Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nebezpečné přejezdy budou hlídat laserová čidla, chce Ťok

Nešťastnou bilanci úmrtí na železničních přejezdech chce ministerstvo dopravy zarazit nasazením moderních zlepšováků. Do konce roku by se mohly na kritických místech objevit například laserové skenery. Vlak před překážkou zastaví nebo jen zpomalí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62i24r22k37a 95D20v11o59ř68á83k 4105900443828

Všechna ta čidla jsou nesmyslná, přinesou víc problémů než užitku. Prodlouží dobu, kdy se nesmí na přejezd vjet a tedy motivaci řidičů ten zákon porušit! Jediné co má smysl je vjezd na červenou opravdu trestat podobně jako vysokou rychlost. Kamera - foto - správní řízení - pokuta a body za půl řidičáku, v případě cizince a vyhýbání se správnímu řízení vyhoštění.

+1/0
8.10.2015 11:01

J26i52ř30í 14E89r95b62e36n 1123354396577

Hlavně ono stačí před tím čidlem mávnout rukou a vynutit si tak zpomalení rychlíku z 90 na 30 km/h...

Který zvídavý sedmiletý kluk by to nezkusil! :-)

+1/0
8.10.2015 20:14

P41e96t92r 90M57i41c62h37a71l 2810264781812

Souhlas. Kamera se záznamem a tvrdý trest. Těch zbytečně zastavených vlaků by asi byly mraky.

0/0
9.10.2015 0:23
Foto

V50o84j41t96ě84c31h 61P92a46v42l47í58k 5804471324898

Ač je to velmi kruté, myslím, že má smysl vlak zastavovat jen kvůli překážkám, které jsou pro něj hrozbou. Tedy motorovým vozidlům dostatečné velikosti.

0/0
9.10.2015 9:18

L35u21k85á96š 48V78a13ň65u76r36a 1685374163213

Co s lidma, kteri na cervenou vjedou na prejezd? Treba jim zabavit auto? Nebo sebrat ridicak na 5let? Nebo by mohli zafinancovat ty lasery. Treba z prodeje zabavenych aut.

0/0
7.10.2015 20:53

J43i35r51k31a 48D21v31o38ř26á13k 4765630933638

Úplně by stačilo je DOOPRAVDY potrestat tak jak je to v současném zákoně.

+1/0
8.10.2015 10:44

L54u41k76á92š 39V47a45ň69u40r80a 1425714803743

Co je to za vopruz? Lidskou blbost chce řešit vyhazováním státních peněz?

+2/−2
7.10.2015 13:23

M29a58r62e33k 86H35r97u21b17y 6587972201678

Hmm, dalsi pokus ohnout fyziku? Ta prednost vlaku na prejezdu neni jen tak - setrvacnost neokecaji ani lejzrova, ani treba plazmova cidla:-P

+3/0
7.10.2015 9:59
Foto

V96o94j81t30ě83c83h 49P20a44v58l74í97k 5674741724948

Nic není potřeba ohýbat, jen je potřeba vlaku dát vědět o překážce na trati dostatečně dopředu, v případě Pendolina jedoucího 160 km/h je to 38 sekund.

0/0
7.10.2015 16:24

M69a88r76e40k 56M19a66r50t52i76n 8689654426340

Co to je dostatečně v předstihu? A jak jste přišel na těch 38 sekund? Do té teorie by neuškodilo trochu praxe.

0/0
7.10.2015 19:27

V27a93c29l79a48v 74H57a60j58e86k 3416639839

jo to by mne také zajímalo. Pán je zjevně zcela mimo realitu. Na studénce by nám svoji vizi mohl dostatečně demonstrovat. Od zavření závor do příjezdu Pendolina zbývá několik sekund. Tohle ani přenos informace o překážce a automatický stop vlaku moc nepořeší. Je třeba řešit příčinu a tou je řidič a auto. Proč se neřeší jak autu zabránit vjezd na přejezd ve výstraze??

