Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Nejen automobily, ale i letadla a lodě budou v budoucnu elektrické. Přesvědčený je o tom miliardář Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX, který v rozhovoru pro web Marketplace hovořil o změnách zdrojů energie ve všech druzích dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L95i13b78o65r 66Ž85á40k 4686580227943

Tento clovek v mnoha vecech dokazal ze nelze. Zatim uskutecnil vse, co si predsevzal. Jeho spolecnosti peclive sleduji vyvoj technologii baterii i solarnich panelu. A dokonce nedavno napsal i vyjadreni. Proste vse krome Li- Ion je zatim v plenkach a ma spoustu nedoresenych Achylovych pat. V cem podle vas lze? Bez nej by dodnes jezdily auta jen na ropu a rutinni lety na obeznou drahu by staly dvakrat tolik. Chce to vic optimismu. Ti co se ke vsemu stavi negativne, nikdy svet nikam neposunuli. A svet ted pokrok potrebuje vic, nez kdy driv.

0/0
30.12.2015 14:57

J14o65s92e10f 27V57a57l85a 9940263473383

nasledujici clanek se bude jmenovat : "Musk vyviji cloveka na elektrinu"  to idnesu plati za reklamu, ze o nem neustale pisou ? Zatim pokud vim, tak jeho aktivity jsou sice zajimave, ale silne nedotazene a daleko za ocekavanim. No, s jeho jmenim muze podnikat i tak, ze podniky bude dotovat................at se dari.......!

0/0
5.11.2015 20:26

P44e77t72r 61H69a78r83i44p14r52a97s11a98d 57H10a77j24i42č 8573190414547

Citace ze článku: I Tesla má však své kritiky. Ti upozorňují na fakt, že přestože se vozidla tváří jako ekologická, napájení se stále získává z rozvodné sítě a v konečném důsledku se tak opět spotřebovávají fosilní paliva.

Tvrdím, že toto tvrzení je pokrytecký alibismus.

Tak za prvé. Část této energie je získávána z obnovitelných zdrojů.

Za druhé: Pokud má elektromobil výfuk v tepelné elektrárně, spalovací motor má výfuky hned 3 a ten vlastní je mnohem větší ne ten pomyslný, protože účinnost splovacího motoru je někde kolem 2-35%, oproti > 85% elektromotoru. Stejně tak tepelná elekrárna má vyšší účinnost, někde kolem 45%. Další výfuk je v rafinerii, která potřebuje hodně tepla na destilaci a krakování, které se produkuje spalováním převážně fosilních paliv, často odpadů a také potřebuje elektřinu na čištění, běžně 1-7kWh/l benzínu.

Když to shrnu, jedn výfuk zamořuje prostředí ve městě, druhý okolí refinerie a třetí je v elektrárně.

0/0
18.10.2015 20:14

J87o58s17e14f 42V41a63l88a 9320543613343

1. vice nez 90% elektriny se vyrabi z fosilni paliv. tendence -> bude to spise vice nez mene kvuli odstavovani JE. cast ziskana z OZE je v celosvetovem meritku zanedbatelna a navic k nicemu, nebot se neda nejak ulozit. 2. ucinost moderniho spalovaciho motoru je srovnatelna s tepelnou elektrarnou - zhruba okolo 35%. Moderni diesel jako stacionarni zdroj pro dieselelektrickou lokomotivu ma ucinnost 41%. Ztraty prenosem a ulozenim elektricke energie jsou radove v desitkach %, treba precerpavaci elektrarna ma ucinnost okolo 45%. Ztraty v zasobovani elektroauta elektrinou budou radove stejne nebo vyssi nez u vyroby a dopravy pohonnych hmot k autu. Pokud mam ale uz benzin u auta, nemam zadne dalsi problemy- zatimco elektromobil nema uz 100 let vyvinuty zadne technicky odpovidajici akumulatory urcene pro potrebny provoz, vyroba a recyklace akumulatoru je draha, extremne zatezujici zivotni prostredi a nektere slozky do soucasne pouzivanych vykonnych akumulatoru (Li) se ani na zemi nenachazeji v potrebnem mnozstvi, aby se mohly pouzit hromadne do vyroby akumulatoru pro elektromobily. 3. a na zaver perlicka - elektromobil je pro mesto, kde lide nebydli na vlastnich pozemcich zcela nepouzitelny, protoze v bytove zastavbe nelze na ulici zaparkovat a nabijet. To lze jenom ve vile

0/0
5.11.2015 20:20
Foto

S15t13a96n16i55s34l53a68v 95T12e65s45a98ř 9497424242384

Možná budou, ale nejdřív v příštím století, až baterie budou vážit míň než nádrž s 20% paliva. Letadlo s téměř prázdnými nádržemi je lepší než s téměř prázdnými bateriemi. U lodí je to ještě o něčem jiném - jezdí na mazut, tedy na velmi levné palivo. Elektřina bude muset hodně, ale hodně zlevnit.

