Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy zlevní první třídu, znovu zdraží poplatek za kolo

Základní tarif Českých drah má s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zůstat na stejné úrovni. Změny čekají ale cestující v první třídě. Rozdíl proti ceně jízdenky v druhé třídě se výrazně zmenší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84n14t61o59n87í38n 18N10o36v94á66k 7751827740247

To je docela úlet, na trase kde jezdím jezdí vozy 1. tř. s kupé - 9 x 6 míst 2. tř. je kupé 10 x 8 míst nebo velkoprostorový 86 míst, takže po této slevě za plně obsazený vůz 1. tř. vyberou méně než za plně obsazený vůz 2. tř.

Kdyby radši místo slev vylepšili jedničku aby těch 50% bylo lépe zdůvodnitelných.

0/0
14.10.2015 21:26

A57n94d54r43e55j 24O15l73e19k27s92a 3655361317321

První třídou jsem jel s ČD v životě jen několikrát, ale vždycky to byl průser. Buď seděli na plyšovejch sedačkách smradlaví posunovači a bavili se jako kdyby byli hluchý, nebo byl vagon smradlavej a zašlej celej, nebo byla první třída v Pendolinu obsazená psychopatickejma sebestřednejma týpkama, který by do vlaku vůbec neměli nastupovat.

0/0
14.10.2015 10:52

J10i41r58k35a 63D58v84o49ř22á52k 4295390723668

No, aspoň že režijka posunovačům už do 1. třídy neplatí a prastaré vagóny 1. třídy mizí ve štoťáku a nahrazujou je rakušáky .

0/0
14.10.2015 17:08

P44e89t68r 79M72u17d60r32o43c72h 9701977872491

Je jeste jeden duvod, proc cestuju 1. tridou. Nechci se nikoho dotknout, ale 1. tridou cestuji lidi, kteri na to proste maji. Z meho pozorovani to driv byli lidi v drtive vetsine s predplatnym casovym kuponem (5 tis./rok neni zrovna malo). V obdobi chripek apod. ve 2. tride kazdy 5. kasle a smrka, je temer jiste, ze tam neco chytnete, driv, nebo pozdeji. Proste proto, ze si v praci nemuzou vzit neschopenku, protoze takovy vypadek ve mzde je pro ne velmi citelny. V 1. tride jezdi nemocnych minimum - zrejme jsou na tom prijmove lepe, takze pro ne neni problem nachlazeni nebo nemoc poradne vylezet a netrousit ji mezi lidmi. A kdyz uz tam nahodou nekdo takovy cestuje, tak alespon vi, ze si ma dat pred usta kapesnik...

+2/−5
14.10.2015 6:49

O70l45d51ř72i15c71h 65J44a33n49e60č51e72k 8549426893351

já myslím, že ti ostatní v 1. třídě jsou na tom úplně stejně jako Vy - nemohou si vzít neschopenku, protože takový výpadek ve mzdě by pro ně byl velmi citelný ;-)

+7/0
14.10.2015 7:19

R83a41d17e74k 36J33a84n62a23t71a 9775966844632

Výpadek ve mzdě by byl v absolutní hodnotě vyšší, ale méně citelný. Lidé s vyššími příjmy mají zpravidla úspory, nežijí od výplaty k výplatě ....

+2/−1
14.10.2015 8:02

P64e70t44r 78M76u10d56r33o10c10h 9981667282291

No, ja moc nemocny nebyvam, tak 1-2 nachlazeni rocne, ale chripku uz jsem nemel tak 5 let a anginy prestaly okamzite, jakmile jsem odesel z byvale prace v klimatizovane budove. Ale pokud citim, ze na me neco leze, zalehnu a vypotim se. Kdyz se to chyti vcas, staci cca 3 dny (obvykle prodlouzeny vikend). Jsem doma a prskam tak maximalne na psa. Chapu duvody lidi, kteri s nachlazenim (pozdeji chripkou) chodi do prace, ale ohleduplne vuci ostatnim to proste neni...

