Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rychlovlaky ve Španělsku jezdí třistapadesátkou. U nás to prý nejde

Ve Španělsku staví kilometr tratě pro vlaky jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině levněji, než za kolik v Česku stavíme koleje pro soupravy jedoucí polovičním tempem. České úřady tvrdí, že stavba moderních železnic je příliš drahá. Ve skutečnosti však počítají se zbytečně vysokými náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V68í93t72ě42z39s55l12a87v 32K74l68o78z83í10k 3501609424357

Málokdo si uvědomuje co opravdu znamená VRT, to je přerod celé dopravy ve státě, trat je sice drahá, ale provoz na ní je velmi levný, žádné stále rozjíždění a brzdění a ztráty energií z tohoto, úplně to změní život ve státě. Třeba představa, že bydlíte v Ostravě a můžete dojíždět za prací denně do Prahy, tohle vše opravdu jde...Je to složitá problematika, třeba vám stačí méně vlaků, prostě vlak to otočí denně do Prahy z Ostravy 6x, pak vám stačí pár jednotek na pokrytí provozu atd.

Myslíte že němci jsou blbí když tyhle tratě staví ve velkém? [>-]

+2/0
8.10.2015 10:03

J74i86ř91í 77K62o21c10u80r20e83k 6395804725408

Placaté Španělsko? Tak tohle je centrálni "placka" mezi Madridem a Barcou.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/San_Lorenzo_desde_El_hombre.jpg

+1/0
6.10.2015 20:53

S12v43a25t70o93p28l15u20k 43S21i21l61n83ý 4432846789408

Mezi Valladolid a Leonem je opravdu většinou rovinatá krajina s malými převýšeními. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:24

J74i76r76k37a 26D78v89o41ř61á42k 4585450273578

Zdá se vám to jako placka, ale asi jste něco přehlédl. VRT Valladolid - Leon má 2 km mostů a 42 km tunelů a od toho se odvíjí cena.

0/0
12.10.2015 13:44

L50u12b38o75m49í84r 79K65a23m29e63n52s80k65ý 3110368663956

u nás je extrémně drahá každá státní stavba, jsme prostě klasický banánová republika, při každých volbách je tohle jedno z hlavních témat, každý hrdě hlásá jak se s korupcí a předražeností státních zakázek tvrdě a nekompromisně vypořádá, viz naposled Babiš (všichni jsou zloději a on zachrání stovky miliard) ovšem realita je stále stejné, nebo spíše stále horší, máme nejdražší na světě dálnice, železnice, tunely, mosty. Prostě jsme klasický slovanský stát, vládnout si neumíme za to krást ano, jistě slované směrem na východ kradou ještě více ale to není velká útěcha

+1/−1
6.10.2015 19:45

F40r53a64n14t95i12š84e64k 34N39o42v85á56k 6741255626701

Nádherný příklad o "banánovosti" dávají letadla CASA. Vyšetřovaná i ve Španělsku pro předražení a korupci při nákupu. ČR je nakoupila za skoro dvojnásobnou cenu než Španělé.

+1/0
6.10.2015 20:07

V58á54c66l44a93v 60Š18o63b56r 5723722977340

Existuje jediné řešení - a to prostě na 2 volební období zcela zastavit veškeré "investice" mimo naprosto nezbytně nutné havarijní údržby a prostě nechat ty parazitně-korupční firmy doslova vymřít hlady.

10 let zcela bez jakýchkoliv státních zakázek na cokoliv. nejlepší metoda vyčištění trhu.

Je třeba maximálně radikální řešení bez jakýchkoliv kompromisů.

0/0
7.10.2015 21:47

J40i34r74k61a 14D73v91o46ř16á36k 4895840603498

Tohle zkoušel ten blb Bárta. Trochu ušetřil ale zcelkového hlediska to byla katastrofa. Jak se často píše, dotace EU ztratíme kvůli nepřipravenosti staveb.

