Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a10v31e64l 60Š33e59v41č39í14k 6620455889570

Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.

Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.

0/0
16.10.2015 18:11

R76a95d71i58m 54P46o92l48á43š45e88k 9266863929579

Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.

Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.

+1/0
17.10.2015 10:21

P11a92v20e40l 64Š16e28v96č11í81k 6410855259500

Netuším, kolik je tam zaměstnanců nyní, tisíce to asi nebudou, tipoval bych v řádu stovek. Není to ale podstatné. Díval jsem se na film o výrobě sportovní Bugatti Veyron a finální výrobek také montuje nějaká desítka mechaniků v malé kolbence a komponenty, projekty, zkoušky jsou dělané různě jinde.

Že je areál Tatry obrovský a přírodě se tam daří se ale shodneme.

0/0
17.10.2015 10:36

R23a68d73i78m 47P36o20l93á27š72e42k 9776773559849

Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.

V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.

Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut  i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.

Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.

Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení  Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.

Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.

0/0
16.10.2015 7:55

A70d22a89m 24K52ř22i27v68s87k86ý 1643664650163

No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.

+1/0
16.10.2015 14:55

R51a35d48i90m 65P11o58l72á75š72e34k 9836323549829

To je pravda, ale kdyby ta investice RVHP nebyla, tak by Tatrovka nejspíš skončila podobně jako Liazka. Za pár let po revoluci 89 by se starým zařízením už nebylo možné vyrábět tatrovky srovnatelné s konkurencí a příslušných 500 miliónů nebo miliardu na nové výrobní zařízení by v žádném případě Tatrovka nedala dohromady.

Buď by to skončilo tak, že by licence zůstaly nějaké garážové firmě s kapacitou desítek, maximálně stovek aut ročně nebo by licence výměnou za splacení dluhů Tatrovky šla mimo republiku, do USA nebo Izraele nebo Indie nebo Ruska.......

0/0
16.10.2015 18:45

I29v70a88n 54M64a32r14e85k 6104538382

!!Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo ! ;-(Rv!!

0/0
16.10.2015 7:04

J32e53n30d65a 29K66r31á16s62a 1169766718

Škoda, že není  možné  vkládat  snímky.  Ukázal  bych podvozek  Tatry  815  autojeřáb.  Sam olej  ! Tatru  zabili  komunisti, když  ustrnula  ve vývoji a  konkurence  ji utekla!  Navíc  v civilizovaných zemích se nestaví  jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta  na stavbách hrabou  po nápravy  v bahně, a úniky  oleje  se neřeší ! Firmy  radši  koupi  vozidla  s nižšími náklady.  Nové  Tatry  už  jsou  skládány  z cizích  dílů, takže se blíží  konkurenci. ;-)

+2/0
16.10.2015 6:45

J35i29n46d79ř55i88c64h 78Š45k53o44p14e63k 4195821450445

nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.

První výraznější slepenec byla tatra pro armádu

0/0
16.10.2015 7:15

P62a80v82e67l 61Š24e57v29č47í50k 6790625669340

Archaické, obrovské vzduchem chlazené motory se šroubovanými klikovkami byla neskutečná monstra s velmi nízkou životností. Motor v nákladním Mercedesu vyráběném v 70tých letech vydržel milion kilometrů a tatrovacký motor ani ne desetinu. U motoru který byl jako olejnička se zaneslo prachem žebrování válců, ty se přehřívaly a zapékaly se pístní kroužky a zadíraly písty. Darmo mluvit. Národ díky bolševické propagandě a úspěchům na Dakaru žil v přesvědčení, jaká báječná auta vyrábíme.

+1/0
16.10.2015 18:35

S25y96l64v35a 47T87y60m77e66š63o73v81á 6432883500294

Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.

+1/0
16.10.2015 3:05

J75i32n27d51ř52i33c40h 36Š72k47o62p21e92k 4735161590975

no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky

0/0
16.10.2015 7:16

J13o63s50e96f 83D66o47u79d36e43r94a 5174830566937

Žádná automobilka si dnes nevyrábí všechny díly svoje, ale využívá desítky a desítky subdodavatelů z celého světa. Tím se Tatra nijak neliší od ostatních výrobců.

