Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T92o31m96á69š 48Z70e19l78e72n83k64a 4394186280806

Pověst veřejné dopravy poškozuje Jančura a Sůra.

0/−1
20.10.2015 19:14

R98o54m80a19n 29J81e12s44c92h34k66e 9438465167815

Co Vám provedl pan Sůra ?

0/0
21.10.2015 18:50

J64i62ř30í 49J76o94z58a 3268783190301

Zabezpecovani zarizeni jim muze dodat i nemecky Siemens...

0/0
20.10.2015 14:29

M91i69r86o47s30l45a25v 25Z72i86k32m38u58n68d 7639623334413

Nepochybně, akorát za výrazně vyšší peníze a taky jiných podmínek.

Např. o modernizaci (kompletní rekonstrukci) zabezpečovacího zařízení v Kolíně se zajímal i Siemens a Ericsson ... Siemens ovšem měl podmínku, že bude provádět i provozní servis ... čili dobrá dojná kráva na dlouhá desetiletí ....pročež SŽDC s vlastními techniky řekla - děkujeme ...

+1/0
21.10.2015 14:28

J88i38ř24í 19K63o24v61a23ř68í64k 5300450604279

... řekla děkujeme a zadala to firmě AŽD, pro kterou to jistě dojná kráva není. Vlastní technici SŽDC, pak musejí odebírat od takovýchto podobných firem náhradní "certifikované" díly, jejichž nákup by v obyčejném elektru vyšel několikanásobně laciněji.

0/0
31.10.2015 20:46

P58a94v63e24l 56P18a51n69k59o 7833526316949

Jak je obecně v diskuzích na "zpravodajských" a jiných serverech běžné, článek i diskuze pod ním se točí kolem důsledků, přičemž zcela pomíjí příčiny. 

Je pravda, že v oblasti železničních zabezpečovacích zařízení máme firmu s téměř monopolním postavením (a že tuto konkrétní firmu nemám opravdu rád), na druhou stranu i tento monopol má výrobní a jiné kapacity pouze takové, jaké má. To by platilo plně i v případě, že by na trhu působilo více firem navzájem si konkurujících. Nutno přiznat, že "monopolista" zaměstnává převážně vysoce kvalifikované občany ČR, platí v ČR daně a jeho vlastníkem není nějaká pochybná společnost sídlící v některém z daňových rájů.

Představte si, že průměrná poptávka za uplynulých třeba 5 let je na úrovni 25 jednotek a monopolista (nebo skupina dodavatelů) má nastavenou kapacitu i s rezervou na úrovni 30 jednotek. Vlivem okolností, které nikdo z nich není schopen ovlivnit, vzroste poptávka v následujícím roce na 150 jednotek a monopolista se velikost poptávky dozví s předstihem cca 3 měsíců s tím, že na splnění požadavků má dalších 6 až 9 měsíců. Výše poptávky a termíny splnění jsou "politické zadání", kdy veškeré technické záležitosti jsou pomíjeny, prostě "jsou finanční prostředky a musí se utratit ať to stojí co to stojí". Doprovodnou skutečností je to, že pro rok následující po tomto "extrémním" nikdo nemá informace, jaká bude poptávka a jaké kapacity je potřeba připravit. Tato "koncepčnost" má stejný vliv na všechny monopolistovy subdodavatele. 

Ve stejné nebo podobné situaci se nachází také stavební firmy na železničním trhu. V nepravidelných cyklech se střídají hubené a tučné roky. Firma, která chce na tomto trhu působit, musí umět turbulencemi proplouvat tak, aby měla nejen speciální strojní vybavení - ale hlavně kvalifikované dělníky a techniky - a to vše si musí udržet v dobách dobrých i zlých.

Na konec poznámka: v soutěžní dokumentaci se uvádí, kolik % zakázky udělá účastník sám a kolik zhotovitelé, s jejich konkrétním seznamem ...