0/0
8.10.2015 10:39

M32i37c71h88a36l 27B93e51n80e10š 6619468922566

Není o jenom o tom, jak se stavba realizuje. Podívejme se také na ceny vstupů, tedy za kolik nakupuje například kolejnice ADIF a za kolik SŽDC. Potom už to není záležitost pouze terénu...

0/0
6.10.2015 18:11

T50o48m38a22s 65A98u98g17u20s94t70y51n 6707346521280

Srovnávat trať po rovině a v naší krajině není ošidné, ale je nesmysl. Nicméně dalším nesmyslem jsou argumenty, že VRT jsou příliš drahé.

+1/0
6.10.2015 17:24

P75e58t43r 20N84a35j84d83e46k 7797396873531

200 mld za trať z Prahy do Brna opravdu není moc, to je skoro zadarmo.

+2/0
6.10.2015 17:58

J74i10ř67í 80K45o95c67u96r77e28k 6605504255268

Přesně to jsem čekal. Že nějaký světaznalý geograf přijde s tím, že Španělsko je placaté. Cordiliéra Ibérica, průsmyk v nadmořské výšce 1300 m, vrcholy až 2200 metrů. Ano, takovou placku v ČR nemáme.

+4/0
6.10.2015 19:31

F76r27a84n56t69i98š61e33k 12N12o82v70á24k 6631535746851

Znám jen trať Barcelona Valencie, ale rovinatá není ani omylem. Tolik tunelů v ČR nepotkáte NIKDE. (tunelů fyzických, ne finančních) Například příjezd iu odjezd z nádraží v Castellon (Castillon, Castello de la plata) je zahloubený. Nějaké minimálně 4 km na obě strany jede vlak jako metro. Nádraží je patrové, vlaky staví "v suterénu" v "přízemí" jsou autobusy, všude eskalátory.. Ne jako u přestupu na Ruzyň.

+2/0
6.10.2015 20:01

S69v20a63t45o93p12l70u34k 38S83i31l96n39ý 4822686699198

Mezi Valladolid a Leonem žádné hory nejsou a terén je většinou velice rovinatý jen s minimem převýšení. Znám to tam osobně. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:26

V17l66a61d33i69m88í90r 51C96i65h97l73a 8811148527133

U nás jsou totiž tunely i na mostech ;-D

+5/0
6.10.2015 16:21

P42e89t40r 60Š80l82e25g23r 5314412248407

"Pro vedení VRT jsou ve Španělsku v této oblasti výrazně příznivější podmínky z hlediska uspořádání terénu, stejně tak i hustoty osídlení, kdy trať je možné vést výrazně přímějším způsobem v porovnání s podmínkami v rozdrobené zástavbě v prostředí ČR,“ reagoval Zdeněk Neusar z resortu dopravy.

České Ministerstvo dopravy by mělo říct, kde jsou nás v trase VRT hory vysoké přes 1200 metrů, které překonává VRT Madrid - Barcelona, nebo dokonce přes 2000 metrů, která překonává VRT Madrid - Valladolid. Prodloužení díky větší klikatosti z titulu zástavby rozhodně cenu nenavýší jako tunely, které jsou potřebné ve Španělsku, zatímco u nás nikoliv.

Jinak ceny ve Španělsku jsou nízké, protože

a) staví ve velkém (slevy z rozsahu), efektivně (minimalizace mezistavů, zařízení stavenišť apod.) - a propos to že se úsek pár km koridoru u nás modernizuje 3 roky, neznamená, že celý třeba 100 km úsek je za 3 roky, spíše tak za 10 a více

b) zhotovitele soutěží po profesích, tedy zvlášť umělé stavby, zvlášť svršek, trakci a zabzař a telco - monopolistické firmy nemohou moderovat soutěž o veřejné zakázky

c) nemají monopoly jako u nás na pražce firma ŽPSV (personálně spjatá se současnými i bývalými manažery SŽDC) nebo na zabezpečovací zařízení jako AŽD Praha.