0/0
14.10.2015 8:26

O30l44d15ř88i52c46h 85J66a79n74e44č21e66k 8199916103871

sorry prve jsem špatně četl - hodil jsem si větu "Prostě proto, že si v práci nemůžou vzít neschopenku (atd.)" do 1. osoby, neboli myslel jsem, že to myslíte na sebe a nechápal jsem, proč Vy při nachlazení jedete do práce (1. třídou) a od ostatních podobných očekáváte, že zůstanou doma ;-)

nevím, na nemocenské tráví čas většinou spíše nízkopříjmoví. ti s lepšími příjmy řeší malá nachlazení spíše dovolenou, právě proto, že by je to stálo spoustu peněz, případně mají v práci 'sick days' nebo možnost tu a tam pracovat z domova. ono se to ale těžko srovnává, protože mezi nízkopříjmovými je nejspíš nemocnost o něco vyšší.

každopádně ale souhlas, že 1. třída je obecně "zdravější prostředí" - už jen kvůli nižšímu počtu cestujících ve voze. sám obvykle jezdím 1. třídou a když jsem pak někdy loni v zimě jednou musel jet prvním ranním spojem, kde 1. třída není, a všude kolem to kašlalo a chrchlalo, příjemné to rozhodně nebylo.

+3/−1
14.10.2015 9:52

R46o47m84a94n 79J38e75s65c88h78k59e 9408175747695

Musíte poděkovat poslancům, první 3 dny člověk marodí zadarmo. Sám jsem po 5 letech měl minulý týden neschopenku. Obvykle si beru 2-3 dovolenou, už mne došla, zbývají mne 2 dny. Proto tolik lidí přechází

nachlazení apod.

0/0
14.10.2015 12:40

P15a65v42e77l 65Ř87a53p48e77k 7972896699445

To není dobrá zpráva. Dosud byla jízdenka do první třídy účinným řešením, jak se při cestování vyhnout styku s lůzou. Pokud se lůza nacpe i do první třídy, tak asi dám vlaku sbohem.

+2/−5
13.10.2015 21:59

O64l43d46ř41i10c21h 62J28a42n33e50č16e39k 8339636673351

klid, oni tu 1. třídu zlevnili už před rokem - ale tehdy jen u jízdenek nad 120km, teď i u kratších. a že by v 1. třídě teď bylo k nepřežití jsem si nevšiml.

0/0
13.10.2015 23:13

A35n72d98r74e16j 10O76l23e44k98s91a 3985171957881

Dej, oni první třídou stejně jezděj hlavně zaměstnanci drah v montérkách.

+1/0
14.10.2015 10:47

V68l41a10d54i42m28í40r 94K22a50l71i41v91o71d36a 5634896796510

Pokud jste jí dosud jezdil, řekl bych podle vašeho komentu, že lůza už se tam vozila dávno :-P

+2/0
14.10.2015 18:41

M72a27r70e68k 58Š43i68m27o65n 2214707288358

Dráha má na přepravu cestujících s jízdním kolem monopol. Zdražení poplatku by měl schválit antimonopolní úřad.

+3/−5
13.10.2015 19:20

J37a60n 47N97e33š18p35o16r 4946778856332

Monopol? RJ a LE snad bojují o to, aby mohli přepravovat kola? Nějak jsem si nevšim´....

0/0
13.10.2015 19:59

R43o68m84a51n 17J45e11s28c64h33k71e 9968715517215

U nás jezdí pouze ČD -  takže monopol.

0/0
14.10.2015 12:41

M72a11t74ú82š 51E31l45i14a40š 3340376404805

Ako vtip dobré ;) R^

0/0
14.10.2015 9:09

M54a44t77ě49j 83V45o24n74d83ř75i57č75k68a 4984700148876

V první řadě bych rad upozornil na fatální faktickou chybu, a sice výše příplatku - dosud se za první třídu nepřiplácelo 150%, ale 50, nově 30!!!

Tento krok rozhodně chválím, neboť v některých vlacích jezdí první třída poloprázdná, její zlevnění může nalakat dost lidí (včetně mě :-) ), již se k němu rozhodly i jiné evropské železniční společnosti. Problém může nastat jen u některých mezinárodních vlaku (včetně railjetu), kde již dnes bývá někdy 1. třída slušné obsazena, tam budou muset dráhy asi posílit. V souvislosti s tím mě napadá, zdali by neměla klesnout i cena časové jízdenky do 1. třídy.

Naopak kritizuji zvýšení ceny za síťové jízdenky, jak již někdo napsal, někdejší SoNe bývala perfektním produktem, dnes je již její vyhodnost diskutabilni, což je obrovska skoda.