+6/0
19.10.2015 18:17

J97i66r26k44a 16D30v12o69ř54á16k 4395560283828

Jan Sůra: "Například pražce či zabzař může být v ČR pouze od jediného dodavatele..."

Zabzař bych do určité míry pochopil, máme tu oproti zbytku Evropy něco dost jiného a musí to být kompatibilní. Ale proč pražce? Na to je snad evropská norma, ne?

0/0
19.10.2015 13:06

J10a10n 64S97ů24r91a 4675243113592

Nikoliv, viz onen materiál, na kterém je v textu odkaz.

0/0
19.10.2015 13:37

J22i92r73k57a 46D17v28o20ř96á96k 4265160473618

Zajímavé. Píše se tam, že na betonové pražce monopol je i když patrně skončí, na dřevěné není, na různé zab. zař. monopol většinou je, ale nejen na staniční, ale i přejezdové zab. zař. není. To jsem nečekal...

0/0
20.10.2015 9:46

J59a89n 54D86o12b75r80o23v56s53k52ý 9559661269376

Typický názor rádoby odborníka.Železniční osobní doprava splňuje pouze požadavky objednavatele,to je kraje.Kraje také platí.Příklad taxi:objednám,jedu,zaplatím. Nákladní doprava: ČD Cargo se potápí kvůli tzv. jednovozovým prodělečným zásilkám.Železniční doprava všeobecně platí za každý  kilometr projeté tratě.Ne tak auta.U atomobilové dopravy započítat i všechny externality.Teprve potom se můžeme bavit o stejné nákladovosti.

+4/0
19.10.2015 11:42

M29a45r84t73i52n 86V68e23j83m58o57l18a 1233491793308

Železnice je akorát černá díra na peníze. Přisátá z dob socializmu na peněženky nás daňových poplatníků. Zatímco automobilisté, každý rok do rozpočtu přispějí částkou přes 100 000 000 000 (100 miliard) a zpátky dostanou sotva 30, železnice nás stojí asi 25 miliard každý rok a zapadlejší místa by vyšlo levněji obsluhovat taxíkem, než dotovat železnici...

0/−22
19.10.2015 10:07

F49r19a20n20t22i25š86e11k 54V15a69n46ě16k 1417194877827

Švýcarsko je totálně socialistická země, když udržuje své tratě a ještě buduje nové tratě a tunely za miliardy.

+16/0
19.10.2015 10:14

M34a33r53t38i47n 34V77e10j42m45o73l61a 1953591733468

Švýcarsko dotuje železnice přibližně 5 x méně než ČR.

Pro ilustraci: V ČR na každých 100 Kč vydaných cestujícím za jízdenku, dostanou dráhy od ostatních občanů 130 Kč.

Ve Švýcarsku na každých 100 Kč jízdenky doplácí stát jen 25 Kč. Není to ideální, ale je to 5x lepší než u nás.

0/−3
19.10.2015 15:12

M43i42r43o51s38l36a74v 39Z25i36k46m55u59n35d 7109343334633

Můžete prosím uvést zdroj svých informací ... mimo jiné hybnost obyvatelstva ve Švýcarsku je 47, v tuzemsku asi 1/3 ....

+1/0
19.10.2015 15:53

M83a12r54t52i48n 76V73e45j59m29o36l36a 1173711363138

Zdroj níže. M.j. z něj vyplývá, že ČD mají nejhorší efektivitu využití pracovních sil. "Jednoznačně nejméně efektivní pracovníky měly za sledované období ČD, dokonce i zaměstnanci SŽ (Slovenské železnice) generovali více jak dvojnásobné tržby" (na zaměstnance)

http://www.ekonomiedopravy.cz/cs/publikace/clanky/jak-si-stoji-ceske-drahy-v-evropske-konkurenci

0/−1
19.10.2015 16:07

V12a81c23l53a18v 96H17a82j86e98k 3766759189

Nechci Vám do toho kecat ale SŽ jsou železnice Slovinské a ne Slovenské.