0/0
7.10.2015 21:36
Foto

V98o86j35t28ě59c34h 26P47a69v31l79í21k 5864371414768

Zabránění vjezdu na přejezd při výstraze je samozřejmě nutno řešit jako první, bez toho by se vlaky zastavovaly každou chvíli. Ač už jsem to psal v dřívějším příspěvku, zopakuji zde představu fungování přejezdu, navrženo pro příklad Studénka, kde má přejezd délku 39m od závor k závorám:

t+0s: Spuštění výstrahy

t+4s: Kamerový systém začíná pokutovat vjetí na přejezd

t+16s: Spuštění závor na vjezdu, Kamerového systém pokutuje i objetí vstupní závory, počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému zpomalení

t+26s Počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému nouzovému zastavení

t+44s Uzavření závor na výjezdu, kamerový systém pokutuje za ohrožení provozu, rozsvěcí se nápis "proražte závoru, opusťte přejezd vlak za 15 .. 14 .. 13 ...)

t+60s Průjezd vlaku

t+64s Zvedání všech závor

t+70s: Zrušení výstrahy

Celé to vyjde na jednu minutu a deset sekund, což je jen o deset sekund déle, než dnes.

0/0
8.10.2015 8:47

J17i24r83k76a 20D41v79o78ř87á35k 4975460193408

Deset-dvacet sekund před příjezdem vlaku vám tam vjede auto. Co ty lasery, masery a grasery udělají? ;-D

0/0
8.10.2015 10:47
Foto

V89o98j91t34ě67c62h 27P57a19v40l26í85k 5574721484678

Aby tam vjelo auto v t+40 až t+50, musí ignorovat blikající červená světla a ještě k tomu prorazit nebo protisměrem přes zábranu (vysoký obrubník na silnici mezi směry) objet zavřenou závoru na vjezdu. Pokud pak bude ignorovat i blikající výzvu "proražte závoru, opusťte přejezd" a zůstane tam, dojde ke srážce v rychlosti mezi 75-120 km/h, podle toho jak pozdě tam vjede.

To znamená, že potřebujete mnohonásobně většího debila, který musí udělat hned několik dopravních přestupků za sebou aby se to stalo, a i pak srážka bude mít menší následky než dnes, kdy strojvedoucí brzdil jen cca 4 sekundy.

+1/0
8.10.2015 12:39

J60i47ř26í 82E51r71b56e85n 1733674176567

Hernajs člověče, to zní až příliš logicky na to, aby se to mohlo realizovat... ;-)

0/0
8.10.2015 20:16
Foto

V40o34j36t78ě37c39h 41P79a28v62l68í78k 5594581154538

Na 38 sekund jsem přišel z parametrů brzdné soustavy a hmotnosti soupravy ETR 680 Pendolino a maximální traťové rychlosti v ČR 160 km/h. Zbytek je fyzika. 

Dostatečně v předstihu pak znamená nastavit časování přejezdu tak, aby v okamžiku, kdy se dá očekávat opuštění přejezdu všemi normálně se chovajícími vozidly, měl vlak ještě alespoň těch 38 sekund na zastavení. Lepší je samozřejmě o něco delší čas, aby ihned nemusel brzdit nouzovou brzdou.

0/0
8.10.2015 8:36

J60i34r82k17a 39D29v73o59ř30á35k 4885270513168

Měl jste v té své "fyzice" na kolejích mokré listí?

0/0
8.10.2015 10:48
Foto

V59o98j55t69ě26c84h 13P46a57v28l40í68k 5494971774468

Mokré listí je zcela nezajímavé, s tím se setká jen první náprava a dalších 27 už ne.

+1/0
8.10.2015 12:21

O33l91d65ř13i34c49h 83J98a27n21e59č76e57k 8119506233381

chcete tím říct, že bude na přejezdech zavedena přednost řidičů - pirátů před vlaky?! 8-o Rv

za nehody na přejezdech jsou v drtivé většině případů zodpovědní řidiči, kteří na ně vjíždí ve chvíli, kdy tam nemají nic dělat. a ve většině případů při nich i sami (resp. jejich spolucestující) umírají. ano, jsou výjimky, á la Studénka. ale reakcí na takové případy má být zamezení, aby auta na přejezd vjížděla, když nesmí, ne omezení železniční dopravy !!;-€

+4/−1
7.10.2015 7:59
Foto

V22o12j69t32ě88c41h 30P49a23v75l64í76k 5704781754808

Pokud za takovou přednost na přejezdu pokaždé zaplatí tučnou pokutu (a to i když zrovna vlak neomezí), tak je to přestane bavit. I o tom je lepší vybavení přejezdu. 

