Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čech u soudu poráží British Airways. Musí ho svézt levně první třídou

British Airways musí přepravit cestující, kteří si u nich koupili v srpnové akci levné letenky v první třídě na dálkové lety. Vyplývá to z předběžného rozhodnutí obvodního soudu pro Prahu 6, který se zastal jednoho z klientů. Aerolinky chybný tarif později rušily s tím, že to byla chyba systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19o69s20e39f 41S46v12o52b26o70d64a 7246802439374

ze to BA za tu ostudu stoji?  Mohli par pitomcu svezt v prvni tride, dat jim ten biftek a sampus... a udelat si z toho reklamu jak napravili sve chybky a jak zakaznik je veledulezity... Misto toho se budou soudit.  Proste spatne PR ....

+5/0
10.10.2015 17:23

L92u38b67o24r 48S63o30u86č39e12k 3370584662988

zjevně stojí... a dost je chápu ... riziko přijít o několik platících first class klientů (to jsou právě Ti veledůležití), kvůli pár klientům (jak vy říkáte pitomců) je příliš vysoké a hlavně není možné jakoukoliv sebenesmyslnější chybu akceptovat. Nějaká hranice by měla existovat - resp. kde ta hranice je ? V tomto případě jde jen v ČR o desítky letenek a celosvětově možná o stovky -- pak už jde ztráta do desítek milionů.

0/−2
12.10.2015 10:22

D13a40v35i56d 71O87d65l53e96r 8722422823587

Přesně: kdyby řekli:  "Podívejte, udělali jsme chybu, ale protože jsme féroví, pár stovek lidí jsme svezli naší první třídou," měli by z toho vynikající reklamu :-)

+2/0
18.10.2015 2:29

M64i81l37o80š 56S22e72t52í31k 3859529114540

To je něco podobného, jako začátkem roku na Alze - nevíte někdo, jak to nakonec dopadlo? Nemůžu to nějak najít.

http://mobil.idnes.cz/alza-prodavala-iphone-6-velmi-levne-dtp-/mob_tech.aspx?c=A150113_144415_mob_tech_LHR

0/0
9.10.2015 16:35
Foto

J67a82n 79P74a46v98e21l90k23a 3916363240

Prý probíhá soud. Jinak dal jsem odkaz na tento článek na FB alzy a bez komentáře ho smazali.

0/0
11.10.2015 19:05

M89i39r29o94s84l64a83v 81Z92i16k82m88u64n15d 7449233594393

Pokud se "trh" hemží různými akčními slevami apod. tak letenka za 1 Kč / 1 € / 1 USD / 1 GPB nemusí být nereálná, třeba jen jedna letenka nebo jízdenka ... To je prostě riziko podnikání ... za chybu v systému se platí. Nepředpokládám, že by jedno letadlo se všemi letenkami za "libru" přivedlo BA ke krachu ... mnohem více vyplatí na odškodném za zpoždění, které přesahuje cenu letenky.

Soud rozhodl správně ...

Jančura taky jezdil kdysi za korunu ...

+2/−1
8.10.2015 16:36

O80n76d13ř14e84j 77Š59t73ě30p91á45n71e54k 5229890268919

Jančura jezdil za korunu hlavně pro studenty :-D Protože mu to do plné tarifní výše doplatil stát ;-D;-D;-D

+1/−1
8.10.2015 19:19

M76i67r65o12s70l17a48v 95Z78i28k73m39u33n48d 7819193454873

Nikoli z Prahy do Liberce ... pro všechny ....

0/0
10.10.2015 12:46
Foto

J31o38s22e79f 55N74o91v29a21k 1365795258658

US soud nedavno (pul roku nazpatek) odvolal narizeni, ze "mistake fares" neboli "chyby v rezervacnim systemu" aerolinky nemusi dodrzet. Byl to takovy sport pro generace cestovatelu, ale casy se meni a aerolinky ted muzou "mistake fares" jednoduse zrusit a vratit penize. Toto se nekolikrat v posledni dobe stalo. V Cechach zrejme zadny zakon nebyl a neni, a tak tento soudni pripad muze odstartovat provizi v zakone.

0/0
8.10.2015 15:30
Foto

S95t86a47n78i21s87l31a41v 79T34e85s21a48ř 9367354482814

Letenka za třetinu je podle mě věrohodná "akce". Odkazy na "evidentně chybnou cenu" by neměly podle mě obstát.