+3/0
20.10.2015 8:21

M81a89r58t50i17n 35V69e68j95m82o31l12a 1983661663888

Pardon. Mate samozřejmě pravdu.

0/0
20.10.2015 8:28

V33a81c52l76a22v 56H25a36j56e10k 3256559749

Díval jsem se na ten článek. Je z roku 2006, dnes je rok 2015, tedy o 10 let více. Takže poněkud zastaralý. Spousta věcí jsou důsledkem minulosti a řada věcí se od té doby změnila. Na to nelze moc stavě.

0/0
20.10.2015 8:40

J72i67r91k55a 11D77v29o11ř47á12k 4395290413988

Máte dost kuriozní představu o socialismu. Nejsocialističtější státy jsou podle vás zřejmě Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, nově Německo...

+2/0
20.10.2015 9:50

J82i55n85d29ř72i34c39h 19Š86k30o59p81e35k 4895431940415

uděláme dohodu. OK ?

Začnu místo vlaku používat taxík. V případě, že to bude dražší, tak mi rozdíl uhradíš, v případě, že bude taxík levnější než jízdenka na vlak, rozdíly ti budu vracet.

Dohodnuto ?

+6/−1
19.10.2015 10:20

J62a11n 76L50a81k53o81m97ý 7291645585144

Jsou místa, kde by stačil transporter a s dotací, kterou stojí vlak už by to jízdný ani nebylo potřeba platit...

+1/−1
19.10.2015 11:01

M49a53r93t65i69n 95V62e31j69m15o67l54a 1223841653648

Takže zase jeden, který nepochopil, že cena jízdenky nepokrývá cenu provozu a musí ji dotovat ze svých daní jiní občané. A ano. Na mnoha tratích by se vyplatilo, kdyby kraj/stát proplácel taxíky, než dotoval ztrátové vlaky.

0/−3
19.10.2015 12:33

D66a82v87i48d 45G34a87j46d87a 5270849362311

Vy jste vážně trdlo.Kdyby se všechen materiál a lidi,kteří jezdí železnicí vysypaly na cesty,tak tozkolabuje do 10 minut.Neheldě na to,že spousta lidí auto nemá a z jejich daní se staví silnice  taky....bráno touto přihlouplou logikou.

+8/0
19.10.2015 13:51

M69i68r83o85s25l31a59v 62Z29i14k29m37u36n86d 7499263214843

Jo nástupní taxa 40 Kč, za km chtějí  (chtěli by) taxikáři taky tolik, pak minutu čekání  ... Jak byste platil čekání taxi na příjezd vlaku ... nebo čekání ve vratné stanici ?

+2/0
19.10.2015 15:56

V24a69c93l58a82v 39H69a66j60e35k 3186389489

V roce 2003 se podařilo MD přesvědčit kraje aby převzali objednávání regionální osobní dopravy. MD si od toho slibovalo to, že kraje některé neefektivní tratě zruší, resp. na nich neobjednají železniční dopravu a nahradí ji autobusy. K tomu za tu dobu v řadě případech došlo ale bohužel je obvyhke důsledkem to, že se pro obyvatele dotčených lokalit výrazně zhoršila dopravní obslužnost.

+1/0
20.10.2015 8:43

R35o92m46a83n 89J46e94s58c65h61k45e 9398555117975

Je spousta věci co se nevyplatí. Armáda, městská policie, policie, senát a přesto musíme platit daně. Jak se mé děti dostanou do školy ?

Na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
21.10.2015 19:02

M29i23c12h31a28l 32P35a53s90t98o11r33e59k 4164910208368

Nevím co do těch 100 mld. počítáte. Mýtné, DPH, spotřební daň? A myslíte si, že vlaky neplatí mýtné, DPH, spotřební daň? Jinak mýtné pro vlak o stejné kapacitě jako autobus je mnohem větší než pro ten autobus. Škoda se s Vámi rozčilovat. Jinak já autem nejezdím a taky jistě připlácím ze svých daní na silnice po kterých jezdíte vy.