+9/−1
6.10.2015 15:12

J36o72s29e23f 11P14i55š86v23e61j98c 5306716928969

Rychlovlaky pro rychlost 350 km jsou podle mne pro ČR skutečně nesmysl - při velikosti naší země by stejně stavěly jen v Praze a možná v Brně. No a kvůli dvěma zastávkám (a občanům bydlícím v těchto lokalitách, kteří by měli možnost tento rychlovlak reálně využívat) mi připadá výše investice a především další zprznění krajiny a zemědělské půdy jako naprostá blbost.

+1/−13
6.10.2015 13:49

J46i72r59k55a 79D77v93o95ř91á38k 4185380343508

Naprosto vadná představa o provozu VRT. Víte, že šinkansenová trať má zastávku každých 30 km? Proč asi?

+5/0
6.10.2015 14:00

R47e11g38i73n60e 25M34a45r83t72i77n 6572658890798

Obdobně nedaleké Nizozemsko.EU Mají ve vagonech displeje s informacemi o zastávkách a mimo jiné o rychlosti. Naše dráhy jsou slimáci.Rv

0/0
7.10.2015 11:13

R90a19d87e86k 84T77o50m70š84ů 3445613412751

;-D U nás to ale některé vlaky mají. RailJet například. :-P

0/0
8.10.2015 21:12

J36i84r91k74a 31D45v74o60ř70á55k 4215770723108

To co si představujete vy by mělo smysl pro maglev rychlosti zvuku a to ještě kdoví jestli. Ne pro normální VRT.

+1/0
6.10.2015 14:02

R87a86d77e31k 22J14a25n11a28t29a 9515486714962

Nikoliv. Na VRT Praha-Brno se kromě zastávek v Praze a Brně počítá se cca šesti zastávkami:

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/

Ano, ne každý vlak by v nich zastavoval. Ale to není nic špatného. Železnice má odjakživa spoje expresní a zastávkové.

+1/0
6.10.2015 14:10

P39e52t39r 97N82a57j18d98e79k 7127356293241

Náklady 200 mld. 

Odhadovaný počet cestujících 26 000 za den. 

To znamená, kdyby z každé jízdenky šel poplatek 100 Kč na zaplacení nové trati, tak by se splatila za 211 let ;-D

No nepostav to, když je to tak výhodný;-D;-D;-D

+1/−2
6.10.2015 14:37

J29i29ř62í 76E18r22b77e62n 1833164226497

Podobný poměr jako u dálnic, akorát že tam se neplatí jízdenka, ale časový kupon. A pochybuji, že kdo si koupí známku za 1200 Kč, pojede po dálnici jen jednou měsíčně ;-)

Nemluvě o tom, jak náročná (časově, provozně i finančně) je pouhá údržba dálnice kvůli zachování provozuschopnosti, od sekání trávy po prohrnování sněhu...

+2/0
6.10.2015 14:53

R37a60d35e66k 71J32a82n73a77t30a 9275266224942

Obdobně to ale máte i u současných tratí i u všech silnic. Stát tu infrastrukturu staví a udržuje coby investici do ekonomiky a pokud byste některé silnice rozpočetl na počty aut, vyšla by vám šílená čísla.

I u letadel vyjdou vysoká čísla. Víte, že letadla mají na rozdíl od ostatních druhů dopravy odpuštěnou spotřební daň i DPH? V ČR to na jednoho pasažéra dělá cca 900 Kč nepřímé státní dotace ...

+2/0
6.10.2015 14:59

P75e95t92r 88N95a80j64d52e42k 7357936443541

Za těch 200 miliard by byla fungl nová dálnice mezi Prahou a Brnem (kdyby byla potřeba). A využilo by ji mnohem víc lidí než VRT Praha-Brno. Zcela nepochybně.