0/0
16.10.2015 18:57

P85e84t91r 49H84a70r68i29p37r24a93s21a58d 90H73a94j95i59č 8923310894877

Ukazuje se, že elektromobilita může nabídnout takové výhody, že těžká a drahá baterie není na překážku. Navíc, porovnávat hmotnost baterie a hmotnost nádrže je nesmysl. Zkuste zvážit elektrony v bateriii a porovnat je s hmotností paliva. ;-)

Relevantní je porovnání hmotnosti celé pohonné soustavy, a tam už to tak výrazně nevýhodně pro elektromobil nevychází.

Pokud se týče ceny elektřiny, provoz je výrazně levnější, než u spalováků, stejně tak i servis.

0/0
18.10.2015 20:37

M87a23r39t87i51n 58V67a70j27s13a77r 5149393156756

Ovšem řeč nebyla o elektromobilech, ale o (elektro)letadlech, a tam je skutečně hmotnost baterií poměrně zásadní problém.

0/0
5.11.2015 17:39

P63e46t82r 69H91a61n23z94a77l 6322166690840

Zásadní bylo porovnávání toho, žen nádřž palivo spotřebovává, baterie ale nelehknou... to byla dle mého nosná myšlenka.

0/0
5.11.2015 21:01

M16i27c52h36a49l 72S55t14e96b35l12o 5969121334457

Ne ne...budoucností jsou staré a dobré benzínové motoryR^!!

To je jen další otravná móda...snad to brzy přejde!!

0/0
16.10.2015 11:13

P88e80t53r 24H19a58r22i89p10r68a76s92a20d 89H32a28j65i52č 8493280904627

Nepřejde, jezdí toho už po světě asi milión (elektromobily a plug-in hybridy). Prodeje stoupají docela strmě a například Norsko má kolem 25% prodejů několik posledních měsíců jenom v elektromobilech. A hlavně, kdo toho sedne, tak už by neměnil. Skvělá akcelerace, tichá jízda, dva pedály, ale vystačíte skoro s jedním, levný provoz.

0/0
18.10.2015 20:29

R15o57m35a17n 49J60e49s80c45h55k71e 9418505627225

Objevili Ameriku. V Brně jezdí baterníky na prýglu - přehradě více než 60 let dodnes.

+1/0
16.10.2015 7:44

V56l57a94d15i57m75í42r 39C81i32h85l40a 8821628777213

Musk jen bohatne na hlouposti lidí. Rv

+2/−4
15.10.2015 16:35

J69i40ř41í 54K45o73c58u18r40e53k 6545964445528

Když budou baterie s kapacitou cca 20 MJ/kg tak s nimi Jumbo vzlétne. Ale bude jich muset pár vyhodit před přistáním, stejně jako nemůže přistát, když má plné nádrže. Takže je třeba jít někam k 35-40 MJ/kg. Při účinnosti spalovací turbíny cca 60 % budou mít ty baterie 60 % hmotnosti plných nádrží. S tím už se přistát dá, ale pořád je taháte s sebou. 40 MJ je asi 11 kWh. A cena za kilogram baterií musí jít pod 20 násobek ceny Jet-A1. Jinak to nebude konkurence schopné. (Jo jasně s regulacemi a dotacemi se dá rozvážet pizza vlakem levněji než na skůtru)

+1/0
15.10.2015 15:36

M56a77r74t69i70n 46K90a52r57á33s33e35k 9498753668978

No on netvrdi ze ty letadla a lode budou na baterky.... ale treba za 100 let to pujde i na baterky...

0/−2
15.10.2015 15:51

J70i69ř74í 25K40o86c14u87r63e48k 6265514605608

No jo, ale jak vyrobí elektřinu, když si ji nenabere s sebou? Diesel-elektrická lokomotiva pořád pálí naftu...

+1/0
15.10.2015 16:00

V40l89a81d14i56m25í69r 45C70i35h62l46a 8171158147683

Tvrdí. V článku uvádí, že nebudou na elektřina napůl, ale na 100%.

+2/0
15.10.2015 16:29

J17a60n 47D70u77d38e65k 2570472687233

Tak jedno letadlo na elektřinu už v 50.letech bylo. Mělo atomový reaktor. Jinak nevidím, že to půjde.

