56h 30Š87k45o39p94e72k 4865571680345

článek je že roste podíl nafty.

Takže že na naftu jezdí kamiony, traktory a dodávky, by na růst vliv mít neměl. Ty na ni jezdí totiž pořád

0/0
15.9.2015 14:52

J66a80k62u51b 33Š44a76f52a25n53d17a 7785747291191

Jenže třeba dodávek a kamionů přibývá.

0/0
15.9.2015 17:24

O60l62d21ř29i96c43h 62J17a60n53e91č69e88k 8319596453911

Petr Krátký: z Vašich argumentů vyšší podíl nafty nikterak nevyplývá - jedna věc je, kolik jedno vozidlo s naftovým motorem ujede, druhá pak kolik takových vozidel je ;-) náklaďáků, dodávek a služebních aut je jistě výrazně méně než soukromých ;-)

Jindřich Škopek: že na naftu jezdí kamiony a dodávky může růst vysvětlit! kamiony a dodávky při konjunktuře jezdí více než při krizi (ať už proto, že jich je na cestách více, anebo že každé auto najede víc kilometrů). je otázka (ne zrovna triviální), jak se v závislosti na ekonomickém cyklu mění nájezd benzinových aut.

Jakub Šafanda: díky ekonomickému růstu určitě, navíc možná i ty stávající najedou více kilometrů. Rovněž se v článku píše, že se prodává víc osobních aut s naftovým motorem, i když osobáky se na celkových prodejích nafty podílejí asi jen z menší části...

...a tak jako tak jsou motory stále úspornější, čili ani větší počet vozokilometrů nemusí znamenat vyšší prodeje. tak si vyberte :-P

mimochodem, vliv mohou mít i nenáviděné kurzové intervence ČNB, i když ne ve srovnání za poslední rok: oslabení koruny totiž snížilo českou spotřební daň v eurovém vyjádření a zatímco před intervencemi byla nafta v Česku o něco dražší než v Rakousku, od té doby, co je kurz na(d) 27, je cenová úroveň podobná. takže v Česku možná i tankuje více tranzitních řidičů.

0/0
15.9.2015 17:55

J18i29n18d67ř62i66c87h 96Š72k15o55p52e49k 4505221260305

koukněte na ten nárůst, je docela obrovský. Nárůst přepravy sice může částečně růst prodeje vysvětlovat, ale ne zcela, protože 1) v loňském roce už krize nebyla, 2) sice větší objem přepravy, ale s použitím vozů s menší spotřebou, 3) nárůst přepravy to nemůže pokrýt, protože prostě není dost řidičů na novou, další přepravu

0/0
15.9.2015 21:49

M44i19c75h38a70l 90S14t72r12n97a41d 3733860318654

A jak to vypadá s CNG a LPG?

0/0
15.9.2015 14:39

L18u24k70á54š 20Š51m96a95h32e31l 2347374162644

To je děs... přecházet na diesely. Zdraví občanů ty firmy, co na tom pár korun ušetří, samozřejmě platit nebudou. Rv A neříkejte nic o EURO5 apod., obecně se ví, že problémem u dieselů jsou hlavně prachové částice a NOx, což nové emisní limity neřeší.

+10/−2
15.9.2015 14:31

J20i12n78d53ř68i86c50h 68Š63k46o38p14e93k 4605681560325

ani nové benziny nejsou žádný záztrak čistoty. EURO 6 už musí mít filtry pevných částic, takže o moc lepší než diesly nebudou (pokud vůbec jsou)

0/−1
15.9.2015 14:34

T85o82m89á44š 34L79u67d15v77í46k 5230528163466

A ten filtr nějak škodí ovzduší? ;-)

0/0
15.9.2015 14:52

J62i96n18d90ř95i61c30h 27Š44k25o48p60e33k 4265161560455

vůči ovzduší je neutrální, protože sice průběžně zachytává, ale čas od času zachycený bordel vypálením pustí ven

Jinak kdyby benziny byly čisté, tak nepotřebují filtr pevných částic jako diesly

0/0
15.9.2015 14:56

M36i75c98h47a54l 26P30a84v31l21á47t 9893493364269

Filtr neskodi ovzdusi, filtr skodi majiteli / uzivateli automobilu.

+1/−1
15.9.2015 15:32

J57i10n74d16ř84i69c72h 94Š11k67o47p74e94k 4735561510985

filtr škodí ovzduší jednorázově, při regeneraci.

Podobně jako by člověk během dne sbíral produkovaný odpad (místo průběžného odhazování) a vyhodil ho jednou za den do přírody na hromadu

0/0
15.9.2015 21:50

O31l10d85ř76i16c97h 18J79a87n15e73č50e82k 8369946873321

zakažme auta a jezděme jen na kole a vlakem (poháněným elektřinou z jaderných elektráren)

0/0
15.9.2015 15:46

L13u32c50i98e 70F75o63r79m96á79n16k51o34v21á 8745688477680

A co na to Jan Tleskač? :-)

0/0
15.9.2015 19:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.