+2/0
13.10.2015 16:17

R49a36d80o95m62í15r 29K93r44u11p96i63č53k26a 9794142300735

Tim, ze se tam nalaka vice lidi, ovsem pro mnoho lidi ztrati 1. trida atraktivitu. Vetsina lidi co znam, ji nejezdi proto, ze by to tam bylo nejak lepsi ci pohodlnejsi, ale proto, ze tam je vyrazne mene lidi a tudiz mensi sance narazit na nejake pochybne spolucestujici.

+7/0
13.10.2015 17:17

M29a54t32ě23j 36V36o46n87d35ř26i16č81k32a 4744980518846

Ano, to je pravda, i já s oblibou prohlašuji, že luxus jedničky ČD zpočívá v tom, že s ní nikdo nejezdí. Ale na tom dráhy nevydělají. Navíc cestující jako děti a další rušivé elementy v jedničce stejně necekam, protože takovehle skupiny cestujících čili na nejnižší cenu.

0/0
13.10.2015 19:26

P11e58t83r 91Č39e57r54v48e43n27ý 3206391582775

To byste se divil, kolik lidí jezdí s dětmi osobními vlaky v Praze a okolí první třídou.

0/0
13.10.2015 20:17

A71n48t35o51n58í65n 35N98o54v59á73k 7791137870627

Souhlas, dokud to bylo jen nad 120 km, tak se to moc neprojevilo, třetina už není tolik jako polovina, taky z toho nemám radost.

0/0
14.10.2015 21:09

O78l32d63ř11i41c77h 54J45a81n89e96č77e73k 8919186363581

to je to, vlaky ČD jsou dost rozdílné a zatímco někde je 1. třída prázdná, jinde je docela plná. jo ty railjety jsou v tomhle průšvih a s tím ČD bohužel těžko něco udělají, protože do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon. jenže když ony ČD vlastně neví co chtějí - nejprve si objednaly railjety s malou 1. třídou, protože tím moc lidí nejezdilo (v rakouských railjetech má 1. třída o vagon víc) a ta je teď najednou plná? se snad radši měli vykašlat na business class, ta v soupravách ÖBB je sice výborná, ale úsporné české řešení na houby - sedíte uprostřed otevřeného prostoru a nemáte k dispozici ani pořádný stolek Rv přitom si nejsem jistý, nakolik zrovna v railjetech zlevnění 1. třídy ji naplnilo - hádám, že tam většina cestujících budou IN100 a cizinci za mezinárodní tarif.

"cena časové jízdenky do 1. třídy" - máte na mysli časový doplatek? jo, to by bylo rozumné, přinejmenším u těch krátkodobých, výhodnost týdenního razantně poklesla :-(

+1/0
13.10.2015 23:23

R75a48d43e43k 95J32a50n85a58t11a 9145346284582

"do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon"

do railjetu přidat další vagon jde:

- buď připojíte vagon na konec soupravy (tím ztrácite obousměrnost, ale tu klasické vlaky taky nemají) - ÖBB takto občas railjety posiluje

- nebo koupíte "railjetový" vagon a zapojíte ho "natrvalo" doprostřed - údajně toto ČD plánují, po té, co zájem cestujících na lince Praha-Wien předčil očekávání.

+1/0
14.10.2015 8:12

O54l65d85ř63i93c55h 37J26a98n27e13č53e61k 8619876603161

ano jde, ale je to o dost složitější, než u "běžného vlaku", jako např. EC do Maďarska, kde stačí sehnat odpovídající volný vagon a do vlaku ho prostě připojit. ten vagon se musí vyrobit (to především) a pak do té soupravy zamontovat.

ano já vím, že ÖBB na jižní větvi ve víkendových špičkách railjety posilují připojením normálních vozů na konec soupravy. ale to není řešení pro standardní provoz, právě proto, že by se neustále muselo přepojovat, navíc do toho přívěsku potřebujete dalšího průvodčího a už vůbec to není řešení pro 1. třídu, z níž by se nedalo dostat do jídelního vozu.

osmivozová jednotka by navíc u ÖBB mohla způsobit problémy tím, že po spřažení s dalším railjetem by se nemusely vejít na nástupiště - nicméně dva railjety se spřahují jen na západní větvi a tam jednotky ČD nejezdí.

pokud ČD do svých railjetů přidají druhý vagon 1. třídy, vadit mi to rozhodně nebude :-) ale nemyslel jsem si, že by o tom mohly opravdu reálně uvažovat.