+3/0
16.10.2015 7:25

J54i64n16d90ř21i46c58h 92Š79k23o81p24e56k 4345151290105

výhody, resp. důsledky tohoto přístupu se časem ukážou. V předstihu se z jasných důvodů projevily už na Dakaru

0/0
16.10.2015 7:27

R62a88d68i81m 90P31o71l67á76š53e67k 9656923569459

Kdyby si tatrováci všechno vyráběli sami doma jako za socíku, tak by cena toho vozu byla tak čtyřnásobná.

Kooperace a nakupování dílů v externích automotive firmách umožňuje využít pro kusové série nebo pro roční objem výroby 2 - 3 tisíce aut nejmodernější technologie na nejmodernějších výrobních linkách, i kdyby vzhledem ke kapacitě takových linek a strojů činila výroba pro tatrovku pouhé 1 - 2 dny v roce.

Doba, kdy 99% dílů na náklaďák se daly vyrobit kladívkem a kleštěmi atd na ponku se svěrákem, jednoduchou svářečkou, lisem ,soustruhem za pár set tisíc korun a tudíž nebyl pro automobilku problém takový stroj koupit, umístit do haly a jednou za dva měsíce na něm ty díly vyrobit je prostě pryč. Pár takových dílů na autě dneska ještě určitě je, ale většina dílů je tak složitých , že se je vyplácí vyrábět až v deseti nebo statisícových sériích.

0/0
16.10.2015 12:58

J14i67ř14í 19H27o22r15á42k 6964724383596

Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.

Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.

+4/−1
16.10.2015 2:11

J35i73ř67í 66E53r29b48e82n 1783374926917

Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.

+1/0
16.10.2015 20:28

R75a46d19i30m 25P85o34l12á68š24e57k 9626763689259

To bylo školné za vstup do kapitalistického světa. Kontrakt byl domluven, jestli si to dobře pamatuji, švýcarskou firmou a záruky správní radu Tatrovky šly z holandské firmy.

Ovšem když to krachlo, ukázalo se, že obojí byly POboxové firmy se sídlem v pronajaté kanceláři snad maximálně tak s jednou sekretářkou.

Kontrakt by domluven tuším na počet k 4000 nákladáků , vyrobilo se jich nějak 1200 nebo 1500 , než byla výroba této zakázky zastavena.

Těch 800 je možná počet náklaďáků, který už byl vyexpedován a po zastavení kontraktu zůstal viset v všelijakých meziskladech a přepravištích.

Nedohledalo se pouze, mám pocit ke stovce aut. Ale trvalo několik let, než byly všechny ty auta nalezena, než bylo soudy a podobně prokázáno, že to je majetek Tatrovky a než byly tyto auta vráceny zpět.

A taky to byly další obrovské dodatečné náklady, když se ty vrácené tatrovky musely draze zrepasovat , protože spousta z nich stála roky vystavena volně počasí v blízkosti moře a nějaký další rok potom v areálu tatrovky, než byly prodány. A taky předělávat pro nového zákazníka.

0/0
17.10.2015 10:15

J42i58ř78í 51E68r85b87e74n 1943474926427

Ano, tk nějak to bylo.

0/0
17.10.2015 15:32

J91a35n 88D90u83d28e31k 2400892287223

Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt

+4/0
16.10.2015 1:59

P65e59t63r 17U44r48a48m 1642960393707

A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.

+8/0
15.10.2015 22:43

J84i15n19d21ř60i42c96h 94Š49k44o36p20e39k 4635751800645

no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz

+1/0
16.10.2015 7:23

J37i86ř77í 40E23r37b48e60n 1503724316257

Praga dojela na nekvalitu výroby a vysokou konkurenci (táž terénní auta s portálovými nápravami vyráběla Praga, Avia i ROSS, přičemž Praga byla suverénně největší sypák, zatímco ROSSy i Avie jezdí dodnes).

