Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M71a23r19e47k 77Š83i82m11o77n 2784537828458

Dokud se nabití nevejde pod 30 minut, nebude to stále ono.

0/0
22.9.2015 19:43

J53a97r13o77s77l30a95v 67K37a74d49l59e86c 5691179172481

R^R^R^

0/0
22.9.2015 8:43

M55i26l67a13n 33C26h65a59l26u95p41a 7894526687843

Norská vláda podporuje elektromobily, česká elektrodeb..y.

0/0
21.9.2015 13:28

M54a50r11t17i80n 61D42o49k11t43o95r 5729588607176

Na dojíždění 50km do práce si nebudu kupovat auto za mega.

0/0
21.9.2015 12:19

M75a75r61t32i61n 84S79k22á37l42a 8534617808878

Já bych teda řekl, že cena auta absolutně nijak nesouvisí s tím, kam člověk dojíždí. Nebo možná to platí u lidí, kteří mají auto jen na přesun z bodu A do bodu B.

+3/0
21.9.2015 12:21

M16i24l67a89n 94C19h85a62l36u54p16a 7154256347163

Vaše starosti na mou hlavu. Já doufám, že to naše 12 let staré auto z 4 ruky bude ještě 10 let jezdit, protože dneska dělat VŠ odbornou práci je holt za stejný peníze jako bylo před 20 lety. Takže spíš než na přesun z A do B to vypadá na sešup od 9 ku 5. ;-D

0/0
21.9.2015 13:36

J59i66ř14í 52Z49ý30k79a 9669903831140

nesmíte soudit jen dle sebe. Když se rozhlédnu, tak znám spousty lidí, kteří opravdu nemusí řešit jestli si koupí na dojíždění do práce auto za mega, dvě, tři ... ale je teda fakt, že znám ještě více lidí, kteří to také nemusí řešit, protože nemají ani na dobrou ojetinu.

0/0
21.9.2015 13:48

A42l23e67š 63L28e79w53i43c85k74i 5155779491748

Jsou lidi,co jezdí 20 km do rachoty a utratí za káru i víc...

+2/0
21.9.2015 14:54

J53a48r30o55s26l46a60v 72K61a69d38l10e22c 5601189482331

Nejsou jen Tesly, jsou i elektra za 250tis...

0/0
22.9.2015 8:44

K83a85r62e95l 27F98a18j73t 5618712381583

Tak tohle si můřou dovolit v norsku kde státní rozpočet zasanují surovińami z moře. Udělat totéž u nás, tak bude lednička luxus, protže erár bude chtít svoje a na elektřinu bude v tu chvíli uvalena (další) spotřební daň. Ona totiž ani elektřina ani různé formy plynu není v zásadě levnější, to je pouze ve chvíli, kdy stát jeden ze zdrojů pohonu oproti duhému brutálně zdaní. A aby to ještě posílil je schopen ten nezdaněný ještě podpořit dotací ...

+4/0
21.9.2015 10:33

D10r81a27h39o97m10í98r 33S50t54r32o40u79h52a39l 4625158292454

Nesouhlasím. kW elektřiny je třikrát levnější než beznín a 1.5 krát účinnější. Kdyby byla na elektřinu použitou na uvalena stejná spotřební daň jako na benzín, pořád bude na 50% ceny benzínu.

0/0
21.9.2015 13:24

M94a62r90e29k 25Š53i56m54o40n 2564937548178

Jenže oni je nesanují surovinami z moře. Zisky z moře jdou do státního obrfondu, který investuje po celém světě a generuje další zisky. Z nich se platí důchody. Kdyby něco takového fungovalo v ČR, tak je státní fond v minusu dřív, než se protoří jedno volební období.

0/0
22.9.2015 19:45

M12o72j79m51í97r 12V22r61t84o96c77h 2610543822522

Až dojde životnost drahé baterie , tak si může koupit rovnou nové auto. Ojetinu Tesly nikdo nekoupí.

+1/−5
21.9.2015 10:04

M87a45r12t54i26n 76V75o67k80o66u72n 9828533683516

ojete tesly se v soucasne dobre prodavaji draze nez nove, stejne to je u ferrari a podobnych aut.