0/0
6.10.2015 21:06

R46a27d58e55k 96J81a42n18a78t52a 9555456974112

Odkud by se podle vás vzali ti lidé na té druhé dálnici? Jak jezdí nyní?

0/0
6.10.2015 23:39

P46e63t23r 96N85a72j76d40e26k 7567476633541

Psal jsem "kdyby byla potřeba". Nebo si můžete představit, že tam žádná není a řeší se jestli postavit dálnici nebo raději VRT.

0/0
6.10.2015 23:41

R11a28d88e56k 78J43a75n80a98t63a 9495276194562

Tak situace ale nestojí. Dálnice je. Spíš se řeší, zda D1 rozšířit na tři pruhy (vzhledem k množství mostů velmi drahé).

V podobné situaci byla v 80. letech Francie s přetíženou dálnicí Paris-Lyon. Rozhodli se postavit první VRT v Evropě a nelitují.

0/0
7.10.2015 10:22

P95e52t47r 53N97a79j28d88e29k 7377186703771

Rozšiřovat D1 je nesmysl, naprosto by stačilo konečně dálničně propojit Mohelnice s Hradcem Králové a celý Olomoucký a Moravskoslezký kraj (2 miliony obyvatel) nebude muset jezdit přes  Brno do Prahy.  Jenže to se stane tak za 100 let. Místo toho se raději stavěj zbytečné tunely na železnici a fantazíruje o VRT. Přitom dopravní situace v městech jako je Litomyšl nebo Vysoké Mýto je katastrofální.

0/0
7.10.2015 10:31

J15i11r12k17a 42D37v40o88ř88á94k 4755120323298

K tomu vašemu řešení by bylo potřeba ještě zahnat/nalákat tranzitující kamiony na koleje v rámci kombinované přepravy. Jinak budou dva pruhy na D1 málo pořád, protože je to tak trochu jeden pruh pro kamiony a zbývá jen jeden pro osobáky..

0/0
7.10.2015 12:52

P47e98t73r 78N75a26j78d44e72k 7197936653731

Když bude ucpaná dálnice, tak to zas není takový tragédie. Podstatné je už konečně dostat tranzitní dopravu z center měst a obcí, vždyť to je šílené jak to v některých městech a obcích vypadá. Tam jde doslova a do písmene o život. Nejde ani tak o ty řidiče jako o ty lidi co v tom musí žít.

0/0
7.10.2015 13:18

J82a39n 69Č28e70k72a96l 7759965614414

Dálnice, miliarda za kilometr, za jak dlouho se asi splatí z dálničních známek?

0/0
7.10.2015 8:53

P84e80t25r 19N16a57j70d50e74k 7597796883541

Řidiči platí aspoň dálniční známky a plati nemalé daně v benzínu,  ale kolik platí ČD za to, že můžou používat koleje? Řekl bych,  že 0 a ještě pobírají dotace od státu,  za to že po těch kolejích jezdí.

0/0
7.10.2015 9:04

J58i41r53k97a 70D38v92o23ř76á63k 4575580293758

Pozor, velká část těch daní je daň z luxusu, to nemůže jít do dálnic ale na armádu, úředníky a policii. No, taky na dopravní policii, ale to je vpodstatě také vybavení dálnice a musí se započítávat do rentability.

0/0
7.10.2015 13:00

J15i39r34k53a 49D47v42o93ř94á11k 4685370243478

Máte tam podstatnou chybu. Zkuste si to spočítat v případě, že mzdy porostou ročně o 2% a tedy ta stovka by mohla být spolu se zbylými složkami jízdného ročně zdražovaná o 2% tak, aby ji lidé vnímali jako pořád stejně drahou. Pak se to zaplatí ne za 211 let ale mnohem dříve, ta doba se bude podobat životnosti stavby. Životnost tunelu jako díry v zemi počítejme 100 let, hrubého vybavení 50 let. Ta stovka byla docela dobrá trefa, v jízdném snesitelná a blízká rentabilitě stavby.;-)

0/0
7.10.2015 12:47

V52á89c24l12a50v 24S69v38o28b98o15d68a 5686288189

Dálnice zabere víc místa,než železnice!