LIAZ zase podrazila československá federální vláda, která naprosto nekontrolovala dovozy ojetin a vylágrovaný daf byl pro kdekterého dopravce lákavější než obyčejná československá liazka. Škoda byla se svými favority v úplně stejné situaci, podíl škodovek na prodejích aut počátkem 90. klesl na mizivý podíl a v roce 1991 se v ČSFR prodalo jen 27 tisíc škodovek, protože všichni si ze Západu vozili ojeté volkswageny, audiny, opely, fordy, bavoráky a mercedesy... Obdobná situace byla se spotřební elektronikou, obuví, oblečením, potravinami apod.

Takový byl český a československý "patriotismus" ve skutečnosti :-/

0/0
16.10.2015 20:35

M40a40r58t92i53n 69S91v60o23b43o25d30a 7779677792685

V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.

+2/0
15.10.2015 22:40

M63a24r72e17k 37Š18i10m31o58n 2164567278418

V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.

0/0
15.10.2015 22:33
Foto

V80l46a15s57t43a 98C71o15u94f98a33l 7267869219675

Pro J. Strnada jsem pracoval. Včera jsme se viděli v hotelu Hilton v Praze.

+1/0
15.10.2015 22:13

M94a26r27t79i21n 27S82l81i92v62k61a 1266669506646

A tím nám chcete sdělit co?

+6/−1
15.10.2015 22:26

J44a68r69d12a 17H85o97f87m96a31n73n 4210295254

;-D že kecá,,,,,

0/−1
15.10.2015 22:27

D10a12l42i19b75o14r 70R93o88z31s25y62p65a93l 7390603266789

Že bydlí v Hiltnu.

+3/0
15.10.2015 22:33

J52e43n81d65a 75K32r75á97s34a 1239206928

Možná  mu  nesl  kufr k výtahu ;-D

+1/0
16.10.2015 6:49

M22i39l84a60n 28K50r42á11l 8663488321351

Donesl jsi mu skleničku vody a ještě jsi mu za to poděkoval?;-D

0/0
16.10.2015 14:00

A92l65e41š 22L96i75s72o43v64s78k80ý 9679978312592

Málokdo si uvědomuje, že současné masívní tunelování a rozkrádačky zapříčinili především sami komunisté, když kvůli jejich systému hospodaření bylo nutné provést v 90.letech majetkové přesuny, jež nemají v našich dějinách obdoby. Sami soudruzi či jejich děti se při tom postavili do první řady a často figurují u mnoha velmi podivných převodů. Nebýt znárodňování, nemuselo být odnárodňování a s tím spojené kolosální rozkrádačky. Na Kubě už  většina státního majetku skrytě patří prominentům režimu. Až se tam komunismus zhroutí, současní revolucionáři se přes noc stanou největšími kapitalisty - přesně jako u nás.

+29/−2
15.10.2015 21:21

J98a36n 19V38o48n28d90r96á11č52e72k 2806108752649

Já si myslím, že kuponovka nebyla špatná. Spíš byl problém v zákonech.

+9/0
15.10.2015 21:28

M59a11r11t80i98n 37K10o50l14a68c81e96k 6955469654500

jakýkoli počin bez "právního rámce" může být považován za zločin, nebo výhru  jiných. Proto Švejnar má pravdu, že bez právního rámce to šlo jak to šlo

+7/−1
15.10.2015 21:45

J95a49n 69V73o12n44d87r32á97č82e36k 2926938152789

S tím naprosto souhlasím, holt byla to hektická doba.

+2/0
15.10.2015 22:06

M71a90r90t97i79n 91K43o71l58a97c55e19k 6115479764850

ale neplést vysvětlení s omluvou :-)

+1/0
15.10.2015 22:26

M38a28r54e76k 44Š44i34m67o20n 2404367778648

Kuponovka podle mě dost narazila na pasivitu drtivé většiny účastníků, kterým prostě řekli jdi do toho, je to výhodné a oni tomu nerozumněli ani za mák.