+6/−1
8.10.2015 15:03

O98l82d33r83i76c46h 46V11y74s46k89o44c37i32l 9395812403366

delaj jak kdyby tu tridu meli na mesice dopredu vyprodanou... Takhle jejich ztrata bude minimalni. Proste se nekdo vychrape na betli ktera by jinak byla pravdepodobne prazdna ...

+1/−1
8.10.2015 12:39

M60o22n59i60k77a 64M62a45l27á 6720523298360

To vypadá, že do BA se dostal Tvrdík :)

+2/0
8.10.2015 12:24

B20o30r38e13k 94J47a29n58e85c72e41k 4300532922190

Ty letenky nakoupila spousta lidí z celého světa, včetně Američanů, Britů a Němců - zrovna případ s Malajsií se týkal odletů z Německa. Letenky byly zrušeny plošně všem, skutečně BA nezkoumala národnost pasažéra podle jakéhosi algoritmu, jestli si to nechá líbit.

0/0
8.10.2015 12:21

F50r52a55n83t86i24š74e87k 14N43o29v87á66k 6131925266741

Omyl, stejně jako třena iphon za 5 stovek. SPíš se divím, že to dotyčným firmám stojí za soud a negativní publicitu. Vždy se najde alespoň jeden zákazník, který se soudí a úspěšně si to vysoudí.. A firma je za ojeb.vače, co nedrží slovo.

+3/−1
8.10.2015 12:03

A63l25e61š 41K41o83f20r33á54n62e28k 9902162665670

Za ten naprosto tragický servis na lince z Prahy na LHR to BA ze srdce přeji!

+1/0
8.10.2015 11:56

L24u20b88o42r 85S38o54u47č16e85k 3180244382438

pár poznámek pro upřesnění/zamyšlení k této problematice pro ostatní:

1. sice vyhráli první kolo, možná i odletí, ale dobře věděli, že si koupili letenku s chybnou cenou. Není až tak neobvyklé po celém světě, že se takovéto rezervace zpětně ruší.

2. Pro upřesnění jenom pár čísel:  "Levnější" zpáteční první třída do Kuala Lumpur pro konec října stojí 168469 Kč (vč. 11980Kč tax - bez servisního poplatku). V tomto konkrétním případě se jedná  o tarif AFFEUR a vzhledem k tomu, že taxy jsou stejné (nepočítám pohyb kurzu Kč), pak tyto si letenky koupili s 90% slevou.

3. 90% není žádná akční sleva / speciální nabídka / promo cena / výprodejová cena / ....  ale chyba, proti které se jakákoliv společnost  (a to nejen airline) může a taky by měla bránit, protože je proti dobrým mravům, pokud je prodáno za cenu, která se liší od obvyklé ceny o desítky procent (než mi kdokoli začne spílat, ať se zamyslí, kdyby se tato chyba stala jemu samotnému)

4. Tyto letenky nebyly většinou kupované přímo u British Airways, ale u prodejců na letenkových portálech (u nás Asiana/Student/Pelikan...) a tento tzv. "Error Fare" nikdy British veřejně jako akční sama nenabízela ani nepropagovala. 

5. Ad absurdum by mohly mít IATA agentury, které tyto letenky vystavovaly samy problémy s British Airways, protože v IATA pravidlech (které musí agenti dodržovat) je i regule o odpovědnosti za letenky vystavené za zjevně chybný tarif - což je přesně tento případ.

6. Refundace (vrácení uhrazené částky klientovi) letenky u takovýchto zrušených letů je může být ovlivněna dobou, kdy byla ze strany prodejce ve skutečnosti provedena a jak byla zprocesována. Refundace letenky a zrušení rezervace jsou dvě naprosto rozdílné věci.

7. Soud vydal předběžné opatření a pokud se BA odvbolá, pak je na klientovi jestli riskne případnou soudní prohru a riziko doplacení do běžné ceny...

8.  Osobně přeji cestujícím, aby tyto letenky mohli využít a ostatním ať se podívají na diskuzi a obrázky na http://goo.gl/D3AGJZ.

+1/−7
8.10.2015 11:34

J36i41r20k18a 26D68v22o61ř34á39k 4285100303688

1. Šlo o akci. V akci je vždy nelogicky nízká cena. Zákazník nemá co zkoumat, jestli je cena logicky nelogicky nízká nebo naopak nelogicky nelogicky nízká.

+7/−1
8.10.2015 11:40

L32u68b31o45r 28S18o97u34č27e63k 3710364562388

To že někdo na portále akční ceny letenek napíše, že to je akce, ještě neznamená, že to akce opravdu je. BA žádnou takovouto akci na tento typ tarifu nevypsal a pokud byste sledoval ceny letenek věděl byste že jde o chybu v systému. A chyba zkrátka není akce. A za chyby se platí.