+2/0
21.9.2015 10:40

J38i95ř47í 30K67o98z10l40í59k 1929666592969

Mno nevím, třeba Toyota u svých hybridů předpokládá životnost baterií na dobu životnosti auta, tj. cca 15-20 let (nabízí i záruku na hybridní pohon nejprve na 5 let, kterou lze prodloužit až na 10).

0/0
21.9.2015 12:52

D83r39a74h42o11m67í18r 37S12t77r77o41u44h90a23l 4785248582524

Ne nutně. Cena baterií je skutečně to nejdražší technologicky, ale není to majoritní položka. Zisk automobilek a distributorů plus reklama běžně dosahuje 50%. Pokud vezmete Fabii za 200 tisíc, tak skutečná cena, tak jak vyjede z fabriky, je kolem 100 tisíc.

Takže pokud máte auto za milion, ideálně právě elektromobil, půl milionu si odečtěte pryč. Ze zbylého milionu si odečtěte tak 300 tisíc na výbavě a běžném materiálu. 200 tisíc mají možná cenu ty baterie. Jenže ty jdou recyklovat. Samotné baterie jsou drahé kvůli materiálu a způsobu výroby. V okamžiku, kdy se začnou dělat skutečně ve velkém, cena výroby klesne. Do oběhu se dostane velké množství recyklovatelného materiálu. Rozroste se trh s neoriginálními bateriemi a cena baterií silně klesne.

Velmi důležité je, aby došlo k uvolnění trhu s bateriemi. Ten zatím uvolněný není a kontrolují jej vlastně výrobci automobilů, což znamená, že ke zlevnění zatím nedojde.

Jenže za deset let to může vypadat jinak. Už vidím ta študácká auta na dojíždění do školy, která nebudou mít plnohodnotné baterie, ale olověné akumulátory, které vystačí tak na cestování po městě :-).

0/0
21.9.2015 13:33

J19i55ř11í 40Z40ý85k82a 9519563851190

Tesla je fajn v tom, že jí vlastní vizionář a ne prvoplánový ziskuchtivec. Dovedu si představit, že za 10let budou volně dostupná schémata a postupy na repasi baterií (kalibrace nabíjení, odblokování aktivovaných pojistek baterií atp.). Co jsem tak koukal na uspořádání toho "batterypacku", tak by neměl být problém poskládat některé bateriové bloky z částečně opotřebených, ale funkčních článků a zbylé bloky postavit z nových článků.

A pokud ne, tak je tu stále možnost koupit celý akupack od Tesly, který stojí 8900€. Tím získáte prakticky "nové" auto s životností dalších minimálně 8let. Bonusem je, že získáte větší dojezd než u kdysi nového (aktuálně se nabízí 90kWh baterrypack do aut s původními 85kWh).

Jestli se to vyplatí? To záleží na tom, za kolik budou srovnatelná elektroauta. Když koupíte "mrtvou" desetiletou Teslu za 250t Kč + dáte 250t Kč za nové baterky ... mohlo by se to vyplatit.

0/0
21.9.2015 14:02

O86l65d78ř90i37c16h 34J71a25n44e41č49e60k 8289156853751

to bych neřekl, že auta jsou v Norsku o 50 až 100% dražší než v Německu - ten rozdíl musí být ještě mnohem vyšší, protože v Norsku se z aut platí cca. 200% registrační daň, takže tam nová auta stojí v NOK podobné částky jako v Česku v CZK, tedy trojnásobek!

ale Norsko je hold velmi specifická země, takové možnosti podpory elektromobilů má jinak málokdo - jednak mají nadbytek elektřiny takřka zadarmo, druhak obrovsky zdaňují konvenční automobily - jak ta auta samotná, tak palivo do nich - takže mají obrovský prostor pro zbýhodnění těch elektrických.

+3/0
21.9.2015 9:49
Foto

P85a31v26e11l 50M57a13k94o53v97e87c 8588585201

Vzdáváte hold Norsku? Holt asi víte proč.:-)

+2/0
21.9.2015 10:00

M32i27l24a22n 97C49h16a84l88u16p98a 7234206697943

A běžence neberou? Že bych se krapítek načernil a zamotal do proudu z Maďarska.