Potíž je totiž v tom, že srážku odnese nejen nezodpovědný řidič, ale mnohdy i lidé ve vlaku, vlak, provoz na trati ...

+1/0
7.10.2015 16:18

V82a12c95l61a47v 80H20a25j55e52k 3146349369

Asi je to špatně. Pokud někdo vjede na přejezd ve výstraze mělo by se to vždy vzhledem k možným následkům posuzovat jako trestný čin obecného ohrožení, takže kamery a důsledné trestní stíhání (pokuta + zákaz činnosti). Tohle stejně nehodě typu Studénka nezabrání v tomto konkrétním případě nepovede ani k významnému snížení rychlosti vlaku.

+2/0
7.10.2015 17:18
Foto

V88o55j76t26ě39c36h 94P18a24v44l59í44k 5634211724288

To je, samozřejmě, nesmysl. O obecné ohrožení jde až když neopustí přejezd ve vyklízecí době, tedy do uzavření závor. Do toho okamžiku na přejezdu zcela legálně podle vyhlášek i norem smí vozidlo být. Pokud na přejezd vjede ve výstraze, jde jen o přestupek.

0/0
8.10.2015 8:50

J32i56ř41í 83E94r73b98e53n 1613894406907

Být na přejezdu smí, ale vjet ne.

Vzhledem k tomu, že vjetím na přejezd ve výstraze řidič vědomě ohrožuje zdraví a životy desítek až stovek lidí ve vlakové spoupravě, bych to za přestupek nepovažoval. Analogicky: ukrást desetimetrový kabel je taky jen přestupek. Pokud ale vedl k požárnímu výtahu, je to jasné obecné ohrožení...

0/0
8.10.2015 20:19
Foto

V53o76j45t36ě95c23h 34P29a87v59l40í52k 5794721684668

Pokud konáním v rozporu se zákonem (vjetím na přejezd ve výstraze), dosáhl pouze stavu (přítomnost na přejezdu ve výstraze, ale před uzavřením závor), do kterého se mohl dostat zcela legálním způsobem (pomalou jízdou), není možno to kvalifikovat jako obecné ohrožení.

0/0
9.10.2015 9:30

J45i26n83d69ř47i95c33h 95Š72k49o40p24e56k 4325631490945

Jen nesmysly a kraviny.

Stačilo by na každý přejezd dát kameru a nedočkavce jedoucí na červenou pokutovat. Ideálně k tomu zpřísnit zákon - profík s autem nad 3,5 t průjezd na červenou - první provinění 1 bez papírů, běžný řidič na rok bez papírů po 2 projetí na červenou třeba během 4 let

+4/−1
7.10.2015 7:03

O13l63d46ř97i33c48h 49J86a53n40e71č26e88k 8149316143411

to je nutná podmínka pro to, aby čidla zastavující vlaky mohla smysluplně fungovat.

vjedeš na přejezd, když tam nemáš co dělat - dobrá, vlak tě nerozpráší, ale zastaví, ale ty za to bez jakýchkoliv vytáček dostaneš pokutu v řádu desetitisíců, při prvním prohřešku navíc hromadu bodů a při druhém přijdeš o papíry.

protože když by zůstalo jen u toho zastavování vlaků, čehož se v Česku dost obávám, tak se ještě zvýší bezohlednost řidičů na přejezdech, protože výrazně klesne riziko, že budou potrestáni srážkou.

+3/0
7.10.2015 8:08

J18i45n15d70ř53i57c53h 49Š63k55o81p19e72k 4645941890565

jenže to skončí přesně jak píšeš. Negramotní trotlové polezou na červenou na přejezd, protože budou vědět, že to vlak zastaví. A trest žádný

+3/0
7.10.2015 8:18

M75a18r32e68k 22H76r44u81b92y 6647602781828

Stacilo by aby u tech proflaklych prejezdu obcashlidali policajti. Par drsnych pokut a ono by to ty chytraky preslo - jenze to by se zase nedalo utratit tolik penez...

+1/0
7.10.2015 9:57

J45i19n20d24ř24i27c43h 34Š59k16o92p58e68k 4915661760805

a hlavně by zase lidi nadávali na policejní kontroly, tak se radši nedělá nic.