+3/0
15.10.2015 22:35

J48a76n 51V31o41n88d13r89á66č93e59k 2146508882819

Přesně tak a pak reklamní masáž Harvardu a PPF,..... Harvard krach a PPF to zkoupila.

+1/0
15.10.2015 23:23

M67a71r39t34i52n 72Š35i54m26e29k 4500524458245

Já si myslím, že "odstátnění" většiny podniků nebylo nějak nutné. Můžeme se bavit o vhodnosti prodeje ne zcela funkční firmy, ale nikoliv o nutnosti prodeji, protože to je státní

+2/0
15.10.2015 21:56

M62a45r67t74i61n 27K70o76l54a61c70e34k 6635959394510

a v tom je zakopaný pes. Pokud chce někdo stůj co stůj věc odprodat, tak z ní udělá i mrzáka, obvzláště pokud není jeho. A to je problém 90. let

+3/0
15.10.2015 22:02
Foto

I85v76a49n 73K62o68p50t54a 5207912191527

Az na par výjimek byla většina firem mrzaky bez konkurenceschopnosti. Které žili jen z principu RVHP a planu. Proste tu nebyly technologie ani kapital.

+11/0
15.10.2015 22:15

M98a58r15t44i85n 70K26o51l23a89c86e53k 6235919204210

záleží co berete za nedostatek. Rožnov p R ještě stále žije a pomalu umírá  právě z kádrů bývalé ( prý nekonkurence schopné ) Tesly. Je samozřejmé, že Tesla by dnes asi těžko vyráběla televize CRT (technologie), ale mohla třeba volně navázat na LCD  a OLED. Jsou technologie, které se v Rožnově udržely a vyrábí komponenty pro celý svět (ale v malém) Mimochodem technologie  těžících z 60. a 70. let

0/0
15.10.2015 22:32

R62a74d28i72m 83P90o64l53á22š93e38k 9856943929229

Proč by umírala? Ty roky, kdy Tesla v Rožnově kopírovala polovodiče vyráběné na západě a české vysoké školy, třeba tehdejší VŠCHT Pardubice i pro Rožnov zřizovaly příslušné studijní obory a dělaly pro Rožnov inženýry se vyplatily. Vytvořila se tam docela významná  komunita lidí s příslušným Know How i dalšími znalostmí a dovednostmi kolem elektroniky.

Výzkum a výrobu polovodičů nyní dělá v Rožnově víc firem a na ně navazuje pár dalších firem, co vyvíjí a vyrábí elektroniku. Ostatně třeba Siemens výrobu elektronických automotive komponent do blízkého Frenštátu pod Radhoštěm neumístil jen tak náhodou.

+2/0
16.10.2015 8:08
Foto

I91v76a26n 66K61o52p27t35a 5157902931647

Právě že na to volné navázaní jaksi taksi nebyly love. Takže nyní vyrábějí v malém technologii z poloviny minulého století, taky super business.

0/0
16.10.2015 10:08

J24i60n97d59ř72i80c96h 40Š27k80o96p89e33k 4405411600945

ale převod se mohl udělat s rozmyslem, třeba o půl roku později, kdy by se nejprve připravila legislativa, aby z fungujících podniků nezbyly jen prázdné schránky

+1/0
16.10.2015 7:17

R16o71b38e29r61t 11H57o29m79o27l44k45a 4183658300652

No jo, ale to by se nedalo tak krásně rozkrádat.

0/0
21.10.2015 11:29

Ř65e58h62o27ř 39V23l34a95s43á48k 2214784841486

Tak ať se daří!

+35/0
15.10.2015 20:02

J79a54n 36V11o74n58d43r69á18č87e69k 2406218782489

Ještě by mohli na zakázku vyrábět repliky starých osobních vozů, jde o cenu ale zájem by byl.

+2/0
15.10.2015 21:25

J21a46r63d62a 54H25o73f21m93a38n56n 4190205884

a které myslíš ??

0/0
15.10.2015 21:59

J47a75n 60V85o41n16d64r60á68č84e74k 2386638832139

Třeba i ty s dřevěnou karoserií.

0/0
15.10.2015 22:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.