0/0
21.9.2015 13:38

M82a34r53t20i95n 29V40o83k68o39u61n 9828463393276

Slo by to prosim udelat i u nas? me se nechce stehovat do norska, dekuji

+2/−1
21.9.2015 9:45

O74l22d14ř22i23c34h 48J29a64n79e89č96e25k 8279866393871

nešlo. protože v Česku z auta platíte toliko DPH, takže moc prostoru k daňovému zvýhodnění není. navíc Vám tu nikdo tu elektřinu nedá zadarmo.

+2/−1
21.9.2015 9:51
Foto

P18a22v28e54l 77M62a39k79o47v58e84c 8598245131

Prostoru je více než dost (minimálně jako v Norsku). Vše lze ošetřit právními normami (zákony). Pokud musí každý přispívat na OZE, tak by mohl i na elektromobily...:-)

0/−1
21.9.2015 9:56

K75a67r24e93l 93F11a95j44t 5568622691733

Ale to je trošku demagogie - kdyby 50% aut jezdilo v Čechách na elektřinu, tak je na ni v tu chvíli uvalena spotřební daň, protože tu díru po jejím nevybrání stát na rozdíl od Norska s nerostnými surovinami nezacelí ...

+4/0
21.9.2015 10:35
Foto

P29a98v14e23l 96M38a51k53o69v28e83c 8498215821

Demagogie je spíše "co by, kdyby"...:-) Kdyby byly ...., nebyly by....

0/−1
21.9.2015 10:45

M34a74r63t48i87n 15N61e13r32m81u30t 9327847428529

Šlo. Pokud se zdaní auta natolik, že budou o 50 až 100% dražší, potom stačí NEZDANIT elektromobily a rázem jsou levnými auty.  Ale to by se vám asi nelíbilo. A mě taky ne.

+1/0
21.9.2015 12:06
Foto

P60a59v58e80l 58M62a34k66o49v30e43c 8158535831

Inspirací, co by se dalo zlepšit a co pro lidi udělat je ve světě spousta. Škoda, že se naše vláda inspiruje spíše na Balkáně, případně u Orwella a jeho děl (1984 a Farma zvířat)...:-(

+1/0
21.9.2015 9:42

J90o27s12e21f 69A36d42á94m67e56k 2179695958266

Tak tohle by u nás neprošlo vládou, kam by pak Babiš dodával řepkový olej, kdyby se jezdilo na eletkřinu.

+10/−1
21.9.2015 9:33

P82e89t22r 94K97o92v20á69ř 2139906589574

"matka 4 deti" s Teslou? Kam je dava?;-D

usetri cca 30 000 NOK/rok

auto stalo odhadem 1 000 000 NOK, srovnatelny dieselovy passat tak 700 000 NOK. Takze pani po deseti letech jezdeni zjisti, ze uz usetrila rozdil v porizovaci hodnote...

0/−3
21.9.2015 9:26

P66e34t43r 15V82o60d77i21č15k79a 5198612575

Kam? Do Tesly. Ta totiž může být sedmimístná.

Srovnávat Passat a Teslu je předpokládám vtip. Pokud ne, tak to já bych asi měl srovnat svého Fiata s Ferrari.

+6/0
21.9.2015 9:32

P10e57t91r 12K51o20v61á45ř 2519756379354

proc by neslo srovnat Teslu a Passata? Phaeton by VW nejradsi zrusila a tak byl v realite nahrazen nejvyssimi vybavami Passatu. Ale prosim, misto Passata si tam dejte A8, at jste spokojeny.

Princip prispevku byl v tom, ze clanek vychvaluje ekonomickou vyhodnost elektromobilu v Norsku, ta ale jaksi v realu neexistuje...

Srovnavat Lanciu Voyager/Fiat Freemont a Ferrari pri doprave 6-clenne rodiny bych fakt nechtel - Ferrari by asi dostalo celkem nizke hodnoceni :-P.

0/0
21.9.2015 10:37

M45a22r43e24k 87Š35i52m62o12n 2114977898848

Protože za nové naftové auto zaplatí 200% registrační daň.

0/0
22.9.2015 19:48
Foto

L95u39k57á89š 46N72o38v63o93t50n10ý 6176277928388

Ne na všechno lze nahlížet perspektivou ekonomické výhodnosti / smysluplnosti. Co třeba ten ušetřený čas při dojíždění? Nebo prostě má ráda elektromobily či se chce chovat (alespoň lokálně) ekologicky šetrně.