0/0
12.10.2015 9:43

A52l26e13š 49K82o90f44r54á12n31e92k 9142422835910

Vedle jak ta jedle. Nákupem letenky byla uzavřena smlouva. Pokud BA s cenou nesouhlasily, neměly letenku vystavovat. Chyba při kontraktačním procesu se spotřebitelem jde plně k tíži podnikatele. Snad by šlo uvažovat o nějakém korektivu v případě, že by rozpor byl očividný, ale to není tento případ. Že v rámci nějakého proma jsou schopni prodat letenku do firstky za 32t Kč bych klidně věřil.

+8/−1
8.10.2015 11:59

M88i21c26h15a85l 26P70a67v98l26á14t 9263713694829

Ve vetsine bodu se mylite.

+3/−3
8.10.2015 12:23

M61a86t26ú95š 58B84e55n36a65k 9758664112743

V Alze som zažil niekoľko krát zlavy aj cez 90% a skutočne ten tovar za tie ceny predávali, je pravda, že zlava bola vypočítaná z ceny z pred pár rokov, ale to bežný človek, ktorý sa v problematike nepohybuje nemôže vedieť. Takže potom človeku skutočne nepríde čudná tak vysoká zlava. Navyše keď sú dnes bežné akcie so "zlavami" 70, 80, 90 percent...

+1/0
8.10.2015 13:14

M26i12r43o26s19l22a11v 58Z85i20k85m70u52n98d 7979333214313

Když před 25 lety končila NDR, tak jsem nakupoval za jednu DDM věci, které mi slouží spolehlivě dodnes ... dodnes lituji, že jsem toho nekoupil více, protože DDM jsem už neměl ...

0/0
8.10.2015 16:41

M61i91r24o15s95l55a57v 37Z64i32k44m59u14n20d 7109683334823

Za chybu snad někdo odpovídá, tak ať to zaplatí ze svého ... pokud nebyl pojištěn na škody způsobené "výkonem  práce" (pojistka na blbost), má smůlu ...

0/0
8.10.2015 16:39

D17a90v24i23d 82O71d74l25e72r 8952592603447

1) Jak mohli nakupující vědět, že se jedná o chybu?  Nejsou povinni dělat si marketingové průzkumy cen, ani k tomu nemají dostatek informací - jak by asi zjistili, jaký je marketingový plán dané letecké společnosti? Jinak letenky za 10 % původní ceny jsou v nabídce leteckých společností zcela běžné, nevím, proč bych je měl zčistajasna všechny považovat za "omyl". 

2) Pokud to zmršila agentura zprostředkovávající prodej letenek, nechť si to British Airways vyříká s ní, a ne se zákazníkem, toho kompetenční spor mezi prodejcem a poskytovatelem absolutně nezajímá.

0/0
18.10.2015 2:24

P15e14t82r 51A95n78d69r53ý16s61e85k 9763501536757

32 000 je nelogicky nízká cena?!?

+5/0
8.10.2015 11:33

O19n27d47ř69e91j 17Š18t97ě48p88á27n97e41k 5109950958929

Na tuto destinaci ano. Prosím nepleťte si to s pobytem v Chorvatsku.

+1/−2
8.10.2015 19:28

T58r28u60n17g 17D41u39o24n27g 30T30h23a72n68h 5178625574777

Mohli si z toho udelat levnou reklamu s oni to takhle zmr*vi

+6/0
8.10.2015 11:28

O13t13a 52K52i46n66c 6259658522636

Za chyby se platí. Pokud společnost BA udělala chybu a omylem prodala letenky levněji, má smůlu. Pokud si prodavač chybně stanoví cenu, nemůže zpětně chtít po zákazníkovi doplatek.

+10/−1
8.10.2015 11:05

J77a73n 57P22r12o67c25h42á45z43k78a 5126292488717

Tím si nejsem úplně jistý. V obchodě mi dali jiný notebook, který stál asi o 12.000 Kč více a po týdnu mi volali, že chtějí doplatit nebo vrátit notebook. Právník mi doporučil se s nimi domluvit, protože by se jinak jednalo o neoprávněné obohacení.