Když vidím chování řidičů na silnicích, tak by se dalo vybírat na libovolném místě a ještě by si mohli vybrat, jaké přestupky budou oceňovat.

0/0
7.10.2015 10:12

V75a75c35l42a37v 23H81a72j94e68k 3706879599

Věčně by to měl být vždy trestný čin a ne přestupek.

+1/0
7.10.2015 17:19

J91i91ř69í 80E20r72b98e57n 1493774566317

No, vzhledem k tomu, co se na přejezdech za posledních pár let dělo, by na takovouto (!) policejní aktivitu nadávalo řádově méně lidí než za měření rychlosti na přehledné silnici I. třídy, kde je cedule "obec" třeba 200 m před prvním stavením...

0/0
8.10.2015 20:22

R26o12m38a19n 53J83e76s15c22h88k83e 9538495187955

Na našem přejezdu na koridoru Brno - Praha po vjetí do nesvíticího přejezdu spadly závory a uvěznily. Sám jsem to viděl dvakrát. Mne se to stalo také.

Čím jsem se provinil ?

Na upozornění SŽDC mne ani neráčilo odpovědět. Takhle funguje stát.

0/−1
7.10.2015 11:53

J37i50n28d58ř71i45c98h 23Š10k87o87p81e93k 4775321350975

pokud si přečteš můj příspěvek, tak píši "jedoucí na červenou"

0/0
7.10.2015 12:43

J77i20r21k20a 52D63v51o83ř93á82k 4475130183258

A který to je přejezd?

0/0
8.10.2015 10:52

R40o11m76a70n 16J30e28s83c85h27k87e 9378305657115

Já vím o dvou. Ve Skalici nad Svitavou nesvítí stabilně. U nás v Doubravici dvakrát spadly závory při nesvícení. Také jsem viděl na vlastní oči otevřené závory a vjezd nákladního vlaku tamtéž. Měl jste viděl bledého fíry.

0/0
8.10.2015 12:08

J82i36r88k62a 85D74v39o96ř84á84k 4865760733778

Provinil jste se přinejmenším tím, že jste neposlouchal, že přejezd zvoní. Ale nevím nevím jestli vám mám věřit tomu, že nesvítil. Spíš ne. Existují různé výpovědi, že přejezd nesvítil, přestože zároveň existují záznam z černé skříňky i třeba video, že svítil. To je negativní efekt závor: Člověk čumí na nedůležité závory a úplně vysklí to podstatné - červenou.

0/−1
8.10.2015 11:10

R61o60m20a91n 71J56e79s26c16h25k15e 9788935337935

V našem státě mohou být i hluší řidiči. Ti neslyší vůbec.

0/0
8.10.2015 12:20

J32i24ř42í 85E81r21b55e57n 1503314506117

Ale slepí by být neměli a dvojité červené blikačky by přehlédnout neměli. Výstražníky vzor SSSR byly svého času dost pokrokové, i když jejich bručivá výstraha byla vzhledem k vlnové délce zvuku mnohem méně pronikavá než klasický zvonek nebo cymbál s kladivem...

0/0
8.10.2015 20:44

R14o91m85a29n 53J54e15s34c65h76k45e 9588185317655

Problém je, že jsou zde přejezdy, které v klidu vůbec nesvítí. Například ve Skalici nad Svitavou. Ve vyhlášce je stanovená pouze maximální rychlost. Minimální není stanovená vůbec.

0/0
8.10.2015 21:48

F30r73a56n16t80i15š13e61k 69V54a90n90ě66k 1157134697697

Tím se nám hezky zvýší doba kdy bude přejezd uzavřen. Třeba ten přejezd u Studénky. Každou chvilku je dole, protože tam jezdí velké množství vlaků. Přejezd má předzváněcí dobu, než se přejezd uzavře a projede přes něj vlak. Což u Studénky bude minimálně pro rychlost vlaku 160 km/h. U pomalejších vlaků je samozřejmě doba uzavření závor a skutečným projetím vlaku delší. Jakmile tam dáme nějaké čidlo, které po uzavření závor vyšle do vlaku signál, že na přejezdu je překážka. Tak samozřejmě musíme zvýšit dobu uzavření přejezdu a projetím vlaku. Protože musíme započítat i dobu, kdy vlak začne reagovat a při rychlosti 160 km/h dokáže zastavit bezpečně před přejezdem na kterém uvázlo vozidlo. takže takový přejezd na koridoru Praha - Ostrava bude uzavřen skoro pořád.