+3/0
14.10.2015 10:12

V45l32a24d13i63m53í28r 81K98a23l25i82v75o50d20a 5624406516210

V první řadě bych Vás rdá upozornil, že špatně čtete. V článku je uvedeno naprosto správně, že lístek do I: stál 150% ceny třídy II. Ne, že je o 150% draží, ale že stojí 150% základní ceny. To je správně  ;-)

0/0
14.10.2015 18:44

M87a37t24ě80j 30V59o49n26d40ř52i70č88k97a 4964930678116

Ouu, máte pravdu :-/ Rv (palec dolu tam nepatri, jen mi nejde smazat ;-D

0/0
15.10.2015 6:20
Foto

S13t55a89n22i66s81l94a41v 22T43e32s76a91ř 9897314192754

České dráhy a první třída? To samé jako Smradlavý osel se sedačkou Recaro.

0/−4
13.10.2015 16:04

J72a78n 31N51e93š53p24o36r 4876388376342

Teď jsem přeskočil z NHL z dikuze o krizi Bostonu Bruins, kterou uzavíral příspěvek, že klub, za který hrál Růžička, nemůže být úspěšný. A hleďme, hned první příspěvek tady má stějně infantilní úroveň...

+1/0
13.10.2015 16:18

V26a84c80l81a19v 59H83a60j97e30k 3556299489

Kupte si i místenku. Pak si sednete

0/0
13.10.2015 13:48
Foto

J17a25n 26V49a47l62a49l78í31k 6346259450596

V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou,

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-prvni-trida-ceny-kola-jizdenky-fjn-/eko-doprava.aspx?c=A151012_165406_eko-doprava_suj

tak s tím nesouhlasím v 1 je víc místa pro nohy o proti 2

+1/−1
13.10.2015 13:16

P19e12t75r 84N78e52c66h17a95n58i51c93k82ý 7393466578770

Což je stejné jako v tichém oddíle 2, jenže to je tím, že to je přebarvená 1

+1/0
13.10.2015 13:35
Foto

J52a32n 12V12a85l37a97l86í49k 6746879540936

jj vím proto v pedolínu jezdím v tichým

0/0
13.10.2015 18:13

J60i64r45k58a 50D81v84o23ř51á12k 4625400213668

Ještě jste zapomněl na důležitý rozdíl. Jedou tam většinou trochu jiný lidi.

+5/0
13.10.2015 14:05

R73a55d64e33k 13J31a53n80a92t43a 9565326734772

Přesně tak. Junior sportovních klubů na zájezdě, či rodičů s dětmi na výletě je v 1. třídě výrazně méně a proto vyšší šance prožít cestu v klidu.

To je ostatně hlavní důvod, proč třídy existují i v letadlech. Cestující se tolik peněz nepříplácejí za to jídlo na porcelánu nebo o 10cm širší sedadlo, ale za "lepší" spolucestující.

+6/0
13.10.2015 14:11

J97a38k76u77b 62K11o96r85e57c 6334880631723

jenomže v letadlech rozdíl v ceně je několik stovek procent

0/0
13.10.2015 22:21

R64a11d29o48m70í74r 69K33r41u84p51i83č33k50a 9784712110125

To zcela urcite ne, 1. i 2. trida v Pendolinu je co do rozlozeni sedadel naproto totozna. Jde to lehce dohledat na netu, i na webu CD jsou nakresy vagonu. Lisi se vskutku pouze barvou sedacek, kobercem na podlaze a servisem. Plus sedadla prvni tridy maji jack na sluchatka, ale myslim, ze z toho uz davno nic nehraje.