0/0
21.9.2015 10:23

P22e16t90r 96K18o68v70á26ř 2629336789364

souhlasim. Pokud ale clanek pojednava o ekonomicke vyhodnosti, je moje poznamka naprosto na miste...

0/0
21.9.2015 10:39

K56a58r56e12l 66V17o16h22n61o71u98t 4778479720407

Čím víc na sever, tím horší to pro elektromobily je. Zima je mrcha a elektromobil má málo odpadního tepla.

0/0
21.9.2015 9:14

P94e21t36r 95V93i95n40t56r21l14í89k 3306234781

A přitom je tam kupován více než na jihu :)

+1/0
21.9.2015 9:40

P75e34t20r 19Z26a78s17k91o82č92i10l 2155402668229

"Startuje" bez problémů i v mrazech líp než spalovací motory. Spotřeba energie tam je větší, i na zahřívání baterie, ale elektřina je víceméně zadarmo a při dojezdu 400km běžně za den stejně moc km neujedete, tak je rezervy v baterce dost. Kde je problém?

+4/0
21.9.2015 9:47

K37a52r33e76l 73V58o89h65n38o81u95t 4988469510217

Rozhodně v tom "víceméně".

A pak samozřejmě v tom, že ta baterie tu zimu fakt vůbec nemusí.

0/0
22.9.2015 9:02

P45e92t37r 45Z37a60s89k60o67č65i48l 2215282368899

Vždyť říkám, že Tesla baterii zahřívá a chladí, aby měla vždy optimální teplotu.

0/0
22.9.2015 9:05

M63a39r27t28i67n 80V23o56k63o87u19n 9948373223276

naopak, zivotnost baterri dramaticky roste se snizujici se teplou :)

0/0
21.9.2015 10:41

K41a64r79e46l 98V71o69h13n16o32u76t 4848669370627

Říká kdo?

0/0
22.9.2015 9:04

J40i63ř75í 74K52o78z79l78í70k 1979886382489

Hmm, pak je asi jednodušší mít hybrida - jsem měsíc vlastníkem Toyoty Auris v kombíku s hybridním pohonem, spotřeba průměrně 3.8 l/100km. Příjemně tiché autíčko s minimální spotřebou při městském provozu a žádné dobíjení přes noc nepotřebuji. Daňové výhody u nás ale minimální, max. neplatím silniční daň.

0/0
21.9.2015 9:11

K35a41r32e76l 43V35o10h67n73o28u63t 4308609330937

Až jich bude víc, tak to zase zdaní. A těm lidem zbudou oči pro pláč.

+3/0
21.9.2015 9:11

J51i82ř23í 84Z92ý33k34a 9439303841430

„Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

24h noc by se mi také někdy hodila ;-D

+4/0
21.9.2015 9:03

K46a62r93e81l 57V69o33h43n70o82u55t 4428589650697

V Norsku mají občas i dvouměsíční noci.

+5/0
21.9.2015 9:11

R87a21d10e54k 23Ž29i83ž37k94a 9566225954150

Pise se pokud je baterie opravdu prazdna.Asi,kdyz prijede domu tak ji nema uplne vystavenou a pres noc se staci dobit...To je snad jasny,ne?

+4/0
21.9.2015 9:22

V24l91a21d47i43m95í72r 16N85o26v57o39t85n89ý 1499480182340

Píšou, že dojíždí 50 km...

0/0
21.9.2015 10:44

M56a25r14t21i34n 87H16o64c58e18k 5679475684617

mno, pokud ta tesla stojí v norsku místo 2 mega 4 mega, tak se ani nedivím, že mají elektřinu a parkování zdarma, jelikož si to předplatili už na deset let dopředu ;-D

+1/−1
21.9.2015 8:51

P64a18v51e59l 44P22í46p84a 1591825718627

Hlavně že nám to zaměstnankyně PR agentury tak pěkně vysvětlila.

0/0
21.9.2015 8:33

R69a67d33m78i45l28a 69S98i96m90č93á89k13o14v82á 5835863145685

dálnice směrem na Oslo stojí už v půl sedmé ráno, kdo může, jezdí vlakem... takže kecy v kleci :-) od té z PR agentury, aby nedošlo k mýlce ;-)

0/0
21.9.2015 8:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.