0/0
15.10.2015 19:30

P36e53t28r 84H40a22r67i50p28r77a34s16a30d 36H45a16j37i18č 8343820444807

Zatím létají menší prototypy. Elektrická letadla, to je opravdu výzva. Zřejmě půjde nejdříve o hybridní stroje. Důvodem může být nižší hlučnost při vzletu a přistání, bezečnost - současné spalovací turbíny pracují při vysoké teplotě na hranici únosnosti materiálu a jsou velmi složité a také nezapomínejte na skutečnost, že letadlo pokryté tenkovrstvými solárními články může část energie uspořit, protože za letu ve dne v letové hladině 10 km bude asi skoro vždycky slunečno. Úspory paliva mohou být významné, letecké společnosti kalkulují s každým procentem.

0/0
18.10.2015 20:50

P12e10t54r 72S32k93á82l52a 7237893306700

a když vypnou proud,tak letadlo spadne  :-)

+3/0
15.10.2015 15:33

M50a60r40t22i94n 95N87e37r78m62u85t 9347117648499

spadnou pouze proudová letadla

+3/0
15.10.2015 16:49
Foto

S30t40a74n12i87s20l35a97v 54T62e45s38a25ř 9367384572624

ciwe bomba

Petr ;-D;-D

Martin ;-D;-D

0/0
16.10.2015 18:59

J64i69ř94í 32P21r41a30ž96á13k 9810932771982

Zbožná přání. Kapacitní baterie neexistují. Letadlo na každého pasažéra spotřebuje cca 3 litry paliva na 100 km, tedy jako pi jízdě autem ve 2.

0/0
15.10.2015 14:44

J89a33n 11F62r18o49l35í78k 6936710945964

Boening 747 spotřebuje na 14 minut letu to co já v autě projezdím za 8 let. Takže soudruh miliardář bude muset napřed natáhnout kolem zeměkoule trolej. Lodě jsou na tom lépe.Takový tanker si poveze své baterie a ještě mu zbude místo na pár litrů ropy.;-)

+3/0
15.10.2015 15:05

J94i83ř78í 68K58o78c25u96r26e38k 6775524185108

Což pro 300 pasažérů dělá vaše ježdění autem po dobu 10 dnů. Pokud za deset dnů najezdíte přes 200 km...

+1/0
15.10.2015 15:39

M43a70r30t92i42n 36P18l31a60c81h30t74a 1114591631899

Heh, lodě či ponorky již dávno plují na elektrické motory, akorát zdroje čili alternátory pohání buď naftové,plynové či atomové zdroje. akorát u těch letadel jsem se trochu rozesmál....že by létaly letadla jako elektrony ;-D

+3/0
15.10.2015 13:43

J68a72n 98V48e41s71e70l27ý 5864833772491

Sám Musk to kdysi komentoval, že na funkční letadlo potřebujete baterie s alespoň dvojnásobkem současné kapacity. Takže první funkční prototypy by mohly být po roce 2020.

+1/0
15.10.2015 14:01

F30r47a25n11t29i46š29e41k 46N66o63v73á45k 6231635136671

Kdyby chtěli zelení tlačit na to, aby lodě nejezdily na ropný odpad, ale na čisté jádro, nebyl by to špatný nápad. Ale jádro je jim také fuj a žádný "alternativní zdroj" prostě s lodáí o výtlaku pár desítek tisíc tun ani nehne.

0/0
15.10.2015 14:02

J98i25ř35í 37K52o39c39u20r45e38k 6265834465258

Slovy klasika: Kam s ním? S ropným odpadem.

0/0
15.10.2015 15:29

M91a15r70t16i59n 61K82a55r69á23s95e36k 9948373858848

No ony by ty lodi na jadro i jezdily, ale to je spise politicky nez ekonomicky nepruchozi (vozit po mori nehlidany jaderny reaktor je trochu koedovani si o pruser)

+2/0
15.10.2015 15:53

V37l14a71d11i61m55í34r 19C90i36h78l72a 8131618827253

Myslím, že jezdit na naftu je řádově levnější než na jádro.

+1/0
15.10.2015 16:40

P53e60t92r 66H85a60r79i57p96r85a28s97a42d 25H53a54j81i40č 8653240324897

Ano, hybridy jsou řešení. To, co je u osobních automobilů trochu nesmysl u velkých motorů smysl dává.

0/0
18.10.2015 20:55

J90a82k24u43b 36M85a58t30o72u53š 3685442422373

Napadla mě celkem vtipná myšlenka, ale zdá se mi i proveditelná. Letadla mají největší spotřebu při vzletu, takže kdyby byly potu dobu brali proud z kabelu dost by se ušetřilo na nutných baterii, stačil by kilometr dlouhý kabel na konci dráhy který by tak pomohl ze stoupáním a pak by se odpojil.:-)

+1/0
15.10.2015 12:57

J50a34n 14V79e16s85e81l62ý 5224183652451

Proč ne, ještě nějaký elektromagnetický katapult a bude.