+7/0
19.10.2015 11:31

M35a66r45t46i89n 90V90e59j58m49o84l23a 1923591633268

Do 100 mld, počítám mýtné, spotřební daň, dálniční známky a silniční daň. Nikoliv DPH - kterou platí všichni. Nevím co myslíte pojmem "mýtné" pro vlak. Poplatek za použití železniční cesty? A tvrzení "autem nejezdím a také JISTĚ připlácím" je lež. Pokud autem nejezdíte, tak jste čistý příjemce přerozdělení peněz ve státního rozpočtu a nepřiplácíte nic.

0/−4
19.10.2015 12:30

L66u44k42á13š 82Š84m56a36h90e23l 2337834532834

Vlak platí použití dopravní cesty všude, auta jen někde (mizivé procento silniční sítě) a jen některá, navíc nižší částku na 1 km. Spotřební daň platí dieselový vlak stejně jako auto, jen elektriku mají o hodně levnější (je to ale chyba vlaků, že auta to na elektriku neumějí?).

+3/−1
19.10.2015 12:37

J31i40ř94í 98E91r65b19e17n 1683634626467

Spotřebbní daň z nafty a DPH z této spotřební daně platí i železniční dopravci. Ti navíc platí státní organizaci SŽDC nemalé poplatky za každý projetý kilometr tratě, u běžného mezikrajského osobáku (např. Pardubice-Liberec) to jsou snad až desetitisíce korun za jednu jízdu...

+2/0
19.10.2015 15:05

P14e39t75r 88N74o42v65o89t56n32y 1171630101

Zato železniční dopravci vůbec spotřební daň neplatí. ;-D

0/0
19.10.2015 15:18

R43o53m22a61n 46J17e68s29c63h49k91e 9578835517935

Kdyby nebylo vlaků, nebyly by ani velká města ani by jste se nevlezl na silnici.

95 % tratí postavili za života císaře pána Františka Josefa I.

Odstěhujte se na pustý ostrov, tam Vám bude dobře.

0/0
21.10.2015 18:56
Foto

O61n14d97ř37e73j 16S94l81a93n35i32n75a 7607461309

V podstatě situace minulý týden - Praha - Ústí nad Labem v mezinárodním rychlíku na Hamburg, který vyjel z Brna měl dost neskutečných 80 minut zpoždění.

+1/0
19.10.2015 9:45

K30a95r50e86l 40V29e11č48e49ř10a 8223536567546

Za zpožděný příjezd ze zahraničí,většinou kvůli hraničním kontrolám kvůli uprchlické krizi,můžou samozřejmě České dráhy,kdo taky jiný,že?Když je ucpaná silnice a autobusový spoj má zpoždění,každý cestující to chápe a šoférovi nenadává.Když je ucpaná trať,třeba se opravuje,můžou za to České dráhy a průvodčí si nezazlouží nic jiného než aby mu každý vynadal,pokud možno hnusně.Má to snad logiku?(nejsem zaměstnanec ČD a jezdím oběma druhy dopravy)

0/0
20.10.2015 13:32

D33a94v22i37d 67G62a81j26d21a 5800169182311

Pan Sůra opět perlí.Problém se železničními stavbami jsou v tom,že vyžadují poměrně velmi nákladné stroje a zakázky proběhnou jednorázově a potom...nic.Investice se těžko vracejí.O práci na železnici se firmy zrovna neperou.Není zájem přesně z těchtodůvodů..Obvyklé žvásty o monopolu jsou v tomto případě vycucané z malíku.

+2/−3
19.10.2015 9:28

J45a10n 98S86ů47r32a 4235623613382

Je běžné, že pokud podepíšu nějakou smlouvu a zavážu se k nějakému termínu, tak se splní. A podpis smlouvy je dobrovolným aktem. Nikdo k tomu dodavatele nenutí.