+1/0
8.10.2015 11:19

K92a44r39e40l 35V68o30l38n95ý 5532537565911

který obchod abych věděl do jakého v žádném případě nechodit

0/0
8.10.2015 11:24

P12a94v64e53l 62B65e65r14a28n 9615967400

To je ale trochu jiný případ - dostal jste něco jiného, než jste si koupil... Tady si lidé koupili přesně to co zaplatili, "pouze" někomu zřejmě ujela ruka a zadal špatnou cenu.

Když přijdete do obchodu, uvidíte u rohlíku cenu 0,50 Kč a za tu si jich 10 koupíte, tak byste se asi taky rozčiloval, kdyby po Vás někdo následně chtěl doplatit 10 Kč, protože "obvykle" stojí přece 1,50 Kč a "jenom" někdo nenapsal jedničku...

+6/−1
8.10.2015 11:28

A32l72e82š 55K58o63f41r58á17n16e35k 9882962325340

To je ale jiná situace. Zde bylo dodáno něco jiného, než co je ve smlouvě. Zatímco v případě BA není o službě spor, pouze o ceně za tu službu. A tady mám za to, že dle současné právní úpravy v NOZ (i když asi i dle starého OZ by se muselo dospět k témuž závěru) to jde k tíži podnikatele, ledaže by to bylo něco opravdu do očí bijícího, což není tento případ.

+2/0
8.10.2015 12:01

M80a30r14t65i19n 64H30o77d91í80k 2235455248307

Pokud jste dostal zcela jiný notebook, než který jste objednal, má právník pravdu. Ne tak v případě, kdy zákazníci s letenkami dostali, přesně co si koupili a firma si ex post uvědomila chybu a požadovala zrušení smlouvy bez náhrady.

+1/0
8.10.2015 15:39
Foto

A19l94e14š 16K66l51o23n 7710741641939

Su jeden z tech kterym aerolinka letenky zrusila a penize za ne vratila zpet na kartu, soudit sem sa s nima ale nesoudil. Predpokladam ze kdyz se jim ted ozvu, porad na me budou kaslat, nemam narok na taky uznani letenek, kdyz sem jich nezaloval? Nebo mam? Poradite nekdo fundovanejsi v tomto?

0/0
8.10.2015 11:03

A45l49e66š 23K96o42f28r81á45n61e48k 9182952755610

Žalovat klidně můžete, omezeno je to akorát promlčecí dobou, tady je to možná jen 1 rok, neboť jde o smlouvu o přepravě, to teď z hlavy nevím, to bych se musel podívat. Akorát je otázka na co, v popisovaném případě žalovali na plnění, tedy přepravu dle letenky, to má samozřejmě smysl pouze do doby odletu, pak už jedině na náhradu škody, např. rozdílu mezi touto letenkou a obvyklou cenou, atd.

0/0
8.10.2015 12:03
Foto

A39l91e69š 19K43l43o31n 7630121101689

Ja sem tu letenku mel nejak az na unor, tusim ze. Takze cas by momentalne na jeji plneni byl. Penize nechci, chtel bych ji proletet.

0/0
8.10.2015 12:14

A46l83e60š 59K25o35f67r25á52n51e33k 9452732975760

Tak si požádejte o nahlédnutí do příslušného spisu u OS Praha 6 (právní zájem máte) a opište tu žalobu :o)

0/0
8.10.2015 12:16
Foto

A82l75e21š 23K28l51o76n 7730811131379

A da se vyvoj pripadu, vysledky, rozsudky, sledovat aj na internetu? Jsou nekde vyvesovane?

0/0
8.10.2015 12:31

O41n43d39ř42e49j 96Z75d23e80r67a65d19i93č32k65a 6544525263658

Tohle je vtipny. Jedna z IATA resoluci rika, ze jedina platna cena letenky je v okamziku jejiho zakoupeni. Troufam si tvrdit, ze tu neni moc o cem debatovat. A zrovna u BA, kteri posilaji ADM (pokuty) prodejcum za cokoliv, co neni na 100% podle pravidel.. Na jednu stranu je chapu, je to trochu ulet, na stranu druhou ale u nich musi byt nekdo za nahrani tarifu do GDS zodpovedny, tak at si to resi s nim.

0/0
8.10.2015 11:02

A93l91e35š 66K31o18f45r60á32n94e64k 9792322285800

Stejně na tenhle svůj šáhlý byznys model jednou všechny legacy airlines zajdou. Model lowcostů je k zákazníkům mnohem spravedlivější a troufám si tvrdit, že má budoucnost.

