Diskuze
Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru
Děkujeme za pochopení.
P32a95v38e36l 34Š17e37v63č33í65k
Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.
Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.
R36a48d13i87m 75P95o42l71á39š44e54k
Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.
Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.
R54a80d74i11m 52P58o56l45á35š64e28k
Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.
V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.
Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.
Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.
Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.
Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.
A92d15a47m 89K94ř28i28v91s47k73ý
No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.
I54v20a79n 63M52a55r78e77k
Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo !
J21e57n94d84a 76K76r71á12s98a
Škoda, že není možné vkládat snímky. Ukázal bych podvozek Tatry 815 autojeřáb. Sam olej ! Tatru zabili komunisti, když ustrnula ve vývoji a konkurence ji utekla! Navíc v civilizovaných zemích se nestaví jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta na stavbách hrabou po nápravy v bahně, a úniky oleje se neřeší ! Firmy radši koupi vozidla s nižšími náklady. Nové Tatry už jsou skládány z cizích dílů, takže se blíží konkurenci.
J15i72n30d11ř22i91c56h 76Š50k34o65p88e43k
nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.
První výraznější slepenec byla tatra pro armádu
S26y32l54v72a 80T80y58m85e72š17o44v20á
Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.
J61i23n27d56ř26i91c42h 10Š33k19o66p70e94k
no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky
J77i38ř53í 19H95o15r27á93k
Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.
Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.
J35i49ř21í 94E95r22b26e35n
Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.
J96a37n 20D48u98d73e98k
Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt
P59e57t90r 65U65r34a16m
A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.
J54i36n75d44ř37i70c61h 79Š55k22o19p69e50k
no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz
M27a31r44t10i65n 44S72v22o69b67o95d95a
V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.
M53a40r79e20k 48Š97i72m76o66n
V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.
Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům
Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...
Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou
Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit
Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...
Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci
Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů
Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...
Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává
Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...
Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu
Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...
Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny
Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...
Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů
Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!