0/0
13.10.2015 17:20

O27l18d16ř24i22c35h 83J77a20n68e87č96e41k 8449486583881

máte pravdu, tak to je fakt docela úlet 8-o

když nic jiného, tak víc prostoru na délku bych v 1. třídě čekal každopádně.

jakkoliv pro nás menšího vzrůstu je tato výhoda relativní - nedosáhnu nohami na sedačku naproti ;-)

0/0
14.10.2015 7:32

N79i72k93o84l57a13j 54M66a53l34í92k 5394603280231

Když si připlácím za jedničku tak ne proto, aby mi tam někdo nabízel nějaké služby, ale abych tam měl klid - aby vagon nebyl obsazen na víc než 50 %, aby tam nebyly řvoucí děti, atd. Takže jsem teda proti zlevňování... jezdí jen dvě třídy, myslím si, že by mezi měl být rozdíl.

+13/−1
13.10.2015 10:39
Foto

B55r30o70n55i65s49l87a93v 64G92a64b10r45y43š 2522179441

Cože?? Proč by měly dráhy jezdit s polovičně vytíženým vozem??

+8/0
13.10.2015 10:54

O73l60d97ř98i17c27h 69J14a61n57e68č10e89k 8489586503731

to je samozřejmě hloupost, ale kapacita vlaku by měla být nastavena tak, aby 1. třída nebyla vytíženější než 2., pak totiž ta 1. poněkud postrádá smysl.

bohužel v ČD railjetech, kde je 1. třída jen jeden vagon, to mnohdy neplatí.

+8/0
13.10.2015 10:56
Foto

B51r20o72n92i91s49l91a77v 39G91a92b13r18y32š 2102279571

Pak bude samozřejmě lepší mít první třídu povinně místenkovou, dostaneme se pak na úroveň Pendolina.

+1/0
13.10.2015 11:02

O64l98d29ř24i48c13h 10J51a13n91e28č93e73k 8539156593701

co má vytížení části vlaku společného s tím, zda je to povinně místenkové? povinná místenkovost zajistí toliko to, že si všichni sednou, nemá ovšem nic společného s tím, nakolik je zaplněná 2. a 1. třída. to je čistě otázka nastavení kapacity, tedy kolik míst ten který spoj nabídne v té které třídě.

v povinně místenkových vlacích ČD je přeci prostřednictvím místenky především vybírán příplatek, o regulaci obsazenosti až tak moc nejde (mám teď na mysli místenky pro lidi, nikoliv rezervaci místa pro kolo).

+1/0
13.10.2015 12:10

M41a43r51e81k 21Š16i30m76o35n 2764117528348

Povinně místenková 1. třída především zajistí, že Vám nikdo nebude stát nad hlavou. A to je přesně to, co od 1. třídy chci.

+1/0
13.10.2015 19:22

P67e82t42r 83N59o31v59o12t17n72y 1511880571

Tak si přelezte do dvojky. To s jízdenkou do první třídz můžete.

0/−3
13.10.2015 13:23

M72a83r64e47k 87Š52i47m40o68n 2824167818878

A proč jsem si ji tedy kupoval?

+2/0
13.10.2015 19:22

O23l92d70ř77i33c49h 59J66a59n21e41č69e54k 8389216883331

souhlas, taky si 1. třídu kupuju hlavně kvůli klidu, pohodlí a menší obsazenosti.

souhlas, rozdíl by mezi třídami být měl.

když v 1. v dálkovém spoji dostanu zdarma vodu, nestěžuju si ;-)

+5/0
13.10.2015 10:54

D70a98v92i63d 42R46o21s87a 4880577152928

Od toho mate ticha kupe ... 1.trida neznamena klid, ale spis pohodli a komfort, deti tam muze byt cela skolka, pokud na to maji

+1/0
13.10.2015 11:34

O98l98d35ř11i71c17h 65J41a39n48e11č38e89k 8229726333761

to je otázka, jak moc se ty vyhrazené tiché oddíly dodržují ;-(

když jsou kupé, tak to není většinou tak zásadní, protože si většinou nějaké tiché najdete.

ano 1. třída neznamená automaticky klid - byznysmen v 1., kterému neustále zvoní telefon (ideálně s nějakou opravdu protivnou melodií) a on neustále hlasitě telefonuje, je mnohdy horší, než ta školka.

je nicméně fakt, že v 1. třídě zpravidla bývá větší klid, než v 2.

+7/0
13.10.2015 12:17
Foto

J42a24n 36V51a44l21a16l88í34k 6796569590896

když jedu v tichém oddíle a nějaký blb tam huláká do telefonu tak mu vynadám

+1/0
13.10.2015 13:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.