0/−1
6.10.2015 20:46
Foto

V31o55j74t34ě30c95h 61P34a87v98l37í54k 5784821764608

Počítal jsem to, viz níže, doba uzavření závor je dnes cca 1 minuta a pro úplné zabezpečení před srážkou by se prodloužila na 1:10. Pro srážku v nižší rychlosti (jak navrhuje Ťok), by se prodloužit nemusela vůbec.

0/0
6.10.2015 20:56

L54i35b83o92r 25V68e94s11e39l25ý 2739616622482

Počítejte znovu, protože uzavřený přejezd už musíte mít v takové vzdálenosti, na kterou vlak zastaví, tj. vyhodnocení, reakční časy a následné brzdění.

0/0
6.10.2015 21:07

F28r61a17n74t36i62š55e41k 98V76a94n80ě91k 1157744167907

A co je to nižší rychlost? 120,100,80 km/h.? I při 80 km/h může dojít k úmrtí. Neumře vám ve vlaku dvacet lidí, ale třeba jen dva. Aby ten systém měl smysl, tak musí vlak před přejezdem úplně zastavit. Brzdná vzdálenost u vlaku při 160/h je prostě okolo kilometru, spíše více. Samozřejmě bude menší, když budete brzdit rychlobrzdou, ale to se vám v tom vlaku ti lidi pomlátí, takže z bezpečnostních důvodů by jste měl brzdit plynule. Ono se taky totiž může stát, že bude chyba systému a žádná překážka tam nebude. A těžko budete pak vysvětlovat cestujícímu, že tu ruku má zlomenou, protože to začalo brzdit omylem.Taky musíte ty zařízení instalovat do všech lokomotiv a u všech dopravců ,aby to mělo smysl a ne, aby to měly třeba jen pendolina. Kvůli sedmi vlakům drahý špás. Nebo signál volnosti přejezdu budete přenášet přes návěstidlo, ale na to máte normy. A návěstidlo bude muset být opět u rychlosti 160 km/h vzdáleno přes kilometr před přejezdem. Spíše by stát měl investovat do toho, aby vůbec kamiony nejezdily přes silnice nižších tříd a vybírat mýtné i za tyto úseky. I kdyby byl výběr prodělečný.

+1/0
6.10.2015 21:34
Foto

V70o23j40t21ě78c29h 75P54a61v59l73í93k 5144321984718

Energie srážky a tedy následky rostou s druhou mocninou rychlosti. Při nesnížení doby uzavření závor, by v modelovém případu Studénky srážka nastala při rychlosti 40 km/h. To by řidič, který by nestihl opustit své vozdilo nejspíše odnesl jen s lehkými zraněními.

Systémem "generální stop" je v ČR většina vlaků vybavena, takže až taková investice by to být nemusela.

0/0
6.10.2015 21:46

L48i79b75o47r 13V56e24s15e23l36ý 2169966432752

Spoléhat se na generální stop v době přechodu na GSM-R? Navíc GS ani není bezpečný.

+1/0
6.10.2015 21:51
Foto

V89o36j33t34ě12c48h 32P37a49v42l40í30k 5744121814468

Lepší než drátem do oka. GS pomocI GSM-R byl demonstrován již v roce 2007, takže v tom problém nevidím.

0/0
6.10.2015 21:56

L93i54b95o19r 53V35e97s68e86l24ý 2989346962522

Až to bude implementováno, tak možná ...

0/0
6.10.2015 22:03
Foto

V22o78j20t84ě69c46h 70P79a29v60l49í21k 5404421164828

Ty přejezdy taky nebudou hned. Pár let zabere jen analýza dostupných řešení, rozhodování, testování, plánování ...

+1/0
6.10.2015 22:16

P81e21t33r 76N41o61v11o34t32n64y 1381640471

1 minuta do příjezdu vlaku? Pak je to blbe ted.

0/0
6.10.2015 22:58
Foto

V86o49j96t39ě95c30h 61P19a88v42l44í75k 5244341454698

A jak by to podle Vás mělo být správně?

0/0
6.10.2015 23:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.