0/0
8.10.2015 12:05

L95u34b75o55r 75S20o63u15č42e67k 3880524552688

model lowcostů dřív nebo později přivede malé společnosti do pekel a u silných LCA bude klient až ten na posledním místě -- letenka za korunu a k tomu taxy, poplatky za platbu, kufry, jídlo, checkin, call centrum jen v angličtině v zahraničí, .... - žádné garance časů na přestupy ... To není moc v pořádku a dobré pro cestující.  Jasně že běžné airline mají co zlepšovat, ale asi není moc logické letět do Londýna a zpět za 1000Kč, když jen cesta z Moravy do Prahy/Bratislavy autem a zpět Vás přijde min. na 1500. Ono není až tak fajn zůstat někde v cizině na letišti při bankrotu lowcostu. Ale to už je jiná debata.

0/0
12.10.2015 10:15
Foto

M75a35r20t79i88n 77G69r19o35c93h81o26l 7126218426581

Omluvit a dělat, že se nic nestalo ... jak typické pro dnešní svět a pro Č zvlášť ... jen at je soud donutí splnit to, co slíbili, i když, v případě Skylinku a satelitu navždy zadarmo rozhodly soudy ve prospěch měsíčního poplatku ...

0/0
8.10.2015 11:02

V49o83j23t68ě56c20h 77R41y61c60h60e34c46k24ý 2740497696349

Kdyby ceny letenek byli víceméně stálé a ne tak brutálně proměnlivé, tak by se snad mohlo uvažovat o argumentaci, že zákazník měl tušit, že ta cena je chybná. Ale takto proměnlivé ceny vytvářejí letecké společnosti a jak má zákazník tušit, co je chyba a co správná cena?

+8/0
8.10.2015 10:58

T22o24m74á11š 61K18o55c11i52a58n 9524649767156

To je nefér jednání ze strany BA. Měla uznat chybu, letenky nechat za tu cenu, poučit se a příště si dávat pozor na to, co zveřejní za tarify.

+6/0
8.10.2015 10:56

M64a57r53t29i95n 45V89á43c72l59a28v 3634418553440

to je neuvěřitelná drzost od BA

+9/0
8.10.2015 10:41

R85a34d57e14k 86B45e40r95a40n38e22k 2268965664235

Tady se pletou dvě různé věci do hromady - jedna věc je, když někdo udělá nějakou obchodní akci a pak se snaží z těch lidí vytáhnout víc peněz. Jiná věc je, když upadne z cenovky první číslice a ta výsledná cena je někde jinde.  Osobně si myslím, že BA nad tím měla mávnout rukou a nesoudit se. Na druhou stranu opravdu nevím proč obdivovat člověka, který zjevně využívá omylu někoho jiného - prokazatelně nešlo o to, že by to koupil náhodou a myslel si, že BA to za tyhle peníze prodat chce - on samozřejmě věděl, že jde o omyl - i když mu to u soudu nikdo neprokáže.

0/−9
8.10.2015 10:32

L63a56d94i13s79l26a28v 39M58i35k60a 1621949204694

Pan spravedlivej...

0/0
8.10.2015 10:51

R15a73d69e75k 93B54e64r29a46n18e34k 2298415124975

Tak nevím jestli spravedlivej, ale prostě když někdo najde způsob, jak oblafnout prodejní systém a koupit něco, co prodávající nechtěl prodat - tak je to možná z jedný strany pohledu šikovnej hrdina a z druhý strany zlodějíček - já neříkám, že se to neděje, ani to nijak neodsuzuji, ale opravdu zase nevidím důvod to obdivovat. Ano můžeme k tomu přistoupit takovým levicovým pohledem a říct, že BA je bohatá firma a že pro ní je nějakejch 70 tisíc pakatel a že si to zaslouží, že si má dávat pozor atd. - ale pořád je to o tom, že někdo někoho v obchodním vztahu oblafnul.

0/0
8.10.2015 10:57

L78a76d78i26s63l25a83v 25M37i15k36a 1971959514904

Nikde jsem nečetl, že by oblafnul nějakým způsobem systeém, ale že ta cena tam opravdu v nabídce byla....ale popravdě jsem se o to moc nezajímal, takže je možné, že ho nějak oblafnul, ale co ti zbývající tedy?

+1/0
8.10.2015 11:01

V34o70j89t66ě67c45h 31R51y11c93h27e47c70k82ý 2470237296609

Pokud se spletu a koupím si v rámci jednoho města letenku jiné letiště odkud se pak rozumě nedostanu (a něco následně nestihnu). Tak mi, až na to časem přijdu, dovolí letecká společnost storno a vrátí plnou cenu?

+4/0
8.10.2015 11:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.