0/0
6.10.2015 16:53

J27i66ř60í 86K80o65c21u50r16e40k 6505224635458

Není pravda. Říkali v hospodě, že to jezdí tak rychle, že dvacet metrů od trati to trhá stromy z kořenů. Tak se musí 100 metrů na každou stranu všechno vymýtit. ;-D

+1/0
6.10.2015 19:35

J52i39r42k23a 54D69v85o48ř55á18k 4145160753208

Divím se, že se ještě ty hory nerozpadly v prach a řeky nevypařily.;-D

0/0
7.10.2015 12:55
Foto

S35t47a79n78i23s85l77a44v 18T50e42s81a40ř 9497174702984

dyk je to stejně jedno, i kdyby se zlevnila výstavba tratí, tak se stejně najde způsob, jak ty prachy vysosat nějak bokem. Například tím, že se postaví trať na 160 km/h a pak se na ní koupí zbytečně soupravy na 250 km/h Rv

0/0
6.10.2015 13:08

J91i75r69k72a 55D23v57o32ř77á20k 4515810743888

Ta disproporce je samozřejmě do určité míry špatně, Na druhou stranu, je zcela běžné, že vlak má teoreticky vyšší rychlost než trať, např. vlak na 350-360 km/h jezdí po trati která má provozovanou rychlost jen 300-310 km/h. V rámci přesnosti, žádné soupravy na 250 v ČR nejsou, ty nejrychlejší mají 200-230.

0/0
6.10.2015 14:24
Foto

S11t25a67n59i70s98l77a67v 18T30e90s79a72ř 9387454412844

Opravdu si tu někdo myslí, že Španělsko je správné pro srovnávání ceny a kvality?

0/0
6.10.2015 12:51

P18e12t10r 83N43a64j74d34e65k 7657636103331

Opravdu si někdo myslí, že Španělé jsou oproti nám v něčem zaostalí?

0/0
6.10.2015 12:56

M65a68r67t91i39n 34H48o21d37í12k 2375345678487

To si děláte snad srandu. Byl jste tam někdy?

+2/0
6.10.2015 13:08

T80o74m50a28s 85A46u35g43u78s74t15y66n 6597926341150

Ve VRT jsou ovšem evropská špička...

+1/0
6.10.2015 17:26
Foto

S42t24a67n83i63s32l22a80v 98T21e91s72a80ř 9987714582754

Srovnávám podle toho, jakou mám zkušenost, konkrétně z automobilového průmyslu. Auta vyráběná ve Španělsku jsou jako loterie. Zmetky jsou častější než dobré výrobky.

0/0
6.10.2015 13:11

M26a92r59t25i46n 77H62o97d32í88k 2915855718737

To je ale potom nesmyslná generalizace.

+3/0
6.10.2015 13:16

O55n85d31ř68e23j 65H82o83r58á62k 8689294731

A taky tam neumí uvařit vepřo knedlo zelo, takže je naprosto jasné, že nedokážou postavit kvalitní vysokorychlostní trať.

+2/0
7.10.2015 8:31

J54i61r61k79a 13D55v90o43ř98á74k 4895950463148

Ovšem steaky mají báječné, takže by jim VRT mohla jít také.;-D

+1/0
7.10.2015 12:58

K85a41r42e29l 93B36l47á45h86a 6586397574924

Je to docela zajimave, ze v pripade zeleznice stavi Spanele pomerne efektivne. Asi to bude tim, ze na to nedostavaji dotace. V pripade srovnani ceny, za jakou se stavi dalenice za penize EU meli spanele na 1000m2 dalnice cca 2,5 vyssi naklady, ze v Nemecku.

0/0
6.10.2015 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.