+4/−2
19.10.2015 9:31

T81o13m54a61s 91A54u80g28u82s98t68y65n 6667696921440

o kousek níže obhajujete odstoupivší firmu, máte v tom nějaký zmatek

+3/0
19.10.2015 9:34

J35a48n 24S87ů29r51a 4395293233102

To není obhajoba, pouze konstatování faktů a reakce na pana Křivánka. Hezký zbytek roku.

0/−1
19.10.2015 9:35

T26o86m59a91s 27A71u29g50u59s45t23y80n 6637426211220

myslíte, že už si dokonce roku nevyměníme žádný komentář? To budete mít teda dlouhou dovolenou, uplně závidím :-)

0/0
19.10.2015 10:35

J50a60n 51S65ů73r48a 4335443923212

Pardon, hezký zbytek života:))

0/−6
19.10.2015 10:40

T32o19m68a12s 37A74u42g61u63s55t63y58n 6187306531880

takže jste dal výpověď? :-)

+1/0
19.10.2015 10:41

T39o12m23á36š 72L46u67d98v73í54k 5740768803926

Sháníte brigádu? :-P

+1/0
19.10.2015 10:53

J48a69n 18S13ů26r22a 4845123603262

Nikoliv. Jen nehodlám ztrácet dál čas debatami s lidmi, jako jste Vy. Už odchod z k-reportu mi ušetřil spousty času:)

+1/−1
19.10.2015 11:04

J17a77n 62H13o29r95a 6717211626

Mistře Vás někdo nutí debatovat ?

....výroky typu "přeji hezký zbytek života" zde rozhodně nikomu chybět nebudou ;-)

+6/0
19.10.2015 12:03

J59i22ř59í 97E34r21b57e63n 1933354566817

Že vás baví se furt hádat, jste všichni jak malí kluci :-)

0/0
19.10.2015 15:07

D93a91v54i52d 46G45a33j27d92a 5710329332601

To zní v případě ,že je dostatek firem,které nahradí nespolehlivé,docela logicky.Problém nastává ve chvíli,když není kde brát.A přesně ta situace nastala u železničních staveb.To by jste mohl vědět...toto je zpráva ze začátku roku.

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/penez-na-opravu-zeleznic-je-dost-problem-muze-byt-s-kapacitou-firem--1451914

V srpnu se situace ještě zhoršila.Divím se,že když se věnujete zejména železnici,tak tyto informace nevnímáte,nebo je zcela účelově přehlížíte.Firmy za nedodržení smluv platí,ale na věci to nic  nemění.

0/0
19.10.2015 9:46

J33a53n 49S94ů87r20a 4945613263812

Tak ještě jednou: když budete vědět, že nestíháte, podepíšete přesto smlouvu, ve které se zavážete dodání v termínu?

+2/−2
19.10.2015 9:48

P67a36v21e54l 19O90b65d12r18ž68á70l63e41k 6266784128132

Dost firem (například v IT, kde to znám) to klidně udělá.

I s případnou smluvní pokutou je na té zakázce nějaký zisk (třeba kladná nula) a pořád lepší, než být bez zakázky úplně, přijít o odběrové kategorie u dodavatelů a nechat zlenivět lidi.

+1/0
19.10.2015 9:56

T10o88m38a98s 88A16u57g39u33s46t68y41n 6187736231660

jak víte, že to v době podepsání věděli?

+1/0
19.10.2015 9:56

D79a10v42i54d 79G30a19j34d10a 5670919432531

Já určitě ne,ale firma,která ví,že je zadavatel v problémech,možná ano.Spolehá na to,že jiného stejně nesežene.Logicky.A vzhledem ke zkušenostem s vymáháním pokut v této zemi má i docela velkou šanci na to,že nebude za tento přístup PENALIZOVÁNA. Je nedostatek firem,které jsou schopny požadované práce provést.V této zemi se stalo moderním kritizovat státní organizace a lidi na to slyší.Není to bez důvodu.Ale v tomto případě trh rozhodnul tak,že firmy si diktují i ceny a to vyšší ,než je skutečná.Vy to nevíte ?

0/0
19.10.2015 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.