0/0
15.10.2015 13:59

M54i48r16e88k 39G91a34j70e46r 5591406989120

Elon to tak nějak myslel, že elektřina potřebná na start se nebude tahat v bateriích. Je to v článku naznačeno.

0/0
15.10.2015 19:55

P83e53t26r 83M64a14r73e29č49e11k 1333791419688

Ten člověk slušně lakuje. :-) Tesla se chytla jen díky pozérům. Kteří demonstrují své bohatství vlastnictvím specifických produktů. A k tomu chtějí vypadat zeleně.

+3/−5
15.10.2015 12:53

J76a81n 26V77e87s86e78l69ý 5904803292971

Podle objemu prodeje je pozérů dost a dost.

0/−1
15.10.2015 13:58

V97í82ť96a 51K31r54u95t62i69š 1970964185437

40.000 lidi ročně v celosvětovém kontextu? Navíc při nezanedbatelnych dotacích (USA, Norsko...)...

+1/0
15.10.2015 21:07

P46e95t52r 25H36a56r69i24p51r53a67s70a52d 29H42a67j13i33č 8273840814177

Bejvávalo. Přidejte. Příští rok to bude kolem 60 000, do roku 2017 možná 100 000. Navíc ve světovém kontextu srovnáváte jednu fabriku. Srovnejte to třeba s Škodou dnes a 3 roky. Uvidíme, jak se poměr změní.

0/0
18.10.2015 20:59

K32a96r93e15l 69J19a42n71í68k 9488792815454

Jejich auta mají objektivně hromadu předností, obecně je elektrický vůz konstrukčně jednodušší. Slabinou zůstává baterie.

+1/0
15.10.2015 15:15

V71l51a22d30i65m77í54r 39C22i53h31l88a 8861928387513

Ano. Proto byly auta nejdříve na elektřinu, než je naprosto vytlačil spalovací motor.;-)

+2/0
15.10.2015 16:31

P23e25t10r 21H49a11r47i55p27r24a97s55a13d 73H85a35j80i77č 8293460464557

A teď ona zase vytlačí spalovací motory. ;-)

0/0
18.10.2015 21:00

V72í54ť68a 62K11r17u17t21i40š 1670294555687

Proto jsou taky objektivně výrazně dražší a uživatelsky méně použitelné (dojezd, dobití

...)

0/−1
15.10.2015 21:09

V36l39a79d96i26m34í97r 32C20i74h79l53a 8861728527693

R^;-)

+1/0
15.10.2015 16:31

M49i55c82h77a67l 55Z47e19l41e93n35ý 6244583935516

Co jiného by také tento prolhaný obchodník s iluzemi měl tvrdit?

Jisté je, že dokud někdo neobjeví opravdu revoluční technologii umožňující ukládání elektrické energie, tak nic takového, jako lodě nebo letadla na elektřinu, existovat v širším měřítku nebude. 

Možná budou existovat čluny, na kterých někde při pobřeží budou jezdit plavčíci, možná budou nějaké velmi lehké a velmi velké letouny, které doletí dál než do sousedního okresu, ale pro využití v masovém měřítku prostě zatím neexistují technologie.

+5/−4
15.10.2015 12:46

J86i75ř43í 15K37o64c52u31r23e36k 6805924105818

Bateriové lodě provozuje DPMB na Príglu. Ovšem cesta je to krátká a hladina i za špatného počasí klidná a lodě jsou to lehké.

+2/0
15.10.2015 15:28

R88o57m47a66n 65J57e88s60c10h30k26e 9978855717115

Máte pravdu ale je potřeba dopsat co znamená zkratka. Diskusi čtou lidé v celé republice. A také jak dlouho - tuším přes 60 let. Vysvětlení pro ostatní

Dopravní podnik města BRNA a brněnská přehrada.

0/0
16.10.2015 7:50

P13e80t33r 97Č46e47r58v18e10n47ý 3356299117849

Třeba už někdo takovou technologii vyvinul a nyní shání investora. Vývoj je zdlouhavý, ale jde neustále kupředu. Je třeba být optimistou. A i Češi na tomto poli dělají pokroky. Viz. např. projekt HE3DA[>-]R^

+2/0
16.10.2015 10:50

J67i72ř57í 61G93a36b69r66i69e43l 8512650584457

Jsou dvě pravděpodobné vize. Buď budou naši potomci lítat na elektřinu, nebo opět s kyji.

0/0
15.10.2015 12:38

J29a65k62u77b 27M42a12t81o55u62š 3335802572983

Ono se dá lítat na kyji?

0/−1
15.10.2015 12:52

L40a45d55i14s92l36a72v 64A13n58d11r44l15e 8686381676499

Má pravdu, ovšem jen za předpokladu, že by se civilizace vyvíjela tím správným směrem. A to nehrozí.

0/0
15.10.2015 12:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.